'Ajax gaat gebukt onder een machtsvacuüm dat Blind en Van Gaal kunnen opvullen'

    'Ajax gaat gebukt onder een machtsvacuüm dat Blind en Van Gaal kunnen opvullen'

    dinsdag 13 maart 2018 om 17:28

    Nu Danny Blind terugkeert in de Ajax-gelederen, neemt ook de kans toe dat Louis van Gaal op enig moment weer aan de slag gaat in de Arena. Dat vermoeden heeft columnist Henk Spaan. 

    Maandag werd bekend dat voormalig bondscoach Blind zal toetreden tot de raad van commissarissen van Ajax. Het is algemeen bekend dat hij het goed kan vinden met Louis van Gaal. Zijn naam viel de laatste jaren regelmatig bij de Amsterdamse grootmacht. 

    'Blind moet weten waar hij aan begint. Maar met hem als commissaris technische zaken ligt de weg naar Van Gaal in elk geval open', schrijft Spaan dinsdag in Het Parool. 

    'Mocht Van der Sar besluiten te stoppen als ceo, zou Van Gaal een opvolger kunnen zijn. Ajax gaat gebukt onder een machtsvacuüm dat Blind en Van Gaal kunnen opvullen.'

    Lees ook: Blind gevraagd naar Ajax-rentree Van Gaal: 'Niet logisch om over te praten'

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Poll

    Zou Van Gaal een goede opvolger zijn voor Van der Sar?

    (1251 stemmen)

    Plaats een reactie

    dinsdag 13 maart 2018 om 17:35
    Ach nee alsjeblieft niet ...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:38
    Ik denk dat jullie er anders alleen maar op vooruit gaan hoor.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:42
    Denk het niet. Deze 2 gasten zijn aandachtsgeil, op zoek naar macht en willen de hele wereld laten zien dat ze t kunnen. Ze gaan voor eigenbelang in plaats van clubbelang. Zet de club op de eerste plaats en dan jezelf en dan kan je wat mij betreft komen. Deze 2 hebben dat niet ...
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:49
    Wat Danny Blind betreft zou ik ook niet positief zijn maar Van Gaal heeft denk ik zowel voetbal als bestuurstechnisch de kwaliteiten in huis om er wat moois van te maken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:59
    Zou heel goed kunnen hoor. Ik denk dat het verleden die deze 2 mannen met JC hadden ook een beetje meespeelt. Een beetje erg ...
    Vind ik leuk
    Stranger +4022
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:56
    Het is een illusie om te denken dat er in de voetballerij geen eigenbelangen meespelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:03
    Klopt. Behalve als je een beginnend coach bent. Dan weet je dat je eerst moet presteren voordat je een grote bek kan opzetten. Clubbelang eerst. Je gaat pas een show neerzetten als je eea al bereikt hebt. Meer uit eigenbelang. Van Gaal vroeger was een stuk nederiger. Zelfde geldt voor Mourinho. Nu doen ze of ze het voetbal uitgevonden hebben ..
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:05
    Blind heeft de hele wereld laten zien dat hij het juist niet kan.
    Vind ik leuk
    Pagan1964 +2643
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:16
    Ik vind het grote probleem de manier waarop hij communiceert
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +7610
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:42
    Onbegrijpelijk dat ze scholletje weer binnen halen.
    Waarom gaan ze niet voor mannen als Kluivert of Davids?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:07
    Kluivert???? Pfff wordt overal weggestuurd
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +1283
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:12
    Dat snap ik ook niet.. misschien toen ze er voor open stonden wilde Ajax niet..
    Vind ik leuk
    GREY/WHITE +13215
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:58
    Dan komt van Gaal weer de BRAM UIT hangen. Van Gaal komt andere gaan. Het houd maar niet op bij circus 020 en maar oorlogje spelen onderling. Stratego Ajax,wie word de maarschalk tussen de velen spionen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18471
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:36
    @VP, ik krijg de hele tijd die rotkop van Pechtold vol in beeld. Kan dat anders?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:37
    Ik zie een mooie dame in lingerie...
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18471
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:38
    Doe me jouw telefoon
    Vind ik leuk
    Figurant +512
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:03
    Even een add blocker downloaden. Ben je er vanaf
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:08
    Leve Wilders!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18471
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:30
    Geert Wilders is een hele domme, vervelende en nare man.
    Dus aan dit feestje doe ik niet mee.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:39
    Hoeft ook niet! Alles beter dan Pechthold iig.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18471
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:48
    Oke, daar wil ik wel in meegaan.
    Zijn wij het ook een keer eens. Dat vind ik toch leuk
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:48
    Hihi
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:36
    Zeker. Van Gaal is altijd een goede optie.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:09
    Niemand wil hem. Behalve die mafketels in Amsterdam
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:54
    Hebben we die mogool uit die rare familie ook weer. Je vond hem natuurlijk ook niks he, toen hij Nederland 3e maakte op een WK.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:11
    Mogool staat nergens beschreven mafketel. Daarbij bedoel ik huichelaar Blind. V Gaal neem ik zoeiezo niet serieus. Die heeft de trein nog uitgevonden. 3e plek?! Wat is 3e dan? Win je daar iets mee?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 22:40
    Mij maakt het helemaal niets uit. Nederlands elftal interesseer me geen ene moer. Net als jij trouwens. Ga weer lekker naar die andere mensen toe.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:37
    Danny gaat het straatje voor Louis schoonvegen. Gaat het dan dadelijk toch een keertje rustig worden bij Ajax?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:09
    Wordt juist erger met Huichelaar Blind en mafkees v Gaal
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:38
    Prima idee!

    Al zie ik van Gaal het liefst nog een team coachen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78277
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:38
    Dat zou Johan niet leuk hebben gevonden.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:10
    Is idd een schande
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:39
    Helemaal mooi
    Vind ik leuk
    13 +10017
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:39
    Kan me niet voorstellen dat Van Gaal dat nog wil.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:41
    Ik denk wel dat hij een persoon is die Ajax op de rit gaat krijgen.
    Vind ik leuk
    13 +10017
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:44
    Vind het geweldig wat hij met Oranje bereikte in 2014 en heb geen idee hoe hij het als Algemeen Directeur van Ajax zou doen. Maar van wat je over hem leest in de media, lijkt me dat gewoon geen job die hij nog ambieert.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:52
    Lijkt mij wel iets wat hij zou kunnen, besturen. Bovendien de perfecte baan bestaat niet. :p

    Maar ik zie het Van Gaal wel serieus goed doen hoor in die positie. Iemand die weet hoe je moet aansturen, die de club kent en ontzettend veel voetbalverstand heeft.
    Vind ik leuk
    El Unicum +3236
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:40
    Offtopic: ik kwam via de VP app een paar keer op een soundboard pagina terecht, "Classics", maar heb geen idee hoe ik daarop kwam. Weet iemand dat hier? Is wel leuk speelgoed.
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:11
    Misschien heb je in het internet naar een soundboard gezocht of ernaar gegoogeld. Ik zocht eens naar de technische details van een videorecorder en kwam wekenlang op zo'n pagina. Dat is het nadeel van de glazen wereld.
    Vind ik leuk
    Wzawzsn +73
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:40
    De grootste vijanden van Cruijff worden nu binnengehaald wat word die man verraden zeg
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:11
    Klopt idd
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:51
    Bergkamp, v.d. Sar, hij heeft ze zelf de baantjes gegeven op basis van vriendjespolitiek en onbenul op zakelijk en organisatorisch gebied.......Dit is het onvermijdelijke gevolg van zijn onverantwoordelijke gedrag.
    Vind ik leuk
    Wzawzsn +73
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:56
    Kijk jij hoort ook bij de veraders
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:14
    Weerleg dat nu eens met feiten..........
    Ik begrijp wel dat je uit frustratie niet verder komt dan je voorbarige reactie, maar probeer het toch eens.

    "Beter gekwetst door de waarheid dan getroost middels een leugen"
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:21

    Over verraders gesproken:

    Dan ben ik in goed gezelschap van een grote Mijnheer die in 1983 Ajax verraadde en bij Feyenoord ging spelen..............
    Vind ik leuk
    Wzawzsn +73
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:27
    Lach toch puur aan jou club verader
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:40
    Ha ha, Johan ging op z'n 36 gewoon vreemd omdat hij z'n zin niet kreeg, was met zijn" iets"te grote ego zo
    egoïstisch dat hij niet begreep dat dat een klap in het gezicht was van tienduizenden supporters.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:43
    Zou van Gaal dat wel willen? Ik zou het wel weten, lekker leven in Portugal, af en toe een reisje door Europa voor een leuke wedstrijd en verder alleen maar rust aan Mn hoofd.
    Zou z'n ego nou zo groot zijn dat hij er weer induikt? Of is dat dan toch clubliefde?
    Vind ik leuk
    Vato75 +1770
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:48
    Denk goede keuze
    Vind ik leuk
    derksen +8363
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:01
    Hoe gekker het gaat daar des te beter
    Johan draait zich om
    Maar niemand die dat interesseert
    Echt fantastische cloeb
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:05
    De grootste ,oa door Cruijf, uitgekotste huichelaar die ooit bij Ajax is geweest komt terug! Komt er nog meer ellende,zeker als hij de publiciteitsgeile V Gaal er bij gaat halen! Macht, macht macht
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:52
    En Cruijff hield niet van macht........
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:55
    Jawel hoor. Maar niet over andermans rug..
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:04
    Ha, ha, de revolutie was koppensnellen mijnheer..........onverbiddelijk en rigoureus heeft hij ze allemaal er stuk voor stuk uitgetrapt ha ha, wilde ze niet, dan kwam de rechter er aan te pas, zoals in het geval Blind notabene......
    Kijk, "macht nemen" gaat altijd ten koste van een ander net zo goed als met "geld verdienen" , iemand moet de rekening betalen immers.....
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:07
    Alles voor Ajax! Zo zal Blind en Gaal niet denken! 100% zeker. Als het zover komt, sprrken we elkaar een jaartje later nog! Hoe het nu gaat is ook precies voorspeld.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:15
    Als jij dat voor 100% zeker weet. houdt alles op natuurlijk, daar heb ik niet van terug.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:18
    Ok! Bij deze dan
    Vind ik leuk
    Wzawzsn +73
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:28
    Steek hen nog maar even de dolk in zijn rug
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:45
    Door je emoties te volgen ben je blind voor de feiten, ziende blind dus.
    Je komt niet met feiten omdat je; of niet weet. of niet kan, of beide.......
    Als jij ernstig ziek bent, dan laat je je toch ook liever opereren door een ervaren Hartchirurg ipv Messi aan die klus te zetten, bijvoorbeeld.....
    Schoenmaker hou je bij je leest, daar komt het op neer.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +34805
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:59
    Blind graaft zich in....
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +18208
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:14
    Neem een neut Spaan.
    Vind ik leuk
    Carl Coenr +269
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:15
    Never nooit van Gaal
    Vind ik leuk
    slaski +2028
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:18
    77 % vult gewoon ja in. Op basis van wat als ik vragen mag ? Hij was een goeie schoolmeester en trainer coach, maar een stropdas ?
    Vind ik leuk
    Farmer +8889
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:20
    Ik denk dat van Gaal, véruit de beste keuze is. Ook wás: Snap bv niet waarom een vd Sar is benaderd voor de 'CEO-Ajax'functie, als er een 'titaan' als Louis van Gaal rondloopt.

    Het was het 'Team van van Gaal' dat in '95 de wereldbeker won, alleen dáár heeft 'Ome Louis' al aangetoont, toch en ras-ajacied te ziijn, dan wel een top-professioneel?
    Ja, deze markante voetbalpersoonlijkheid heeft een visie, gebaseerd om zijn schát aan ervaring, en hij heeft de zgn ruggegraat om deze visie te delen en zijn poot daarin stijf te houden.
    Op een vergelijkbare manier als waar Johan Cruiff zo om geroemd werd.

    Maar Johan wás reeds onaantastbaar, en van Gaal kán weliswaar nog beschadigd worden, dát spelletje wordt uitgespeeld door 'zakelijke belangenverstrengelaars' om van gaal in een negatief daglicht te plaatsen.

    Deze man is wellicht de enige nog met het nodige gezag, en autoriteit, dan wel pure vakkennis om Ajax weer op het rechte pad te krijgen.

    DE huidige 'bobo's , achter de schermen, vrézen dit: Van gaal heeft namelijk sch**t aa'n dat soort figuren: Het gaat om vóetbal!

    Ik zou gelijk zeggen; Organiseer een Manifestatie met de F-side, en lobby dit er door!
    Vind ik leuk
    Dorzon +3876
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:31
    Van Gaal zie ik wel als toegevoegde waarde, de idioot die besloten heeft om Blind voor RvC te vragen spoort niet.
    Hoe kan je zo'n scholletje terug vragen? Voor je het weet heb je weer een mes tussen je ribben te pakken (figuurlijk gesproken uiteraard) Blind heeft toch laten zien hoe hij in elkaar steekt. Geen eigen mening en lult iedereen naar zijn mond als hij maar in het pluche mag blijven zitten
    Vind ik leuk
    Farmer +8889
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:44
    Die laatste zin, dáárom is hij aanbevolen: Ideale stroman!

    Van Gaal krijgen ze nooit zo ver om als een poppetje aan een touwtje te fungeren.

    Denk je eens in bv; ipv Overmars, Van Gaal die als Technisch Directeur, door de RVC teruggeroepen wordt, bij een 'op handen zijnde transfer van 40 a 42 miljoen' mbt Sanchez.

    Zó dát wás me een REL geweest?
    Dat was OF vGaal er uit, of die RVC er uit een een bestuurs-reorganisatie, en laat van Gaal dan wél over een charismatische aura beschikken die de aanhang 'activeert'.

    We weten beiden, dat in zón situatie, de Ajax-aanhang - zeker gezien hoe de zaken er nu voor staan - dus áchter hun grootste succescoach zouden staan.

    Sowieso, wat is het voor banale logica dat de 'dirigent'die vd Sar en Overmars, op het hoogtepunt van hún carriere, onder zijn hoede en verantwoordelijkheid had, nu een zijlijn functie heeft, waar de andere heren, nu juist dé topfunctie hebben.

    Omgekeerde realiteit, als je het mij vraagt. In een gezonde wereld zou van Gaal al láng op die CEO-stoel zitten dan, met een Overmars als zn TD, ik denk dat dat prima zou werken, vd Sar als Commercieel Manager. RVC de deur uit, Aandelen terugkopen, en Arena toe-eigenen.
    Kost een hoop geld, maar dan transformeer je de club Ajax weer in een voetbalorganisatie, waar voetbal-mensen aan het roer zijn, ipv beurshandelaren en investeerders.

    Het toenmalige Ajax-bestuur heeft zich wezenlijk vergist in de impact van een Beursnotatie, en de bepalende invloed ván een RVC daarmee. De club heeft zichzelf er gewoon 'mee in eigen de voet geschoten'... (en dan niet het zgn chocoladebeen :P)
    Vind ik leuk
    Utca030 +7098
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:32
    Niet doen.
    Vind ik leuk
    Teo Smith +21055
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:36
    Waarom nemen ze blind nou uberhaupt nog?
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:58
    Omdat de man geen bedreiging vormt voor v.d Sar, Blind is een aardige loyale man waar je alle kanten mee op kan, die wil je wel hebben op de plaats van "kritische toezichthouder" als je een zwakke AD bent die ter discussie staat.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7069
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:10
    Van Gaal heeft nooit leiding gegeven aan een bedrijf waar honderden miljoenen in omgaan, juridisch, financieel en bedrijfskundig gewoon een
    onbenul en hij heeft z'n emoties niet in de hand.
    Voor een ondergeschikte positie als TD is zijn karakter niet geschikt, maar heeft hij wel de kwaliteiten voor.
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:14
    Een alcoholische leraar als directeur van een beursgenoteerd bedrijf
    Vind ik leuk
    DrDeef +1103
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:51
    Paar jaar geleden ging ie er voor liggen. Nu draait Johan zich waarschijnlijk om in zijn graf.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 20:24
    ZZAZZD
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:05
    Nooit en te nimmer Van Gaal. Dictator en bij Ajax moét de Cruijff-lijn worden gevolgd. Dat is de énige weg om door te gaan, de énige weg die we als Ajax-zijnde kunnen bewandelen. De praktijken bij Ajax, helaas, zijn ongelofelijk smakeloos. Totaal geen respect voor Cruijff en zich doelbewust niet aan afspraken houden.
    Volgend stukje komt van iemand van een ander forum. Absolute leesvoer voor alles en iedereen die Ajax een warm hart toedraagt.
    Als jij me zou vragen waar de echte oorsprong is van het misgaan dan zou ik waarschijnlijk wijzen naar midden jaren 80 toen Micheal van Praag figuren als Hennie Henrichs binnenloodste. Maar das een verhaal met nogal wat voorgeschiedenis dus even terug naar de Cruijff revolutie en daaraan voorafgaand.
    Laat ik beginnen door te zeggen dat je als je bij Ajax een zogenaamde bestuurder bent je de zaken een stuk makkelijker kunt overleven dan wanneer je aan Ajax op voetbal gerelateerde onderwerpen verbonden bent. Hennie Henrichs en Danny Blind waren verantwoordelijk voor begin deze eeuw voor het fiasco van de samenwerkingsclubs, 40 miljoen gulden in stukgegooid. Maar alsnog kleeft het niet aan Henrichs want die deelt nu nog steeds de lakens uit. Deel daarvan heeft te maken met de media (die amper interesse heeft om de hoofdpersonen aan de schandpaal te nagelen, hoe anderrs is datmet de direct gerelateerde voetbalkant waar de mediade messen voor trainer of TD almeteen geslepen heeft) en deel met het nepotistische cultuurtje en kromme organisatiestructuur waardoor falen van de algemene bestuurders vrij makkelijk te camoufleren is. Kortom zolang de bestuurders elkaar dekken is er weinig aan de hand, dan is het zelfs mogelijk om totale blunderkapiteins als Dolf Collee tot algemeen directeur te bombarderen.
    Wat de bestuurlijke kan ook al tijden gedaan heeft is de voetbalkant op andere zaken gekleineerd. Dit alles om hun machtspositie zoveel mogelijk te beperken. Bestuurders hebben daardoor al jaren vrij spel en je ziet een vast clubje in bepaalde posities rouleren aan de top. De enige nachtmerrie voor dergelijke bestuurders zijn de zogenaamde alfa types van de voetbalkant die tegenwichtkunnen bieden. Cruijff was dat in ultieme vorm.De statuur van Cruijffwas groot genoeg om iedereen in vraag te kunnen stellen. Voor dergelijke personen het ultieme gevaar. Men heeft dus geprobeerd Cruijff buiten de organisatie te houden. Toen Cruijff na de periode Ten Cate zich weer met ging bemoeien met Ajax waren sommige types alsde dood. Cruijff was voorstander van Van Basten maar wilde die wel op de juiste manier ondersteund zien worden. Toen is er door bestuurders een wig gedreven tussen Van basten en Cruijff. Cruijff wilde dat Van Basten veel gecontroleerd zou worden, het bestuur legde dat aan Van Basten uit als een gebrek aan vertrouwen. En Van Basten stronteigenwijs wilde het allemaal zelf. Van Basten kreeg na afstoten van Cruijff ook carte blanche qua transferbudget. Sterker noghij liet contractueel vastleggen dat hij Sulejmanimocht halen. Die informatie is via via bij Lemic terecht gekomen en daardoor zijn we zo uitgeknepen bij die transfer. Wat echter interessant is is dat Van Basten destijds ook vroeg om Kees Jansma bij Ajax te betrekken als een directeur. Dat plan werd resoluut ter zijde geschoven. Men wilde Jansma niet. Waarom niet, Jansma was strategisch sterk genoeg, en een alfatype die niet overzich heen zou laten lopen.Jansmawilde wel,van Basten had hem al een beetje benaderd voor die rol.Jansma isop een vrij kille manier te verstaan gegeven dat hij niet paste door de bestuurders/.