De 5-3-2 van Koeman: vooral vraagtekens op middenveld van nieuw Oranje

De 5-3-2 van Koeman: vooral vraagtekens op middenveld van nieuw Oranje

woensdag 21 maart 2018 om 15:45

Aanstaande vrijdag is het dan zover: Ronald Koeman maakt zijn debuut als bondscoach van het Nederlands elftal. Het heeft er alle schijn van dat Koeman zijn team laat aantreden in een 5-3-2 formatie. Hoe gaat de invulling van dat systeem er in de praktijk uitzien? VoetbalPrimeur schetst de opties. 

Doel
Is het een uitgemaakte zaak wie de nummer 1 van Oranje is/blijft of heeft Koeman tóch nog een verrassing in petto? Jasper Cillessen kreeg tijdens de laatste interlands onder Dick Advocaat de voorkeur boven concurrent Jeroen Zoet en het is aannemelijk dat ook Koeman voor de bankzitter van FC Barcelona kiest. Aan de andere kant: Zoet is bezig aan een topseizoen bij PSV en speelt in tegenstelling tot Cillessen - aantal duels deze jaargang: 7 -  wél wekelijks. De kans bestaat ook dat Koeman beide keepers komende week een volledige wedstrijd gunt. Wie weet krijgt zelfs Marco Bizot (AZ) een paar speelminuten. 

Defensie
In een 5-3-2 formatie doet Koeman een beroep op drie centrale verdedigers. Het Nederlands elftal mag dan inmiddels zijn afgezakt naar een bedenkelijk niveau, over het aantal stoppers van topkwaliteit mogen we niet klagen. Virgil van Dijk werd in januari voor zo'n 80 miljoen euro aangetrokken door Liverpool. Daarmee is de oud-speler van FC Groningen, Celtic en Southampton de duurste Nederlandse voetballer aller tijden. 

SS Lazio-speler Stefan de Vrij staat op de verlanglijstjes van topclubs uit Italië, Spanje en Engeland en datzelfde geldt voor Ajax-wonderkind Matthijs de Ligt. Dit trio vormt vrijdag tegen Engeland waarschijnlijk het blok van drie achterin. Koeman heeft ook nog Timothy Fosu-Mensah en Nathan Aké achter de hand. 

Aké zou óók als pendelaar op links uit de voeten kunnen. Die rol heeft hij bij werkgever Bournemouth en voorheen Chelsea bekleed. Het ligt meer voor de hand dat Patrick van Aanholt een basisplaats krijgt. Op rechts is het kiezen tussen Kenny Tete en Hans Hateboer. Grote kans dat Hateboer vrijdag zijn Oranje-debuut zal maken. Koeman is fan van de back en bovendien is Hateboer in Italië gewend geraakt aan een systeem waarin hij de gehele rechterflank mag bestrijken. 

Middenveld 
De invulling van het middenveld van Oranje wordt héél interessant. Koeman heeft komende week de keuze uit Donny van de Beek, Davy Pröpper, Marten de Roon, Kevin Strootman, Guus Til, Tonny Vilhena en Georginio Wijnaldum. Ook omdat Nederland tegenwoordig vrijwel louter besloten traint, zijn er veel vraagtekens over de invulling van de middelste linie.

Kiest Koeman voor een échte breker? Marten de Roon lijkt in deze selectie de enige speler die aan dat profiel voldoet. Alternief is een meer 'voetballende' controleur: Daley Blind (nu afwezig) of Kevin Strootman. Mede vanwege de internationale ervaring van Strootman is de kans groot dat de linkspoot van AS Roma aan de bak mag tegen Engeland. 

Structureel probleem van Oranje is verder het ontbreken van een creatieve middenvelder, zéker nu het afscheid van Wesley Sneijder een feit is. Een klassieke spelmaker bevat deze selectie van Nederland niet. Met Pröpper, Wijnaldum, Van de Beek en Til lopen er wel diverse spelers rond die een goal kunnen maken. Net als Strootman heeft ook Wijnaldum de nodige bagage op het allerhoogste niveau. Nummer drie op het middenveld? Een wilde gok: wij gaan voor Van de Beek. 

Aanval
Verwacht wordt dat Koeman tegen Engeland en Portugal veel gaat experimenteren in de voorhoede. Het oproepen van Bas Dost en Wout Weghorst impliceert sowieso dat de nieuwe bondscoach gaat kijken wat een opstelling met twee buitenspelers en een targetman oplevert. Steven Berghuis, Memphis Depay, Justin Kluivert, Quincy Promes en Ryan Babel kunnen allen prima uit de voeten op de flanken.

In een 5-3-2 systeem is de invulling van de spitsposities weer volledig anders. Omdat Nederland niet constant op de helft van de tegenstander zal acteren, ligt een keuze voor een logge spits - Dost of Weghorst dus - niet voor de hand. Koeman zal in deze formatie kiezen voor snelle, wendbare jongens. Memphis en Promes zijn twee logische namen, met de ervaren Babel als alternatief voor één van die twee. 

Hoe ziet jouw ideale Oranje-opstelling in een 5-3-2 formatie eruit? Deel het in de comments! 

Poll

Is 5-3-2 de beste formatie voor het nieuwe Oranje?

(2917 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 21 maart 2018 om 15:46
Ik heb wel vertrouwen in koeman.
Tijd dat we weer is mee doen met een eind toernooi..
Vind ik leuk
jaja_PSV +31727
woensdag 21 maart 2018 om 16:14
We zijn het een keer eens ;)
Koeman is het beste wat oranje kan overkomen. 5-3-2 is gewoon realistisch. We zijn niet zo goed meer, dus zet.een extra mannetje achterin. Vertrouw op snelle mensen voorin als promes en Memphis.
Dit systeem is ook veel dynamischer; veelvuldiger opkomende backs, de 2 voorin die posities wisselen. Doordat ze snel zijn, zet je de boel meteen op scherp met een splijtende pass.

Balbezit % doet er niet toe, efectief aanvallen is veel belangrijker. Reactievoetbal, net zoiets als PSV.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 16:21]
Vind ik leuk
frankn27 +4633
woensdag 21 maart 2018 om 17:21
zo denkt die Gekke Gertjan Verbeek ook maar het is alleen maar slechter geworden met zijn 5-3-2
Vind ik leuk
Dorzon +3437
woensdag 21 maart 2018 om 16:55
ligt er natuurlijk ook aan wie je loot
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 15:48
Sowieso Guus Til in de basis. Alleen al omdat wij dan van zijn interviews na afloop mogen genieten :)
Vind ik leuk
kaazelien +1405
woensdag 21 maart 2018 om 19:36
Kom op Jzv.Beetje mager,alleen Til.Ik had van Koeman verwacht dat hij Oranje zou instellen op Az.

Gezien het feit dat het volgende toernooi waar we aan mee kunnen doen 2020 is.Dan zijn we inmiddels kampioen geworden,en leveren we net als in 1981 weer 11 spelers aan Oranje.

Wat overigens nog steeds een record is.
Vind ik leuk
stratumseind +120227
woensdag 21 maart 2018 om 15:48
Als iemand 7 keer in een jaar dronken is is het toch geen alcoholist.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 15:57
Of het is echt een alcoholist. Die kunnen ook stoppen met drinken, of in dit geval 7 keer per jaar een terugslag, maar dan ben je nog steeds een alcoholist. ;)

Weet niet eens wat je bedoelt trouwens. Of Nederland een kans heeft?
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:01
Hij doelt op dun Jasper. Iets zegt me dat zijn keuze op Zoet valt om ons doel te verdedigen.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:09
Ah mijn fout, ik had niet alles gelezen, eigenlijk alleen de namen die meededen. Snap nu wat Stratum ermee bedoeld. Bedankt en stom dat ik niet heel het artikel had gelezen.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:13
Haha, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat soms ook wel eens heb hoor. Moet zeggen dat ik dit een goed stukje vindt van VP, leuk geschreven.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:57
Nee, maar bij een keer of 28 wordt t wel wat zorgelijk.
Vind ik leuk
Bizzy +13254
woensdag 21 maart 2018 om 16:59
Eerder moeder Teresa. Voldoet ruim voor een evt nier donatie.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 15:49
Daley Blind ipv de ligt, voor de opbouw.
Vind ik leuk
ryolic +229
woensdag 21 maart 2018 om 16:12
De Ligt is beter in de opbouw dan Blind, dat je het even weet + De Ligt heeft wedstrijd ritme waar Blind vaak niet eens de bank warm mag houden ;)
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:18
Voor de opbouw, geef dan in elk geval een argument dat ergens op slaat man.
Vind ik leuk
Koeroe +6858
woensdag 21 maart 2018 om 16:40
Blind is er niet bij..
Vind ik leuk
Doe dan! +4367
woensdag 21 maart 2018 om 15:53
Als Memphis er maar niet tussen staat.
Vind ik leuk
Sil95 +7674
woensdag 21 maart 2018 om 15:53
Wat een matige selectie zeg.. Ik hoop dat men niet teveel van Koeman verwacht. Dit Oranje heeft geen toppers.. Ik vrees dat we overlopen worden door de Engelsen.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:06
Matig?? Je kan natuurlijk ook doorslaan in al die negativiteit rondom Oranje. Zat potentie voor de toekomst en als we vanuit de verdediging voetballen zijn we zeker EK/WK waardig.
Vind ik leuk
Sil95 +7674
woensdag 21 maart 2018 om 16:11
Achterin ziet het er goed uit. Maar dan heb je het wel gehad. Ja ik ben wellicht negatief gestemd , maar je kunt dat ook de realiteit noemen. Kijk eens naar wat er op het middenveld en in de spits loopt. Vroeger kon je kiezen uit Van Persie of Huntelaar. Nu moet er gekozen worden tussen Dost en Janssen. Op 10 had je voorheen Sneijder of Raf , nu lopen daar Propper en Wijnaldum. Nog maar te zwijgen over de zijkanten. Nee dit Oranje is momenteel helemaal niets. We stellen tegenwoordig spelers op van ploegen als Crystal Palace , Atalanta en CSKA Moskou. Voorheen was dat Bayern , Inter en dergelijke.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:17
Als je het heel letterlijk neemt.. Afgelopen jaar was Dost bijna topscorer van Europa, actief in Portugal maar toch.. Dat wordt je niet zomaar denk ik? Daarnaast moeten we niet kiezen, we passen gewoon ons systeem aan de spelers die beschikbaar zijn. Met het juiste systeem en spelers (juiste invulling) kan het NL'se elftal weer een elftal worden waar rekening mee wordt gehouden.
En inderdaad, spelers a la V persie, Robben en Sneijder hebben we niet maar in plaats daarvan kan je wel een team smeden zonder echte "ego's".
Hoe denk jij dat IJsland de kwalificatie is doorgekomen? Op die manier zullen wij het nu moeten doen met, met alle respect voor IJsland, betere spelers. Want jij gaat mij niet vertellen dat de spelers die wij beschikbaar hebben slechter zijn als die van IJsland of dergelijk land.

Aanstaand toernooi gaan wij ons "gewoon" weer plaatsen, ben ik van overtuigd zolang het systeem maar goed wordt afgesteld op de spelers die we nu hebben.
Vind ik leuk
Sil95 +7674
woensdag 21 maart 2018 om 16:26
Natuurlijk hebben wij kwalitatief betere spelers rondlopen dan de IJslanders. Echter hebben die een ongekende teamspirit en discipline. Ik weet niet of je iets dergelijks ook kunt creëren met gasten als Depay die na 1 goede wedstrijd het idee hebben dat ze Real Madrid waardig zijn. Wat dat betreft is de uitdaging voor Koeman en zijn staf groot om er een hecht team van te maken dat voor elkaar door het vuur gaat.

Ik hoop uiteraard dat we snel weer genieten kunnen van ons Oranje. Het is natuurlijk absoluut treurig te noemen hoe groot het sportieve verval is , na het succesvolle WK van 2014.

Dost is 1 van de weinige spelers waar ik het nog in zie zitten , alleen worden zijn kwaliteiten binnen Oranje helemaal niet op waarde geschat.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:33
Eens! Dat is juist de kracht van IJsland geweest maar ik geloof ook dat een coach als Koeman dat erin kan "slaan". Wordt zeker een uitdaging voor hem!

Ja klopt, zeker als NL/Ajax fan heb ik een zwaar jaar achter de rug (op EL finale na dan).

Ik vertrouw in deze op de kwaliteiten van Koeman en verwacht dat hij er een goed team, met nadruk op team, van gaat maken.

Ben het met je eens hoor, alleen zie ik het denk ik wat positiever in als jij. Wat je goed recht is uiteraard.
Vind ik leuk
Maxx Jw +799
woensdag 21 maart 2018 om 18:14
Wat jij realiteit noemt hoeft geen realiteit te zijn.
Vind ik leuk
feye88 +1860
woensdag 21 maart 2018 om 16:07
Dat dachten we de vorige keer ook...Verdediging is overigens gewoon ijzersterk. Middenveld is degelijk maar mist creativiteit. Voorin is het redelijk.
Engeland heeft al jaren en jaren niets meer gepresteerd. Ik ben niet bijzonder onder de indruk van ze.
Vind ik leuk
base +682
woensdag 21 maart 2018 om 17:07
Wat heeft engeland op kane na voor toppers ?
Vind ik leuk
Sil95 +7674
woensdag 21 maart 2018 om 17:24
Alli , Sterling , Walker etc
Vind ik leuk
base +682
zaterdag 24 maart 2018 om 20:48
Vind je sterling een topper meer een blind paard wat vooral hard kan lopen niet bepaald effectief en walker een leuke back zin meestal ook niet de toppers.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 15:55
Zie nergens de optie 5-2-3.Lijkt me logischer qa namen en druk zetten.
Vind ik leuk
Hyena +25603
woensdag 21 maart 2018 om 15:57
Alsjeblieft geen Strootman meer.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 15:58
Ik kan er niks aan doen maar ik ga het toch zeggen...., dit is toch een prima opstelling zo? Met deze variant en spelers (+ de wissels/afwezigen uiteraard) kan toch een mooi, op elkaar ingespeeld, elftal gesmeden worden?
Vind ik leuk
Laliga +1156
woensdag 21 maart 2018 om 16:00
Had je ziyech gehad .. had persoonlijk dan met strootman wijnaldum en ervoor ziyech , snelheid van depay en promes met zijn steekballen. Maar goed , in dit geval kiezen tussen blind of vd beek bij die 2 op het middenveld
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:01
Ik ben het redelijk eens met de opstelling.

Zoet voor cillessen
Ake voor de Ligt
De Roon voor vd Beek

Als dat wordt veranderd heb je in mijn ogen de beste opstelling
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:14
Gelukkig hebben we een bondscoach die wel verstand van voetbal heeft ipv deze onzin.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:38
Dat moet eerst toch maar eens gaan blijken.

Zoet topseizoen ipv cillessen

Ake premier league ipv de Ligt nl competitie

De Roon serie a tegenover hopeloos uit vorm

Keuzes lijken mij erg verklaarbaar.

Maar het is natuurlijk oefenen en Koeman zal ook een paar wisselspelers aan het werk willen zien .
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:48
Topseizoen? Wat een grap, Zoet houdt wel eens een bal tegen maar daar is alles mee gezegd. Cillessen is gewoon een paar klasses beter. Aké is geen centrale verdediger dus ook een rare keuze. En vd Beek hopeloos uit vorm? Waar baseer je dat in godsnaam op haha, heeft er al 10 gemaakt, gaf afgelopen weekend nog een weergaloze assist. De enige reden dat jij dit allemaal zegt is vanwege je zielige afkeer tegen Ajax, maar geeft niet hoor het valt alleen net iets teveel op.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:22
Dat is natuurlijk complete onzin. Oei je zegt iets over een Ajacied en meteen jankie jankie.

Ja ik ben uit de top 3 voor PSV maar ook daarvan vind ik maar een speler die in het nl elftal thuishoort.

Jullie moeten objectiever zijn.

Wat voor signaal geef je af als een speler het hele seizoen op de bank zit terwijl de ander prima keept. Juist de Europese landen lachen ons uit en de spelers worden niet getriggerd om ergens anders aan spelen toe te komen.

Zoet verdiend gewoon basis.

Ake speelt wel centraal en speelt ook een prima seizoen. Daarbij staat hij als linksbenige verdediger in een 3 mans verdediging.

Heeft bewezen dat hij het niveau makkelijk aankan.

Op dit moment al spelen met vd beek , de Ligt etc wil zeggen dat we weer kansloos ten onder gaan tegen landen als roemenie, Bulgarije en hongarije
Vind ik leuk
base +682
woensdag 21 maart 2018 om 17:10
hopeloos uit vorm ?
Als je geen voetbal kijkt praat dan ook niet mee.
Vind ik leuk
040-077 +769
woensdag 21 maart 2018 om 16:47
Goed onderbouwde reactie, top man!
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:22
volledig mee eens wijnaldum doorschuiven de roon als controleur
Vind ik leuk
John M. +3720
woensdag 21 maart 2018 om 16:01
De internationale ervaring van Strootman is juist nadelig voor hem. Buiten meerdere blunders heeft hij niet veel gebracht bij Oranje. Dus hoop ik dat hij er niet bij zit.
Vind ik leuk
Farmer +7586
woensdag 21 maart 2018 om 16:01
Cilly'
Hateboer-De Vrij-van Dijk-van Aanholt
Blind, vdBeek, de Roon, Memphis(op10)
Wijnaldum - Dost

Memphis en Wijnaldum die als een 'valse 10/buitenspeler' een beetje wisselen, dan de een naar de flank, en de corner, dan de ander(wisselen: tegenstander ontregelen) Dost: eindstation. Hateboer en de Roon kennen elkaar op de rechterflank, komt wel goed.
Ik zou toch ook willen kijken of Daley Blind met van Aanholt op de andere kant hetelfde kan. 'Donny' als verlengstuk van de 2 centrale verdedigers(driehoekje om op te bouwen, Donny kan bv zakken voor zonedekking opdat 1 vd 2'bomen'ook mee kan naar voren)
Memphis mag proberen of ie zn poten in de voetstappen van Sneijder kan zetten, maar moet ook éventjes denken over de bikkel-rol die Nigel de Jong uitvoerde. Er zal een hoop van hém verwacht worden. Hij kan het wel(beter? naja nu nog niet), denk ik, maar.. moet ie zich wel eerbaar naar zijn team zetten.

En ik blijf er bij: Bassie Dost kan dr gvd 36 inleggen vorig seizoen, en heeft er nu ook al 30 inliggen in Portugoal...

Dát is gewoon onze basis-spits.. beter hebben we niet momenteel.
En eentje die dr zó veel intrapt in het buitenland, zou gvd goed genoeg moeten zijn..(Zelfs de Duitsers zouden daar een oncomfortabel gevoel van in hun achterste moeten krijgen)

Ps: wel Donny, en geen Ligt; Nope, Bulgarije.. 3e centrale verdediger is De Ligt zijn pikorde. Ja, hij is te goed voor de bank, maar de Vrij en van Dijk zijn te goed om tov hem te banken. Luxeprobleempje.
En Donny ipv strootman? Naja, ik geef Donny liever het voordeel van de twijfel(ondanks mijn twijfels) dan Strootman.
Laat vd Beek maar even zien dan of hij het wel beter kan dan 'Dwijlorkest Strootman", Als een 'no6 onder 20k volt', voorstuk vd centrale verdedigers, vormt de as vd opbouw, samen met Memphis.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 16:06]
Vind ik leuk
Sil95 +7674
woensdag 21 maart 2018 om 16:07
Ik krijg een oncomfortabel gevoel van dat twee keer gvd. Voor de rest ben ik het volledig met je eens. Dost zou meer waardering moeten krijgen. Hij scoort aan de lopende band en een goed alternatief is al lange tijd niet meer voorhanden.
Vind ik leuk
Koeien +1843
woensdag 21 maart 2018 om 16:32
Memphis als aanvallende middenvelder die roteert met Wijnaldum is zo gek nog niet. Dat geeft hem ruimte om op de as rond te dribbelen (de flank verplicht je toch altijd een vaste richting op te gaan) en geeft hem meer vrijheid om te doen waar ie goed in is. Het sterke schot van hem komt daar ook wel goed van pas.

Zal nooit de rol van Nigel kunnen doen trouwens, maar het is me opgevallen dat ie in Frankrijk stukken vaker meeverdedigt.

Dost, ook mee eens. Die legt er minimaal 30 per jaar in en daar moeten we gebruik van kunnen maken. De enige echte ouderwetse buitenspeler die we hebben is echter Babel en dan zit je dus met Depay op links in de maag.

Op de rechterflank maak ik me niet zo zorgen over assists, want Hateboer.

Dus ik zou kiezen voor een wat assymetrische 5-3-2 met een echte buitenspeler op links (Babel) en Dost op de as en dan verwachten dat de rechterflank opkomt als een malle, waardoor er dus 1 CV moet inschuiven naar de plek van de back bij plotseling balverlies.

Maargoed, dat is allemaal gedacht vanuit 5-3-2. Ik zie nog steeds de best renderende samenstelling met een 4-3-3.
Vind ik leuk
Edward +253
woensdag 21 maart 2018 om 16:02
Koeman gaat voor zoet kiezen
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:16
Haha Zoet, hoort nog niet eens bij de 3 beste keepers in de Eredivisie.
Vind ik leuk
Edward +253
woensdag 21 maart 2018 om 22:53
Ben ik het mee eens maar toch gaat Koeman voor hem kiezen
Vind ik leuk
jari11 +416
woensdag 21 maart 2018 om 16:04
5-3-2 Wat zijn we diep gezonken. Het heeft in brasil gewerkt, maar wat een verschrikking dat wij als Nederland in dat systeem moeten gaan spelen. Dit had ik in 2010 niet zien aankomen, maar wie wel.
Vind ik leuk
Farmer +7586
woensdag 21 maart 2018 om 16:08
Als je tegenstander íetsje inzakt, omdat je spelers toch offensiever spelen, zit je al snel op 3-5-2, Als je backs echt zwaar kunnen doordrukken, zit je zelfs op 3-3-4, en dat is aardig offensief.

Noem het een defensieve opstelling, maar met de spelers die we hebben, biedt het wel de beste mogelijkheden.
Vind ik leuk
jari11 +416
woensdag 21 maart 2018 om 17:00
Toch blijft als Nederland met 5 'verdedigende spelers' aankomen een verschrikking vind ik, maar snap je punt.
Vind ik leuk
Farmer +7586
woensdag 21 maart 2018 om 18:15
Misschien een simpel stukje misleiding in de basis-intenties: "Oh ze graven zich in, en met die Dost, spelen ze de lange bal"(ja, dát kan ook, maar.. Met flankspelers als Hateboer, en de Roon, Blind, maar ook van Aanholt, en een toch aardig 'fysiek ontwikkelde' Memphis(hij's béresterk, hij zou een soort van Sneijder-met De Jong'steroiden' moeten worden: aanvallende spelverdeler, die zelf her hardst sleurt en worsteld). Met bijval van Donny vd Beek, Wijnaldum in ee 'half-vrije rol' voorin, sámen met een Depay, heb je daar toch genoeg opties om een tegenstander gek te maken:

een elftal/opstelling met heel veel mogelijke variaties?
Volgens mij is dát juist die zgn Basis die van Gaal in 2014 neerlegde. Maar de KNVB en Hiddink zagen níets in dat systeem.

"Louis voorzag het"
"Louis dééd het voor"
"Louis wert gewoon netjes 3es op ons laatste WK", met een áfgetekende vernedering/wraak op España" die ze nog lang zal heugen.

Vooruit denken: selecteren, en een tactiek bepalen naarj e mogelijkheden, en niet naar 'beleidsinstelling'.

:)
Vind ik leuk
HansVites +3710
woensdag 21 maart 2018 om 16:14
Wat hebben die bondscoaches toch met die Strootman die heb ik nog geen goeie wedstrijd zien spelen in Oranje.
Gewoon Propper Wijnaldum en Til nemen.
Vind ik leuk
Edward +253
woensdag 21 maart 2018 om 22:54
Til Ff serieus dude tegen clubs als Roda,NAC is het een leuke speler maar niet tegen Engeland
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:17
Iedereen schreeuwt maar 5-3-2, maar is 5-2-3 / 5-4-1 niet ook gewoon een reële optie?
Vind ik leuk
Koeien +1843
woensdag 21 maart 2018 om 16:39
Een 2-mans middenveld lijkt me behoorlijk zelfmoord. Ten eerste kom je zelf dan niet over het middenveld heen (daar had oranje juist al last van) en tegenstanders staan juist weer heel makkelijk op onze helft te koekeloeren.

Dat gezegd zitten onze sterkste speler wel in de verdediging of de aanval en is het nou niet bepaald dat Wijnaldum en Strootman heel erg uitblinken bij Oranje.

In die zin speel je dan wel met je sterkste spelers.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:34
Pröpper speelt in de Premier League altijd op een 2-mans middenveld, past daar zeker goed. Dan een De Roon naast hem zetten en mij lijkt het prima.

Misschien Promes op de vleugels die dan soms á la Namli naar binnen trekt om ruimte te maken voor Hateboer en de voorzet
Vind ik leuk
mba4u2c +1239
woensdag 21 maart 2018 om 16:19
Het middenveld is de achilleshiel...
Vind ik leuk
#KeizerIn +2872
woensdag 21 maart 2018 om 16:23
Ja maar dan wel anders invullen. 2 naar buiten trekkende spitsen is natuurlijk onzin. Als ze dan naar binnen willen trekken staat er geen spits waar mee ze kunnen combineren of op hem voor kunnen geven.

Cillessen
Hateboer, De Vrij, Van Dijk, De Ligt, Van Aanholt
De Roon
Pröpper, Strootman
Dost, Promes

Alles klopt. 3 sterke centrale verdedigers, 2 backs die de hele flanken bestrijken dus ook een voorzet kunnen geven, De Roon als stofzuiger, Pröpper en Strootman zijn niet perse creatief, maar hebben wel een goede pass in de benen om Promes weg te steken of Dost aan te spelen in de 16. Ik wil Dost niet de bal geven op de middenlijn wat eerst te vaak gebeurde dat moet je pas in de 16 doen dus Promes trekt naar buiten en staat om Dost heen en kan je ook de bal opgeven op de middenlijn.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:03
Wijnaldum voor Strootman. Promes vanaf een 10 dus met een 5-4-1 spelen. Eventueel Memphis, met minder ego in en buiten het veld, op 10
Vind ik leuk
jepo10 +412
woensdag 21 maart 2018 om 16:27
CILESSEN
FOSU-MENSAH
VIRGIL VAN DIJK
DE LIGT
DE VRIJ
VAN AANHOLT
WIJNALDUM
FRENKIE DE JONG
PROMES
KLUIVERT
DEPAY
Vind ik leuk
Garinsha +3601
woensdag 21 maart 2018 om 16:28
zoet verdiend een kans..

verder ziet het er wel redelijk uit..
al zie ik liever tete dan hateboer, maar aan de andere kant moet je hateboer ook een kans gunnen en geven dus geen probleem.

Vind ik leuk
BT410 +55
woensdag 21 maart 2018 om 16:31
Memphis..........Dost............Promes...........


................Wijnaldum......Propper.................


.........................Strootman...........................


Willems.......v. Dijk........de Vrij.....Hateboer.


..........................Cillessen............................
Vind ik leuk
zomer +869
woensdag 21 maart 2018 om 16:31
Ik zou als volgt starten:

kluivert Weghorst Berghuis

van de Beek Wijnaldum


Van Aanholt Tete

Van Dijk De Ligt De Vrij (c)

Cillisen
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 16:35
Voor mij is dit de ideale opstelling:
Zoet/Cillessen is mij om het even. De één keept wekelijks en goed en de ander traint op niveau en heeft zich al wel enigzins bewezen.
Hateboer (Karsdorp als hij weer fit is)
De Vrij
Van Dijk
Aké (linkspoot is beter voor de opbouw dan drie rechtspoten. Hij kan eventueel ook inschuiven naar het middenveld)
Van Aanholt (laat het wekelijks zien in de BPL. Misschien Haps of Pieters eens proberen?)
De Roon (verdedigende middenvelder. Zal naast Aké staan als die inschuift.)
Wijnaldum (rechtscentraal. Laat hem spelen zoals bij Liverpool.)
Pröpper (laat het ook wekelijks zien in de BPL. En is één van de beste, zo niet beste van Brighton.)
Dost (heeft veel voorzetten nodig. Die komen vanaf de flanken. En heeft een partner in de spits nodig met wie hij kan combineren.)
Promes kan die partner zijn. Ook hij speelt wekelijks in die rol in Rusland.

Oh ja en De Vrij moet de aanvoerder zijn, omdat hij die rol bij zowel Feyenoord als Lazio al heeft/heeft gehad. Iemand die er dus al ervaring mee heeft om de leider te zijn. Van Dijk zal dan de derde aanvoerder zijn. En als Strootman speelt zal hij wel de tweede aanvoerder zijn.

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 16:37]
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:00
Ik zou promes/memphis (als die zichzelf een beetje leert gedragen) meer van een 10 positie laten spelen. Met een 5-4-1 dus eigenlijk.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 17:04]
Vind ik leuk
peinke +1553
woensdag 21 maart 2018 om 16:42
Wijnaldum is op z'n resultaten zeker niet kandidaat nummer een. Ooit gaf Koeman aan dat spelers die komen ,,voor een uitje'' bij het Nederlands voetbal, niet meer acceptabel is. Wijnaldum is zo'n speler, zeker in de periode met Blind en Advocaat. Hoeft voor mij niet op het middenveld direct, eerst maar eens wat laten zien bij een invalbeurtje en op de trainingen.
Vind ik leuk
dhrwobo +16019
woensdag 21 maart 2018 om 16:53
Hahaha wel mooi dat Ajaxprimeur een 'blinde gok' doet en v.d. Beek er neer zet. Wat niet logisch is, want Pröpper en De Roon presteren in grote competities en zullen eerder opgesteld worden. En je kan niet echt zeggen dat v.d. Beek creatiever is dan Pröpper of Wijnaldum bijvoorbeeld...
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:01
Keeper: Zoet bezig aan een TOP seizoen met 31 tegendoelpunten, NOT dus!!
Defensie: Drie centrale verdedigers, dat kan met Virgil van Dijk niet goed gaan, die heeft ruimte nodig, nu gaan ze elkaar voor de voeten lopen.
Hateboer begrijp ik nog wel, maar Van Aanholt niet, daar hoort Daley Blind
Middenveld: Strootman en Wijnaldum naast elkaar is vragen om problemen
Keuze voor Donny van Beek op rechts kan.
Voorin: keuze voor twee snelle spitsen begrijp ik, alleen in niet balbezit ben je met deze twee kwetsbaar. Zie liever Kluivert spelen, die verdedigd teminste nog terug.
Ronald suc6 met het door selecteren want ik neem aan dat er in September tegen Frankrijk een ander team komt te staan.
Vind ik leuk
Dicky +13088
woensdag 21 maart 2018 om 17:05
Zoet, Hateboer, Van Dijk, Strootman, De Vrij, Van Aanholt, De Roon, Wijnaldum, Propper, Promes, Dost.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:10
Test
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:25
Ik ben voor een 5 1 3 1 systeem. Dus 3 centrale verdedigers, 2 lopers aan de zijkanten, 1 centraal verdedigende middenvelder, 2 vleugelspitsen , 1 hangende en 1 diepe spits. Mogelijke opstelling:
Cillesen
de Vrij van Dijk Ake
Hateboer van Roon van Aanholt
van de Beek
Promes Dost Depay
Tete is geen alternatief voor Hateboer, wel voor de Vrij en Ake. De Ligt is een alternatief voor van Dijk, beiden kan niet, ze zijn allebei log in hun bewegingen, dus een van de 2 als linker of rechter centrale verdediger is niet mogelijk, wel mogelijk als je 442 gaat spelen met 2 snelle wendbare backs.

Vind ik leuk
Stom +39
woensdag 21 maart 2018 om 17:26
5-3-2 is een logische opstelling als je bovengemiddeld veel goede verdedigers hebt.

Ik ga voor:

........................ Memphis ....... Promes .......................
................................. Wijnaldum ..................................
......................... Strootman ....... Blind .........................
Willems .... Van Dijk .... De Ligt .... De Vrij .... Hateboer
............................. Cilissen of Zoet ..............................

Paar overwegingen:
- Als de basis toch 5-3-2 is, kan je Willems eigenlijk goed bij de selectie hebben! Goed in opstomen en voorzetten geven (meeste assists voor De Jong bij PSV destijds). Speelt bovendien nu in Duitsland ook in een 5-mans verdediging. Als dat een pre voor Hateboer is, dan is het dat ook voor Willems.

- Aanvallend zijn veel grote namen (Strootman, Wijnaldum, Memphis, Promes) nog niet goed uit de verf gekomen, wellicht mede omdat ze niet op de juiste plek werden gezet. Vorm het systeem om de beste mensen heen ipv hen dwingen naar jouw systeem te spelen. Dan komt het er wel een keer uit. Dus punt naar voren? dan naast Wijnaldum graag Propper en niet V/d Beek. Zijn handelingssnelheid ligt nu helaas nog te laag. Punt naar achteren? Zet naast Strootman dan Blind, of anders Van Ginkel, zodra ze fit zijn. Die weten allen precies wanneer ze wel mee naar voren moeten en wanneer niet. Voor nu en later als optie op de bank is De Roon een prima controleur.

- Dit kan een ware plaag zijn voor de tegenstander met een erg bewegelijke voorhoede, gecombineerd met goed opkomende vleugelverdedigers en wat middevelders die regelmatig in de 16 opduiken en een goed schot hebben. Wil je aanvallender spelen kan je altijd schakelen naar 4-3-3 door De Ligt te vervangen door Babel. Voorhoede blijft even bewegelijk. Krijg je te maken met een volledig ingezakte tegenstander en sta je daardoor permanent in hun 16 metergebied dan kies je natuurlijk niet voor Babel maar voor Dost. Afmaker en koppend gevaarlijk dus je kan regelmatig eens die bal voor het doel pompen.

- Van Aanholt, Kluivert/Bergwijn en Berghuis zet je gewoon gezellig naast De Roon op de bank. Je hebt ze vanzelf een keer nodig. Of je twee centrumspitsen moet selecteren met 5-3-2 als basissysteem is de vraag.

Maar goed, dit is natuurlijk allemaal onzin voor oefenwedstrijden. Dan wil Koeman dingen proberen en zal hij vast niet met de hele beoogde basis-11 starten. Dus we zullen moeten wachten tot de eerste wedstrijd die er toe doet en dan zien we het echt. Sterker nog, het kan zo maar zijn dat er nu spelers juist wel bij de selectie zitten OMDAT het oefenwedstrijden zijn. Dus zijn sommige anderen er straks misschien wel al zeker bij, waarvoor nu dus even geen plaats kan zijn...
Vind ik leuk
donderdag 22 maart 2018 om 00:04
Kortom...jij hebt een 5 2 3 opstelling. Dat middenveld wordt compleet overlopen.
Vind ik leuk
Cookee +7990
woensdag 21 maart 2018 om 17:31
Gaat Koeman het "ook per wedstrijd" vormgeven?
Sinds van Gaal zien we dat in dit land, trainertjes die het "Genie" willen spelen.
Ik vind dat zo raar, dan weer Zoet, dan weer die op de back dan weer lopende spitsen, dan weer een targetman dan weer een kopsterke, geef mensen nu eens vertrouwen -- geef een vaste opstelling.

Ik hoop echt dat Dost nu een keer de kans krijgt, dat verdient ie.
En het is geen 'logge' spits, het is de man in vorm.
Vind ik leuk
Farmer +7586
woensdag 21 maart 2018 om 18:23
Dost laat in Portugal toch prima zien dat hij gewoon een 'stuk artillerie' is daar? Ze brengen hem in stelling, en hij schiet ze wel raak.
Vorig seizoen 36 goals, nu al weer 30..

Zou het dan echt aan Dost liggen of....?

T zal mij écht benieuwen, ik denk echt dat Koeman een gróte verfrissing is.. Éigenlijk denk ik, dat Koeman, nu voorborduurt op het 'vakwerk' wat van Gaal in 2014 had geleverd; Díe opstelling as basis, met een paar speler-variaties, zet je die 5-3-2 zó om naar een 4-3-3, 3-4-3, 3-5-2, en je maakt je tegenstander hélemaal gek. Nederland heeft daar bést een paar lepe spelers voor.

En kom je tegen bv Duitsers, dan kun je jezelf'Eingraben' met een 5-4-1, en een 'Alles is voor Bassie'-tactiek :P(precies zó hebben de Duitsers ons de laatste keer vern**kt toch? Ingegraven, een 'dwalende Mario Gomez' rond de middenstip die zogenaamd totaal niet wist wat hij deed..... op 2x 10 seconden na.. dát waren de 0-1 voor rust, en de 0-2 ná rust. 10 minuten later een publiekswissel, en een víes-lange näse van Löw..)
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 18:25]
Vind ik leuk
Cookee +7990
woensdag 21 maart 2018 om 19:31
Goed punt, we zeuren elke keer dat de spits niet zo goed in Oranje is als bij zijn club. Nistelrooij, Persie... je kent dat wel.
Maar scheppen we ook de juiste omstandigheden zodat ze kunnen excelleren? Bij Arsenal liepen er veel diepgaande spelers rond, dat had Oranje niet, daar stond Robin op een eiland en Sneijder wilde vooral een kaats, die gaf v Persie de bal niet en ook Nistel had hetzelfde probleem met Sneijder.

In feite is het simpel, kijk naar de club van Dost hoe ze hem aanspelen en zoek daar een speler met een NL-pas bij.
Maar Depay is dat niet en Berghuis ook niet.
Blind kan dat wel misschien Hateboer ook.

Ik denk niet dat we bepalende spelers hebben, het zijn allemaal controleurs bij hun club, bleke waterdragers. Misschien dat Maher het kan worden, ook van Ginkel wordt al omgeturnd tot controleur.

Je kunt wel diep inzakken en met 5 achter en 2 controleurs ervoor, dan houdt je ze misschien even tegen, maar dan moet je voor wel eentje hebben die de kans creeert en afmaakt... een soort Robben. Nou ik zie hem niet.
Het zal incidenteel wel eens lukken maar je wint er geen kwalificatie mee, ik zou liever zien dat we weer goede spelers opleiden die ons dwingend laten spelen op de helft van hun, daarin zit onze kracht niet in catenaccio.
Een de Ligt maakt elke wedstrijd wel een fout, die Italianen niet, dat is het verschil... en dan ben je dus al kansloos.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:34
Promes en Memphis samen in de spits. Serieus???
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 17:48
Hahaha pijnlijk dit echt wordt weer niks

De KNVB moet effe wat paspoorten regelen voor wat echte spelers
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 17:50]
Vind ik leuk
feyeniels +22490
woensdag 21 maart 2018 om 18:02
Ake voor De Ligt en Dost voor Van de Beek (en dan Promes op 10). Verder kan ik me zeker vinden in deze opstelling.
Vind ik leuk
donderdag 22 maart 2018 om 00:01
Tuurlijk. Als Feyenoorder zie je liever geen ajacieden in het nl elftal.
Maar goed...je komt er voor uit.
Vind ik leuk
feyeniels +22490
donderdag 22 maart 2018 om 01:25
Als Feyenoorder wil ik ook geen spelers van Feyenoord in Oranje. Ik vind dat bij Oranje alleen spelers moeten spelen die wekelijks onder hoge weerstand spelen. Dit is in de Eredivisie niet het geval.
Dus Vilhena en Berghuis had ik ook niet opgesteld. Sterker nog, ik had ze niet eens opgeroepen.
Vind ik leuk
donderdag 22 maart 2018 om 07:40
Zeker in een 5 3 2 of een 4 4 2 systeem heb je niks aan kluivert of berghuis. Die had ik ook niet opgeroepen.
Vind ik leuk
Het Brein +2853
woensdag 21 maart 2018 om 18:32
Dit is exact hoe ik de opstelling zou maken maanden terug! Alleen Janmaat ipv Hateboer en F. De Jong ipv Strootman.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 18:34
Uiteraard Cillisen in het doel de enige topkeeper die we hebben. Zoet is geen topkeeper en zal dat ook nooit worden.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 18:38
----------------------Cilissen
--------De ligt----V. Dijk--------De Vrij-----------
Hateboer-----------------------------------v.Aanholt
-----------------Propper--Strootman-------------
-------------------------Promes------------------------
----------------Depay----------Dost-----------------

Strootman en Wijnaldum op 1 middenveld doet pijn aan mn ogen. Te weinig ceativiteit. Dost moet er wat mij betreft in, anders heeft het voor v. Aanholt en Hateboer ook geen zin om steeds op en neer te rennen als er geen kopsterke speler staat. Depay of Promes mag wat mij betreft op 10 bij gebrek aan een echte 10.
Vind ik leuk
Kuip +4668
woensdag 21 maart 2018 om 18:43
Daar komt ie dan:

Cillissen
Hateboer, de Ligt, van Dijk, Ake, van Aanholt
Wijnaldum, de Roon, Strootman
Promes, Dost

2 zeer aanvallend ingestelde backs
De Ligt en Ake als mandekkers met van Dijk erachter. De Vrij is hetzelfde type als van Dijk.
De Roon als verdedigende middenvelder en breker
Wijnaldum en Strootman zijn de pendelaars
Promes in een vrije rol
Dost is de target man.

Zo simpel is het.
Vind ik leuk
Psv1989 +742
woensdag 21 maart 2018 om 18:56
Zoet
Hateboer de vrij van dijk de ligt aanholt
Propper vilenha van de beek
Weghorst depay
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 18:57]
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 19:58
Denswil hoort in de verdediging.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 20:51
Wereldkampioen.
Vind ik leuk
Romario9 +7869
woensdag 21 maart 2018 om 23:25
Pröpper > Vd Beek
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 23:57
Wij zijn nu officieel niveau Malta. Alleen net iets beter en gevaarlijker.
Waar Malta in een defensieve opstelling haast niks wint kunnen wij er nog mee weg komen ook. Als bewijs denk maar eens terug aan van Gaal en het NL elftal.

5 3 2 is echt droefig. Mag ik als alternatief 4 4 2 aanbieden met een spelmaker op het middenveld net voor de verdediging. Dan heb je nog iets kans op aardig voetbal.

5 3 2 geloof ik dus helemaal niet in. Voorzetten van net over de middenlijn...etc etc. Vaak lange bal...

Ik schaam mijn eigen kapot. Een verdediger die creatief moet zijn.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 23:59]
Vind ik leuk
donderdag 22 maart 2018 om 01:36
4-4-2 met promes op 10 opkomende backs en de Roon als libero/6

Cillessen

Hateboer de vrij v dijk ake/Aanholt

De Roon
Wijnaldum. Strootman

Promes

Dost. Depay
[Reactie gewijzigd op donderdag 22 maart 2018 om 01:38]
Vind ik leuk
vrijdag 23 maart 2018 om 00:36
Met huidig materiaal en bovenstaande opstelling zou ik Ake laten spelen ipv V. Aanholt en Babel voor promes.
Groetjes!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De 5-3-2 van Koeman: vooral vraagtekens op middenveld van nieuw Oranje