Kampioensduel doet denken aan 2011: 'Het was toen redelijk intimiderend'

Kampioensduel doet denken aan 2011: 'Het was toen redelijk intimiderend'

zondag 15 april 2018 om 07:44

De gedachten van Luuk de Jong gaan in aanloop naar de kampioenswedstrijd van PSV tegen Ajax terug naar 15 mei 2011. Toen kwam hij als spits van FC Twente in een kolkende Arena terecht. De Tukkers moesten de titel aan de Amsterdammers laten.

"Ik weet nog goed dat het redelijk intimiderend was toen we met FC Twente aankwamen in de Arena. Het publiek ging ver voor de aftrap al tekeer", zegt De Jong in het Algemeen Dagblad. "Er was vuurwerk, een zee van rood-witte shirts. Je voelde dat bij Ajax alles gemobiliseerd was om die dag kampioen te worden."

De Jong verwacht zondag een soortgelijk spektakel in het Philips Stadion. "Ik verwacht dat de setting hetzelfde zal zijn als in 2011", stelt de 27-jarige spits. "Dus dat nu het PSV- publiek voor die intimiderende sfeer gaat zorgen. En daar zullen wij als spelers in mee moeten gaan. In de wedstrijd meteen Ajax aanpakken, ze niet de kans geven dat met ons te doen. Het is gewoon anders als bezoekend team in zo'n kolkend stadion."

Ook als PSV niet weet te winnen van Ajax, voorziet De Jong echter geen problemen. "Het liefst maken we het nu natuurlijk meteen af. Maar tegen Ajax kun je ook gelijkspelen of verliezen, er is geen man overboord als het morgen níet meteen lukt. Dat was in 2011 anders. Toen was het letterlijk de finale van de competitie. Er kwam geen wedstrijd, geen volgende kans, meer achteraan."

Lees meer over:EredivisiePSVAjax

Poll

Wat wordt PSV - Ajax?

(15034 stemmen)

Plaats een reactie

Strijp +6302
zondag 15 april 2018 om 07:48
Het word m vandaag !! Eindhoven kampioen!
Vind ik leuk
Garrie +3115
zondag 15 april 2018 om 07:58
Ajax verliest niet vaak topduels de laatste jaren, zij verneuken het tegen de kleintjes..
Vind ik leuk
Strijp +6302
zondag 15 april 2018 om 08:01
Kan ik me in vinden, echter gaan ze vandaag uit naar PSV die de wedstrijd van het seizoen speelt in eigen stadion. Maarja kan alle kanten op natuurlijk, ik gok echter op een 4-0
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 10:47
4-0?! Jij wilt wel heel graag van je geld af! :)
Vind ik leuk
Strijp +6302
zondag 15 april 2018 om 11:02
Komen we later op terug, ik zie het wel gebeuren
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 11:32
Ik niet :) tot vanavond!
Vind ik leuk
Strijp +6302
zondag 15 april 2018 om 18:20
Nog eentje.. zo gek was mijn gok niet, zit vaak wel redelijk bij het goeie eind , ook als het fout gaat
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 18:22
Moet je helaas, helaas, helaas, en had ik al helaas gezegd? Gelijk geven...
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 18:23]
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 18:46
En was ik het bijna vergeten: gefeliciteerd met de landstitel chef! Als je het zo afmaakt: verdiend! Proost ;)
Vind ik leuk
Marco S +3100
zondag 15 april 2018 om 08:02
Dus verliezen ze vandaag ook weer..
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 08:57
kijk jij danm maar eens de geschiedenis terug van psv-ajax van de laatste jaren ....
gelukkig is elke wedstrijd een wedstrijd op zich en tellen wedstrijden uit het verleden niet
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:08
Ben je zelf wel op de hoogte? De laatste vijf jaar heeft ajax driemaal gewonnen...
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 09:11
ik praat meer over nog meer jaren terug
psv is de enige club met een positieve balans tegen ajax , dat betekent dat je meer keer hebt gewonnen als verloren
dus ja , ik ben prima op de hoogte
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:37
Zo kun je jezelf er ook uitpraten ja.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 10:05
Oke, maar als je dat nu zo zegt, waarom schieten zoveel PSVers dan in de verdediging op het moment dat Ajacieden zeggen dat Ajax de meeste prijzen heeft gewonnen?
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 10:10
ajax is de grootste club van nederland geen twijfel over mogelijk
als je dat niet ziet dan ben je blind
veel europese successen gehaald en ik heb ook respect voor die club
maar als je 4 jaar geen prijs pakt dan kun je misschien beter ff je grote mond dicht houden als supporter
ik zou ook nog meer respect hebben als sommige ajacieden een andere club ook iets zouden gunnen , en gewoon toe zouden geven dat dit allemaal te danken is aan het beleid van hun eigen club
niet steeds met je vingertje naar anderen wijzen
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 10:33
Daar zeg ik ook niks over, als je wat reacties terug leest van mij had je geweten dat ook ik vind dat psv terecht kampioen gaat worden en dat het knap is dat Cocu dit voor elkaar krijgt. Zeker na vorig seizoen. Feyenoord heeft nu een seizoen zoals psv vorig jaar en dan het jaar daarna het toch voor elkaar krijgen is gewoon netjes.

Zowel Ajax als PSV zijn grote clubs en aan de strijd proef je al dat ze ook niet zonder elkaar kunnen (al slaat men vooral hier nog wel eens door)
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 10:36
we hebben elkaar allemaal nodig
feyenoord ajax en psv
hoe sterker de nederlandse competitie is , hoe sterker de topclubs worden
dat word inderdaad wel eens vergeten hier
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:06
Verliezen wel regelmatig tegen psv hahahaha
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:02
Mochten jullie vandaag kampioen worden...niet meer dan terecht. Cocu heeft er het maximale uit weten te halen. Heel knap.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:18
Luuk,jij scoort gewoon 2x vandaag,we winnen met 3-0
Vind ik leuk
MojoRisin +7175
zondag 15 april 2018 om 07:56
Denk een gelijkspel, 1-1 ofzo..
Vind ik leuk
Marco S +3100
zondag 15 april 2018 om 08:00
Laat psv maar winnen! Ff lekker geconfronteerd worden met het eigen falen Marc en flappie
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:00
Heerlijke voetbal middag gewenst mensen! Ik begin in mijn eigen stadje voor de wedstrijd van het jaar voor veel bredanaren. En daarna lekker door ri Eindhoven! Fijne zondag!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:03
Ja genieten vandaag. Succes.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:00
Ik zal er zitten, Luuk, in Eindhovens rood-wit.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:01
Toch blijft het raar. Dat een mens aanmoedigingen en schouderklopjes nodig heeft om beter te presteren.
Vind ik leuk
Rodapaus +4040
zondag 15 april 2018 om 08:01
Doe maar tegen Ajax kampioen en dan lekker zuipen en met je brakke kop tegen Roda!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:06
Heel veel plezier vandaag. Is toch fantastisch zo'n kampioenswedstrijd.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 08:26
Prima dat PSV kampioen wordt, maar vandaag nog liever even niet ;)
Laten we dat feestje nog even uitstellen vanmiddag.
Vind ik leuk
PoepWagen +1047
zondag 15 april 2018 om 08:28
Ik denk dat Ajax wint vandaag maar PSV wel kampioen wordt en wel volgende week. Waar kan ik inzetten?
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 09:00
bij mij , moet ik ff mijn rekening nr sturen
minimale inzet 1000 euro ;-)
Vind ik leuk
MojoRisin +7175
zondag 15 april 2018 om 09:01
Nogal een verschil, Twente in de Arena of Ajax in het Philips-stadion..
Qua druk dan.. En dit gaat niet eens om het kampioensschap pur sang, PSV wordt toch wel kampioen.. Dit is een wedstrijd op zich, gaat om de eer..
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:02
Hoorde dat het uitvak de wedstrijd indien nodig wilde laten staken....zou wel heel treurig zijn....laten we hopen dat t niet waar is en het niet zover komt...
Vind ik leuk
Pvm9 +349
zondag 15 april 2018 om 09:21
Je kan altijd het veld op rennen in een ajax shirtje en de bal een schop geven. Dan moet er over gespeeld worden
Vind ik leuk
jaja_PSV +31731
zondag 15 april 2018 om 10:14
Waarom zou mij dat niet verbazen?
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:14
Verschil is dat Twente (toen al een club van niks met een enkele topspeler) naar het grote Ajax kwam waar ze eens de fanatieke sfeer zoals tegen 010 meemaakte.
Als Ajax ergens speelt is het altijd volle bak waarbij het thuis publiek sowieso 100% anti is en de ploeg altijd meer geeft dan normaal.
Ajax is dat dus gewend, meeste hebben vorig jaar de UEFA cup finale gehaald. Je denkt toch niet dat ze onder de indruk zijn van een provinciaal clubje successupporters die niet eens echt voetbal gewend zijn. 0-4
Vind ik leuk
jaja_PSV +31731
zondag 15 april 2018 om 10:15
De druk van degradant De Graafschap was al te veel, hahahaha :)
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 10:24
Vijf jaar zonder prijs,en dan nog zo een grote bakkes!!!
Zet jezelf toch niet zo voor lul kleuter..
Door type's als jou wordt idd iedereen 100% anti Ajax.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 10:52
4 jaar, blijf bij de feiten!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 18:52
sorry, gefeliciteerd wederom met je tweede stek
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 20:32
Dankjewel :) met dit voetbal ben ik er blij mee!
Jij van harte met de titel!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 11:10
Provinciale successupporters...Waarom weer zo arrogant en een grote bek. Zorg eerst maar dat je club weer eens een prijs wint. Enige bescheidenheid zou passend zijn.
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 11:10
en omdat ze dat gewend zijn verloren ze dus kansloos van united toen
zonder 1 keer op goal te schieten
kom je op een geweldige manier in de finale , schiet je geen 1 keer op goal
ik geloof niet dat er ooit een club in een europese finale heeft gespeeld die zo afgetroeft werd als ajax vorig jaar , terwijl ze het in de ronde's ervoor gewoon goed deden
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 11:12]
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:46
Wel redelijk veel geluk gehad met de loting. Stel dat ze dit jaar in de knock out fase zaten. Tussen Arsenal, Atletico, Dortmund, etc. Is wel wat anders dan een United dat van Feyenoord verloor of een Schalke dat zelf niet al te best was.
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 14:12
ja maar wel mooi dat een nederlandse club dat weet te bereiken
ook jammer dat ajacieden als ze een discussie niet kunnen winnen , beginnen over prijzen die ze in het verleden gehaald hebben of over een kansloos verloren finale
de laatste nederlandse club die iets gepresteerd heeft in europa is feyenoord
die wonnen de uefa cup in 2002
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 14:29
Precies. Maar Feyenoord refereert daar nooit aan. Die kijken gewoon wat er nu gaande is. Net als PSV. Door dit soort gevallen krijg je een hekel aan de Ajax supporters. Met die van PSV heb ik totaal geen moeite. Nooit zelfs.
Vind ik leuk
markus040 +2201
zondag 15 april 2018 om 14:37
ik met feyenoorders en de meeste ajacieden ook niet
maar je hebt er een paar haters tussen hier waar geen fatsoenlijk woord uitkomt
maar als psv kampioen word kunnen die beter niet meer reageren hier
bij elke reactie die ze dan hier geven , ga ik ze ff haarfijn herinneren aan het kampioenschap van psv
als feyenoord of psv kampioen word , dan juicht heel nederland mee voor hun
als ajax kampioen word dan juichen alleen ajacieden
en dat komt toch door hun gedrag
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 14:57
Ik weet nog wel toen Ajax verloor van de Graafschap. Liepen ze elkaar in elkaar te trappen. Zelfs onderling zijn ze niet eensgezind. Bij Feyenoord en PSV over het algemeen wel. Maar ja iedereen heeft een hekel aan de arrogantie van Ajax. Vandaar dat ze in Nederland niet veel fans hebben. Zelfs PSV heeft er meer denk ik. Feyenoord sowieso, dat is een soort religie. Met volgens Feyenoord 2,5 tot 3 miljoen fans in Nederland.
Ja Ajax is groter qua historie, maar dat is al vrij lang geleden. Zelfs meer dan 20 jaar. In die 20 jaar is PSV de nummer 1 club van Nederland geworden, met juist wel altijd goed beleid en veel rust.
Vind ik leuk
Jur74 +5196
zondag 15 april 2018 om 11:34
Vorig jaar de meeste punten gehaald en dit jaar compleet gefaald in Europa. Dus wat is het Nederlandse voetbal ermee opgeschoten?
Vind ik leuk
Pvm9 +349
zondag 15 april 2018 om 09:20
Ik denk dat die setting vandaag wel iets anders is. Toen was het voor de thuisploeg echt alles of niets. Dat maakt wat extra's los bij het publiek. Vandaag is het voor de thuisploeg niet alles of niets en er zullen er toch genoeg zijn die er vanuit gaan dat het wel goed komt. Ook als vandaag niet gewonnen word.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 09:44
Later bleek dat Ajax in het geheim de sterspeler van FC Twente vlak voor de beslissing wedstrijd had gekocht. Ajax en Theo Janssen verzuimde dit aan Twente door te geven en Twente stelde Theo Janssen op zonder te weten dat hij al bij Ajax had getekend. We hebben allemaal naar een toneelstukje gekeken.
Ajax en Theo logen daarna dat de transfer pas na de wedstrijd tot stand was gekomen. Jaren later kwam de waarheid boven tafel bij een onschuldig interview.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Kampioensduel doet denken aan 2011: 'Het was toen redelijk intimiderend'