Analyse: hoe PSV aartsrivaal Ajax een historisch zwarte dag bezorgde

    Analyse: hoe PSV aartsrivaal Ajax een historisch zwarte dag bezorgde

    maandag 16 april 2018 om 11:30

    De strijd om de landstitel is beslist: PSV is landskampioen van Nederland. Dankzij een klinkende 3-0 overwinning op nummer twee Ajax behaalde de ploeg uit Eindhoven in eigen huis het 24ste landskampioenschap. Het is daarmee titel nummer drie uit vijf seizoenen met trainer Phillip Cocu aan het roer. Een puike prestatie, maar hoe kwam de overwinning – en het kampioenschap – tot stand?

    De Eindhovenaren kwamen – zoals wel vaker dit seizoen – niet voor de schoonheidsprijs. De thuisploeg had zondag slechts één gedachte: winnen. Het tactisch plan dat PSV al het hele seizoen overwinning na overwinning brengt moest daar houvast voor bieden. Om Ajax niet in de kaart te spelen kozen de Eindhovenaren ervoor de korte opbouw te mijden. Dit om te voorkomen dat Ajax PSV al vroeg onder druk kon zetten. De lange ballen die PSV speelde werden vooral op Luuk de Jong gericht om vervolgens de bewegende spelers daaromheen in stelling te brengen of de tweede bal te winnen. Deze situaties – vaak rondom de zestienmeter van Ajax – werden continu goed opgepikt door spelers van de thuisploeg.


    Bijschrift: PSV maakt het veld klein rondom de bal, verovert de bal en bedient aan de contrazijde de opstomende Brenet. De voorzet belandt in het doel via Luuk de Jong: 2-0.

    Het was daarom ook niet verwonderlijk dat beide doelpunten ontstonden uit een situatie waarbij PSV gewoonweg feller was dan Ajax. Zo anticipeerde Wöber niet goed na een ingooi van Brenet, waarna PSV het veld klein maakte en de bal veroverd werd. Pereiro pikte op en bediende de aanstormende Brenet. Na een dribbel en voorzet knikte De Jong binnen - het zoveelste kopduel waarin Ajax afgetroefd werd. De goal is een beproefd PSV-recept: dynamiek op de flank om uiteindelijk via een voorzet gevaarlijk te worden met de aanwezige positionering, kop- en duelkracht.

    Voor Ajax was de achterstand bij rust een hard gelag. De Amsterdammers hadden namelijk het betere veldspel, creëerden enkele mogelijkheden via met name omschakelmomenten, diepte aan contrazijde – na een lange pass van Ziyech – en slaagden erin om PSV ver van de eigen helft te houden. De mandekking van het PSV-middenveld werd bovendien vaak omzeild door de ruimtes onder de vleugelaanvallers vrij te houden. Op die manier werden Neres en Kluivert succesvol bereikt. Tagliafico speelde in balbezit als extra middenvelder om de ruimte die Lozano liet – die voorin mocht loeren op de counter – te benutten.


    Bijschrift: Tagliafico speelt als extra middenvelder om de ruimte te benutten die Lozano in defensief opzicht laat vallen. Op rechts biedt Bergwijn – zoals zo vaak dit seizoen – hulp om niet in een ondertal terecht te komen.

    Van dat plan moest Ten Hag door de 2-0 achterstand al snel afscheid nemen. Om nog iets van de wedstrijd te maken werd Wober geslachtofferd voor Siem de Jong, verhuisde Ziyech naar de rechterflank, ging Neres om Huntelaar spelen en speelde Schöne met Van de Beek voor de verdediging (3-3-4). Dat plan bood maar kort hoop voor de Amsterdammers. Al snel in de tweede helft gooide PSV de wedstrijd op slot. Via opnieuw een dynamische aanval – ditmaal via Arias op de rechterflank – kwam de bal hoog voor het doel. De tweede bal werd opgepikt door Bergwijn die de wedstrijd met een droge knal besliste: 3-0. De positionering na de voorzet heeft de Eindhovenaren dit seizoen al talloze kansen opgeleverd.


    Bijschrift: Het is een ABC in Eindhoven: direct na verovering van de bal komt de dynamiek van PSV in de ploeg. Arias snelt naar rechtsvoor om de voorzet te geven. Met minimaal de gehele voorhoede en één middenvelder probeert de ploeg gevaarlijk te worden. Het levert de 3-0 tegen Ajax op.

    De Eindhovenaren waren niet alleen aanvallend feller, maar verdedigden de hele wedstrijd vol overgave. Zo gooide Zoet zich andermaal voor een opgelegde kans. Eerst bij Huntelaar en later bij Neres. Het is tekenend voor het PSV van dit seizoen. Bergwijn speelt al het gehele seizoen als vijfde verdediger of vierde middenvelder vanaf de linkerflank (foto 1) en De Jong knapt vuile meters op als er een positie overgenomen moet worden. Het gehele seizoen al werkt PSV heel gedisciplineerd en fel aan de uitvoering van het tactische plan. Koppel dit aan de effectiviteit van de Eindhovenaren en je komt maar tot één conclusie: Phillip Cocu heeft er een terechte landskampioen van gemaakt dat op indrukwekkende wijze als team heeft gestreden. En daar verdient Cocu alle credits voor.

    Koen Bloks (26) is jeugdtrainer en oprichter van @LaptoptrainerNL. Voor VoetbalPrimeur kijkt hij naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert hij op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Poll

    Stelling: Cocu is de absolute uitblinker van PSV

    (1573 stemmen)

    Plaats een reactie

    maandag 16 april 2018 om 11:34
    Dat zeker Eindhoven wat zijn wij!!!! KAMPIOENEN eendracht maakt macht
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 11:35]
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:36
    Gefeliciteerd nog.. heb vp wat minder bezocht gister haha
    Vind ik leuk
    piet potlood +2100
    maandag 16 april 2018 om 12:21
    Dit moet een foutje zijn van VP, het grote ajax waar iedereen bang van is kwam toch naar de provincie om een feestje te verstoren. De ploeg met het oogstrelende voetbal, met onbetaalbare talenten die een gouden toekomst voor zich hebben, een trainer die het allemaal zo fantastisch kan uitleggen. Die ploeg zou toch wel eens even laten zien wie hier kan voetballen. Die scouts van alle topclubs uit Europa zaten toch in het stadion voor die getalenteerde godenzonen. Wat is er in godsnaam gebeurt dan dat ik hier allemaal artikelen lees over hoe geweldig PSV gisteren was. Is het beste paard uit de stal gestruikeld en kreupel afgevoerd naar het slachthuis?
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:26
    Vergeet geen adem te halen! Wat wil je precies bereiken door op mijn felicitatie te reageren met dit verhaal?
    Vind ik leuk
    piet potlood +2100
    maandag 16 april 2018 om 12:41
    Niet zozeer op jouw reactie die ik zeer zeker wel waardeer, maar meer op VP die over het algemeen erg ajax-geil is.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 13:43
    Gelukkig.. Ik dacht al haha.
    Ja eens, maargoed zie dat maar als een compliment, zijn vaak ook berichten over onrust etc.. nou daar word ik echt niet vrolijk van.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:35
    Heldere analyse. Gefeliciteerd PSV-supporters!
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 11:36
    Tot het bot vernederd is overdreven, uitslag was gezien de kansen natuurlijk geflatteerd. Qua uitslag wel vernederend natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +88902
    maandag 16 april 2018 om 11:38
    Vanaf minuut 1 was PSV die de toon zette. Niks in te brengen van ajax, dus zeker vernederd tot op het bot. Ook gezien de praatjes van ajax spelers en trainer.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 11:50
    PSV maakte zijn eerste grote kans af, maar daarna had Ajax kansen/mogelijkheden voor de 1-1, Huntelaar had de 1-1 moeten maken. Tijdje daarna maakte PSV de 2-0 en vanaf toen was het PSV die de toon zette. Niet vanaf minuut 1.
    Vind ik leuk
    aartstyle +896
    maandag 16 april 2018 om 11:55
    Het ging redelijk gelijk op eerste 20 minuten. Vond PSV iets dreigender met onder andere een kans voor Luuk de jong die Onana nog net met zijn voet pareerde. Na de 2-0 was het inderdaad klaar achteraf gezien.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 11:56
    Precies.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4602
    maandag 16 april 2018 om 11:57
    Echt waar man.

    Niemand moet meer zeggen dat klaas weinig ballen krijgt
    want de ballen die hij krijgt zijn vaak 100 procent kansen en met zijn ervaring moeten deze erin.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:03
    Eens, hoop dat Dolberg snel weer wedstrijdfit is.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 12:03]
    Vind ik leuk
    mcmodd +22693
    maandag 16 april 2018 om 13:58
    Hij moet beter met zijn ballen omgaan, dat vind ik ook wel. Soms is hij net even te afwachtend, wordt de laatste jaren ook steeds wat trager in zijn reacties. Misschien zou hij moeten stoppen, hij had een fantastische carrière, dus het is beter om die nu niet meer te grabbel te gooien.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4602
    maandag 16 april 2018 om 14:39
    is misschien ook het beste ja.
    Vind ik leuk
    Cookee +9958
    maandag 16 april 2018 om 14:54
    Keeper zat er goed voor, dat moet je ook toegeven.
    Zoet is geen Cillissen, die gooit zich er voor.
    PSV wilde dit winnen en Ajax bleek het tempo niet bij te benen.
    De schrijver doet voorkomen dat PSV geen mooi voetbal speelt, nou Ajax wel dan, beiden spelen effectief. Vermaak is er nooit bij, alleen Ziyech is bijzonder. Het mooie voetbal moet de hele jaargang al van andere clubs dan de tob-3 komen. Dat PSV Lozano voorin durfde te houden, getuigt van moed, met het gevaar dat Taglia wel een goed vervolg geeft.
    De media die Ajax ophemelen hebben PSV kampioen gemaakt, want die wilden daardoor als team spelen.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4602
    maandag 16 april 2018 om 15:36
    Hier kan ik het wel mee eens zijn ja!!
    Vind ik leuk
    VVVke +2053
    maandag 16 april 2018 om 12:15
    Net voor de zekerheid de statestieken nagekeken
    Ajax heeft 3 (drie) keer op doel geschoten

    Zoals verwacht hebben de pubers vanaf minuut 1, niets maar dan ook helemaal niets, in te brengen.

    Begrijp alleen de ophef niet.
    Ajax was dominant (maar liefst 63% balbezit) en hadden (volgens de teskst hierboven) het betere veldspel.
    Iedereen heeft dan toch gekregen wat hij wilde Ajax het mooie voetbal en PSV de punten.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:19
    Niemand hier zegt dat Ajax het betere veldspel had.

    PSV had de meeste kansen, het betere spel en verdiende ook te winnen, maar gezien de kansen is 3-0 geflatteerd. Niet omdat Ajax zo veel kansen had, maar omdat PSV niet zo veel kansen had als een 3-0 doet vermoeden.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +23557
    maandag 16 april 2018 om 12:26
    3-0 geflatteerd... moeilijk om toe te geven dat je echt gewoon ongenadig op je sodemieter hebt gekregen gister hè? Wij hadden in Amsterdam toen ook werkelijk geen seconde aanspraak gemaakt op de zege. Hoe andersom was dat gisteren. Ajax heeft geen seconde de wedstrijd echt spannend kunnen maken, PSV zat er constant bovenop en had gewoon meer de wil om er iets van te maken. En dan ook nog kampioen worden.. als dat niet tot op het bot vernederen is, wat dan wel..
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:28
    Ik zeg toch nergens dat wij aanspraak hadden op überhaupt een punt? En qua uitslag en het resultaat (PSV kampioen) is ook vernederend ja. Maar ik blijf er bij dat gezien de kansen 3-0 geflatteerd is, zo veel kansen heeft PSV buiten de goals niet gehad.
    Vind ik leuk
    mcmodd +22693
    maandag 16 april 2018 om 14:02
    Dan noem je dat toch uiterst effectief? Je kunt dus ook positief zeggen: ze hebben geen kans gemist. Dat klopt ook wel ja.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 14:03]
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 16:15
    Dat is ook uitertst effectief, maar meestal is de winnende partij erg effectief wanneer er een geflatteerde uitslag op het bord staat ;-)
    Dat is juist één van de kenmerken van zo’n uitslag.
    Vind ik leuk
    VVVke +2053
    maandag 16 april 2018 om 12:40
    Lees het stukje dan nog maar eens.
    Regel 24 De kop en bijschrift foto niet meegerekend.

    Gezien het aantal schoten op goal mag je je handjes dicht knijpen met maar 3 doelpunten tegen.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 16:18
    Leuk allemaal, maar het aantal schoten op doel is een willekeurige statistiek. Als je kijkt naar het aantal schoten ligt de verhouding op 18-11, wat er op wijst dat 3-0 geflatteerd is.

    Eigenlijk zouden we moeten stoppen met het bijhouden van statistieken. Die kans die Neres net naast schiet is een grotere kans dan die bal die Lozano met links met een boogje in de handen van Onana schiet en toch is die van Lozano wel op doel en die van Neres niet. Daarom kan je in 50% van de gevallen ook weinig afleiden van statistieken.
    Vind ik leuk
    Fc hamkel +979
    maandag 16 april 2018 om 13:14
    Sorry? Heb je de wedstrijd wel gezien want psv had nog zeker 3 a 4x kunnen scoren ware het niet dat Onana een aantal goede reddingen had. Ajax alleen huntelaar en dat schotje van neres en zien de jong in de handen van de keeper verder helemaal niks.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3235
    maandag 16 april 2018 om 12:25
    En ondanks hun mooie voetbal toch nog nodig om 2x rood te pakken ;-)
    Vind ik leuk
    markus040 +2214
    maandag 16 april 2018 om 11:39
    geflatteerd ???? qua kansen had het ook 5-1 kunnen zijn
    Vind ik leuk
    Korm +33688
    maandag 16 april 2018 om 11:42
    eerste 25 minuten ging het wel redelijk gelijk op al had in mij ogen PSV iets meer overwicht. daarna is Ajax er niet meer in voorgekomen
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:49
    Gelijk op ga weg? Vanaf minuut een had Ajax niks te vertellen.
    Vind ik leuk
    Korm +33688
    maandag 16 april 2018 om 11:51
    Ajax kwam er nog een paar keer goed doorheen en deed nog wel mee.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 11:50
    Precies.
    Vind ik leuk
    mcmodd +22693
    maandag 16 april 2018 om 14:06
    Ja ze deden nog wel mee maar dat is met voetbalwedstrijden meer zo. Een club kan moeilijk zonder tegenstander een wedstrijd spelen.
    Vind ik leuk
    Cappie +6943
    maandag 16 april 2018 om 11:42
    Tot op het bot vernederd is inderdaad overdreven.
    Echter de uitslag was gezien de kansen compleet niet geflatteerd. Weet niet hoe je daar bij komt? Hoeveel schoten heeft PSV op doel gehad en hoeveel Ajax?
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 11:53
    Zoiets beoordelen op een statistiek als schoten op doel is een compleet subjectieve manier van kijken naar de statistieken. Die makkelijke vangbal van Onana op dat schot van Lozano wordt bijvoorbeeld ook gezien als schot op doel.

    Als je kijkt naar bijvoorbeeld schoten is de verhouding 18-11. En als je naar echte kansen kijkt heeft PSV natuurlijk meer kansen gehad, maar naar mijn mening nou ook weer niet zo veel meer dat een 3-0 de kansenverhouding goed weergeeft.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 11:54]
    Vind ik leuk
    Cappie +6943
    maandag 16 april 2018 om 13:03
    Ja, maar dan ga jij het hebben over een mening. Naar mijn mening geeft de 3-0 goed de kansenverhouding weer. En ik kan dat dan ook nog eens onderbouwen met statistieken.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 16:09
    Lees eens beter: ik onderbouw het ook met statistieken.
    Vind ik leuk
    Cappie +6943
    maandag 16 april 2018 om 21:43
    Want PSV heeft niet meer schoten dan Ajax?
    Je onderbouwt het met statistieken die verder afstaan van het maken van een goal, namelijk schoten in totaal. De kans dat het makkelijke schot op goal van lozano een doelpunt wordt is groter dan de afzwaaier van Ziyech die niet eens een doelschop wordt.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 22:43
    Tuurlijk wel, maar de schotenverhouding 18-11 is een andere verhouding dan 3-0.
    Vind ik leuk
    Cappie +6943
    dinsdag 17 april 2018 om 06:16
    Klopt.
    Vind ik leuk
    Nick_115 +103
    maandag 16 april 2018 om 13:24
    Eerste schot van Luuk op het doel die Onana met zijn voet stopt had een goal MOETEN zijn.

    Luuk heeft één keer vrij mogen inkoppen en die kopte hij naast. Die had er ook echt wel in gemogen. (Dit was na de vrije trap van Pereiro of Lozano)

    Je hebt nog de kans van Luckassen die vanaf de zijkant de bal wil inschieten die heel netjes gestopt wordt door Onana.

    Dit alleen zijn al 3! 100% kansen. De goals zelf waren ook prima kansen. (misschien die van Bergwijn...) De andere waren 100% kansen.

    3-0 Geflatteerd? waar heb je het over? Ajax heeft 2 kansen gehad.

    Dan nog maar te zwijgen over de twee rode kaarten. Daarna had PSV erop en erover kunnen gaan. Mooier was om de bal rond te spelen met publiek erachter en de publiekswissels te gunnen.

    3-0 Terechte uitslag.

    Vind ik leuk
    isnake +2266
    maandag 16 april 2018 om 12:00
    Op de Ajax website:
    https://www.ajax.nl/streams/actueel/statistieken-en-opstellingen-psv-ajax.htm

    Veldschoten op het doel: 13-4
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2910
    maandag 16 april 2018 om 11:43
    En Qua rode kaarten.
    Vind ik leuk
    Mass +4984
    maandag 16 april 2018 om 12:01
    huntelaar had 1-1 moeten maken...daarna geen aap kans...)
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:05
    De opmerking over dat het geflatteerd was ging ook niet over dat wij zo veel kansen hebben gehad, het was meer dat PSV niet zo veel creëerde als een 3-0 doet vermoeden.

    Natuurlijk wel een zeer terechte overwinnig, maar 3-0 vond ik wel een tikkie geflatteerd.
    Vind ik leuk
    Mass +4984
    maandag 16 april 2018 om 12:07
    Ik niet...Onana hield er zelfs nog een paar ballen uit...anders was de score hoger uitgevallen...
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:13
    Net zoals dat Zoet die bal van Huntelaar er uit moest houden, net als dat Neres een bal vlak langs de paal schoot. Ook twee grote kansen.

    Tuurlijk heeft PSV meer kansen gehad dan Ajax, maar naar mijn mening niet zo veel meer voor een 3-0.
    Vind ik leuk
    VVVke +2053
    maandag 16 april 2018 om 12:47
    Doe dan!,
    Wanneer je als prof voetballer een bal niet tussen 2 palen kunt schieten die ruim 6 meter uit elkaar staan, ben je, of een beperkte speler, of zo gehinderd dat er van een kans geen sprake is.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 16:06
    Zelfs de besten ter wereld missen zulke kansen wel, onzin dus.
    Vind ik leuk
    VVVke +2053
    maandag 16 april 2018 om 16:12
    Ja en dat 15 keer per wedstrijd
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:17
    Dat was uiteindelijk ook maar een halve kans omdat Zoet goed uitkwam.
    Vind ik leuk
    Always PSV +10499
    maandag 16 april 2018 om 12:19
    3-0 verlies, 2 rode kaarten en het kampioenschap naar PSV. Ja echt tot op het bot vernederd.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 12:22
    Daarom zeg ik ook, qua uitslag wel.
    Vind ik leuk
    tannat +12181
    maandag 16 april 2018 om 12:20
    VP en de rest van NL ziet het beter dan jij doe je ajax brilletje.
    Het énige dat bij Ajax opviel waren de tranen, de gefrustreerde doodschoppen en vuurwerk gegooid tussen kinderen op de onderliggende tribune.
    Vind ik leuk
    100%PSV +2984
    maandag 16 april 2018 om 12:56
    Welke kansen? De A’dammers hebben 1,5 kans gecreeërd en werden totaal overlopen door PSV. Alle (overgewaardeerde) A’damse spitsen waren onzichtbaar. Vooraf een grote mond, maar uiteindelijk geen daden!
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6817
    maandag 16 april 2018 om 16:08
    Huntelaar, Neres, Ziyech. Maar wat ik al zei: Ajax heeft niet zo veel kansen gehad, maar PSV ook niet. Tenminste, te weinig om een 3-0 niet geflatteerd te noemen.
    Vind ik leuk
    Axim +777
    maandag 16 april 2018 om 11:36
    Onze Flip heeft het hem weer geflikt ! Het mooiste kampioenschap van de laatste jaren ! Uit de dood herrezen en laten zien wie terecht op nr 1 staat !!!
    Vind ik leuk
    Dobbel +807
    maandag 16 april 2018 om 11:37
    Mooie analyse. Volledig mee eens. Collectief is wat geroemd mag worden bij PSV, en daar is Cocu de talisman van. Dat was hij als speler al.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:38
    Gefeliciteerd PSVERS! Wij kunnen ons alleen maar kapot schamen!! Voor ons bestuur en voor onze eigen fans !!
    Vind ik leuk
    100%PSV +2984
    maandag 16 april 2018 om 11:38
    Op alle fronten zijn onze A’damse vrinden afgetroefd en dat doet zeer. Zo zeer dat de A’damse “sterspelers” een warm onthaal stond te wachten bij de altijd gezellige Arena. Vorige week nog een grote mond, maar na gisteren weer met beide beentje op de grond. De ongepaste A’damse arrogantie is keihard afgestraft door ONS PSV!
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:41
    En zelf verlies je met 5-0 van Willem II
    Vind ik leuk
    100%PSV +2984
    maandag 16 april 2018 om 11:51
    Dat was een incident is wel gebleken. Echter verliezen van: Vitesse, Heracles en FCU was geen incident. Gisteren de vernedering door ONS PSV heeft jullie nog meer pijn gedaan. Fijne dag gewenst!
    Vind ik leuk
    VVVke +2053
    maandag 16 april 2018 om 12:30
    Jos het kan nog erger, verliezen van Twente
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:40
    Cocu heeft dit seizoen een prima seizoen gedraaid. In meerdere wedstrijden heeft hij middels zijn ingebrachte taktiek en / of wissels de overwinning voor PSV afgedwongen. Dat de PSV-spelers over een vele betere wedstrijdmentaliteit beschikken als hun collega's uit Amsterdam is al langere tijd duidelijk. Echter ook op voetbalgebied doen de PSV-spelers zeker niet onder dan die van Ajax. Echter die PSV-spelers roepen dit niet zo hard (in de pers). Tien punten voorsprong behaalt men niet louter en alleen geluk en / of scheidsrechterlijk voordeel. Want dat laatste heeft Ajax dit seizoen zeker zoveel gehad als PSV. Over het hele seizoen gezien, is PSV de terechte kampioen.
    Vind ik leuk
    Korm +33688
    maandag 16 april 2018 om 11:41
    Sterk stukje, Chapeau! moeten er meer van komen op VP
    Vind ik leuk
    Vp128 +593
    maandag 16 april 2018 om 13:27
    Helemaal mee eens. Mag ook wel is gezegd worden over een artikel.
    Vind ik leuk
    Toerie +297
    maandag 16 april 2018 om 11:41
    Gefeliciteerd PSV’ers! Ajax mag zich kapot schamen en ik hoop dat Rotterdam en Eindhoven het kampioenschap nog een aantal jaren mogen afwisselen met elkaar!
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:41
    Een mooie revanche op die 3-0 in Amsterdam en een Kampioenschap is het resultaat. Ik had het allemaal niet verwacht maar ze hebben het geflikt. Cocu kan nu door de Voordeur als hij dit of volgend seizoen vertrekt.
    Vind ik leuk
    Korm +33688
    maandag 16 april 2018 om 11:43
    we hebben inderdaad ff wat recht gezet :)
    Vind ik leuk
    Vortex2000 +167
    maandag 16 april 2018 om 11:47
    Het grappige is dat toen ze met 3-0 wonnen ze een grote mond hadden dat ze de beste waren. Nou zie je niet :)
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 11:44
    De wedstrijd in Amsterdam was misschien nog wel een grotere vernedering. Vernedering-vernedering= gelijk. Dat Ajax zich niet kon opladen voor Utrecht, Ado, Vitesse heeft het kampioenschap gekost.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:48
    Beste Yuuup en anderen,vertel nou eens waarom de wedstrijd een grotere vernedering was.
    Dus een wedstrijd waarin je met 3-0 verliest,met 9 man eindigt en de tegenstander kampioen ziet worden is minder erg?
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 11:53
    Dat kampioenschap was al 99% zeker dus was geen verrassing. Na de 1-0 zag je de motivatie al wegvliegen. En ach de rode kaarten waren meer ongelukkig acties dan frustratie. In Amsterdam is PSV 90 minuten lang zoek gespeeld. Maar dat zal een ieder anders zien.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:57
    jouw antwoord is zo lachwekkend dat ik je verder niet serieus kan nemen gozer,fijne dag verder.
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 12:48
    Gewoon realistisch maar dat steekt natuurlijk omdat je het liefst ziet dat iedere Ajacied in zak en as zit. En er valt niet veel tegenin te brengen vandaar dat je niets rest dan een lollige inhoudsloze reactie te geven. Altijd leuk om gelijk te krijgen.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 13:14
    Nee jongen,je argumenten raken kant noch wal.Het feit dat het kampioenschap al gespeeld was doet helemaal niets af aan het feit dat je "geweldige "club gisteren voor paal stond in Eindhoven.Op de kans van Huntelaar na heb ik geen elftal gezien wat iets in te brengen had.
    Zeker als je de week voorafgaande aan gisteren in ogenschouw neemt,men was in eindhoven bang,men ging "op zeker"voorkomen dat psv kampioen zou worden,Kluivertje die gezegd heeft dat hij nooit meer van psv zou verliezen.
    En dat na de 1-0 de motivatie verdween,man man wat een stel losers dan,de afgelopen weken hebben wel aangetoond dat zelfs na een 2-0 achterstand een wedstrijd niet gespeeld is.
    Maar maak jij jezelf nou maar blij met de overwinning in december,een kinderhand is snel gevuld natuurlijk.
    En natuurlijk zit niet iedere ajacied in zak en as,dat gevoel lossen ze wel op door hun eigen spelers te lijf te gaan.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:17
    Toen was Keizer ook nog coach toch?
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 12:48
    Ja dat klopt. Relevantie?
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:54
    Dat Keizer het nog wel voor elkaar kreeg om te winnen van PSV en strijd kon leveren. Relevantie zijn de redenen waarom het kampioenschap is verspeeld. Zo gek was het nog niet onder Keizer.
    Vind ik leuk
    Vortex2000 +167
    maandag 16 april 2018 om 11:50
    De wedstrijd in Amsterdam een grotere vernedering ? PSV is kampioen geworden tegen jullie, wat is er erger ?
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 11:55
    PSV was deze speelronde sowieso kampioen geworden. Als je dat van tevoren weet is dat niet echt schokkend. Ik kijk gewoon puur naar het spel in beiden wedstrijden. Daar gaat dit artikel ook over. In Amsterdam is PSV 90 minuten lang zoek gespeeld. Als liefhebber van voetbal vind ik dat erger.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 11:56]
    Vind ik leuk
    Vortex2000 +167
    maandag 16 april 2018 om 12:02
    Ik ben voor geen van beide, maar teams hebben wel eens een offday. PSV had hem tegen tegen Ajax en Willem II. Maar denk je dat er ook maar één PSV-er nog aan die dagen denkt. Het mooiste wat hen kon overkomen is thuis kampioen worden tegen Ajax. Vernedering in de uitwedstrijd in Amsterdam ? Welke vernedering ? Dat is toch al lang vergeten
    Vind ik leuk
    yuuup +9332
    maandag 16 april 2018 om 12:49
    Dat spreek toch ook helemaal niet tegen man?
    Vind ik leuk
    Vortex2000 +167
    maandag 16 april 2018 om 13:03
    Je begon er zelf over. Ik geef antwoord. Wel dapper dat je je als één van de weinige Ajacieden nu ook laat zien
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 13:04]
    Vind ik leuk
    SjeH +278
    maandag 16 april 2018 om 11:45
    Waar blijft Sjaak Swart?
    Vind ik leuk
    Bizzy +20039
    maandag 16 april 2018 om 11:48
    Parnasia in Den Haag :)
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 11:48]
    Vind ik leuk
    Chucky +672
    maandag 16 april 2018 om 12:13
    Ik mis Bartje
    Vind ik leuk
    Bizzy +20039
    maandag 16 april 2018 om 11:47
    Voor de verandering ga ik vanavond VI kijken.
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1500
    maandag 16 april 2018 om 11:48
    keer op keer blijkt de laatste jaren dat de absolute wil om te winnen meer resultaat oplevert dan technisch aardig voetbal.

    gefeliciteerd PSV. Jullie wilden dit seizoen het meeste ervoor doen om te winnen.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:51
    Ohhhhhhh, wat heb ik toch heerlijk geslapen. heb de wedstrijd nogmaals gekeken op TV. Oh wat MOOI. Wat een mooie vernedering voor Ajakkes
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:52
    Het is je gegund, maar "Ajakkes", dat kan toch op een meer volwassen manier?
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:51
    Zo, de druiven zijn zuur. Zal nog wel even duren. Ik hoop dat er nu echt iets gaat veranderen in de hoofden van de spelers en vooral ook in die van een bepaalde groep 'supporters'. Vol schaamte lees ik terug hoe die zich gisteren misdragen hebben. Respectloos en ook acties waardoor ze het respect van de spelers volstrekt verloren hebben. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een aantal dé druppel is geweest.

    Nu uithuilen en opnieuw beginnen.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 11:53
    Cocu overklast Ten Hag compleet! En dan nog durven te zeggen dat PSV sowieso bang is van ajaks
    Vind ik leuk
    Stom +187
    maandag 16 april 2018 om 12:00
    Lekkere uitleg dit! Wel grappig dat halverwege de wedstrijd werd aangehaald dat PSV een succesratio op passing van slechts 50% had. In de aanname dat dit een doel op zich was. Uit deze analyse blijkt maar weer eens dat dit niet altijd relevant is, zoals bij deze "lange bal" tactiek gecombineerd met voorzetten vanaf de buitenkant...
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +11384
    maandag 16 april 2018 om 12:01
    Ergste is dat je gewoon op wedstrijdmentaliteit wordt afgetroefd.Als je als speler minder talent hebt kan je daar niks aan doen, maar mentaliteit kan je gewoon leren.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:05
    Wat zijn die "neuzen" stil op dit forum. Anders hebben ze de grootste bek en weten niet war voor flauwekul ze moeten schrijven en nu zie of hoor je ze niet. Volledig afgetroeft door de "boeren" uit Lampegat en stilletjes in een hoekje zitten janken. Goh, je zou maar supporter zijn van dat stelletje ongeregeld uit Mokum. Tjonge,jonge!!!!!!!!
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:12
    Wat een belachelijke kop weer boven dit verhaal. En dat zeg ik als PSV supporter!

    Tot op het bot vernederen is wat Bayern München ooit deed in de afscheidswedstrijd van Johan Cruijff. Voor degenen die dat niet hebben meegemaakt: zoek 'm maar eens op.

    Met 3-0 in eigen huis winnen is precies wat Ajax in Amsterdam deed, dus zo bijzonder is het niet.

    Wel is het duidelijk dat PSV over een heel seizoen bekeken veel stabieler en vooral veel meer als team heeft gespeeld, dan onze vrienden uit Amsterdam. Misschien zelfs een beetje oud-Duits degelijk (een wedstrijd eindigt pas als de scheids heeft afgefloten).
    En de rust in de organisatie van de club heeft ook zijn weerslag gehad op de prestaties van het eerste elftal. Zoals de onrust in Amsterdam - soms zelf gecreëerd, soms op een trieste manier overkomen (Abdelhak Nouri) - ook invloed heeft gehad op de ploeg daar.

    Per saldo: degene die aan het einde van de rit de meeste punten heeft binnengehaald is altijd een terechte kampioen. Of die nu uit Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Alkmaar, Enschede of - wie weet ooit - Tietjerksteradeel komt.

    Vind ik leuk
    pos +8659
    maandag 16 april 2018 om 12:27
    Nou Ajax supporters moeten even door de zure appel heen bijten vandaag. VP kennende duurt het de hele week nog.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 12:42
    Jullie verromantiseren het voetbal van PSV, dat het hele seizoen al van geluk onder de trein kwam. Ook de eerste goal was weer een typische psv friemel goal, die de bal erin pielt.
    Het is niet dat Ajax is vernedered, maar toch het kamioenschap zelf uit handen heeft gegeven. Want zeg nou zelf, dat PSV in de eerste wedstrijd onder Keizer, met 3 - 0 onder het gras werd gespeeld.
    Maar goed, wisten al dat Nederland een meeloop landje is, zoals het ook meeloopt met Amerika.
    Glukkig hebben we verloren, want nu hopen dat de organisatie van Ajax opzout en Ten Hag met zich meeneemt.
    Hopen op Van Gaal, anders kun je Ajax wel vaarwel zeggen...
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 13:29
    Reactie verwijderd door vp.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 13:33]
    Vind ik leuk
    linkspoot +681
    maandag 16 april 2018 om 13:51
    Leuke analyse, maar PSV had gewoon echt een winnaarsmentaliteit. Dat zie je bij Ajax wat minder, daar zie je meer de lieve kindertjes, op Tagliafico na. Het was dus niet alleen het voetbal, maar de wil om alles te doen voor de kampioenschap. Ze hebben echt een flinke peptalk gehad voordat ze aan de wedstrijd begonnen.

    En ja, Siem de Jong is gewoon een grap. Ik vind het eigenlijk heel triest voor hem, want die gozer mag blij zijn dat hij in de Jupiler League mag spelen. Wat heeft hij nou in te brengen? Kluivert moet volgende keer beter zijn mond dicht houden ipv denken dat hij meer dan 100 miljoen euro waard wordt. Ziyech kan beter weggaan bij Ajax, 2 jaartjes is wel genoeg geweest.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 17:35
    Psv was op alle fronten beter!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Analyse: hoe PSV aartsrivaal Ajax een historisch zwarte dag bezorgde