Wat boeit dat systeem nou? Tegen PSV speelden we ook in 5-3-2

    "Wat boeit dat systeem nou? Tegen PSV speelden we ook in 5-3-2"

    maandag 23 april 2018 om 12:50

    AZ-trainer John van den Brom na de verloren bekerfinale tegen Feyenoord (0-3) bakken met kritiek, omdat hij er voor had gekozen om de tactiek van zijn team om te gooien en voor een 5-3-2 formatie te kiezen in De Kuip. Middenvelder Guus Til wilde niet meegaan in de discussie over het systeem van AZ.

    "Wat boeit dat systeem nou? Tegen PSV speelden we ook in 5-3-2 en kwamen we 2-0 voor", zei Til na de wedstrijd in gesprek met De Telegraaf. "Ik weet niet of dat aan het systeem ligt of dat wij gewoon goed zijn. Als je verdedigend niet doet wat je hebt afgesproken, wordt dat meteen afgestraft in een topduel als dit."

    "Tegen andere ploegen is dat vaak niet zo, omdat onze spelers dan beter zijn en het nog kunnen oplossen", vervolgde de Oranje-international, die twijfelde bij de vraag of hij het tijdens een hypothetische herkansing in de finale wél in een 4-3-3 zou willen proberen.

    "Ehhh… Nou ja, we mogen het niet over doen. Dus. Dat heeft ook geen zin." AZ verloor dit seizoen ál z'n topduels. Dat doet pijn. "Derde worden is prima, maar je wint er geen prijs mee. AZ is wel vaker derde geworden, dus het is geen unieke prestatie. Als sportman wil je wél iets unieks neerzetten en dat had tegen Feyenoord gekund. Helaas is dat niet gelukt. We waren niet goed genoeg", aldus Til. 

    Poll

    Had VD Brom 'gewoon' met 4-3-3 moeten starten?

    (680 stemmen)

    Plaats een reactie

    maandag 23 april 2018 om 13:01
    Met 433 hadden ze ook gewoon verloren. Individuele klasse gaf uiteindelijk de doorslag.
    Vind ik leuk
    Wijsneus01 +1804
    maandag 23 april 2018 om 13:29
    Ik ben van mening dat Idrissi meer gevaar had kunnen stichten dan nu het geval was met een 5-3-2. Weghorst kreeg nauwelijks iets bruikbaars. En zo goed was Feyenoord ook weer niet.
    Vind ik leuk
    Voebtal +6589
    maandag 23 april 2018 om 13:50
    Feyenoord was echt heel slecht. En toch winnen ze makkelijk van az. Dus az stelt werkelijk helemaal niets voor.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 14:21
    Ajax wint niet een keer van Twente de nm laatst van de eredivisie dus wat een slechte ploeg dat Ajax maar wel schreeuwen hoe goed ze zijn haaaa
    Vind ik leuk
    Voebtal +6589
    maandag 23 april 2018 om 14:58
    Wat een mooie nickname heb jij.. Kleine obsessie met een of andere club? Hihihi
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 16:25
    Geen obsessie wel een grote hekel net als 80% in Nederland loser
    Vind ik leuk
    Voebtal +6589
    maandag 23 april 2018 om 17:02
    Wat schattig.. Een obsessietje... En zeker wakker worden in het zweet denkend aan al vier jaar niets hihihi en als je ooit kinderen krijgt noem je ze zeker ook Kluivert... Hihi
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 17:15
    Zal maar niet zeggen waar ik hem naar benoemd
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 april 2018 om 10:21
    Dit is een reactie van 1 van de supporters die schijt ziek word van het al jaren lang provocerend gedrag die jullie ten toon spreiden. Begrijp niet dat jullie daar zelf niet moe van worden en eens volwassen gedrag gaan vertonen. De frustraties zijn er vooral bij jullie, gezien de reacties die ik continu lees over Feyenoord.
    Vind ik leuk
    Voebtal +6589
    dinsdag 24 april 2018 om 11:35
    Zoo nieuw accountje gemaakt hahaha waarom heet die niet "helemaalnietsinadam" hahahahaha
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +8688
    maandag 23 april 2018 om 13:04
    AZ blinkt al het hele seizoen uit in aanvallend voetbal. Waarom zou je dan tegen Feyenoord met 5 verdedigers gaan spelen. Je ziet duidelijk dat Jahanbaks en Weghorst veel minder aan het voetballen toekomen.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:06
    Met die opstelling stonden ze ook met 2-0 voor!!! Daarna verloren ze dus het begin was er zeker
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:13
    wedstrijd tegen psv, was psv ook bij 0-0 de betere. 4-3-3 had beter geweest achteraf gezien. 2 wedstrijden, 0 punten. Die 5-3-2 heeft ze i.i.g. niks opgeleverd.

    Jammer wel
    Vind ik leuk
    fr0do +1330
    maandag 23 april 2018 om 13:04
    Ohja dat geile 4-3-3 dat zou fantastisch zijn...Nederland moet een keer afstappen van het ophemelen van 4-3-3. Het lag niet aan het systeem dat AZ op zijn bek ging gister Feyenoord geeft gewoon meer in dit soort wedstrijden, dat heet wilskracht.
    Vind ik leuk
    Kleutje +336
    maandag 23 april 2018 om 13:24
    Het gaat hier niet om het ophemelen van 4-3-3 systeem man, het gaat erom dat ze van een systeem afstappen wat ze verder het gehele jaar gespeeld hebben.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:04
    Feyenoord wist het 'systeem' en de laboratoriumopstelling van AZ op kinderlijk eenvoudige wijze genadeloos te ontmaskeren en te neutraliseren. Het buitengewoon matige optreden van AZ is de verdienste van haar tegenstander.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 13:07]
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:09
    Ondanks de ietwat omslachtige woordkeuze ben ik het hier volledig met jou eens. :)
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 13:11
    Dhr. Schlachtenbummler staat bekend om zijn literaire bijdragen. Het is altijd net even wat anders.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:15
    Ik vind ook wel dat het slechte spel van AZ te veel gebruikt word om de bekerwinst van Feyenoord uit te leggen.

    Misschien spelen ze tegen Ajax, PSV en Feyenoord wel zo vaak slecht omdat ze tegen een sterkere tegenstander spelen die hun de wil oplegd.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13052
    maandag 23 april 2018 om 13:35
    Is toch altijd zo... Feyenoord wint >>>>> tegenstander was kut.

    Dat systeem maakt ook geen fuck uit. In Alkmaar speelde AZ 4-3-3 en kreeg 4-0 op zijn kloten van Feyenoord eerder dit seizoen.

    Zoals de Engelsen zingen; can we play you every week?
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 14:59
    Moeten wijmisschien ook gaan zingen :D
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 13:43
    Weet zeker dat je gelijk hebt. Feyenoord is toch veel beter gaan spelen, sinds de blessuregolf over is, en RVP voegt veel toe, zowel op als buiten het veld. Kortom, van Feyenoord win je niet meer zo makkelijk.
    Hopelijk wordt de komende tijd besteed aan het vastleggen van een aantal prima spelers, (ook ter vervanging van spelers die wellicht gaan vertrekken), dan kan men er komend seizoen meteen vanaf wk1 staan.
    AZ is inderdaad wel vaker 3e geworden, maar niet heel vaak. En ze moeten er ook niet aan gaan wennen, volgend jaar wordt de top 3 gewoon weer in ere hersteld ;-)
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 15:08
    Het is echt jammer dat onze spelers niet fit waren aan het begin van het seizoen.

    Anders had het echt een heel mooi seizoen kunnen worden. :(
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 15:18
    Ik wilde mij er niet achter verschuilen, ook niet de CL wedstrijden. Wil je een topclub zijn, moet je dit kunnen opvangen. Maar op een bepaald moment waren de eerste 5 verdedigers geblesseerd, dat kan geen club opvangen.
    Als we nou ook goede zaken op de transfermarkt kunnen doen (zowel qua halen als brengen) hebben we 2018-2019 alsnog die uitgebalanceerde, brede selectie die nodig is om bovenin mee te doen.
    Ennuh,, nieuwe Jorgensen halen? En het dan samen met Vente laten uitvechten? En RVP ook af en toe in de spits? ;-)
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 15:19]
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 14:13
    De eclatante bekeroverwinning van PEC Zwolle was niet haar verdienste maar de tegenstander had een off-day. De opponent ontsnapte ternauwernood aan een 10-1 pandoering en verloor dus slechts van zichzelf. Van een bekerwinnaar 2014 is uiteraard geen sprake, ondanks een feestje in Zwolle.

    True winners are glorious in their defeat. Lieden met een dergelijke nobele geestelijke veerkracht komen niet in aanmerking voor registatie op AjaxPrimeur.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 14:15]
    Vind ik leuk
    Nistel +3607
    maandag 23 april 2018 om 13:04
    Verliezen in de toppers. Dat is tegenwoordig het AZ DNA. Viel gisteren ook niet aan te ontkomen.

    Kennelijk overschatten ze zichzelf toch wel schromelijk in Alkmaar. Willen graag met de grote jongens meedoen, maar dan moet je er ook kunnen staan als het erom gaat. Niet alleen tegen de kleintjes. Leuk voetbal alleen is niet genoeg. Uiteindelijk draait het vooral om winnen om succesvol te zijn.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3665
    maandag 23 april 2018 om 14:08
    Ach, liever verliezen van de top 3 en winnen van de rest dan andersom..................;-)
    Vind ik leuk
    Nistel +3607
    maandag 23 april 2018 om 14:43
    Als je verliest van de top 3 kun je hooguit nog 4e worden....... ;-)
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3665
    maandag 23 april 2018 om 15:19
    Nee hoor, zie het bewijs met AZ nu
    Vind ik leuk
    Nistel +3607
    maandag 23 april 2018 om 15:25
    Dan verlies je niet van de top 3, maar van de top 2 en Feyenoord.

    Je kunt niet van de top 3 verliezen en zelf in de top 3 staan, snappie?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3665
    maandag 23 april 2018 om 15:44
    Op zo'n manier heb je gelijk.
    Maar de top 3 is toch Ajax, Feyenoord en PSV?
    Tenminste, wordt sinds ik kan herinneren zo genoemd.
    Zelfs als een club als Twente (jaren '70 en voor, tijdens en 1 jaar na kampioensschap) 4 jaar achtereen in de top drie eindigd werd er altijd over de traditionele top drie gesproken.
    In dat opzicht heb ik weer gelijk ;-)
    Vind ik leuk
    Nistel +3607
    maandag 23 april 2018 om 16:11
    Alles hangt af van context uiteraard :-) Ik zou het zelf vooral de traditionele top 3 noemen. De clubs die van oudsher structureel de titelkandidaten zijn. Maar het was uiteraard een woordspelletje over je top 3 opmerking.

    Maar met 18 verliespunten (alle 6 toppers verliezen en de rest winnen) was je op dit moment ook geen kampioen geweest ;-)
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    maandag 23 april 2018 om 13:06
    De topduels in hun standaard speelstijl gingen ook verloren, al kun je wel stellen dat de ploeg in de vertrouwde samenstelling het meeste routine en vertrouwen heeft.
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3246
    maandag 23 april 2018 om 13:07
    Ja en Til, maar een stap naar de top 3 is voor jou niet nodig.
    Dat heeft iedereen gisteren kunnen zien.
    Az heeft het altijd lastig tegen de top 3 clubs, maar blijf jij maar denken dat dat geen stap omhoog is in NL.
    Dan eindig je straks net als Janssen, ook ergens in Turkije. Ipv in de echte topcompetities.
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 13:08
    Dank voor je complimenten, Til. Maar ook zonder beker heeft AZ gewoon een prima seizoen gespeeld. Nee, je bent wel vaker 3e geworden. Maar niet erg vaak. Geniet er dus van, volgend jaar staat Feyenoord weer 3e. ;-)
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:11
    Ik hoop eigenlijk dat we volgend seizoen weer wat meer aanhaken. Dus heel stiekem hoop ik 1 of liever zelfs 2 plekken hoger. ;)
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 13:36
    Ik wilde ook 'minimaal' erbij vermelden. Maar dan krijg je weer van die zure reacties van teleurgestelde Mokummers, om -al weer- 4 jaar 'niks in Amsterdam'.
    Het zal moeilijk worden, maar wie-weet. Bij de traditionele top 3 gaat wel wat gebeuren. Je moet niet gek kijken wanneer bij Feyenoord Jörgensen, Berghuis, Vilhena en El Ahmadi zullen vertrekken. En achterin Diksie en Jones. Dat zijn 6 basisspelers. De laatste 2 vervang je moeiteloos, maar die andere 4 is gewoon lastiger. Ben dus benieuwd wat Martin op dit moment uitspookt.
    Vorig jaar is heel bewust ingestoken op het verbreden van de selectie met Nederlandse aankopen. Da's helemaal geen gekke gedachte geweest, maar het heeft veel tijd gekost om er een ploeg van te maken, en sommigen zijn gewoon wat tegengevallen. Met het vastleggen van Ayoub heb ik de neiging te denken dat Martin die lijn vasthoudt.
    Ayoub zou een prima vervanger van Vilhena kunnen worden, en je kunt Clasie als controleur terughalen om El Ahmadi te vervangen. Een rechtsback hebben we al, en een keeper ook. Blijft dus over: voorin.
    Kijk, Brazilianen van 10-12 miljoen kunnen wij niet betalen, maar ik zie de vervangers voor Jörgensen en Berghuis niet in Nederland rondlopen. Tuurlijk kan ik Jahanbaks zeggen, maar als hij vertrekt, wordt dat naar t buitenland. Met Vente hebben we een talentvol joch maar nog niet voor een heel seizoen. RVP, zien we die weer als spits of als een middenvelder? Kies je voor hem in de spits, moet je er een leuke balvaardige middenvelder bijhalen, want dan kom je met alleen Toornstra te kort. Gustafson lijkt mij nu wel gewogen en te licht bevonden, nietwaar?
    Kortom, Ik hoop op een paar leuke, onbekende buitenlands pareltjes van 22-24jr, voor de spits, of voor het middenveld. En sowieso een goede flankspeler als vervanger van Berghuis. En dan niet weer aankomen met 2 leuke spelers uit de subtop van NL, want daar hebben we er nu genoeg van gehaald.
    Hou er ook maar rekening mee dat er bij Ajax en PSV wat gaat gebeuren. Bij laatste maken Aras, Zoet, Bergwijn en Lozano kans op een transfer, en zijn ze bereid om flink te betalen en Van Ginkel te kopen? Als die allemaal vertrekken kunnen ze in Eindhoven echt opnieuw beginnen.
    En als bij Ajax Onana, De Ligt, Ziyech én Kluivert vertrekken, kan men daar óók weer opnieuw beginnen.

    Lang verhaal-kort, ik durf nog geen voorspelling te doen, het zal afhangen van wie er vertrekt bij de traditionele top 3, en of men adequate vervangers kan halen. Wordt in ieder geval wel weer spannend, want dát er bij P, A en F flink wat spelers gaan vertrekken, weet ik vrijwel zeker.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 13:37]
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3665
    maandag 23 april 2018 om 14:12
    Leuk verhaal, met aandacht gelezen, maar in je laatste alinea gaf je het precies weer, in een paar woorden.
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 15:09
    Ben ik toch blij dat ik het eerst uitgebreid heb verwoord ;-)
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 15:06
    Ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik verwacht misschien nog wel dat Berghuis blijft en ik moet ook zeggen dat ik Diks echt steeds beter vind gaan spelen. Het is alleen een beetje laat maar toch....

    Maar goed wie had er in Nederland voor 2016 ooit gehoord van Nicolai Jorgensson?
    Vind ik leuk
    Blindsy +11176
    maandag 23 april 2018 om 15:13
    Feyenoord loste het dit seizoen af en toe op met Amrabat (deed hij ook wel eens bij Utrecht) en ook eens met St Juste. De beoogde opvolger van Karsdorp was Nieuwkoop, net als Diks ook wat simpel spelende jongen. Maar die is vaak geblesseerd, en Diks lijkt inmiddels zijn draai gevonden te hebben. Had Fiorentina er geen 4 miljoen voor betaald? Als daar wat af kan, moet Van Geel maar eens gaan praten. Want 2 backs is geen luxe.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 15:13]
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +15608
    maandag 23 april 2018 om 13:09
    Volgende week ook weer lekker verliezen met 5-0 van Ajax en het cirkeltje tegen de top-3 is weer compleet. Heerlijk leven als AZ supporter.
    Vind ik leuk
    3Bier +8631
    maandag 23 april 2018 om 14:07
    Qua begrotingen en spelersmateriaal is dat ook geen schande. De media blaast de prestaties van AZ enorm op. Ze spelen leuk aanvallend voetbal maar als ze vervolgens moeizaam winnen van Sparta en Excelsior en gelijk tegen VVV en Roda dan hoor je daar niemand over. Als PSV, Ajax of Feyenoord dat zou overkomen dan zouden de kranten vol staan.
    Mijn punt is: de spelers van AZ zijn gewoon (nog) niet goed genoeg om het de top 3 lastig te kunnen maken. Denk dat alleen Jahanbaksh bij de topclubs in de basis zou staan. Til, Koopmeiners, Ouwehand, Idrissi is allemaal leuk en talentvol maar die komen net kijken.
    Prima seizoen van AZ. Niet je eigen spelers overschatten want zo goed zijn ze niet.
    Vind ik leuk
    dijkie87 +1021
    maandag 23 april 2018 om 13:16
    boeit wel je bent bang en je past je aan als je vol vertrouwen bent speel je gewoon je eigen spel
    Vind ik leuk
    markpark +1007
    maandag 23 april 2018 om 13:20
    Op zich wel wat unieks, de finale twee keer op rij verliezen.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:21
    Als je in de competitie verdiend derde staat met 433 en goed voetbal speelt dan pas je je systeem niet aan ook al is je tegenstander PSV of Feyenoord. 2 duels 0 punten. Toch te weinig vertrouwen of gewoon ontzag.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 13:22
    Vorig jaar gingen ze er in de finale van de Play-offs ook aan ondanks de 3-0 thuis.
    AZ weet het niet waar te maken als het echt moet. Ondanks de enorme professionalisering op alle gebieden hebben ze blijkbaar dat aspect (nog) niet onder controle.
    Volgende week is de spanning er af en lukt het misschien wel.
    Vind ik leuk
    plein19 +2031
    maandag 23 april 2018 om 13:29
    Speel zoals je gewend bent. Vreemd genoeg zei VD Brom gisteren dat in een 5-3-2 de spelers in hun kracht spelen. Waarom dan niet altijd 5-3-2?
    Vind ik leuk
    soplul +3316
    maandag 23 april 2018 om 13:50
    Hebben ze in 19 van de 21 wedstrijden tegen de top 3 dan telkens 532 gespeeld......?
    Vind ik leuk
    stratumseind +165160
    maandag 23 april 2018 om 14:13
    Tegen PSV functioneerde dat systeem ook al niet alleen word dat verbloemd door de 2 goals
    Vind ik leuk
    SimonSays +5952
    maandag 23 april 2018 om 14:38
    Tegen PSV verloor je met 2-3. Ik weet niet of dat aan het systeem ligt of dat jullie gewoon slecht zijn :p
    Vind ik leuk
    Dorzon +4373
    maandag 23 april 2018 om 15:31
    kunnen ze volgende week proberen van ajax te winnen in 433.
    Zal mij benieuwen maar ik denk dat ze de druk gewoon niet aan kunnen.
    het zit tussen de oren en heeft niets met het systeem te maken
    Vind ik leuk
    Cookee +10595
    maandag 23 april 2018 om 15:40
    Lijkt mij een dingetje van Arne Slot, die deed dat bij Cambuur ook, zelfs vaak beginnen met 5 achter en dan 2 a 3 wisselen om naar 4-3-3 te schakelen.
    Maar daardoor kwam AZ wel mankracht tekort op het midveld, de normale bemanning was daar onvoldoende dit keer.
    Jammer want nu zagen we niet het AZ wat we kennen en Weghorst liep zich helemaal het schompes en Alireza viel niet op.
    Idrissi is de gevaarlijkste linksbuiten... jammer dit.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 15:41]
    Vind ik leuk
    Senna +6288
    maandag 23 april 2018 om 17:23
    Conclusie niet goed genoeg.
    Oplossing andere trainer halen
    Vind ik leuk
    Counterattack +11283
    maandag 23 april 2018 om 23:35
    Toen ook niet goed genoeg tegen kampioen, nu niet goed genoeg tegen sub-topper
    Vind ik leuk