Jong Ajax overleeft bizarre KNVB-blunder: 'Het was echt niet mijn schuld'

    Jong Ajax overleeft bizarre KNVB-blunder: 'Het was echt niet mijn schuld'

    woensdag 23 mei 2018 om 23:40

    Het was misschien wel het merkwaardigste moment van het afgelopen Jupiler League-seizoen: de wedstrijd tussen Jong Ajax en NEC die over moest, omdat Teun Bijleveld geschorst bleek. De jonge Ajacied kan er nu om lachen.

    Bijleveld kreeg in de wedstrijd tegen FC Dordrecht zijn vijfde gele kaart van het seizoen, wat een automatische schorsing voor het volgende competitieduel betekent. Tot verbazing van Ajax en de middenvelder zelf hield de KNVB bij hoog en laag vol dat Bijleveld niét geschorst zou zijn tegen NEC.

    "Ja, dan krijg je te horen van de KNVB dat je er vier hebt. Ik heb het echt nagevraagd, heel Ajax heeft het nagevraagd. Ik stond niet op de lijst met geschorsten, dus alle lichten stonden op groen", blikt het lijdend voorwerp terug in de FOX Sports-documentaire 'Niemand stopt de beloften'.

    Na de 2-0 zege bleek het toch anders te liggen: de Ajacied was niet speelgerechtigd en dus moest de topper tegen NEC in zijn geheel over. "Als het echt jouw schuld is kun je denken: shit, sorry jongens. Maar het was gewoon echt niet mijn schuld." Uiteindelijk won Jong Ajax opnieuw van NEC en konden de Amsterdammers eind april het kampioenschap vieren.

    Plaats een reactie

    Bengelino +10121
    woensdag 23 mei 2018 om 23:45
    Van Breukelen terughalen, toen ging alles prima
    Vind ik leuk
    Old Star +6574
    woensdag 23 mei 2018 om 23:52
    Dan moet Ruud ook weer terug. Perfect game...
    Vind ik leuk
    Diesel1977 +1079
    donderdag 24 mei 2018 om 06:57
    Fantastic;)
    Vind ik leuk
    woensdag 23 mei 2018 om 23:46
    Tja blijft lastig
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    2cents +47195
    woensdag 23 mei 2018 om 23:47
    Hij zegt toch ook dat hij en Ajax dachten dat het er 5 waren.

    De KNVB hield echter vol dat het er 4 waren.
    Vind ik leuk
    woensdag 23 mei 2018 om 23:48
    Ja foutje van mij, overheen gelezen. En aan gepast.
    Dit is wel erg triest geweest.
    Vind ik leuk
    2cents +47195
    woensdag 23 mei 2018 om 23:49
    Zie inmiddels ook dat je reactie is aangepast. ;)
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +1601
    donderdag 24 mei 2018 om 01:59
    Ja, en KNVB hoofdverantwoordelijke Bluyssen (stomtoevallig 6 jr NEC) heeft het hoogstpersoonlijk meegedeeld. Heel NEC was op de hoogte. Bij NEC stond Bijleveld nl. wel op het formulier. Zou graag zien dat dit alsnog verder wordt uitgezocht want het zaakje stonk/stinkt aan alle kanten.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 05:34
    Ben ook bang dat Ajax dit via Bijleveld aan het recht lullen is. Ze hadden gewoon ipv overspelen drie minpunten moeten krijgen.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +1601
    donderdag 24 mei 2018 om 06:58
    Fox Sports heeft het schrijven van de KNVB waarin stond dat Bijleveld 4 gele kaarten had ipv 5 zelf ingezien en dat op TV bevestigd.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:09
    Zelfs ik wist het. En volg Ajax weinig. Dus als de KNVB stuurt dat de club kleur van Vitesse Rood en blauw is dan nemen ze dat ook maar aan?
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +1601
    donderdag 24 mei 2018 om 07:11
    Ajax wist het ook en heeft direct de KNVB gebeld, gemaild en meermaals om bevestiging gevraagd...
    Vind ik leuk
    Degraaf +14445
    donderdag 24 mei 2018 om 07:34
    Laat hem toch lullen, hij weet niet eens zijn eigen naam. Dan ben je idd de slimste ;-)
    Vind ik leuk
    HanV +3381
    donderdag 24 mei 2018 om 08:21
    Dus als je zeker weet dat de ander het fout heeft dan zit je zelf altijd goed? Als je achter een auto rijdt die een afgesloten weg ingaat dan rij je er zeker ook achteraan?
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:12
    Ben jij dom ofzo? De KNVB bepaslt toch de schorsing.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 04:15
    Maar, met alle respect.... Je weet toch zelf hoeveel kaarten je gepakt hebt? Tenzij je Hans kraaij heet én 20 jaar verder bent...
    Als Rutte in een toespraak zegt dat oversteken over de snelweg niet gevaarlijk is, kijk ik alsnog wel even uit. Ik, als ajax-supporter, vind dit ook een slecht teken van de club! Die jongen geeft het nog aan, dan lijkt het me dat ze het expres tóch aangedurfd hebben...

    En wat een shock, het is al 3 jaar een zooitje bij de KNVB. Ongeacht plaatsing of geen plaatsing, dat is een kwestie van lichting in zo'n klein landje. Kijk hoe lang de Belgjes moesten wachten.

    Ps: Rutte/Rutten wil ik vanaf zijn ;-) ga ik niet op blijven zoeken
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 06:02
    Met alle respect is dit natuurlijk een achterlijke reactie, en je vergelijking loopt volledig mank.
    Je kan toch niet jezelf gaan schorsen. De KNVB is de bepalende macht in deze en spreekt de schorsing uit.
    Als je dan zelf de bewuste speler aan de kant houdt is de schorsing echt niet weg.

    Het is volledig bezopen dat de wedstrijd overgespeeld moest worden. Het gebeurt namelijk vaker dat een schorsing later ingaat door de administratie bij de KNVB. Het riekt naar de misdaad.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 06:55
    Ligt eraan wie het zei. Mark of Fred?
    Vind ik leuk
    2cents +47195
    donderdag 24 mei 2018 om 07:36
    Kijk die docu even.terug. Niet alleen die jongen geeft het aan maar iedereen wet het na hey ontvangen van die 5e kaart. Is duidelijk te zien in die docu.

    Maar ondanks dat er meerdere keren contact over is met de KNVB blijft de bond erbij dat Bijleveld 4 kaarten had gehad.

    Dan kun je hem als club wel een wedstrijd langs de kant houden, maar dan heeft hij volgens de KNVB nog steeds 4 gele kaarten. En dus zou hij van diezelfde KNVB een schorsing krijgen bij zijn volgende kaart. Moet Ajax hem dan wéér langs de kant houden?
    Vind ik leuk
    Sazzz +11167
    donderdag 24 mei 2018 om 08:07
    Dus jij schorst een speler, die volgens jou wel en volgens de KNVB niet geschorst is. Wat gebeurt er dan als die speler dan weer geel pakt? Krijgt ie weer een schorsing! De KNVB zit hier fout, niet Ajax. En jouw vergelijking loopt mank. Ajax heeft namelijk gekeken voordat ze overstaken. Groen is echter groen. Maar het lijkt me logisch dat wanneer ze, om enigzins binnen jouw vergelijking te blijven, geflitst worden op die snelweg maar geen boete krijgen, die boete dan ook niet betalen. Doe jij dat wel?
    Vind ik leuk
    Rene80 +189
    woensdag 23 mei 2018 om 23:50
    Foutje. . Bedankt
    Vind ik leuk
    Sirdaniel +17
    woensdag 23 mei 2018 om 23:52
    Oud nieuws, next...
    Vind ik leuk
    Senna +6331
    woensdag 23 mei 2018 om 23:53
    Oud nieuws
    Vind ik leuk
    JanTa48 +2894
    woensdag 23 mei 2018 om 23:56
    Alles is goedgekomen dus zand erover.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +21429
    donderdag 24 mei 2018 om 00:15
    Nou, in Nijmegen zullen ze vast niet vinden dat alles goed is gekomen ;-)
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +2428
    donderdag 24 mei 2018 om 00:18
    Haha dit was geen fout hoor. Gewoon een hele smerige truc van de KNVB. Jong Ajax wint en ineens blijkt hij wel geschorst te zijn, wat een onzin. Rattenhol daar in Zeist.
    Vind ik leuk
    Einstein71 +275
    donderdag 24 mei 2018 om 01:42
    Ja hoor! Tuurlijk! Ik zou niet een wandeling in Zeist gaan maken, want daar staan veel bomen... en achter elke zou wel eens een vijand kunnen staan!
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +1601
    donderdag 24 mei 2018 om 02:00
    Als je het hele verhaal puntsgewijs uitschrijft kloppen er zoveel dingen niet dat het bijna geen toeval meer kán zijn. Dat heeft niks met bomen te maken.
    Vind ik leuk
    Einstein71 +275
    donderdag 24 mei 2018 om 02:05
    Hou toch op man! Iedere supporter van elke club in Nederland kan momenten benoemen wanneer de KNVB zijn of haar club benadeeld zou hebben. Zijn een stelletje prutsers daar, maar niet met voorbedachte rade.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +1601
    donderdag 24 mei 2018 om 02:13
    Nogmaals: het hele verhaal op een rijtje zetten vanuit beide partijen en je ziet dat er iets flink stinkt. Daarvoor is er teveel mis.
    Uitspraken van NEC in de media (o.a. dat ze eerst wel (Lijnders) en toen weer niet (Van Schaijk) op de hoogte waren voor aanvang vd wedstrijd, dat Bijleveld bij NEC op de geschorstenlijst stond), uitspraken van Ajax dat er schriftelijk gecommuniceerd is en hij op 4 zou staan.

    Tel daarbij op dat de verantwoordelijke competitiemanager (Bluyssen) 6jr bij NEC heeft gespeeld en ik zou dat onafhankelijk onderzoekje wel eens willen zien. Daar is op basis van mediapublicaties over het voorval alle aanleiding toe.

    Het gaat hier niet om benadeelde clubs (die zijn er uiteindelijk niet), maar als het inderdaad waar zou zijn om wellicht het grootste manipulatieschandaal in de Nederlandse competitiegeschiedenis.

    Dus niet 'hou toch op', maar onderzoeken en de waarheid aan het licht brengen.
    Vind ik leuk
    Einstein71 +275
    donderdag 24 mei 2018 om 02:29
    Nogmaals (zou Dick Advocaat of Ronald Koeman zeggen)... maak je niet zo druk man! Ik zou een parlementair onderzoek aanvragen....

    KNVB wordt gerund door stelletje prutsers, daar past dit voorval prima in. Gaat vast niet het laatste dubieuze geval zijn.

    Slaap lekker! :-)
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:53
    De beloften teams uit de eerste divisie halen. ze hebben totaal niets te zoeken daar. jong ajax heeft 50 spelers gebruikt in het afgelopen jaar dat is pas competitie vervalsing,daarbij had jong ajax 3 punten in mindering moeten krijgen zijn ze weer goed weg gekomen.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11167
    donderdag 24 mei 2018 om 08:18
    Gebaseerd op wat zou Jong Ajax punten in mindering moeten krijgen?
    En zoveel spelers moeten gebruiken is niet altijd een voordeel. Vaak moeten ze ook jongere spelers gebruiken. Komt ook door de jeugdinterlands waar in de competitie geen rekening mee gehouden wordt.
    Vind ik leuk
    Toets +30
    donderdag 24 mei 2018 om 09:43
    ik moet zeggen dat de beloften teams van PSV en Ajax de Jupiler League een stukje leuker hebben gemaakt om naar te kijken. Het niveau van de JL is omhoog gegaan (vind ik) , de teams vullen gaten in van clubs die het financieel niet meer konden bolwerken in de JL, de beloften teams kunnen niet promoveren en doen niet mee aan de nacompetitie. Niks aan de hand toch? Dat Ajax veel spelers heeft gebruikt is misschien een minder sterk argument. Ze hebben de regels nageleefd en daarbij met enige regelmaat spelers toegepast uit andere jeugdelftallen. Dat zou niet direct in het voordeel van Ajax geweest moeten zijn. Het inzetten van 1e elftal spelers in een beloften team zou wat mij betreft beperkt moeten worden tot spelers die terugkeren van een blessure. Verder gewoon niet doen zou ik zeggen.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 00:23
    Niet de eerste blunder van de KNVB maffia en ook zeker niet de laatste... Wat een trieste bedoeling daar in Zeist...
    Vind ik leuk
    KevinMe +151
    donderdag 24 mei 2018 om 00:56
    Ook de KNVB bestaat uit mensen en die maken nou eenmaal fouten.. net zoals het aanstellen van Hiddink en als opvolger Blind, dit heeft ons zoveel progressie gekost..
    Vind ik leuk
    harryheck +1195
    donderdag 24 mei 2018 om 06:24
    zo, DAT is nog eens nieuws. Als er echt niet veel te vermelden is halen we gewoon oude Ajax quotes uit de kast, nietwaar VP???
    Vind ik leuk
    Napolitanos +7678
    donderdag 24 mei 2018 om 06:25
    Knvb he ! Weet nog dat PSV ooit Costa opstelde voor de beker in Heerenveen. Die wonnen ze maar achteraf mocht hij niet spelen , ze verloren met 3-0. KNJB blijkt maar weer. Triest
    Vind ik leuk
    Sazzz +11167
    donderdag 24 mei 2018 om 08:19
    Verschil is dat KNVB Ajax toestemming heeft gegeven die speler op te stellen en bij psv niet. Heb appels met peren vergelijken en dan wanneer de appels zuurder blijken dan de peren over KNJB beginnen te zeuren
    Vind ik leuk
    stratumseind +134505
    donderdag 24 mei 2018 om 06:41
    Her begint erg te worden ....
    Vind ik leuk
    Bjorn24 +291
    donderdag 24 mei 2018 om 06:44
    Gewoon competitie vervalsing de prijs afpakken en aan fortuna geven.
    Vind ik leuk
    BartBroos +229
    donderdag 24 mei 2018 om 06:52
    Ow echt! Wat een raar verhaal. En gek dat dit nooit aan het licht is gekomen. Nu pas... ;) nou lekker gedaan KNVB.
    Vind ik leuk
    Roodbergen +7869
    donderdag 24 mei 2018 om 06:59
    Herhaling herhaling herhaling
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:17
    oude koeien noemt men zo'n bericht. Of moet dit bericht door iedere speler belicht worden!
    Vind ik leuk
    Korm +28711
    donderdag 24 mei 2018 om 07:59
    "dus alle lichten stonden op groen" ik denk dat ajax zijn lijstjes toch ook bij houdt en ziet dan toch dat hij er 5 had? dus niet alle lichten op groen ;)
    Vind ik leuk
    Toets +30
    donderdag 24 mei 2018 om 10:23
    Wat ik gedaan zou hebben is de KNVB een brief sturen met de volgende tekst. (maar wie ben ik?)
    Beste KNVB, volgens onze administratie is Teun Bijleveld de komende wedstrijd tegen NEC niet speelgerechtigd i.r.t. het verkrijgen van zijn 5e gele kaart. Dit in tegenstelling tot uw administratie. De trainersstaf van jong Ajax houdt hem derhalve tijdens de komende wedstrijd tegen NEC bewust buiten de selectie om elke verwarring te voorkomen. Dit houdt tevens in dat Teun de wedstrijd daarna weer volledig speelgerechtigd zou moeten zijn. Kunt u deze handelswijze per ommegaande aan ons bevestigen, alvast bedankt enz enz.
    Dat is echter niet gebeurd. De KNVB hield bewust vol geen administratieve fout te hebben gemaakt waardoor jong Ajax bewust een niet speelgerechtigde speler heeft opgesteld. Beiden hadden anders moeten handelen dus wedstrijd opnieuw spelen met de welgemeende excuses van de KNVB. Ik ben er nu wel klaar mee.
    Vind ik leuk
    Korm +28711
    donderdag 24 mei 2018 om 10:30
    Amen
    Vind ik leuk
    Gustavo +4716
    donderdag 24 mei 2018 om 08:11
    Het meest merkwaardige moment in de Juup vorig jaar was de aanstelling van Pepijn Lijnders.
    Vind ik leuk
    FSCeara +7521
    donderdag 24 mei 2018 om 09:32
    Wat maakt het nu toch uit ? Ajax is kanpioen geworden en wij gepromoveerd. Ondanks dat hele gezeik hierover
    Vind ik leuk