Bosz verklaart 'nachtmerrie' van Ajax: 'Op de dag van de wedstrijd! Dat mag niet'

    Bosz verklaart 'nachtmerrie' van Ajax: 'Op de dag van de wedstrijd! Dat mag niet'

    donderdag 24 mei 2018 om 08:10

    Peter Bosz meent dat de onervarenheid van de spelers Ajax parten heeft gespeeld in aanloop naar de Europa League-finale tegen Manchester United. Het is precies een jaar geleden dat de Amsterdammers in de eindstrijd stonden.

    "Op de dag van de wedstrijd was er een aardige volksverhuizing van mensen uit Amsterdam die naar Stockholm moesten. Daar is nogal wat misgegaan", zegt Bosz tegen de NOS. "Normaal gaan de spelers tussen de middag even slapen, maar nu zaten ze met vrouwen en huilende kinderen aan de telefoon. 'We zitten nu al vier, vijf uur in een vliegtuig. Zonder eten, zonder drinken'."

    "En dus gingen die jongens weer met de teammanager bellen", vervolgt Bosz. "Op de dag van de wedstrijd! Dat mag natuurlijk niet. Maar het gebeurde wel." In de finale kon Ajax vervolgens geen vuist maken tegen United. "Het halen van de finale was geen nachtmerrie. De manier waarop wij de finale gespeeld hebben, komt daar wel bij in de buurt."

    "De grootste teleurstelling voor mij was dat we er geen echte wedstrijd van gemaakt hebben", aldus Bosz. "De mensen hebben in die wedstrijd niet het ware Ajax gezien. Ze hebben niet ons gezicht gezien, dat we in de hele Europa League hebben laten zien. Iedere wedstrijd. Dat is niet gelukt in de finale en daar baal ik nog het allermeeste van."

    Poll

    Stelling: Ajax had Bosz nooit moeten laten gaan

    (10353 stemmen)

    Plaats een reactie

    donderdag 24 mei 2018 om 08:16
    Ja jammer dat het inderdaad niks is geworden.
    Vind ik leuk
    Koeroe +12882
    donderdag 24 mei 2018 om 08:20
    valt mee
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12712
    donderdag 24 mei 2018 om 12:04
    Een goede trainer had voor de finale de tegenstander bestudeerd.
    En bij een ploeg met Mourinho als trainer is het niet zo heel moeilijk wat je kan verwachten.
    En vervolgens maak je een plan om een maximaal resultaat te halen.

    Niets van dit alles heeft deze trainer gedaan die nu zijn straatje probeert schoon te vegen.
    Hij heeft Ajax precies zo het veld in gestuurd als Mourinho verwachte en is met open ogen in de val gelopen die was opgezet.
    Alleen maar om te bewijzen dat hij nooit en te nimmer van zijn principes afwijkt, zelfs niet in een belangrijke finale.

    Zelfs het winnen van zijn eerste echte prijs als trainer was niet voldoende om hem te laten inzien dat je de tegenstander moet bestuderen en bij een finale zelf consesies moet doen om kans te hebben op een resultaat.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 12:05]
    Vind ik leuk
    de buffels +644
    donderdag 24 mei 2018 om 08:19
    ik vond Bosz een veel betere trainer dan ze nu hebben zitten....veel beter zelfs
    Vind ik leuk
    Strijp +11905
    donderdag 24 mei 2018 om 08:20
    Das ook niet zo heel moeilijk, die heeft al zn eigen ruiten al ingegooid.
    Vind ik leuk
    janssen +101
    donderdag 24 mei 2018 om 08:24
    Het is onmogelijk Ten Hag nu al te beoordelen..
    Hij stapt halverwege het seizoen in, in een voor hem samengesteld elftal waar hij alleen nog maar gezichtsverlies mee kan leiden.

    Geef hem nou eens de kans de zomer door te komen en een seizoen te draaien incl behoorlijke voorbereiding.
    Bij FC Utrecht hebben we kunnen zien dat het weldegelijk een prima trainer is, al is dat op een iets ander niveau dan nu gevraagd wordt.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 08:43
    Tijd/kans geven is moeilijk voor sommige ajacieden.

    Zoals ik
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 08:43]
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 09:44
    Weet je wat ik zo raar vind. Dat Ajax en Ten Hag zich in een hoek laten drukken. Het afgelopen seizoen zou oh zo slecht zijn... je bent 2de geworden, spelers hebben ervaring opgedaan, staf is aangepast (eindelijk Bergkamp eruit) waardoor men 1 richting op kan, en eindelijk is het balletje gevallen dat alleen jeugd niet genoeg is.
    Natuurlijk ben je al 4 jaar geen kampioen, was je er snel uit in Europa en beker, maar veel daarvan was begin van het seizoen en toen hakte het Nouri incident er hard in.
    Kort om, het is zeker geen goed seizoen maar om nou elke keer te (laten) zeggen heel slecht vind ik niet terecht.

    Hoop overigens dat Ajax het geld een keer gaat aanboren voor de selectie. Dat hoeft niet alleen maar te betekenen dure spelers halen, een De Ligt een vet beter contract geven kan ook. Kan je een jaar langer gebruik van zijn diensten maken en waarschijnlijk wordt hij alleen maar meer waard ... in ieder geval zal je met hem beter presteren en is de kans groter dat je andere spelers ook meer waard worden.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 09:45]
    Vind ik leuk
    Youri99 +9007
    donderdag 24 mei 2018 om 09:51
    Helemaal eens met je reactie, Ajax moet nu investeren in persoonlijkheid... Een jonge selectie zoals die van Ajax heeft behoefte aan een paar karaktermensen... Hoewel erg jong was Davinson Sanchez bijvoorbeeld een voorbeeld van echt een karakterpersoon. Poulsen, Suarez hadden dat ook.

    Tussen deze selectie van paradepaardjes en eenheidsworsten heb je gewoon een paar strebertjes nodig die het geheel naar een hoger niveau tillen. Met alleen maar ballerina's ga je de oorlog niet winnen.

    Ik zie nu 3 spelers die dit karakter potentieel hebben maar nu nog te jong zijn: De Ligt, Matusiwa en Sierhuis. En 1 speler die dit al echt heeft en laat zien: Tagliafico.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:18
    Grappig dat je Matusiwa noemt. Had het met een collega over Ajax en gaf aan dat ik een type Jan Wouters mis. Kwam hij met Matusiwa aan... kijk geen wedstrijden van jong Ajax dus zal hem gaan Google-en.
    Vind ik leuk
    Youri99 +9007
    donderdag 24 mei 2018 om 11:38
    Ik heb Jong Ajax dit seizoen veel gezien en Matusiwa viel me in positieve zin op. Ajax heeft de neiging spelers "met andere kwaliteiten" over het hoofd te zien en zich blind te staren op puur talent. Nigel de Jong was veel minder dan Sneijder en Van der Vaart maar niet minder belangrijk.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:11
    Ten hag heeft geen uitstraling, geen gezag. Mensen kijken ook niet tegen hem op. Wanneer een laudrup of Team Reiziger/Bogarde voor een groep staat is dat heel anders. Daarnaast is het spel onder ten hag niet des Ajax. Ten hag past zich aan op de tegenstander terwijl Ajax zowel onder Bosz als ook onder Keizer uitgingen van het eigen spel. Onder keizer begonnen we dramatisch (iedereen weet waarom) maar speelden we leuk voetbal in de laatste wedstrijden en zag je een swingend Ajax. Onder TH heb ik me echt zwaar geërgerd aan het tempo, spel en verdedigende modus.
    Vind ik leuk
    Strijp +11905
    donderdag 24 mei 2018 om 08:20
    100% eens met de stelling, deze man heeft er voor gezorgd dat heel Nederland juichde voor Ajax, en dan niet alleen om de Europesche punten maar ook om het heerlijke voetbal wat hij neer kon zetten in bepaalde Europesche wedstrijden. Nogsteeds onbegrijpelijk dat Ajax hem naar buiten heeft gewerkt.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 08:39
    Bosz heeft zichzelf buiten gewerkt door iets te vragen wat Ajax nooit zou geven.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 09:14
    Onzin! Due ego’s bovenin daar zat/zit het probleem bij Ajax. Al jaren!
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 10:48
    Geen onzin.

    Bosz heeft een conflict gecreëerd toen Dortmund met een zak geld op zijn stoep stond. Zó doorzichtig, dat zag toch iedereen.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:15
    Jij was erbij?
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 11:18
    Iedereen stond erbij en keek ernaar. Als je het niet hebt opgemerkt dan mankeer je ergens.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 09:18
    Ik krijg steeds meer het gevoel dat Ajax voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
    Wil je aansluiten bij de europese (sub)top?
    Moet je consessies doen.
    Is dat haalbaar?
    Zo ja, schroef dan ook de salarissen, bonussen e.d. op.
    Zo nee, zeg dan ook gewoon eerlijk om niet structueel om de europese prijzen te gaan.
    Dan voorkom je ook wat er nu met bv Bosz en Kluivert gaande is.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 09:31
    Salarissen kun je alleen omhoog brengen als de structurele inkomsten navenant omhoog gaan. Hoewel dat nu gestaag gebeurt is het peanuts vergeleken met de grotere voetballanden.

    Grote vraag is, hoe verhoogt Ajax de structurele inkomsten significant genoeg om veel hogere salarissen te kunnen veroorloven?
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 12:01
    Dat is een heel terechte vraag 2cents.

    Ik vind wel dat Ajax momenteel zijn geld veel te makkelijk uitgeeft aan - op zijn minst - vraagtekens uit de prijsklasse waarvan je je kunt afvragen of je daar de gewenste Ajax kwaliteit moet halen...
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 12:08
    Over welke uitgaven heb jij het dan en welke alternatieven waren beter geweest? Zo’n Bandé en Magellan kennen we niet of nauwelijks.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 12:19
    Bandé en Magallan kosten rond de 9 miljoen, Tagliafico was op zich een begrijpelijke aankoop van rond de vijf miljoen dacht ik, en gisteren las ik dat Ajax bezig is met een vroege twintiger uit Colombia die rond de 9 moet kosten...


    De laatste directe versterking waar ik me direct in kon vinden was de aankoop van Ziyech. Daarvan wisten we allemaal wel hoe goed hij was, maar kostte direct ook alweer 11 miljoen.


    Ik vrees dat er op dit moment te gemakkelijk geld wordt uitgegeven naar begin/half twintigers die de kwaliteit niet hebben die Ajax nastreeft. Geef het dan niet uit, of geef aan minder spelers meer uit. Zoiets....
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 13:36
    Zoiets...

    En dan toezien hoe de belangrijke spelers vertrekken en dat opvangen met jeugd dat er niet is? Want in jong liep vrijwel niets afgelopen jaar.

    Wij weten niet hoe goed deze spelers zijn. Net als we dat ook niet wisten van Tagliafico.

    Terugredeneren is daarbij makkelijk. Maar vooruitkijken natuurlijk veel moeilijker.

    Ajax moet het geld besteden aan bruikbaar materiaal, want dat spaarpotje is opgebouwd door verkopen en dus door inleveren van kwaliteit.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 14:16
    Velen zijn ervan overtuigd dat Tagliafico een gewenste versterking is. Helaas behoor ik nog niet tot die groep... Voor mij mocht hij komen vanwege de acute noodzaak, maar nu lijkt het me allemaal wat doorslaan. Er wordt naarstig gezocht naar jongens met wat meer ervaring in de categorie richting 10 miljoen. Het zijn voorwaar geen bedragen die ik maar een kattenpis vind, maar waarvoor je gewoon hooguit internationale middelmaat koopt, anders waren ze al lang elders.

    10 miljoen is voor ons veel geld, maar voor dat geld heb je niet veel. Dan vind ik het prima dat je een of twee zulke gasten haalt, maar dan moet het wel klaar zijn. Het is geen uitgemaakte zaak dat ze meerwaarde hebben. Zelfs bij Siem en Klaas-Jan vraag ik me dat af, alhoewel die niet zoveel kostten. Ik weet dat het niet eenvoudig zal zijn, maar als je dan toch zoekend bent naar een goede formule bij Ajax, dan zou ik toch inzetten op langer behoud van de grootste talenten en daarvoor gewoon een grote inspanning leveren (salaris). Ik weet ook wel dat je daar structureel grotere inkomsten voor nodig hebt en dat je daarbij niet kunt rekenen met grote transferopbrengsten, maar je moet als club ook lef tonen. Een de Ligt, de Jong, Onana en Kluivert willen volgens mij echt nog wel langer blijven als je hem conform beloond. Ze hebben er ook belang bij, want ze willen en moeten spelen. Bij Ajax kunnen ze samen (en de club ook) beter worden, volgens oud recept zeg maar. Als ze vertrekken op deze zeer prille leeftijd, dan weet je sowieso dat je daar alleen middelmaat voor terug kunt kopen. In dat geval gaat mijn voorkeur uit naar talent.

    Resumerend: maak voor de grootste talenten salarisoffers en haal slechts beperkt half twintigers van elders, gewoon omdat ze niet de kwaliteit hebben. Volgens mij is kwaliteit altijd de norm geweest bij Ajax. Je moet als club zoveel vertrouwen hebben in je eigen beste jeugd, dat je hen beter gaat belonen. Het is de jeugd die onze rijkdom heeft gebracht, nooit de aankopen. Dan mag je daar wel wat meer in investeren denk ik.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 15:29
    Het geld voor betere beloning is er echter niet. Dan moet je elders spelers laten gaan. Of je moet het met tekenbonussen oplossen. Maar kijk naar De Ligt. Afgelopen zomer (meen ik) nog bijgetekend incl tekengeld en nu mogelijk al weg.

    Een ander alternatief is meer meedelen in de latere transfersom. Daar ben ik op zich wel voor maar brengt ook risico’s die spelers mogelijk niet willen riskeren. Er kan altijd iets gebeuren dat de carrière een (al dan niet tijdelijke) halt toeroept.

    Vandaar ook dat spelers heel happig zijn op snel verdienen.

    Nu worden er een X aantal spelers betaald uit salaris budget Y.

    Als Y niet groeit moet je X verminderen om de individuen die wel blijven meer te kunnen betalen.

    Op zich wordt X nu wel verminderd. Door vertrek Viergever, verhuur Cassierra, verkoop Zeefuik. Verkoop Ziyech komt daar nog bij. Ook wordt er flink gesneden in de selectie van Jong.

    Maar op het salaris van de toppers biedt dat slecht marginaal ruimte. Nog los van dat er ook plekjes opgevuld moeten worden.

    Helaas komt die aanwas niet uit Jong. Cassierra is nog niet klaar, als hij dat ooit wordt. Johnsen nog minder. Alleen Mazraoui, Eiting en Bakker zijn klaar om aan te haken. En dan hebben we het dus niet over een echte kwaliteitsimpuls zoals met De Ligt, Frenkie de Jong, Kluivert of Van De Beek nog (enigszins) het geval was.

    De aanwas staat er pas weer in grotere mate bij de o17 en o15, als ze al willen blijven. Gravenberch wordt ook alweer (door Raiola) richting de uitgang geduwd.

    Tagliafico is trouwens wel echt een aanwinst gebleken. Op linksback zoveel beter dan Viergever, Wöber, Sinkgraven of Dijks. Dan is het de investering wel waard. En ook bij hem werd gezegd: als hij voor dat geld op deze leeftijd nog op te halen is dan kan hij nooit zo goed zijn.

    Ik wil het weleens zien met Magellan. Het is veel geld maar slechts een fractie van ons vermogen. Of het een Orejuela- of een Tagliafico-achtinge aanwinst wordt moeten we afwachten. Feit is wel dat er iets bij moet komen centraal achterin. Ga daarvoor maar eens in Nederland shoppen. Wie komt er in eigen land in aanmerking?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 12:22
    Cassierra, die Deen en die andere Columbiaan beide backs?
    Alhoewel die Deen (weet zijn naam niet meer en van die Colombiaan is iets van Oreljua of zoiets) wel al een paar invalbeurten had, maar nog niet positief opviel.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 13:37
    Jullie praten beiden over iets anders.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 14:12
    Ik ging er van uit over niet Ajax waardige spelers waar een prijskaartje aan vast zat.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 12:18
    M.a.w. als je niet structueel je inkomsten kunt verhogen moet je ook niet de lat hoger leggen.
    Dus gewoon voor indentueel, zoals de EL finale, voor succes gaan en niet de hele wereld (incl eigen spelers, trainers, aandeelhouders etc) warme broodjes voorleggen als je nu al weet dat dit toch niet lukt.
    Dan krijg je juist strubbelingen zoals oa nu Bosz en Kluivert (te) veel vroegen.
    Zij zijn dan de gebeten hond terwijl hun misschien wel meer toezeggingen vooraf gedaan waren.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 13:33
    Welke toezeggingen? Kluivert is nooit toegezegd dat hij meer kon verdienen dan het maximum en Bosz is een nieuwe assistent i.p.v. Spijkerman toegezegd. Dat is alles.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 14:17
    Ik weet het fijne er niet van en mag dan ook niet oordelen, maar ik ga vanuit mijn eigen visie.
    Stel dat Overmars, van de Sar en co de spelers en trainer(s) voorspiegelen om weer proberen aan te sluiten bij europa.
    Dan verwachten die spelers en/of trainer(s) ook dat zij kunnen groeien, of in iedergeval dat de selectie verbeterd wordt.
    Maar zoals het nu al jaren gaat verkoopt Ajax steeds hun beste spelers en talenten.
    Op zich niets mis mee maar ga dan ook geen verwarring stichten.
    Zeg gewoon dat Ajax wilt stabiliseren en op deze voet verder wilt gaan.
    Of zijn ze dan bang juist eerder spelers te verliezen?
    En dat er juist mindere spelers dan nu komen?
    Dat is eigenlijk een vraag die ik mezelf stel, wat nu beter is.
    Eerlijk zijn of blijven voorliegen.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 15:11
    Ajax wil langzaam naar een hoger niveau, hoewel dat tov de Europese subtop een utopie lijkt omdat zij harder groeien.

    Toch moet je die ambitie hebben, uitspreken en onderbouwen met investeren wat je hebt.

    Alleen met die instelling en ambitie zul je spelers motiveren een jaartje langer te blijven of juist te komen.

    Kluivert vertrekt niet vanwege gebrek aan ambitie bij de club, of zelfs gebrek aan daadkracht op de markt.

    Kluivert vertrekt om persoonlijke ambities en, misschien nog belangrijker, het grote geld.

    Bosz vertrok om dezelfde reden. Net als Sanchez en nu Ziyech.

    Niets mis mee, dat is en blijft het lot van Ajax.

    Dan nog moet de ambitie zijn dat je iets meer kunt bieden. En daar werken ze gestaag aan. Maar aangezien Ajax zich niet wil overgeven aan een rijke (buitenlandse) investeerder zal het langzaam gaan.

    Maar kijkt naar de concurrenten in eigen land. PSV moet, buiten incidentele inkomsten uit Europa, een financiële pas op de plaats maken waar Ajax ook zonder Europa de inkomsten (buiten transfers) verhoogt. En Feyenoord blijft achter zolang er geen nieuw stadion staat.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 19:20
    Ben er helemaal mee eens hoe jij de visie van Ajax "openbaard".
    Maar wat jij ook al zegt, Ajax groeit ten opzichte van Europa veel te langzaam.
    Dus ipv aanhaken haken ze eerder af.
    Geen probleem mee hoor, maar stel je doelstelling dan bij.
    Kijk ambitie hebben is gezond maar je moet daar niet het realisme uit het oog verliezen.

    In Nederland is Ajax gewoon in dit opzicht mijlen ver voor op de concurrentie.
    En het laat zich ook aanzien dat dit alleen maar groter wordt.

    Eigenlijk dood zonde.
    Kan ook de doodsteek voor het Nederlandse voetbal betekenen.

    Zelf ben ik Twente fan en weet dus hoe het juist NIET moet, maar ik zou het jammer vinden dat er straks geen enkele Nederlandse club meer is die ook maar een klein beetje zou kunnen aanhaken in Europa.

    Ik achte Ajax juist met hun in- verkoop beleid (veel winst), doorlopend goede talenten of goed gescout (natuurlijk ook wel mindere spelers), veel cash, (nog steeds) goed aanzien wereldwijd en grote achterban/fans dat ze de stap sneller konden maken.
    Maar zoals ik al eerder zei, ik weet de ins- en outs niet.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 20:31
    Realisme is groeien in kleine stappen.

    Onrealistisch is dure spelers en dikke salarissen allemaal betalen met het cash wat je hebt. Dan haag je die 175 miljoen er in een paar, mogelijk internationaal succesvollere jaren doorheen, waarna je op een haar na failliet bent maar wel hebt aangetoond dat je met geld kunt aanhaken.

    Dan maar rustig aan toch? Mét ambitie.
    Vind ik leuk
    JustH +15278
    donderdag 24 mei 2018 om 12:53
    Denk je nu echt dat Ajax kan/wil aansluiten bij de Europese top?
    Dat is momenteel echt onmogelijk. Dat is alleen mogelijk als je je ziel en zaligheid zou verkopen aan een gekke olieboer.
    Ajax doet het goed zoals het gaat, financieel meer dan gezond en doet ieder jaar mee om de prijzen. Plus een heel goede jeugd opleiding. Volgens mij het maximaal haalbare tot de boel gaat exploderen. Want zoals het nu gaat is het voetbal zichzelf puur aan het vernietigen.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 14:20
    Ik weet wat je zegt en bedoeld.
    Maar is het niet zo dat diegenen die voor het zeggen hebben bij Ajax jaarlijks uitroepen dat zij Ajax weer naar de europse (sub)top willen leiden?
    Zeg niets, en ga zo verder (een goede visie hoor) of maak je woorden waar door bv meer geld er in te pompen.
    Vind ik leuk
    JustH +15278
    donderdag 24 mei 2018 om 15:25
    Als ze er alles in pompen wordt het hier net als in Duitsland met Bayern. Moet er niet aan denken dat ik nu al zou weten dat Ajax volgend seizoen kampioen zal zijn. Ik vind het goed zo
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 19:28
    Nou gezien jouw voorkeur zou ik eerder denken dat je juist wel nu al zou weten dat Ajax volgend seizoen kampioen wordt ;-)

    Maar Ajax is al een klein beetje het Bayern van Nederland, alleen de resultaten waren er niet naar.

    Maar volgens mij had Ajax al twee jaar achter elkaar de beste selectie van Nederland.

    En Ajax kan ook steeds de beste talenten en spelers naar Amsterdam halen.

    Zelfs voor jong Ajax wordt er flink geïnvesteerd.
    Zij zouden moeiteloos in de middenmoot van de eredivisie mee kunnen.

    Maar ik begrijp je standpunt hoor.
    Vind ik leuk
    Laliga +2042
    donderdag 24 mei 2018 om 09:36
    Iets wat in elke club normaal is bedoel je? Of denk je dat guardiola niet zijn eigen staf samenstelt ? Als het fout gaat is de trainer de eerste die zijn baan verliest , geef hem dan minimaal zijn eigen middelen om mee te werken.
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 09:52
    Pep Guardiola....

    Serieus?

    Het Martin Jol effect lijkt mij een betere referentie.

    Maar waar ging het Bosz nu om? Het ijzer smeden nu het heet was.

    Wat Ajax vorig jaar met veel spektakel maar vooral ook met geluk bereikte was vrij uniek voor een Nederlandse club en dus moest Bosz daar gebruik van maken. Voor kampioen worden in NL met Ajax en Feyenoord komt namelijk geen topclubs voor je in de markt. Nu wel en dus hapte Bosz toe. Niet open en eerlijk, maar door een eis te stellen die niet zou worden ingewilligd.

    In én na de winterstop was er slechts gesproken over het vervangen van Spijkerman. Daaraan zou Ajax voldoen. Tot Bosz plotseling, nadat de kranten al lang het bericht over Dortmund hadden gepubliceerd, met aanvullende eisen kwam. Dat is niet sjiek en maar met 1 motief gebeurd: een breuk.
    Vind ik leuk
    Laliga +2042
    donderdag 24 mei 2018 om 10:01
    Wat is er raar aan de eis dat je je eigen staf wilt samenstellen? Ik begrijp echt niet dat je als club zijnde daar niet aan mee wil werken , zeker niet als je net ziet dat deze coach precies speelt als waar je club voor staat namelijk aanvallend voetbal . En ik zei niet dat bosz een even goede trainer is als guardiola, ik bedoelde dat alle goede trainers gewoon hun eigen staf samenstellen. Want late we eerlijk zijn na de finale dacht iedereen ajax word lachend kampioen maar je laat de coach nieteeens met zijn eige mensen werken
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 10:03
    Lees even terug. Eerst ging het hem steeds om 1 poppetje. Dat werd ingewilligd.

    Pas ná de belangstelling van Dortmund kwam hij met onmogelijk eisen.

    Dat jij dat normaal vindt vind ik dan weer raar.

    En Bosz vergelijken met Pep is raar. Vergelijk hem even met 1 van zijn voorgangers bij Ajax, Martin Jol. Dat lijkt me veel relevanter.
    Vind ik leuk
    janssen +101
    donderdag 24 mei 2018 om 08:22
    Dit is weer een onzinnige stelling.
    Het is al lang duidelijk dat de situatie niet meer te redden was. Bosz kon niet door één deur met de lang heilig verklaarde assistenten.

    Achteraf gezien had hij natuurlijk 100% gelijk, dat blijkt wel aan hoe het vervolgens gelopen is.
    Wie weet waar Ajax dan nu had gestaan....
    Vind ik leuk
    Bolle twin +208
    donderdag 24 mei 2018 om 08:22
    Huilie huilie
    Vind ik leuk
    Korm +35516
    donderdag 24 mei 2018 om 08:25
    hoezo huilie huilie? die man vertelt gewoon wat er is gebeurd... niks mis mee hoor maar het help niet in het proces om je goed voor te bereiden... beetje respect mag wel
    Vind ik leuk
    Ale Ale +178
    donderdag 24 mei 2018 om 08:22
    Mooie tijden. Herinner mij nog dat vele mensen op tv en ajax fans riepen dat ze wel ff met 3-0 zouden winnen van united. Niet 1-0, nee 3-0 haha. Heerlijk om te zien dat ze uiteindelijk helemaal niks te zeggen hadden
    Vind ik leuk
    Korm +35516
    donderdag 24 mei 2018 om 08:26
    ik vond het juist wel jammer, gunde het Ajax wel
    Vind ik leuk
    Strijp +11905
    donderdag 24 mei 2018 om 08:29
    Het zat er ook wel in, Man United was te kloppen en als Ajax speelde zoals het in bepaalde wedstrijden voor de dag kwam, prima te doen. Teleurstelling was echter groot toen de wedstrijd begon.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 10:50
    Fijn dat er ook mensen normaal kunnen reageren.

    Dank Strijp.
    En Korm...
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 08:29
    Dat je je daar als 25 jarige zo druk om kan maken. Kan me niet indenken dat ik het heerlijk zou vinden als Feyenoord of PSV een el finale verliest.
    Vind ik leuk
    Korm +35516
    donderdag 24 mei 2018 om 08:48
    maar jij heb ook gezondverstand ;)
    Vind ik leuk
    WTSGD +1366
    donderdag 24 mei 2018 om 09:53
    Kan me al helemaal niet indenken dat ik blij zou zijn als een rivaal een prijs wint...
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 10:47
    Hoeft ook niet. Maar blij zijn als ze verliezen kan ik met mn verstand niet bij.
    Vind ik leuk
    Ale Ale +178
    donderdag 24 mei 2018 om 10:44
    En dat zou ik moeten geloven haha. Dat zeg je nu wel heel makkelijk en misschien gaan we het wel nooit meer meemaken maar als PSV of Feyenoord nog een keer een finale halen dan kom ik er op terug.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 10:48
    Hoezo niet? Waarom zou ik blij moeten zijn dan als psv of Feyenoord die finale verliest?
    Misschien lastig voor jou te begrijpen maar in europa ben ik altijd voor de nlse club.
    Vind ik leuk
    Johan1984 +789
    donderdag 24 mei 2018 om 10:57
    Wat ben jij een kneusje zeg! Kun je waarschijnlijk niets aan doen, is gewoon een constatering...
    Vind ik leuk
    Blindsy +11084
    donderdag 24 mei 2018 om 11:27
    Ik herinner mij vooral de kreten dat, toen het Ajax telkens maar niet lukte om Feyenoord van de 1e plaats te stoten, een landskampioenschap niks voorstelde. Europese bekers, dát waren de enige echte prijzen, dáár moest Ajax zich voor inspannen. En die éne, die zou moeiteloos worden gewonnen van Man Utd. Dat Ajax de finale had gehaald met een combinatie van bij vlagen prima voetbal, en een hoop mazzel, daar hoorde ik niemand over.
    Heb al die snavels na n kansloos verloren finale niet meer gehoord... En zelf n geweldig volksfeest in Rotterdam mogen vieren.
    Iets met "hoogmoed" en "val".. ;-)

    Overigens had ik t n mega-stunt gevonden als het wél was gelukt, hoor.. ;-)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 11:31]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    donderdag 24 mei 2018 om 08:26
    Dat is niet iedere wedstrijd gelukt zwamneus! Sowieso niet voor de winterstop. En na de winterstop hadden ze het geluk dat de rondes twee wedstrijden hadden. Ajax speelde eentje heel erg goed en dan de ander matig. In de finale speelden we dus die matige.
    Wat ik ook jammer vind is dat Bosz helemaal niet lijkt te kijken naar wat hij fout doet...
    Vind ik leuk
    Korm +35516
    donderdag 24 mei 2018 om 08:28
    dat zit helaas in veel mensen... het ligt aan alles en iedereen maar hand in eigen boezem steken ho maar
    Vind ik leuk
    2cents +54945
    donderdag 24 mei 2018 om 08:42
    Bosz is op tactisch gebied afgetroefd door iemand waarvan iedereen wet dat hij zich volledig gaat aanpassen. Bosz deed daar niets mee.

    Sterker nog, toen je in de wedstrijd al snel zag dat het ging werken deed hij ook niets.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +2759
    donderdag 24 mei 2018 om 09:46
    Ja precies ,mourinho durfde geen risico te nemen met voetballen tegen ajax want dan was united kansloos ,wat doet hij? Alle ballen op pogba en felaini ,voetballend zou united er niet uitkomen , dus hanteert hij lange hoge ballen , bosz anticipeerde totaal niet
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 10:53
    Wat vind je trouwens van dat verhaal van Bosz over die randzaken op de wedstrijddag?

    Als ik het zo lees heeft hij toch echt daar zijn grootste blunder begaan. Als coach moet je er als een waakhond bovenop zitten in zulke situaties. De wedstrijd was inderdaad teleurstellend en kon alleen maar uitstekend zijn als alle randvoorwaarden goed waren...
    Vind ik leuk
    Vvgimmurt +503
    donderdag 24 mei 2018 om 08:31
    Ja helaas maar lag niet alleen aan ajax lag ook aan het spel van united je speelt je zelf dan dood en united slaat dan op de juiste momenten... ook leedtijdsverschil maakt het verschil.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    donderdag 24 mei 2018 om 08:39
    Geen plan B.
    Vind ik leuk
    Sirdaniel +94
    donderdag 24 mei 2018 om 08:41
    Heeft Bosz dit ook zo op zijn cv staan? Ajax was duidelijk een paar "maten" te klein!
    Vind ik leuk
    soplul +3315
    donderdag 24 mei 2018 om 08:46
    Finale was nooit een wedstrijd en gewoon een logisch gevolg van ED tegen PL.
    En het waren 2 goede thuiswedstrijden Peter, gevolgt door 2 zeer matige uitwedstrijden waarin het bijna nog mis ging.
    Dus niet blind staren op die 2 goede wedstrijden, laat dat maar aan de fans over om zich daar op blind te staren.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 10:56
    Ajax heeft zich ook in de uitwedstrijden prima gemanifesteerd. Aanvankelijk ging het telkens prima, vervolgens ging het even mis met onze jonge ploeg en tenslotte werd er succesvol geknokt voor elke centimeter. Een ieder vergeet dat Ajax bij Lyon en Schalke uit telkens een behoorlijk aantal droomkansen om zeep hielp, maar uiteindelijk daar uitkwam waarvoor het knokte.
    Vind ik leuk
    soplul +3315
    donderdag 24 mei 2018 om 11:17
    "Ajax heeft zich ook in de uitwedstrijden prima gemanifesteerd."

    Nou sorry maar hier kan ik helemaal niks mee.
    Beetje realiteitszin zou geen kwaad kunnen kerel.
    Gelukkig wel al genoeg ajacieden in dit topic gezien die wel konden toegeven dat de uitwedstrijden klote waren.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 11:22
    Ze waren spannend doordat Ajax bij momenten de grip kwijt was. Het knokte zich er prima doorheen, maar het was allemaal niet nodig geweest als er iets zuiverder werd afgewerkt.

    En nee, er is geen Ajacied die het klote vond: we kwamen daar waar we voor kwamen, namelijk in de volgende ronde, nadat we voor beide ploegen in de thuiswedstrijden nog erg lief waren geweest. We hadden namelijk veel ruimer moeten winnen. Vriend en vijand waren het daar toen over eens. Je hebt geen realiteitszin nodig om dat te constateren. Sla de reacties na de wedstrijden er nog maar eens op na en kijk daarna vooral ook nog even naar de wedstrijdstatistieken...
    Vind ik leuk
    soplul +3315
    donderdag 24 mei 2018 om 11:41
    "En nee, er is geen Ajacied die het klote vond"

    "Ze hebben 2 leuke thuiswedstrijdjes gespeeld en dat was het. Uit bij Schalke en uit bij Lyon speelde ajax net zo dramatisch als in de finale."

    Zo verder stond het niet hoor.
    En zo zijn er nog wel.
    Maar goed jij zult ten alle tijden als supporter kijken en dat is je goed recht.
    Wil alleen niet zeggen dat je het objectief zag.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 11:46
    Natuurlijk niet. Wat ik zie is subjectief.

    Wat jij ziet idem dito trouwens. Selectief lezen hier, maar ondertussen te beroerd zijn om even te doen wat ik vraag, namelijk statistieken en comments uit die periode naslaan.

    Het waren zeker spannende uitwedstrijden nadat Ajax het thuis vergat definitief af te maken, maar gezien het wedstrijdverloop en het aantal kansen dat Ajax kreeg was Ajax daar zeker niet dramatisch.

    Ajax haalde het beoogde resultaat en dat is iets waar de concurrentie altijd op wijst als het bereikt wat het wenst, is het niet?
    Vind ik leuk
    soplul +3315
    donderdag 24 mei 2018 om 11:51
    "Wat jij ziet idem dito trouwens"

    Nee.

    "statistieken en comments uit die periode naslaan"

    Niet nodig want daar gaat het niet over.
    Als dit....als dat...als meer hadden gescoord bla bla bla....

    Veranderd er helemaal niks aan dat die uitwedstrijden slecht waren en je het nog bijna weggaf.

    De uitzondering was eerder die goede thuiswedstrijden.
    Dat bewees de finale waarin ze tegen een slap en verdedigend ManU echt helemaal niks in te brengen hadden.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 11:55
    Fijn voor je dan.

    Ik zag een Ajax dat op een voor dat seizoen typerende wijze opstond in de uitwedstrijden en resultaat boekte. Iets waar ze bij jouw club toch ook altijd prat op gaan? En ik praat niet over als, want Ajax behaalde waarvoor het kwam... ik wijs je alleen op statistieken die een ander beeld schetsen dan jij doet. Statistieken zijn in de regel objectief.

    Ik niet, dat is zeker waar.

    Jij ook niet, ook dat is een feit.

    On topic: Bosz geeft in dit stukje trouwens aan waar hij als teammanager gefaald heeft. Om te winnen moet alles daarop gefocust zijn. Dat deed Mourinho stukken beter, ja. Desondanks speelde ook United laf en beroerd.

    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 11:58]
    Vind ik leuk
    soplul +3315
    donderdag 24 mei 2018 om 12:04
    "Bosz geeft in dit stukje trouwens aan waar hij als teammanager gefaald heeft"

    Hij is geen teammanager maar trainer.
    En hij geeft vanalles aan behalve wat HIJ fout gedaan heeft.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 12:08
    Als coach ben je meer dan een simpele trainer. Louis van Gaal was wel het meest sprekende voorbeeld van een trainer die dat haarfijn doorhad. Mourinho ook trouwens. Dergelijke wedstrijden dien je ruim van te voren perfect te managen. Die twee konden dat als geen ander en bij hen was dit niet mogelijk geweest. In feite geeft hij exact aan waar hij tekort schoot. Ga jij maar vitten op de term teammanager. Technisch gezien is dat misschien een andere persoon, maar praktisch gezien had Bosz dit beter moeten doen. Hij managede blijkbaar zijn ploeg beroerd richting finale.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 12:10]
    Vind ik leuk
    jepo10 +694
    donderdag 24 mei 2018 om 09:18
    Ik mis je Bosz, kon je maar terug komen
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 09:18
    Die Bosz is toch niet lekker man. Ze hebben 2 leuke thuiswedstrijdjes gespeeld en dat was het. Uit bij Schalke en uit bij Lyon speelde ajax net zo dramatisch als in de finale. Het was juist Peter Bosz die de fout maakte in de finale om defensiever te spelen als normaal en door Schöne op te stellen die juist uit bij schalke en Lyon vreselijk door de mand was gevallen.

    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 11:00
    Toch even de statistieken van die uitwedstrijden erbij pakken joh.

    Het ging bijna mis, omdat Ajax verzuimde zijn eigen kansen te benutten.
    De finale was bagger, dat zeker, maar ook daar werd Ajax niet overlopen, maar het toonde zich te veel onder de indruk van United dat zijn twee gecreëerde kansen prima en met een zeker geluk benutte. Ajax stelde teleur, dat zeker, maar werd bepaald niet overklast.
    Vind ik leuk
    JustH +15278
    donderdag 24 mei 2018 om 13:00
    Jozef, je red het niet tegen haat!
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 13:02
    Ik weet het, maar soms ben ik wel in zo'n bui dat ik vind dat er tegenwicht moet worden gegeven aan beweringen die op zijn minst niet helemaal juist zijn.
    Vind ik leuk
    JustH +15278
    donderdag 24 mei 2018 om 15:15
    Ja ik snap je, heb ik ook.
    Ik bewonder wel je geduld, ik wil ze eerder op hun plek zetten.
    Snap ook niet, dat ze niet willen snappen dat Ajax het ten alle tijde beter heeft gedaan, dan welke andere club ook in Nederland. Dat gemanipuleer met tijdvakken wordt ook vermoeiend. Fijne dag :-)
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 10:11
    Mourinho, die ik een geweldig iemand vind (sic), gaf zelf al aan hoe hij Ajax had bestreden. En Ajax' manier van spelen was niet anders dan altijd, de uitvoering was misschien net wat minder. Had voor het resultaat weinig uitgemaakt volgens mij.
    Vind ik leuk
    Jozef +36977
    donderdag 24 mei 2018 om 13:04
    Ajax kwam niet in zijn geliefde spel en dat lag voor een belangrijk deel aan de keuzes van Mourinho. Bosz greep niet adequaat in en dat valt hem best te verwijten.
    Vind ik leuk
    michelhx +3673
    donderdag 24 mei 2018 om 11:32
    Vrouwen en huilende kinderen aan de telefoon, ja hoor, Petertje. De gemiddelde Ajacied was nog geen 21 jaar, die hebben echt nog geen vrouw en kinderen. Alleen Lasse waarschijnlijk, de rest was allemaal vrijgezel of had net een vriendinnetje.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2253
    donderdag 24 mei 2018 om 12:44
    Zelf denk ik dat het een optel sommetje was. De randverschijnselen die in dit artikel worden genoemd, de onervarenheid van de spelers (en ook coach) tov Man U in het veld en ook de weinig verrassende tactiek waar Man U feilloos op inspeelde.

    Bosz had moeten blijven. Hij en zijn spelers groep hadden zeker revanche kunnen halen. Of ajax Bosz had kunnen behouden is maar zeer de vraag natuurlijk. Ik denk dat door omstandigheden de samenwerking vroegtijdig is beeindigd ,zonder een schuldige daarbij aan te willen wijzen. Jammer dat het zo heeft moeten lopen.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31472
    donderdag 24 mei 2018 om 13:06
    Blijft jammer dat die klote mourinho won...
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 15:03
    Kan iemand concreet vertellen wat Bosz vroeg en Ajax hem niet wilde geven? Dat wordt in het interview (bewust) niet genoemd.
    Vind ik leuk
    companen +1267
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:31
    Afrika hebben ze geen vreten en die kutjes zitten een paar uur zonder drinken en eten omg.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Bosz verklaart 'nachtmerrie' van Ajax: 'Op de dag van de wedstrijd! Dat mag niet'