Waarom Liverpool kansloos was tegen Real Madrid na de blessure van Salah

    Waarom Liverpool kansloos was tegen Real Madrid na de blessure van Salah

    zondag 27 mei 2018 om 10:20

    Voor het derde seizoen op rij en de vierde keer in de laatste vijf jaar heeft Real Madrid de Champions League gewonnen. Een fabelachtig doelpunt van Gareth Bale, twee enorme blunders van Loris Karius en uiteindelijk totale controle brachten Real de zege op Liverpool (3-1). The Reds begonnen goed aan de wedstrijd, maar bleven niet overeind na het uitvallen van Mohamed Salah.

    Door Koen Bloks

    Liverpool nam in de beginfase de overhand, maar na een half uur trad het verval in door de blessure van Salah. Hoewel Liverpool geprezen wordt om het collectief - met de Egyptenaar als individuele uitblinker - blijft daar in Kiev weinig van over. Klopp gelooft dat een zwakkere ploeg kan presteren tegen een betere, mits de uitvoering van het tactisch plan goed is. Het uitvallen van Salah heeft echter als effect dat Liverpool uit elkaar valt. De mentale klap komt nog harder aan als Karius de bal kort na rust tegen Karim Benzema aan gooit: 1-0.

    Het tactisch plan van Liverpool - en dat zal niemand verbazen - is opnieuw met agressieve pressing vooruit spelen. Vanuit een 4-1-4-1 formatie zet de ploeg druk, waarbij het startpunt de defensieve middenvelder van de tegenstander is. Real Madrid vindt de oplossing niet voorwaarts en speelt daarom veel terug naar de vrije verdedigers. Dat is het moment dat Liverpool doorstapt met de gehele ploeg. Firmino schermt de CVM af terwijl hij doorloopt naar de speler met bal. De overige Reds maken het veld klein en stappen indien nodig door: de backs gaan door op Marcelo en Carvajal/Nacho, een van de middenvelders stapt door op de defensieve middenvelder die Firmino net verlaten heeft.


    Bijschrift: Real Madrid bouwt op met een dubbele defensieve middenvelder via de linkerflank.

    Marcelo, Isco en Ronaldo positioneren zich op de linkerflank waardoor een overtalsituatie ontstaat. Toch komt de pressing van Liverpool bij vlagen niet helemaal van de grond. Dit komt door de noodgedwongen wissel van Salah, maar ook de positionering van Real Madrid op de linkerflank. Kroos bouwt op in de linker halfspace en met Isco, Ronaldo en Marcelo had Real Madrid een aantal vrije spelers op de flank staan. De 4-1-4-1 structuur van Liverpool kon hier niet altijd mee omgaan. Na het wegvallen van Salah nam Madrid nog meer risico nemen om door de pressie heen te spelen. Er was immers minder gevaar voor een snelle counter.


    Bijschrift: Dit soort momenten kenmerkt de finale. Veel spelers achter de bal, zelfs al komt er een voorzet vanaf dicht tegen het zestienmetergebied. Het lukt voor beide ploegen daardoor amper om goede kansen te creëren.

    Om goed druk te kunnen zetten heb je (voornamelijk) spelers nodig die gepositioneerd zijn achter de bal. Maar ook om te kunnen verdedigen. Het kenmerkt deze wedstrijd. In bijna elke spelsituatie waren er bij Real Madrid negen spelers achter de bal, Ronaldo en Benzema mochten loeren op een ontsnapping voorwaarts. Bij Liverpool stonden er liefst tien of elf spelers achter de bal. Beide teams hadden daardoor moeite om tussen of achter de laatste lijn van elkaar terecht te komen. Het is daarom ook niet verrassend dat we bijna geen uitgespeelde kans gezien hebben. Een standaardsituatie, twee gigantische blunders en een fabelachtig doelpunt van Gareth Bale zorgden voor de goals.


    Bijschrift: Veel bezetting centraal op het veld door de verdedigende 4-4-2 van Real Madrid. Alexander-Arnold en Robertson zijn de vrije spelers en hebben veel balcontacten bij Liverpool.

    Real Madrid verdedigde - zoals al zo vaak dit seizoen - vanuit een 4-4-2 met zonedekking, die zich snel terugtrekt in een middel of laag defensief blok. De spitsen staan centraal, waardoor de vleugelverdedigers van Liverpool de vrije spelers zijn. Dit is terug te zien in het aantal balcontacten. Het lukt Liverpool amper om de bal centraal te brengen door de drukte daar. The Reds moesten het daardoor vooral hebben van stilstaande situaties en de omschakeling van verdedigen naar aanvallen. Door het wegvallen van kwaliteit in de voorhoede kon de transitie naar aanvallen ook niet meer succesvol uitgevoerd worden. Later in de wedstrijd ontwikkelde Real Madrid zelfs wat meer druk op de bal - met het inbrengen van Bale - waardoor Liverpool genoodzaakt was om de lange bal te spelen. Een kansloze missie tegen Ramos en consorten.

    De ploeg van Zidane kreeg - mede door de mentale tikken die Liverpool te verwerken kreeg - de controle over de wedstrijd en zou deze niet meer weggeven. Daarmee behaalt Real Madrid voor de derde maal op rij de winst van de Champions League. Een ongelooflijke prestatie.

    Koen Bloks (26) is jeugdtrainer en oprichter van @LaptoptrainerNL. Voor VoetbalPrimeur kijkt hij naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert hij op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Plaats een reactie

    power +5021
    zondag 27 mei 2018 om 10:23
    Wat een vieze actie van Ramos tegen Salah, wat een matige keeper die Karuis.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 10:26]
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 10:25
    Real Madrid is gewoon een team dat weet hoe je een finale moet spelen. Liverpool probeerde het en zoals al verwacht konden ze geen vuist maken tegen dit Real. Voor mij was het een ooh zo voorspelbare finale. Leuk bedrag gewonnen dankzij de superieure keeper van Liverpool. Kan lekker op vakantie nu.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +132
    zondag 27 mei 2018 om 10:56
    Fijn voor je, het is je zo van harte gegund. De een zijn dood is iemand anders zijn brood
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:11
    Zeker weten als het voetbal betreft,ik denk dat het bedrag dat wie dan ook gewonnen zou hebben nog niet een procent is van het salaris dat Karius verdient.Sinds wanneer moet ik medelijden hebben met gasten die op hun 20à25ste in een jaar meer verdienen dan ik en mijn vrouw ( beide fulltime) in ons hele leven zullen verdienen?Als een arts zulke fouten zou maken gaan er mensen dood en zelfs die arts verdient misschien eentiende van wat bijv. v.Dijk( 10 miljoen per jaar) verdient.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12273
    zondag 27 mei 2018 om 10:56
    Tja, Real is een team dat de CL kapot maakt.

    Deze analyse is leuk, maar als de CL nu al 4 van de 5 jaar dezelfde winnaar oplevert, begin je toch echt een probleem te krijgen.

    Hoe je het ook bekijkt, zou best leuk zijn als er aan het begin van het seizoen niet al vrijwel vaststaat wie er met de prijzen vandoor gaat.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 10:57]
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 16:13
    Kom op man, Barcelona heeft te makkelijk over de return in Rome gedacht, PSG heeft voor 400 miljoen Neymar en MBappé gehaald, ManC speelde de sterren vd hemel en Bayern zou het eindelijk weer doen dus hoezo stond het vast? Nogmaals ,Real piekte op het juiste moment, geen titel,geen Copa,dus alles op de CL,al die andere teams die ik opnoem zijn kampioen vd competitie geworden.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:06
    Ze gingen veels te hard van start. Ze probeerden real in het begin te overlopen. Maar een wedstrijd duurt 90 min
    Vind ik leuk
    Godin1 +863
    zondag 27 mei 2018 om 10:26
    Chappeau voor Real! Heel knap om de vedettes toch een hecht team te laten vormen. Voor mij zijn hier 2 voornaam in geweest: Zidane, top coach die rust uitstraalt en brengt en Sergio Ramos. Zonder hem was Real bijna kansloos geweest.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +132
    zondag 27 mei 2018 om 10:57
    Ramos is een smerige speler die zelf ook nog eens bij ieder duwtje gaat liggen. Effectief, maar ik walg van dit soort spel
    Vind ik leuk
    Roy_87_ +1081
    zondag 27 mei 2018 om 10:31
    Met Salah had Liverpool tenminste een kansje op de overwinning.
    En zelfs met Salah zou het een hele opgave worden.

    Zonder Salah wist je dat het afgelopen was.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 11:35]
    Vind ik leuk
    Rene80 +1996
    zondag 27 mei 2018 om 10:33
    Als de 2 blunders er niet geweest waren, had er echt nog wel wat kunnen gebeuren. Natuurlijk was Liverpool de mindere van de 2 maar niet 100 % kansloos . Je bent niet voor niets finalist
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 10:34]
    Vind ik leuk
    Napolitanos +8445
    zondag 27 mei 2018 om 10:34
    Mooi Madrid zeg ! De grootste club op aarde . Wat een prijzenkast zeg .
    Maar dit was ook te voorspellen. : Real heeft de wedstrijden ervoor moeilijkere tegenstanders gehad in halve, kwart en 1/16 was de tegenstand veel beter.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 10:36]
    Vind ik leuk
    gustare +539
    zondag 27 mei 2018 om 10:40
    Ik hoop dat iemand de knie van Ramos in tweeen schopt zodat hij minimaal een jaar niet meer kan lopen. Hij is en blijft een viezerik die ook nog eens beschermd wordt door de scheidsrechters.
    Vind ik leuk
    Tweey +1922
    zondag 27 mei 2018 om 10:53
    Je bent zielig.
    Vind ik leuk
    gustare +539
    zondag 27 mei 2018 om 12:57
    Haha, ik ben voetballiefhebber.
    Ramos is een slager.
    Een schande voor het voetbal.
    Als jij dat waardeert dan heb ik medelijden met je.
    Vind ik leuk
    Tweey +1922
    zondag 27 mei 2018 om 13:54
    Salah is een huilebalk, net als jij. Was gewoon vasthouden in een duel.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 13:55]
    Vind ik leuk
    gustare +539
    zondag 27 mei 2018 om 15:40
    Natuurlijk joh. Je hebt gelijk. Real Madrid supporter? Gelukkig zijn er op dit forum genoeg echte voetballiefhebbers met meer verstand in hun hoofd.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 10:41
    Nog een paar jaar dan sta ik daar ook met mijn vites , mrt behulp van de corrupte russen moet dat lukken
    Vind ik leuk
    HveenLFC +4440
    zondag 27 mei 2018 om 10:47
    Zelfs als Karius die blunder niet had gemaakt lijkt het mij niet dat we hadden meer dan 1 gescoord. Toen Salah er af ging was Firmino onzichtbaar. Ik was echt niet onder de indruk van Real vanavond. Wie weet hadden we ze met Salah kunnen hebben. Maar nu is het alleen nog maar "bedenken" wat er zou kunnen zijn gebeurd met Salah op het veld. Maar ook dat we niemand hadden die hem kon gaan vervangen was ook slecht. Dus uiteindelijk verdiende Real het, maar dit was zuur.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 10:48]
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +132
    zondag 27 mei 2018 om 11:01
    Had liever Solanke gezien ipv Lallana. Die laatste mist zoveel wedstrijdritme. Zijn handelingsnelheid is totaal zoek na alle blessures.
    Er moet voorin gewoon verterking bij, want met deze bank kon je niks rechtzetten
    Vind ik leuk
    HveenLFC +4440
    zondag 27 mei 2018 om 11:42
    Het zegt wel wat dat je liever Solanke erin had willen hebben. Niet dat ik het een vreemd idee vind, maar dat we juist alleen uit een middenvelder en een 19 jarige spits konden kiezen.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +132
    zondag 27 mei 2018 om 14:16
    Precies wat ik dacht toen ik naar de wisselspelers keek voorafgaande aan de wedstrijd. Toen zag ik de bui al hangen. Zeker na 31 minuten spelen
    Vind ik leuk
    Verratti +1853
    zondag 27 mei 2018 om 10:47
    Die Ramos is echt goed. Nadat Salah het veld moest verlaten was het een gelopen koers en was het eigenlijk al geen wedstrijd meer. Gelukkig nog een mooie goal van Bale; dat Karius twee maal schutterde is gewoon jammer.
    Vier maal de CL winnen in de afgelopen vijf jaar is een superprestatie. Wie gaat dat nog herhalen. En volgend jaar kunnen ze er weer staan.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +132
    zondag 27 mei 2018 om 11:04
    Noem je die rugbytackle tegen Salah nou goed?! Dramatisch en laf. Zo speelde Madrid gisteren ook. Iemand uit de wedstrijd schoppen, gelukstreffers en een wereldgoal hebben ze geholpen.
    Vind ik leuk
    Verratti +1853
    zondag 27 mei 2018 om 11:36
    Velen denken dat Ramos Salah doelbewust uit de wedstrijd werkt. Ik zie het meer als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ramos klemt hem ook niet af; een verstrengeling met val die Salah de wedstrijd kost. Ik ben geen Real-fan (wel van Atletico), maar om Real dramatisch en laf te vinden is overdreven. Ze speelden het tactisch goed en hebben verdiend gewonnen.
    Vind ik leuk
    stratumseind +147736
    zondag 27 mei 2018 om 10:49
    Liverpool heeft nooit een schijn van kans gehad .Vooraf al niet , daarvoor is real simpelweg te sterk ervaren en uitgenast.

    Salah valt weg en de ploeg stuitert van paniek in de rondte.
    Ronaldo is 90 minuten lang afwezig en anderen nemen het over , zie hier het verschil.
    Vind ik leuk
    Tweey +1922
    zondag 27 mei 2018 om 10:54
    Precies. Ben je een ploeg of ben je Salah?
    Vind ik leuk
    Hyena +27556
    zondag 27 mei 2018 om 11:35
    Ik vond het schrikbarend om te zien hoeveel minder Liverpool direct was na het uitvallen van Salah. Geen enkele andere speler staat dan op, mede daarom spelen ze in de PL bovenin ook geen echte rol van betekenis.

    Met Suárez leek Liverpool ook opeens weer een wereldploeg, maar zonder hem was het middelmaat. Als je Salah en Ronaldo even wegdenkt en de andere tien naast elkaar legt, is eigenlijk direct zichtbaar waarom de Engelsen volledig kansloos waren.
    Vind ik leuk
    HveenLFC +4440
    zondag 27 mei 2018 om 11:45
    Dat Salah uitvalt is 1 ding. Dat we niemand hadden om hem een klein beetje te kunnen vervangen is 2. Was hetzelfde geweest als Mané of Firmino uitviel.
    Vind ik leuk
    Tweey +1922
    zondag 27 mei 2018 om 10:54
    Kansloos Liverpool. Ook met Salah.
    Vind ik leuk
    Purist01 +488
    zondag 27 mei 2018 om 11:03
    DERTIENDE Europese hoofdprijs voor Real. Er is maar één Europese grootmacht. Met afstand. Hoeveel heeft barca?
    Vind ik leuk
    gustare +539
    zondag 27 mei 2018 om 13:05
    Real wint te vaak met anti-voetbal. komt tegenwoordig tot uitdrukking in het spel van Ramos en hiervoor een idioot als Pepe.
    Bovendien worden ze zeker in Spanje net iets te vaak bevoordeeld door bond en scheidsrechters.
    Dat is dus ook de reden dat veel mensen een voorkeur hebben voor Barcelona, ondanks de kleinere prijzenkast.
    Vind ik leuk
    Purist01 +488
    zondag 27 mei 2018 om 18:50
    Wahahahahahahaha, kneus. Als er 1 club is die continue gematst wordt is het puta barca wel. Remember Barcelona- PSG? Realiseren superieur, meeste goals , drie keer op rij de CL en dat noem je anti:voetbal? Schandknapen zoals Suarez en Busquets, dat zijn pas tumoren van het hedendaagse voetbal.
    Vind ik leuk
    gustare +539
    zondag 27 mei 2018 om 23:49
    Ja dat noem ik antivoetbal. Meeste goals zegt niets over het spel. Ik kijk tien keer liever naar het pro-actieve spel van Barca dan het reactieve spel van Madrid. En als jij vindt dat Barca wordt bevoordeeld t.o.v. Madrid dan heb jij de afgelopen 50 jaar niet goed opgelet.
    Vind ik leuk
    Purist01 +488
    maandag 28 mei 2018 om 07:37
    Dat proactieve spel?? Waar heb je het over? Beetje tikkietakie tegen b-tegenstanders, maar Europees uitgeschakeld worden door AS Roma. Nou, veel plezier ermee, in Madrid maken ze nog ff plaats voor de derde CL in drie jaar, wahahahahahahaha!
    Vind ik leuk
    gustare +539
    maandag 28 mei 2018 om 10:38
    Jouw reactie toont het verschil in beleving. Zoals ik al zei: ik ben liefhebber van mooi voetbal. Jij bent alleen geïnteresseerd in winnen, ongeacht het spel. Daar is niets mis mee hoor. En voor wat betreft tikkietakkie tegen B-tegenstanders: gelukkig heb ik dat in de afgelopen 10 jaar ook gezien als Barca tegen Real speelde en Real er niet aan te pas kwam.
    Vind ik leuk
    Purist01 +488
    maandag 28 mei 2018 om 11:15
    Net zoals in het begin van dit seizoen bedoel je? En zolang jij durft te genieten van types als Suarez en Busquets heb je niets te zeggen over een winnaar als Ramos.
    Vind ik leuk
    gustare +539
    maandag 28 mei 2018 om 11:45
    Ik denk niet dat jij en ik het ooit samen eens gaan worden. Hoeft ook niet. Lets agree to disagree ;-)
    Vind ik leuk
    Blueman +865
    zondag 27 mei 2018 om 11:27
    Ik wist niet dat er zoveel mensen in Nederland anti-Real waren. Als je de beelden nog eens goed bekijkt, dan klemt Salah zijn arm zelf in die van Ramos en als ze dan vallen, dan kan Ramos daar volgens mij niet zoveel aan doen. Alleen heeft Ramos zijn reputatie natuurlijk tegen met zijn hele prijzenkast vol gele en rode kaarten...
    Vind ik leuk
    Hupfean +3580
    zondag 27 mei 2018 om 11:32
    Hij heeft ook een prijzenkast vol met bekers, niet iedereen is anti Real. Ik ben Barca fan maar ik vind het leuk dat Madrid de championsleageu wint, zolang het maar niet ten kostte gaat van Barca.
    Vind ik leuk
    Hupfean +3580
    zondag 27 mei 2018 om 11:29
    Je kunt van Ramos zeggen wat je wilt, maar hij is bereid om ten koste van alles te winnen. De blessure van salah was niet opzettelijk, gewoon een duel wat slecht eindigde voor hem. Mooi voor Bale dat uitgerekend hij verantwoordelijk was voor de winst van de championsleague van Real.
    Vind ik leuk
    Makis +1123
    zondag 27 mei 2018 om 11:54
    Waren voor de wedstrijd al kansloos. Het klasse verschil tussen de 2 was gewoon overduidelijk zichtbaar en met 1 Salah win je niet met zo’n groot verschil
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +1779
    zondag 27 mei 2018 om 12:15
    Liverpool was niet kansloos door het verlies van Salah.. Maar door het opstelle van die blunderende keeper..

    Met alle respect.. Maar pizza Verhoeven is toch een klasse beter?
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 12:16]
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 12:22
    Weet niet of het gebeurde na salah.
    Wat kun je met zo'n pannekoek op doel.
    Hij geeft het gewoon weg.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 14:13
    Hoe zou de uitslag zijn geweest zonder de heupworp waaraan Saleh ten gronde ging en als Liverpool destijds Cillissen hadden gekocht ipv een goedwillende amateur???? En opeens de vaak op de reservebank zittende Bale prijzen om zijn twee zondagsschoten??,
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 14:17]
    Vind ik leuk
    Purist01 +488
    zondag 27 mei 2018 om 21:05
    Hoe zou het zijn geweest als de arbitrage tijdens de halve finales tegen City niet VIER keer gruwelijk de fout in gingen in het voordeel van Liverpool? Het is niet voor niets dat Liverpool al jaren niets meer wint. En nu plotseling denken dat die paupers kans maken tegen Real? Net zo naief als denken dat ajax iets in te brengen had tegen Manu in de europese B-beker. Ken je plek, losers. En sta op voor de echte meesters! Hala Madrid, vamos Ramos!
    Vind ik leuk
    maandag 28 mei 2018 om 00:01
    Real is momenteel de beste club van de wereld. Geen team kan tippen aan Real. Alleen Barca kan Real pijn doen, wanneer zij een goede dag hebben. Ik denk dat we de Barca-dynastie van een paar jaar terug nu wel vergeten zijn. En ik denk dat Ramos Salah expres uit de wedstrijd gooide. Zo geslepen en ervaren is hij wel. Ik hoop dat Salah wel van de partij is het aankomend WK.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Waarom Liverpool kansloos was tegen Real Madrid na de blessure van Salah