Van Hanegem snapt Marokko-discussie niet: 'Dan vinden we Argentinië wel mooi'

    Van Hanegem snapt Marokko-discussie niet: 'Dan vinden we Argentinië wel mooi'

    donderdag 14 juni 2018 om 07:12

    Willem van Hanegem is verheugd dat het WK donderdag eindelijk begint. De Kromme is vooral benieuwd naar hoe Marokko voor de dag komt.

    De Leeuwen van de Atlas treden vrijdag aan tegen Iran en Van Hanegem zal voor de televisie zitten. 'Ik snap de discussie in ons land of we ze succes moeten gunnen, totaal niet', schrijft hij in zijn column voor het Algemeen Dagblad. 'Waarom zouden we die spelers geen mooi toernooi wensen? Ja, dan gaan de supporters hier de straat op en ze springen in fonteinen. Nou en? Als ze niks slopen, vind ik het prima. En als we diezelfde beelden zien vanuit Argentinië of Peru, dan vinden we het opeens heerlijk gepassioneerd.'

    Van Hanegem ziet Brazilië als grote favoriet, met Spanje, Frankrijk en België daar kort achter. Van Duitsland en Argentinië verwacht hij minder. 'De Duitsers laten Leroy Sané thuis. Dat noem ik maar een vlaag van verstandsverbijstering bij bondscoach Joachim Löw. En de Argentijnen? Coach Jorge Sampaoli wist zich in de kwalificatie geen raad met Paulo Dybala. Nee, ik reken de Argentijnen niet tot de favorieten.'

    Lees meer over:WK 2018

    Poll

    Hoe ver gaat Marokko komen op het WK?

    (4943 stemmen)

    Plaats een reactie

    J Kiprich +15376
    donderdag 14 juni 2018 om 07:15
    Fonteinen, oh jee....

    Edit: Dat is nog eens snel op je wenken bedient worden.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 07:16]
    Vind ik leuk
    Srbija +201
    donderdag 14 juni 2018 om 07:16
    Ik zie de Argenteinen ook niet als favoriet, hun verdediging is zo zwak.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15376
    donderdag 14 juni 2018 om 07:23
    Ik zie de Fontijnen ook verder komen ;-)
    Vind ik leuk
    Godin1 +918
    donderdag 14 juni 2018 om 09:20
    Na een paar overwinningen van Marroko zien die fonteinen er qua vorm heel anders uit.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 09:21]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:59
    Ja dat logt niet aan de Marokkanen maar aan hun omgeving.... viel namelijk wel weer op in welke steden het misging bij de plaatsing haha
    Vind ik leuk
    ruuddevil +2948
    donderdag 14 juni 2018 om 07:17
    Van Hanegem snapt weer eens iets niet.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:18
    Löw heeft een ‘goede’ reden gegeven voor de afwezigheid van Sané, bovendien hebben ze met Brandt exact zo’n type in huis. Is dat de enige reden waarom duitsland plots niet meer bij de favorieten behoort? Erg kortzichtig, kromme....
    Vind ik leuk
    Smithsonian +29990
    donderdag 14 juni 2018 om 07:23
    Van mij part springen ze in de maas. wat zij lekker vinden.

    Wens ze in ieder geval veel succes.
    Vind ik leuk
    Leozao +346
    donderdag 14 juni 2018 om 07:24
    Succes Marokko!, maar wel achter Brasil!
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:25
    Ik ook niet.ik buitenlander🤔
    Vind ik leuk
    2cents +53799
    donderdag 14 juni 2018 om 07:28
    Is er in Nederland een discussie gaande of we Marokko succes mogen gunnen dan?

    Of is dat weer zo’n typisch Van Hanegem “kijk mijn goede band met Marokkanen”-dingetje?
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:35
    Hij zit nog steeds in zijn maag met zijn walgelijke actie tegen Jung-Moo Huh. Het is vergeten en vergeven, Willem.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:41
    Zou Willem van Marrokaanse afkomst zijn?
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:39
    crepeer
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:32
    Moet zelf doen creperen
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:28
    Discussie?!?!?
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +2671
    donderdag 14 juni 2018 om 07:29
    En ik snap niet waarom Van Gaal en Van Hanegem zo openlijk voor Marokko supporten. Misschien meer een beeld dat gecreëerd wordt door de MSM media in Hilversum. Allemaal juichen voor onze medelanders...

    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:34
    Wat zijn we toch allemaal op de hand van de Marokkanen kom laten we alle criminelen steunen
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:04
    Typische reactie van een fucking loser van achter zijn laptopje. Nooit in het buitenland geweest.
    Vind ik leuk
    Hobbelink +120
    donderdag 14 juni 2018 om 11:34
    Johj laat toch gaan verlaag jezelf niet naar het niveau van een ander. Je hoeft niet overal op te reageren en bedenk hoeveel medelanders er niet reageren, misschien is dat wel de meeste steun voor Marokko.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 11:36]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:40
    Alsof het Marokkaanse elftal ook criminelen zijn.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:00
    Allemaal
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:39
    De bekendste criminele die ik ken zijn Holleeder, Mieremet, van hout mink K. etc. Volgens mij zijn dit geen Marokkanen als het goed is...Of toch wel?
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:46
    Die wonen in eigen land
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:51
    Dit is ook MIJN land. Crepeer maar.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:01
    Nee totaal niet
    Vind ik leuk
    tremere +635
    donderdag 14 juni 2018 om 11:18
    Mieremet woonde in Thailand -_-
    Vind ik leuk
    Ennou +93
    donderdag 14 juni 2018 om 09:03
    Homo
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:07
    Zo zo jij durft
    Vind ik leuk
    Gudoeman +291
    donderdag 14 juni 2018 om 07:41
    Ooo VP hebben jullie geen betere nieuws dan dit?? Wat interesseert het mij wat die ouwe kromme lul van vindt... word steeds erger en erger hier.... zucht
    Vind ik leuk
    WTSGD +1339
    donderdag 14 juni 2018 om 08:12
    Hou even je gore muil over Willem aub.
    Vind ik leuk
    Gudoeman +291
    donderdag 14 juni 2018 om 17:48
    Neukt Willem jou moeder ofzo??
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:42
    Houd je bek man. Laat willen met rust. Je kan nog veel leren van die kromme ja. Dombo.Als er iemand met het hart praat is hij weer fout. Fucking loser. Fucking misgunners. Nazi.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 08:42]
    Vind ik leuk
    Corse996 +1259
    donderdag 14 juni 2018 om 09:13
    Zou het daar niet aan liggen Smail? Iemand uit maken voor Nazi als die niet voor Marokko is? Vind zelf de aandacht voor Marokko ook overdone vanuit Hilversum. Ben ik nu ook een Nazi?
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:35
    Het gaat mij meer om hoe hij onze Willem bejegend. Dat we in Nederland zijn dat weet ik. Dat hoef je mij niet te vertellen. Dat ik dan niet voor mijn land van herkomst mag juichen lijkt mij niet eerlijk. Ik maak mijn eigen keuzes. Ik heb namelijk ook altijd oprecht voor Nederland gejuichd. Dat blijf ik doen. Dat is mijn keus. Dat heeft niks met loyaliteit of wat dan ook te maken. Dat is mijn identiteit. Niemand hoeft mij wat op te leggen. Zolang ik meedoe in de maatschappij en een bijdrage lever kan mij jouw mening een worst zijn.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 09:35]
    Vind ik leuk
    aartstyle +952
    donderdag 14 juni 2018 om 07:46
    Helemaal mee eens Willem. Helaas is de kans groot dat er een aanzienlijke groep is die wel dingen gaan slopen en het normale verkeer BEWUST gaan hinderen om te provoceren. Met die vlaggen uit de auto's zwaaien is prima, maar het liefst doen ze dat stilstaand op de Erasmusbrug zodat iedereen er last van heeft. En owee als je er wat van zegt. Voor de Marokkanen die van plan zijn om zich te gedragen zeg ik: "Heel veel succes gewenst en maak er een mooi feest van !"
    Vind ik leuk
    derksen +8734
    donderdag 14 juni 2018 om 07:47
    Marokko wordt grootste verrassing
    Brazilië wordt deceptie
    Spanje deceptie
    Argentinië kan wel eens alles op stiekem 1-0 winnen
    Frankrijk speelt pannen v het dak
    Duitsland begin moeizaam maar beland uiteraard bij laatste 4
    Topscorer wordt griezelman


    O en tip vd dag Saoedi Arabië wint de openings wedstrijd
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:50
    Ik ga niet met jou over Romario discussïeren, want die was ook altijd al zo moe ... ;)
    Vind ik leuk
    derksen +8734
    donderdag 14 juni 2018 om 07:54
    Romario
    Dat waren nog eens tijden
    Beste speler die ik ooit live heb gezien
    Zo lui oogte zo langzaam
    Maar bal in de voeten zo ongelooflijk snel
    En een techniek niet normaal
    Vind ik leuk
    Pvm9 +783
    donderdag 14 juni 2018 om 08:06
    Nou wim. Ik weet niet waar jij woont maar waar ik woon word er altijd feest gevierd door allochtonen jongeren, waaronder veelal Marokkanen wanneer Nederland uit een tournooi vliegt. Dit keer is het onze beurt om vuurwerk af te steken en vlaggen te verbranden wanneer Marokko een pak op de broek krijgt.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:45
    Nou bij ons niet. Wij hebben in onze wijk altijd gezamenlijk Oranje gesteund door dik en dun. Ook nu staan we achter Oranje. Het is ook mijn Oranje. Mogen we nu ook een keer voor Marokko juichen na 20 jaar?
    Vind ik leuk
    Corse996 +1259
    donderdag 14 juni 2018 om 09:16
    Nee, want we wonen in Nederland.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:30
    Dus Nederlanders die in Spanje leven mogen niet voor Nederland juichen.
    Vind ik leuk
    Corse996 +1259
    donderdag 14 juni 2018 om 10:34
    Marokkanen mogen best voor Marokko juichen, maar het word nu een soort verplichting dat iedereen maar mee moet juichen. Want anders = Nazi/ Racist.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:40
    Nee hoor. Je hoeft niks met Marokko te hebben. Maar vaak wordt het gebracht met een denegrerende ondertoon. Je hoeft mij niks te vertellen. Ik leef al decennia in Nederland.
    Vind ik leuk
    Corse996 +1259
    donderdag 14 juni 2018 om 11:02
    Nou laten we maar stoppen Smail, ik hoop voor jou en de Marokkaanse gemeenschap dat Marokko ver komt. Ik kijk gewoon voor het (hopelijk) mooie voetbal, en wie er wint, maakt mij in principe niet uit. Succes.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 11:06
    Top. Na het WK ook weer Oranje steunen in de Nations Cup.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3253
    donderdag 14 juni 2018 om 09:30
    Natuurlijk mag jij en alle Nederlandse Marokkanen of Marokkaanse Nederlanders juichen als Marooko wint of scoort.
    Deden de Italianen (hebben een sociaal Italiaans cafe) bij ons in de straat ook.
    Ook toen Spanje europees/wereld kampioen werd, waren er toeterende auto's en feestvierende supporters bij ons.
    Dus waarom zouden jullie het niet mogen.

    Trouwens, ik juich voor geen enkel land want ik ben alleen voor Oranje en die doen helaas niet mee.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 09:31]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:35
    Ja dat mag. Niet dat je mijn of iemand anders' toestemming daarvoor nodig hebt. Maar je stelt de vraag, dus krijg je een antwoord.

    Dezelfde landgenoten die vinden dat mensen met een Marokkaanse achtergrond niet voor dat land mogen juichen, vinden het prachtig als elders in de wereld mensen in oranje kleding opduiken voor een Nederlandse sporter/ploeg. Dat zijn ook vaak eerste, tweede generatie emigranten.
    Vind ik leuk
    Pvm9 +783
    donderdag 14 juni 2018 om 10:49
    Het mag zeker. En ik gun de Marokkaanse spelers uit Nederland zeker een sucesvol wk. Maar voor die klootzakjes die lopen te provoceren als Nederland het slecht doet hoop ik dat ze er meteen uitvliegen.
    Vind ik leuk
    bra-m-s +216
    donderdag 14 juni 2018 om 08:09
    “Willem is verheugd...”, dan haak ik al meteen af. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat die man opgewekt en verheugd kan zijn.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 08:26
    Zeg het eerlijk Marokko mag voor mij de eerste ronde eruit leggen, gun ze het gewoon niet.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:46
    Ja dat wisten we al nietsnut. Dat is niks nieuws. Ik hoop dat jouw ongelijk bewezen wordt stumperd.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:06
    Stumperd dat ben je zelf.en geloof me die bakken er niks van egotrippers.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 10:18]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:53
    We zullen zien.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +20891
    donderdag 14 juni 2018 om 09:59
    Zulk onsportief gedrag ben ik niet gewend van je.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:08
    Waarom onsportief, omdat ik ze het niet gun net als ik de Duitsers het niet gunt. Is een mening heeft totaal niets met onsportief gedrag te maken.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +20891
    donderdag 14 juni 2018 om 10:34
    Ik heb eerdere reacties van je gelezen ook en die waren óók niet echt prettig om te lezen. Heb je wat tegen de Marokkanen?
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:37
    Nee heb een paar Marrokkaanse vrienden maar als je iets zegt ben je een racist of een nazi. Dat pik ik niet.smail tihouna heeft hier een handje van
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:54
    Ik zeg nogmaals....Je mag van mij vanalles roepen. Maar niet met zo een denegrerende ondertoon, want dan ga ik er ook hard in.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:57
    Je roep tegen iedereen die niet met Marokko is die mag creperen of het zijn nazi, dat zijn geen uitspraken.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 11:09
    Nee hoor. Alleen als ik merk dat het een door racisme gevoedde mening is. Dan ga ik er ook hard in. Thats me dude.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 11:16
    Denk toch dat je te snel oordeelt, en ieder mag ze eigen mening hebben. Daar hoort racisme rachitisch en nazi zeker niet bij.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +20891
    donderdag 14 juni 2018 om 11:19
    Ik vind het ook erg overdreven hoe sommigen hier reageren jegens Marokko. Ik heb ook Marokkaanse vrienden waar ik heel goed mee bevriend ben en ik generaliseer ook niet. Hier op vp scheert men iedereen over één kan en dat vind ik gewoon te ver gaan en dom kuddegedrag.
    Vind ik leuk
    LargoWynch +1176
    donderdag 14 juni 2018 om 08:46
    Het verschil is dat Argentijnen en Peruanen niet oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers van Nederland Willem. Het verschil is dat zij niet wereldwijd betrokken zijn bij islamitische terroristische aanslagen, Marokkanen wel. Het verschil is dat zij niet massaal in een uitkeringspositie zitten in Nederland Willem, Marokkanen wel. Het verschil is dat zij niet wekelijks het belangrijkste beeldmateriaal leveren voor Opsporing Verzocht Willem, Marokkanen wel. Het verschil is dat zij niet en masse mensen lastigvallen en beroven op straat, in het bijzonder ouderen en vrouwen, Marokkanen wel. Het verschil is dat zij 'kanker' niet als favoriete stopwoord hebben gekozen, Marokkanen wel. Daarom dus Willem, omdat Marokko en Marokkanen als geheel zo'n geweldige bijdrage leveren aan ons land met hun voorbeeldige integratie. Ik steun inderdaad nog eerder Panama dan dat ik overweeg om voor Marokko te juichen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 08:47]
    Vind ik leuk
    Garinsha +4642
    donderdag 14 juni 2018 om 09:17
    "Het verschil is dat zij niet wereldwijd betrokken zijn bij islamitische terroristische aanslagen, Marokkanen wel... "

    Het DOMSTE wat ik heb gehoord.. hoe weet jij dat deze terroristen marokanen zijn? Niet elke moslim is namelijk een marokaan.
    Vind ik leuk
    LargoWynch +1176
    donderdag 14 juni 2018 om 10:06
    Omdat de nationaliteit van terroristen doorgaans bekend wordt gemaakt Einstein, daarom dus. Bij tal van aanslagen waren en zijn Marokkanen betrokken. Feiten die je gewoon kunt controleren, geen meningen. Geen racisme, geen discriminatie, gewoon ijskoude feiten. Zal ik anders even voor je opsommen bij welke aanslagen Marokkanen betrokken waren? Zou dat je gutmensch geweten sussen?
    Vind ik leuk
    Garinsha +4642
    donderdag 14 juni 2018 om 10:49
    Mijn geweten... waarom wil je het persoonlijk maken?! Je kan dat uit je hoofd laten. Dat is 1.

    "Omdat de nationaliteit van terroristen doorgaans bekend wordt gemaakt"

    Bekend gemaakt door wie?!?!?!?!?!

    Jij gelooft alles wat je hoort en ziet maar nogmaals.. in nederland vreten zij een hoop uit dat hoef je mij niet te vertellen. Niet elke Moslim is een Marokaan. Al lijken zij bijna allemaal op marokanen..
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 10:51]
    Vind ik leuk
    Corse996 +1259
    donderdag 14 juni 2018 om 09:17
    Had het niet beter kunnen verwoorden dan dit! Hulde.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 09:50
    Het verschil is dat zij geen 6000 kerken in Indonesië hebben gebouwd waar je nooit iemand over hoort. Het verschil is dat zij geen massamoorden hebben gepleegd op andere volkeren. Het verschil is dat zij hebben bijgedragen aan de bevrijding van Nederland. Het verschil is dat daar de joden bij hun veilig waren, ze in Nederland werden verlinkt en aan de Nazi's overgedragen. Het verschil is dat er niet om hebben gevraagd om hier te zijn maar dat hun voorouders uitgebuit en misbruikt zijn als gastarbeiders om het land op te bouwen na de oorlog voor een greintje.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +20891
    donderdag 14 juni 2018 om 10:01
    Da's ook weer waar-:)
    Vind ik leuk
    LargoWynch +1176
    donderdag 14 juni 2018 om 10:21
    Het verschil is dat dat ik geen verantwoording kan afleggen voor de daden van generaties voor mij en voor wat mijn land anderen heeft aangedaan in het verleden. Het verschil is jij dat ook niet kunt en ook niet hoeft t.a.v. de geschiedenis van jouw eigen land. Ik noem even willekeurig de illegale bezetting en onderdrukking van West - Sahara, de onderdrukking van de Berbers door Marokko, de Marokkaanse steun aan de facistische Spaanse dictator generaal Franco, of nog even wat verder terug in de geschiedenis, de gewelddadige verovering van Spanje en Portugal, en zo kan ik nog wel even doorgaan als je dat prettig vindt. You were saying? ;)

    Ik hou het echter graag bij het hier en nu. De vraag die voor ons ligt is of Nederlanders massaal enthousiast Marokko zouden moeten steunen. Het antwoord is nee. De binding tussen de gemiddelde niet-Marokkaanse Nederlander en Marokko is letterlijk 0,0. De associatie met Marokko en met Marokkanen is hoofdzakelijk negatief op grond van de eerder door mij genoemde punten. Nederland is Marokko niets verschuldigd, Nederlanders voelen in meerderheid helemaal niets voor Marokko. Dat dit voor jou wel zo is kan ik begrijpen, maar dit van anderen verlangen is ronduit ridicuul.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12472
    donderdag 14 juni 2018 om 10:34
    Moo verwoord.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:48
    Ik verlang niks van niemand. Ik reageer alleen op ridicule reacties. Ik juich wel voor Oranje. Ik heb namelijk wat met Oranje. Ik heb alles aan Nederland te danken. Ik wil alleen in mijn waarde gelaten worden als ik voor Marokko wil juichen. En dat de meeste Nederlanders niks met Marokko hebben is niet mijn probleem. Maar ik vind het raar dat Nederlanders mensen als van Hanegem gaan schofferen omdat hij sympathie voor Marokko heeft. Het lijkt alsof de meeste Nederlanders het niet kunnen hebben als er iemand positief staat tegenover Marokkanen. Velen vergeten het, maar de meeste Marokkanen zijn gewoon bikkels. Vaste baan. Staan midden in de samenleving. Doen hard mee.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:50
    Ik kan ook zeggen waarom moet ik mij verantwoorden voor wat anderen doen. Jij gooit gewoon alles op 1 hoop. hupsakee. lekker makkelijk.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 11:02
    Nederland heeft veel joden veraden in ww2 terwijl marokko voor hun opkwam jij kent de echte history niet verdiep je er eerst in voor je onzin uitkraamt
    Vind ik leuk
    tremere +635
    donderdag 14 juni 2018 om 11:29
    Inderdaad Koning Mohammed V van Marokko was een echte held die daar alle eer voor verdiend. Verder een koning die, als je toch een monarchie heb, het beste voorhad met zijn volk.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 18:09
    Ja dat is waar tremere
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1736
    donderdag 14 juni 2018 om 11:04
    Het mooie van voetbal is dat de sport vaak kan verbroederen zodra de nationale teams spelen. Vind het dus best jammer dat jij ervoor kiest om de negatieve beelden vast te houden om een mening te vormen bij het voetbal.

    Jij kan inderdaad geen verantwoording afleggen voor de daden van anderen, maar ik vind het dan best raar dat je de link tussen de velen goede Marokkanen, zoals bijv. een Karim El Ahmadi, en criminelen of terroristen wel wilt maken.

    Maar goed, die mening mag je best hebben hoor. Die ga ik ook niet discussiëren. Ik zou er alleen voor zorgen dat je het voetbalgedeelte niet compleet vergeet, want zodra je claimt dat de binding letterlijk 0,0 is dan gooi je ook het feit dat er spelers uit de Eredivisie meedoen in de prullenbak. Ik ben als Eredivisiekijker namelijk heel erg beniewd hoe El Ahmadi en Ziyech het gaan doen. Ik ben dan geen Feyenoorder of Ajacied, maar ik kan me best voorstellen dat zij het leuk zouden vinden als hun spelers goed voor de dag komen (...Ajacieden wat minder misschien). Diezelfde binding zal er ook lichtjes met Denemarken en Iran zijn, dus 0,0 is niet helemaal juist.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 11:05]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 11:04
    De west-sahara is altijd van Marokko geweest. Er kwam een twist over de Sahara toen Marokko onafhankelijk werd van Spanje en Frankrijk. De Polisario werden in het geniep gesteund door Algerije.
    Wat de berbers betreft hebben zij altijd in vrijheid kunnen leven. Van extreme onderdrukking is nooit sprake geweest.
    Verder was Marokko ten tijde van de Spaanse burgeroorlog een protectoraat van Spanje en Frankrijk. De berbers werden ingezet als frontsoldaten en uitgebuit door de Spanjaarden niet door hun eigen souverrein. Ik zou zeggen lees de geschiedenisboeken er op na. Hard nodig.
    Vind ik leuk
    LargoWynch +1176
    donderdag 14 juni 2018 om 13:00
    Antonio: Fijn die nationale verbroedering, heel fijn zelfs. Ik heb persoonlijk niets tegen Marokko, maar ook niets met Marokko. Is dat een misdaad? Ik beoordeel ieder mens als individu en niet op grond van zijn nationaliteit. Dat neemt echter niet weg dat de punten die ik genoemd heb gewoon de realiteit zijn voor Nederland. Marokkanen zijn oververtegenwoordigd in alle, ja alle criminaliteitscijfers van ons land. Sterker nog, de Mocro maffia is razendsnel opgekomen en beheerst nu de drugshandel in Nederland en België. Zware jongens die extreem geweld niet schuwen.

    Ik heb persoonlijk niet zoveel met teksten over verbroedering, want ik heb als Nederlander zijnde geen enkele binding met een land als Marokko, wel met een land als België of Duitsland. Buurlanden en in het geval van België letterlijk een broederland dat tot 1830 onderdeel is geweest van Nederland. Met Marokko delen we als land vrijwel niets, Nederland is een land met joods-christelijke en humanistische roots, Marokko is een islamitisch land.

    Ik ben helemaal niet zo geïnteresseerd in voetballers als Karim El Ahmadi of Hakim Zyech. Nogmaals, waarom zou ik? Als ik naar weergaloos voetbal wil kijken dan kijk ik wedstrijden van Brazilië of Duitsland, niet naar Marokko. Marokko heeft gewoon een middelmatig elftal dat het WK heeft weten te halen omdat ze tegen Afrikaanse landen hun kwalificatiewedstrijden speelden. En laat driekwart van Afrika nou niet goed genoeg zijn voor het WK, er zijn maar een paar Afrikaanse landen die fatsoenlijk kunnen voetballen en Marokko is er daar van oudsher een van. Ik heb geen enkele, maar dan ook geen enkele binding met Marokko. Ik heb echter niets tegen Marokko als land. Het is hoe dan ook een mooi land, ze hebben een relatief tolerante vorm van de islam en een grote mate van godsdienstvrijheid. Marokkaanse vrouwen zijn ook wonderschoon, om maar even wat te noemen. Zo heb ik echter persoonlijk ook helemaal niets met landen als Servië of Saudi-Arabië.

    Smail Tihouna: West - Sahara is een gebied waarover al decennia gesteggeld wordt en wat niet internationaal erkend wordt als grondgebied van Marokko. Dat jij dit als Marokkaan zijnde anders ziet kan ik goed begrijpen, maar dat maakt het internationaal gezien nog geen wetmatigheid.
    Wel grappig dat je precies een summier zinnetje wijdt aan de positie van de Berbers in Marokko, terwijl het algemeen bekend is dat de Berbers onderdrukt worden door de regering. Niet voor niets zijn er niet lang geleden maandenlang protesten geweest en maken vele Marokkanen uit Nederland zich hier ook zorgen over. Jouw reactie is er een van een PR medewerker die de opdracht heeft gekregen om een ingestudeerde reactie te geven ;) Ik ken de geschiedenisboeken goed genoeg hoor.

    [Reactie gewijzigd op donderdag 14 juni 2018 om 13:05]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 20:55
    Niet dus. Niet alleen de berbers zijn achtergesteld in Marokko. Heel het land is achtergesteld en onderontwikkeld. Je hoeft mij niets te vertellen over mijn land. Jouw uitleg is de uitleg die het westen er aan geeft. Propaganda van het westen waar ik al lang niet meer in trap. De Sahara is gewoon van Marokko. Altijd al geweest.
    Vind ik leuk
    Leffe +1075
    donderdag 14 juni 2018 om 14:25
    Small Tihouna-Indonesië is de afgelopen 10-jaar zeer sterk veranderd in een moslimland, met al het slechte voor vrouwen en anders denkenden.Sharia is het daar geworden.Maar elke Marocaan is wel moslim hè.,,( ik ben opgegroeid in Marseille, daar heb je pas ècht discriminatie,zeker tussen de Marocs en de Algerijnen, daar verbleken wij Hollanders bij,Er is hier weinig èchte discr, dat wordt je aangepraat door de NPO en de Rijksoverheid filmpjes op tv.Iedereen moet hier maar lief zijn voor elkaar, das misschien naïef, maar veel Marocs maken daar misbruik van en de Hollanders trappen er weer in.Hier zijn de Rif-Marocs, uitgekotst door de cassablanca-Marocs zelf verantwoordelijk voor.In Marseille heb je meer last van Algerijnen als van Marocs, en dat is omdat deze Marocs niet uit het boerengebied komen van Marocco en meer ontwikkeld zijn.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 20:50
    wat een geluk zeg. Discriminatie op en top hier in NL. Je hoeft mij niks wijs te maken.
    Vind ik leuk
    j-roen11 +1181
    donderdag 14 juni 2018 om 08:48
    Argentijnen springen niet bij ons in de plomp en peperen ons niet om de vijf minuteren erin dat we er niets van kunnen.... dat scheelt nogal! Los daarvan heb ik er geen enkel probleem mee als ze hier los gaan.
    Vind ik leuk
    Mari +7761
    donderdag 14 juni 2018 om 09:05
    Hanegem verheugd zich en kan niet wachten.
    Kan hij lekker weer gaan zeiken. Hij eindigt dan met de opmerking:
    " of mag ik dat dan niet zeggen?"
    Hahaha
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    donderdag 14 juni 2018 om 09:59
    "Als ze niks slopen, vind ik het prima"

    Ja... daar gaat het dus mis.

    Ik gun die marokkanen net zo veel succes als dat zij ons gunnen.
    Hetzelfde geldt ook voor de Belgen.

    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:39
    8% zit al vroeg aan de fles
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 10:57
    Willem heeft gesproken
    Vind ik leuk
    De Hout +1670
    donderdag 14 juni 2018 om 11:14
    Als die Maokkaantjes zich gedragen is er niks aan de hand. Daar balanceert de gunfactor op. Een maand niet naar Opsporing Verzocht kijken, helpt mogelijk ook mee aan die gunfactor..
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 11:36
    Ook Van Hanegem naast Van Gaal een portret van nuchterheid. Vreemde snuiters lijken het in een land (zoals ik eerder zei) vol twee-gezichten. Vreemde vogels in een land waar 99% van de bewoners met twee tongen spreken. Waar de meeste bewoners liever een burgeroorlog zien uitbreken zodat ze kunnen wijzen naar de badguys. Een land waar alle problemen zoals huisvesting m, dividendbelasting, zorg, werkloosheid door de overheid verpest kan worden omdat propagandisten het belangrijker vinden dat Fatima ons laat zien wat er onder haar hoofddoek zit.

    En dan zijn deze mannen die zo nuchter zijn als maar kan zeldzame snuiters.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 12:43
    Jullie kunnen gwoon niet hebben dat nederland NIET MEEDOET VOOR DE TWEEDE KEER OP RIJ Dat zegt genoeg over de Nederlandse voetbal stelletje kk idioten kijk eens eerst in de spiegel. Ben geen Marokkaan maar gun ze van harte alleen gun ik het Nederland NIET HAHAHAHA en ik ben een Nederlander stelletje hielenlikkers HAHAHAHAHAHAHAHA
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3253
    donderdag 14 juni 2018 om 14:22
    ???????????????
    Moet ik 112 voor jou bellen?
    Vind ik leuk
    Raptor +88
    donderdag 14 juni 2018 om 16:00
    Ik wens Marokko veel succes.

    Ik denk wel dat Frankrijk, Duitsland, Uruquay, Polen ver gaan komen.
    Spanje, Argentinie, Brazilie net niet.
    Ik hoop verder op Rusland.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Van Hanegem snapt Marokko-discussie niet: 'Dan vinden we Argentinië wel mooi'