'Jongste speler van PSV-selectie' ziet kansen: 'Ik heb er de bouw voor'

    'Jongste speler van PSV-selectie' ziet kansen: 'Ik heb er de bouw voor'

    Gepubliceerd: maandag 16 juli 2018 om 16:28ma 16-07-2018 om 16:28

    Jordan Teze ziet kansen om als rechtsback door te breken in het eerste elftal van PSV. De achttienjarige verdediger vertelt dat maandag voor de camera van het Eindhovens Dagblad. Momenteel is Teze met de kampioen van Nederland op trainingskamp in Zwitserland. 

    PSV-trainer Mark van Bommel gunde de tiener zaterdag speeltijd in het oefenduel met Xamax Neuchâtel (1-1). Hij stond aan de rechterkant, terwijl hij de afgelopen jaren vaak juist in het centrum van de defensie fungeerde. 

    "Het zou zeker kunnen dat er voor mij op die positie perspectief is. Uiteindelijk is het ook wel de plek waarop ik misschien het beste van mezelf kon laten zien. Ik denk dat ik er de lichaamsbouw voor heb en het loopvermogen. Een back moet afstanden kunnen belopen", aldus Teze.

    De jeugdinternational weet dat hij nog flinke stappen moet maken. "Ik kan het wel uitbouwen en ben nu de jongste speler bij de selectie. Ik ben heel blij om hier te zijn en het is ook leuk om met de jongens plezier te hebben. Presteren staat voorop en ik denk dat ik zaterdag een goede wedstrijd heb gespeeld, maar het kan altijd wel beter."

    Plaats een reactie

    Rodajc +16039
    maandag 16 juli 2018 om 16:38
    Als hij zich dit jaar bij Jong PSV gewoon laat zien is er nog voldoende perspectief voor hem in het eerste lijkt me.
    Vind ik leuk
    Plattekar bv +26691
    maandag 16 juli 2018 om 19:11
    Tete blijft de beste...die komt niet...dan maar Teze
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90821
    maandag 16 juli 2018 om 16:45
    Ben benieuwd, wordt vervolgt. Ben ook benieuwd wat van Bommel zal gaan doen met de jonkies.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34687
    maandag 16 juli 2018 om 16:47
    Broer van hapsie? 🤣

    Gaat hem niet worden menneke. Dumfries is de 1ste keus
    Vind ik leuk
    PSVFU +4697
    maandag 16 juli 2018 om 17:00
    In eerste instantie wel. Maar dat was luckassen de materiaalman ook...
    Vind ik leuk
    Leeuw +6237
    maandag 16 juli 2018 om 16:58
    Veel trainen Teze en je komt er wel. Over 2 jaar kun je in de basis staan.
    Vind ik leuk
    cheeks +3895
    maandag 16 juli 2018 om 17:04
    Misschien nog wel een groter talent dan Obispo. Helaas voor Dumfries maar deze jongen heeft nog hooguit 1 jaar nodig en staat er dan. Als rechtback of als rechter CV naast zijn maatje Obispo.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +10814
    maandag 16 juli 2018 om 17:26
    Nog groter? Obispo was al beter dan de Ligt volgens Aad afkoopsom, dan gaan we dus naar een M'bappe achtige talent.
    Vind ik leuk
    heur es +780
    maandag 16 juli 2018 om 17:21
    Hoogmoed komt voor de val
    Vind ik leuk
    yabba1000 +1161
    maandag 16 juli 2018 om 18:09
    Misschien zit ik er helemaal naast maar ik dus het sterke vermoeden dat van bommel de jeugd meer kansen gaat geven. gakpo en malen zijn de eerste die meteen aan de a-selectie zijn toegevoegd. Bommel weet natuurlijk heel goed wat er in de jeugd aan potentie rondloopt. Ik zie het allemaal erg positief tegemoed.
    Vind ik leuk
    Hoekie89 +458
    maandag 16 juli 2018 om 18:19
    Mee eens Yabba! Nieuwe ronde,nieuwe kansen..
    Vind ik leuk
    yabba1000 +1161
    maandag 16 juli 2018 om 18:42
    precies, heeft denk ik echt voordelen dat bommel zo lang in de jeugd heeft gelopen. cocu ook wel maar ben geneigd te zeggen dat bommel eerder kansen geeft
    Vind ik leuk
    JCJWZ +14756
    dinsdag 17 juli 2018 om 02:59
    Totdat een jeugdige speler een kostbare fout maakt dan praat heel Psv weer zoals ze altijd praten: met jeugd win je geen prijzen.

    Wel aandoenlijk hoe PSV in alles Ajax probeerd na te doen. Schoenmaker blijf bij je lees, je kunt ook goede spelers kopen zonder Brands.
    Vind ik leuk
    yabba1000 +1161
    dinsdag 17 juli 2018 om 07:24
    snap je reactie ja maar ook psv heeft begrepen dat je door jeugd op te leiden een breder budget kan creeren. En ook die ervaren rot maakt wel eens een blunder.Maar zo denkt inderdaad niet iedereen erover.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 18:32
    Van wat ik zag tegen neuchatel xamax, heeft deze jongen weinig te zoeken in psv1. Aanvallend brengt ie helemaal niets. Heb hem geen enkele aanvallende loopactie zien doen.
    Vind ik leuk
    AjaxRio +72
    maandag 16 juli 2018 om 20:07
    Goed voor het Nederlands voetbal de ontwikkeling o.a. van de jeugdopleiding van PSV. Weet niet in hoeverre deze jonge echte doorgroeimogelijkheden heeft, maar feit is dat ook in Eindhoven steeds meer jonge spelers zich aandienen. Van Bommel lijkt me ook wel een trainer die jeugdspelers op waarde weet te schatten en ze kansen durft te geven.
    Vind ik leuk
    Bullet +3250
    maandag 16 juli 2018 om 20:57
    Is het nu wel ineens een speeltuin :) zou gek zijn als ze 10 weken later ineens wel goed genoeg zijn..
    Vind ik leuk
    dinsdag 17 juli 2018 om 07:40
    Sommigen waren vorig seizoen ook al goed genoeg, maar kregen nog niet een serieuze kans. Sommigen die er nu bij zijn - zoals deze Teze - zijn nog niet zo ver, maar mogen in de voorbereiding al wel even snuffelen aan wat het betekent om speler van de A-selectie te zijn. Hij gaat straks gewoon terug naar Jong PSV, maar wellicht over een jaar....

    En daarbij: de opdracht van Cocu was een andere dan die van Van Bommel. Wordt te gemakkelijk vergeten.
    Vind ik leuk
    Bullet +3250
    dinsdag 17 juli 2018 om 08:36
    Oke, maar wat is het verschil in opdracht dan? En hoe weet je dat?
    Vind ik leuk
    dinsdag 17 juli 2018 om 10:30
    Hoe weet je dat? Interviews, eerder uitgesproken visie van betrokkenen, de officiële doelstellingen op de website, zien wat er over een wat langere termijn gaande is binnen de club (en dan niet uitsluitend het eerste elftal).

    Na de financiële problemen rond 2011-2012 heeft de club een nieuwe koers uitgestippeld.
    Stap 1: eerst het acute financiële probleem oplossen (onder andere de hier zoveel bekritiseerde lening bij de Gemeente).
    Stap 2: zorgen dat er een cashflow bleef komen via voetbalinkomsten, zodat je niet opnieuw en probleem zou krijgen. Een aantal jaren kampioen worden en dus Europees spelen was daarom van het grootste belang.
    Stap 3: Tegelijk met stap 2 de interne organisatie omgooien en de jeugdopleiding opnieuw vorm geven om te kunnen komen tot ...
    Stap 4: (de iets langere termijn) doorstroming van jeugd naar het eerste elftal (minder aankopen nodig, hogere inkomstenstroom uit transfers van zelf opgeleide spelers.

    Cocu zat in Stap 2: prijzen winnen, geld genereren. Zonder ruimte voor frivoliteiten ("het eerste is geen speeltuin").
    Van Bommel komt bij het eerste op het moment dat Stap 4 in beeld is. Door het plotselinge vertrek van Cocu mogelijk één jaar eerder dan gepland, maar dat is nu eenmaal zo. Natuurlijk worden van Van Bommel ook prijzen verwacht, maar conform de lange termijn planning krijgt hij wel de ruimte om jeugd in te laten stromen (want, de officiële doelstelling is: jaarlijks minimaal twee spelers doorstromen naar de A-selectie).

    De komende twee tot drie jaar komt de club in de eindfase van een (soort van, maar niet zo benoemd) tienjarenplan. Waarin jaarlijks meedoen om de prijzen hand in hand gaat met het vullen van de A-selectie vanuit de onderliggende elftallen. En waarbij aankopen een absolute (sportieve en/of financiële) meerwaarde moeten vertegenwoordigen.

    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws