Zoon van Eindhoven-keeper getroffen door kanker: 'Paar keer kantje boord geweest'

Zoon van Eindhoven-keeper getroffen door kanker: 'Paar keer kantje boord geweest'

Gepubliceerd: vrijdag 17 augustus 2018 om 11:23vr 17-08-2018 om 11:23

FC Eindhoven-doelman Ruud Swinkels heeft een ongekend moeilijk seizoen achter de rug. De 31-jarige Brabander en zijn gezin kregen afschuwelijk nieuws te horen over zoon Fedde, die getroffen werd door een ernstige vorm van kanker.

Een jaar geleden werd er een tumor in de buik van de zesjarige jongen ontdekt. Swinkels junior moest geopereerd worden en heeft vervolgens acht maanden in een ziekenhuis in Nijmegen doorgebracht. De doelman en zijn vriendin leefden tussen hoop en vrees, maar kregen in mei dan eindelijk het goede nieuws te horen. "Die kleine heeft iedereen verbaasd. Echt iedereen", vertelt Swinkels aan het Eindhovens Dagblad. Helemaal uit de zorgen is het gezin echter nog niet. "Misschien dat we over een paar jaar, na tig controles, weer wat meer lucht krijgen. Elke keer dat hij nu koorts of iets anders krijgt, zou het kunnen dat de kanker terug is."

Swinkels pendelde voortdurend heen en weer tussen Eindhoven en Nijmegen, waar hij heel wat hectische situaties meemaakte. "De bloedwaardes kloppen niet? Te hoge koorts? Dan was het meteen paniek in de tent", vertelt de sluitpost. "Dan ging het bed weer heel het ziekenhuis door, om een paar uur later te horen dat ze niet weten wat het was. Je wordt daar knettergek van. Telkens zie je die chirurg al klaarstaan en ga je weer denken: gaat-ie het halen?"

"Geluk? Een wonder"
Volgens de doelman is het zes keer 'echt kantje boord' geweest voor zijn zoon. "Uiteindelijk bleek wat het meest gevreesd werd, juist zijn redding. De tumor lekte in zijn darmen en niet rechtstreeks in zijn bloedbaan. Dat maakte hem erg ziek, maar heeft hem wel gered. Geluk? Ik vind het een wonder." Swinkels hoopt dat het ergste achter de rug is en dat hij zich weer op het voetballend kan concentreren. "Fedde komt altijd graag kijken, maar moet nog wat aansterken. Hij zal snel weer naar de Aalsterweg komen. In elk geval vaker dan vorig jaar."

Plaats een reactie

vrijdag 17 augustus 2018 om 11:26
Nare rotziekte...
Vind ik leuk
Arvin +6205
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:32
Poh, echt he. Zet alles even weer zo in perspectief. En elk familielid tegen deze ziekte zien strijden is zwaar, maar je zesjarige kind moeten zien vechten voor zijn leven. Bikkel dat Swinkels gewoon is door blijven keepen. Had ik niet gekund in zo'n situatie. Ik wens Swinkels Jr. alle sterkte en beterschap toe.
Vind ik leuk
Farmer +12867
vrijdag 17 augustus 2018 om 15:09
Misschien, maar als je zo gruwelijk met leed geconfronteerd worden is je 'dom op je werk concentreren' misschien wel juist een goede afleiding op momenten.

Hoe dan ook, is dit het verschrikkelijkste wat je als ouder kan overkomen; je kind zien (over)lijden.

Geen enkel ouder zou zijn/haar kind moeten wegbrengen...

(En dan denkend aan het gerucht dat ze in de VS al 30-40 jaar weten dat bv Cannabis-olie, een zeer agressieve bestrijdende werking heeft op kankercellen in een lichaam...)
Vind ik leuk
Johnny Cash +8134
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:26
Voetbal is maar bijzaak
Vind ik leuk
luccerd +3058
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:29
Echt respect voor Swinkels dathij dit een jaar lang zo heeft kunnen doen!
Maar het aller belangrijkste is dat het goed gaat met zoonlief. Is bijna niks ergers dan dat er iets aan je kinderen komt!
Voetbal is maar een spel, zo zie je maar weer!
Vind ik leuk
stratumseind +187381
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:29
Voetbal de meest nutteloze bijzaak in het leven
Vind ik leuk
FSCeara +8759
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:34
Voetbal hoort vermaak te zijn en niets anders al lijkt het af en toe op alles behalve dat !
Vind ik leuk
Rodajc +17416
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:48
De belangrijkste bijzaak in het leven, maar er zijn dingen die ontelbaar zo vaak belangrijk zijn. Gezondheid en geluk, daar gaat het leven om. Neemt niet weg dat voetbal een verdomd leuk tijdverdrijf is.
Vind ik leuk
Johnny Cash +8134
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:00
En iedereen hier op vp zich maar druk maken en tegen elkaar te keer gaan omdat ze een andere club supporteren 😔
Vind ik leuk
RtdDub +13431
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:10
Het is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Feit dat je het een bijzaak noemt, geeft al aan dat er veel belangrijkere dingen zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:38
Goed gezegd Stratum
Vind ik leuk
Robby G +1441
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:31
Pfff dan is voetbal maar bijxaak
Vind ik leuk
Roodbergen +9329
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:32
Pfffff..... Verschrikkelijk..... Wat een vechter die kleine!
Vind ik leuk
FSCeara +8759
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:33
Kut ziekte en geweldig dat hij aan de betere hand is.vriend heeft pas te horen gekregen dat zijn zoontje van dezelfde leeftijd leukemie heeft, vergt veel van het gezin met chemokuren en elke week naar Utrecht vanuit Limburg maar je doet wat je moet doen als het om een kind gaat !
Vind ik leuk
Boaz +127
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:43
Ook verschrikkelijk zeg! Hoe gaat het nu met die kleine?
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:34
Vind het triest zulke verhalen dat kind dit moet doorstaan...
Ook vind ik het triest dat dit gezien word als voetbalnieuws...
Is 100% prive vind ik ....
Vind ik leuk
Paul1982 +11953
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:59
Ja, daar ben ik het helemaal met je eens. Bovendien is dit niet erger of minder erg als het een kind van een slager of groenteboer was geweest.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:16
Als Swinkels zijn verhaal kwijt wil, is dat volledig aan hem.
Dit zal wel in de krant gestaan hebben, kan er wel inkomen
dat hij zijn verhaal in de publiciteit gooit.
geeft een gevoel van opluchting.

Ja, dit is geen voetbalnieuws, maar een verhaal van een voetballer
die net als elk ander gezin getroffen kan worden door onbeschrijflijk leed.
Vind ik leuk
Martinus69 +5064
vrijdag 17 augustus 2018 om 13:11
100% privé.. het is een situatie die helaas iedereen kan treffen inclusief voetballers. Het zijn ook gewone mensen die toevallig regelmatig geïnterviewd worden omdat wij met z’n allen daar op zitten te wachten. Daarbij komt ook nog eens dat juist mensen die zelf of indirect geconfronteerd worden door deze of andere vreselijke ziekte juist de publiciteit zoeken. Je hebt groeperingen die ambassadeurs hebben om aandacht te vragen.
Ik bedoel maar dat het volledig valide is dat deze man toevallig als voetballer zijn verhaal doet.
Voetbal is zo’n verdomde bijzaak, volstrekt onbelangrijk. Dat mensen daarbij zichzelf soms verliezen is jammer. Soms krijg ik het gevoel dat mensen hun eigenwaarde ophangen aan hun club, dan snap je er in mijn ogen helemaal niets van. Als je alleen maar oppervlakkig voetbalnieuws zoekt gevoerd door een redactie met een tunnelvisie dan zit je hier over het algemeen goed Iets meer over de mens kan ik waarderen.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:35
Zo zie je hoe het leven op stel en sprong kan veranderen voor hem en zijn vriendin , hopelijk gaat hun zoontje snel weer opknappen om met zijn ouders naar het voetballen en andere leuke uitstapjes te gaan !
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 augustus 2018 om 13:10]
Vind ik leuk
ElStylisto +419
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:35
Sterkte 💪
Vind ik leuk
Smithsonian +38201
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:37
Voetbal is en blijft maar een spelletje.

Veel sterkte en gezondheid.
Vind ik leuk
RBDK +155
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:43
Sterkte. Dit hoort niemand mee te maken.
Vind ik leuk
roynba +583
vrijdag 17 augustus 2018 om 11:43
Heftig verhaal voor de familie Swinkels. Op z'n jonge leeftijd al getroffen worden door kanker is ook niet niks. Heel veel sterkte!
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:00
Daarom doe ik mee aan Alpe D'Huzes en loop ik voor KIKA
om deze ziekte de wereld uit te helpen. Veel sterkte in de komende periode
Vind ik leuk
035 +6798
vrijdag 17 augustus 2018 om 20:04
De zie kte kun je niet uit de wereld helpen, wat je ook doet. Het enige wat wij kunnen doen is middelen zoeken om het te bestrijden op basis van genezen. Het is helaas zo. Toch top dat jij je er voor inzet.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 augustus 2018 om 20:07]
Vind ik leuk
La Luz +587
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:01
Krijg er gewoon rillingen van. Moet er niet aan denken dat dit één van mijn kleintjes overkomt. Fijn dat het vooralsnog iig goed gaat met Fedde en de rest van de fam.
Vind ik leuk
Ajax 410 +95
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:03
Sterkte jonge
Vind ik leuk
Tjoep Cola +6604
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:05
Sterkte voor zijn zoon en alle familie en vrienden.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:08
Hoop dat Fedde over een paar jaar Eindhoven op z'n kop zet.
Opdat Fedde en zijn ouders gewoon mogen genieten van elkaars
liefde, genegenheid en kattekwaad hoort daar ook bij.
respect!
Vind ik leuk
Wong Ho +316
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:16
Vet erg Man,veel sterkte en Ik Hoop dat het Goed komt!
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:19
Waarom moet er altijd iemand vermeld worden (omdat je beetje bekend bent) waarvan een familie lid de klote ziekte heeft er zij genoeg gezinnen die met het zelfde probleem zitten Wens het niemand toe en iedereen heel veel sterkte ook de NIET"" bekende nederlanders
Vind ik leuk
035 +6798
vrijdag 17 augustus 2018 om 20:09
Goed gezegd Kees. Snap jou helemaal.
Vind ik leuk
Jopi1982 +774
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:20
Sterkte familie Swinkels! Voetbal is dan inderdaad maar bijzaak!
Vind ik leuk
Mazzie070 +100
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:27
Hopelijk zal het goed komen , ik wens hem en alle zieke kinderen een gezond leven toe , beter gezegd ik wens elk zieke persoon een gezond leven toe
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:30
Wat een rotziekte echt naar :/
Vind ik leuk
Hupfean +4690
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:49
Gadver, kutziekte zeker als t je kind betreft.
Vind ik leuk
dhrwobo +36781
vrijdag 17 augustus 2018 om 12:52
Gadver, dit is echt vreselijk voor ze. Fijn dat hij er bovenop gekomen is. En daarom zet ik me er al jaren voor in!
Vind ik leuk
Mossie +61
vrijdag 17 augustus 2018 om 13:36
Verschrikkelijk! Wat een onvoorstelbare PIEP(vrouwelijk iets) ziekte is het toch! Je zal je kind zien liggen... pfff niet te doen.
Vind ik leuk
Nbl +719
vrijdag 17 augustus 2018 om 14:17
Klote ziekte is het toch ook ,belachelijk dat iedereen er mee loopt te vloeken en verwensingen over en weer naar mekaar maken bij een voetbalwedstrijd . Je zal het maar hebben of iemand kennen die het heeft . Maar gelukkig leeft hij nog 👍
Vind ik leuk
Cookee +11836
vrijdag 17 augustus 2018 om 14:21
Ja, daar zit je met een kop thee en dan lees je dit.
Ik wens de jongen en familie beterschap.
Vind ik leuk
14forever +8911
vrijdag 17 augustus 2018 om 14:59
Wow dat gun je aan niemand, maar gelukkig is hij er nu vanaf en kan hij een gewoon leven leiden. Genoeg situaties bij jongere kinderen, die een andere ziekte hebben en voor het leven aan doctoren en.ziekenhuizen verbonden zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 15:00
Laten we de handen vouwen en het hoofd buigen ... voetbal is hier maar bijzaak. Sterkte manneke!
Vind ik leuk
035 +6798
zaterdag 18 augustus 2018 om 01:10
Mooi, echt heel mooi wat jij schrijft. Ongelooflijk wat jij met die paar woorden zegt.
Vind ik leuk
vrijdag 17 augustus 2018 om 17:59
Ach kerel toch. Dat maakt alles zo relatief. Weinig is dan nog belangrijk. Zoiets gun je niemand. Hopelijk blijft het jong gezond.
Sterkte en succes met alles!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 augustus 2018 om 18:00]
Vind ik leuk
Counterattack +11282
zaterdag 18 augustus 2018 om 07:47
Respect voor familie Swinkels en alle zorgverleners van het Radboud UMC.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws