Cruijffiaanse wijsheid Van Bommel: 'Plan A verbeteren, heb je Plan B niet nodig'

    Cruijffiaanse wijsheid Van Bommel: 'Plan A verbeteren, heb je Plan B niet nodig'

    Gepubliceerd: dinsdag 18 september 2018 om 07:45di 18-09-2018 om 07:45

    Mark van Bommel benadrukt dat hij niet van plan is om zijn tactiek overboord te gooien nu PSV op bezoek gaat bij FC Barcelona. De trainer sprak woorden in de geest van Johan Cruijff, die grote successen vierde in Catalonië.

    "Je moet zorgen dat je plan A zo verbetert, dat je eigenlijk geen plan B nodig hebt", aldus Van Bommel, geciteerd door De Telegraaf. "We zijn nu drie maanden bezig. Het is sowieso al moeilijk om er één bepaalde speelwijze in te krijgen. Begrijp me niet verkeerd, soms kan het helpen om voor een bepaald duel het systeem om te gooien en zo resultaat te halen. Maar op de langere termijn is het beter om plan A te verbeteren. Dan kan je daar in alle wedstrijden aan vasthouden."

    PSV beseft desondanks dat het voor een hels karwei staat. Daniel Schwaab is ervaringsdeskundige. Hij ging in 2012 met Bayer Leverkusen op bezoek in Camp Nou. Barça won met 7-1. "Daar heb ik weinig plezier aan beleefd…", stelt de Duitser. "We wilden leuk meevoetballen, maar waren dom en naïef. Zo werkt het niet. Messi maakte er toen vijf."

    "Nu is er de kans voor mij en voor ons om het beter te doen. Het is geen schoolreisje. We moeten geen angst hebben. Als wij een heel goede avond hebben, en zij een iets mindere, dan is er misschien iets mogelijk", besluit Schwaab.

    Poll

    Gaat PSV stunten in Barcelona?

    (5961 stemmen)

    Plaats een reactie

    Marco S +5982
    dinsdag 18 september 2018 om 07:51
    14 en Bommel gaan niet samen!!!
    Vind ik leuk
    Marco S +5982
    dinsdag 18 september 2018 om 07:51
    Doe maar een van de kerkhof wijsheid aub...
    Vind ik leuk
    Dani82 +2259
    dinsdag 18 september 2018 om 07:54
    Alsjeblieft niet zeg... met zn psv bril op. Ik hoop wel op een mooi resultaat voor psv vanavond!
    Vind ik leuk
    Morris +23242
    dinsdag 18 september 2018 om 07:53
    de poorten dicht gooien en counteren. de enige manier om zonder pak slaag van het veld af te gaan
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 09:34
    ik denk ook dat PSV dat gewoon gaat doen
    ze zullen hetzelfde spelen zoals altijd , maar dan tegen de eigen 16 aan
    zodat er bij een evt lange bal , ruimte ligt achter de defensie van Barca , en waar Bergwijn en Lozano dan in kunnen duiken
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 18 september 2018 om 09:36]
    Vind ik leuk
    Morris +23242
    dinsdag 18 september 2018 om 09:41
    Hier ligt ook de kracht van PSV.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 09:48
    juist , en ook de enige manier om een kleine kans te maken
    als je te ver naar voren gaat spelen , crëeer je geen enkele kans , en is het achterin zelfmoord
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 07:53
    Plan A: Damage Control
    Als je kansloos bent moet je voor de lange ballen gaan...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 18 september 2018 om 07:54]
    Vind ik leuk
    MaLoNoWa +6539
    dinsdag 18 september 2018 om 07:54
    Hij spreekt helemaal niet in de geest van Cruijff.
    Het is er één in het kader van 'elk nadeel heeft zijn voordeel', en die is zoals we sinds kort weten oorspronkelijk van Willem van Hanegem! :)

    Vind ik leuk
    UitdeBijlmer +3598
    dinsdag 18 september 2018 om 08:05
    De bewijsvoering daarvoor is flinter dun. Bewuste artikel uit 1971 bestaat niet. Er is wel een artikel uit 1970 waarin Willem aangeeft dat hem dit altijd werd voorgehouden.. zouden Willem en Johan elkaar al ontmoet hebben voor 1970?
    Vind ik leuk
    MaLoNoWa +6539
    dinsdag 18 september 2018 om 08:11
    In 1970 was Cruijff 23 jaar...
    Ja, dat denk ik wel... maar ik was er niet bij!
    Vind ik leuk
    UitdeBijlmer +3598
    dinsdag 18 september 2018 om 08:40
    Laten we het dan houden op het citaat van Willem in 1970 Dat die uitspraak hem werd voorgehouden. (Geeft namelijk zelf al aan dat die uitspraak niet van hem is ;)
    Vind ik leuk
    MaLoNoWa +6539
    dinsdag 18 september 2018 om 08:45
    Okay, deal!
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 07:56
    Ik zou voor plan c gaan. Hele grote handschoenen voor Zoet!!
    Vind ik leuk
    Korm +37638
    dinsdag 18 september 2018 om 08:01
    Ik denk dat je eigen graf graaft als je zo blijft spelen! Schwaab en viergever kunnen dit niet belopen hoor
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5171
    dinsdag 18 september 2018 om 08:05
    Die van Bommel gaat er wel komen denk ik. Heb het idee dat dit echt een trainer is die constant bezig is met zijn elftal en de trainingen. Wel anders als Gio, die na 3 jaar nog nooit iets tactisch heeft gedaan of uit zijn mond is gekomen. Of "vroeg druk zetten" moeten we al rekenen tot iets tactisch.
    Van Bommel lijkt zijn stempel al te drukken op een elftal, waar ik Gio alleen hoor zeggen, "daar moeten we nog aan werken". Dat hoor ik al 3 jaar Gio. Lukt van Bommel in 2 maanden. En ik snap dat hij beter materiaal heeft, maar Gio heeft ook beter materiaal dan de Graafschap of Trencin of VVV of Roda.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 18 september 2018 om 08:06]
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 08:08
    Gewoon proberen zoveel mogelijk je eigen spel te spellen, zowel psv en ajax kunnen verdedigend de boel niet oplossen. Daarvoor is onze ED veel te slap om deze skill te beheersen. Zou wel een pitbull op messi zetten. Luuk hiervoor opofferen voor een andere speler., dan speel je 442
    Vind ik leuk
    Sappie36 +56
    dinsdag 18 september 2018 om 08:16
    Dat zijn wijze worden suc6 jongens ik zit iig vanavond op t puntje van de bank ;-)
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 08:20
    "PSV beseft desondanks dat het voor een hels karwei staat."

    Dat mag ik hopen ja.
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1560
    dinsdag 18 september 2018 om 09:52
    Bommeltje kan vanavond nog 1 x janken in Barcelona net als vroeger , toen jankte hij ook altijd daar
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 10:42
    Zal niks anders kennen de Madonna
    Vind ik leuk
    Cookee +11259
    dinsdag 18 september 2018 om 13:29
    Een trainer die geen plan-B heeft dit staat meestal al half met de koffer buiten de deur... maar Bommel ziet dat juist als sterk punt en weet het goed uit te leggen ook. Ik hoop zo dat hij beloond wordt voor zijn moed, dan hebben we na alle trainers-lafbekken als v Gaal weer een trainer die ons kloten geeft.
    Als er een Voetbalgod is... help Bommel vandaag even.
    Derksen smeekte gister al om 5 controleurs... bah. En als PSV wint zullen ze zeggen dat Barca een off-day had, ik wil positief denken. We spelen voetbal om te vermaken en totnutoe bewijst Bommel dat door zijn gemaakte keuzes.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws