Nederland is er nog niet ondanks cruciale zege Ajax: Oostenrijk loopt in

    Nederland is er nog niet ondanks cruciale zege Ajax: Oostenrijk loopt in

    vrijdag 21 september 2018 om 00:15

    Nederland heeft ondanks de Champions League-zege van Ajax geen goede zaken gedaan op de coëfficiëntenlijst van de UEFA. Nadat PSV midweeks verloor van FC Barcelona, wonnen de beide vertegenwoordigers van naaste belager Oostenrijk hun Europese wedstrijden.

    Rapid Wien zette donderdagavond in eigen huis Spartak Moskou opzij met 2-0 en ook Red Bull Salzburg boekte een Europa League-zege: de 'Red Bull-derby' tegen Leipzig leverde een verrassende 2-3 zege op voor de Oostenrijkse landskampioen. De nummer twaalf van de coëfficiëntenlijst is hierdoor 0,4 punt ingelopen op Nederland en heeft de belangrijke elfde plek in het vizier. Deze positie, momenteel nog in handen van Nederland, levert de Eredivisie-kampioen van 2019/'20 zo goed als zeker een direct Champions League-ticket op.

    Vier concurrenten
    Nummer tien Turkije is buiten schot voor Nederland, dat vooral omlaag moet kijken: Denemarken, Griekenland en Zwitserland volgen in het kielzog van Oostenrijk. De Denen kunnen echter alleen nog rekenen op Europa League-deelnemer FC Kopenhagen, dat donderdagavond 1-1 speelde tegen Zenit Sint-Petersburg.

    Griekenland heeft nog drie clubs in de race: AEK Athene (Champions League, 3-0 verloren van Ajax), Olympiakos Piraeus (Europa League, 0-0 tegen Real Betis) en PAOK Saloniki (Europa League, 0-1 nederlaag tegen Chelsea). De Zwitsers kunnen op twee paarden gokken: BSC Young Boys (Champions League, met 0-3 onderuit tegen Manchester United) en FC Zürich (Europa League, 0-1 zege op AEK Larnaca).

    De huidige FIFA-ranking:
    1. Spanje 88.569 (4.571)
    2. Engeland 66.748 (3.928)
    3. Italië 66.297 (4.214)
    4. Duitsland 61.070 (4.357)
    5. Frankrijk 51.498 (3.583)
    6. Rusland 45.882 (2.916)
    7. Portugal 40.432 (3.100)
    8. Oekraïne 35.500 (2.200)
    9. België 35.100 (3.000)
    10. Turkije 31.800 (2.700)
    11. Nederland 27.833 (4.000)
    12. Oostenrijk 27.450 (2.400)
    13. Denemarken 26.275 (4.125)
    14. Griekenland 25.800 (3.300)
    15. Zwitserland 25.300 (2.300)

    (tussen haakjes de score van dit seizoen)

    Bron: Bert Kassies

    Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

    Plaats een reactie

    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:19
    4 concurenten? Vergeet Kroatië (Zagreb gehakt gemaakt van Fenerbahçe)
    En Tsjechië (3 clubs) niet!
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 00:25
    timmio jij bent er wel 1 die dat soort lijsten echt in de gaten houd volgens mij.
    Als we vragen heben kunnen we bij jou terecht hoop ik?
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:27
    Elke dag :)
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 00:29
    het gaat niet zo goed met nederland of wel?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27989
    vrijdag 21 september 2018 om 00:32
    Daarvoor kun je ook wel bij Arno Vermeulen zijn.
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 00:35
    ik vind timmio een leukere gast
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27989
    vrijdag 21 september 2018 om 00:37
    Ja, ik ook.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:40
    Ik ook
    Vind ik leuk
    ReneAjax +3505
    vrijdag 21 september 2018 om 01:31
    Vooral dankzij PSV gaat het niet goed met Nederland.
    Ajax moest weer de punten binnenhalen voor ons and.
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8766
    vrijdag 21 september 2018 om 05:55
    Vooral dankzij Feyenoord, AZ en Vitesse. Verliezen van Barca kan iedereen wel eens overkomen.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:27
    Joh...
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 07:59
    Hahahah mensen die daar serieus op in gaan..... :)
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:02
    Dus het is raar als je tegeb eeb ploeg verliest die 3x de begroting van Vitesse heeft? Je kan beter gewoon Feyenoord en AZ noemen, die hebbben gefaald. Basel is een ploeg die veel beter is dan een Trencin of Borat.
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:24
    Basel verloor zelf van een team uit Cyprus.. Kunnen we ons afvragen waarom Vitesse dan dat niet kon doen?
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:49
    Nogmaals, verliezen van een team met de begroting van Ajax en PSV, is heel anders dan verliezen van een team met de begroting van Telstar. Sporadisch kan Vitesse weleens winnen van een Ajax of PSV, over het algemeen verlies je er 8 van de 10 keer. Snap je hem?
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:19
    Niks begroting. Met passie werklust en een goede tactiek kan een hoop. Dat gebeurd gewoon onvoldoende.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4787
    vrijdag 21 september 2018 om 09:23
    Daar heb je een heel sterk punt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:27
    Je vraagt je soms af. Pin me er niet op vast. Vitesse heeft als doelstelling top 3 halen. Hoorde weinig over Europees. Feyenoord wil zich revancheren want vorig seizoen was niks. Laten we Europees voetbal voor wat het is en gaan ons compleet richten op de competitie dat is beter voor de club en makkelijker om je doelstelling te halen als je meer rust hebt en minder risico op blessures. Dat idee heb ik gewoon en dat is pas echt een schande.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4787
    vrijdag 21 september 2018 om 09:34
    Als dat echt zo is.. zou dat zeker een schande zijn maja hoe bewijs je dat.. maar wat je al zei.. met passie en werk lust heb al meer als de helft om wat neer te zetten. Als feyenoord en vitesse zijnde moet je gewoon in alle competities willen mee doen. Je gaat er alleen maar op voor uit.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:30
    Ernaast kan het altijd misgaan maar kom zeg, je zag dat er gewoon weinig aan gedaan werdt. Nederlandsvoetbal moet gewoon voorop staan eigenlijk. Iedereen moet met die passie spelen om dat voor elkaar te krijgen en zich niet alleen op de competitie richten want je doet het voor heel Nederland. Meer directe startplaatsen, extra andere plekken enz enz enz. Dan krijgt het nl voetbal ook meer centen die gebruikt kunnen worden om te verbeteren en een bepaald niveau na te streven. Zeggen dat je het wilt is wat anders als met de passie laten zien wat belangrijk is. Voetbal is nog steeds groter dan 1 club.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:34
    Neem aan dat.je de wedstrijden gezien hebt? Ze hadden inderdaad kunnen winnen, en thuis hadden ze ook verdient om te winnen. Uit kregen ze na 20 minuten een rode kaart, dus was het al gedaan. Vitesse heeft er echt wel alles aan gedaan. De uitschakeling van Feyenoord en AZ kun je best in een ander perspectief plaatsen dan die van Vitesse.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:37
    Noemde een voorbeeld. Stel al. Die clubs waren er nog geweest dan hadden we er sterk voor gestaan. Moeten de eredivisie eens minder belangrijk gaan maken en alles even op Europees gaan zetten. Begrotingen onzin passie werken en gaan! Indd vitesse zat het niet echt mee oké, was alleen om een punt te maken had miss niet met clubs moeten strooien
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:39
    Knvb moet meer gaan meedenken. Met de clubs eens om tafel om Europees meer te gaan verwezenlijken. Eredivisie wordt vanzelf aantrekkelijker als er meer Europees spelen en die kunstgras meuk eruit halen dat houd ook spelers tegen hierheen te komen. Duidelijke stappen nieuwe grasmatten en kunstgras uitsluiten. Alles op Europees en punten halen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 10:50
    Heb je gelijk in, eerste verandering die plaats moet vinden is de afschaffing van de Play-offs. Blijf het maar een achterlijk systeem vinden dat bv de nummer 8 ipv de nummer 5 Europa in kan, belachelijk. En je dan steeds afvragen hoe het kan dat we niks meer hebben te vertellen.
    Vind ik leuk
    Kramertje +902
    vrijdag 21 september 2018 om 10:11
    gedeeltelijk waar maar de achterstand is niet een achterstand van vandaag de dag die is alweer van een paar jaar

    waar Feyenoord, AZ en Vitesse dit jaar niet veel waren was het bijvoorbeeld vorig jaar weer niks met o.a. Ajax en PSV en zo kunnen we wel doorgaan.
    Vind ik leuk
    SanKev +746
    vrijdag 21 september 2018 om 09:34
    Wat niet konden doen? Verliezen van een club uit Cyprus? Zouden ze best kunnen hoor :p
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8766
    vrijdag 21 september 2018 om 09:00
    Feyenoord won tijdens de voorbereiding nog met 5-0 van Basel. Tuurlijk was dat nog een oefenwedstrijd maar ook Vitesse had best van ze kunnen winnen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 09:38
    Oefenwedstrijden zeggen niks, Vitesse won in de voorbereiding van de kampioen van Rusland. Lokomotief werd ket 3-0 van het kastje naat de muur getikt, van de 10x winnen we daar 2x van. Vitesse is ook geen Feyenoord, gat is kwalitatief niet groot, maar Feyenoord is nog altijd beter, en zal waarschijnlijk ook altijd beter bliiven over het algemeen. Tegen Trencin verliezen is iets anders dan verliezen tegen Basel vind ik.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 07:02
    Er zit wel een verschil als je tegen AEK of barca speel
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:24
    Ja, en een goede trainer zou zijn team aanpassen als je tegen Barca speelt.
    Vind ik leuk
    Jan Nijhof +203
    vrijdag 21 september 2018 om 07:03
    En helemaal geen verschil in loting??
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 07:17
    Tot zondag...................
    Vind ik leuk
    masterpsv +16210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:13
    Hahaha je meent het rene😂😂😂😂
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +3724
    vrijdag 21 september 2018 om 08:14
    En hoeveel punten had ajax vorig jaar ook al weer binnengeharkt?? Was net zo schandalig als de clubs die je dit jaar noemt. Nog schandaliger eigenlijk gezoen de financiele mogelijkheden
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:27
    Feyenoord.. Trencin...
    Vind ik leuk
    Gerro +6474
    vrijdag 21 september 2018 om 08:58
    Zo is dat ons Ajac is dit jaar al weer 7 wedstrijden ongeslagen in de CL
    Vind ik leuk
    UitdeBijlmer +3637
    vrijdag 21 september 2018 om 06:49
    Nou klopt Stratum op je rechter schouder en Keizer op je linker.. ga jij een beetje in het openbaar jezelf zitten kloppen.. bah! ;)
    Ook al hebben jullie alle drie wel gelijk.
    Vind ik leuk
    Echt? +3335
    vrijdag 21 september 2018 om 07:35
    Ik niet
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:40
    Had beter gekund...
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 00:42
    Dan moeten die van ons de komende 5 cl potjes mar ff winnen dan?
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:46
    Goed plan.
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 00:49
    Wordt aan gewerkt ......
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:53
    Jij en werken?

    Moet niet gekker worden...
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:09
    Dat hebben we te denken aan het schandalige optredens van PSV. Gelukkig pakt Ajax de puntjes wel, ze zijn namelijk hard nodig.
    Vind ik leuk
    AfcaJB +215
    vrijdag 21 september 2018 om 01:16
    Onzin, verliezen van barca is niet erg. Dat het uiteindelijk 4-0 word valt over te praten. Laten we nu eerst zelf zo veel mogelijk punten halen om vervolgens de concurentie uit te laggen....
    Vind ik leuk
    stratumseind +165493
    vrijdag 21 september 2018 om 02:21
    Ja dat klopt... hoe jeullie rosenborg erop zette daar praat nu nog heel Europa over
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 02:22]
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 05:41
    Ligt aan Feyenoord, Vitesse en AZ. Zij hadden punten moeten pakken in de EL...
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 05:54
    Osijek was het toch? had er nooit van gehoord....maar goed, bleek lastig
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 05:55]
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:29
    Flauw hoor.

    Rosenborg had gekeken naar Ozziejek hoe je een Nederlandse ploeg erop legt....
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +44792
    vrijdag 21 september 2018 om 07:29
    Jij bent ook flauw bezig Jozef..
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:31
    Zeker.

    Wie kaatst...
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:28
    Osijek ook.. en niet gemotiveerde PSV spelers
    Vind ik leuk
    Nicole +804
    vrijdag 21 september 2018 om 10:51
    effe Kijken Begroting Osijek 1.000.000 begroting psv 50.000.000, maar kan gebeuren
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 10:10
    Iedereen weet wat er vlak voor die duels met Nouri is gebeurd. Dat wordt alleen vergeten als je iets over je clubje te horen krijgt, omdat dat de enige wedstrijd in 2 jaar is waar jullie mee kunnen antwoorden.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:26
    Niet zo goed met PSV deze week, Stratum....
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 00:20
    Ajax kan NL veel punten bezorgen. PSV moet in de thuiswedstrijden zien te stunten.
    Vind ik leuk
    Fritz Korbach +21367
    vrijdag 21 september 2018 om 01:21
    Dat doen we ieder jaar toch al Harry, maak je niet druk pik
    Vind ik leuk
    Rodajc +14337
    vrijdag 21 september 2018 om 00:21
    Pas na de groepsfase kan er beoordeeld worden of Nederland goede zaken heeft gedaan. PSV en Ajax hebben nu de respectievelijk moeilijkste en makkelijkste wedstrijden achter de rug, tegen Benfica, Inter en Tottenham zal het erom gaan.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:28
    Als Feyenoord en AZ niet zo walgelijk slecht waren deze voorronden (net als PSV en Ajax vorig jaar)

    Stel.je voor dat afgelope 2 jaar de voorronden "normaal" verliepe . Dan hadden we 2 jaar op rij 4 clubs in europa en waarschijnlijk na dit seizoen geej probleem meer gehad.

    Zeer klote natuurlijk :(
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:37
    Ach, wat maakt het uit. Als je goed genoeg bent voor de CL, dan sla je je als NL clubs wel door de voorrondes. Indien niet, dan hebben we er niks te zoeken.

    Het komt er verder eigenlijk op neer dat we die punten pakken om clubs als Feyenoord, Vitesse, Utrecht, PEC of Heerenveen kansen op deelname te geven.

    Gezien hun prestaties de laatste 10 jaar in Europa kun je je afvragen of we daar nou echt op moeten zitten wachten...
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:20]
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 12:27
    Als PSV en Ajax of slechts 1(!) Voorronden moet spelen weerhoudt dat vam spelers naar de eredivisie komen
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 14:09
    Tuurlijk. Dat is waar.

    Maar als je dan meedoet, laat dan ook wat zien. En ja PSV en Ajax deelden afgelopen jaar in de malaise.
    Vind ik leuk
    HanV +4270
    vrijdag 21 september 2018 om 12:47
    Als die ploegen punten pakken, dan is dat mooi. In andere landen is het verschil tussen de groten en de kleinen er natuurlijk ook. Landkampioen - zwakste ploeg: in Engeland vorig jaar 14,5 punt, Spanje 17 punt, Italië 12, Frankrijk 18, Duitsland 28, Nederland 6. Als je de scores van de kleinste Duitse, Franse en soms zelfs Engelse, Spaanse en Italiaanse ploegen bekijkt dan zijn die van Nederlands subtopper niveau. Het nadeel is ook dat die kleine clubs direct stevig loten omdat ze niet geplaatst zijn. De kans op punten van hen zou ook moeten toenemen omdat ze een ronde eerder 'mogen' beginnen. Maar de bekerkampioen plaatst zich natuurlijk altijd, het gaat erom vanaf welke plek de strijd om de play-offs gaat. Dat de winnaar van de PO in de helft van de laatste 10 jaar dan de zwakste Nederlandse deelnemer is, is toch niet raar? Je zou verwachten dat het of de bekerkampioen is of de PO-winnaar. Maar de fans van de kleinere clubs zitten echt wel te wachten op een of twee rondjes Europa.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 13:51
    Ik vond dat Vitesse het niet echt trof, maar je mag verwachten dat Nederlandse clubs daarvan winnen. Ik gun ze Europacupvoetbal, maar dan zul je toch voorbij bijvoorbeeld een Trencin moeten, anders kun je beter helemaal niet meedoen.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14337
    vrijdag 21 september 2018 om 08:20
    Normaal gesproken zouden we PSV en Ajax in de CL moeten kunnen hebben en Feyenoord en AZ in de EL, zou niet heel vreemd zijn als je naar kwaliteit kijkt.
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:31
    Gaat vaak fout bij mentaliteit!
    Vind ik leuk
    Foden +4561
    vrijdag 21 september 2018 om 00:30
    PSV MOET echt 3e worden. Anders kunnen we inpakken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:20
    Dat wordt nog een hele kluif. Als Tottenham gisteren had gewonnen had ik het aardig rooskleuriger in gezien.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:46
    Als PSV nog een wedstrijd verliest gooien ze de handdoek en richten ze zich volgens beproefd recept volledig op het kampioenschap.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:20]
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:32
    Cocu taktiek. Niet in Europa is meer kansen in de ED
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 13:38
    Zo oud als het voetbal.

    Ik hou ervan als clubs er vol voor gaan op alle fronten.
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +13672
    vrijdag 21 september 2018 om 00:34
    De punten moeten ze aan een team koppelen en niet aan een land. Uiteindelijk behaal je punten voor andere teams die dan wel rechtstreeks de groepsfase ingaan.

    Ver in de CL/EL en kampioen van de eredivisie worden gaat niet samen.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 06:44
    Zo is het. Status moet je als club verwerven in Europa en in die zin presteert Ajax daar al jaren als beste Nederlandse ploeg. Helaas gaat dat vaak ten koste van de competitie en dat kost wel eens een kampioenschap helaas. PSV weet hoe dat is. Ze werden geen kampioen in het jaar dat de voorrondes CL werden overleefd.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:19]
    Vind ik leuk
    Werner1913 +7691
    vrijdag 21 september 2018 om 06:56
    Al jaren? Klopt ze hebben een EL finale gehaald. Maar ook PSV heeft niet al te lang geleden de 2e ronde CL gehaald en daar pas na pingels van Atletico verloren. Dus doe nou nietvalsof Ajax de enige ploeg is die presteert.

    Overwinteren in Europa kost punten in de Eredivisie. Daarom maar beter dat zowrl Ajax als PSV doorgaan. Dan blijft de Eredivisie ook ‘eerlijk’. ;-)
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:31
    Ik benoem de feiten. Zoek maar op welke clubs Europese coëfficiëntiepunten hebben gepakt voor Nederland. Dan staat Ajax aan kop voor Nederland de laatste 10 jaar en sowieso de laatste halve eeuw...

    Als een andere club meedoet, dan zou het mooi zijn dat ze alle zeilen bijzetten om ook eens fatsoenlijk te presteren.
    In die zin was de prestatie van Ajax vorig jaar een trieste uitzondering. Vorig jaar was met afstand het meest trieste kutjaar uit de clubgeschiedenis. Zoveel is een feit, ja.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:36]
    Vind ik leuk
    Echt? +3335
    vrijdag 21 september 2018 om 07:40
    Zijn jullie bang dat PSV er vandoor gaat met de rechtstreekse CL plek🙈
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:43
    'Wij' zijn bang...

    Dat is niet iets waar we nou heel bekend om staan, toch?
    Vind ik leuk
    Echt? +3335
    vrijdag 21 september 2018 om 07:45
    Buiten Amsterdam wel
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:50
    Grapjas.
    Vind ik leuk
    Echt? +3335
    vrijdag 21 september 2018 om 07:50
    Was niet grappig bedoeld
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:54
    Weet ik. Maar ik vind je opmerking grappig.

    Dan geef ik er het hoogst haalbare waardeoordeel over trouwens...
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:54]
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 07:28
    Hoe kun je een puntensysteem invoeren terwijl de verdeling op zich al niet correct is. Het is een bekend gegeven dat de CL ploegen dusdanig veel geld opleveren dat ze daardoor betere spelers/accommodaties/omstandigheden kunnen creëren waardoor de afstand tot de andere clubs alleen maar groter worden. Landen die 3 a 4 teams in mogen schrijven in de CL hebben daardoor een grotere kans op punten dan de kleinere landen. Gewoon een mismaakte manier van de groten helpen en de kleintjes om zeep helpen.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:39
    Klopt. Het zou anders moeten, maar het is niet anders.

    Toch kun je door verkeerd beleid wel degelijk naar de knoppen gaan in Nederland. Bijna alle clubs zijn wel eens gered. In die zin is een compliment aan Ajax toch op zijn plek. Door de opleiding en een lange termijnvisie is de club in acht jaar tijd van zowat armlastig steenrijk geworden. En ja, het heeft ook deels te maken met de grote inkomsten uit het gedrocht CL...
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 00:38
    Bedankt AZ en Feijenoord en Vitesse
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 00:46
    Vitesse kan je niks aanrekenen. Tege de nr 18 van de uefa ranking kan je eens een slippertje maken, zeker met het goede spel dat vitesse heeft getoond
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:04
    Lijkt me een terechte analyse, het zijn AZ en Feyenoord die het echt hebben laten afweten, van Basel kun je gewoon verliezen als Vitesse.
    Vind ik leuk
    Fmd89 +17
    vrijdag 21 september 2018 om 01:19
    Het zegt meer over de zwakte van Vitesse dan de sterkte van Basel dat ze werden uitgeschakeld. Basel is een zeer pover team dit seizoen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:24
    Vitesse is ook allesbehalve een groots team, ik zie niet in hoe het echt verwijtbaar is dat ze niet door zijn gegaan ten koste van Basel, in het geval van Feyenoord ligt dat totaal anders.
    Vind ik leuk
    Fmd89 +17
    vrijdag 21 september 2018 om 01:34
    Niet verwijtbaar, maar waarom lukt het andere teams uit kleine landen wel om hoger aangeslagen teams uit te schakelen en gaan de Nederlandse ploegen altijd zo makkelijk ten onder? Misschien ook met winnaarsmentaliteit te maken.
    Vind ik leuk
    JustH +15351
    vrijdag 21 september 2018 om 06:20
    Ik denk dat het heeft te maken met de kwaliteit van de selecties. Het is allemaal net niet goed genoeg.
    En dat kan.
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:34
    Basel verloor van een team uit Cyprus.. Waarom kan een Nederlands team dat niet doen?
    Vind ik leuk
    JustH +15351
    vrijdag 21 september 2018 om 11:14
    Omdat de selecties niet goed zijn!
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 12:18
    Nee, in Cyprus hebben ze toppers! Zal wel iets te maken hebben met onderschatting, Mentaliteit en op tijd beginnen met trainen!
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:18
    Precies.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:17
    Juist.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:17
    Het is dan ook jammer dat Vitesse met de EL mocht meedoen, ik denk dat PEC of Heerenveen of Willem II het beter van af hadden kunnen brengen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 16:18]
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:14
    Helemaal gelijk.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:23
    Dit jaar is dat zo. Feit is wel dat alle Nederlandse clubs die het mochten proberen in Europa het de afgelopen jaren bij vlagen af hebben laten weten.

    Wijzen heeft geen zin. Als we weer een stevige positie in de CL en EL willen pakken moeten alle Nederlandse clubs presteren.
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:35
    Zou al helpen om op tijd je selectie in orde te hebben en ook vroeg beginnen. Dankzij het falen van Nederlandse clubs moeten ze nu eerder beginnen (playoffs) en moet je dus eerder gaan trainen. Eigenlijk hebben de clubs het aan zichzelf te danken.. Als ze gewoon hun puntjes hadden gepakt dan hoefden we pas laat in te stromen!
    Vind ik leuk
    JustH +15351
    vrijdag 21 september 2018 om 14:36
    Je selectie vroeg in orde hebben met een transfer window tot 31 augustus kan je vergeten.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:14
    Van Basel verliezen is niet ontvankelijk wel van Valencia, Arsenal, Dortmund of dat niveau. Je gaat toch niet meedoen aan een competitie met de acceptatie te mogen verliezen van een club uit een land dat op voetbalgebied lager gewaardeerd is. Nederland is een top voetballand, nog steeds.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:05
    Ik verwacht niet van VVV of FC Emmen dat zij in Europa leuke dingen doen, maar van Vitesse mogen wij langzamerhand wat meer prestatie verwachten. Prestatie die van belang is voor het totale Nederlandse voetbal. Met je opmerking vraag ik me dan af wat Vitesse nog in de ED te zoeken heeft. Eerst bevochten ze afgelopen seizoen een EL plaats en dan mogen ze van Basel zo maar verliezen. Ik mis echt de vechtlust en de winnende mentaliteit bij Vitesse en AZ. Feijenoord is een slachtoffer van zichzelf met al die reuring er om heen.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 16:07
    Zeker waar, maar dan not kan je Vites dit jaar niks kwalijk nemen.

    Voot Vitesse Basel loten is voor Ajax of PSV Atetico Madrid loten.
    Je mag er gewoon niet vamuit gaan dat strijd dan genoeg is
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:22
    Het huidige Ajax en PSV kunnen Atletico nog wel aan hoor.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 16:35
    Toch blijven we underdog.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 20:22
    Gelukkig maar, dan kunnen de tegenstanders lekker er in trappen. Blijf geloof houden in de eigen kracht van PSV.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +20633
    vrijdag 21 september 2018 om 20:22
    Dat heb ik zeker. Inter gaat eraan!
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:11
    Je vergeet PSV!
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +3221
    vrijdag 21 september 2018 om 01:19
    PSV heeft gedaan wat ze moesten doen, de CL halen.
    Met de loting hebben ze het gewoon niet getroffen, barca inter & totenham.
    We mogen al blij zijn als ze ergens een puntje pakken of tegen inter thuis winnen.
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:49
    Inter en Tottenham zijn geen gemakkelijke ploegen, maar mag ik erop wijzen dat Inter niet top is in een al lang niet meer zo sterke Italiaanse competitie en dat Tottenham zijn laatste kampioenschap heeft behaald in 1961. Tottenham is een prima ploeg, maar heeft nog weinig bereikt. Ik meen dat een topclub als Gent de Spurs nog uitschakelde in Europa in 2017, niet zo lang geleden dus....Barcelona is internationale top, die andere twee niet.

    Positie Eufa coëfficiënt lijst van de laatste vijf jaar van Inter: 63.....van PSV: 39... van Tottenham: 22....

    Ter vergelijking: Ajax staat op die lijst op plek 29, Dinamo Kiev op 21....

    Conclusie op basis van feiten uit de statistieken van de laatste vijf jaar in Europa is dat PSV weliswaar grote namen heeft geloot, maar dat je de poule onmogelijk loodzwaar mag noemen. Dat is namelijk nergens op gebaseerd.

    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 08:16]
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:37
    Daarnaast PSV is kampioen! (en volgens Eindhoven de beste in Nederland). Lozano is gebleven, Viergever erbij en nu Guti erbij. Mogen dus wel wat verwachten van PSV!
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:26
    Voor Inter en Tottenham is PSV ook geen gemakkelijke ploeg hoor.Laten we aub onze topploegen niet bagatelliseren, want anders kunnen we beter stoppen met deelname aan de CL of EL.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 16:27]
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 16:49
    Het zijn sowieso moeilijke ploegen voor PSV, maar er woŕdt erg overdreven hoe goed Inter en Tottenham zijn.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 20:21
    Precies, ik schat PSV echt hoog in, PSV is als ploeg moeilijk te bestrijden uiteraard door de combinatie van Messi cs. Daarnaast is PSV in de aanval altijd gevaarlijk.Van Tottenham ben ik niet helemaal onder de indruk, Inter zie ik niet zo veel, moeilijk te beoordelen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 16:23
    PSV/Osiek was vorige seizoen, maar ik heb over dit seizoen, de ranking wordt ook bepaald door prestaties in het lopende seizoen.
    Vind ik leuk
    Vato75 +2279
    vrijdag 21 september 2018 om 01:17
    Alsjeblieft
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 01:21
    Nou kan je wel lukraak een paar clubs de schuld geven maar Ajax en PSV hebben het de afgelopen jaren ook vaak genoeg laten afweten in Europa.
    Vind ik leuk
    Werner1913 +7691
    vrijdag 21 september 2018 om 06:58
    Iedereen heeft het op momenten laten afweten. Afgelopen jaar zowel Ajax als PSV. Resultaat van de ranking ligt echt niet aan het verzaken van één ploeg...
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:59
    De ranking wordt samengesteld uit de resultaten en zoek het maar na: Ajax levert daar zowat jaarlijks de grootste bijdrage aan.
    Vind ik leuk
    Fmd89 +17
    vrijdag 21 september 2018 om 01:13
    Knap dat de nummer 7 van Oostenrijk (Rapid Wien) wint van het veel hoger aangeslagen Spartak Moskou. Zie ik de nummer 7 van Nederland niet doen en de nummer 3 trouwens ook niet, want die kan het tegen Trencin al niet bolwerken. Wat al met al wil zeggen dat in NL kennelijk alleen Psv en Ajax in staat zijn om ook maar iets te kunnen betekenen in Europa. Daarom verlies je het van landen als Belgie, want die zijn in de breedte sterker vertegenwoordigt.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2015
    vrijdag 21 september 2018 om 06:49
    Ja want feyenoord wint normaal ook nooit van De Graafschap.... wat een dom gelul. Feyenoord heeft het helemaal verpest in 1 week, had niet mogen gebeuren! Vorig jaar het zelfde met ajax en psv... misschien moeten we de ed wat eerder laten starten
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 08:20
    Misschien ja. Of misschien moet een club eerder aan een serieuze voorbereiding beginnen en de selectie gauw op orde hebben. Ajax liep er ook jaren tegenaan. Dit jaar hebben ze het gelukkig beter aangepakt.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2015
    vrijdag 21 september 2018 om 18:39
    Helemaal waar. Hopelijk leren ze er van
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:38
    Vitessen verliest van Basel maar een team uit Cyprus wint van Basel.. zegt toch genoeg
    Vind ik leuk
    Nicole +804
    vrijdag 21 september 2018 om 11:13
    belgie over de laatste 2 jaar europa de 25e plaats, zo laten we die belgen buiten
    Vind ik leuk
    Het Brein +4000
    vrijdag 21 september 2018 om 01:28
    Probleem is heel simpel: Ajax en PSV zijn te rijk! En de rest te arm!

    Als ik zie dat Feyenoord als derde club zo'n ongeloofelijk armtierende selectie heeft, waar zelfs de voorzitter van Racing Genk (met toppers als Pozuelo, Berge, Trossard en Samatta) om moet lachen, dan ben je wel erg diep gezonken!

    Dan heb je nog die 'fake' club uit Alkmaar, die hun twee beste spelers verkoopt een week voor de EL-quali en Vitesse, dat werd uitgeschakeld door Bazel (geen schande, wel klote natuurlijk).

    Al met al is onze competitie armtierend! Ajax en PSV hebben een fantastisch niveau, maar het gat met de rest wordt steeds groter.

    Gevolg is dat we in Europa dus afhankelijk gaan worden van deze twee clubs.

    Incidenteel zullen AZ en Feyenoord een klein succesje boeken, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

    In omringende landen hebben ze gauw 4 á 5 clubs die de punten halen. Zie hier waar het schoentje knelt.

    Het is gewoon kut! Ajax en PSV zullen flink tv-geld moeten afstaan, anders komt het niet meer goed!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 01:32]
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 05:45
    Vergeet het maar, Ajax wil naar een budget van 150 miljoen toe!
    Vind ik leuk
    JustH +15351
    vrijdag 21 september 2018 om 06:24
    Afstaan, dan wordt het nog erger.
    Vraag maar aan de echt rijke clubs PSG, Man. city etc.
    Wil je Ajax en PSV straffen voor een goed beleid?
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +20780
    vrijdag 21 september 2018 om 06:38
    Niks afstaan :-) anderen moeten maar beter hun best doen.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2015
    vrijdag 21 september 2018 om 06:51
    En vorige jaar werden psv en ajax door lachwekkende selecties uitgeschakeld. De ed moet eerder beginnen, dan heb je weer regelmatig 3 - 4 ploegen europees
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 07:26
    Ja ja, het komt allemaal door de verdeling van de TV-gelden.

    Mag ik erop wijzen dat de grootste inkomstenbronnen voor Ajax transfer- en sponsorinkomsten zijn?

    Wees nou blij dat PSV en Ajax inmiddels vrij aardige selecties hebben waarmee je misschien iets kan bereiken in Europa... Verdere nivellering zou leiden tot nog slechtere resultaten daar en bovendien wordt het verschil niet alleen gemaakt via TV-inkomsten...
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 08:39
    Feyenoord heeft verleden seizoen anders veel geld uitgegeven! AZ heeft ook genoeg geld maar had haar selectie niet op orde. Begin op tijd met trainen en heb je selectie op orde! Wij winnen niet met b elftallen en ongetraind!
    Vind ik leuk
    Het Brein +4000
    vrijdag 21 september 2018 om 08:47
    Klopt, dit laatste wil ik nog toevoegn: AZ en Feyenoord moeten de kwantiteit eens inruilen voor kwaliteit! De laatste 2 seizoenen hebben deze clubs het verschrikkelijk gedaan op de transfermarkt wat versterkingen betreft.

    Vitesse, Utrecht en Zwolle zijn gewoon te licht voor Europa of te instabiel. Van hen mag je ook niks verwachten.

    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 04:44
    Dit soort tussentijdse berekeningen hebben geen enkele zin! Kijk maar gewoon aan het einde van de rit waar je staat. Inderdaad hebben AZ en Feyenoord het dit jaar laten afweten. Vorig jaar waren de onderpresterende teams notabene Ajax en PSV. Laten we nu niet in paniek raken. Dit repareer je niet zomaar in 1 jaar. Laat staan in 1 ronde! Het is het gevolg van tijden lang onderpresteren. Het kost jaren om uit dit dal te klimmen. Eerst zijn we blij dat we van plaats 13 stijgen naar plaats 11 en dan zijn we vervolgens in paniek omdat Oostenrijk 0.4 punt inloopt. Zie hier de idioterie van per speelronde deze berekening door te voeren.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 04:46]
    Vind ik leuk
    Jozef +37016
    vrijdag 21 september 2018 om 13:44
    Naast PSV en Ajax lieten andere teams het toch ook - als vanouds zou ik bijna zeggen- afweten.

    Ajax had door een bepaalde reden een ongelofelijk moeilijk jaar. Dat is wel een feit, ja...
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 09:42
    We zijn het eigenlijk eens! Feyenoord zorgde tenminste nog voor 6 punten door die onmogelijke overwinning op Napoli.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 05:05
    Dankzij AZ en Vitesse maar vooral dankzij Feyenoord.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 08:42
    Vreemde redenering! Deze getallen zijn de som van de prestaties van de afgelopen 5 jaar. Dus ligt het niet vooral aan Feyenoord maar vooral het Nederlandse collectief aan clubs over de afgelopen 5 jaar!
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 12:24
    Maar in het algemeen zijn Ajax en PSV wel de puntenpakkers (alleen vorig jaar niet)
    Vind ik leuk
    zaterdag 22 september 2018 om 09:43
    Eens!
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +20780
    vrijdag 21 september 2018 om 05:33
    Ajax heeft juist wel goede zaken gedaan @VP snotaapredactiestagiaire.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 05:54]
    Vind ik leuk
    Kopstootje +8923
    vrijdag 21 september 2018 om 06:51
    Het gaat nog niet goed met Oranje.

    Dan zou ik er ook een foto van Blind bij zetten.
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +8689
    vrijdag 21 september 2018 om 07:18
    Een stand met punten erachter was wel handig geweest.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2018 om 07:31]
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4445
    vrijdag 21 september 2018 om 08:11
    Door de wanprestaties van Feyenoord en AZ en in mindere mate Vitesse raakt Nederland weer verder achterop. Dat soort clubs moeten toch echt eens serieus gaan nadenken wat ze willen met Europees voetbal.
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 12:13
    De grap is in mei lopen ze de polonaise want we gaan Europa in! en in Juli liggen ze er alweer uit tegen een tegenstander uit Slowakije of Kazachstan. Vaak door onderschatting, Geen goede voorbereiding of selectie nog niet in tact.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4445
    vrijdag 21 september 2018 om 12:36
    Klopt, snap ik ook niet. Waarom alle moeite doen om wel of geen play-offs Europees voetbal als je vervolgens toch die hele EL niet serieus neemt. Financieel is het vaak ook niet gunstig als het beperkt blijft tot één voorronde wedstrijd. Kosten voor zo’n tripje naar bijvoorbeeld Kazachstan haal je er net uit met prijzengeld van de voorrondes en kaart verkoop
    Vind ik leuk
    DOEMAAR133 +6142
    vrijdag 21 september 2018 om 09:02
    voor deze lijst is het jammer dat PSV CL speelt en in deze poule is terecht gekomen

    denk niet dat PSV nog heel veel punten gaat toevoegen , en zie ze ook niet 3de worden.

    dus dan moet alles van Ajax afkomen
    Vind ik leuk
    RtdDub +13060
    vrijdag 21 september 2018 om 09:14
    Red Bull - Red Bull

    Daar is geen 1 uitslag verrassend.
    Vind ik leuk
    ArieB +20
    vrijdag 21 september 2018 om 10:09
    België gewoon mijlenver uit de buurt terwijl we qua clubs daar toch makkelijk mee zouden moeten concurreren..
    Vind ik leuk
    Basschot +2210
    vrijdag 21 september 2018 om 12:21
    Anderlecht verloor thuis. Standard kreeg billenkoek (en had al geen kans tegen Ajax).. Belgie had een goede periode 5-3 jaren geleden maar afgelopen 2 jaar is het gewoon drama
    Vind ik leuk
    Jahike +208
    vrijdag 21 september 2018 om 10:33
    Het beste zou zijn dat zowel Ajax als PSV na de winter in de Europa Leaque terecht komen. Daar is de kans op punten pakken een stuk groter. Tot die tijd zoveel mogelijk punten pakken in de Champions Leaque en zorgen dat je in de poule 3e wordt.
    Vind ik leuk
    Donnygo +3013
    vrijdag 21 september 2018 om 11:04
    Leuk die berekening maar is het niet dat in dit geval Ajax 2 directe concurenten al schade hebben toegebracht en met geluk tegen Griekenland het nog een keer kunnen doen.

    Geluk voor Nederland is ook dat er weer een slecht jaar weg zal vallen dus ook daarin valt de schade mee, daarin zit ook gewoon het probleem en dat is dat Nederlandse clubs goede jaren heel snel afwisselen met slechte jaren. Hopelijk zal dat gaan veranderen doordat PSV en Ajax nu een sterke selectie hebben en hopelijk jaarlijks het niveau kunnen behouden of verbeteren, al is dat moeilijk voor de ze omdat de besten verkocht zullen worden. (vaker nee zeggen is makkelijker gezegd dan gedaan)

    Het enige wat we moeten hopen is dat PSV thuis kunnen winnen van een Spurs en Inter wat al zwaar genoeg gaat worden. Ajax moet 2e worden omdat het gewoon direct 4 extra punten zal opleveren. Daar zie ik namelijk kansen omdat Griekenland met AEK hopelijk 0 punten halen, Denenmarken niet door zal komen en Oostenrijk niet te ver komen met een Salzburg.
    Vind ik leuk
    vrijdag 21 september 2018 om 11:32
    De komende jaren zijn het vooral alleen ajax en psv die Nederlands belang in eren moet houden de rest moeten we maar afwachten.
    Vind ik leuk
    Mari +8547
    vrijdag 21 september 2018 om 12:27
    Nummer tien Turkije is buiten schot voor Nederland, dat vooral omlaag moet kijken
    Daarom hebben "we" Cocu gestuurd.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Nederland is er nog niet ondanks cruciale zege Ajax: Oostenrijk loopt in