VAR zit Willem II opnieuw dwars: 'Het lijkt nu wel alsof je niets meer mag'

    VAR zit Willem II opnieuw dwars: 'Het lijkt nu wel alsof je niets meer mag'

    zondag 7 oktober 2018 om 18:05

    Fernando Lewis is niet bijster enthousiast over de VAR. Niet voor de eerste keer dit seizoen werd zijn Willem II zondag 'slachtoffer' van de videoscheids. In het thuisduel met Feyenoord (1-1) ging de bal op de stip, nadat uit videobeelden was gebleken dat Thomas Meissner een overtreding had begaan op Jan-Arie van der Heijden. 

    Bennett van Fessem
    TILBURG

    De situatie tussen Meissner en Van der Heijden vond Lewis in het veld 'moeilijk' om te beoordelen. "Weet je: het is wel een contactsport, hè?", aldus de rechtsback voor de camera van VoetbalPrimeur. "Nu komt het een beetje over alsof je eigenlijk niets meer mag doen. Geen doelpunten meer mag voorkomen."

    "Misschien was het wel een penalty, misschien niet... Blom geeft een penalty, prima", vervolgde Lewis. "Soms heb je wedstrijden waarin je tegen goede spitsen speelt. Dan wil je ze even voelen. In het verleden kon dat. Als je dat nu doet, is het een penalty. De ene wedstrijd is dat beter dan bij andere wedstrijden.

    Bekijk hieronder het gehele interview met Lewis, waarin hij onder meer nog ingaat op de wedstrijd

    Plaats een reactie

    GPSV +406
    zondag 7 oktober 2018 om 18:07
    Hij heeft wel een punt.
    Vind ik leuk
    Fritz Korbach +21367
    zondag 7 oktober 2018 om 18:09
    Vind je? Even voelen is wel wat anders dan zijn arm uit de kom trekken he
    Vind ik leuk
    GPSV +406
    zondag 7 oktober 2018 om 18:11
    Ik bedoel hiermee dat die VAR aardig wat steekjes los heeft zitten kwa beslissingen.
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:13
    Klopt, maar hier niet.
    Vind ik leuk
    Zekur +270
    zondag 7 oktober 2018 om 21:26
    Echt wel, Meissner wordt eerst door Jan Arie geblokt en daarna op zijn tenen gestaan. Maar dat zien ze allemaal niet. VAR is waardeloos!
    Vind ik leuk
    Fritz Korbach +21367
    zondag 7 oktober 2018 om 18:13
    Ik vind het allemaal wel meevallen, aan het einde van het seizoen zal het redelijk in balans zijn denk ik.
    Vind ik leuk
    FR-Marti +274
    zondag 7 oktober 2018 om 18:21
    Dat was het zonder VAR ook. Vind dat voetbal zijn charme verliest zo. Laat Feyenoord maar gewoon beter gaan voetballen ipv via VAR bijna deze zaadpot binnenhalen.
    Vind ik leuk
    Degier +405
    zondag 7 oktober 2018 om 19:37
    Dit was één van de weinige juiste beslissingen van de VAR. Dat is jammer, want de VAR zou een goede toevoeging moeten en kunnen zijn.
    Vind ik leuk
    Nuance +9051
    zondag 7 oktober 2018 om 18:35
    Hij heeft helemaal geen punt op dit onderwerp. Meissner trekt vd Heijden aan zn schouder naar achteren. Overtreding in de 16, dus een penalty. Hoe moeilijk kan het zijn. Koster de trainer neemt het zijn verdediger kwalijk, dat zegt genoeg.
    Vind ik leuk
    Tilburgia +297
    zondag 7 oktober 2018 om 18:52
    Enige nuance is wel op zijn plaats aangezien van der Heijden eerst een overtreding maakt op Meissner
    Vind ik leuk
    Nuance +9051
    zondag 7 oktober 2018 om 19:21
    Dat heb ik oprecht niet gezien tijdens de herhaling. Ik zag Botteghin koppen en dacht dat Van Persie de beste kans had om de bal te raken. De overtreding was verder duidelijk.
    Vind ik leuk
    Beukenbv +13
    zondag 7 oktober 2018 om 19:27
    Ippon bedoel je?
    Vind ik leuk
    Deck010 +7234
    maandag 8 oktober 2018 om 09:36
    Wasari, hij viel niet op zijn rug ;-)
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:09
    Gelukkig dat die VAR er was anders hadden we nog verloren ook.
    Vind ik leuk
    Fritz Korbach +21367
    zondag 7 oktober 2018 om 18:10
    Was gewoon een terechte penalty, het is geen American Football he
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:12
    Nou dit was niet hetzelfde als “even voelen” hoor. Van der Heijden kan gewoon helemaal niet lopen om vrij te komen. Dat de bal er niet komt maakt niet uit.
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 09:22
    Strafschop was inderdaad terecht maar dat dat Malacia bijna de knie van Avdijaj eraf schopt dat wordt dan weer niet gezien. Donderrood had ie moeten krijgen.
    Vind ik leuk
    Deck010 +7234
    maandag 8 oktober 2018 om 09:37
    Dat ben ik dan inderdaad weer met je eens.
    Was een idiote overtreding die zeker een kaart verdiende.
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    zondag 7 oktober 2018 om 18:12
    Deze penalty viel natuurlijk wel iets voor te zeggen. De VAR heeft ons echter ook al vaak (onterecht) tegen gezeten. Het moet wel echt sneller trouwens, ik neem aan dat Blom aan het twijfelen was want anders zou ik niet weten wat ie zolang bij dat schermpje heeft staan doen
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 18:13]
    Vind ik leuk
    Romo +770
    zondag 7 oktober 2018 om 18:12
    Hou op ...
    Als je hier geen strafschop voor geeft
    Mag je er nooit meer 1 geven.
    Vind ik leuk
    Romo +770
    zondag 7 oktober 2018 om 18:13
    Kan de VAR Gio niet de laan uit sturen?
    Vind ik leuk
    poklane +4849
    zondag 7 oktober 2018 om 18:14
    Het is inderdaad een contactsport. Dat betekent alleen niet dat je iemand met beide handen om z'n schouder mag klemmen. Die Duitser was maar met 1 ding bezig en dat was Van der Heijden vasthouden.
    Vind ik leuk
    Zekur +270
    zondag 7 oktober 2018 om 21:28
    Jammer dat er uiteraard weer niemand heeft gezien wat Scharie van te voren bij Meissner deed. Blokken en tenen trappen.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11424
    zondag 7 oktober 2018 om 18:15
    De VAR is er alleen voor de top drie, afschaffen die zooi.
    Vind ik leuk
    FR-Marti +274
    zondag 7 oktober 2018 om 18:23
    Eens met afschaffen.. Rest is jou ding
    Vind ik leuk
    Bdschst +5
    zondag 7 oktober 2018 om 18:24
    Het was een penalty, dat geef ik toe, maar als je ziet wat van der Heijden allemaal doet voordat de corner genomen was. Blom had ook kunnen fluiten voor een vrije trap voor Willem II. Al met al een terechte uitslag, denk ik
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:25
    Dat systeem klopt gewoon niet. Nac is het levende voorbeeld. Laat ploegen het gewoon aanvragen en als je gelijk hebt, behoud je die aanvraag. Zo’n systeem lijkt mij veel beter. Maar zelfs als de var er naar kijkt, is het soms nog een foute beslissing...
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 18:26]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 7 oktober 2018 om 18:30
    De VAR wordt uiteindelijk ook gedaan door mensen he?
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:43
    Ja, maar het is nog te vaak een discussie punt, dat moet gewoon veel minder... Af en toe fout is iets anders dan geregeld, wat op moment wel het geval is. Overigens was die penalty van Feyenoord gewoon terecht, maar over het algemeen gezien.
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 19:24
    VAR wordt inderdaad gedaan door mensen gedaan. Maar Tilburger2412 heeft hier wel een heel sterk punt. Nou heb ik Willem II - Feyenoord heel snel afgezet en heb ik de penalty niet gezien. Maar de beslissingen die genomen worden, deugen vaker niet dan wel, en dan kunnen ze het nog van heel dichtbij terugkijken. Het klinkt zwaar paranoide maar ik krijg steeds vaker het gevoel alsof de wedstrijden verkocht zijn. En dan laat ik het dramatisch voetbal (zover je het nog voetbal kan noemen) van mijn eigen ploeg er buiten
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 19:25]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    maandag 8 oktober 2018 om 08:22
    Daarom meer zo doen als bij de hockey en tennis
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 09:59
    Op zich heb je gelijk, maar met alle respect daar heb je niks aan als een scheids meer aan zn eigen ego denkt
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 7 oktober 2018 om 18:31
    Ze moeten het gewoon doen zoals bij de hockey
    Vind ik leuk
    Quareck +7144
    zondag 7 oktober 2018 om 18:34
    Lijkt me geen goed idee, een hockeybal is keihard, als je daar tegen schopt breek je je voet, en dan heb ik het nog niet over koppen!
    Vind ik leuk
    Mo +11527
    zondag 7 oktober 2018 om 18:48
    Heb het moment nog niet gezien maar verbaasd me ook totaal niet dat Meissner de overtreding begin, die is zó slecht.
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 09:25
    Wat grappig dat je een mening hebt terwijl je het helemaal niet gezien hebt...doe maar gewoon niet joh.
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    maandag 8 oktober 2018 om 10:06
    Heb je hem wel eens een hepe wedstrijd gezien of waar is dit op gebaseerd? Bracht veel rust en kwam een aantal keer goed op. Nou jij weer
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 13:16
    Helemaal mee eens. Altijd leuk om dingen te roepen als je er geen verstand van hebt. Wel redelijk kansloos..
    Vind ik leuk
    Mo +11527
    maandag 8 oktober 2018 om 16:55
    Bij ADO vaak genoeg gezien. Bakte er helemaal niks van.
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    maandag 8 oktober 2018 om 17:01
    Nee okee dan is het in ieder geval ergens op onderbouwt. Ik zou je aanraden hem is te bekijken bij Willem II doet het prima nu namelijk
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 18:49
    Hup Feyenoord.
    Vind ik leuk
    13 +13111
    zondag 7 oktober 2018 om 22:52
    Haha, bij elk artikel de moed erin houden?
    Vind ik leuk
    kees ee +578
    zondag 7 oktober 2018 om 18:49
    . . nou, amsterdammers mogen nog heel veel hoor !?, . . ook van de var.
    Vind ik leuk
    repeP +1245
    zondag 7 oktober 2018 om 18:51
    Kom kom, duidelijker krijg je pingels niet snel denk ik.

    Al kan ik me wel voorstellen dat menige speler er van baalt dat er pingels voor acties worden gegeven waar dat vorig seizoen nog niet het geval zou zijn geweest
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1135
    zondag 7 oktober 2018 om 18:53
    Als je tegen Feyenoord speelt weet je dat de VAR alles in het voordeel van Feyenoord geeft.
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 19:03
    dat moet ook wel met Blom als scheidsrechter :P
    Vind ik leuk
    13 +13111
    zondag 7 oktober 2018 om 22:54
    Wat heeft Feyenoord tot nu toe, afgezien van deze penalty, dan als voordeel gehad vd VAR?
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    maandag 8 oktober 2018 om 10:06
    De niet rode kaart voor Malacia
    Vind ik leuk
    13 +13111
    maandag 8 oktober 2018 om 10:30
    Weet niet of dat een direct rode kaart had kunnen zijn. Hebben analisten zich daar nog over uitgelaten?
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    maandag 8 oktober 2018 om 10:36
    Geen idee, maar ik ga het niet baseren op wat de analisten zeggen. Ik heb gezien dat Malacia met al geel op zaak zn noppen in de knie van Avdijaj zet. Dat lijkt me rood, of een tweede geel. En ja een var mag niet over een tweede geel beslissen maar dat is toch ook raar, wat is het verschil tussen 2 keer geel en dan rood of direct rood
    Vind ik leuk
    Ihen +33
    zondag 7 oktober 2018 om 18:58
    Als je alleen kijkt naar Meisner die vasthoudt zeker een strafschop. Maar als je bekijkt wat daarvoor gebeurde, wat Jan-Arie bij Meisner deed, had er een vrije schop voor Willem II gegeven kunnen worden. Dan had je helemaal niet toegekomen aan het beoordelen van deze situatie. Hoe duidelijk het ook lijkt hier is er weer reden voor twijfel. Het wordt tijd om de cameraopstelling zo professioneel te maken dat je beelden van alle kanten krijgt en een goede beoordeling krijgt. Bij het WK waren 9 van de 10 VAR-momenten goed. In de competitie 7 van de 10 op zijn minst twijfelachtig. Wat mij betreft of investeren in de goede videobeelden voor de VAR of ermee ophouden.
    Vind ik leuk
    13 +13111
    zondag 7 oktober 2018 om 22:55
    Op WK hadden ze de beschikking over kundiger VARs
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 09:26
    En 24 camera's in elk stadion. In Nederland gemiddeld 6...
    Vind ik leuk
    13 +13111
    maandag 8 oktober 2018 om 09:48
    Dat is wel een erg groot verschil ja.
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    zondag 7 oktober 2018 om 19:06
    De tweede gele kaart/directe rode kaart Malacia werd dan weer niet gezien door de VAR. Heb het zojuist terug gezien
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 19:07]
    Vind ik leuk
    13 +13111
    zondag 7 oktober 2018 om 22:56
    VAR gaat niet over gele kaarten, dus ook niet over indirect rood. En direct rood heeft deze VAR het niet gevonden dus.
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 22:56]
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    zondag 7 oktober 2018 om 22:59
    Dan vind ik dat het systeem/de VAR en de scheidsrechter van dienst dat gewoon slecht hebben gedaan
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 09:27
    Klopt...want het was gewoon donkerrood!
    Vind ik leuk
    Koenbres +575
    maandag 8 oktober 2018 om 09:59
    Hij had in ieder geval hoe dan ook niet meer op het veld mogen staan
    Vind ik leuk
    zondag 7 oktober 2018 om 19:20
    VAR is echte een extra nadeel voor de kleinere ploegen.
    Vind ik leuk
    Bas Bus +37
    zondag 7 oktober 2018 om 19:28
    Stoppen met VAR !!
    [Reactie gewijzigd op zondag 7 oktober 2018 om 19:28]
    Vind ik leuk
    popiejopie +2620
    maandag 8 oktober 2018 om 08:36
    Willem II mag niet klagen met de VAR tot zo ver. Halve finale Beker is wel wat meer waard geweest.
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 09:28
    Dat was een terechte beslissing. Zelfs na dat lullige rechtzaakje.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2620
    maandag 8 oktober 2018 om 10:10
    Terecht of onterecht, zonder VAR stond W2 gewoon met lege handen.

    Objectief bekeken is mijn mening dat een kleine overtreding op het middenveld (zelfs na balcontact van de tegenpartij, al dan niet erg rommelig). Geen invloed mag hebben op een eventueel beslissend moment. Stel dat de speler hard onderuit wordt gehaald door de keeper in het strafschopgebied, met blessure als gevolg. Moet de scheids dan net doen of dat allemaal niet is gebeurd? Geen strafschop, geen kaart maar wel een minuut doorgespeeld voor spek en bonen met kans op blessure of wat dan ook?

    Nu gunde ik het Willem II meer dan Roda maar dit mag in principe niets uitmaken.

    Dit moment was ook het punt dat duidelijk werd dat de VAR nog verre van perfect is en dat er nog duidelijke regels en goede videoscheidsrechters voor moeten komen. Wat je persoonlijke mening ook is mag dus eigenlijk niets uitmaken als er duidelijke regels voor gelden.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 10:12]
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 13:14
    Er zullen nooit duidelijk regels komen. Dat is namelijk het zelfde als hands in het strafschopgebied. Elke scheids beslist hoe hij het ziet. En elke scheids ziet het anders bij de zelfde overtreding/handsbal. Het blijft een beslissing van een individu.
    En om dan dit beker incident erbij te halen is een beetje flauw. En zoals ik al zei: Hier is door meerdere partijen naar gekeken en beslist dat het goed was wat de scheids deed.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2620
    maandag 8 oktober 2018 om 13:42
    Leuk voorbeeld: over hands zijn namelijk wel duidelijke regels, alleen wordt er door verschillende personen anders gekeken.

    Dat zou bij de VAR ook moeten zijn. Welke regels gelden er nu precies en tot hoe ver mag de VAR terug gaan? Dat is makkelijk te definiëren. Hoe een scheids daar naar kijkt is dan aan hem.
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +245
    maandag 8 oktober 2018 om 15:12
    Dat is toch precies wat er nu is gebeurd dan. Volgens mij zeggen we dus het zelfde maargoed :p Probleem is dus dat het gewoon niet duidelijk is omdat, makkelijk gezegd, de scheids toch doet wat ie wil, ook al zijn er duidelijk regels. Vet onduidelijk dus voor de spelers en supporters...Zelfs met VAR
    Vind ik leuk
    popiejopie +2620
    maandag 8 oktober 2018 om 15:57
    Klopt inderdaad. Maar dat het een beetje meer duidelijk mag zijn, zijn we het denk ik ook over eens. Tot nu toe is de VAR verre van foutloos gebleken. En dat mag je een scheids toch wel aanrekenen vind ik. Als ze op het moment zelf niet 100% zeker zijn en een foutje maken, dat kan ik begrijpen. Maar af en toe worden er beslissingen gemaakt op basis van 10x de beelden terug zien waarvan ik denk.... mwa die had beter naar specavers kunnen gaan.
    Vind ik leuk
    Zot Joke +519
    maandag 8 oktober 2018 om 13:35
    Iedere corner is een penalty, als de VAR eerlijk is.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    VAR zit Willem II opnieuw dwars: 'Het lijkt nu wel alsof je niets meer mag'