United-speler kampte met depressie na verloren finale: 'Ik was heel erg down'

    United-speler kampte met depressie na verloren finale: 'Ik was heel erg down'

    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:52

    Michael Carrick kampte lange tijd met een depressie na het verliezen van de Champions League-finale in 2009. Dat heeft de oud-middenvelder van Manchester United onthuld in gesprek met The Times.

    Carrick verloor in 2009 met United de Champions League-finale van FC Barcelona. Balverlies van de middenvelder leidde de 1-0 van Samuel Eto'o in. De finale werd uiteindelijk met 2-0 verloren.

    Carrick beschouwt de verloren eindstrijd nog altijd als het grootste dieptepunt uit zijn carrière. "En ik weet eigenlijk niet waarom. Ik dacht alleen maar dat ik mijzelf heb laten zitten in de grootste wedstrijd van mijn carrière. Ik voelde me depressief, ik was heel erg down. Ik beschrijf het als een depressie, want het was niet een kortstondig iets", stelt hij tegenover The Times.

    "Ik voelde me wel vaker slecht of verschrikkelijk na sommige wedstrijden, maar na een paar dagen was dat wel over. Dit duel kon ik maar niet van me afzetten. Het was een vreemd gevoel", vervolgt Carrick. Een jaar na de finale was Carrick met Engeland op het WK in Zuid-Afrika, maar voelde hij zich nog altijd niet goed. "Het was de zwaarste tijd in mijn depressie. Hoewel het mijn droom was om op een WK te spelen, wilde ik eigenlijk naar huis."

    Plaats een reactie

    AFCA G.G. +1721
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:57
    Als je een depressie krijgt na een verloren finale dan ben je denk ik niet klaar voor topsport
    Vind ik leuk
    The Iceman +9090
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:00
    Na een persoonlijke fout. Er zijn natuurlijk ergere dingen te bedenken, maar zoiets houdt je wel een tijd uit je slaap. Net als bij Karius.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 10:00]
    Vind ik leuk
    Plattekar bv +23519
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:00
    Maar toen keek Carrick even naar zijn banksaldo en was hij zo weer het mannetje !
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +624
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:01
    Dat kan hij niet zelf dat doet zijn manager!
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:09
    Die depressie is over zodra je een stap neemt om weer te gaan voetballen en extra ontspanning neemt.😆
    Vind ik leuk
    Heisenberg +300
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:13
    Klinkt als een beetje een simpele reactie als ik eerlijk ben. Hoeveel druk denk je dat er op deze MENSEN staat? Miljoenen mensen kijken naar je en je moet wekelijks een topprestatie neerzetten. Ieder mens kan een depressie krijgen, waarom zou dat voor een topvoetballer niet gelden? Denk je dat mensen met topposities in het bedrijfsleven geen depressie krijgen en daarmee automatisch niet klaar zijn voor hun positie? Beetje kortzichtig. Met de druk van de huidige maatschappij en de druk die we ons zelf opleggen is de kans op een depressie een stuk groter. Een fout maken op zo'n belangrijk moment kan dan prima de druppel zijn
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +1721
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:15
    En dat zijn allemaal factoren waar je als topsporter mee om moet gaan, ik zeg niet dat het makkelijk is en hoort te zijn maar het hoort bij topsport.

    Kan je daar niet tegen, is dat helemaal niet erg maar dan is topsport beoefenen misschien niet het juiste beroep
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 10:17]
    Vind ik leuk
    Arvin +3652
    dinsdag 9 oktober 2018 om 15:09
    Behalve dat het erfelijk is kan het ook gewoon iedereen overkomen en de spanning die bij een CL finale komt kijken (en het schuldgevoel dat het door jou komt) is enorm. Als je zo voor de sport leeft is het echt wel begrijpelijk dat zo'n teleurstelling ook levensgroot is. Ik vind dit niet getuigen van een gebrek aan mentaliteit.
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +1721
    dinsdag 9 oktober 2018 om 15:46
    Het is nog helemaal niet bewezen dat het erfelijk is. En een teleurstelling die levensgroot is, is geen depressie. Er zijn inderdaad uitzonderlijke gevallen dat een hormoonstoring zomaar voor een depressie kan zorgen, maar de kans dat hij daar last van heeft is heel klein. Het zou kunnen dat de finale daarvoor een trigger was geweest, maar in topsport krijg je al op eerdere leeftijd met veel druk te maken dus dan had hij die trigger ook al eerder moeten hebben. Maar goed met een hele kleine kans heb je gelijk. Maar dan nog is het normaal dat je teleurgesteld bent na een finale en niet dat je dan depressief raakt. Of het nou iets lichamelijks is of iets mentaals; op het moment dat je na een finale last krijgt van een depressie als topsporter, dan is dat waarschijnlijk niet het juiste beroep voor je
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:19
    Weet je..... je oordeel te snel.ik heb een 100 kopie team en drie banen en bereik 1 miljoen per jaar.Ik weet wat depressies zijn en wat een burnout is.🤔
    Vind ik leuk
    Hammers96 +2490
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:25
    En als Ronaldo deze uitspraak had gedaan was het een op en top prof door zn winnaarsmentaliteit net zoals dat gejank bij Valencia....
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +1721
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:27
    Nee hoor, dan had ik hem ook geen topsporter gevonden. Teleurstelling is wat anders dan een depressie
    Vind ik leuk
    Jasperkoos +2159
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:07
    Een jaar na die verloren finale van 2009 speelde hij op het WK in Korea van 2002? Of bedoelt VP toch het WK van 2010 in Zuid-Afrika...
    Vind ik leuk
    Wemberly +172
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:08
    Zo depressief dat ie in 2010 prompt naar het verkeerde land was afgereisd voor het WK....
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:12
    Dan zal die karius helemaal aan de pam tabletten zitten
    Vind ik leuk
    guusje +1121
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:13
    Zou toch eerder denken dat de gehele selectie juist nu volledig depressief zou moeten door de huidige trainer....
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:25
    Ik zit ook aan de depressiva, maar dat zijn heel veel Feyenoord fans momenteel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:49
    Ik denk dat Carrick geen benul heeft van wat een echte depressie inhoudt. Mensen die daadwerkelijk in een depressie zitten zijn een tikkende tijdbom. Hun levenslust is weg en ze worstelen vaak met de gedachte van zelfmoord. Ik denk dat Carrick nog lang niet zo ver heen was. Bovendien won hij notabene de Champions League-finale in 2008 van Chelsea!
    Afijn, ik kan niet in zijn hoofd kijken. Maar iemand met zo'n prachtleven moet in staat zijn dingen te relativeren.
    Wel denk ik dat voetballers er goed aan doen om een jaarlijks bezoek aan de sportpsycholoog te brengen.
    Fysiek wordt alles getest en gemeten bij hun. Maar het mentale aspect is net zo belangrijk. Zeker met de gigantische druk van alle belanghebbenden rondom hun persoon.
    Vind ik leuk
    ELD070 +712
    dinsdag 9 oktober 2018 om 15:58
    We hebben natuurlijk ook Robert Enke gehad, beroofde zichzelf ook van het leven ondanks alle rijkdom.

    iedereen heeft problemen, alleen naarmate je rijker wordt zullen dit vaak iets luxere problemen zijn.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31558
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:30
    Het is maar een spelletje.

    Kijk op je bankrekening en dan is alles weer goed.
    Vind ik leuk
    City boy +393
    dinsdag 9 oktober 2018 om 13:51
    Wat een aansteller zeg
    Als hij van een verloren finale al met depressie kampt zou hij bij een finale zoals karius de volgende dag van de brug springen
    Vind ik leuk
    Truth +3018