Leegloop op komst bij crisisclub Manchester United: 11 (!) aflopende contracten

Leegloop op komst bij crisisclub Manchester United: 11 (!) aflopende contracten

Gepubliceerd: woensdag 10 oktober 2018 om 16:00wo 10-10-2018 om 16:00

Een dramatische seizoensstart, heibel in de kleedkamer, clubiconen die felle kritiek uiten en een manager op de schopstoel. De onrust bij het ooit zo stabiele Manchester United kent zijn weerga niet. Komend jaar lopen er óók nog eens elf (!) contracten af op Old Trafford.

Het seizoen 2018/19 is amper twee maanden bezig, maar nu al wordt er in Manchester met een schuin oog naar de volgende jaargang gekeken. De selectie van Manchester United lijkt een ongekende metamorfose te ondergaan. Liefst elf spelers van The Red Devils beschikken over een contract dat in juni 2019 afloopt – met de voetnoot dat de club in een aantal gevallen over een eenzijdige optie beschikt om er een extra jaar aan vast te plakken.

Van die elf zijn David de Gea, aanvoerder Antonio Valencia, Phil Jones, Chris Smalling, Juan Mata en Anthony Martial de meest opvallende namen. Ter vergelijking: aartsrivaal Manchester City beschikt over twee spelers die komend jaar transfervrij zijn. Bij Liverpool zijn het er vier (zie kader onderaan).


Wéér geen kampioen
Fans van de club zijn bang dat de magere sportieve prestaties én het aanhoudende rumoer rond manager José Mourinho consequenties hebben voor de toekomst van diverse belangrijke spelers. Het gaat met name om De Gea (27), al jarenlang dé uitblinker op Old Trafford. United kan een optie activeren die er voor zorgt dat de Spaanse goalie tot medio 2020 vastligt in Noord-Engeland. Maar is De Gea nog wel happy bij de club? Hoe gefrustreerd is de goalie nu United zo goed als zeker wéér geen kampioen wordt? In het verleden mikte De Gea al op een toptransfer. Een deal met Real Madrid viel in het water. 

Met de andere tien die eveneens over een aflopend contract beschikken, is eigenlijk in alle gevallen wel 'iets' aan de hand. Mourinho lijkt weinig vertrouwen te hebben in Smalling en Jones. Niet voor niets zeurde de Portugees de hele zomer om een nieuwe centrale verdediger. Luke Shaw vraagt zich volgens Sky Sports af of het wenselijk is voor zijn ontwikkeling om nóg een seizoen onder Mourinho te werken. De eens zo veelbelovende linksback staat al een paar jaar stil. 


De 33-jarige Valencia zou onlangs een aanvaring hebben gehad met zijn trainer. De Ecuadoriaan bood openlijk zijn excuses aan, nadat hij een bericht over een aanstaand ontslag van Mourinho een like had gegeven op social media. Juan Mata en Ander Herrera schipperen beiden tussen bank en basis. Niemand verwacht dat zij over een jaar nog actief zijn op Old Trafford.

Anthony Martial - in 2015 door Louis van Gaal voor circa zestig miljoen euro aangetrokken - geniet evenmin het vertrouwen van Mourinho. Afgelopen zomer werd er al volop gespeculeerd over een vertrek. Ook bij de Fransman beschikt United over een eenzijdige optie. Dat geldt eveneens voor Valencia, Matteo Darmian en de jonge Andreas Pereira. 

Renovatie
De aanstaande gedaanteverandering van de selectie van United kan nog veel grotere proporties aannemen. Marcos Rojo en Victor Lindelöf lijken belangrijke kandidaten om de club te verlaten, al hangt de toekomst van de Argentijn en de Zweed mogelijk samen met die van Mourinho. Dat laatste geldt zéker voor Paul Pogba. Engelse kranten berichten haast dagelijks over de slechte verstandhouding tussen de man van 105 miljoen en zijn trainer. Zaakwaarnemer Mino Raiola zou Pogba liever vandaag dan morgen verkopen aan een topclub uit Spanje of Italië. 

Dan is er nog het ongelukkige huwelijk tussen United en Alexis Sánchez. De Chileen staat voor ruim 25 miljoen euro per jaar op de loonlijst, maar presteert al sinds zijn komst in januari ondermaats. Sánchez lijkt niet happy met zijn rol vanaf links, aan de zijde van targetman Romelu Lukaku. In de schaduw van Sánchez en Martial loopt ook Marcus Rashford nog rond bij United. De twintigjarige Engelsman slaagt er onder Mourinho maar niet in om een vaste basisspeler te worden. Arsenal, Chelsea en Tottenham Hotspur houden de situatie naar verluidt in de gaten. 

Aflopende contracten bij top-zes van Engeland

Manchester United (11): David de Gea, Phil Jones, Chris Smalling, Antonio Valencia, Luke Shaw, Matteo Darmian, Ashley Young, Andreas Pereira, Ander Herrera, Juan Mata, Anthony Martial

Chelsea (7): Cesc Fàbregas, David Luiz, Olivier Giroud, Gary Cahill, Lucas Piazon, Willy Caballero, Robert Green

Tottenham Hotspur (5): Toby Alderweireld, Jan Vertonghen, Mousa Dembélé, Fernando Llorente, Michel Vorm


Arsenal (5): Aaron Ramsey, Danny Welbeck, Nacho Monreal, Petr Cech, Stephan Lichtsteiner

Liverpool (4): James Milner, Daniel Sturridge, Alberto Moreno, Lazar Markovic

Manchester City (2): Vincent Kompany, Eliaquim Mangala

Poll

Denk jij dat De Gea komende zomer vertrekt?

(3672 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 10 oktober 2018 om 16:03
"Zaakwaarnemer Mino Raiola zou Pogba liever vandaag dan morgen verkopen aan een topclub uit Spanje of Italië."

Ja, dat begrijp ik. Dat wil hij elke dag wel.
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:04
En ook niet de minste namen.. Ben benieuwd of iemand dit nog op de rit gaat krijgen.
Vind ik leuk
Orphen89 +3135
woensdag 10 oktober 2018 om 16:13
Ik dacht dat je wat zei, zo te zien is er in Engeland een complete selectie op te pikken xD
34 spelers in totaal bij die topclubs... En een selectie waar je de Eredivisie wel mee zou winnen.
Vind ik leuk
Unknown007 +2147
woensdag 10 oktober 2018 om 16:22
Een selectie waar je ook zomaar de PL mee kan winnen.
Vind ik leuk
DeanJayden +11187
woensdag 10 oktober 2018 om 17:17
Bij United is + en + duidelijk een -, deze selectie en dan zulke slechte resultaten dat lukt zelfs Scholletje niet
Vind ik leuk
Lampenpit +1334
woensdag 10 oktober 2018 om 17:55
Wordt leuk deze 2 transferperiodes, veel wijzigingen in meerdere teams verwacht ik. Arsenal zou echt een hoop spelers van deze clubs kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:04
Het zijn nou niet bepaald geweldenaars die een aflopend contract hebben. Als Manchester United zijnde zou ik alleen de Gea missen.
Vind ik leuk
HJR +8870
woensdag 10 oktober 2018 om 16:13
Bij de andere clubs wel. Je kan een aardig team bij elkaar halen

De Gea,
Alderweireld, D Luiz, Vertonghen, Monreal
Milner, Fabregas, Dembele, Mata,
Giroud, Martial
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:17
Punt is wel dat in bepaalde gevallen de clubs nog wel de eenzijdige optie hebben om het contract met een seizoen te verlengen, dat geldt in bovenstaand team bijv. voor De Gea, Alderweireld, Vertonghen en Martial.. In de zin dat je deze spelers dus niet zomaar even transfervrij binnen kunt halen na dit seizoen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 16:20]
Vind ik leuk
HJR +8870
woensdag 10 oktober 2018 om 16:42
ahh kleinigheidje joh :P
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:44
Martial gaat dan voor een prikje weg😊
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:43
Oh ja zeker! Ik had het alleen over de spelers van United haha.
Vind ik leuk
SjakieNYC +185
woensdag 10 oktober 2018 om 16:06
Groot deel hiervan heeft opties tot verlenging in hun contract neem ik aan?
Vind ik leuk
HJR +8870
woensdag 10 oktober 2018 om 16:07
Nou Marc letten we op
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 16:07
De Gea leek lange tijd voorbestemd om naar Real Madrid te gaan, maar die hebben nu dus Courtois gehaald.. Zou me niet verbazen als hij uiteindelijk een heel lucratief en nieuw contract tekent bij United en anders staan ze voor de vraag: verkopen in de zomer van 2019, of een jaar later transfervrij laten vertrekken?
[Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 16:08]
Vind ik leuk
raoul88 +853
woensdag 10 oktober 2018 om 16:09
Ajax sla je slag!!
Vind ik leuk
pos +9326
woensdag 10 oktober 2018 om 16:11
Zo'n Phil Jones als stand-in voor Hatzidiakos zou nog kunnen. Voor de rest zou ik niet weten wat je er mee moet.
Vind ik leuk
Wazedde? +110
woensdag 10 oktober 2018 om 16:13
Hamvraag is natuurlijk:
Presteren de spelers minder doordat zij niet in vorm zijn, of passen de methodes van Mourinho niet bij hen? Denk eerder het laatste.
Vind ik leuk
Smithsonian +41271
woensdag 10 oktober 2018 om 16:17
Mourinho eruit flikkeren.
Vind ik leuk
Sanders +4234
woensdag 10 oktober 2018 om 16:18
Luke shaw wil verlengen maar hij heeft aangegeven dat hij dat contract wil verdienen dit seizoen met zijn prestaties.
Vind ik leuk
G.Kopf +4359
woensdag 10 oktober 2018 om 16:20
Als die allemaal vertrekken hebben ze echt een miljard nodig plus een nieuwe trainer om weer bij de top te komen.
Dit is diep triest, straks is Arsenal ze nog voorbij.
Vind ik leuk
oke dan +4528
woensdag 10 oktober 2018 om 16:42
Arsenal staat al 5 punten voor op United en spelen met de week beter.
Vind ik leuk
G.Kopf +4359
woensdag 10 oktober 2018 om 16:45
Ik bedoel voor de komende seizoenen. Arsenal is natuurlijk wat afgezakt. Halen ze nu hopelijk weer in.
Vind ik leuk
Kopstootje +9536
woensdag 10 oktober 2018 om 16:23
Kunnen er een paar terecht bij Utrecht.
Vind ik leuk
Brijk +927
woensdag 10 oktober 2018 om 17:04
Ik ook ja, het weer in Engeland is altijd beroerder dan in Italie of Spanje😉
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 17:10
Dat van de gea klopt niet hij heb zijn contract verlengd en opgeschaald tot 2020 weet niet waar vp deze info vandaan haalt
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 17:22
Denk dat je bedoelt dat ze een optie hebben om zijn contract met een seizoen te verlengen, in dat geval ligt hij vast tot 2020, momenteel officieel nog tot de zomer van 2019.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +3289
woensdag 10 oktober 2018 om 17:31
Mooi toch dan kun je optimaal aan een nieuw team werken
Vind ik leuk
Portu +2
woensdag 10 oktober 2018 om 17:37
Mourinho kan dan de juiste team bouwen.
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 17:50
Vertonghen en alderweireld transfervrij naar Ajax en dan rashford ophalen bij United. Dan hebben we voor de ligt, de jong en huntelaar alvast vervangers. Dan blijft nog genoeg Geld over voor een opvolger voor als zyech gaat. De rest proberen te houden.👌👌
Vind ik leuk
Het Brein +4691
woensdag 10 oktober 2018 om 17:57
David de Gea: PSG
Phil Jones: Cardiff City
Chris Smalling: West Ham United
Antonio Valencia: Fenerbahçe
Luke Shaw: Arsenal
Matteo Darmian: Juventus
Ashley Young: Aston Villa
Andreas Pereira: Benfica
Ander Herrera: Ath. Bilbao
Juan Mata: Lazio Roma
Anthony Martial: Bayern München

Zo, opgeruimd :)
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 20:00
Jouw sturen we naar een onbewoond eiland.Hahaha
Vind ik leuk
Het Brein +4691
woensdag 10 oktober 2018 om 20:19
Joepie! Is daar wel wifi?
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 20:51
Nee.wel een schatkist met spelletjes en ingeblikte voedsel met een blikken opener voor twee jaar voor het geval dat we je vergeten en een jaar later op haalden.

Och ik vergeet iets er komt elke week een postduif op bezoek voor de nodige nieuwtjes over de einduitslagen.....

Volgens mijn was dat het tenzij ik iets vergeten ben😆
[Reactie gewijzigd op woensdag 10 oktober 2018 om 20:55]
Vind ik leuk
Het Brein +4691
woensdag 10 oktober 2018 om 21:20
Ik ga akkoord, vooral die duif was de druppel..
Vind ik leuk
Shelbourne +5861
woensdag 10 oktober 2018 om 17:58
United heeft er ook een puinhoop van gemaakt de laatste jaren. Eigen schuld zeg ik dan
Vind ik leuk
Foebele +53581
woensdag 10 oktober 2018 om 18:22
Ik zou beginnen met Mourinho, dan een hele uitgebreidde zoektocht doen naar een trainer die geschikt is voor de club en die man gewoon een tijd de kans geven om iets op te bouwen.

Waarom was Ferguson zo succesvol? Omdat er duidelijkheid was over de visie, hij bepaalde en hij was ook zo slim om spelers te verkopen op hun top ipv als ze over hun top heen waren, er stond iedere keer weer een vervanger te popelen om die topper te vervangen.

Al die clubs die maar trainers ontslaan, spelers kopen en weer lozen, ze snappen er niks van en verspillen honderden miljoenen euro's aan die onzin.

Zet nou eens iets neer en geef een trainer ook eens wat jaren de tijd, al die afkoopsommen die je maar moet betalen brengen je toch ook helemaal niks?
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 20:43
Ferguson was de eerste jaren ook niet succesvol.🤔
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 18:25
Kan die De Gea een beetje keepen? Is misschien wel wat voor PSV als Zoet komende zomer eindelijk zijn transfer krijgt.
Vind ik leuk
donderdag 11 oktober 2018 om 06:56
Is best betalende keeper en ook de beste van de wereld.Ik denk dat hij het beste past bij Ajax.hahaha

Word ik nu verbannen naar een onbewoond eiland zeker deze uitspraak of krijg ik eerst een waarschuwing want ik maak de WC schoon bij roddel ook als fans verliezen en ze hangrm boven de pot dan maak ik het schoon met AJAX WC eend nadat ik het door spoel want gloor help dan niet meer?
Vind ik leuk
woensdag 10 oktober 2018 om 18:35
Als ze van Gaal hadden laten zitten dan waren ze landskampioen geweest en ook de champignons League hadden ze hoge ogen gegooid . Het is zo dom van ze geweest dat ze die Mourinho aan de macht hebben gezet . Dat zij echt verloren jaren geweest.
Vind ik leuk
Feye1908 +8933
woensdag 10 oktober 2018 om 19:51
34 van bovengenoemde spelers zouden met gemak mee kunnen in de Eredivisie
Vind ik leuk
donderdag 11 oktober 2018 om 07:05
34 van bovengenoemde spelers zouden niet snel kiezen voor de Eredivisie.
Vind ik leuk
Feye1908 +8933
donderdag 11 oktober 2018 om 08:43
Ah ze zijn bang voor de moordende concurrentie hier. Jammer hoor.
Vind ik leuk
Zlatan I +20
donderdag 11 oktober 2018 om 10:19
Zag Zlatan jaren geleden al aankomen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws