'Typische Ajax-speler' in Bundesliga: Ik voelde dat ik daar een kans zou krijgen

    'Typische Ajax-speler' in Bundesliga: "Ik voelde dat ik daar een kans zou krijgen"

    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:08

    Javairo Dilrosun gaat als de bliksem in Duitsland. De twintigjarige Nederlander gooit hoge ogen in de Bundesliga bij Hertha BSC en mocht zich deze week voor het eerst melden bij Jong Oranje. En dat terwijl hij bij Ajax niet slaagde.

    Dilrosun doorliep de jeugdopleiding van de Amsterdammers, maar vertrok al op zijn zestiende. "Ik was 16 jaar en ik kreeg bij Ajax geen contract aangeboden", aldus de aanvaller in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Waarom niet? Ik heb echt geen idee. Er kwam geen aanbieding. Vervolgens werd ik uitgenodigd door Chelsea en Manchester City. Die waren meteen concreet. Toen ik bij de laatste club op bezoek was, wist ik het meteen: daar wilde ik heen."

    Bij City brak Dilrosun echter niet door. Hij wilde hoe dan ook een stap maken naar een club waar hij wél aan spelen toe zou komen. Het werd de Bundesliga. "Hertha BSC is echt de juiste club voor me. Er was meer interesse, maar ik voelde dat ik daar een kans zou krijgen. Als een klassieke buitenspeler. Als ik de kans zie, ga ik buitenom en dan komt die voorzet. Een typische Ajax-speler? Jij zegt het..."

    Dilrosun merkt op fysiek vlak veel verschil in Duitsland. "Als jeugdspeler bij Ajax liep ik nauwelijks. Daar zette ik een beetje druk op de verdedigers. Eigenlijk meer nepdruk, hahaha. Nu loop ik ruim tien kilometer per wedstrijd, ik moet die meters maken van de trainer. Ik ben in Duitsland zó veel sterker geworden."

    Plaats een reactie

    Smithsonian +31564
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:14
    Misschien wel beter zo.
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:15
    Ajax stuurt veel talenten weg.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:21
    Omdat ze toch uit de hemel blijven vallen. Het maakt allemaal dus niet uit
    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:30
    Hij is niet weggestuurd. Hij kreeg op zijn 16e nog geen contract en anderen wel. Daar heeft hij zijn conclusies uitgetrokken. Zijn wel meer jongens die op hun 16e nog geen contract hebben maar later wel doorbreken bij Ajax.
    Maar snap best dat het voor veel jongens voelt alsof Ajax geen vertrouwen in je heeft. In dit geval is het dus een foutje van Ajax geweest.
    Vind ik leuk
    B. Alrond +1359
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:59
    Kille club, dat ajax :P
    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:14
    Kan ook een manier zijn om iemand te prikkelen. Om nog meer zijn best te laten doen. Hij geeft het zelf al aan. Bij Ajax liep hij niet zo veel. Beetje schijn druk zetten. En dat vindt hij dan nog grappig ook. Tsja, moet je dan zo iemand belonen?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:45
    Aldus B.Alrond die tig jaar lang intern betrokken was bij de club!
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:49
    haha zo makkelijk om te zeggen dat dit een fout van ajax is. Komop man, hij speelt bij Hertha. Is het ook een fout van ajax dat ze Lukoki hebben laten gaan? Ajax heeft een jeugdopleiding van hier tot Tokio en maar 1 eerste selectie. Niet iedereen kan doorbreken, simpel zat.
    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:57
    Dat is waar maar dit was in de jeugd al 1 van de beteren. Ook altijd geselecteerd voor de nationale jeugdploegen. Bij Ajax baalden ze er ook van dat hij destijds weg is gegaan. Ik snap heus wel dat je er wel eens naast kan zitten en dat je nou eenmaal niet iedereen een kans kan geven. Maar dit was er 1 met ene grote potentie. Net als Malen, Redan, TFM, Familia-Castillo. Maar die kozen allemaal zelf om weg te gaan ondanks de contractaanbieding van Ajax. Deze jongen kreeg geen contract, ja dat is dan een foutje van Ajax. Is toch niet zo erg om dat toe te geven. Ook bij Ajax gaat er genoeg fout.
    Vind ik leuk
    2cents +54995
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:37
    Anderen kregen destijds ook niet direct een contract op hun 16e.

    Dilrosun werd vroeg doorgeschoven richting de o19. Oa voor de Youth League. Dat deed Ajax alleen met de spelers waar het echt vertrouwen in had.

    Het is juist frappant dat dit soort spelers blijkbaar alleen vertrouwen leek te halen uit een contractaanbieding. Daarom was Ajax genoodzaakt de wens van Cruijff, pas een contract in het seizoen van de 17e verjaardag, te laten gaan.

    Maar dat anderen wel een contract kregen en hij niet klopt niet.
    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:42
    Ik dacht ze al vrij snel van dat plan waren afgestapt. Was ook wel erg naïef gedacht van Cruijff en Jonk. De echte clubjongens willen wel wachten. De bijstand jongens niet. En laat in die laatste categorie nou net heel veel talent zitten.
    Vind ik leuk
    2cents +54995
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:55
    Inschattingsfout inderdaad. Het idee erachter was wel weer aardig natuurlijk. Als ze met 18 debuteren liggen ze nog 2 i.p.v. 1 jaar vast. Dan kun je makkelijker tot een verlenging komen.

    Wat mij het meest bevreemdt is dat die gasten maar roepen dat Ajax geen plan had. Dat terwijl iedere jeugdvolger bij Ajax hetzelfde patroon zag bij de grootste talenten. Dilrosun werd niet doorgeschoven omdat de oudere lichting geen buitenspelers had. Hij werd doorgeschoven omdat Ajax zijn ontwikkeling verkoos boven dat van de ouderen op zijn positie. Het was zo helder als glas.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 15:19]
    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:15
    Inderdaad
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8174
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:41
    Hehehe.
    Vind ik leuk
    Mr bien +1303
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:28
    Utrecht heeft geen talenten.
    Zal altijd een klein clubje blijven
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:49
    Dan volgt jij utreg niet goed mislukkelin.
    Vind ik leuk
    Mr bien +1303
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:14
    Dat zien we in de ranglijst
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:38
    Einde van de rit worden de prijzen verdeeld slimmerd.
    Vind ik leuk
    Mr bien +1303
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:53
    Vergeleken met jou is al heel snel iemand slim
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 17:08
    Daar val jij niet onder.
    Vind ik leuk
    Mr bien +1303
    vrijdag 12 oktober 2018 om 17:09
    Oh jawel hoor
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 17:12
    NEE
    Vind ik leuk
    Ruud Valk +10
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:10
    vandaar dat jullie de laatste tien jaar standaard pnt laten liggen tegen FC Utrecht, kneusje ben je ..
    Vind ik leuk
    Mr bien +1303
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:15
    Vlieg op rare vogel
    Vind ik leuk
    JonathanAjax +7104
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:33
    Pure luxe! Je kan geen opleiding hebben met 5000 talenten. Elke jeugdspeler wil toch naar Ajax, dus dan moet je selecties maken. Soms pakt het verkeerd uit, vaak pakt het geweldig uit!
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:48
    Dan kun je beter je heil ergens zoeken waar je wel de kans krijgt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:50
    Je kan blijkbaar eerst tot je 17e bij ajax leren en dan een stap maken, aldus 3 kwart van de ED spelers.
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:56
    3 kwart is wel overdreven maat.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:44
    Soms voldoen talenten niet op een bepaald beoordelingsmoment en wordt er afscheid genomen.
    Helaas kan dat achteraf wel eens het verkeerde besluit geweest zijn, zoals in dit geval.
    Vind ik leuk
    Utca030 +13540
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:39
    En dat is dan weer mooi voor andere clubs.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:51
    Hertha BSC...... Komop man, had hij op de plek van Neres of Ziyech moeten staan?
    Vind ik leuk
    Pec010 +2071
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:20
    Ja Hertha inderdaad. Staan gedeeld 2e in de Bundesliga, groter stadion meer publiek en meer geld dan Ajax. Je kan toch toegeven dat Ajax in geval gewoon een fout heeft gemaakt?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 10:29
    Haha nee Ajax zit hier niet mis. Hertha is inderdaad leuk begonnen. Dat stadion zit nooit vol en dat is een Olympisch stadion. Dus dat is niet gebouwd omdat Hertha zo groot is. En meer geld dan Ajax? hahahahaha. Van welke bron heb je dat? De Speld?
    Vind ik leuk
    Leozao +1415
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:17
    Als Ajax zo nu en dan geen talenten weg zou sturen zou het voor de rest wel erg schraal gaan worden. Als we dat niet doen zouden we andere clubs moeten opkopen. Deze methode is eenvoudiger
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 07:51]
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:25
    Win eerst maar eens wat. Mooi voetbal okee. Maar het gaat om de prijzen.
    Vind ik leuk
    Leozao +1415
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:26
    Die prijzenkast van ons staat voller dan welke ook in NL!
    Vind ik leuk
    Enden +4051
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:43
    Haha en dan is jouw naam voetbal liefhebbers
    Vind ik leuk
    Leozao +1415
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:45
    Naam is meervoud en incorrect; als je van voetbal houdt, dan hou je van het voetbal van Ajax. Maar dat is logisch
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:47
    Jij doet jouw nickname als liefhebber in ieder geval geen eer aan.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5078
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:30
    Ach wilbertje, wat ben jij weer een vervelend knulletje vandaag.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:39
    Ja he. Ik zeg niets verkeerd, maar als je wat over Ajax zegt ben je gelijk verkeerd bezig.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:31
    Ik gaf eigenlijk altijd nepdruk, maar geen idee waarom ik geen contract kreeg...
    Vind ik leuk
    pietprecies +4822
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:35
    Misschien dat je door die nepdruk van je niet geslaagd bent? Ik weet het niet hoor maar deze zin:

    “Als jeugdspeler bij Ajax liep ik nauwelijks”

    En verder terug deze:

    “Er kwam geen aanbieding, waarom niet? Ik heb geen idee”.

    🙈
    Vind ik leuk
    Der Monarch +2038
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:42
    Was als jeugdspeler mentaal echt nog niet goed genoeg.
    Vind ik leuk
    Spekholz +545
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:45
    Speelt verdomme 2 goede wedstrijden en hoopt al op t grote Oranje. Ga eerst eens een reeks goed presteren man..
    Vind ik leuk
    Fritske01 +2710
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:00
    Het lijkt bijna op het hypen in de hoofdstad.
    Wat dat betreft is hij toch nog een beetje Ajacied.
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1310
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:45
    Dat heeft iedere club, de een wat meer dan de ander. Soms doet een andere omgeving wonderen.
    Vind ik leuk
    Degraaf +16725
    vrijdag 12 oktober 2018 om 07:51
    In die laatste alinea geeft hij zelf al aan waarom hij bij Ajax geen contract kreeg: ik liep nauwelijks en een beetje druk zetten op de verdedigers. Dus wat is zijn punt?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:48
    Helemaal gelijk in maat.
    Subjectief geheugen heet zoiets;)
    Vind ik leuk
    Kuip +7458
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:03
    De laatste alinea spreekt boekdelen. Daarom raad ik alle jonge spelers aan zo vroeg mogelijk naar het buitenland te vertrekken. Daar word je een kerel. Al die mensen die Kluivert verketteren komen er nog wel achter. Hij heeft nog even tijd nodig maar zal over een tijdje veel sterker en beter zijn dan wanneer hij bij Ajax was gebleven.
    Hij leert bij Roma meer op de training dan van een wedstrijdje tegen Emmen.
    Vind ik leuk
    DEWEE +2313
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:36
    Nou in de laatste alinea staat toch duidelijk waarom Ajax je geen aanbieding heeft gedaan. Alsof je bij Ajax niet hoeft te rennen? Gewoon de verkeerde instelling dus.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:41
    Hij kreeg geen nieuw contract bij Ajax maar hij weet niet waarom??
    Selectief geheugen waarschijnlijk ,als er namelijk iemand duidelijk was en is in de communicatie wb jeud en intwikkeling bij Ajax dan Saïd Ouaali wel.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26325
    vrijdag 12 oktober 2018 om 08:48
    Mooi verhaal wel. Op zijn 16e weg gemoeten bij Ajax, niet geslaagd bij City en nu succesvol in de Bundesliga bij een grote club. Die gaan we snel terugzien in het 'grote' Oranje.
    Vind ik leuk
    2cents +54995
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:40
    Hij moest niet weg, hij wilde weg omdat hij te ongeduldig was voor het beleid van destijds.
    Vind ik leuk
    Foebele +55142
    vrijdag 12 oktober 2018 om 09:10
    Ze hadden natuurlijk geen plan met je dus ben je maar weggegaan...
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws