Mogelijkheden VAR in De Kuip beperkt: 'Kunnen geen bewegende beelden afspelen'

Mogelijkheden VAR in De Kuip beperkt: 'Kunnen geen bewegende beelden afspelen'

Gepubliceerd: vrijdag 12 oktober 2018 om 12:48vr 12-10-2018 om 12:48

De KNVB is positief over de invoering van de VAR in de Eredivisie. Toch is er ook nog genoeg te verbeteren. Op het gebied van communicatie tussen de VAR en de scheidsrechter, maar ook de communicatie met het publiek kan beter.

Dat laat Mark van der Roest, namens de KNVB betrokken bij het VAR-project, weten in gesprek met NOS Sport. "We merken dat er draagvlak is voor de VAR. Duidelijke fouten die gecorrigeerd worden, dat begrijpen mensen." Toch zijn er nog genoeg dingen te verbeteren. "We merken dat de communicatie tussen scheidsrechter en VAR nog duidelijker kan," aldus Van der Roest. "Als je gaat praten moet je goed naar elkaar luisteren. In een stadion is dat weleens lastig."

Er wordt nog gezocht naar een oplossing om beslissingen van de VAR beter over te brengen op het publiek in het stadion. Dat is niet overal even makkelijk, merkt Van der Roest. "In De Kuip zijn de technische mogelijkheden bijvoorbeeld beperkt en kunnen we geen bewegende beelden afspelen." Eén ding staat volgens hem wel vast: "De videoscheidsrechter gaat niet alle problemen oplossen. Interpretatie blijft. Die uitdaging houden we toch."

Lees meer over:EredivisieFeyenoord

Poll

Zijn jullie tot nu toe tevreden met de VAR in de Eredivisie?

(2477 stemmen)

Plaats een reactie

Kopstootje +9347
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:54
Ik zou een app brengen waarin de toeschouwers kunnen oordelen over een situatie.

Meeste stemmen gelden.
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:58
Dat zou geniaal zijn, maar in het nadeel van kleine clubs
Vind ik leuk
Roffel1998 +3600
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
Ja en bij een wedstrijd zitten de meeste toeschouwers van de thuisclub en daardoor zal alles voor de thuisploeg in t voordeel zijn en voor de uitploeg in t nadeel.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
Nee, juist niet. Van de uitspelende club zitten de meesten thuis voor de buis en die kunnen de herhalingen tot drie keer terugzien. Gaat niet in het stadion natuurlijk.
Vind ik leuk
Roffel1998 +3600
vrijdag 12 oktober 2018 om 15:56
Maar dan zijn dr wel gewoon mensen van andere clubs die gaan stemmen op wat voor hun t gunstigst is, gezien de ranglijst.
Vind ik leuk
J Kiprich +18662
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
Briljante grap die niet door iedereen wordt begrepen zie ik!
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:25
Alsjeblieft zeg. De helft van de ‘fans’ kan nu zijn mobiel al niet in zn zak houden tijdens de wedstrijd
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:54
Gewoon duidelijke kaders stellen
Vind ik leuk
COYG +8525
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:55
Tja er hangt één bord in de Kuip waar eigenlijk alleen de stand op past en de tijd.
Vind ik leuk
J Kiprich +18662
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:24
Het zijn er twee en daar komen ook gewoon bewegende beelden op voorbij. Dus ik begrijp niet zo goed waar deze koekebakker het over heeft.
Vind ik leuk
COYG +8525
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:32
Ja bewegende beelden worden er wel op afgespeeld, maar de helft van het stadion ziet het niet goed, omdat het zo klein is. Dat andere bord is mij dan ontgaan.
Vind ik leuk
J Kiprich +18662
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:42
Er hangen aan beide korte zijden schermen waar de speeltijd en stand op staat. En laten we dat lekker zo houden. Na afloop kijk ik de herhalingen wel. Van die schermen wordt je alleen maar lui naar mijn mening.
Vind ik leuk
HanV +5733
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:22
Bij ons laten ze sinds dit seizoen de kaarten en de wissels zien op de borden. Ook wel bewegende beelden, kun je zien hoe ver de bal naast was.
Vind ik leuk
Il Gordo +21253
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:33
Heeft het waarschijnlijk nog over het bord wat er zes jaar geleden hing. Dat krijg je als je nooit in De Kuip komt ;)
Vind ik leuk
Deck010 +10215
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:00
Nou moet ik wel zeggen dat ik het wel deels met hem eens ben. Ik zit zelf op V en het ene bord hangt te dichtbij / te schuin om te kunnen zien en het andere bord hangt te ver weg. Ik kan daar wel de stand op zien, maar de tijd is een ander verhaal...zegt waarschijnlijk meer over die schele kop van mij denk ik ;-)
Bewegende beelden worden overigens zijn er alleen maar vóór de wedstrijd.
Vind ik leuk
J Kiprich +18662
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:42
Ik zit meestal op VV en kan van daaruit ook de tijd prima zien op het bord aan de overkant. Je bent toe aan een brilletje, schele otter! ;-)
Vind ik leuk
Deck010 +10215
vrijdag 12 oktober 2018 om 15:44
Ben er ook bang voor.....maar laten we eerlijk zijn, de laatste tijd is het niet verkeerd om slechte ogen te hebben in de Kuip.
Vind ik leuk
Vinnie J +1911
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:56
Ajax=var= Afschaffen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:58
Sjezus man, kleuter..
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
Kleuter? Afgebrande moederkoek eerder.
Vind ik leuk
Killshot +156
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:16
Edit VP: Reactie verwijderd
Vind ik leuk
repeP +2285
vrijdag 12 oktober 2018 om 18:08
🤣 Hoef kom je er op?
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
Verbaast mij sowieso dat er nog stroom is in de Kuip.. ;-)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:02]
Vind ik leuk
Il Gordo +21253
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:34
Ja.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
Dan heeft de VAR toch mazzel dat ze geen bewegende beelden kunnen uitzenden uit de Kuip, want er zijn weinig Feyenoord spelers die zich tijdens een wedstrijd bewegen dus zo,n gemis is dat niet.
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:00
Slecht.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:03
Gewoon sarcasme en zelfspot, niks mis mee toch?
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:09
Met dat oogpunt heel mooi zelfs haha
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:19
Ik kan dat wel waarderen..
Vind ik leuk
RtdDub +13292
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:00
Ja, dat geldt, vermoed ik, voor 80% van de stadions dat er geen scherm is?

Gek genoeg heb ik in een stadion waar iedere plek goed zich heeft ook niet zo'n behoefte aan een enorm scherm.
Waar ik wel behoefte aan heb is capabele bonden en scheidsrechters.
Vind ik leuk
Il Gordo +21253
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:34
En een capabele technische staf...
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:01
Scheidsrechters zijn `n beetje Ego trippers (Kuipers-Nijhuis)
Normaal was hun beslissing leidend,
maar nu worden ze op de vingers gekeken
en dat stoort ze.
Vind ik leuk
NvC +9676
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:06
Domme poll. Ben absoluut niet 100% positief over de VAR, maar afschaffen hoeft niet. Met verbetering kan het echt een goeie tool zijn voor de arbitrage.
Vind ik leuk
Fritske01 +5323
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:18
De beelden ook tonen op een groot scherm in het stadion.
Is het gemor en gezeik over en kunnen een aantal primadonna scheidsrechters de Var niet meer negeren.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:26
Edit VP: Reactie verwijderd
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:30
Ik ben Mark van der Roest. Mijn problemen zijn geen problemen, maar uitdagingen. 'Interpretatie blijft. Die uitdaging houden we toch."
Vind ik leuk
B. Alrond +1892
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:40
Dan moeten de regels misschien op de schop.
Bij andere sporten zijn er vaak duidelijkere regels. Bij hockey bijvoorbeeld, is een bal tegen de voet een bal tegen de voet. Of het nou opzettelijk is of niet, bewust of onbewust, per ongeluk of expres.

Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:13
Lijkt me een prima plan
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 19:00
Nou in heel veel gevallen hoeft er geen interpretatie te zijn.
Bal op arm of hand strafschop!
Slaande en/ of zwaaiende armen , ellebogen of handen rood
Overtredingen van achteren geel 2x rood.
Opzettelijk een gevaarlijke aanval onderbreken( zogenaamde nuttige overtreding) rood.
Opzettelijk bal niet willen spelen vrije trap en geel.
Tijdrekken 2 x geel direct daarop rood.
Moet je eens zien hoe sneller het voetbal wordt.
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 19:01
Denk het ook hoor. Het onderscheid tussen hands en aangeschoten hands is niet te doen.

Oh, en schwalbes gewoon bestraffen op videobeelden lijkt me ook een leuk idee.
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 19:05
Klopt en misschien zou je voor bepaalde overtredingen een tijdstraf in kunnen voeren.
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 19:06
Is ook een goed idee. Als iemand je spits eruitschopt en hij krijgt geel heb je daar geen drol aan.
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 19:15
Klopt helemaal.

Dader net zolang van het veld als slachtoffer + x aantal minuten extra.
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:07
Dat klinkt zo redelijk dat ik me afvraag waarom het niet zo is.
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:26
Omdat wij zoiets verzinnen.
Als we nu een fee vragen van zo'n 4000 euro per dag is het zo in gevoerd😂
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:27
Advieskantoor Stranger & Keizerout. Zie ik je morgen bij de KVK?
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:29
Woensdag morgen vlieg ik naar Malaga .
Vind ik leuk
#Keizerout +50426
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:31
We kunnen het ook in Spanje doen. Daar is nog meer geld ook. Hoe heet dat daar, chambra commercia? :p
Vind ik leuk
Stranger +7053
vrijdag 12 oktober 2018 om 21:18
Eindhoven lijkt me meer iets.
Die zoeken de grens ook graag op en vlak bij België waar ze helemaal niet zo nauw kijken.
Lekker bier hebben ze daar ook.
Vind ik leuk
B. Alrond +1892
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:38
Kunnen ze in de Kuip dan niet de situatie naspelen met poppenkastpoppen?
Vind ik leuk
Bokkum013 +470
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:41
Gaat dit nou over Feyenoord of over de VAR? Aangezien ze beide technisch beperkt zijn weet ik het niet meer! 😑
Vind ik leuk
Strijp +14029
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:42
Waarom kunnen er in de Kuip geen bewegende beelden afgespeeld worden, als ik ze wel kan afspelen op nagenoeg 40000 mobiele apparaten in de Kuip.
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 13:55
Omdat er geen scherm in het stadion hangt misschien?
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:30
Dat het nou net toe vallig bij Feyenoord niet kan hoe zou dat nou komen .
Mr Gudde .
Vind ik leuk
vrijdag 12 oktober 2018 om 16:54
Dit is al sinds jaar en dag een onderdeel van Rugby wat de zustersport van voetbal is. Gewoon invoeren en uitvoeren zoals de IRB het nu heeft staan: getest en zonder discussie- en gaan.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 17:00]
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 23:35
Ik geef meer de voorkeur aan het Hawk-eye systeem. Daar beslissen de spelers ipv de scheidsrechter.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws