Mogelijkheden VAR in De Kuip beperkt: 'Kunnen geen bewegende beelden afspelen'

    Mogelijkheden VAR in De Kuip beperkt: 'Kunnen geen bewegende beelden afspelen'

    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:48

    De KNVB is positief over de invoering van de VAR in de Eredivisie. Toch is er ook nog genoeg te verbeteren. Op het gebied van communicatie tussen de VAR en de scheidsrechter, maar ook de communicatie met het publiek kan beter.

    Dat laat Mark van der Roest, namens de KNVB betrokken bij het VAR-project, weten in gesprek met NOS Sport. "We merken dat er draagvlak is voor de VAR. Duidelijke fouten die gecorrigeerd worden, dat begrijpen mensen." Toch zijn er nog genoeg dingen te verbeteren. "We merken dat de communicatie tussen scheidsrechter en VAR nog duidelijker kan," aldus Van der Roest. "Als je gaat praten moet je goed naar elkaar luisteren. In een stadion is dat weleens lastig."

    Er wordt nog gezocht naar een oplossing om beslissingen van de VAR beter over te brengen op het publiek in het stadion. Dat is niet overal even makkelijk, merkt Van der Roest. "In De Kuip zijn de technische mogelijkheden bijvoorbeeld beperkt en kunnen we geen bewegende beelden afspelen." Eén ding staat volgens hem wel vast: "De videoscheidsrechter gaat niet alle problemen oplossen. Interpretatie blijft. Die uitdaging houden we toch."

    Lees meer over:EredivisieFeyenoord

    Poll

    Zijn jullie tot nu toe tevreden met de VAR in de Eredivisie?

    (997 stemmen)

    Plaats een reactie

    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:53
    Afschaffen per direct dan is de communicatie ook niet meer nodig
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:57
    Ouderwetse gedachten, duidelijk regels opstellen geen eigen interpretatie meer , VAR moet meer te zeggen hebben dan de scheidsrechter, omdat camera's gewoon meer zien dan een blinde vink op het veld
    Vind ik leuk
    SanKev +759
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:00
    Ook met duidelijke regels blijft er de interpretatie of deze regels al dan niet gebroken worden. Ik ben wel van mening dat de VAR absoluut iets toevoegt. Scheidsrechters moeten gewoon naar de beelden gaan kijken wanneer dat door de VAR wordt aangeraden. Dan kunnen ze nog altijd bij hun eigen standpunt blijven, maar zijn ze wel optimaal geïnformeerd.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5195
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:55
    Ik vind het op zich een prima oplossing. Ik vind het argument over die schermen wat zwak als je nagaat dat de klok na 90 minuten stilgezet moet worden zodat het publiek niet kan zien hoeveel tijd een scheidsrechter nu echt bijtrekt.
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:01
    De scheidsrechters zijn sinds de invoering helemaal de weg kwijt en wel allemaal.
    Dat kan geen toeval zijn.
    Doellijn techno is (voorlopig?) meer dan zat.
    Maar zelfs dat is er volgens mij niet in ieder stadion.
    Vind ik leuk
    Entombed +1144
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:24
    Ik ben het compleet oneens met je reactie en logica er achter. Want Ja, het gaat nog niet top. Maar Nee het gaat niet slecht. Er zijn al vele fouten voorkomen. En waarom jij nee zegt zijn die paar fouten die overblijven. Iets nieuws heeft altijd tijd nodig om in te burgeren.

    Jouw manier van reageren is dezelfde als de reactie op de auto toen die in het straatbeeld kwam. Want wat een raar ding een koets zonder paard. Dat wordt toch nooit iets. Of de mobiele telefoon in de jaren 90. Want je vaste lijn en de post is prima. Allemaal waar op dat moment. En uiteindelijk allemaal dom wanneer je terugkijkt.

    Dit is de grootste aanpassing ik in het voetbal in jaren. Natuurlijk loopt het niet geweldig vanaf het begin.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:25]
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:38
    Reactie van een oude ziel.. verandering heeft tijd nodig. Over 2 jaar staan we allemaal te springen en willen we niet meer terug... geef het tijd ouwtje!
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:10
    ik kan je 1 ding op een briefje geven : voor een var sta ik over 2 jaar niet te springen.....
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:49
    Dan ben je nog ouder en eigenwijzer dan ik dacht hahahaha.. 😝
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:01
    hahaha dat zou zo maar eens kunnen inderdaad
    Vind ik leuk
    13 +13182
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:08
    In NL wordt doellijntechnologie momenteel helemaal niet gebruikt. Misschien nog voor finale beker of JC-schaal, maar niet in de competitie in elk geval.
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:10
    ook niet in de kuip als het gunstig uit valt?
    Vind ik leuk
    13 +13182
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:22
    Nee. Eerst werd doellijntechnologie steeds een half jaar in Arena gebruikt, incl. JC-schaal, en het volgende half jaar in Kuip, incl. beker. Nu niet meer, vorig seizoen al niet meer dacht ik, omdat daar een stemming over was voorgesteld en er geen draagvlak meer voor was.
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:22
    terecht lijkt me : overal of niet
    Vind ik leuk
    Cookee +10670
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:05
    VAR en doellijn is ook dubbelop vindt je niet?
    Maar volgens mij had een webcam van 10 euro ook voldaan, dat hoefde geen 500 ton te kosten.
    Vind ik leuk
    HanV +4283
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:17
    Volgens mij was er vorig jaar maar een installatie, maar of die nog gebruikt wordt.
    Vind ik leuk
    HJR +7556
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:39
    Gelukkig is Pieter Vink gestopt. Wat een drama was dat, of had je het niet over hem ;)
    Vind ik leuk
    stratumseind +166567
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:11
    haha dat was ook een drama , maar ik bedoel ze allemaal
    Vind ik leuk
    Ropa +60
    maandag 15 oktober 2018 om 18:41
    Aanhouden en verbeteringen doorvoeren en per direct. Apparatuur kan je verbeteren en doorontwikkelen. Scheidsrechters zijn vaak onverbeterlijk.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:54
    Ach....who cares? Er beweegt daar toch niks 😎
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:08
    Kssst, terug in je Ajaxmand!
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:26
    Allereerst geen Ajax maar ADO. Ten tweede heb ik geen mand.
    Wat mij hiermee wel duidelijk is geworden dat dit een van de trollaccounts van Stratum is. Ook gelijk een paar keer zn eigen post geliked met z'n andere trollaccounts.
    Prutser
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:30
    Je bent in ieder geval geen Hagenees. Dat heb je al laten blijken. Of je bent nog vrij jong, dat kan natuurlijk ook nog.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:33
    Ontmaskerd. Zielig ventje. En ik ben 100% Hagenees en mijn leeftijd is niet relevant ( mijn schooltijd ligt al geruime tijd achter me)
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:47
    Je reageert als een dolle Ajaxstier op Feyenoordtopics. De vorige keer maakte ik een grap van Van Kooten en De Bie die iedere Hagenees zou kennen maar daar reageerde je niet eens op. En de manier waarop je hier de rollen probeert om te draaien doet mij sterk denken aan iemand die hier al een tijdje niet meer te zien is.

    Rotterdamse Ajaxcied, ouwe klojo ben jij het?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:00
    Je kan hier voor worden behandeld he?
    Met van Kooten en de Bie ben ik opgegroeid prutser.
    En 1ding weet ik nu zeker.
    Jij bent 1van de trollaccounts van Stratumseind.
    Wat ben jij een kansloze droeftoeter zeg. Ongelofelijk.
    En Roterdamse Ajaxcied???? Waar heb je het in hemelsnaam over man. Schizofrene zaadcel
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 14:02]
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:02
    Zeg je lidmaatschap van het simplistisch verbond nog maar niet op!
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:03
    Like je posts nog ff met een van je tig trollaccounts joh. Prutser
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:09
    En hier de bevestiging dan.....
    Vind ik leuk
    Kopstootje +8954
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:54
    Ik zou een app brengen waarin de toeschouwers kunnen oordelen over een situatie.

    Meeste stemmen gelden.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:58
    Dat zou geniaal zijn, maar in het nadeel van kleine clubs
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +501
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
    Ja en bij een wedstrijd zitten de meeste toeschouwers van de thuisclub en daardoor zal alles voor de thuisploeg in t voordeel zijn en voor de uitploeg in t nadeel.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
    Nee, juist niet. Van de uitspelende club zitten de meesten thuis voor de buis en die kunnen de herhalingen tot drie keer terugzien. Gaat niet in het stadion natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +501
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:56
    Maar dan zijn dr wel gewoon mensen van andere clubs die gaan stemmen op wat voor hun t gunstigst is, gezien de ranglijst.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
    Briljante grap die niet door iedereen wordt begrepen zie ik!
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:25
    Alsjeblieft zeg. De helft van de ‘fans’ kan nu zijn mobiel al niet in zn zak houden tijdens de wedstrijd
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:54
    Gewoon duidelijke kaders stellen
    Vind ik leuk
    RCJ29 +212
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:55
    Var werkt prima alleen je hebt van die egotrippers op het veld. Laat de knvb daar maar naar kijken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:55
    Tja er hangt één bord in de Kuip waar eigenlijk alleen de stand op past en de tijd.
    Vind ik leuk
    Dtc0314 +1696
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:02
    Niet alleen in de kuip is dat zo.. Ik denk bij wel bij de helft van de clubs als het niet meer is
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:24
    Het zijn er twee en daar komen ook gewoon bewegende beelden op voorbij. Dus ik begrijp niet zo goed waar deze koekebakker het over heeft.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:32
    Ja bewegende beelden worden er wel op afgespeeld, maar de helft van het stadion ziet het niet goed, omdat het zo klein is. Dat andere bord is mij dan ontgaan.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:42
    Er hangen aan beide korte zijden schermen waar de speeltijd en stand op staat. En laten we dat lekker zo houden. Na afloop kijk ik de herhalingen wel. Van die schermen wordt je alleen maar lui naar mijn mening.
    Vind ik leuk
    HanV +4283
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:22
    Bij ons laten ze sinds dit seizoen de kaarten en de wissels zien op de borden. Ook wel bewegende beelden, kun je zien hoe ver de bal naast was.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8174
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:33
    Heeft het waarschijnlijk nog over het bord wat er zes jaar geleden hing. Dat krijg je als je nooit in De Kuip komt ;)
    Vind ik leuk
    Deck010 +7295
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:00
    Nou moet ik wel zeggen dat ik het wel deels met hem eens ben. Ik zit zelf op V en het ene bord hangt te dichtbij / te schuin om te kunnen zien en het andere bord hangt te ver weg. Ik kan daar wel de stand op zien, maar de tijd is een ander verhaal...zegt waarschijnlijk meer over die schele kop van mij denk ik ;-)
    Bewegende beelden worden overigens zijn er alleen maar vóór de wedstrijd.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:42
    Ik zit meestal op VV en kan van daaruit ook de tijd prima zien op het bord aan de overkant. Je bent toe aan een brilletje, schele otter! ;-)
    Vind ik leuk
    Deck010 +7295
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:44
    Ben er ook bang voor.....maar laten we eerlijk zijn, de laatste tijd is het niet verkeerd om slechte ogen te hebben in de Kuip.
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1311
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:56
    Ajax=var= Afschaffen.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16655
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:58
    Sjezus man, kleuter..
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
    Kleuter? Afgebrande moederkoek eerder.
    Vind ik leuk
    Killshot +163
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:16
    Edit VP: Reactie verwijderd
    Vind ik leuk
    repeP +1279
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:08
    🤣 Hoef kom je er op?
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16655
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
    Verbaast mij sowieso dat er nog stroom is in de Kuip.. ;-)
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:02]
    Vind ik leuk
    Hoogeveen +6103
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:14
    Heb je de tretmolens nog nooit gezien? De hamsters worden in het Maasgebouw gehouden ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:28
    Ja.....Is er. Een stroom ellende😎
    Vind ik leuk
    Deck010 +7295
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:05
    Gelukkig staat Ado stukken hoger in de ED hé.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8174
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:34
    Ja.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 12:59
    Dan heeft de VAR toch mazzel dat ze geen bewegende beelden kunnen uitzenden uit de Kuip, want er zijn weinig Feyenoord spelers die zich tijdens een wedstrijd bewegen dus zo,n gemis is dat niet.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:00
    Slecht.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16655
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:03
    Gewoon sarcasme en zelfspot, niks mis mee toch?
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:09
    Met dat oogpunt heel mooi zelfs haha
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16655
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:19
    Ik kan dat wel waarderen..
    Vind ik leuk
    RtdDub +13192
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:00
    Ja, dat geldt, vermoed ik, voor 80% van de stadions dat er geen scherm is?

    Gek genoeg heb ik in een stadion waar iedere plek goed zich heeft ook niet zo'n behoefte aan een enorm scherm.
    Waar ik wel behoefte aan heb is capabele bonden en scheidsrechters.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +8174
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:34
    En een capabele technische staf...
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:01
    Scheidsrechters zijn `n beetje Ego trippers (Kuipers-Nijhuis)
    Normaal was hun beslissing leidend,
    maar nu worden ze op de vingers gekeken
    en dat stoort ze.
    Vind ik leuk
    NvC +3987
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:06
    Domme poll. Ben absoluut niet 100% positief over de VAR, maar afschaffen hoeft niet. Met verbetering kan het echt een goeie tool zijn voor de arbitrage.
    Vind ik leuk
    Fritske01 +2711
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:18
    De beelden ook tonen op een groot scherm in het stadion.
    Is het gemor en gezeik over en kunnen een aantal primadonna scheidsrechters de Var niet meer negeren.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:26
    Edit VP: Reactie verwijderd
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:30
    Ik ben Mark van der Roest. Mijn problemen zijn geen problemen, maar uitdagingen. 'Interpretatie blijft. Die uitdaging houden we toch."
    Vind ik leuk
    B. Alrond +1360
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:40
    Dan moeten de regels misschien op de schop.
    Bij andere sporten zijn er vaak duidelijkere regels. Bij hockey bijvoorbeeld, is een bal tegen de voet een bal tegen de voet. Of het nou opzettelijk is of niet, bewust of onbewust, per ongeluk of expres.

    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:13
    Lijkt me een prima plan
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:00
    Nou in heel veel gevallen hoeft er geen interpretatie te zijn.
    Bal op arm of hand strafschop!
    Slaande en/ of zwaaiende armen , ellebogen of handen rood
    Overtredingen van achteren geel 2x rood.
    Opzettelijk een gevaarlijke aanval onderbreken( zogenaamde nuttige overtreding) rood.
    Opzettelijk bal niet willen spelen vrije trap en geel.
    Tijdrekken 2 x geel direct daarop rood.
    Moet je eens zien hoe sneller het voetbal wordt.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:01
    Denk het ook hoor. Het onderscheid tussen hands en aangeschoten hands is niet te doen.

    Oh, en schwalbes gewoon bestraffen op videobeelden lijkt me ook een leuk idee.
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:05
    Klopt en misschien zou je voor bepaalde overtredingen een tijdstraf in kunnen voeren.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:06
    Is ook een goed idee. Als iemand je spits eruitschopt en hij krijgt geel heb je daar geen drol aan.
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:15
    Klopt helemaal.

    Dader net zolang van het veld als slachtoffer + x aantal minuten extra.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:07
    Dat klinkt zo redelijk dat ik me afvraag waarom het niet zo is.
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:26
    Omdat wij zoiets verzinnen.
    Als we nu een fee vragen van zo'n 4000 euro per dag is het zo in gevoerd😂
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:27
    Advieskantoor Stranger & Keizerout. Zie ik je morgen bij de KVK?
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:29
    Woensdag morgen vlieg ik naar Malaga .
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28036
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:31
    We kunnen het ook in Spanje doen. Daar is nog meer geld ook. Hoe heet dat daar, chambra commercia? :p
    Vind ik leuk
    Stranger +5031
    vrijdag 12 oktober 2018 om 21:18
    Eindhoven lijkt me meer iets.
    Die zoeken de grens ook graag op en vlak bij België waar ze helemaal niet zo nauw kijken.
    Lekker bier hebben ze daar ook.
    Vind ik leuk
    B. Alrond +1360
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:38
    Kunnen ze in de Kuip dan niet de situatie naspelen met poppenkastpoppen?
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +260
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:41
    Gaat dit nou over Feyenoord of over de VAR? Aangezien ze beide technisch beperkt zijn weet ik het niet meer! 😑
    Vind ik leuk
    Strijp +11972
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:42
    Waarom kunnen er in de Kuip geen bewegende beelden afgespeeld worden, als ik ze wel kan afspelen op nagenoeg 40000 mobiele apparaten in de Kuip.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:55
    Omdat er geen scherm in het stadion hangt misschien?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:30
    Dat het nou net toe vallig bij Feyenoord niet kan hoe zou dat nou komen .
    Mr Gudde .
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:54
    Dit is al sinds jaar en dag een onderdeel van Rugby wat de zustersport van voetbal is. Gewoon invoeren en uitvoeren zoals de IRB het nu heeft staan: getest en zonder discussie- en gaan.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 17:00]
    Vind ik leuk
    maandag 15 oktober 2018 om 23:35
    Ik geef meer de voorkeur aan het Hawk-eye systeem. Daar beslissen de spelers ipv de scheidsrechter.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws