Dood spoor: Janssen, Riedewald en 8 andere Nederlanders in uitzichtloze situaties

Dood spoor: Janssen, Riedewald en 8 andere Nederlanders in uitzichtloze situaties

Gepubliceerd: zaterdag 13 oktober 2018 om 17:30za 13-10-2018 om 17:30

Wekelijks op de bank, een vaste tribunestek of – erger nog – niet eens een rugnummer. Tal van Nederlandse voetballers zitten zich dit seizoen bij hun buitenlandse werkgevers op een dood spoor. VoetbalPrimeur zet tien namen op een rij. Wie bevrijdt ze in 2019 uit hun uitzichtloze situatie?

Vincent Janssen | Tottenham Hotspur | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2020
Illustratief: de laatste foto van Janssen (24) in een shirt van Tottenham in onze beeldbank dateert van oktober 2016. Na zijn eerste, moeizame seizoen in Noord-Londen is het rap bergafwaarts gegaan met de spits. Spurs-manager Mauricio Pochettino ziet het niet meer in Janssen zitten en gaf hem dit seizoen niet eens een rugnummer. Tot overmaat van ramp werd de oud-speler van AZ en Almere City ook nog eens getroffen door blessureleed. 

Jaïro Riedewald | Crystal Palace | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2022
Gehaald door Frank de Boer, nu genegeerd door diens opvolger Roy Hodgson. De 22-jarige Riedewald komt niet voor in de plannen van de manager van Crystal Palace. Dit seizoen mocht de linkspoot twee keer meedoen in de League Cup. Turkse media speculeren al een tijdje over een mogelijk vertrek naar de Süper Lig in januari. 

Kenny Tete | Olympique Lyon | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2021
Vorig seizoen kwam Tete (23) in totaal tot 31 officiële duels in het shirt van Lyon. Dit seizoen speelde de rechtsback geen minuut. In september stond Tete tijdens de interlands tegen Peru en Frankrijk in de basis. De uitzichtloze situatie bij L'OL heeft vervelende gevolgen voor zijn interlandcarrière, blijkt nu, want bondscoach Ronald Koeman liet de vleugelverdediger deze maand thuis. 


Marvin Zeegelaar | Watford | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2021
De loopbaan van Zeegelaar ging als een speer: een revelatie bij Rio Ave, in 2016 een fraaie transfer naar Sporting Portugal en daarna de stap naar de Premier League. Zijn club Watford wisselde de afgelopen jaren vaker van manager dan van grasmat en daar ondervindt de 28-jarige linkspoot nu de gevolgen van. Javi Gracia blijkt het totaal niet te zien zitten in Zeegelaar. 

Jasper Cillessen | FC Barcelona | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2021
De situatie van Oranje-doelman Cillessen ligt natuurlijk íets genuanceerden dan bij de andere gevallen in deze treurige lijst. De sluitpost weet dondersgoed wat de verhoudingen zijn bij FC Barcelona. Marc-André ter Stegen is nummer één en zijn concurrent mag zich bewijzen tijdens bekerduels. Cillessen is 29 jaar, in de kracht van keepersleven dus, en hoewel Koeman in hem blijft geloven, zal Cillessen écht een keer wekelijks moeten gaan spelen. 

Rick Karsdorp | AS Roma | Minuten dit seizoen in competitie: 98 | Contract tot 2022
Nee, het huwelijk tussen Karsdorp en Roma is vooralsnog geen succes. Tijdens zijn debuutjaar in de Italiaanse hoofdstad werd de 23-jarige rechtsback geteisterd door blessures. Nu hij eenmaal fit is, kiest Roma-trainer Eusebio di Francesco voor andere spelers. Italiaanse kranten speculeren volop over een mogelijke verhuur in januari. Een tijdelijke terugkeer naar Feyenoord zou tot de mogelijkheden behoren. 


Luc Castaignos | Sporting Portugal | Minuten dit seizoen in competitie: 30 | Contract tot 2019
Na een moeilijk jaar bij Vitesse, met veel reservebeurten en heel weinig goals, is Castaignos van de regen in de drup beland bij z'n Portugese werkgever. De nog altijd pas 26-jarige spits mocht dit seizoen twee keer kort invallen bij Sporting Portugal - maar alleen omdat tal van concurrenten niet beschikbaar waren. Komende zomer is Castaignos transfervrij. Gaat-ie nu eindelijk de juiste club kiezen? 

Maarten Stekelenburg | Everton | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2020
Jammer eigenlijk, dat Stekelenburg er afgelopen zomer voor koos om zijn aflopende contract tot 2020 bij te tekenen op Goodison Park. Bij Everton is de 36-jarige goalie kansloos in de concurrentiestrijd met international Jordan Pickford. Dat betekent dat we hem de komende anderhalf jaar waarschijnlijk niet meer zien spelen. 


Kevin Diks | Fiorentina | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2021
Het was ook wel érg ambitieus natuurlijk: als broekie van negentien jaar naar de Serie A verkassen. Bij het grote Fiorentina kwam Diks - inmiddels 22 - tijdens zijn debuutjaar niet aan de bak en na een korte tussenstop bij Feyenoord is er weinig aan die situatie veranderd. Mogelijk wil La Viola in januari meewerken aan nieuwe verhuurperiode. 

Robbin Ruiter | Sunderland | Minuten dit seizoen in competitie: 0 | Contract tot 2019
Vorig seizoen kwam Ruiter (31) in het Championship tot twintig wedstrijden namens Sunderland. Inmiddels zijn The Black Cats actief op het derde niveau van Engeland en is de voormalig doelman van FC Utrecht en FC Volendam zijn basisplaats kwijt. In de League One zit hij wekelijks op de bank. Komende zomer kan Ruiter gratis en voor niets naar een andere club verkassen. 

Poll

Moet Janssen zo snel mogelijk terug naar de Eredivisie?

(6433 stemmen)

Plaats een reactie

ruud wubbers +19859
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:34
Ach lekker cashen voor die jongens, zeker Stekelenburg wist donders goed wat hij deed toen hij zijn contract verlengde.
Vind ik leuk
Plattekar bv +28876
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:03
Als Feijenoord nu nog reserves heeft, zou ik Jansen halen. Die wilt echt wel.
Vind ik leuk
rexxo +5830
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:04
Hebben ze iemand nodig om het veld om te ploegen.
Wat moeten ze met die lompe lumberjack?
Vind ik leuk
RtdDub +13434
zaterdag 13 oktober 2018 om 22:43
Als er nou ergens geen probleem is in het elftal is het wel in de spits.
Vind ik leuk
PSV noord +1248
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:29
Doe maar even ruilen met die Argentijn van PSV!
Vind ik leuk
R2 +5119
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:35
Doe maar niet. Eendagsvlieg.. Hopelijk geraakt Romero ooit nog fit. Schrijf hem nog niet af maar de tijd begint te dringen.
Vind ik leuk
PSV noord +1248
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:38
Vliegen met als
Plafond de eredivisie vind ik prima #ldjong
Vind ik leuk
R2 +5119
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:44
Ik zie dan ten aller tijden liever De Jong blijven als Janssen het alternatief is.
Vind ik leuk
Martyynho +1310
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:38
Die Ruiter zal zijn buitenlandse avontuur toch wel anders hebben voorgesteld, zit je dan in de League One op de bank..
Vind ik leuk
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:56
Zo kom je nog eens ergens, mooie uitwedstrijden bij Portsmouth, Barnsley, Coventry City, maar ook Fleetwood Town en Walsall FC.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 17:57]
Vind ik leuk
Het Brein +4569
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:45
Die kan bij 12 van de 18 Eredivisieclub meteen in de basis!
Vind ik leuk
Wouta80 +926
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:41
Stekelenburg is nog t triest, rest te vroeg vertrokken of naar te grote club..
Vind ik leuk
Benniewies +2018
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:02
Ik vind niet dat Riedewald bij een te grote club speelt.... Om er zomaar eentje uit deze lijst te vissen
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:42
Stekelenburg is gehaald als tweede keeper. Ruiter heeft nu eenzelfde rol. Jongens als Diks, Tete, Zeegelaar, Janssen, Castaignos en Karsdorp zitten nu bij een club die te hoog gegrepen zijn en zijn allen afgezakt naar derde of vierde keuze. Een Cillessen kan zo bij een goede Europese subtopper aan de slag. Een Riedewald zit nog wel regelmatig bij de selectie dus wellicht dat die een kans heeft.

Wat wel opvalt is dat veel van bovenstaande spelers nooit echt langere tijd uitgeblonken hebben in de top van de Eredvisie, behalve Cillessen. Die speelde wel jarenlang bij Ajax als vaste doelman. Een Janssen heeft maar een half jaartje heel goed gedaan bij een subtopper. Jongens als Tete en Riedewald ging weg als bankzitters bij Ajax. Ruiter en Diks hebben enkel in de subtop gespeeld. Wellicht toch beter voor veel jongens om eerst eens uit te blinken bij Ajax, PSV en wellicht misschien Feyenoord.
Vind ik leuk
Dezeun +5669
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:49
Ook opvallend geen ex psv spelers
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:01
Wellicht had een Narsingh hier ook kunnen bij staan. Dat gezegd hebbende. Bij PSV zijn ze iets minder geneigd om een jeugdspeler na drie goede wedstrijden als nieuwe wereldster aan te duiden. Veel jongens blijven vrij lang bij PSV en pas als ze een vaste waarde zijn en over een langere periode zich bewezen hebben vertrekken de meeste. Locadia is een goed voorbeeld vind ik, heeft 176 wedstrijden gespeeld in PSV 1 en nu de stap naar de BPL gemaakt. Dat is toch anders dan na pak hem beet 50 wedstrijden al naar het buitenland gaan.
Vind ik leuk
RDAMREBEL +1114
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:01
Goede analyse,Shelbourne!! By the way: is dat Iers,jouw nickname?
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:02
Zeker, het is de naam van een voetbalclub uit Dublin waar ik fan van ben.
Vind ik leuk
RDAMREBEL +1114
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:49
OK man,tof. Ik heb dat met het Schotse Hearts of Midlothian. En dat was al 10 jaar voordat Feyenoord ze tegenkwam in de EL! Dus dat was zwaar tof,zou leuk zijn als we jouw Iers cluppie ook een keer loten!
NB: Shelbourne Rovers of zoiets??
[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 18:50]
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:21
Shelbourne Football Club uit Drumcondra Dublin. Ik heb een paar jaar in Ierland gewoond en dit was de club waar ik regelmatig naar toe ging, de plaatselijke trots. Helaas spelen ze al jaren in de Ierse KKD. Het niveau is erg laag, Europees voetbal zal er niet snel inzitten. Maar wel een mooi cluppie in een prachtig ouderwets stadionnetje.

Met de Rovers bedoel je waarschijnlijk Shamrock Rovers, dat zijn een van de rivalen van Shelbourne. Die komen uit de andere kant van Dublin.
Vind ik leuk
fedor2501 +5399
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:39
Ik denk dat Karsdorp wel zou kunnen slagen bij Roma alleen hebben die blessures hem geen goed gedaan.
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:39
De laatste berichten waren toch dat ze van hem af wilde. Had ook een aanvaring met de trainer gehad. Roma lijkt me wat te hoog gegrepen voor die jongens.
Vind ik leuk
Garinsha +4871
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:53
Pure onzin kraam je uit.
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:39
Bedankt voor je feedback.
Vind ik leuk
Foebele +53739
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:27
Best wel een bizar lijstje om eerlijk te zijn. Misschien moeten ze Kenny maar terug halen naar Amsterdam, blijft een van de beste verdedigers die we hebben in Nederland.
Vind ik leuk
Shelbourne +5423
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:47
Op basis waarvan dan? Is bij Lyon inmiddels derde keuze. Hoezo is dat dan een van de beste verdedigers? Ik vind hem vrij overschat eerlijk gezegd.
Vind ik leuk
Foebele +53739
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:49
Omdat hij heel goed kan verdedigen, daarom is hij een van de beste verdedigers. Noem mij iemand die een betere mandekker is, zeker van alle beschikbare rechtsbacks.

De reden dat die jongen onder gewaardeerd wordt is omdat men totaal doorgeslagen is en backs dus meer op hun aanvallende kwaliteiten worden beoordeeld.
Vind ik leuk
Fritske01 +4063
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:29
Golddiggers
Vind ik leuk
broedkip +1853
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:37
Riedewalt, Tete, Karsdorp en Cillessen is zorgwekkend. De anderen KKDivisie.
Vind ik leuk
Il Gordo +14798
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:59
Erwin Mulder?
Vind ik leuk
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:21
Verleden keer zag ik hem op doel staan. 3 weken geleden dacht ik.
Vind ik leuk
Het Brein +4569
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:44
Vaste doelman van Swansea...
Vind ik leuk
LIO7 +1532
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:03
Misschien is Janssen wat voor Vitesse?
Vind ik leuk
Il Gordo +14798
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:21
Zeker. Alleen dat salaris hè?
Vind ik leuk
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:22
Dat gaat niemand hem meer geven. Voorlopig.
Vind ik leuk
Il Gordo +14798
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:22
Neuh, maar van een Spurs salaris naar een gemiddeld Eredivisie salaris is ook weer zo'n verschil hè?
Vind ik leuk
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:27
Ik denk ... keer 10.
Vind ik leuk
Het Brein +4569
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:44
Huren wellicht, maar lijkt me veel te duur!
Vind ik leuk
LIO7 +1532
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:49
Hij zal sowieso met minder genoegen moeten nemen. Spurs betaalt ook mee aan het salaris als het om huur gaat.
Vind ik leuk
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:19
Van Steekelenburg had ik eigenlijk veel meer verwacht, toen hij het overnam van vdSar.

En dat van Tete blijft ook een raar verhaal. De beste verdediger van NL, zit overal op de bank.

En de rest ... afwachten maar. Het kan nog.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 19:20]
Vind ik leuk
Het Brein +4569
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:44
- Vincent Janssen: zou naar een club als Anderlecht of Werder moeten gaan.

- Kenny Tete: prima back, begrijp niet dat hij ineens minder speelt. Had wel een akefietje met de coach. Zou goed passen een Schalke of Frankfurt.

- Jairo Riedewald: Die was bij Ajax al niet bijzonder, veel te matig voor de PL. Hij kan beter terugkeren naar Nederland. Niveau AZ (kunnen hem wel gebruiken) of Vitesse.

- Marvin Zeegelaar: Aardige back, mooi carrièrepad, alleen zit Watford nu in de lift. Zou bij een kleine club in de PL meer kans maken.

Rick Karsdorp: terug naar Feyenoord, die hebben behoefte aan een rechtsback. Een huurdeal lijkt me de beste optie.

- Jasper Cillessen: moet met zijn bijna 30 voor zichzelf kiezen! Prima doelman, behoort niet tot de beste 10 doelmannen ter wereld, maar kan mee in de Europese subtop.
Vind ik leuk
repeP +1518
zaterdag 13 oktober 2018 om 20:33
Al die voetballers verdienen een goed belegde boterham, ongeacht of ze nu in Oranje spelen of niet. Zij zullen er derhalve niet echt sterk mee zitten lijkt mij.
Vind ik leuk
ajaxdev +550
zaterdag 13 oktober 2018 om 20:33
En de jonge heren blijven maar geloven dat ze het gaan maken. Er zijn uitzonderingen maar de meesten gaan hopeloos de mist in. Op de bank of dat zelfs niet maar wel een leuk salaris. Maar ieder seizoen trappen er weer een paar in die thuis geen spiegel hebben hangen maar wel een verkeerde adviseur hebben..