Kritiek op Frenkie de Jong: 'Waarom zit hij niet al bij een buitenlandse club?'

    Kritiek op Frenkie de Jong: 'Waarom zit hij niet al bij een buitenlandse club?'

    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:31

    Vrijwel iedereen is lyrisch over Frenkie de Jong, maar Henk Hoijtink trapt op de rem. De journalist van dagblad Trouw ziet dat de 21-jarige Ajacied talentvol en belangrijk is, maar weigert hem onnodig te prijzen.

    "Tuurlijk is Frenkie de Jong een goede voetballer. Dat is duidelijk zat, maar voorlopig is hij nog niet echt bepalend geweest", zegt Hoijtink bij Natafelen van FOX Sports. "Hij legt behoorlijk wat risico in z'n spel. In de zone waarin hij speelt, kan dat best vervelend zijn. Bovendien vind ik dat hij de ballen veel bij zijn eigen verdedigers ophaalt, waardoor de weg naar waar het moet gebeuren erg lang is."

    Hoijtink loopt niet de polonaise. "Ik vind dat we echt voorzichtig moeten zijn met deze jongen. Hij heeft nog geen heel seizoen Ajax 1 in de benen en die zou nu al dé vormgever van Oranje zijn? Ik denk dat je daar gewoon voorzichtig mee moet zijn."

    Het duurt volgens Hoijtink niet lang meer voordat tegenstanders weten wat de Ajacied precies gaat doen. "Tegenstanders gaan zich erop instellen. Natuurlijk is het een goede voetballer, maar hij is toch ook al 21. Ik vind de woorden voorlopig te groot. Er worden woorden aan gekoppeld, waardoor ik denk: waarom zit hij niet al bij een buitenlandse club? Waarom is hij dan niet heel vroeg door Ajax en PSV gezien?"

    Poll

    Eens met Hoijtink?

    (4100 stemmen)

    Plaats een reactie

    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:34
    Eindelijk een realistisch iemand....helemaal mee eens
    Vind ik leuk
    pietprecies +6037
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:37
    Jaloers? ;-)

    Maar zonder gekheid, soms is het wel heel overdreven maar wat Frenkie juist lastig te bespelen maakt is dat zijn balcontrole perfect is terwijl hij om zich heen kijkt. Hij weet daardoor altijd de opening te vinden dus als je hem anders gaat dekken zoekt hij andere openingen.

    En ja, hij is nog jong dus zal best wel eens op zn bek gaan nog, dat hoort erbij.
    Vind ik leuk
    Jozef +38626
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:59
    Dat laatste impliceert bovendien dat hij eigenlijk alleen maar beter kan worden....
    Vind ik leuk
    dhrwobo +26441
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:44
    De wens is de vader van de gedachte....

    Want datzelfde hadden we in het verleden gezegd over Bazoer bijvoorbeeld. En dat het alleen maar beter kan gaan..... is geen garantie Jozef
    Vind ik leuk
    pietprecies +6037
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:56
    Frenkie lijkt in elk geval een stuk volwassener te zijn qua gedrag en dat mentale stuk is juist zo belangrijk
    Vind ik leuk
    3Bier +9576
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:27
    Wat dacht je van zijn fenomenale balbehandeling? Zijn dribbel? Versnelling in een versnelling? Daar kan Bazoer alleen maar van dromen.
    Vind ik leuk
    Cruijfffan +1011
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:58
    Ik ben het over veel eens, behalve het laatste in dit artikel. Ik vind dat hij extreem goed is, dat heeft bijvoorbeeld tegen Frankrijk laten zien, maar laat hem inderdaad eens een heel seizoen spelen en kijken hoe dat zich ontwikkelt, want om nu al te roepen dat hij net als Cruijff in zijn beste jaren staat te ballen is natuurlijk onzin (artikel van gisteren).

    Waarom hij nog niet in het buitenland speelt, sorry maar dat vind ik geen meetlat, net als het geen meetlat is dat de rijkste automatisch de beste is. Dat Ajax en PSV hem niet eerder hebben gevonden, dat ligt aan de scouts en niet aan de Jong.

    Dat het een speciale voetballer is, zoveel is inmiddels wel duidelijk, dus hopen dat hij niet voor de miljoenen in het buitenland gaat, maar samen met andere kwalitatief goede spelers Ajax naar een nieuw hoger plan trekt en daarmee de eredivisie weer op de kaart zet voor andere talentvolle spelers om zo het niveau van onze competitie omhoog te brengen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:00]
    Vind ik leuk
    pieter14 +44
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:44
    Ik was een fan van J Cruiyff,Ga zijn loopbaan maar na ,hij was ook niet altijd zo goed,ik weet nog dat als een speler hem goed de bal kon afpakken, dan stond hij zijn medespelers te wijzen niet de bal naar hem (Johan) de bal te spelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:37
    De jongen wordt een hele grote. Is het niet vandaag is het morgen wel. Qua artiekelen wint ie het van iedereen. 😁
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +5779
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:02
    Wat zijn artiekelen? Fanboys van frenkie?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:07
    Artikelen dan, betweter!
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 07:31
    Griekse taal homo
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 10:28
    Je moet grote bek houden, vuile plurislijer, kom maar langs zullen we zien wie hier de homo is!
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 07:35
    Ja ja Griekse praatjesmaker.... Havenstraat 152c Rotterdam, kom maar langs......zal vast niet gebeuren, keyboardganster
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 08:56
    Hoor wie het zegt, beetje iemand homo noemen van achter je toetsenboordje. Stoere man!
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 14:00
    Waar blijf je dan met je grote mond???typisch een Griekse homofiele Godin.....geen daden, maar woorden.
    Vind ik leuk
    Freddyst +257
    woensdag 17 oktober 2018 om 19:14
    Wat is frenkie, een naam toch. Het is dan echt met een hoofdletter, dus Frenkie. Dat is iets wat mij vaker opvalt, iemand verbeteren op een typefout en dan zelf een fout maken. Ps ik zelf ben ook geen lichtpunt qua schrijven.
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +5779
    woensdag 17 oktober 2018 om 23:39
    Ja toch.
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 07:37
    Eerder een Griekse lady boy
    Vind ik leuk
    psvfan1913 +1859
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:40
    Echt he, wat heeft Frenkie tot nu toe bewezen? Hij is 1x de champions league poule doorgekomen. Verder nog niks, eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo onder de indruk van Frenkie. In de eredivisie kan je makkelijk achterin dribbelen. Maar verder heeft die alleen tegen Frankrijk zich echt kunnen onderscheiden. Maar vorig seizoen kon hij nog niet eens Schöne uit de basis spelen. Oprecht als hij naar Barça gaat is zijnn carrière over.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:47
    Goed dat je het zegt man, Frenkie kan er echt geen kut van ......
    Vind ik leuk
    psvfan1913 +1859
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:49
    Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat Frenkie waanzinnig gehyped wordt. Zelfs met Cruijff vergeleken. Dat is toch complete onzin? Tenminste dat vind ik, los van dat het hele verschillende spelers zijn, is Frenkie nog maar half zo goed als Cruijff was toen die stopte.
    Vind ik leuk
    Jozef +38626
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:08
    Die vergelijking is compleet stompzinnig en een voorbeeld van het feit dat journalisten willen opvallen om toch maar vooral in de picture te geraken.
    Tja, noem onze grootste voetballer ooit en je hebt bingo....

    Kan wel genieten van Frenkie trouwens. Mooie rasvoetballer die altijd denkt in oplossingen en zichtbaar baalt van een noodgedwongen tikkie breed of terug.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2568
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:17
    Ik denk dat de meesten er wel van genieten en hem stiekem een transfer gunnen naar een club waar hij kan spelen en doorgroeien. Alleen zal Ajax dat niet toestaan gezien de bedragen die genoemd worden
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2568
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:15
    Heb je wel toestemming gevraagd voor de kritische noot tav de nieuwe johan? Gullit en v Hanegem mogen zijn veters nog niet strikken en messi en ronaldo danken god elke dag op de blote knieën dat ze de gouden bal konden winnen omdat frenkie nog te jong was. De komende jaren zal de gehele voetbalwereld in het teken staan van de jong en de ligt en een ieder die anders beweerd zal nooit meer in amsterdam mogen komen (en voor dit koekie pakken we friesland er ook maar bij).
    Vind ik leuk
    Jozef +38626
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:33
    Het gros van de Ajax fans wenst eigenlijk alleen maar dat die gasten nog minstens 3 jaar blijven. Die vermeende belangstelling en al dat geld interesseert ons geen bal.

    Je zou zelfs denken dat alle.halleluja rond die jongens niet uit Amsterdamse hoek komt. Simpelweg om Ajax te laten verzwakken.

    Ik zou het niet erg vinden als PSV zijn beste vier spelers continu in de belangstelling stonden en dat die in januari zouden vertrekken voor veel geld....


    Da bedoel ik eigenlijk...
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2568
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:46
    Nou ik denk dat ze qua ontwikkeling nog niet klaar zijn. De ligt is wat verder en kan na dit seizoen wat meer tegenstand gebruiken maar de jong kan nog voldoende ontwikkel bij ajax.

    En in nl hopen de meeste op een leuke competitie, spelers als zyech, lozano en (fitte) v persie helpen daar wel aan mee.

    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 14:02
    Ik wil daar in 020 nog niet dood gevonden worden.....de jong is goed, maar zoals cilessen zegt is busquets nog van een andere planeet in vergelijking met de jong.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 14:03]
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2568
    vrijdag 19 oktober 2018 om 14:04
    Ik werk er, erg genoeg... maar elke wedstrijd gezellig in de Kuip
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2568
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:08
    Bij barca mag hij zich bewijzen in het 2e en hopen dat hij door breekt. Een stapje minder ver als de ligt die achter pique op de bank plaats mag nemen en mag hopen op een snel pensioen. Helaas maar waar
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:30
    Het is maar behelpen met een Hendrix op dat middenveld als je Frenkie ziet voetballen toch als je in ieder geval voetballiefhebber bent.
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:40
    Het doet nog steeds pijn he dat die niet voor PSV heeft gekozen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2311
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:56
    Wie moet het dan doen
    Vind ik leuk
    D123d +4
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:11
    heel simpel: HIJ HEEFT EEN CONTRACT BIJ AJAX
    Vind ik leuk
    1313 +270
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:10
    Hoezo realistisch? Eerlijk man Frenkie is geen goal getter en geen iemand die er 20 maakt per seizoen.

    Wat wel belangrijk is dat hij andere ook beter laat voetballen. Neem Wijnaldum die komt veel meer tot ze recht nu Frenkie de ballen ophaalt bij de verdediging.


    Dit is echter ook kwaliteit en hij laat het juist vaak zat zien in mijn ogen.
    Laat hem zich maar focussen op waar die ervoor staat, dat lijkt mij het belangrijkste.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 22:35
    Kan bij dat ook 60 wedstrijden langbij eenPL clubvolhouden denk je???? Ik denk het de komende de 3 jaar nog zeker. Niett.....de Jong te ligt en de ligt te jong...
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:27
    Wat ontzettend gelul en daarbij de 71 likes nog erger. Jij en de 71 zijn diegene die altijd azijn zeiken over spelers die te vroeg weg gaan . En spelers gaan zich instellen ja en heeft Robben nooit meer gescoord nadat spelers zich ingesteld hebben. Hebben Xavi en Iniesta nooit meer die passes kunnen geven omdat spelers zich er op ingesteld hebben. En zo kan ik er ook nog wel 20 voorbeelden opnoemen . Wat een ontzettend kansloos stukje v a n de heer Hoijtink. Trouw kan zich beter bezig houden met zaken waar ze meer verstand van hebben. En jij en die 71 likes ook stelletje hockey liefhebbers 🤣
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 22:40
    Echt onzin, Ik pleit voor weggaan voor je 20 uit de ere divisie als je wereldtop wilt worden ...max 6 wedstrijden op niveau. Daar word je niet beter van
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    woensdag 17 oktober 2018 om 00:10
    We gaan het meemaken
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:36
    Ja zeker hij wordt binnen kort toch ook harder aan gepakt .
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:36
    Wat een klasbak zeg.
    Vind ik leuk
    stratumseind +170938
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:40
    Henk is inderdaad een prima journalist
    Vind ik leuk
    3Bier +9576
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:19
    Hahaha Daar zijn de meningen over verdeeld.
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:34
    En dst is tie alleen geen verstand van voetballen
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:37
    Oneens..... het ruikt hier naar jaloezie
    Vind ik leuk
    stratumseind +170938
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:37
    Henk is samen met enkele anderen nog realist gelukkig
    Vind ik leuk
    Adjab +962
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:35
    Henk zit aan de Henk
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:38
    Ach daar heb je die Hoijtink weer. Natuurlijk komt hij net kijken maar iedereen ziet toch dat deze jongen exceptionele kwaliteiten heeft. Een ploeg die zich erop in gaat stellen komt van de koude kermis thuis want dan draait hij gewoon via een andere kant weg. Hij is zo slim en zo technisch. Heel NL mag blij zijn dat we zo n speler hebben als Frenkie.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 07:38]
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:38
    "waarom zit hij niet al bij een buitenlandse club? Waarom is hij dan niet heel vroeg door Ajax en PSV gezien?"

    Omdat hij geblesseerd was en niet weg mocht.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:58
    Al jaren geblesseerd?
    Is natuurlijk dom lullen wat je doet.
    De topclubs kopen de kinderen al vanaf 12 jaar als ze zo exceptioneel zijn.
    Kan zijn dat er wel eens eentje tussendoor glipt maar dan zijn ze al met 15 gehaald.
    Dus, zolang geblesseerd dat hij pas met 18/19 bij Ajax kwam?
    En niet weg mocht?
    Met geld mag iedereen weg.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:05
    Jij ziet het niet of wilt het niet zien, dat is je goed recht.

    Niet iedereen breekt door als hij 16 is en velen die doorbreken als ze 16 zijn, daar hoor je nooit meer wat van als ze 20 zijn.
    Hij werd door ajax ingelijfd toen hij 17 was, oals de meesten bij Ajax.

    PS. Ik heb nooit gezegd dat hij jaren geblesseerd was.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 08:07]
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:16
    Hij kwam na zijn 17de naar Ajax.
    Wat je zegt betreft spelers die na hun 16de doorbreken en later nooit meer wat van ze hoort klopt ook, maar dat is hier niet van toepassing.

    Jij zei ook niet dat hij jaren geblesseerd was maar jij zei dat hij niet eerder opgevallen was doordat hij geblesseerd was.
    Ik kom dan met een argument dat als iemand zo exceptioneel is, zoals de media en velen van jullie doen geloven, hij al wel op zijn 12de of hooguit op zijn 15de ontdekt was.

    Let wel, ik vind Frenkie de Jong een hele goede voetballer met meer talent dan menigeen, maar ik vind hem nog lang geen wereldtopper of een 2de Cruijff zoals hier vaak al vermeld wordt.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:23
    Hij was 3 maanden 18 toen hij zijn contract tekende, maar dat zal niet het moment zijn waarop hij is opgevallen.

    Bij Ajax kom je niet zomaar direct in het eerste, desondanks gebeurde dat minder dan een jaar later.

    Op het moment dat hij tegen een basisplek aanzat, raakte hij geblesseerd. Voordat hij terugkwam van zijn blessure was hij eigenlijk al een onbetwiste basis-speler, alleen lijkt dat door de blessure anders..

    Het duurde eigenlijk slechts een paar maanden langer voordat hij na 1 wedstrijd een onbewiste basis plek kreeg in het Nederlandse elftal.

    Misschien is hij laat ontdekt, misschien is hij een 'laat-bloeier'. Maar ik denk geen van beiden. Niet iedere jongen (zoals de Ligt) staat er op zijn 17e. Dat is namelijk uitzonderlijk.Frenkie is met de Ligt de meest begeerde voetballer in de Eredivisie. Dit kun je in mijn ogen gewoon geen laat-bloeier noemen.

    Spelers als Ake, Fosu-Mensah, Babel zaten er veel jonger bij en hebben echt wel talent. Maar de echte doorbraak bij Oranje moet nog steeds komen.

    Een ander leuk voorbeeld is bijvoorbeeld Oedegard. Ondertussen is hij ook al bijna 20 en weinig top-clubs die interesse in hem tonen en ik zie hem volgend jaar niet in de basis bij Real (of zelfs Ajax) spelen.

    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:16
    Mooi betoog en goed onderbouwd maar dat neemt mijn gevoel nog steeds niet weg dat frenkie een beetje te veel veren in de kont krijgt wat hij (nog) niet toekomt.
    Daarvoor heeft hij gewoonweg te weinig laten zien.
    Ook hij viel wel eens door de mand, wat helemaal niet erg is hoor, maar werd altijd verbloemd.
    Zo ook kreeg Ten Hag de schuld dat hij faalde als CV tegen PSV.
    Maar ik kan mij ook nog wel een moment herinneren, of dat vorig seizoen was of dit seizoen laat ik even in het midden, dat hij een puike wedstrijd speelde als CV en de media en al diegenen die hem verafgoden dit zagen als het spelsysteem, oftewel CV speler, voor de toekomst.
    Dus gaat het goed hij alle credits krijgt en gaat het fout het aan een ander ligt.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:17
    Je eerste twee zinnen, daar heb je helemaal gelijk in. De potentie is er, en de toekomst zal uitwijzen of hij het inderdaad waar gaat maken. Blijft afwachten, maar ik vind het een speler met echt bijzondere kwaliteiten.

    Over het CV gedeelte van je betoog heb ik heel andere mening. Je kunt je afvragen of Ajax school 4-3-3 of 3-4-3 speelt. Ik denk eerder het laatste. Nederlands voetbal is gebaseerd op vroeg storen, vooruit verdedigen en dat soort termen. In pricipe speelt Ajax idealiter met slechts 1 echte CV. Wat Ten Hag deed, was zonder echte CV te spelen. (of als je het anders wilt zeggen, Blind en/of Frenkie als echte CV inzette, wat ze niet zijn). Dit was in mijn ogen een tactische blunder van Ten Hag en je zag duidelijk dat zowel Blind als Frenkie Onana niet in bescherming namen en dat is toch de eerste taak van een CV.

    Ik kan het misschien zo 1,2, 3 niet uitleggen wat ik bedoel, maar misschien is dit leuk leesvoer om het een beetje te brgijpen.

    https://forums.thisisanfield.com/threads/klopp-and-his-ajax-cruyff-style-4-3-3-system-1-2-midfield-in-2016-7.21869/
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:59
    Ik begrijp je wel wat je bedoeld
    Maar als de speler niet voldoet is dat toch ook een beperking van hemzelf daar het geen vreemde positie van hem was.
    Dan kun je ten hag aanrekenen dat hij de speler overschat heeft.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:57
    Frenkie is geen CV evenals Blind geen CV is.

    De Ligt, Virgil, De Vrij, Viergever, Stam, om maar wat gekke namen te noemen zijn wel CV's.

    Zie de spelers/namen/stijl en je ziet het verschil. Daarom zeg ik ook dat Ajax eigenlijk 3-4-3 speelt en niet 4-3-3.

    Ajax speelt heel opportunistish. Sleutelwoorden zijn; op de helft van de tegenstander druk zetten, vooruit verdedigen, balbezit. Als dat niet lukt dan is de verdediging bij Ajax een drilpudding.

    Ajax speelt dus met 1 CV (en dat is de Ligt). Frenkie speelt verdedigende middenvelder (of inschuivende verdediger of hoe je het ook maar wilt noemen), maar omdat iedereen altijd maar praat over 4-3-3, wordt Frenkie inees gezien als een CV. Die rol heeft hij dus nooit. hetzelfde geldt voor Blind.

    Als je dan twee verdedigende middenvelders in de centraal verdedigende posities gaat neerzetten, dan heeft Luuk de Jong de dag van zijn leven! Dat Ajax daarmee weg kwam tegen AEK kun je pure mazzel noemen.Bij PSV kom je daar niet mee weg!

    Ajax had ten aller tijden Schuurs of Woeber in de verdediging moeten opstellen, en als ze dat niet aandurfden, dan hadden ze dus een echte CV zoals Magallan moeten aankopen en niet Blind. En dit is ook precies de reden waarom ik nooit heb begrepen of zal begrijpen waarom Ajax zoveel geld aan Blind heeft gespendeerd, want hij is niet nodig in dit Ajax (behalve als je Frenkie verder naar voren doorschuift, wat dus ook gebeurd, maar dat gaat dan ten koste van vd Beek of zelfs Neres).

    Ik vermoed dat je de link die ik heb bijgesloten niet hebt gelezen. Die is best wel interessant, want dan begrijp je ook ineens waarom Barcelona (Cruif-systeem) zo achter Frenkie aan hobbelen (3-4-3).



    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 20:09
    Mooi geschreven.
    De link kan ik met mijn telefoon niet openen/vinden.
    Krijg iedere keer reclame wat ik niet wegkrijg.
    Zal het een keertje proberen te openen op mijn pc en zal er dan op terugkomen.
    Ik heb nu wel een andere kijk op de verdediging van ajax gekregen dankzij jouw betoog.
    Ach ik hoop ook echt dat het uitkomt maar ben wat dat betreft te pessimistisch omdat het al zovaak niet uitkwam.
    Laten we hopen op een goede voortzetting vanavond en wens je vast veel kijkplezier mocht je kijken
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 20:18
    Tja, Blind speelt. Ongeloofelijk!
    Vind ik leuk
    Jozef +38626
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:19
    Misschien gaan de grootste talenten inderdaad op jonge leeftijd al naar het buitenland... Daar denken ze dat ze een ster zullen worden, maar de opleiding verloopt veelal zo teleurstellend dat niemand nog ooit hoort van die gasten. Dit wetende maken sommige talenten samen met hun ouders of begeleiders andere en perspectiefrijke keuzes voor een club hier....

    Ik zou mijn kind voor geen goud laten vertrekken naar het buitenland voordat ze volwassen hun eigen pad mogen en vooral kunnen uitstippelen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 08:19]
    Vind ik leuk
    Zultkop +5384
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:22
    Haha ik zat er net over na te denken, (je laatste 2 zinnen), ik ben dat helemaal met je eens, als mijn zoons talent zouden hebben voor voetbal, (zijn ze nog wat te jong voor om te kunnen bepalen), dan zouden ze van mij echt niet naar het buitenland mogen voor hun 18e, liever ook niet buiten de regio waar ze wonen. je hebt niet alles in de hand maar ik vind ook dat je minimaal volwassen moet zijn om dat soort avonturen aan te gaan.
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2409
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:41
    Eens..
    Vind ik leuk
    Staaijman74 +1052
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:45
    Frenkie is zo speciaal omdat hij niet te verdedigen is. Dat probeerden de duitsers nl ook maar frenkie weet zich altijd vrij te spelen en met zijn passing en acties het ritme te bepalen van een wedstrijd. Daarom is ie zo bijzonder.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:55
    Juist, Frenkie maakt voetbal zo simpel. Als hij de bal heeft, is er rust in de ploeg. Het vertraagd en versnelt met de bal precies wanneer het nodig is. Hij speelt makkelijk simpel in de breedte of achteruit, maar zijn passes naar voren zijn altijd vlijmscherp. Balverlies is er nauwelijks. Frenkie weet altijd waar iedereen staat en waar hij hoort te staan.

    Frenkie is een meester op het veld. Er zijn niet velen die kunnen wat hij kan. Bekijk alle youtube specials maar eens, dan zul je er zelf achterkomen.

    Frenkie scoort niet veel goals en geeft niet veel assists, dat is waar. Maar hij is een verdedigende middenvelder. Hij verdeeld het spel en bepaald het speltempo. Hij trekt gaten en geeft anderen daarmee de ruimte om (zekere) kansen te creeren.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:46
    Op het stukje van “pas 1 seizoen in de benen” na, lees in louter onzin.

    De Jong is zeker wel beslissend geweest. Met zijn spel laat die Ajax en Nederlands elftal beter voetballen.
    Dat die de bal te vroeg opeist is al helemaal onzin. Dat moet die juist blijven doen. Zo komen de voetballers in balbezit. De cv’s zijn van nature niet de beste voetballers, geef dus zo snel mogelijk de bal aan Frenkie en er komt voetbal in het spel. Anders krijg je weer dat heen en weer geschuif achterin.

    En dan het meest irritante gedeelte. Leeftijd.
    Iedereen heeft zn eigen pad. Las toevallig dat Modric op zn 22e nog bij dinamo Zagreb speelde, kan toch wel stellen dat zijn carrière aardigs geslaagd is.

    Oh en elke speler doet vaak hetzelfde. Dat waar die goed in is. En toch is dat bij goede spelers niet of lastig te verdedigen.

    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 07:48]
    Vind ik leuk
    Jordtt +1142
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:50
    Precies een verhaal als dit wilde ik typen. Voor de volle 100% eens.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:53
    Scheelt toch weer een paar minuten van je dag.
    Doe er wat nuttigs mee zou ik zeggen ;)
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:04
    De leeftijd ..... hij is pas 'net' 21 en Barcelona wil hem al voor een record bedrag inlijven. Hij maakt deel uit (oh nee, hij is spelmaker) van een Oranje dat de grootste overwinning op Duitsland ooit heeft behaald. In de Chamions League doet Ajax het ook niet verkeerd nadat deze spelmaker van zijn blessure is teruggekomen.

    Niet iedereen breekt door als hij 16 is. Frenkie brak door (werd definitief ontdekt) rond zijn 20e verjaardag en kreeg toen een blessure.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:47
    Tuurlijk moet deze jongen alles nog bewijzen, dat ie een grote voetballer kan worden. Maar iedere club in nederland zou willen dat ze deze jongen nu in de basis hadden staan. En ja ook al die Psvers. Jullie kunnen zeggen wat jullie willen maar dit is een hele grote topper, dat heeft ie alvast bewezen.
    Vind ik leuk
    Nashua +6907
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:53
    Zo is het, sinds hij op het middenveld staat bij het Nederlands elftal valt de puzzel inéén.

    Na jaren sukkelen met Strootman (over omhoog geschreven gesproken) op het middenveld hebben we met Frenkie weer perspectief.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 07:59]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 07:56
    Natuurlijk heeft Frenkie nog zat te bewijzen, maar de klasse druipt er van af, dat kun je wel zien.

    Denk dat tegenstanders zich nog zo goed op "de waarschijnlijke acties van Frenkie in kunnen stellen" maar bij Robben idem dito, je weet wat hij gaat doen en toch lukt het hem.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:00
    Zonder Ajax opleiding. Hoe is het mogelijk?
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:13
    Natuur talent
    Vind ik leuk
    Bizzy +20839
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:07
    Dhr Hoijtink heeft een punt. De Jong is ook geen Assenio. Zelfde lft generatie. Die spanjaard is toch een paar klasse beter. Mpabbe is zelfs jonger.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5027
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:10
    dus wat is je punt? Er zijn meer "een van de beste" voetballers, als "de beste"!!!
    Vind ik leuk
    Bizzy +20839
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:51
    Laten we eerst afwachten en kijken hoe die speler zich ontwikkelt. Nederlanders zijn de grootste opportunisten.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:14
    Appels en peren
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5027
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:08
    Met pure verdedigers moet je een bal ook wel gaan ophalen. En daar is ook niets mis mee. Dat is zijn taak. Een verdediger moet verdedigen en een 6 moet opbouwen. Dat ouderwetse gezever over verdedigers die moeten opbouwen is leuk, alleen kunnen 9 van de 10 dit gewoon niet. Dus moet je je aanpassen. En niet bepalend? Ik denk dat NL dankzij hem toch een stuk makkelijker speelde als met Strootman. Ondanks dat Strootman ook gewoon een goede speler is.
    Vind ik leuk
    Cantona88 +158
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:18
    Henk wie?

    Vind ik leuk
    ajaksiet +365
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:23
    Dat ze die man serieus nemen, achteraf heeft hij altijd gelijk schijnt.
    Vind ik leuk
    Vamos7 +4016
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:25
    Goede analyse van deze man en het klopt ook nog.
    Vind ik leuk
    Dee79 +2349
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:32
    Open deuren in trappen kan iedereen henkie voetballen als Frenkie daarintegen weer niet.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3940
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:58
    Nou, ik heb het vaak geprobeerd, maar mij lukt het niet om een open deur in te trappen ;)
    Vind ik leuk
    Korm +36475
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:32
    Ben het wel gedeeltelijk met hem eens, afgelopen zaterdag heb ik in het stadion op frenkie gelet maar die jongen kan uitstekend voetballen!

    laat hem eerst maar een heel seizoen meedraaien en een verpletterende indruk achter laten (zoals sneijder bijvoorbeeld wel deed) voordat hij Ajax verlaat.
    Tot nu toe kon hij dat ook niet veel doen doordat zijn coach hem een aantal wedstrijden verkeerd gebruikt heeft.

    Waarom Ajax en PSV hem niet eerder opgepikt heeft? het is/was een laatbloeier en daar is niks mis mee.
    Vind ik leuk
    RR12 +490
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:36
    Stoer van de VP redactie dat ze, weliswaar eindelijk, iets relativerends over Frenkie plaatsen. Weet iemand nog waar Vincent Janssen is?
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:49
    Vincent wie?
    Vind ik leuk
    renemar +558
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:40
    Tsja, Hoijtink. Hoef je eigenlijk ook niet verder te lezen.
    Vind ik leuk
    BariAFCA +261
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:43
    Nog een volledig jaar bij Ajax blijven spelen op 3 fronten (Eredivisie, Beker & Europees) en dan na het EK2020 eens kijken hoever je bent. Vroeg genoeg voor een vervolgstap in je carriere.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2680
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:45
    Leeftijd zegt niks. Volgens mij was Ruud van Nistelrooij ook pas 22 toen hij bij PSV arriveerde. Vervolgens 25 toen hij naar United ging. En kijk eens wat hij allemaal nog bereikt heeft.
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:49
    Huntelaar was ook 21 toen hij ging scoren bij Heerenveen. Dik Kuyt.. ook ouder.
    En aan de andere kant.. Kluivert begon vroeg en goed mislukte bij inter maar was ook klaar met 28
    Vind ik leuk
    popiejopie +2680
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:10
    Kluivert begon goed inderdaad, ging vervolgens naar AC Milan waar hij mislukte. Bij Barca mede door Nederlandse invloed daar genoeg gespeeld en genoeg gescoord ook. Daarna ging het bergafwaarts en ik denk dat het door zijn mentaliteit kwam.
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:46
    Flauwekul verhaal. Hij was 18 toen hij naar Ajax ging.. Moeten PSV en Ajax dan iedereen halen die 12 zijn? Trouwens veel van deze jongens vertrekken naar Engeland op hun 16de om daarna er weinig van te horen.
    En hij zit niet bij een buitelandse club omdat Ajax hem niet makkelijk wil verkopen en hij is lang geblesseerd geweest. Allemaal duidelijk toch?
    Vind ik leuk
    reggie +1734
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:48
    Frenkie is een hardloper, maar hardlopers zijn doodlopers met zijn manier van voetballen zal hij veel geblesseerd zijn, deze manier van voetballen is makkelijk te stoppen.
    Vind ik leuk
    MG MG +240
    dinsdag 16 oktober 2018 om 08:48
    De een ontwikkelt zich eerder de ander later, dat is geen item. Ik ben wel eens dat hij niet te snel moet gaan. Met zo weinig eredivisie ervaring zal het moeilijk worden in het buitenland.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:19
    Frenky de Jong is een zeer groot talent. Hij heeft inderdaad trekjes van Johan Cruijff.
    Het loopje, het wijzen, de versnelling, het dirigeren en verdelen van het spel.
    Voordat hij de bal krijgt kijkt hij om zich heen (let er maar eens op). Hij heeft een fluwelen voet en kan een bal, ook over grote afstand, op maat geven.
    Er zit ook gevaar in zijn spel, daar werkt hij volgens mij aan (Met name; wanneer doe je iets niet).
    Hij is nog lang niet van het niveau van JC maar het begin is er. Wat een weelde dat wij zo'n speler hebben in het NL- elftal.
    Wie niet ziet dat hij een uitzonderlijke voetballer is heeft er, met alle respect, weinig kijk op.
    Het snappen van Topsport is niet voor iedereen weggelegd. Een mening hebben wel.
    Dat topclubs op Frenky de Jong jagen is niet verwonderlijk.
    Door zijn aanwezigheid komen andere spelers beter tot hun recht. Bijvoorbeeld Wijnaldum, Depay maar ook Blind.
    De Roon was ook belangrijk (vroeger hadden we zulke stofzuigers ook bv, vd Kerkhof, Wouters)
    Een winnend TEAM hoeft niet altijd het team te zijn met de beste spelers, maar de combinatie van persoonlijkheden, rol (lees waterdrager, aanjager, afmaker, verbinder, verdeler etc) en vorm bepalen als coach hoe je het team samensteld en neerzet.
    Van Gaal is hier een Meester in (vb WK Brazilië)
    Wat fantastisch dat we eindelijk weer een echte wereldtopper in het NL- elftal hebben. En gelukkig is hij niet het enige talent in deze selectie! We gaan weer gouden tijden tegemoet!
    Vind ik leuk
    Zultkop +5384
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:27
    Wat je verwijzing naar van Gaal betreft, die was daar inderdaad een meester in, gelukkig heeft Koeman de poppetjes ook eindelijk goed neergezet, hopelijk houdt hij een beetje aan deze opstelling vast en blijft het goed lopen en komt er routine in. Dan heb ik wel weer het vertrouwen dat oranje zich in ieder geval gaat plaatsen voor het eerstvolgende EK.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:38
    En daarom zit jij bij Trouw, en niet bij een grote krant.
    Vind ik leuk
    Wijsneus +10
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:48
    Het is inderdaad vroeg om dat te bepalen !
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 09:49
    De complete voetbalwereld horen zeggen dat dit een toptalent is met een grote toekomst, om vervolgens de reality-check te krijgen van dagblad Trouw journalist Henk Hoijtink. Next!
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:19
    Frenckie kan beter worden dan Tielemans en Yannick bij elkaar. Alleen soms komt het er ook niet echt uit. Maar dat ligt ook aan Ten Hag hoe hij zijn spelers met elkaar laat spelen. Daar schiet de trainer zwaar te kort in. Neemt niet weg dat ie al voor de hoofdpijs weg gaat. 90 miljoen moet je er zeker voor kunnen vangen.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +5489
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:20
    Als deze wijsneus zijn huiswerk deed dan zou hij geweten hebben dat Frenkie bijna een seizoen lang geblesseerd was en daarom niet gespeeld had. De zoveelste borstklopper zonder kennis van zaken.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +941
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:26
    Lol. Ajax heeft hem toch al 3 jaar geleden opgehaald. Als je niet ziet dat dit een exceptionele speler is dan heb je of geen verstand van voetbal of je bent een Ajax hater.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:27
    Iedereen kan zien dat Frenkie de Jong kan voetballen. Hij moet nog stappen maken om een vaste waarde te worden voor Oranje. Misschien kan hij de (oude) beelden van Vanenburg bekijken, want de tegenstander van Vanenburg kon zelden of nooit de bal afpakken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:35
    Henk moet zich maar tot Spijkenisse en Katwijk beperken en lekker voor zijn eigen kudde prediken want hij heeft er 0 verstand van. In de naam van de Vader, zijn zoon en de Heilige Abe.
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4692
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:39
    Als ik Trouw-abonnee zou zijn, zou ik gelijk m'n lidmaatschap opzeggen.
    Vind ik leuk
    ajaxdev +482
    dinsdag 16 oktober 2018 om 10:40
    Zou ook redactie van VP mogen voeren. Zijn we verlost van die de jong-de ligt hype
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:28
    Wat een bs
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 11:30]
    Vind ik leuk
    Gerro +6665
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:28
    Wat een lul zeg maar gelukkig wel van iemand die er weinig verstand van heeft. Gelukkig denkt koeman er anders over iemand die zelf op het allerhoogste niveau heeft gespeeld en Cruijff als Leermeester had en deze speler wel op waarde schat. Dat Frenkie risico in zijn spel legt zie ik liever dan schijtbakken voetballers maar ondanks het risico wat ie in zijn spel legt het levert zeldzaam of nooit tot balverlies bij hem.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 11:31
    Niks nieuws onder de zon wat Hoijtink hier schrijft. In Nederland is het inderdaad de normaalste zaak van de wereld om na een wedstrijd meteen tot toptalent gebombardeerd te worden. Dat Frenkie een meer dan geweldige voetballer is daar twijfelt niemand aan. Maar om hem nu al tot leider te bombarderen gaat te ver. Eind jaren 70 werden diverse talenten met Cruyff vergeleken o.a. Karel Bonsink en Ton Blanker. Nou het bleef bij vergelijken .... Geef Frenk toch het geduld en rust om zich te ontwikkelen; wat goed is komt vanzelf wel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:07
    Nou, omdat hij bijvoorbeeld maandenlang geblesseerd is geweest, eind vorig seizoen. En omdat dat achterlijke gehyp op sites zoals deze de indruk willen geven dat de halve wereld in Amsterdam op de stoep staat. Dat is gewoon niet zo. Daarom spelen al die wereldsterren zoals de Jong en Ziyech gewoon in Amsterdam.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:21
    Frenkie de Jong staat nog niet lang in het Nederlands elftal, komt dat door Frenkie, Koeman of wie dan ook nee Collectief. Maar wat wel zeker is ondanks de rissico's die Frenkie in zijn spel heeft, is hij zeer belangrijk al ! Voorbeeld Darter Phil Taylor is laat begonnen, niemand zag wat in hem toen hij jong was, maar wat is hij goed geweest nu hij is gestopt. misschien is Frenkie met wel al 21 ook een wat latere bloeier
    Vind ik leuk
    onbemind +256
    dinsdag 16 oktober 2018 om 12:36
    Een zwetser die Hoijtink, logisch dat het slecht gaat met Trouw.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:07
    Helemaal eens met de man dat Frenky de Jong een goede voetballer is kan. Maar het is geen fenomeen. Hij word onterecht de hemel in geprezen. Er lopen nog duizenden als Frenky de jong rond. Men doet alsof hij een soort Iniesta is wat hij never nooit zal worden. Maar dat hij kan voetballen staat vast maar niet meer als dat.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:59
    waarom is het altijd verkeerd als een speler later in zijn carriere, hij is wel al 21. gezien wordt als 1 van de belangrijkste spelers voor het nederlands elftal. Dit team past prima bij elkaar en is tot hele mooie dingen in staat. Heb veel vertrouwen in vanavond. Tegen Frankrijk goed, tegen Duitsland beter en nu tegen belgie super (ik teken er voor)
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:05
    Ja klopt helemaal. Is pas zijn eerste seizoen bij Ajax in het eerste laten zei maar eerst kampioen van Nederland worden . Zoveel heisa rondom hem hoort niet
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:16
    Who cares wie Frenkie ophemelt en wie niet. Voetbal is een teamsport. En met De jong in de mid-as draait Oranje als team gewoon tig maal lekkerder. Vanaf zijn eerste speelminuten in Oranje maakt hij al een verpletterende indruk. Dat hij 'later' doorbrak heeft in mijn ogen met andere factoren te maken. Te denken valt aan keuzes van vorige trainers, Frenkie's ontwikkeling, blessures, het imago van de Eredivisie in Europa de voorbijgaande jaren.
    Maar hij staat er nu. En met zijn 21 jaar kan nog makkelijk 13 jaar meedraaien in het topvoetbal. Ngolo Kanté speelde bijvoorbeeld tot zijn 23ste nog in de tweede divisie bij SM Caen. En ook Kuijt speelde tot zijn 18e bij de amateurs.
    Geef Frenkie 3/4 jaar en hij beslist CL-finales voor zijn club. Mark my words.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 15:19]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:55
    Hij is al heel lang bekent. Maar wanneer de trainer het niet in je ziet zitten of wanneer je lang geblesseerd bent speel je niet. Hij speelt nu 3 maanden vast in Ajax 1..Dat is dus de reden dat hij nog bij Ajax speelt en niet ergens anders. En misschien bepaalt hij liever zelf waar hij speelt en laat hij zich niet door een zaakwaarnemer lijden...
    Vind ik leuk
    Mari +9255
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:00
    Geef me nog zo'n makkelijke vraag.
    Omdat Ajax en Frenkie (nog) niet willen
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:13
    Frenkie de jong moet nog eerst rijpen bij AJAX en mathijs de ligt ook waarom zo gouw weg bij Ajax. Bij een andere club komen ze op de bank te zitten
    Vind ik leuk
    Bossie020 +5353
    dinsdag 16 oktober 2018 om 19:11
    Als Henkie zou goed was, dan zat hij niet bij Trouw.
    Vind ik leuk
    Uitvak030 +303
    dinsdag 16 oktober 2018 om 23:05
    Henk wie? Mijn buurman Henk heeft ook een mening over hem... zou ik ook geen artikel aan wijden als ik vp was....
    Vind ik leuk
    Cavriana +35
    dinsdag 16 oktober 2018 om 23:38
    Gelukkig is ie journalist en geen trainer. Natuurlijk weet je nooit waar het plafond voor een speler ligt. Maar als je de potentie van de Jong niet ziet heb je er weinig kijk op. En dan de opmerking als ze weten hoe speelt gaan "ze"zich er op instellen.Daar maken de toppers nu net het verschil.






















    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws