Einde carrière voor twee scheidsrechters door matchfixing-schandaal in België

Einde carrière voor twee scheidsrechters door matchfixing-schandaal in België

Gepubliceerd: woensdag 17 oktober 2018 om 21:26wo 17-10-2018 om 21:26

Bart Vertenten en Sébastien Delferière, twee hoofdrolspelers in het Belgische onderzoek naar fraude en matchfixing, zullen nooit meer een wedstrijd fluiten. Dat laat bondsvoorzitter Gerard Linard woensdag weten aan RTL.

Vertenten en Delferière werden vorige week meegenomen voor verhoor in het kader van mogelijke matchfixing in het Belgische voetbal. De twee scheidsrechters, die ook internationale wedstrijden floten, hebben banden met zaakwaarnemer Dejan Veljkovic en worden beschouwd als verdachten in het onderzoek.

Hun schuld is nog niet bewezen, maar Linard stelt dat Vertenten en Delferière nooit meer op een voetbalveld zullen staan. "We gaan natuurlijk het vermoeden van onschuld respecteren, maar één van de voorwaarden toen één van de betrokken scheidsrechters vrijkwam (Sébastien Delferière, red.), is dat hij geen contact meer mag hebben met de voetbalwereld. Met andere woorden: hij mag nooit meer een wedstrijd fluiten."

Linard wil de twee arbiters ook beschermen. "We zullen zien hoe de juridische procedure afloopt. Maar ik denk niet dat we hen als mens en als scheidsrechter een dienst bewijzen door ze ooit nog op een voetbalveld toe te laten. Niet na alles wat er gebeurd is. Denk je echt dat er zo’n groot onderzoek werd ingesteld zonder dat er een gegronde reden was?"

Lees meer over:Jupiler Pro League

Plaats een reactie

Barry Engels +31962
woensdag 17 oktober 2018 om 21:29
Echt waar?
Vind ik leuk
JonathanAjax +8627
woensdag 17 oktober 2018 om 21:48
Wilde je zo graag 1e zijn dat je zomaar wat nutteloos roept?
Je lijkt Stratum wel. Best triest!
Vind ik leuk
Ron83 +587
woensdag 17 oktober 2018 om 22:09
Hoho wat zegt stratum dan nu niks toch?😕
Vind ik leuk
Streaker +3687
woensdag 17 oktober 2018 om 22:17
Ach de bijbelse Jona wil zijn net ingezakte balletjes even tonen, laat hem even lekker gaan. Beter op dit podia dan morgen bij de juffrouw.
Vind ik leuk
Mr bien +4580
woensdag 17 oktober 2018 om 22:38
Nu niks maar normaal probeert hij bovenaan te staan door de grootste onzin neer te kalken .
Een internet supporter zonder leven die hier al 8 jaar 24/7 aanwezig is.
Logisch dat zn vrouw hem het huis uit heeft getrapt.
Ook naar zijn kinderen kijkt hij niet om.
Dus wat Jonathan zegt is niks mis mee.
Vind ik leuk
woensdag 17 oktober 2018 om 22:20
Beter dan die achterlijke .
Vind ik leuk
floormunges +1229
donderdag 18 oktober 2018 om 14:20
Levert jou in ieder geval veel likes op XD
Vind ik leuk
JonathanAjax +8627
donderdag 18 oktober 2018 om 14:25
Ja lekker gap!
Ben door het dolle heen...
Vind ik leuk
woensdag 17 oktober 2018 om 21:31
Strakke actie van die Belgen en terecht .
Vind ik leuk
035 +6800
woensdag 17 oktober 2018 om 21:33
Niets bewezen en dan toch terrecht?
Vind ik leuk
woensdag 17 oktober 2018 om 21:44
Worden toch niet geschorst voor een parkeer boete lijkt mij ???
Vind ik leuk
035 +6800
woensdag 17 oktober 2018 om 21:45
Wie heeft het over een parkeerboete? Waar het om gaat is dat er mensen zijn geschorst terwijl er nog niets aan bewijslast is.
Vind ik leuk
woensdag 17 oktober 2018 om 22:05
Misschien niet schuldig bewezen aan matchfixing maar wel de banden met iemand die in het schandaal zit. Dan ben je als scheidsrechter misschien niet schuldig maar zit je te dicht bij het vuur.
Vind ik leuk
HanV +4886
woensdag 17 oktober 2018 om 22:15
Hij kan natuurlijk beter het oordeel van de rechter afwachten voor het geval ze er niets mee te maken hebben en ze zolang schorsen. Maar als rommelen aannemelijk is maar het niet bewezen kan worden, dan zal dat wel genoeg om ze niet meer als scheidsrechter toe te laten.
Vind ik leuk
035 +6800
woensdag 17 oktober 2018 om 22:19
Maar toch Han.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
woensdag 17 oktober 2018 om 21:32
We gaan natuurljk het vermoeden van onschuld hanteren, maar denk je nou echt dat er zo een groot onderzoek wordt ingesteld zonder gegronde reden? Beetje tegenstrijdig dit.
Vind ik leuk
woensdag 17 oktober 2018 om 21:38
Er staat nergens dat ze vermoeden van onschuld 'hanteren' ze respecteren het wel
Vind ik leuk
Foebele +53739
woensdag 17 oktober 2018 om 21:41
De enige reden waarom hij dat erg zal vinden is, omdat er dan niet meer wekelijks een enveloppe in de bus ligt.
Vind ik leuk
Wouta80 +926
woensdag 17 oktober 2018 om 21:44
Terecht vuile valsspelers 🤮🤮
Vind ik leuk
barry m +463
woensdag 17 oktober 2018 om 23:33
Gaan die 2 scheitsrechters nu met pensioen, en krijgen ze nog een dik pak met geld?
Ik ben benieuwt wat ze met die 2 gaan doen.



[Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 23:34]
Vind ik leuk
Orphen89 +3005
donderdag 18 oktober 2018 om 07:47
Bij zo'n schandaal word natuurlijk elke scheidsrechter die een kop koffie heeft gedronken met zo'n zaakwaarnemer als verdachte aangemerkt.
Misschien is die zaakwaarnemer wel gewoon het bed in gedoken met z'n zus.
Elke scheidsrechter die op een manier te linken valt word onderzocht en is verdachte. En zolang je verdachte bent in zo'n zaak mag je niks met voetbal doen, ook dat is logisch.
Als de zaak is afgewikkeld en ze zijn niet schuldig bevonden kunnen ze heus wel weer fluiten, of ze dat willen is een 2e natuurlijk maar ligt die beslissing niet bij henzelf dan?

Vind dit een beetje voorbarig allemaal.
Vind ik leuk
Pur Sang +470
donderdag 18 oktober 2018 om 10:23
Was een van die permanent geschorste scheidsrechters betrokken bij die wedstrijd van AS Eupen tegen die andere Belgische club, waardoor KV Mechelen degradeerde onder hoede van Dennis van Wijk?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws