'Bij Feyenoord was lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt 't minder te worden'

    'Bij Feyenoord was lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt 't minder te worden'

    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:42

    De enorme overmacht van Ajax en PSV is voor de lange termijn slecht nieuws voor de Eredivisie. Dat concludeert het Algemeen Dagblad, dat ziet dat de voetbalstadions gestaag leeg lopen.

    'Hébben we eindelijk eens twee topploegen die gewoon erg goed spelen en in Europa ook kunnen presteren, is het weer niet goed', zo liet Willem van Hanegem weten, maar het is een probleem dat in veel Europese competities speelt: één of twee ploegen maken de dienst uit. 'Clubs als Heerenveen, Vitesse, FC Groningen, FC Utrecht en AZ hebben steeds meer moeite om hun stadions vol te krijgen', stelt het AD.

    De krant ziet dat Nederland qua stadionbezetting nog tot de top van Europa behoort, maar de vraag is hoe lang dat is vol te houden. "Bij Feyenoord was altijd een lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt het stilaan minder te worden", zegt sportmarketeer Chris Woerts. "Bij Ajax hebben we al geregeld gezien dat mensen niet eens meer de moeite nemen om naar een wedstrijd tegen pakweg NAC te gaan. Die wint Ajax toch wel. Het stadionbezoek dreigt op deze manier alleen maar minder te worden."

    Volgens het AD is het daarom een goed idee om de inkomsten uit Europees voetbal voortaan over alle clubs te verdelen. De topclubs hebben dat voorgesteld, in ruil voor onder meer een kunstgrasvrije competitie. Het percentage van dat bedrag waarover wordt gesproken is minimaal tien procent, oplopend tot 25 procent.

    'Want als de huidige ontwikkeling zich de komende jaren doorzet, dan bestaat de Nederlandse subtop straks alleen nog maar uit Feyenoord. De rest is dan weggezakt tot grijze middelmaat', besluit het AD met een waarschuwing.

    Plaats een reactie

    Voebtal +7552
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:48
    En in Duitsland of Spanje is dat anders???
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:09
    Portugal, Italië, Griekenland, Frankrijk... overal hetzelfde
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:11
    Nou barca, real, atletico, sevilla, dit seizoen espanol... moet je real nog als top zien op de 7e plaats?
    Vind ik leuk
    DBCooper +214
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:14
    Moet je Real nog als top zien? Jij bent niet helemaal goed of wel?
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:18
    Sarcasme leer je nog wel een keer 😊... hoewel ze dit jaar een stuk zwakker zijn dan vorig jaar
    Vind ik leuk
    DBCooper +214
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:21
    Aan dat laatste is niks aan gelogen, maar een club die vorig jaar de champions League heeft gewonnen. kun je dit jaar echt niet afschrijven als een subtopper..
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:53
    Zeker niet, en daarom hopen we dat het eerste ook niet gelogen is 😉
    Vind ik leuk
    Spiegel +10055
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:26
    Hoezo? Leicester werd ook kampioen, is ook pure middelmaat in de competitie het seizoen erna.

    Dat dit soort dingen zeldzaam is (Feyenoord 1x in de 18 jaar, AZ sporadisch een keer, Twente een keer.) zal altijd zo blijven.
    Vind ik leuk
    DBCooper +214
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:52
    Ik weet niet wat erger is. Leicester vergelijken met Real of de winnaar van de Champions League met een sporadische winnaar van de miezerige Eredivisie...

    Vind ik leuk
    Spiegel +10055
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:55
    Ik vergelijk niks. Ik trek een parallel.
    Dat van die sprookjesverhalen tuurlijk af en toe voorkomen maar dat het zeer zeldzaam is.
    Vind ik leuk
    DBCooper +214
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:00
    Vooruit, je komt er mee weg.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:27
    Na het vertrek van Ronaldo, zit daar nog maar 50% van het stadion vol.

    Terwijl in Italie alles stijgt.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:27]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:02
    Vorig seizoen haalde Real Madrid over 19 thuiswedstrijden een gemiddelde van 65.652 bezoekers.

    Dit seizoen, na 5 wedstrijden, staat dat gemiddelde op 63.524.

    Bij Juventus is dat verschil overigens 38.948 versus 39.239.

    Ja, dat zijn enorme verschillen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:14
    Ik las andere getallen vorige maand.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7552
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:36
    Wie is er kampioen geworden de afgelopen 20 jaar?
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:58
    Helemaal waar, maar dit seizoen is het niet top. Niet bij bayern, real, man u...
    Vind ik leuk
    Voebtal +7552
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:50
    Eens in de zoveel jaar komt dat voor. Punt is dat in vrijwel alle landen je een top 2 hebt.. soms een top 1 zoals in Duitsland of Frankrijk.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:14
    Laten we hopen dat Feyenoord 1x in de 5 jaar kampioen kan worden, maakt de competitie een stuk spannender en sterker
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1517
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:38
    Dat zijn van die seizoenen die een uitzondering zijn. Net als met Feyenoord in 2016/2017
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:59
    Absoluut, hoewel een kampioenschap met een 1e plek vanaf dag 1 niet vaak voor komt
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 18:22
    Inderdaad, een dikverdiende uitzondering.
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:52
    beetje kortzichtig om alles op geld te gooien.
    Hoeveel clubs bakken er een potje van als het gaat om verstandig beleid maken? Hoeveel clubs halen nog steeds derde rang buitenlanders ipv talent de kans geven?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:06
    Ik denk wel, dat er een heleboel maatregelen in de stadions zijn getroffen, om de sponsors tevreden te stellen. Vooral bij CL wedstrijden.
    Geen verkeerde spandoeken meer. Geen vlaggen. Etc.
    Je wordt monddood gemaakt in de stadions. Net als in China dus, maar dan vanwege de sponsors. Die moeten blij en tevree zijn.
    In driedelig pak op de tribune zitten, dat kan nog net. Nog ff en er komen kledingvoorschriften.

    En o wee, als je een banaan uit je handen laat vallen. Dan komen er gelijk sancties.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:08]
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:11
    Dat valt toch wel mee in de eredivisie? CL is een ander verhaal.

    Jaren geleden konden vaders met hun kinderen niet naar het voetbal vanwege het tuig wat geen opvoeding genoten had. Iedereen sprak schande. Nu is het te keurig en zijn we monddood gemaakt. Ik kies liever voor dat laatste. Zie graag een paar blije kinderen dan kinderen in een volwassen lijf met plak plaatjes en overgewicht 😜
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:14
    In Duitsland kan het nog wel vaak. Staanvakken vol met vlaggen, bier en gezang.
    In Engeland zijn er bijna geen rellen meer.

    In NL is dat veel slechter geregeld, is mijn bescheiden mening. Het lijkt wel of de politiek daar geen zin in heeft. Die kijken liever hockey.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:14]
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:23
    Niets mis mee hoor daneshockey😂
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:06
    De keiharde zero tolerance, in combinatie met de o zo belangrijke meldplicht heeft in Engeland voor een enorme verbetering gezorgd.

    Op hoeveel plekken zijn er in Duitsland nog staanvakken? Niet bij clubs die EC-ambities hebben, want dan zijn die vakken niet toegestaan.
    Vind ik leuk
    Deck010 +7756
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:54
    Ik denk dat het vooral te maken heeft met een nieuwe generatie. De generatie die er nu aankomt is van het digitale tijdperk waarin alles sneller en prikkelender is. Een voetbalwedstrijd van 2x 45 minuten vergt teveel geduld en kan soms saai zijn. Kijk maar hoor kinderen omgaan met games. Als ze een nieuwe game van € 75 kopen is ie na een week al saai en moet er een nieuwe game gekocht worden. Terwijl wij vroeger jaren bezig waren met PacMan of Pong.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12370
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:26
    Vandeweek las ik ergens dat we tzt gaan meemaken dat de nieuwste FIFA-game populairder onder de jeugd wordt dan het spelletje zélf. Dat je met een Frenkie-shirt loopt omdat hij het zo goed doet in FIFA 2025. 😬
    Vind ik leuk
    Deck010 +7756
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:31
    Precies....moet er niet aan denken. Maar ja, is denk ik wel de tijd die we tegemoet gaan. Per slot van rekening kun je in FIFA de wedstrijd zelf beïnvloeden en in het stadion niet. En voor de nieuwe generatie is het niet leuk als het niet interactief is.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12370
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:45
    En wedstrijdjes zijn lekker kort.. met weinig onderbrekingen 😉. Misschien moet n FIFA, UEFA etc serieus overwegen om regels binnen het spelletje aan te passen om daarmee ook de nieuwe generaties aan te kunnen spreken.
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:24
    Wij knikkerde en haktolde!
    Vind ik leuk
    Deck010 +7756
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:49
    Sterker nog....als wij geen stijve hadden, hadden wij helemaal niets om mee te spelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:57
    Klopt, er zijn ook zoveel keuzes nu. Is dit niet leuk meer dan kiezen we toch voor wat anders?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:10
    Nou, dat heeft weinig met de nieuwe generatie te maken. Ik ben 50+, maar zit ook nog zelden een wedstrijd volledig uit op tv. Laat staan dat ik het geduld op kan brengen om naar het stadion te gaan.

    Het leven heeft tegenwoordig veel meer keuzemogelijkheden te bieden dan vroegah. Voor alle generaties. Er is altijd wel ergens iets te doen en ook in je eigen huis kun je je op talloze manieren ontspannen/bezighouden.
    Vind ik leuk
    Deck010 +7756
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:24
    Jij bent misschien de uitzondering op de regel, maar het klopt inderdaad wat je zegt. Wij zijn er in ieder geval mee opgegroeid, zondagmiddag naar het voetbal. Daar keek je al een week naar uit en genoot je er van. Tegenwoordig zijn er inderdaad veel meer dingen te doen, alle winkels zijn open, 500 tv kanalen, Netflix, computers noem maar op.
    Vind ik leuk
    Wilex +1259
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:02
    De jeugd intreseert het Nederlands voetbal steeds minder heb ik het idee.
    Ze zouden is moeten onderzoeken hoeveel mensen tussen de 15 en 25 jaar een seizoenkaart hebben, ik heb namelijk het idee dat dit veel minder is dan 10 of 15 jaar geleden als ik om me heen kijk in het stadion.
    Ze hebben allemaal nog wel een favoriete Nederlandse club maar lopen in kleren van Real, Barça, City of Chelsea.
    Die kijken veel liever op tv naar een topwedstrijd in de PL dan dat ze de moeite nemen om bij Ajax-Nac of Feyenoord-VVV in het stadion gaan kijken.
    Vind ik leuk
    Laliga +2164
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:28
    Spijker op zijn kop , ik moet eerlijk bekennen dat ik ook liever pl en laliga kijk omdat je wekelijks wedstrijden op het hoogste niveau ziet. Verder speelt schakelprogramma een grote rol , de meeste wedstrijden in onze eredivisie zijn van bedenkelijk niveau om het 90 min lang te kijken
    Vind ik leuk
    Lampenpit +829
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:32
    En jij denkt dat sponsoren tevreden zijn met een leeg stadion....?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 09:33]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:20
    Nee, idd. Maar dan moet er wel een soort balans gevonden worden.
    Want de echte voetbalsupporters haken af op deze manier, denk ik.
    Vind ik leuk
    Lampenpit +829
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:36
    Ik zie niet in waarom, we zijn te klein om ons te vertegenwoordigen met 6 clubs. Dat het geld beter verdeeld moet worden ben ik het mee eens, daar Ajax en PSV bijna standaard europese inkomsten krijgen.

    Om dat te doen moet bij veel clubs het beleid grondig op de schop. Met Ajax en Feyenoord heb je 2 wereldwijde top opleidingen naast de deur. Als de kleine clubs hier nou eens naar kijken en een structureel plan voor talent maakt krijg je echt betere selecties en daarmee publiek.

    Ik denk dat supporters blijven komen wanneer er spelers lopen waarmee ze zich kunnen identificeren. Bij het gros van de clubs loopt ieder jaar een ander vreemdelingenlegioen.
    Vind ik leuk
    Krav +109
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:45
    Er moet ook veel meer op talent worden ingezet. Naast kjnstgras vervangen mlet er dus ook trainingsvelden bij. Want veel bvo's trainen nu oo hun hoofdveld met kunstgras.

    Creeer dus meteen goeie trainingscomplexen. En investeer in de jeugd.

    Jarenlang kwam er geen talent door bij ajax. Maar de ajaxrevolutie van cruijff betaalt zich nu echt uit. Er is daar iets veranderd onde cruijff. Kopieer dit als knvb naar een nieuw masterplan. Dan krik je het hele niveau omhoog
    Vind ik leuk
    Blindsy +12370
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:40
    Pas op met dat laatste. Dat roep ik hier ook maar dan krijg je ruzie met Ajacieden want er komen altijd grote talenten door!
    Onzin, na Snijder en Vd Vaart daalde het naar Emanuelson, Anita. Cruyff stelde een hoop voor wat niet haalbaar was maar investeren in je opleiding, met geld,middelen, uitstekende trainers (die kun je ook opleiden) en spelers... kortom het opleiden van talenten weer centraal zetten in je bedrijf, is gewoon mogelijk. En dat doen ze daar weer.
    De grootste vissen gaan heus wel vroeg naar City, en A, P en F zullen nóg vaker shoppen voor talent bij de subtop, maar je moet ook met de kleinere clubs zorgen voor een hoge basiskwaliteit zodat alle jeugdopleidingen bij elke club beter wordt.
    Geld hebben we nauwelijks, spelersprijzen gaan door het dak, steek met zn allen genoeg geld in de opleidingen, maak er maar iets gezamenlijks van (draftsysteem in Amerika?), en laat de Citys van deze wereld maar flinke transfersommen neerleggen voor onze talenten.
    Nu nog maar hopen dat de UEFA ons soort clubs weer wat wil steunen. Toptalenten die op hun 16e vertrekken voor n fooi, 2jr rondhobbelen bij Chelsea en daar dan als 'homegrown' genoemd mogen worden en daar dik aan verdienen ... er is nog wel eea door ons te herstellen. Maar je moet ergens beginnen.. opleiden en inkomstenherverdeling, goede zaak.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 09:41]
    Vind ik leuk
    Krav +109
    vrijdag 26 oktober 2018 om 11:27
    Idd. Ajax heeft jaren niks voortgebracht. Er is een aantal jaren iets veranderd.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12370
    vrijdag 26 oktober 2018 om 16:24
    En dit is nog niet uitgesproken, of ze kondigen een samenwerking aan met Sparta. Ze doen weer hun best, die Mokummers...
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:48
    Wat je nu verteld over ajax is niet waar want ze halen van alle clubs de talenten vandaan dus de andere clubs hebben geen eigen talenten meer en als ze nie't goed genoeg zijn worden ze weggestuurd of uitgeleend en denken die spelers dat ze heel wat zijn terwijl ze bij de eigen clubs gewoon eredivisie of KKD hadden gehaald
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:30
    Ik denk dat het masterplan van Cruijff juist mislukt is.
    Cruijff wilde namelijk heel veel met eigen jeugd doen en minder aankopen.
    De huidige selectie heeft pak hem beet een dikke 80 miljoen gekost.
    Cruijff wilde ook een salarisplafond ook dat is losgelaten. Stonden er een aantal jaren geleden nog 6 of 7 zelf opgeleide spelers in de basis nu 3 of 4 .
    Vind ik leuk
    Krav +109
    vrijdag 26 oktober 2018 om 11:26
    Ik heb het puur over de opleiding. En cruijff zei zeker wel dat je moet investeren in toptalenten. De uitzonderingen
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:53
    Er mag niks meer in de stadions. Dan kun je net zo goed thuis kijken.
    Vind ik leuk
    Ramon89 +381
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:56
    En wat mag er dan zoal niet behalve vuurwerk?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
    Geen shirtje aan van de uit club in de thuisvakken. Niet op de trappen staan. Geen vlaggen meer. Geen spreekkoren. Geen bier. Verplichte combi reizen.
    Moet ik nog ff doorgaan?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:04
    Ook mag je niet meer staan zelfs..
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:05]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:05
    Die combi is k*t. Goede rum-cola is er niet. Parkeren rondom het stadion is ook k*t. Altijd die saaie vent langs mij begint ook te vervelen. Als je fanatiek schreeuwt kijken ze je raar aan...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:09
    Sssttt ... net als in de bieb.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:13
    Zitten! hoor je achter je als je in emotie opspringt
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:15
    Haha.

    En? Staan blijven.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2643
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:16
    Ik zit er sinds 2000, dus de meeste kennen ons maar die dagjesmensen...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:22
    Als ik naar Telstar ga, heb ik altijd alle ruimte.

    Heerlijk.

    Bij amateurclubs ook. Van mij hoeft dat gedoe niet meer.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:25
    Ga ik met jou toch mee naar Telstar, vloeken op die twee matige verdedigers van hun, heerlijk...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:31
    Alles mag en kan daar nog.
    Ik vind dat juist wel leuk, die triestheid en dat fanatisme. En maar schelden. Haha.
    Waarop? Geen idee.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:35
    Ik vloek dan ook uit liefde. Bij PSV scheld ik altijd creatief. "Verrekte sitostick" of "blinde Schultenbrauer".
    Moet kunnen, Wim...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:38
    Zo zijn voetbalsupporters, dat begrijpen de directie en de sponsors niet.
    Het is de humor, het mopperen en het meeleven. En de tegenstander beïnvloeden. Supporter zijn is een spel op zich.
    En dat verdwijnt, vind ik.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:05
    Dat is het 'm, Wim...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:14
    juist....
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:23
    Ik snap dat ze willen dat je blijft zitten, maar als er een doelkans aankomt, dan veer je toch even op, behalve in de sfeervakken is dat een probleem in alle stadions...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:29
    Dat vind ik dan ook het probleem van nu.
    Vind ik leuk
    Ramon89 +381
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:45
    Wij drinken bier op onze staan tribune, waar geen echte trappen zijn. Maar er zijn inderdaad clubs waar dat niet (altijd) mag. Overstappen van club kan altijd hoor ;)
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:13
    Een beetje gewaagd spandoek en het jaar erop geen uitsupporters....zie helmond mvv.......goh ze haddeb vorig jaar een spandoek met varkenskop.......
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:29
    Of je billen laten zien, bij VVV.

    Het is misschien een apart soort humor, maar de meeste dingen zijn gewoon satire, die veel te serieus genomen worden.

    Ook een spandoek met : Directie rot op. Wordt binnen 1 minuut verwijderd.
    Best zielig.

    Je mag elkaar niet meer jennen en pesten. Daar kan niemand meer tegen blijkbaar. Dat hoort bij het spel van de supporters.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:56
    Bij feyenoord is het voetbal al jaren zo beroerd, dat de zin om te kijken bij mij steeds minder wordt. Het kampioensjaar niet mee genomen, dat was prachtig natuurlijk. Maar de jaren met de beker doet me niets. Dat was zo ongelofelijk slecht, dat de beker niets eens een troost was. Liever had ik gezien dat we die beker niet hadden gewonnen afgelopen seizoen, dan was Gio wellicht wel meer onder vuur komen te liggen. Gio jaagt mensen uit de kuip. Mij jaagt hij weg voor de tv in ieder geval.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:00
    Het spel was voor het kampioensjaar vaak nog beroerder, maar de verwachtingen lager. Misschien?
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:06
    ben ik niet met je eens. Ik heb onder rutten en koeman echt wel aantrekkelijker voetbal gezien dat onder Gio. En onder Bert was het ook al beter.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:10
    Onder Gio is het ook niet altijd slecht. Ik twijfel daarom.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:01
    Ik kan me geen enkele goede wedstrijd herinneren moet ik zeggen. Jij wel dan?

    Verwachtingen heb ik ook niet. Tenminste geen verwachtingen die niet realistisch zijn.
    Deze selectie is sterk genoeg om de derde plek met 2 vingers in de neus te halen. Maar wel met voetbal dat een stuk beter, verzorgder, attractiever is dan waar we nu al jaren naar kijken. Je hebt natuurlijk in potentie een top aanval, met spelers als RVP JOrgensen en Berghuis.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:39
    Die staat er in potentie ook. Maar dan nog wel vaak zonder Jørgensen.

    Maar ook Gio is afhankelijk van die voorhoede. Ayoub of Vilhena gaat het verschil niet maken, denk ik.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:11
    Ik zou graag zo'n Ricardo Moniz bij Feyenoord zien. Dat lijkt mij een trainer die spelers beter kan maken, met een type Van Leeuwen als td-er.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:18
    Vorig seizoen hoorde ik de naam van vdGaag vallen.

    Trainer van Feyenoord zijn is net ff anders. Zie Keizer bij Ajax vorig seizoen.

    Zonder aansprekende prestaties wordt het heel moeilijk als trainer. Bijvoorbaat al.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:18]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:23
    Keizer had geen naam en geen palmares opgebouwd. Die was te onbekend. Die kwam écht uit het niets. Dat kan je van Moniz niet zeggen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:28
    Een beetje wel, vind ik.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:03
    Ik zou heel graag Peter Bosz zien. Die Moniz zou ook prima zijn. ALles beter dan Gio. Ik vind de spelopvatting / instelling van Gio veel te laf en degelijk.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:06
    Zou een hele goede zijn. maar hij heeft een slechte naam bij Feyenoord. Was indertijd een beroerde td-er en mede verantwoordelijk voor de financiële malaise die de club bijna de kop gekost heeft. Maar uitstekend trainer/coach. Dat wel.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:37
    heeft idd slechte naam, om de zaken die je noemt. Maar dat had hij ook toen hij naar ajax ging en ik denk dat velen hem daar nog best terug zouden willen hebben. Ik kan me om het verleden in ieder geval niet druk maken. Ik zou graag een dwingende coach zien. Eentje die er echt mee bezig is, die er continu op zit en ergens naar toe wil werken.
    Bij Gio is het positiespel eigenlijk nooit goed geweest en nu iedereen, inclusief media dit aanhaalt, hoor je Gio ineens over trainen op positiespel en dat dit beter moet. Dan zakt bij mij de broek af.
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:34
    Ik ga nog altijd graag naar het stadion is het niet voor het voetbal dan wel voor ons vaste groep.
    Je moet toch iets om aan het vrouwelijk gezag tevontsnappen😂
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:39
    Ik heb dat bijna 20 jaar aan een stuk gedaan. Tot op het laatst ik er eigenlijk wel klaar mee was. De gehele zondag was ik er mee kwijt. Nu kijk ik het lekker thuis op de bank en heb dan nog wat meer aan mijn dag. Bevalt me heel goed. Laatste tijd echter kijk ik niet meer met plezier. Ik wil er ook niet meer voor thuis blijven eigenlijk.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:35
    Maar ... dat komt misschien ook omdat je er al 20 jaar zat. Begrijp je?
    Misschien was je aan iets anders toe?
    Daarom twijfel ik ook wel eens bij mijzelf.

    30 jaar geleden vond ik bijna elke wedstrijd leuk. Nu 10.000 wedstrijden verder, niet meer zo.
    Vind ik leuk
    Connie Veren +5048
    dinsdag 23 oktober 2018 om 17:49
    dat speelt ook zeer zeker mee. En nog wat andere zaken.
    Maar wat me momenteel echt tegen staat, de reden dat ik geen zin meer heb om te kijken, dat is echt de belabberde spelopvatting van Gio. Ik erger me daar aan. Verdedigers brengen tegen vvv, roda en laatst nog tegen? (ben het ff kwijt dacht WII) om de punten veilig te stellen. Zo laf, dan kijk ik liever niet meer.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 18:47
    Dat komt ook wel omdat de spelers terug lopen en zelf bang zijn voor een tegendoelpunt.
    Dan kan Gio ze wel naar voren schreeuwen, maar dat helpt dan niet.
    Dus wisselt Gio er maar een verdediger bij.
    Het is meestal niet de schuld van 1 persoon. Meerdere mensen maken fouten.

    Maar ... als iedereen in vorm is, dan maakt het niet uit hoe je speelt.

    Het zijn meerdere factoren.

    Al zeg ik niet, dat ik Gio fan ben. Ik denk dat Kuyt een betere trainer word. Hopelijk volgend jaar.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:15
    Zie je alles wel goed wim.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:56
    De UEFA maakt alles kapot,in een C.L horen alleen de kampioenen te spelen,het draait alleen nog maar om geld.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 07:57]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:00
    Precies, de topclubs uit andere landen hebben het voetbal kapot gemaakt, niet twee goedspelende clubs uit de MML...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
    Pfff, wat een armetierig relaas dit. Het is beter dat de inkomsten uit Europees voetbal verdeeld wordt? Het zou ook beter zijn dat de CL en EL anders(lees eerlijker) opgezet zouden worden, maar dat gaat ook niet gebeuren.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
    Bij PSV is er een wachtlijst van twee jaar en voor een goede plek nog langer. Groter stadion is, helaas voor de supporters, nog te duur voor de club.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 07:59]
    Vind ik leuk
    Leozao +4169
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
    0 punten uit 2 wedstrijden. Willem is dat erg goed?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:22
    Daar is de negatieveling weer,goede morgen leozak;-)
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:23]
    Vind ik leuk
    Leozao +4169
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:34
    Ik negatief??? Grappenmaker. Ik ben gelukkig met mijn leven en met mijn club ons aller Ajax. Vanavond weer knallen!!!
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:08
    En dan 5 punten achter staan op een ploeg die 0 punten Europees heeft,dan ben je pas slecht.Dom lullen kunnen we ook hè Henkie .
    Vind ik leuk
    COYG +6133
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:00
    Bij Feyenoord meldden ze vorig jaar dat er 25.000 mensen op de wachtlijst staan voor 30.000 seizoenskaarten. Ook al wordt de lijst minder, het zijn nog steeds heel veel mensen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:20
    Doen ze alleen om dat nieuwe stadion er doorheen te jassen
    Vind ik leuk
    Degier +452
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:35
    Nee hoor,

    Vanwege mijn werk heb ik een aantal seizoenen geleden mijn seizoenskaart en die van mijn zoon opgezegd. Ik heb inmiddels weer tijd in het weekeinde om te gaan, maar ik sta al voor het derde jaar op de wachtlijst, terwijl ik me in heb geschreven voor alle beschikbare vakken. Ik pak dus af en toe maar een losse wedstrijd en voor de rest ben ik helaas op Fox Sports aangewezen.
    Vind ik leuk
    frhoi +917
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:57
    duur geintje dan. tegenwoordig is het normaal om thuis tegen Fortuna 35 euro neer te moeten leggen
    Vind ik leuk
    Degier +452
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:46
    Yep, daarom ga ik ook niet elke wedstrijd. Hapje, drankje en vervoer erbij en het tikt aardig aan voor 2 of 3 personen. Thuis voor de buis met een zak chips en een biertje is dan een stuk goedkoper.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16052
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:54
    Paar weekjes terug €37 per kaartje thuis tegen Fietstas. Dat zijn geen grappen meer. Een week laten een mailtje dat ik 20% korting kon krijgen thuis tegen Zwolle. Steek die maar in je hol dank ik dan!
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:31
    De Efteling is nog goedkoper. En daar ben je een hele dag.
    Vind ik leuk
    frhoi +917
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:48
    eten en drink prijzen zijn er wel zowat t zelfde.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:51
    En de smaak ook?
    Vind ik leuk
    frhoi +917
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:04
    nee niet echt. efteling heeft wel frikandel uit de muur haha.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:07
    Als ik afreken, denk ik vaak dat ik gouden koffiebekertjes krijg, op Schiphol, in een stadion of in de Efteling.
    Maar die heb ik nog nooit gekregen.
    Vind ik leuk
    frhoi +917
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:19
    klein bekertje cola in de Kuip is al 2,80 ! bier is nep en de zelfde prijs. tja, heb wel soms honger dus wat te eten haal ik dan weer wel maar das ook al 3 euro voor een broodje kroket
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:39
    2,80 is 6 gulden.

    Misschien is jouw salaris ook verdrievoudigt?

    Alles wordt voor de rijken. Die verdienen 200 euro per uur. Dan maakt het niks uit natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Romo +852
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:02
    Bij Feyenoord staat nog steeds een lange wachtlijst hoor .... ff informeren Men Woerts
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:07
    Moet nog zien of het niveau altijd zo verschil blijft. We hebben het nu pas over nog geen eens een half seizoen. Willen we liever weer dat het niveau zo slecht is dat iedereen kampioen kan worden...

    En volgens mij worden bayern, real en Barca ook al jaren kampioen. La Liga en Bundesliga stadion zitten nog steeds elke week vol. Misschien iets aan die achterlijke prijzen doen. Bier op de tribune toe staan en verplichte combis weghalen.

    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:08]
    Vind ik leuk
    poklane +4922
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:43
    Ajax blijft sowieso ver voorop lopen zoals ze nu doen, puur door hun financiële mogelijkheden. Als PSV de huidige selectie voor goede bedragen verkoopt en het goed herinvesteert zullen ook zou ver voorop blijven lopen.
    De vergelijking met de Duitse en Spaanse competities qua dominantie van de topclubs gaat ook niet op. Het gaat niet eens om wie er kampioen word, het gaat erom hoe dominant ze het doen. Barca liet vorig seizoen 21 punten liggen, Real liet er 38 liggen, Bayern liet er 18 liggen, zie jij Ajax en PSV zoveel punten laten liggen?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 18:53
    Bayern werd een paar jaar geleden in begin april kampioen. En denk dT het er zeker omgaat wie er kampioen word. Dominantie kan je opzich van spreken na 5 kampioenschappen achter elkaar.

    In Nederland is zelfs tussendoor in 2017 nog een subtop ploeg kampioen geworden. Zie je in die twee leagues ook niet gebeuren ;)
    Vind ik leuk
    myrthewit +1630
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:20
    Laten we eerst eens de eredivisie inkrimpen. Het is daar toch allemaal meer van hetzelfde. Wij hebben gewoon een te grote eredivisie voor de grootte van ons voetballand. Er zitten ploegen bij die helemaal niets toevoegen. Dan blijven de betere spelers in de eredivisie en wordt het niveau van de staart iets hoger. Ook de Keuken Kampioen Divisie mag wel inkrimpen wat mij betreft. Misschien nog een extra divisie toevoegen, zoals we vroeger ook hadden voor het profvoetbal?
    Ik denk trouwens dat het niet zo veel met geld te maken heeft. Neem nou AZ. Die hebben de laatste jaren veel transfergeld opgehaald. Kennelijk investeren ze dat niet zo goed. Ja, ze kopen het afval van Ajax. Daar kom je niet verder mee...
    Overigens denk ik dat kunstgras zelfs hier ook negatief werkt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:24
    Dan mag je wel inkrimpen tot 2 clubs.
    Geld maakt dit systeem. De rijken zijn de grote jongens, en de rest mag toekijken en verhongeren.


    Delen is er echt niet meer bij. Graaien maar.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:26]
    Vind ik leuk
    myrthewit +1630
    woensdag 24 oktober 2018 om 18:07
    Waarom zou je moeten delen? De top 2 werkt er toch zelf voor? Alle andere clubs laten zich uitschakelen voor de Europa League....
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:21
    Typisch Nederlandse oplossing: polderen. In geen enkel ander land zouden ze zoiets bedenken. Nederlanders zijn gewoon te nuchter en krenterig. Ik weet niet hoeveel de seizoen kaarten tegenwoordig kosten in Engeland maar begin deze eeuw lag dat zo'n 5 à 6x hoger dan bij ons. De reisafstanden voor uitwedstrijden zijn ook een stuk groter, maar men gaat wel. Ik heb zelf al jaren geen seizoenkaart meer, omdat ik ruim 200 km te ver reizen vindt...
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:42
    Ook een goed punt.
    Vind ik leuk
    ajax1973 +2361
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:24
    voor een deel heeft hij gelijk er zijn maar 4 tegen standers waar ik van denkt dat word leuk de rest ga ik heen omdat ajax speelt maar stelt het niet veel voor
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:40
    Dat was 20 jaar geleden toch ook zo?
    Vind ik leuk
    ajax1973 +2361
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:44
    niet zo erg als nu toen waren ajax en psv ook veel beter als dat ze nu zijn maar de rest van de clubs ook beter als nu toen leek het nog op voetbal in nl nu is het een ramp om te moeten kijken de top 3 moest in een ander land terecht kunnen was voor die clubs beter
    Vind ik leuk
    El Lobo +2049
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:28
    Niets mag meer! geen bier van tevoren, je moet zitten en dan krijg je in de rust één of andere fanfare-bandje te zien!

    Ik was laatst in LA bij een game van de Dodgers. Daar drinken ze bier, lopen ze rond door het stadion. Ze komen zelfs voor je langs met bier.

    En het entertainment is vele malen beter. Muziek, filmpjes en promoties op schermen (zoals Kisscam, niet dat ik dat nu mis) alles om de bezoeker te entertainen
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4582
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:37
    En ook daar zie je nu steeds meer vechtpartijtjes op de tribunes en rond het stadion.
    Vind ik leuk
    El Lobo +2049
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:52
    Niets van gemerkt! Een gemoedelijke sfeer
    Vind ik leuk
    stratumseind +171211
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:30
    overkill , regeltjes, wetjes ,kunstgras, geld, verbod op van alles en nog wat,var , evenementenbier, rookverbod, scheld en vloek verbod etc etc etc zorgen ervoor dat de stadions leeg lopen .
    Niet ajax en psv
    Vind ik leuk
    HanV +4357
    dinsdag 23 oktober 2018 om 12:16
    Voor zo ver ik weet hebben de door het AD genoemde clubs allemaal gras. 'Clubs als Heerenveen, Vitesse, FC Groningen, FC Utrecht en AZ hebben steeds meer moeite om hun stadions vol te krijgen'.
    Waarschijnlijk zijn de prijzen gewoon te hoog geworden zeker als je het vergelijkt met de prijzen voor de buis voor wedstrijden.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:37
    " maar zelfs daar dreigt het stilaan minder te worden"

    Dus het is niet minder....

    Het dreigt vandaag te gaan regen. Wil nog niet zeggen dat het regent.

    Overigens gaan er overal te wereld steeds minder fans en steeds meer evenementen junks naar het voetbal.
    Maar wat wil je met de prijs van een los kaartje in Engeland en Spanje.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:38]
    Vind ik leuk
    Suomi71 +927
    dinsdag 23 oktober 2018 om 08:57
    Je ziet dat deze tendens overal in Europa plaatsvind. Top clubs steken er ruim bovenuit met zo nu en dan een verrassing. Het is tijd voor een Europese competitie waarin de besten zich wekelijks kunnen meten aan elkaar met daar onder een lagere klasse. Dit is denk ik een kwestie van tijd.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:49
    Pak die hele teringzooi dan lekker op en verhuis het naar de woestijn en ga daar dan maar de live versie van fifa19 spelen met de sheiks.

    Gaan wij weer gewoon lekker normaal doen hier want op het moment dat Messi en Ronaldo stoppen is de aantrekkelijkheid van zo'n super league ook meteen 90% minder
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 09:50]
    Vind ik leuk
    Nvd006 +163
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:06
    Beneleague
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:07
    Ze hebben het grootste budget, worden het meest geholpen door de scheidsrechters en ga zo maar door, kan toch niet uitblijven dan.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:08
    Heeft niks te maken met het niveau maar met het aan banden leggen van de supporterscultuur.
    Vind ik leuk
    WTSGD +1412
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:40
    Woerts loopt zoals altijd weer uit zn nek te lullen. Voor dit seizoen was er nog steeds een wachtrij van 20k voor sk Feyenoord.

    Overigens is bij ons het grootste probleem de achterlijke ticketprijzen voor losse kaarten. Je betaald zo 38+ eu voor een kaart eerste ring tegen Fortuna/Emmen... Toppers nog duurder. Paar jaar geleden was dat bijna 10 eu minder. Walgelijk hoe het Legioen steeds meer als melkkoe gebruikt wordt, zeker gezien het totale (technisch) falen van de club.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 09:45
    Je kan dit al bij de wortel aanpakken. Zorg voor meer bescherming bij jeugdvoetballers die al bij een BVO spelen. Nu moeten de kleinere clubs de heel jonge jeugd opleiden en zodra ze ook maar iets boven het maaiveld uit komen worden ze door de kapitaal krachtige clubs weggekocht. als dit was omdat zij zelf onvoldoende jeugd met toekomst hadden dan kan ik mij daar nog iets bij voorstellen. Er worden gewoon tig spelertjes gekocht, waarvan het merendeel gewoon de kans niet krijgt. Ook het verhuren van spelers moet je aan banden leggen. Heeft een club te veel spelers zodat die niet op het gewenste niveau spelen kunnen, dan heeft die
    club gewoon pech gehad, hadden ze er maar niet zoveel moeten kopen. Nu is het gewoon zo dat kapitaalkrachtige clubs de betere spelers bij de concurrent weg kunnen kopen om de concurrent te verzwakken. Hierdoor is de kans klein dat kleinere clubs sterker worden en krijg je een nog groter hiaat.
    Vind ik leuk
    kees ee +597
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:10
    . . nog meer onzin over onze competitie, of is chris woerts de grote rol van de graafschap vergeten afgelopen jaren in de titelstrijd, . . maar het leest lekker weg, vind'ie zelf waarschijnlijk ??
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:20
    Ik zie het probleem niet. Laat Ajax en Psv maar strijden om het kampioenschap met misschien 1x in de 5 jaar dat Feyenoord er om mee doet. Qua (nu nog) subtop stuivertje wisselen om de 4e plek. Utrecht, Heerenveen, Az, Vitesse... Spannend genoeg toch?
    Vind ik leuk
    HanV +4357
    dinsdag 23 oktober 2018 om 12:19
    Valt best mee, het is in de laatste 10 jaar maar 4 x zo geweest dat Ajax en PSV beide bij de bovenste 2 stonden.
    Vind ik leuk
    The Genius +3310
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:26
    ik denk dat het niet alleen het voetbal is dat er voor zorgt dat er niet meer naar het stadion gegaan wordt. je moet creatiever worden als club en de fans extra redenen geven om wel te gaan, enkel voor het spelletje is het niet meer genoeg. Je zult (of je het wilt of niet) toch een beetje amerika (bijv) achterna moeten gaan waar een wedstrijdbezoek echt een evenement op zich / uitje op zich is. Bij Ajax weet ik dat ze zich al erg aan het richten zijn om extra digitale zaken aan te bieden zodat het veel gehoorde "ik zie het op tv toch beter" niet meer toepasbaar is...
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9852
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:37
    Ik begrijp de consternatie niet,het is al meer dan 40 jaar zo......
    Vind ik leuk
    4everfcu +3078
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:43
    er is maar een reden foxsport en de achtelijke tijden en dagen waarop gespeeld word tegenwoordig
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 10:58]
    Vind ik leuk
    HanV +4357
    dinsdag 23 oktober 2018 om 12:20
    Ik zoek het meestal ook pas de dag ervoor op hoe laat je nu weer mag komen.
    Vind ik leuk
    Harry.f +320
    dinsdag 23 oktober 2018 om 10:51
    Er is teveel voetbal op televisie; er worden teveel competities gemaakt Europees, en dan maken ze voor de nationale teams ook nog eens een nieuwe competitie....hoe kunnen de topspelers dit aan? En we zien de buitenlandse competities ,alles word 5 x herhaald , het is teveel voetbal!
    Vind ik leuk
    plein19 +2315
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:17
    Inkomsten alleen verdelen als de competitie ook wordt verkleind. Dan zijn er iets minder wedstrijden wat voor de 2 topclubs beter is.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3078
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:48
    ja laten we twee clubs opdoeken omdat de top dat graag wil en wat zal het niveau omhoog gaan daarvan.
    als men het niveau bij dichter bij elkaar wil hebben begin dan eens met het evenredig verdelen vd tv gelden.
    Vind ik leuk
    Degier +452
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:10
    Het helpt wel, als je de bovenste 2 clubs opdoekt. Dan wordt de competitie weer een stuk gelijkwaardiger.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3078
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:16
    en leuker beter als ajax feyenoord en psv in een europese competitie gaan spelen spelen wij wel gewoon eredivisie en kan iedereen kampioen worden wat een leuke competitie zou dat worden.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 14:17]
    Vind ik leuk
    HanV +4357
    dinsdag 23 oktober 2018 om 12:30
    Je mist het hele punt van de inkrimping, ze willen juist van 2 clubs af omdat ze dan ruimte hebben om onderling nog tegen elkaar te spelen, de belasting wordt dan juist hoger, aannemende dat ze minder moe worden van wedstrijden tegen Emmen en De Graafschap en meer van onderlinge wedstrijden.
    Vind ik leuk
    plein19 +2315
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:01
    De zwaardere belasting is mooi. Maar ik zie hier een Belgisch model niet snel verschijnen. Ook al omdat het juist een club die verkort in Europa extra afstraft. Nog meer dan nu al het geval is. Belangrijkste is dat het een mogelijkheid is om van kleine clubjes af te komen.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3078
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:17
    laat ze er eerst maar van winnen dat is al moeilijk zat voor de zgn topclubs de laatste jaren
    Vind ik leuk
    Napier +50
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:35
    Wellicht net als in de KKD periode titels invoeren, i.p.v. play-offs voor een Europa Leaugue ticket. Winnaars kunnen dan ook via play-offs zo'n ticket winnen, maar dan is het tussentijds spannender
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 11:36]
    Vind ik leuk
    Franciscus +145
    dinsdag 23 oktober 2018 om 11:43
    Zoals vroeger Celtic Glasgow en Rangers Glasgow.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:00
    Het is heel jammer voor andere clubs .
    Maar Ajax en PSV zijn de grote clubs van Nederland.
    En de rest hang er maar onder en dat wordt alleen maar erger .✌
    Vind ik leuk
    poklane +4922
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:34
    "Volgens het AD is het daarom een goed idee om de inkomsten uit Europees voetbal voortaan over alle clubs te verdelen. De topclubs hebben dat voorgesteld, in ruil voor onder meer een kunstgrasvrije competitie."
    Ze willen wel wat meer dan alleen het kunstgras eruit hoor. En dat geld heeft sowieso op sportieve prestaties een minimale impact
    Vind ik leuk
    Cookee +10891
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:42
    Europese inkomsten, stom idee is dat.
    Wat nou als er geen Europese inkomsten zijn, dan staan alle kleine clubs rood. Nee, is heel simpel, de TV-gelden moeten vooral naar kleine clubs gaan. Dat zijn vaste inkomsten en niet variabel.
    Ajax mist die 10 miljoen op 110 miljoen heus niet en kleine clubs kunnen voor een 5 ton meer misschien wel 10 spelers halen.

    Overigens is in Duitsland ook teruglopende belangstelling, bijvoorbeeld Dortmund had jarenlang wachtlijsten nu niet meer.
    Als ik de Nederlandse kwaliteit bij H'veen zie, dan is de terugloop ook meer dan terecht.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 15:45]
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2299