'Bij Feyenoord was lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt 't minder te worden'

'Bij Feyenoord was lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt 't minder te worden'

Gepubliceerd: dinsdag 23 oktober 2018 om 07:42di 23-10-2018 om 07:42

De enorme overmacht van Ajax en PSV is voor de lange termijn slecht nieuws voor de Eredivisie. Dat concludeert het Algemeen Dagblad, dat ziet dat de voetbalstadions gestaag leeg lopen.

'Hébben we eindelijk eens twee topploegen die gewoon erg goed spelen en in Europa ook kunnen presteren, is het weer niet goed', zo liet Willem van Hanegem weten, maar het is een probleem dat in veel Europese competities speelt: één of twee ploegen maken de dienst uit. 'Clubs als Heerenveen, Vitesse, FC Groningen, FC Utrecht en AZ hebben steeds meer moeite om hun stadions vol te krijgen', stelt het AD.

De krant ziet dat Nederland qua stadionbezetting nog tot de top van Europa behoort, maar de vraag is hoe lang dat is vol te houden. "Bij Feyenoord was altijd een lange wachtlijst, maar zelfs daar dreigt het stilaan minder te worden", zegt sportmarketeer Chris Woerts. "Bij Ajax hebben we al geregeld gezien dat mensen niet eens meer de moeite nemen om naar een wedstrijd tegen pakweg NAC te gaan. Die wint Ajax toch wel. Het stadionbezoek dreigt op deze manier alleen maar minder te worden."

Volgens het AD is het daarom een goed idee om de inkomsten uit Europees voetbal voortaan over alle clubs te verdelen. De topclubs hebben dat voorgesteld, in ruil voor onder meer een kunstgrasvrije competitie. Het percentage van dat bedrag waarover wordt gesproken is minimaal tien procent, oplopend tot 25 procent.

'Want als de huidige ontwikkeling zich de komende jaren doorzet, dan bestaat de Nederlandse subtop straks alleen nog maar uit Feyenoord. De rest is dan weggezakt tot grijze middelmaat', besluit het AD met een waarschuwing.

Plaats een reactie

Voebtal +7450
dinsdag 23 oktober 2018 om 07:48
En in Duitsland of Spanje is dat anders???
Vind ik leuk
Buck Worrier +1471
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:09
Portugal, Italië, Griekenland, Frankrijk... overal hetzelfde
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:11
Nou barca, real, atletico, sevilla, dit seizoen espanol... moet je real nog als top zien op de 7e plaats?
Vind ik leuk
DBCooper +241
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:14
Moet je Real nog als top zien? Jij bent niet helemaal goed of wel?
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:18
Sarcasme leer je nog wel een keer 😊... hoewel ze dit jaar een stuk zwakker zijn dan vorig jaar
Vind ik leuk
DBCooper +241
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:21
Aan dat laatste is niks aan gelogen, maar een club die vorig jaar de champions League heeft gewonnen. kun je dit jaar echt niet afschrijven als een subtopper..
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:53
Zeker niet, en daarom hopen we dat het eerste ook niet gelogen is 😉
Vind ik leuk
Spiegel +11082
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:26
Hoezo? Leicester werd ook kampioen, is ook pure middelmaat in de competitie het seizoen erna.

Dat dit soort dingen zeldzaam is (Feyenoord 1x in de 18 jaar, AZ sporadisch een keer, Twente een keer.) zal altijd zo blijven.
Vind ik leuk
DBCooper +241
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:52
Ik weet niet wat erger is. Leicester vergelijken met Real of de winnaar van de Champions League met een sporadische winnaar van de miezerige Eredivisie...

Vind ik leuk
Spiegel +11082
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:55
Ik vergelijk niks. Ik trek een parallel.
Dat van die sprookjesverhalen tuurlijk af en toe voorkomen maar dat het zeer zeldzaam is.
Vind ik leuk
DBCooper +241
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:00
Vooruit, je komt er mee weg.
Vind ik leuk
Voebtal +7450
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:36
Wie is er kampioen geworden de afgelopen 20 jaar?
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:58
Helemaal waar, maar dit seizoen is het niet top. Niet bij bayern, real, man u...
Vind ik leuk
Voebtal +7450
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:50
Eens in de zoveel jaar komt dat voor. Punt is dat in vrijwel alle landen je een top 2 hebt.. soms een top 1 zoals in Duitsland of Frankrijk.
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:14
Laten we hopen dat Feyenoord 1x in de 5 jaar kampioen kan worden, maakt de competitie een stuk spannender en sterker
Vind ik leuk
LifeErazor +1620
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:38
Dat zijn van die seizoenen die een uitzondering zijn. Net als met Feyenoord in 2016/2017
Vind ik leuk
Vakkie D +4603
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:59
Absoluut, hoewel een kampioenschap met een 1e plek vanaf dag 1 niet vaak voor komt
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 18:22
Inderdaad, een dikverdiende uitzondering.
Vind ik leuk
Morris +23891
dinsdag 23 oktober 2018 om 07:52
beetje kortzichtig om alles op geld te gooien.
Hoeveel clubs bakken er een potje van als het gaat om verstandig beleid maken? Hoeveel clubs halen nog steeds derde rang buitenlanders ipv talent de kans geven?
Vind ik leuk
Krav +203
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:45
Er moet ook veel meer op talent worden ingezet. Naast kjnstgras vervangen mlet er dus ook trainingsvelden bij. Want veel bvo's trainen nu oo hun hoofdveld met kunstgras.

Creeer dus meteen goeie trainingscomplexen. En investeer in de jeugd.

Jarenlang kwam er geen talent door bij ajax. Maar de ajaxrevolutie van cruijff betaalt zich nu echt uit. Er is daar iets veranderd onde cruijff. Kopieer dit als knvb naar een nieuw masterplan. Dan krik je het hele niveau omhoog
Vind ik leuk
Blindsy +18713
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:40
Pas op met dat laatste. Dat roep ik hier ook maar dan krijg je ruzie met Ajacieden want er komen altijd grote talenten door!
Onzin, na Snijder en Vd Vaart daalde het naar Emanuelson, Anita. Cruyff stelde een hoop voor wat niet haalbaar was maar investeren in je opleiding, met geld,middelen, uitstekende trainers (die kun je ook opleiden) en spelers... kortom het opleiden van talenten weer centraal zetten in je bedrijf, is gewoon mogelijk. En dat doen ze daar weer.
De grootste vissen gaan heus wel vroeg naar City, en A, P en F zullen nóg vaker shoppen voor talent bij de subtop, maar je moet ook met de kleinere clubs zorgen voor een hoge basiskwaliteit zodat alle jeugdopleidingen bij elke club beter wordt.
Geld hebben we nauwelijks, spelersprijzen gaan door het dak, steek met zn allen genoeg geld in de opleidingen, maak er maar iets gezamenlijks van (draftsysteem in Amerika?), en laat de Citys van deze wereld maar flinke transfersommen neerleggen voor onze talenten.
Nu nog maar hopen dat de UEFA ons soort clubs weer wat wil steunen. Toptalenten die op hun 16e vertrekken voor n fooi, 2jr rondhobbelen bij Chelsea en daar dan als 'homegrown' genoemd mogen worden en daar dik aan verdienen ... er is nog wel eea door ons te herstellen. Maar je moet ergens beginnen.. opleiden en inkomstenherverdeling, goede zaak.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 09:41]
Vind ik leuk
Krav +203
vrijdag 26 oktober 2018 om 11:27
Idd. Ajax heeft jaren niks voortgebracht. Er is een aantal jaren iets veranderd.
Vind ik leuk
Blindsy +18713
vrijdag 26 oktober 2018 om 16:24
En dit is nog niet uitgesproken, of ze kondigen een samenwerking aan met Sparta. Ze doen weer hun best, die Mokummers...
Vind ik leuk
Stranger +6615
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:30
Ik denk dat het masterplan van Cruijff juist mislukt is.
Cruijff wilde namelijk heel veel met eigen jeugd doen en minder aankopen.
De huidige selectie heeft pak hem beet een dikke 80 miljoen gekost.
Cruijff wilde ook een salarisplafond ook dat is losgelaten. Stonden er een aantal jaren geleden nog 6 of 7 zelf opgeleide spelers in de basis nu 3 of 4 .
Vind ik leuk
Krav +203
vrijdag 26 oktober 2018 om 11:26
Ik heb het puur over de opleiding. En cruijff zei zeker wel dat je moet investeren in toptalenten. De uitzonderingen
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
Pfff, wat een armetierig relaas dit. Het is beter dat de inkomsten uit Europees voetbal verdeeld wordt? Het zou ook beter zijn dat de CL en EL anders(lees eerlijker) opgezet zouden worden, maar dat gaat ook niet gebeuren.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 07:58
Bij PSV is er een wachtlijst van twee jaar en voor een goede plek nog langer. Groter stadion is, helaas voor de supporters, nog te duur voor de club.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 07:59]
Vind ik leuk
COYG +8133
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:00
Bij Feyenoord meldden ze vorig jaar dat er 25.000 mensen op de wachtlijst staan voor 30.000 seizoenskaarten. Ook al wordt de lijst minder, het zijn nog steeds heel veel mensen.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:20
Doen ze alleen om dat nieuwe stadion er doorheen te jassen
Vind ik leuk
Degier +1777
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:35
Nee hoor,

Vanwege mijn werk heb ik een aantal seizoenen geleden mijn seizoenskaart en die van mijn zoon opgezegd. Ik heb inmiddels weer tijd in het weekeinde om te gaan, maar ik sta al voor het derde jaar op de wachtlijst, terwijl ik me in heb geschreven voor alle beschikbare vakken. Ik pak dus af en toe maar een losse wedstrijd en voor de rest ben ik helaas op Fox Sports aangewezen.
Vind ik leuk
frhoi +1752
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:57
duur geintje dan. tegenwoordig is het normaal om thuis tegen Fortuna 35 euro neer te moeten leggen
Vind ik leuk
Degier +1777
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:46
Yep, daarom ga ik ook niet elke wedstrijd. Hapje, drankje en vervoer erbij en het tikt aardig aan voor 2 of 3 personen. Thuis voor de buis met een zak chips en een biertje is dan een stuk goedkoper.
Vind ik leuk
J Kiprich +18990
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:54
Paar weekjes terug €37 per kaartje thuis tegen Fietstas. Dat zijn geen grappen meer. Een week laten een mailtje dat ik 20% korting kon krijgen thuis tegen Zwolle. Steek die maar in je hol dank ik dan!
Vind ik leuk
Romo +1394
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:02
Bij Feyenoord staat nog steeds een lange wachtlijst hoor .... ff informeren Men Woerts
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:07
Moet nog zien of het niveau altijd zo verschil blijft. We hebben het nu pas over nog geen eens een half seizoen. Willen we liever weer dat het niveau zo slecht is dat iedereen kampioen kan worden...

En volgens mij worden bayern, real en Barca ook al jaren kampioen. La Liga en Bundesliga stadion zitten nog steeds elke week vol. Misschien iets aan die achterlijke prijzen doen. Bier op de tribune toe staan en verplichte combis weghalen.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:08]
Vind ik leuk
poklane +5406
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:43
Ajax blijft sowieso ver voorop lopen zoals ze nu doen, puur door hun financiële mogelijkheden. Als PSV de huidige selectie voor goede bedragen verkoopt en het goed herinvesteert zullen ook zou ver voorop blijven lopen.
De vergelijking met de Duitse en Spaanse competities qua dominantie van de topclubs gaat ook niet op. Het gaat niet eens om wie er kampioen word, het gaat erom hoe dominant ze het doen. Barca liet vorig seizoen 21 punten liggen, Real liet er 38 liggen, Bayern liet er 18 liggen, zie jij Ajax en PSV zoveel punten laten liggen?
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 18:53
Bayern werd een paar jaar geleden in begin april kampioen. En denk dT het er zeker omgaat wie er kampioen word. Dominantie kan je opzich van spreken na 5 kampioenschappen achter elkaar.

In Nederland is zelfs tussendoor in 2017 nog een subtop ploeg kampioen geworden. Zie je in die twee leagues ook niet gebeuren ;)
Vind ik leuk
myrthewit +1669
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:20
Laten we eerst eens de eredivisie inkrimpen. Het is daar toch allemaal meer van hetzelfde. Wij hebben gewoon een te grote eredivisie voor de grootte van ons voetballand. Er zitten ploegen bij die helemaal niets toevoegen. Dan blijven de betere spelers in de eredivisie en wordt het niveau van de staart iets hoger. Ook de Keuken Kampioen Divisie mag wel inkrimpen wat mij betreft. Misschien nog een extra divisie toevoegen, zoals we vroeger ook hadden voor het profvoetbal?
Ik denk trouwens dat het niet zo veel met geld te maken heeft. Neem nou AZ. Die hebben de laatste jaren veel transfergeld opgehaald. Kennelijk investeren ze dat niet zo goed. Ja, ze kopen het afval van Ajax. Daar kom je niet verder mee...
Overigens denk ik dat kunstgras zelfs hier ook negatief werkt.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:21
Typisch Nederlandse oplossing: polderen. In geen enkel ander land zouden ze zoiets bedenken. Nederlanders zijn gewoon te nuchter en krenterig. Ik weet niet hoeveel de seizoen kaarten tegenwoordig kosten in Engeland maar begin deze eeuw lag dat zo'n 5 à 6x hoger dan bij ons. De reisafstanden voor uitwedstrijden zijn ook een stuk groter, maar men gaat wel. Ik heb zelf al jaren geen seizoenkaart meer, omdat ik ruim 200 km te ver reizen vindt...
Vind ik leuk
ajax1973 +2376
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:24
voor een deel heeft hij gelijk er zijn maar 4 tegen standers waar ik van denkt dat word leuk de rest ga ik heen omdat ajax speelt maar stelt het niet veel voor
Vind ik leuk
El Lobo +2225
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:28
Niets mag meer! geen bier van tevoren, je moet zitten en dan krijg je in de rust één of andere fanfare-bandje te zien!

Ik was laatst in LA bij een game van de Dodgers. Daar drinken ze bier, lopen ze rond door het stadion. Ze komen zelfs voor je langs met bier.

En het entertainment is vele malen beter. Muziek, filmpjes en promoties op schermen (zoals Kisscam, niet dat ik dat nu mis) alles om de bezoeker te entertainen
Vind ik leuk
fedor2501 +6293
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:37
En ook daar zie je nu steeds meer vechtpartijtjes op de tribunes en rond het stadion.
Vind ik leuk
El Lobo +2225
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:52
Niets van gemerkt! Een gemoedelijke sfeer
Vind ik leuk
stratumseind +195103
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:30
overkill , regeltjes, wetjes ,kunstgras, geld, verbod op van alles en nog wat,var , evenementenbier, rookverbod, scheld en vloek verbod etc etc etc zorgen ervoor dat de stadions leeg lopen .
Niet ajax en psv
Vind ik leuk
HanV +5459
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:16
Voor zo ver ik weet hebben de door het AD genoemde clubs allemaal gras. 'Clubs als Heerenveen, Vitesse, FC Groningen, FC Utrecht en AZ hebben steeds meer moeite om hun stadions vol te krijgen'.
Waarschijnlijk zijn de prijzen gewoon te hoog geworden zeker als je het vergelijkt met de prijzen voor de buis voor wedstrijden.
Vind ik leuk
RtdDub +13355
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:37
" maar zelfs daar dreigt het stilaan minder te worden"

Dus het is niet minder....

Het dreigt vandaag te gaan regen. Wil nog niet zeggen dat het regent.

Overigens gaan er overal te wereld steeds minder fans en steeds meer evenementen junks naar het voetbal.
Maar wat wil je met de prijs van een los kaartje in Engeland en Spanje.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 08:38]
Vind ik leuk
Suomi71 +1131
dinsdag 23 oktober 2018 om 08:57
Je ziet dat deze tendens overal in Europa plaatsvind. Top clubs steken er ruim bovenuit met zo nu en dan een verrassing. Het is tijd voor een Europese competitie waarin de besten zich wekelijks kunnen meten aan elkaar met daar onder een lagere klasse. Dit is denk ik een kwestie van tijd.
Vind ik leuk
RtdDub +13355
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:49
Pak die hele teringzooi dan lekker op en verhuis het naar de woestijn en ga daar dan maar de live versie van fifa19 spelen met de sheiks.

Gaan wij weer gewoon lekker normaal doen hier want op het moment dat Messi en Ronaldo stoppen is de aantrekkelijkheid van zo'n super league ook meteen 90% minder
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 09:50]
Vind ik leuk
Nvd006 +159
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:06
Beneleague
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:07
Ze hebben het grootste budget, worden het meest geholpen door de scheidsrechters en ga zo maar door, kan toch niet uitblijven dan.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:08
Heeft niks te maken met het niveau maar met het aan banden leggen van de supporterscultuur.
Vind ik leuk
WTSGD +1602
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:40
Woerts loopt zoals altijd weer uit zn nek te lullen. Voor dit seizoen was er nog steeds een wachtrij van 20k voor sk Feyenoord.

Overigens is bij ons het grootste probleem de achterlijke ticketprijzen voor losse kaarten. Je betaald zo 38+ eu voor een kaart eerste ring tegen Fortuna/Emmen... Toppers nog duurder. Paar jaar geleden was dat bijna 10 eu minder. Walgelijk hoe het Legioen steeds meer als melkkoe gebruikt wordt, zeker gezien het totale (technisch) falen van de club.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 09:45
Je kan dit al bij de wortel aanpakken. Zorg voor meer bescherming bij jeugdvoetballers die al bij een BVO spelen. Nu moeten de kleinere clubs de heel jonge jeugd opleiden en zodra ze ook maar iets boven het maaiveld uit komen worden ze door de kapitaal krachtige clubs weggekocht. als dit was omdat zij zelf onvoldoende jeugd met toekomst hadden dan kan ik mij daar nog iets bij voorstellen. Er worden gewoon tig spelertjes gekocht, waarvan het merendeel gewoon de kans niet krijgt. Ook het verhuren van spelers moet je aan banden leggen. Heeft een club te veel spelers zodat die niet op het gewenste niveau spelen kunnen, dan heeft die
club gewoon pech gehad, hadden ze er maar niet zoveel moeten kopen. Nu is het gewoon zo dat kapitaalkrachtige clubs de betere spelers bij de concurrent weg kunnen kopen om de concurrent te verzwakken. Hierdoor is de kans klein dat kleinere clubs sterker worden en krijg je een nog groter hiaat.
Vind ik leuk
kees ee +919
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:10
. . nog meer onzin over onze competitie, of is chris woerts de grote rol van de graafschap vergeten afgelopen jaren in de titelstrijd, . . maar het leest lekker weg, vind'ie zelf waarschijnlijk ??
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:20
Ik zie het probleem niet. Laat Ajax en Psv maar strijden om het kampioenschap met misschien 1x in de 5 jaar dat Feyenoord er om mee doet. Qua (nu nog) subtop stuivertje wisselen om de 4e plek. Utrecht, Heerenveen, Az, Vitesse... Spannend genoeg toch?
Vind ik leuk
HanV +5459
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:19
Valt best mee, het is in de laatste 10 jaar maar 4 x zo geweest dat Ajax en PSV beide bij de bovenste 2 stonden.
Vind ik leuk
The Genius +3793
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:26
ik denk dat het niet alleen het voetbal is dat er voor zorgt dat er niet meer naar het stadion gegaan wordt. je moet creatiever worden als club en de fans extra redenen geven om wel te gaan, enkel voor het spelletje is het niet meer genoeg. Je zult (of je het wilt of niet) toch een beetje amerika (bijv) achterna moeten gaan waar een wedstrijdbezoek echt een evenement op zich / uitje op zich is. Bij Ajax weet ik dat ze zich al erg aan het richten zijn om extra digitale zaken aan te bieden zodat het veel gehoorde "ik zie het op tv toch beter" niet meer toepasbaar is...
Vind ik leuk
rpaulp50 +13411
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:37
Ik begrijp de consternatie niet,het is al meer dan 40 jaar zo......
Vind ik leuk
4everfcu +5307
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:43
er is maar een reden foxsport en de achtelijke tijden en dagen waarop gespeeld word tegenwoordig
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 10:58]
Vind ik leuk
HanV +5459
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:20
Ik zoek het meestal ook pas de dag ervoor op hoe laat je nu weer mag komen.
Vind ik leuk
Harry.f +399
dinsdag 23 oktober 2018 om 10:51
Er is teveel voetbal op televisie; er worden teveel competities gemaakt Europees, en dan maken ze voor de nationale teams ook nog eens een nieuwe competitie....hoe kunnen de topspelers dit aan? En we zien de buitenlandse competities ,alles word 5 x herhaald , het is teveel voetbal!
Vind ik leuk
plein19 +3104
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:17
Inkomsten alleen verdelen als de competitie ook wordt verkleind. Dan zijn er iets minder wedstrijden wat voor de 2 topclubs beter is.
Vind ik leuk
4everfcu +5307
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:48
ja laten we twee clubs opdoeken omdat de top dat graag wil en wat zal het niveau omhoog gaan daarvan.
als men het niveau bij dichter bij elkaar wil hebben begin dan eens met het evenredig verdelen vd tv gelden.
Vind ik leuk
Degier +1777
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:10
Het helpt wel, als je de bovenste 2 clubs opdoekt. Dan wordt de competitie weer een stuk gelijkwaardiger.
Vind ik leuk
4everfcu +5307
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:16
en leuker beter als ajax feyenoord en psv in een europese competitie gaan spelen spelen wij wel gewoon eredivisie en kan iedereen kampioen worden wat een leuke competitie zou dat worden.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 14:17]
Vind ik leuk
HanV +5459
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:30
Je mist het hele punt van de inkrimping, ze willen juist van 2 clubs af omdat ze dan ruimte hebben om onderling nog tegen elkaar te spelen, de belasting wordt dan juist hoger, aannemende dat ze minder moe worden van wedstrijden tegen Emmen en De Graafschap en meer van onderlinge wedstrijden.
Vind ik leuk
plein19 +3104
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:01
De zwaardere belasting is mooi. Maar ik zie hier een Belgisch model niet snel verschijnen. Ook al omdat het juist een club die verkort in Europa extra afstraft. Nog meer dan nu al het geval is. Belangrijkste is dat het een mogelijkheid is om van kleine clubjes af te komen.
Vind ik leuk
4everfcu +5307
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:17
laat ze er eerst maar van winnen dat is al moeilijk zat voor de zgn topclubs de laatste jaren
Vind ik leuk
Napier +106
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:35
Wellicht net als in de KKD periode titels invoeren, i.p.v. play-offs voor een Europa Leaugue ticket. Winnaars kunnen dan ook via play-offs zo'n ticket winnen, maar dan is het tussentijds spannender
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 11:36]
Vind ik leuk
Franciscus +185
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:43
Zoals vroeger Celtic Glasgow en Rangers Glasgow.
Vind ik leuk
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:00
Het is heel jammer voor andere clubs .
Maar Ajax en PSV zijn de grote clubs van Nederland.
En de rest hang er maar onder en dat wordt alleen maar erger .✌
Vind ik leuk
poklane +5406
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:34
"Volgens het AD is het daarom een goed idee om de inkomsten uit Europees voetbal voortaan over alle clubs te verdelen. De topclubs hebben dat voorgesteld, in ruil voor onder meer een kunstgrasvrije competitie."
Ze willen wel wat meer dan alleen het kunstgras eruit hoor. En dat geld heeft sowieso op sportieve prestaties een minimale impact
Vind ik leuk
Cookee +12650
dinsdag 23 oktober 2018 om 15:42
Europese inkomsten, stom idee is dat.
Wat nou als er geen Europese inkomsten zijn, dan staan alle kleine clubs rood. Nee, is heel simpel, de TV-gelden moeten vooral naar kleine clubs gaan. Dat zijn vaste inkomsten en niet variabel.
Ajax mist die 10 miljoen op 110 miljoen heus niet en kleine clubs kunnen voor een 5 ton meer misschien wel 10 spelers halen.

Overigens is in Duitsland ook teruglopende belangstelling, bijvoorbeeld Dortmund had jarenlang wachtlijsten nu niet meer.
Als ik de Nederlandse kwaliteit bij H'veen zie, dan is de terugloop ook meer dan terecht.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 15:45]
Vind ik leuk
chuckie88 +2459