'De Jong is 28 en zou misschien nog één keer een stap kunnen maken'

    'De Jong is 28 en zou misschien nog één keer een stap kunnen maken'

    maandag 5 november 2018 om 08:21

    Voormalig voetballer Harry Lubse is in De Telegraaf lovend over Luuk de Jong, die voor zijn optreden tegen Vitesse een zeven heeft gekregen. De Jong kroonde zich zaterdag tot matchwinner door in de 69e minuut de enige goal van de wedstrijd te maken.

    De Jong presteert al weken goed bij PSV, is ook Lubse opgevallen. "Momenteel zien we weer de Luuk de Jong zoals we hem kennen. Een uitstekende spits die minimaal twintig goals per seizoen maakt. Het is knap hoe hij zich na een moeizame periode heeft teruggevochten", zegt de oud-PSV'er, die van 1969 tot 1980 in Eindhoven speelde.

    Lubse prijst de technische kwaliteiten van De Jong. "Luuk is een echte targetman. Zo speelt hij al het hele seizoen en dat zag je ook weer in het duel met Vitesse. Hij is ijzersterk met het hoofd. Als je ziet met hoeveel gemak hij ballen uit de lucht plukt, dat is een gave die niet iedereen heeft. Het lijkt allemaal spelenderwijs te gaan. Door zijn timing weet hij bijna alle luchtduels te winnen en negen van de tien keer bezorgt hij de bal vervolgens bij een medespeler."

    De Jong speelt al vier jaar in Eindhoven. Zijn buitenlandse avonturen mislukten, maar volgens Lubse kan de spits het nog een keer proberen. "Hij is 28 en zou misschien nog één keer een stap kunnen maken. Maar als PSV zo blijft presteren en ook Europees actief is, zou ik als ik hem was lekker blijven. Hij weet hoe het eraan toegaat in het buitenland en dat is niet altijd even goed gegaan."

    Plaats een reactie

    Andre As +1121
    maandag 5 november 2018 om 08:25
    Te beperkt voor de grotere competities. Niet snel genoeg, niet sterk genoeg, niet technisch genoeg. Uitstekend voor de Nederlandse competitie. Niets mis mee overigens.
    Vind ik leuk
    FC Treurwilg +5805
    maandag 5 november 2018 om 08:27
    Eens. Hij zou alleen eens moeten stoppen met dat eeuwige gehuil bij de scheids. Al zie ik van Bommel ook continu de 4e man aanspreken. Slecht voorbeeld voor Luuk
    Vind ik leuk
    Kerim Hemdi1 +1022
    maandag 5 november 2018 om 08:31
    En dat komt van een treurwilg.....geniaal.
    Vind ik leuk
    Forever Ajax +1005
    maandag 5 november 2018 om 08:32
    Hij heeft toch gelijk?

    Van Bommel is dezelfde jankbal als de Jong
    Vind ik leuk
    Bertus +5685
    maandag 5 november 2018 om 09:22
    Tuurlijk joh.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 08:36
    Die treurwilg heeft gelijk twee kwallen zijn het
    Vind ik leuk
    fdev86 +746
    maandag 5 november 2018 om 08:45
    De hele selectie zijn kwallen
    Vind ik leuk
    Korm +36639
    maandag 5 november 2018 om 10:02
    en als ze voor je spelen ben je er gewoon blij mee :)
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:28
    zit in de naam de jong zijn allemaal van die huilerts
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:56
    Maar, beste treurwilg, klaagt hij vaak onterecht? Of slechts 'soms'?
    Vind ik leuk
    Dani82 +1927
    maandag 5 november 2018 om 08:48
    “Lubse prijst de technische kwaliteiten van de jong”?
    Jeetje zeg.... qua techniek vind ik het juist een houte klaas ala kees kwakman.
    Die lubs kan beter even langs specsavers gaan.
    Dreigend voor de goal is hij altijd, maar technisch??????
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:18
    Als je met technisch bedoelt dat hij a la Ronaldinho al flikflakkend de bal hooghoudt, ja dan is hij niet technisch. Maar techniek moet ter allen tijde functioneel zijn. Zoals deheer Lubse, ik ken hem niet, aangeeft, bezorgt hij 9 van de 10x de bal bij een medespeler. Dan moet je basistechniek toch ergens goed zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:37
    De heer Lubse is geboren en getogen in Eindhoven. Speelde van 1970 - 1980 voor PSV en was een nuttige aanvaller. Geen type topscorer.
    Won met PSV drie kampioenschappen, twee bekers én de UEFA Cup. In de halve finale (nog altijd een legendarische wedstrijd in Eindhoven, tegen FC Magdeburg) schoot Harry hoogstpersoonlijk zijn ploeg naar de finale. In de 90e minuut. Ja, toen ook al :-)

    Na zijn loopbaan bij PSV kwam hij bij Helmond Sport terecht. Ook daar maakte hij een beslissend doelpunt: tegen Veendam was zijn goal goed voor promotie naar de ED.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:39
    Thanks! Weer wat geleerd!
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:21
    Zijn techniek als pure spits/goalgetter/aanspeelpunt is uitermate goed. Het gaat mis als hij een verdediger uit wil spelen. Maar hij beseft zich heel goed wat zijn beperkingen zijn. En dat is ook weer een kracht.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:59
    Alleen probeert hij nog soms een vrije trap erin te schieten, daar moet hij ook nog mee stoppen..
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:10
    Ja dat zijn die Ajax / frenkie en Matthijs aanbidders die vinden dat ze in alles uitblinken en de beste zijn
    Vind ik leuk
    Bertus +5685
    maandag 5 november 2018 om 12:16
    Dat zijn ook twee geweldige spelers maar helaas denken ze daar idd dat enkel bij hun cluppie goeie spelers zitten. Gelukkig bewijst de ranglijst dat er bij PSV ook best aardige tussen lopen blijkbaar.
    Vind ik leuk
    Dani82 +1927
    maandag 5 november 2018 om 13:57
    Psv heeft gewoon een goed team hoor! Ik ben er geen supporter van, maar staan terecht boven aan.
    Vind ik leuk
    Toppert +1702
    maandag 5 november 2018 om 11:00
    Mee eens. Het is echter te hopen voor PSV dat ze hem kunnen verkopen. De Jong vind ik echt een dissonant in de vrij moderne ploeg die PSV is. In CL komt hij er in principe niet aan te pas en dat is jammer, want met een goede spits had van Inter gewoon gewonnen.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:19
    Er zijn best nog wat leuke avonturen te verzinnen in gelijkwaardige competities of bij een subtopper in een grote competitie. Dan wordt 'ie geen kampioen meer, maar gewoon een tijdje in een andere omgeving leven is ook lekker. Een ploeg van de 9e naar de 5e plek brengen. Zoiets kan ook een sportieve uitdaging zijn.

    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:55
    Mee eens, voor de Nederlandse competitie prima. Wellicht, een kleine kans dat hij in Portugal misschien kan slagen. Als je ziet hoe Dost het daar doet, zou er kansje zijn dat Luuk daar een stap kan maken.

    Andere competities kan ik mij niet voorstellen.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 08:25
    ik denk ook dat het verstandig is van de jong .om gewoon in eindhoven te blijven ,dit is zijn plafon,een prima spit voor de komende jaren voor psv
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 08:53
    Zo is dat met de Jong in je elftal,is een garantie op kampioenschappen dat is wel gebleken.
    Vind ik leuk
    AlecBlc +945
    maandag 5 november 2018 om 08:25
    De jong, samen met Pereiro de zwakste spelers van psv. Die man heeft alleen zijn lengte, voor de rest kan hij niks. Dat zagen we tegen Inter. 1 op 1 met de keeper en dan hoog overschieten.

    Als die man verstandig is, blijft hij bij psv, anders wordt het een afgang voor hem.
    [Reactie gewijzigd op maandag 5 november 2018 om 08:26]
    Vind ik leuk
    Degraaf +17618
    maandag 5 november 2018 om 08:35
    Precies, bij BMG en Newcastle ook al mislukt.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:53
    De Jong een van de zwakste schakels van psv??? Ik ben geen fan van Luuk. Maar de topscorer van de eredivisie als de zwakste schakel zien, dan heb je er ook niet echt kijk op.
    Vind ik leuk
    Analyse075 +1857
    maandag 5 november 2018 om 08:26
    Een leuke transfer naar de PL is een optie omdat hij als kopsterke spits in past. West Ham United of zo.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3471
    maandag 5 november 2018 om 08:39
    Dat zou je denken. Maar bij Newcastle redde hij het ook niet...
    Vind ik leuk
    Analyse075 +1857
    maandag 5 november 2018 om 08:41
    Hij is wat ouder en wijzer geworden.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3471
    maandag 5 november 2018 om 08:44
    En de Premier League is wat sneller en krachtiger geworden...;-)
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 10:11
    Hij werd in newcastle gebruikt als 10, achter de spits.
    Frenkie de Jong zal ook mislukken als verdediger. Net als van Persie moet Luuk in de spits laten staan
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:32
    Mislukt
    Vind ik leuk
    Onderkan +257
    maandag 5 november 2018 om 08:26
    Lekker bij PSV blijven.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +4042
    maandag 5 november 2018 om 08:32
    Kan die op zijn 30 weer een keer terugkomen als hij weer mislukt is in het buitenland.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 08:33
    Kan beter blijven in buitenland opnieuw gedoemd te mislukken
    Vind ik leuk
    Leozao +4170
    maandag 5 november 2018 om 08:35
    Hij heeft een bepaalde effectiviteit in de Eredivisie, dat kan men niet ontkennen. Op internationaal niveau is zijn kopkracht geen "extra" meer, en vallen vooral zijn beperkte voetballende kwaliteiten op. 1.5 Jaar geleden raakte hij bal goed en wilde men hem slijten... en nu is er weer een Hosanna stemming Het kan verkeren in de voetballerij
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 08:39
    Exact dit! Net wat je zegt, in de eredivisie is een beetje Fysieke kracht en kunnen koppen leuk, maar in de topcompetities red je het daar niet mee. Als hij gaat dan moet hij naar Championship of MLS ofzo gaan.
    Vind ik leuk
    Leozao +4170
    maandag 5 november 2018 om 08:58
    Of te wel: om te cashen, niet voor een sportieve uitdaging
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:04
    Ja op zich wel. Hoewel ik best geloof dat er een uitdaging kan liggen in de MLS en de Championship.
    Want ik bedoel wat is zijn sportieve uitdaging hier in Nederland? de CL, 6 wedstrijdjes per jaar (op deze manier)?Championship speel je ook nog wat bekertoernooitjes met Premier League ploegen.
    Vind ik leuk
    Leozao +4170
    maandag 5 november 2018 om 09:07
    In de top: Engeland/Spanje/Italie/Duitsland kan hij op het hoogste niveau niets toevoegen. Maar ik heb er geen bezwaar tegen als hij zou gaan. :-)
    [Reactie gewijzigd op maandag 5 november 2018 om 09:07]
    Vind ik leuk
    HJR +7875
    maandag 5 november 2018 om 08:39
    Kan beter blijven. Eredivisie prima voor hem. In het buitenland krijgt hij het niet zo makkelijk.

    Ik vind het een zeikerd dat wel, al viel hij mij niet tegen toen hij in mocht vallen bij het NL elftal. Is op dit moment de enige echte spits die we hebben voor het Nederlands elftal. Gevolgd door Weghorst die over paar jaar wel beter is hoop ik. Wat een verschil met een paar jaar geleden dat Hasselbaink en Van Hooijdonk op de bank zaten :)
    Vind ik leuk
    ritje +204
    maandag 5 november 2018 om 08:44
    hallo De Jong is al 2x mislukt in het buitenland! misschien moet hij zijn broer achterna? en gaat hij naar AUstralie? Dat is voor hem het beste! Europa is gedaan. mvg ritje
    Vind ik leuk
    SvL +318
    maandag 5 november 2018 om 09:04
    Vind hem op europees gebied niks toevoegen. Is een grote zwakte dan met zijn beperkingen in techniek en snelheid, balbehandeling. Je speelt als PSV zijnde in principe met 10 man. Natuurlijk werkt hij hard. Maar met alleen hardwerken kom je er niet.
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1507
    maandag 5 november 2018 om 09:04
    “Het gemak waarbij hij alle ballen uit de lucht plukt”

    Toevallig won hij sporadisch een kopduel afgelopen wedstrijd tegen Vitesse. Dat viel gewoon op.

    Verder inderdaad wel lekker in vorm. Ik zou vooral schrijven dat Luuk sterker is geworden in positiespel in de kleine ruimte.

    Als hij nog een keer snel zou worden...sprintkanon is het nou net niet.
    [Reactie gewijzigd op maandag 5 november 2018 om 09:04]
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:05
    Als hij slim is blijft hij gewoon tot zn 33e bij psv
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    maandag 5 november 2018 om 09:38
    Kan alleen uit de voeten bij een club die ergens bovenin staat en veel in de aanval is. Redelijk goede afmaker maar kan natuurlijk gewoon niet voetballen.
    Moet ie het dus gaan zoeken in een competitie die gelijkwaardig is aan Nederland of minder want in de betere competities zitten de topploegen niet op hem te wachten.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 09:42
    Als ik hem was zou ik lekker naar de mls gaan. Veel aandacht, een laag niveau en veel geld = bingo
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 10:08
    En nu iedereen zijn reactie gegeven heeft:
    Luuk, doe lekker waar je zelf zin in hebt...
    Vind ik leuk
    Axim +834
    maandag 5 november 2018 om 10:35
    Lekker laten blijven , idd na de dip is hij er weer helemaal bovenop ! Vertrouwen hebben en houden is belangrijk bij iemand van wie je weet dat hij het kan !!
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:20
    Inderdaad, van mij mag Luuk gewoon blijven. Koppend zeer sterk, verdedigt mee, ik zou graag die statistieken eens willen zien.

    En janken...ja zo kan je het zien als je geen fan bent, je kunt het ook zien dat hij als aanvoerder zijn teamspelers wil helpen (wat elke aanvoerder doet) en vergeet niet dat een aanvallende speler bij welke club dan ook vaker wordt geraakt, wel dan niet express, dan een keeper, middenvelder of verdediger.

    Dus kom je vaker over als " jankerd"

    Buitenlandse clubs heeft Luuk geprobeerd en is niet gelukt, zoals helaas bij veel aanvallende eredivisie spelers, ik denk hierbij aan Janssen, Locadia, El gazhi en vele andere.

    Zelf zou ik er niet voor kiezen om Luuk aanvoerder te maken, ik had het Schwaab gemaakt. Maar goed een voordeel van een aanvoerdersbanden welke club ter wereld ook dat je soms net iets meer meekrijgt dan zonder band.

    Dus ja Luuk jankt, of tracht zijn team te helpen, het is maar hoe je erin staat.

    Ik vind Luuk een soort janvennegoor en/of crouch waarbij Luuk het optimale haalt uit zijn sterkste punt, luchtduels winnen en dat nagenoeg zonder te ellebogen.

    Morgen Tottenham uit, op basis van de 1ste wedstrijd en de selectie van Tottenham is PSV kansloos. Echter met een voorhoede bestaande uit Bergwijn, Luuk en Lozano krijgt PSV altijd wel een kansje en die moet er dan ook direct in.

    Maar realistisch denk ik 3-1 voor Tottenham, hopen als PSV fan zeg ik 1-2.

    Offtopic: Benfica-Ajax 1-1 of 1-3.
    Vind ik leuk
    Fissah14 +242
    maandag 5 november 2018 om 11:36
    Voor PSV kan hij beter blijven en voor hemzelf is het denk ik ook beter, hij matcht gewoon perfect in eindhoven. Ik zie hem als ajacied echter liever wel vertrekken haha ;)
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:46
    Hij mag van mij ook wel terugkomen maar Doetinchem, net als zijn broer en ook Schone, Steve de Ridder, Assaidi en Wormgoor. Kunnen wij ook eens een keer winnen
    Vind ik leuk
    rinirat +2652
    maandag 5 november 2018 om 12:06
    Een stap naar.....
    Nee lijkt me niet .
    Kan niet lopen geen techniek .
    Alleen gevaarlijk in de lucht maar in eredivie.....
    Nee
    Vind ik leuk
    michelhx +3687
    maandag 5 november 2018 om 12:13
    De Jong moet dan wel een club vinden waar de tactiek min of meer aan hem wordt opgehangen. Ik denk dat hij wel in een aanvallend team moet spelen, dus wat dat betreft zou een Duitse middenmotor als Werder Bremen of Hoffenheim prima bij hem passen, denk ik.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws