De Ligt: 'Hij springt tegen mij aan, soms moet je misschien over 't randje spelen'

De Ligt: 'Hij springt tegen mij aan, soms moet je misschien over 't randje spelen'

Gepubliceerd: vrijdag 9 november 2018 om 07:09vr 09-11-2018 om 07:09

Na onder meer Hakim Ziyech prijst ook Matthijs de Ligt de sterke teamgeest bij Ajax. De negentienjarige aanvoerder probeerde André Onana op te beuren na diens blunder in het Champions League-duel met Benfica (1-1), vertelt hij.

"Ik heb de eerste helft laten aflopen. Toen we het veld opgingen voor de tweede helft, zei ik tegen hem: luister, iedereen maakt foutjes. Het enige wat ik van je wil zien is dat je met vertrouwen keept, dat je uit je doel komt, dat je cornerballen probeert te pakken. Het is typerend dat hij zo'n bal pakt dan. Je ziet ook jongens groeien", zegt De Ligt in de Volkskrant.

Mede door de saves van Onana pakte Ajax een punt in Lissabon en is kwalificatie voor de achtste finales dichtbij. "We verrassen onszelf ook soms, met de manier waarop we voor de dag komen, met acht punten uit vier. Dit was een kantelwedstrijd. Nederlanders willen altijd voor de overwinning gaan, maar soms is een gelijkspel een heel goed resultaat. Het is nu zaak om het af te maken."

De Ligt gaf zelf tegen Benfica al het goede voorbeeld door voorop te gaan in de strijd. Hij was zich echter van geen kwaad bewust, toen hij spits Jonas torpedeerde bij een kopduel. "Ik kop de bal en hij springt tegen me aan. Misschien dat het er anders uitzag. Je moet misschien over het randje spelen soms. Het is belangrijk om te laten zien dat wij er ook zijn."

Plaats een reactie

Voetbal@com +1693
vrijdag 9 november 2018 om 07:17
Inderdaad ik zag het anders. Ik dacht nog...oeps als dat maar geen rood is...

Blijkt wel dat ik het dus niet snap ha ha.
Vind ik leuk
Henk3 +1103
vrijdag 9 november 2018 om 07:24
Kon gewoon rood voor werden gegeven. Niet zo slim..
Vind ik leuk
pietprecies +9496
vrijdag 9 november 2018 om 07:27
Ach, het was geen “bewussie” en als ik weer zie waar die goorlap van een Ramos mee weg komt vandeweek.. die breekt ff iemand z’n smoelwerk in tweeen met een gebroken neus en krijgt... niks..
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
vrijdag 9 november 2018 om 07:44
Het was zeker wel een bewussie..knie vooruit en elleboog vooruit.
Dan was st juste ook geen bewussie.

Maar zo moet het wel .
Gewoon ff laten voelen dat je er bent en niet schroomt om er in te beuken.
Vind ik leuk
3Bier +11562
vrijdag 9 november 2018 om 10:29
Juist. Ik zou het alleen maar toejuichen als dit een bewussie was. Tekent de groei deze baas
Vind ik leuk
Godin1 +1105
vrijdag 9 november 2018 om 07:21
Heel volwassen spelen brengt Ajax ver. De Ligt moet iedere spits opeten. Dat is heel normaal voor een top verdediger. Klasse teamprestatie!
Vind ik leuk
Leozao +6226
vrijdag 9 november 2018 om 07:24
De juiste mentaliteit om tegen die portugezen te voetballen.
Vind ik leuk
Mr bien +4584
vrijdag 9 november 2018 om 07:35
Aankomende wedstrijd tegen die Groene winnen en de 11e plaats is weer terug meteen straatlengte voor.
Vind ik leuk
wattenstaafje +22685
vrijdag 9 november 2018 om 07:51
De Nesta's en de Couto's gingen ook voor niemand aan de kant. Zoals het hoort.
Vind ik leuk
ajaksiet +667
vrijdag 9 november 2018 om 10:56
Pepe en Ramos wel....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:35
Weer nieuws van 2 dagen geleden goed bezig VP
Vind ik leuk
stratumseind +187318
vrijdag 9 november 2018 om 08:52
Het zal een keer tijd worden dat Nederlandse verdedigers eens wat Ramos technieken beheersen.

Jarenlang zijn er veel te veel watjes gecreeerd.

"een cv moet goed kunnen voetballen ,een prima inspeelpass hebben etc "stond bovenaan het lijstje

Dat een cv gewoon eronder moet klotsen en gewoon het balletje inleveren bij iemand die wel kan voetballen is schijnbaar een schande in nederland.

swerelds beste verdedigers godin ramos chielinni doen nooit andrs en hebben nooit anders gedaan
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:56
Helemaal mee eens.
Vind ik leuk
Raptor +180
vrijdag 9 november 2018 om 13:27
Helemaal gelijk Stratum,

De Ligt geeft het goede voorbeeld.
Hopelijk komen er meer types zoals hem.. maar ik zou niet weten wie...
Ook altijd die kritiek op Ramos is onterecht. Hij wil altijd winnen en dat hij soms over de scheef gaat so it be. Ieder NL team zou een type zoals Ramos in de selectie moeten hebben.

Je moet wel goed zijn om jaren lang captain van Real Madrid te zijn.

Ik vond Puyol ook altijd een voorbeeld van hoe een verdediger zou moeten zijn.

Hopelijk wordt de mindset van de Nl trainers en opleiders verandert zodat er weer echte verdedigers op het veld komen te staan dan ballerina's. (Ligt is een uitzondering)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 13:28]
Vind ik leuk
Adjab +1069
vrijdag 9 november 2018 om 21:12
Dus jij bent ook blij met de Ligt , Stratumseind toch 😄👍
Vind ik leuk
stratumseind +187318
zaterdag 10 november 2018 om 00:43
ik word er pas blij van over 6-7 maanden
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:33
"Ik heb de eerste helft laten aflopen. Toen we het veld opgingen voor de tweede helft, zei ik tegen hem: luister, iedereen maakt foutjes. Het enige wat ik van je wil zien is dat je met vertrouwen keept, dat je uit je doel komt, dat je cornerballen probeert te pakken."

Dit moment zegt misschien nog wel meer over de potentie van De Ligt dan uitsluitend zijn voetbalkwaliteiten. Als je op die leeftijd de rust kunt bewaren om op een goed moment je teamgenoten zo te motiveren, dan ga je een grote toekomst tegemoet.
Gecombineerd met zijn inzicht, rust en fysieke kracht kan het niet anders dan dat deze jongen de komende 12 jaar prachtige dingen gaat bereiken.
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
vrijdag 9 november 2018 om 12:28
Hij ligt idd mijlenver voor op de rest.
Die andere 10 kun je zo omruilen.
Deze jongen niet ..
Vind ik leuk
Zultkop +5973
vrijdag 9 november 2018 om 12:38
"Nederlanders willen altijd voor de overwinning gaan"...
Was het maar zo Matthijs, dan was oranje er afgelopen ek en wk misschien wel bij geweest....
Vind ik leuk
krul +252
vrijdag 9 november 2018 om 12:43
daar hoef jij je als ajaks speler niet druk om te maken het zal zelden voorkomen waneer jullie een viese smerige overtredingen maken of ballejongens een stomp geven dat er een rode kaart word getrokken.

its al about the money.... mensen verkopen hun kontje voor papier....
Vind ik leuk
Veteraan +25
vrijdag 9 november 2018 om 14:00
Hij is een beest eindelijk weet een echte kerel die iets uitstraalt bij Ajax in de defensie
Vind ik leuk
DeNeutrale +133
vrijdag 9 november 2018 om 15:33
De volgende keer krijgt Matthijs gewoon rood voor zo'n actie. Nu kwam hij ermee weg. Een Ramos en een Pepe zijn smeriger maar worden door de UEFA kennelijk beschermd. De actie van Ramos tegen Sallah (arm uit de kom) is gewoon een donkerrode kaart en als je iemand een bloedneus bezorgt dien je ook rood te krijgen (geldt ook voor Idrissi). De voetbalbond lult vaak over respect en financial fair play, maar geven kennelijk scheidsrechter de opdracht om spelers als Ramos te ontzien.


Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws