Onbegrip over afgewezen voorstel Ajax en PSV: 'Gijzelen de toekomst van Nederland'

    Onbegrip over afgewezen voorstel Ajax en PSV: 'Gijzelen de toekomst van Nederland'

    vrijdag 9 november 2018 om 07:24

    Chris Woerts, voormalig commercieel directeur bij Feyenoord en oud-directeur van de Eredivisie CV, vindt het onbegrijpelijk dat kleine clubs de veranderingen in de Eredivisie tegenhouden. De sportmarketeer maakt zich zorgen om het verval in Nederland.

    "Daarom snap ik ook niks van de kleine clubs die elke vorm van vernieuwing tegenhouden en daarmee de toekomst van het Nederlandse voetbal gijzelen. We houden vast aan vastgeroeste principes", zegt Woerts in de Volkskrant. "Het is belachelijk dat clubs die promoveren naar de Eredivisie direct stemrecht hebben. Je kunt ze ook juniorlid maken."

    "Nu bepalen Emmen, De Graafschap en Fortuna Sittard hoe het Nederlandse voetbal eruitziet, terwijl zij andere belangen hebben", vervolgt Woerts, die vindt dat de Eredivisie terug moet naar zestien clubs. "Wij houden in het nieuwste compromis van de Eredivisie CV nog steeds krampachtig vast aan achttien clubs. Veel stadions zitten al niet vol, omdat er te veel B-wedstrijden zijn. De Eredivisie hangt van besluiteloosheid aan elkaar."

    De topclubs stelden voor om een percentage van de inkomsten uit Europees voetbal over alle clubs te verdelen, mits ze het kunstgras afzweren. Heracles Almelo zou die plannen dwarsbomen. "De kleinere Eredivisie-clubs hebben het terzijde geschoven als een fooi, een nietszeggend gebaar. Nu ziet iedereen dat PSV en Ajax samen al bijna 100 miljoen euro verdienen. Waar halen de andere clubs dan 10 miljoen vandaan? Het zijn essentiële inkomsten."

    Plaats een reactie

    FC Treurwilg +5804
    vrijdag 9 november 2018 om 07:31
    Typisch Nederlands, we laten ons leiden door een kleine minderheid
    Vind ik leuk
    Itsese +4921
    vrijdag 9 november 2018 om 07:48
    Ook typisch Nederlands is je ergens te goed voor vinden... De grotere clubs willen graag helpen en komen met plannen, speciaal opgezet om de kleinere clubs te helpen, wordt vriendelijk afgeslagen omdat ze het allemaal zelf wel kunnen doen.. Al seizoenen lang zijn PSV, Ajax en Feyenoord bijna onverslagen! Gelukkig gaan de topclubs nu samenwerken met de clubs die wel willen, Ajax/Sparta is zo’n voorbeeld. Zo’n Sparta is hierdoor binnen 5 jaar ver boven Heracles uit.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:56
    De kleinere clubs moeten maar in het Nederlands belang gaan denken en niet alleen aan zichzelf om hun eigen haggie te redden..
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12832
    vrijdag 9 november 2018 om 08:07
    Waar slaat dat nu op?
    "Naar het Nederlands belang gaan denken"

    Nou, dat doen ze volgens mij prima. Hoop dat ze hun rug rechthouden. Ik zit echt niet te wachten op een lachwekkende competitie opzet als in Belgie waar clubs eerst 6 maanden voor halve punten spelen.
    Als Anderlecht nu 2x maal met 4-0 van Brugge verliest en daarna in de play offs 1x met 1-0 wint staan ze in punten weer gelijk. Is dat een competitie opzet waar je op zit te wachten?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:09]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:10
    Van die Play-offs hoeft van mij ook niet, maar als je vooruit wil moet dat kunstgras gewoon weg zo simpel is het.

    Nu kregen ze de hulp aangeboden van de top 3 en dan is het nog niet goed..

    Vind ik leuk
    jaja_PSV +46054
    vrijdag 9 november 2018 om 08:25
    Kan toch gewoon ingevoerd worden?
    Clubs als RKC en VVV krijgen wel de extra poen. Heracles krijgt niets.
    Liever 1 kunstgrasveld dan ongeveer de huidige 6 stuks in de eredivisie.
    Heracles sluit zichzelf buiten, hun keuze, gewoon uitvoeren.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:33
    Van mij mag het, zal alleen niet gebeuren, zal voor alle clubs moeten gelden of helemaal niet..
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2285
    vrijdag 9 november 2018 om 17:22
    kappen nou eens met dat polderen... Gewoon eis stellen... als KNVB zijnde.. snap het sowieso niet.. dacht dat slecht 2/3 vd stemmen nodig waren voor verandering in opzet... alleen Heracles kan dan dat voorstel helemaal niet tegen houden
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2887
    vrijdag 9 november 2018 om 08:51
    Kijk dat we dat kunstgras weg moeten duidelijk maar dat we alles in het werk moeten zetten om de top 3 zo goed mogelijk op europees niveau te laten uitkomen ( en zo veel mogelijk te laten verdienen) is een probleem van die clubs.....en niet van de andere clubs.En in het belang van het nederlands voetbal is een drogreden wat er altijd te pas en te onpas wordt bijgehaald.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:02
    Niet alleen de top 3... ook andere clubs moeten omhoog, gewoon de gehele ED..
    Vind ik leuk
    Robert_b89 +321
    vrijdag 9 november 2018 om 09:03
    Waarom is het wel een probleem voor de clubs zoals ajax feyenoord en psv. Maar dat de drie clubs moeten bijspringen om het kunstgras uit de stadions te halen is niet een probleem van de clubs zelf. Nee dan wordt er gezegd het is goedkoper een echt grasmat kunnen we niet meer ophoesten.

    knvb kan ook zeggen vanaf 2020 moeten alle clubs op echt gras spelen en regel het maar.

    zodra de kleinere clubs wat hebben moeten de grote bijspringen maar andersom hoeft het niet.
    Vind ik leuk
    3Bier +9577
    vrijdag 9 november 2018 om 09:28
    Clubs die Europees spelen krijgen al genoeg geld van de UEFA. Daarom zou ik er voor kiezen om het TV geld eerlijker te verdelen. De helft van de pot evenredig verdelen over de 18 clubs. De andere helft verdelen op basis van de eindklassering op de ranglijst.
    Voorwaarde: kunstgras eruit en een flexibelere promotie/degradatie regeling (ook in de KKD graag).
    En dan houden de topclubs hun Europese inkomsten maar zelf.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +8734
    vrijdag 9 november 2018 om 14:13
    Kijkgeld hoort naar gelang de kijkdichtheid te worden verdeeld. Waarom moet FC Emmen een paar miljoen meer terwijl er geen vraag naar is? Bij PSV is die 5 miljoen inleveren twee spelers op top niveau kunnen betalen waarbij ze in Europa beter weerstand kunnen bieden. De andere clubs moeten zorgen voor een goede jeugdopleiding en aansluiting zoeken dmv wat Sparta met Ajax bijvoorbeeld doet! Ook gewoon de laagste twee laten degraderen en de hoogste twee in de KKD laten promoveren of deze met elkaar laten uitmaken wie er uitkomt. Nu kan je op basis van een goede periode al in de ED komen.
    Vind ik leuk
    flater +12
    vrijdag 9 november 2018 om 21:45
    Ajax krijgt 9,48 miljoen aan televisie inkomsten
    Heracles 2,96 miljoen
    dus hoeveel zullen die clubs dan extra krijgen bij een nieuwe verdeling?
    nu konden ze 10 % krijgen van de europese clubs
    wat zoals hier boven al staat ongeveer 10 miljoen is dit seisoen.
    en als ajax na de groepsfase nog een wedstrijd verder komt word dat nog meer.
    dit is natuurlijk niet elk seisoen zo, maar andere jaren kunnen er meer clubs doorkomen in de europa league.
    dus wat ook weer geld opleverd voor de andere clubs.
    dus die zullen ook sterker worden.
    https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/eredivisie-profiteert-van-degradatie-fc-twente~aef337cb/
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 03:23]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 10:22
    Het gaat toch puur om het voetbal? Voetbal hoort op gras. Als dit niet zo was, waarom spelen alle topcompetities op echt gras. Ik denk dat ze daar wel doorhebben dat er beter en mooier voetbal wordt gespeeld op echt gras. Voetbal is toch amusement? Anders kunnen we net zo goed op beton gaan spelen. Dat is nog goedkoper.
    Vind ik leuk
    1UEU +160
    vrijdag 9 november 2018 om 11:24
    Uiteindelijk wint iedereen met dit voorstel, Heracles is gewoon enorm kortzichtig.
    Stel; Er is geen kunstgras meer aanwezig, wat als gevolg heeft dat er waarschijnlijk minder blessureleed is, waardoor er dus meer kans is om o.a. Europees beter te presteren dan betekend dat op termijn toch gewoon dat er weer meer Europeese tickets beschikbaar komen voor de ED?
    Dit zou vervolgens nog als gevolg hebben dat de ED beter op de kaart staat, betere voetballers aan kan trekken en het entertainment niveau voor ons als supporters omhoog gaat.
    Dus dit is daadwerkelijk WEL in het belang van het Nederlandse voetbal.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:55
    Kunstgras levert niet meer alleen andere blessures op. Maar er zijn voldoende andere redenen om het af te schaffen. Dat de discussie nu alleen over kunstgras gaat is ook een teken van kortzichtigheid. Het gaat op de lange termijn vooral om stevig fundament voor professioneel voetbal in NL en een financieel en sportief gezonde ED die internationaal meedoet. Daar moet het vizier op gericht zijn, niet alleen op kunstgras.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:51
    Korte termijn denken.
    Als de top en de subtop goed presteren in Europa
    - wordt voor de ED-uitzendrechten meer betaald want dan is de ED interessanter voor kijkers
    - blijven jonge spelers langer in de ED of verkassen binnen de ED naar een andere club om van daaruit naar het buitenland te vertrekken. Met leuke doorverkoop-percentages brengt dat ook bij de kleinere clubs meer geld in het laatje;
    - zijn er meer inkomsten uit Europese wedstrijden die met een verstandig verdeelmechanisme aan alle ED clubs ten goede komen.
    Ajax en PSV, en hopelijk straks ook weer Feyenoord, hebben in het huidige tijdsbestek de kleine clubs helemaal niet nodig voor Europees succes maar op lange termijn wel een stevige ED om verder te bouwen en weer in de breedte aan te sluiten bij de eerste 10 op de landenlijst.
    Dat hebben de top 3 wel begrepen maar zij gaan wel door de knieën voor hobby-bestuurders die vooral last van hun eigen ego-dingetjes hebben. Onbegrijpelijk.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 12:08]
    Vind ik leuk
    1UEU +160
    vrijdag 9 november 2018 om 12:02
    Hobby bestuurders met een ego-dingetje. Dat had zo de kop van dit artikel kunnen zijn!!
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2887
    vrijdag 9 november 2018 om 16:22
    En als het minderen van clubs geen zoden aan de dijk zet...en het eu programma nog drukker zal worden....dan laten we over 4 jaar weer 2 clubs afvloeien.....en daarna weer en daarna weer.......
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:18
    Heeft hij ergens gezegd dat NL het BE voorbeeld moet volgen? Er is hier een kans gecreëerd waarmee het kwalitatieve draagvlak van de ED vergroot kan worden voor alle teams, waardoor alle teams hoger kunnen presteren en beter kunnen inkopen. Als de ED interessanter wordt vanwege het niveau komt er ook meer internationale belangstelling = meer inkomsten, als NL clubs meedoen in Europa = meer inkomsten. Dus ja, iedereen kan hiervan profiteren en het is zaak dat kleinere clubs over hun eigen schaduw heenstappen en gaan meedenken
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:34
    Precies, als we hoger op willen moet dat met zun alle..
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:49
    Jij snapt het, goed verhaal. +1
    Vind ik leuk
    Bertus +5685
    vrijdag 9 november 2018 om 08:49
    Ik ben ook voor handhaving van het huidig model maar wel moeten wel als de donder dat vieze kunstgras er uit halen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:06
    En waarom kunnen clubs als Gent Europees wel punten halen en lukt dat AZ, Vitesse, etc niet....???
    Vind ik leuk
    Unknown007 +1861
    vrijdag 9 november 2018 om 12:19
    Omdat Belgie gewoon een paar jaar ''geluk'' heeft. AZ heeft toch ook hele mooie resultaten gehaald een aantal jaar terug?!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 12:23
    Ja? België heeft dit nu toch al een aantal jaar staan niet voor niks al een tijdje rond plek 8.. toch een flink aantal punten boven ons..
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 12:23]
    Vind ik leuk
    companen +1359
    vrijdag 9 november 2018 om 14:40
    Elke Belgische subtop club zelfs topclub mag dromen van de resultaten die AZ heeft behaald laatste 15 jaar. Geen enkele Belgische club heeft een kwartfinale Europa gehaald... AZ 4 keer!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 14:51
    Ja, en zei overleven constant de Groepsfase over het algemeen daar heb je toch echt meer aan
    Vind ik leuk
    companen +1359
    vrijdag 9 november 2018 om 15:12
    Idd groot verschil meerdere clubs in groepfase, maar ze vliegen altijd na de groepfase eruit als ze die doorkomen. Maar blijkbaar hengel je dan wel meer punten binnen.
    Wij hebben ook te vaak 6 teams gehad met Eagles, Zwolle of Heracles daarbij en dat gaat je dan veel punten kosten.
    Mijn club AZ, heeft ook zeer slecht en gepresteerd afgelopen jaren. Dat is toch na Ajax en PSV punten pakker voor Nederland.
    Vind ik leuk
    Gilze +276
    vrijdag 9 november 2018 om 09:21
    Mee eens
    Play-offs zijn in België ook een lachertje
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:06
    Dan ben je slecht ingevoerd, want de competitie-opzet met 16 clubs is allang van tafel.
    Het gaat nu nog om het uitbannen van ku(ns)tgras.

    Als die kleinere clubs ooit nog een thuiswedstrijd tegen een topclub willen meemaken, moeten ook alle clubs meewerken onze eredivisietop (Europees) sterk te houden. De ene hand wast de andere, zeg maar.

    Een goed FC Groningen, geeft indirect ook weer een goed PSV, und so weiter.
    Clubs moeten absoluut niet hun rug rechthouden, maar mee gaan denken de competitie zo sterk mogelijk te maken. Het is toch een schande dat wij hier competitie houden op hockey-velden?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:20
    Het zijn soms ook ijsbanen of zwembaden. Maar hockey is ook een leuke sport.
    Vind ik leuk
    Sluisje +742
    zaterdag 10 november 2018 om 13:06
    Nee, maar voetballen op plastic, hoe verzin je het.
    Alle wedstrijden op hoog niveau vinden plaats op echt gras, dat zegt toch genoeg
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 08:15
    Daarom zijn het kleinere clubs, je moet groot kunnen denken om groot te willen worden! Een 6 word nooit een 8, als hij alleen maar denkt aan die 6!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:17
    Juist, vooruit moeten we met de Nederlandse competitie, nu blijven we hangen in diezelfde spiraal, alleen PSV en Ajax kunnen enigszins omhoog kijken door het geld van de CL..
    Vind ik leuk
    ppdf +1124
    vrijdag 9 november 2018 om 08:19
    Waarom mogen die niet aan hun eigen haggie denken. Je zou zou bij inkrimping maar degraderen en dan vallen je inkomsten helemaal weg en is je bestaansrecht in gevaar. Nee echt heel dom om aan je eigen club te denken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:21
    Clubs als Heracles lagen in de weg, die zijn lijkt me toch wel zo ver dat zij bij inkrimping niet bij die laatste 2 vallen.. Van een Emmen, de Graafschap ofzo snap ik het nog
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:24
    Maar een club als emmen zie ik dan weer niet tegen het voorstel stemmen? Laten we eerlijk zijn: je zult hier denk ik geen emmenaar vinden die denkt dat we nu wat seizoentjes eredivisie gaan pakken. We zijn gewoon een KKD club die tussen plek 4/12 strijd. Dat we nu eredivsie voetballen is fantastisch, maar blijft dat viorlopig bij 1 seizoen is dat dikke prima.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:32
    Precies, toch smokkelen ze wel aardig wat punten mee net als vorige week ook weer.. Helaas zijn ze tegen PSV en Ajax iets te enthousiast..
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:23
    Sterkee nog: ze hebben zichzelf al een paar keer vreselijk tekort gedaan. 3-1 vooraprong tegen fortuna weggeven, de graafschap 1-0 voorsprong weggeven, vorige week 3x 1 op 1 kans missen de 1e helft. Zonde
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 12:14
    Je moet als profclub gewoon je eigen broek op moeten kunnen houden. Als je van anderen afhankelijk bent voor de kwaliteit van je faciliteiten en in het meest extreme geval je zakelijk overleven, heb je gewoon niets te zoeken in het betaald voetbal. Clubs vanaf een 2 rating door laten lichten op bestuurlijke wand-besluiten en mismanagement. Dát zet zoden aan de dijk. Niet te.geliven wat voor types over een miljoenenbegroting gaan. Maar hij ademt voetbal en liep vanaf zijn zesde bij ons over het veld.... Zo kan ik het ook.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2600
    vrijdag 9 november 2018 om 08:06
    Ja en in het verleden hadden we feyenoord en excelsior. Dat was een andere samenwerking maar liet zien dat excelsior ineens mee kon in de ed.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:16
    Toch hoop ik dat Excelsior er als eerste uitligt, maar dit hoop ik al vanaf het moment dat ze erin zitten. Helaas gaat het wederom niet gebeuren denk ik..
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2600
    vrijdag 9 november 2018 om 08:19
    Nou excelsior heeft het een stuk zwaarder zonder feyenoord maar ze lijken om plek 12 tot 16 mee te kunnen draaien. Heb er niet veel mee, maar ook weinig tegen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:22
    Vind het stadion eigenlijk gewoon niet bij de Eredivisie passen.. is niet om aan te zien
    Vind ik leuk
    Vakkie D +2600
    vrijdag 9 november 2018 om 08:26
    Zo kan ik er nog wel wat noemen. Maar daar worden de punten niet op verdeeld 😊
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:35
    In de andere stadions passen er in ieder geval meer dan 4000 en is het veld groter dan 50x20 meter ;p
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    vrijdag 9 november 2018 om 09:12
    Kijk jij maar over 2 jaar zijn daar al druk mee bezig ingang en sponsor gedeelte gaat naar de andere lange zijde en grotere tribune dus meer toeschouwers
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:14
    goed om te horen, binnen nu en 2 jaar??
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    vrijdag 9 november 2018 om 09:21
    Zijn plannen die ze in verre gesprekken zijn met de gemeente want het is gemeente grond achter die kant
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:30
    ahh oke, gaat het kunstgras er dan ook uit? ;)
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    vrijdag 9 november 2018 om 10:45
    Daar heb ik nog niets over gehoord maar over 2 jaar moet die mat ook vervangen worden dus zouden ze naar die optie kijken en ik had ze al een voorzet gegeven over verwarming van het veld als ze echt gras willen daar zouden ze op terug komen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:13
    Jij? Wat heb je met Excelsior???
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:53
    Hahaha sparta binnen 5 jaar over heracles. Kom op man. Niemand bij sparta is blij met de samenwerking sparta/ajax. En vind je t heel raar. Alle 'grote' talenten gaan voor een prikkie naar ajax waarna ze na 2/3 jaar weer weg mogen. Het enige wat sparta hier misschien uithaalt is een beetje geld want sparta krijgt echt niet de toptalenten van ajax te huur hoor, die gaan mooi in de kkd voetballen bij jong ajax. Dat gezegd snap ik de houding van mijn clup niet tov dat kunstgras. Gooi het er alstjeblieft uit heracles...
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:09
    "boks" voor je laatste opmerking!
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 09:09
    @Itsese
    Heracles heeft dezelfde constructie al jaren en jaren met Twente.
    Dus we zullen zien of Sparta er boven komt.
    Vind ik leuk
    Itsese +4921
    vrijdag 9 november 2018 om 17:46
    😂😂 Je bedoeld Twente met Heracles??
    Vind ik leuk
    Vooruit +35
    vrijdag 9 november 2018 om 17:06
    Ajax helpt Sparta niet hoor. Sparta helpt Ajax door voor een appel en een ei hun jonge talenten aan te bieden. Slecht voorbeeld dus.
    Vind ik leuk
    Itsese +4921
    vrijdag 9 november 2018 om 17:49
    Slecht voorbeeld vooruit! Jong talent van Sparta heeft ze nu bij elkaar hoeveel opgeleverd? Bijna een miljoen?
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4665
    vrijdag 9 november 2018 om 08:19
    Dat is wel zo, het is altijd weer een kleine minderheid die het verziekt voor de rest
    Vind ik leuk
    James655 +888
    vrijdag 9 november 2018 om 09:06
    Heel goed opgemerkt. Triest maar waar, typisch Nederlands.
    Vind ik leuk
    Het Brein +4118
    vrijdag 9 november 2018 om 10:00
    Idd, volgende maand gaat 2% weer demonstreren over zwarte piet en het land staat op zn kop...
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1532
    vrijdag 9 november 2018 om 11:51
    Onzin, geef eens voorbeelden waarin een minderheid iets bepaalt? Dit gaat om besluiten die blijkbaar unaniem genomen moeten worden, dat spreken alle partijen met elkaar af. Dat is nl typisch Nederlands, het moet altijd samen en met een compromis.
    Vind ik leuk
    FC Treurwilg +5804
    vrijdag 9 november 2018 om 11:54
    Vuurwerkzones, roetveegpieten, feestdagen ipv kerst etc
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1532
    vrijdag 9 november 2018 om 13:58
    Vuurwerkzones beslist de burgemeester, die is daar voor. Roetveegpieten is aan een ieder om te bepalen. Feestdagen?? Liefst zo veel mogelijk!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:47
    I see what you did there
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4465
    vrijdag 9 november 2018 om 07:33
    Deze man is helemaal van de wereld. Het grote verschil is enkel veroorzaakt door de UEFA via de idioot hoge beloningen via de CL. De topclubs kunnen hun derde elftallen nog meer betalen dat andere clubs hun basis. Ze hebben de verhoudingen in de eredivisie daarmee compleet scheef getrokken. Dan moet de eredivisie in haar handen wrijven met een fooi en in de houding springen en de regels van de topclubs volgen? Te zot voor woorden. Kom terug op aarde
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 07:36
    Als er 3 clubs zijn die 10% (!!!!) van hun Europese premies aanbieden is dat geen fooi maar een enorm bedrag om grasvelden aan te leggen.

    Dat er financiële verschillen zijn en blijven is niet iets wat ons is overkomen, maar is het gevolg van beleid en prestaties bij alle clubs. Ook in Europa. Vervolgens alle vernieuwingen en verbeteringen maar tegenhouden is kortzichtig.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 07:45
    Met het aanbieden van die 10 % ben je er niet. Je hebt naast de vervanging van de velden ook nog te maken met bijkomende kosten zoals onderhoud. En wat te denken van de grootste kostenpost: een nieuwvtrainingscomplex? Zoals ik al eerder aangaf, ik ben ook tegen kunstgras maar het voorstel is niet erg aantrekkelijk al doen sommige dat wel willen laten geloven.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:50
    10% is enorm ruimhartig. Daar hoeven de clubs die niet Europees geld binnenbrengen niets voor te doen. Vergeet niet dat je qua tv-gelden afhankelijk bent van de ‘grote’ clubs.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 08:05
    En de grote ook van de kleine.
    Want zouden de kleine clubs er niet zijn dan zouden de grote clubs geen competitie hebben.



    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:09]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:18
    Dat klinkt hartstikke leuk maar de realiteit is dat er genoeg kleintjes zijn en weinig grote. En het is een feit dat ze dit geld niet eens verdienen maar wel kunnen krijgen.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 16:28
    Duidelijk een supporter van een “grote” club!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:01
    Dat is veel te makkelijk man. Kan ik tegen jou ook zeggen, duidelijk een supporter van een kleine club, slaat toch nergens op.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 17:05
    Jullie beredenering slaat nergens op. Je hebt geen flauw benul van wat de overige kosten zijn.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:08
    Jullie? Kunstgras is een doorn in het oog van zowel de spelers als vele supporters.

    Nu willen de ‘grote’ clubs meebetalen door geld te geven van wat zij verdient hebben.
    Klinkt als gratis geld toch?
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 17:13
    Ten eerste voor ons geld dat niet. Wij krijgen na dit seizoen zoiezo gewoon gras en ten tweede voor niks gaat de zon op.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:43
    Dan begrijp ik je helemaal niet. Als het kunstgras sowieso vervangen wordt, en je krijgt dan geld. Want dat is de bedoeling, dat het geld verdeelt wordt. Dan is dat toch juist mooi.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 19:05
    Ja maar Den Bosch heeft ook niet tegengestemd. Wat ik zij is dat ik kan begrijpen dat er clubs zijn die tegen stemmen. Maar nogmaals ik ben tegen kunstgras.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 19:12
    Ik ben ook tegen en verwacht dat het op den duur ook niet meer houdbaar is. Dan is het mooi dat er geld betaald wordt.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 19:17
    We zullen zien. Ga nu hopelijk genieten van mijn clubje tegen Twente.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 19:36
    Veel succes! Kijken of ze de goeie reeks kunnen doortrekken.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 19:40
    Hoop het bedankt !!
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 08:50
    Als de kleintjes eruit stappen, staan er andere kleintjes in de rij om die 10% te incasseren plus al het tv geld wat voor 90% wordt opgehoest door de grote.

    Ik ben voor het compassie model hor. Maar wat je hier oppert is volledig doorgeschoten.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:02
    Welke andere kleintjes? Katwijk en Hoek?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 09:15
    Als de kleintjes eruit stappen heb je geen kleintjes meer.
    Ja dan zijn AZ, Vitesse, Heerenveen etc de kleintjes
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 16:26
    Dus jij beweert dat die 10 % voldoende is voor het vervangen van de grasmat en plus de bijkomende kosten zoals een nieuw trainingcomplex en het onderhoud? Denk eerder wat jij beweert volledig doorgeschoten is.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 16:32
    Wat er wel of voldoende is om dat te bekostigen is hier geen issue. Het issue is dat je meer krijgt dan nu het geval is. En wel substantieel.
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 17:04
    Als je er zo over denkt danheb je als resultaat dat ze geen afscheid nemen van dat kunstgras
    Vind ik leuk
    Rectificatie +1013
    vrijdag 9 november 2018 om 16:54
    In welke wereld is het volledig normaal dat je geld aan andere clubs gaat vragen om jou kinstgras te vervangen. Daarbij hebben ajax en psv samen al rond de 1oom binnen gehaald en dat word meer. Dat krijg je niet 1 jaar maar elke jaar.

    Dat dekt ruimschoots alle kosten....
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 16:59
    Anders moet er maar een andere (lees eerlijker) verdeelsleutel komen voor de TV rechten, maar daar zijn de grote clubs op tegen want zij denken dat de here eredivisie om hun draait
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:14
    Daar hebben ze een leuk alternatief voor denk ik.

    Gewoon iedere club de rechten voor zijn eigen thuiswedstrijden verkopen.

    Ik ben ervan overtuigd dat Feyenoord, Ajax en PSV meer dan 10 mln per club vangen.
    En dat is meer dan ze nu krijgen !

    Aan de andere kant ....
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 17:11
    Niet de rollen omdraaien. De kleinere clubs hebben niets gevraagd. De grotere clubs komen met dat voorstel. Nogmaals ik heb ook een hekel aan dat kunstgras maar daar hebben de clubs bewust voor gekozen om de kosten te drukken. Krijg je dan geld aangeboden om het gras te vervangen dan is dat leuk en aardig maar de overige kosten en dat zijn juist de kosten waarom ze voor kunstgras gekozen hebben, worden door die 10 % bij lange na niet gedekt. Of denk je dat het bouwen of huren van een accomodaties / trainingscomplex geen geld kost?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:02
    Hoeveel kost dat op jaar basis dan? (Schatting)
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 18:21
    Het AFAS Trainingscomplex van AZ kost bijvoorbeeld : 12 miljoen. Ik weet dat ze nu bij Den Bosch ook een nieuw complex neer willen zetten waarbij bedragen genoemd zijn van 27 miljoen. Daarnaast zal je ongetwijfeld andere extra kostenposten krijgen zoals bijvoorbeeld het onderhoud. Nogmaals ik ben ook tegen kunstgras en hoop dat het zo snel mogelijk verdwijnt. Maar snap ook bepaalde er voor bepaalde clubs die dit gras uit noodzaak hebben er geen andere oplossing is. (ook bij Den Bosch was het voor de overname puur noodzaak!)
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 18:22]
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 08:49
    Haha kom op zeg. Trainingscomplexen kunnen gewoon kunstgras blijven. Ajax en PSV hebben ook zulke velden volgens mij.

    Wat de clubs met het geld doen moeten ze zelf weten. Maar kom aub niet met het argument dat je met dit geld geen hele club kan runnen. PSV Ajax en Feyenoord gaan natuurlijk niet de hele eredivisie onderhouden.
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    vrijdag 9 november 2018 om 09:14
    Ja en daar spelen de beloftenteams op en ze willen dan wel op echt gras want dat is beter voor de jeugd
    Vind ik leuk
    Fcdb67 +3237
    vrijdag 9 november 2018 om 18:26
    Haha geeft al aan hoe dom je bent Arie, in het geval van Heracles en de andere clubs is het trainingscomplex het stadion dus zal er nog geld uitgetrokken moeten worden voor een nieuw complex.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:15
    zoveel europees speelt feyenoord niet
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4465
    vrijdag 9 november 2018 om 08:30
    10% verdelen over de rest van de eredivisie... dat is toch een fooi waarmee het gat groter en groter wordt?? Daarbij is het zeer discutabel - en volgens mij onwenselijk - dat je de UEFA-gesponsorde clubs macht gaat geven over andere clubs, dat is namelijk indirect het geval.
    Die financieel verschillen waren en niet zoals heden ten dage. Logisch want de opzet in Europa was financieel gezien anders. De inkomsten die de grote clubs halen uit de deelname van de CL staat totaal niet in verhouding meer. De UEFA zou het beleid moeten hebben om het voetbal in Europa in totaliteit te stimuleren, promoten en verbeteren in plaats van een kleine laag steeds maar rijker te maken. Die kleine laag die net zo goed is van de kleine clubs om überhaupt de CL in te kunnen... maar goed, de UEFA en integriteit: dat weten we wel
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 08:47
    Hoe kan je ooit stellen dar het gat groter wordt als grote clubs gewoon maar geld gaan weggeven? Wat een waanzinnige omgekeerde wereld.

    Ajax verdient geld door de eigen prestaties. PSV
    Idem. Dat zij een stuk daarvan willen weggeven is al gek genoeg. Dat afwijzen omdat het gat dan te groot wordt is stupiditeit.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 09:18
    Nou gewoon, 10% weggeven en 90% zelf houden.
    Dan hoef je geen rekenwonder voor te zijn dat het gat alleen maar groter wordt want behalve PSV en Ajax is niemand verzekerd van europees voetbal
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 13:37
    Maar die 10% hadden ze anders al nooit gehad en volgens mij als ik 100 hou krijg jij toch niets.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 15:30
    Als je alles zelf houd, wat normaal is, wordt het gat nog groter.
    het ging erom dat het gat alleen maar groter werd.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 15:34
    wat moet men dan doen alles maar verdelen? Een club die in Europa speelt verdient toch ook een vergoeding en moeten dat zelf mogen houden.

    Maar zelf iets verdienen is blijkbaar fout omdat je er te veel op vooruit gaat.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 15:41
    Nee joh, hoe de gang van zaken er nu voorstaan hebben PSV en vooral Ajax gewoon zelf verdiend.
    Alleen met al dat geld wat de eufa erin pompt, zij het voor de kleintjes alsmaar moeilijker maken.
    Ajax kan financieel al niet meer wedijveren met clubs als Barcelona, Man. City, Real Madrid en meer van die rijke clubs.
    Zij zullen steeds, op een uitzondering na, veel verder komen dan de Nederlandse clubs en dus steeds meer verdienen zodat zij weer de besten van Ajax en PSV kunnen halen.
    Maar in de eredivisie staan vooral Ajax en PSV mijlen ver voor (financieel, selectie etc) op de subtop om maar niet eens te praten over de rest.
    Dus omdat alleen zij, op een uitzondering na (AZ, Twente, Feijenoord) geld kunnen genereren uit de CL.
    Arie strijd het tegen dat het gat groter wordt.
    Ondanks de topclubs, voor hun eigen bestwil, 10% willen afstaan (blijft er nog 90% voor hun zelf over), blijft het gat alleen maar groter worden.
    Als voorbeeld haalt Ajax spelers vanuit de hele wereld om ze in jong te laten rijpen.
    Die spelers zouden voor een subtopper hun klasse speler kunnen zijn.
    Begrijp je?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 15:51
    Maar dat zijn toch ook verdiensten die zij krijgen na aanleiding van hun prestaties.

    Dat ze al geld structueel af willen staan is al uitzondelijk, maar waarom zal een Ajax of PSV nog gaan presteren dan halen er zelf niks uit.

    Weet je laat Utrecht maar kampioen worden hebben zei ook een keertje CL geld is wel zo eerlijk laten we het anders zo maar doen ieder jaar lootje trekken wie kampioen wordt zodoende krijgt elke club evenveel kans op de miljoenen van de CL en andere Europese tournooien.

    Nu we toch bezig gaan zo communistisch mogelijk te worden want het is zo on eerlijk dat iemand betere spelers kan kopen, stoppen alle namen in een grote hoed en trekken 1 voor 1 een speler zo heeft elke club kans De Ligt of Lozano in hun selectie te krijgen, alle verkoop opbrengsten van spelers delen we door 18 en al het begroote spelers budget gooien we op 1 hoop met de salarissen zodat elke club daar ook weer 1 18e van kunnen nemen.

    Zo is dat niet eerlijk want het is zo oneerlijk dat 1 team meer geld verdiend dan de andere.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 17:01
    Heb jij helemaal gelijk en daarom moeten de TV gelden van de eredivisie beter (lees eerlijker) verdeeld worden
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 14:20
    He? Die 100% krijgen ze sowieso he. Das prijzengeld. TV geld voor de CL. Iets dat zij dus sowieso ontvangen.

    Als je dan vervolgens 10% wil weggeven....
    Kom op zeg.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3954
    vrijdag 9 november 2018 om 15:30
    Zie mijn comment hierboven
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:38
    Nee het gaat erom hoe je de Eredivisie hogerop krijgt en je daardoor ook in totaal meer inkomsten krijgt. Nu worden de clubs uit het rechter rijtje al in leven gehouden door de spopnsorgelden vanuit de TV. Maar zonder de top zouden ze daar nog geen 5-10% van binnenkrijgen.
    In plaats van hier goed mee om te gaan en te investeren in toekomst, kiest men ervoor om het te verbranden aan te hoge salarissen voor middelmatige buitenlanders en houdt men geen geld meer over voor grasvelden.
    Kleintjes springen niet in de houding, maar de kleintjes wordt nu continu de luier verschoond omdat ze niet gezond zijn.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:03
    En zonder de kleintjes zou de top ook niet de 5% halen want 6 keer spelen tegen PSV gaat ook vervelen.
    Vind ik leuk
    Mablo46 +155
    vrijdag 9 november 2018 om 09:05
    mits ze de B-ploeg weer opstellen :P
    Vind ik leuk
    Jaapson +0
    vrijdag 9 november 2018 om 09:38
    Dan is een BeNe competitie toch wel interessant.

    Voor beide landen 1 jaar een "normale" competitie maken en op basis daarvan een indelingen maken de 8 hoogste geklasseerde van NL en Be samen voegen en een "divisie" lager de rest. Zo zijn de reis afstanden enigzins te overzien en hebben we wel meer top wedstrijden en gaat het gehele niveau omhoog.

    Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar een BENE divisie is misschien zo slecht nog niet.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:47
    Leuk man, uit naar Beerschot....
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:39
    Dat ben ik niet met je eens. De UEFA haalt bakken met geld op door de CL en hier laten ze de deelnemers van profiteren.
    Dat het voetballandschap daardoor flink veranderd is lijkt mij duidelijk. Dan zul je als Nederlandse competitie mee moeten i.p.v. je kop in het zand steken. Kunstgras is duidelijk de verkeerde weg en een kleinere competitie met meer topwedstrijden vind ik geen verkeerd idee.
    Dat vervolgens een promovendus ‘verbetering’ kan tegenhouden is natuurlijk heel vreemd.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4465
    vrijdag 9 november 2018 om 08:34
    Dat betekend nog niet dat je die kleine toplaag nog rijker moet maken. Bij de gratie van de kleinere clubs kunnen zij überhaupt CL spelen. Bij de gratie van voetbalfans is er überhaupt aandacht voor de CL. Die grote clubs mogen best meer inkomsten genereren uit Europese wedstrijden maar kijk naar de verhoudingen . De UEFA zou het beleid moeten hebben om het voetbal in Europa in totaliteit te verbeteren. Dat begint met een eerlijker verdeling van gelden waarbij de verhoudingen reeel zijn. De miljoenen worden nu keer op keer verdeelt over nagenoeg dezelfde clubs... te idioot voor woorden.... en dan ook nog verbaasd zijn dat het gat met de rest zo groot is en dat de eredivisie niet meer spannend is....
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:43
    Is de eredivisie weleens spannend geweest dan?
    Wat voetbalfans betreft heb je gelijk, wat de kleine clubs betreft niet.
    Het starten van een superleague komt steeds dichterbij. En als je het objectief bekijkt worden in iedere competitie de prijzen al decennia lang verdeelt onder dezelfde clubs. Alleen door intrede van vreemd kapitaal zie je af en toe een club met minder historie omhoog schieten.
    Vind ik leuk
    Mr bien +2701
    vrijdag 9 november 2018 om 07:34
    Niveau word echt niet beter van 16 clubs.
    In Italië e Spanje hebben ze ook 20 clubs.
    Alsof Spal of Girona het niveau in die landen opkrikt
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40811
    vrijdag 9 november 2018 om 07:37
    Doordat er minder clubs zijn en je met een ander systeem speelt, speel je feitelijk meer topwedstrijden. Dat is per definitie dus meer wedstrijden met meer tegenstand.

    Jouw laatste regel is daar indirect een argument voor dus.
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    vrijdag 9 november 2018 om 07:49
    En toch verliest Feyenoord van een kleine club.. trouwens Schotse competitie is niet erg sterk te noemen. Net als de Scandinavische competities. Verhaal gaat dus niet op
    Vind ik leuk
    Werner1913 +8043
    vrijdag 9 november 2018 om 07:53
    België haalt ons wel in. Middels een play off systeem. Waar je dus meer topwedstrijden hebt...
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    vrijdag 9 november 2018 om 08:01
    Anderlecht is al uitgeschakeld en Standard had niets in te brengen tegen Ajax.. enige verschil is dat de Belgen wel beter voorbereid beginnen en ook geen jeugdteams opstellen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:21
    Het geheugen isn niet altijd accuraat blijkt. Standaard luik had in de thuiswedstrijd 21 schoten tegenover 10 van Ajax, iets meer balbezit dan Ajax, meer passes en een hogere passnauwkeurigheid. 2-2 was dan ook een zeer goede uitslag voor Ajax ondanks de late tegengoal. Het was een wonder dat Ajax op een gegeven moment 0-2 voor stond in Belgie. In de return was Ajax uiteraard de (veel) betere, hoewel het slechts 1-0 werd. Maar "niets in te brengen" is schromelijk overdreven.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:10
    1-0??
    Vind ik leuk
    Basschot +2235
    zaterdag 10 november 2018 om 12:17
    Ajax Standard was 3-0.. en als je thuis 2 0 achter staat ga je meer aanvallen. Dankzij foutje van nasroui kregen ze een penalty ok 2-2 te maken.. Standard is een stuk slechter... in de arena leken ze wel Willem Ii
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:54
    Belgie heeft een goede lichting gehad, maar Belgie kenners als Jan Boskamp en Aad de Mos geven ook al aan dat het binnen nu en 4 jaar moet gebeuren anders heeft die gouden generatie geen prijs gepakt, omdat er geen goede lichting achter zit. De lichting van Nederland met Depay, De Jong de Ligt, Bergwijn is meer belovender dan die van Belgie
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13768
    vrijdag 9 november 2018 om 08:04
    Geen ander systeem aub.
    Gewoon een normaal seizoen waarin men een thuis en uitwedstrijd speelt tegen 17 andere clubs.
    Geen Belgische toestanden invoeren!

    Wat het grasmat betreft moeten clubs een voorbeeld nemen aan Go Ahead Eagles waar men heeft geluisterd naar de supporters die hun club op echt gras willen zien spelen. Dan maar 2 minder dure spelers onder contract ipv nepgras.
    Vind ik leuk
    Koenbres +780
    vrijdag 9 november 2018 om 09:04
    Er zijn genoeg clubs die het gewoon lukt, kijk naar Willem II en Nac bijvoorbeeld. Ligt gewoon gras
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:06
    Ja en kijk waar ze spelen
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13768
    vrijdag 9 november 2018 om 09:48
    Krijgen jullie geen korting op Chinees gras?
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:52
    Ik vind de kunstgras discussie een beetje lachwekkend aan het worden, ik ben ook geen voorstander hoor maar komt er dan ook een verplichting dat er in de Arena een redelijk veld komt te liggen? Hoeveel spelers hebben zich daar wel niet bezeerd vanwege dat ranzige veld dat ze hebben

    Je kunt wel van alles van kleine clubs willen, maar verbeter eerst is je eigen zooi voordat je zo'n grote broek aantrekt
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13768
    vrijdag 9 november 2018 om 09:55
    Gras in de JC ArenA is nog altijd beter dan die plastic sprietjes bij jullie.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:57
    Dat is echt niet waar, wij hebben net als Heracles een goed veld niet doe zooi je met korreltjes autobanden moet besproeien.

    Blijft mijn argument gewoon staat trouwens, dat dan weer wel.
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13768
    vrijdag 9 november 2018 om 10:05
    Zoals ik al zei, neem een voorbeeld aan Go Ahead Eagles.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 17:03
    ja en toen zei ik kijk waar die nu speler....
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:27
    Deventer of zo

    Ergens in die hoek dacht ik
    Vind ik leuk
    4everfcu +3061
    vrijdag 9 november 2018 om 13:13
    nou dat vraag ik me af
    Vind ik leuk
    Ron777 +102
    vrijdag 9 november 2018 om 09:17
    Kan wel meer top wedstrijden maar zonder publiek van de tegenstander
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:05
    En in Spanje zie je wedstrijden waarbij een zijde van het stadion bedekt is met een spandoek met daarop supporters getekend ter camouflage. Poeh poeh wat een volle stadions en kwaliteit!
    Vind ik leuk
    Andre As +1114
    vrijdag 9 november 2018 om 07:34
    De Grote clubs moeten gewoon geen spelers meer stallen bij Heracles. En als Heracles spelers wil kopen van andere clubs, dan het tegenstemmen in het achterhoofd houden.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:49
    Nou daar zullen ze bij de kleintjes van balen zeg, dat gebeurd trouwens toch al niet meer met als die jong 11tal die de KKD verkrachten, ohw ja ook in dienst van de drie grote trouwens
    Vind ik leuk
    Andre As +1114
    vrijdag 9 november 2018 om 09:54
    Wie zijn volgens jou de grote drie dan?
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:58
    Ajax, PSV en AZ
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:29
    Geen ASO ?
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:29
    Euh sorry ADO
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:34
    Tja verder kijken als je neus lang is. Veel bestuurders zijn hobbyisten maar absoluut geen vakmensen. Laat de clubs besturen door oud-voetballers, die weten waar het om draait.

    En doe niet aan micro management, maar bekijk het geheel. Nu is er gelijk stemrecht, maar straks dwing je de (sub)top om in een aparte Benelux league of Europa competitie te spelen. En dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:38
    Je zou maar als Ajax of pSV in discussie moeten met de voorzitter van godbeter het FC Emmen over de toekomst van het Nederlands Voetbal en dat zo’n vooringenomen mannetje er een streep doortrekt omdat zijn stem even zwaar is.
    Wat een poldermodel.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4465
    vrijdag 9 november 2018 om 07:48
    Gelukkig wel, noemen ze democratie. Mijn stem telt toch ook niet zwaarder dan die van jou? Dan is het hek Vd dam
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:55
    Gaat niet over politieke beslissingen die een heel land aangaan. Gaat over commerciële belangen in een commercieele sport. Alsof jij met je groenteboer stand met 3 doosjes aardbeien per week hetzelfde qua inkoop kan eisen als de retail die er 30.000 per dag doen.
    Niks met democratie te maken maar met marktwerking.
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:33
    Klopt Martinus

    Elke stem weegt hetzelfde.

    Vreemd is alleen dat Emmen blijkbaar een vetorecht heeft.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12695
    vrijdag 9 november 2018 om 07:39
    We leven toch in een democratie ? Of geldt dat niet in de voetballerij of zo ?
    Vind ik leuk
    Andre As +1114
    vrijdag 9 november 2018 om 07:47
    Een democratie kan ook betekenen dat de meerderheid beslist. Met een model waarbij één enkele club de boel in het slot kan gooien, worden nooit grote stappen gezet. Dan blijf je altijd achterlopen op vernieuwing bij anderen.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12695
    vrijdag 9 november 2018 om 08:40
    Dat bedoel ik dus ook juist, de meerderheid beslist..
    Het is te belachelijk voor woorden dat 1 club een veto kan uitbrengen..
    Vind ik leuk
    Andre As +1114
    vrijdag 9 november 2018 om 08:41
    Heb je er toch verstand van ;-)
    Vind ik leuk
    Kuip +7856
    vrijdag 9 november 2018 om 07:42
    Dit is het nadeel van democratie. In het voetbal moet de bond de regels bepalen. Zo was het vroeger ook. Tegenwoordig is de KNVB faciliterend voor de clubs, zoals ze zelf aangeeft. M.a.w. de clubs bepalen en de KNVB voert uit. Dan kom je nooit tot iets blijf je polderen, naar goed Nederlands gebruik. Leuk voor iedereen, maar mensen die ambities hebben en naar de top willen, komen dus niet verder en worden gedwarsboomd.
    Zo gaat dat in Nederland.
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:35
    Jij wil een corrupt U3FA/FIFA model in nl ?
    Vind ik leuk
    Kuip +7856
    vrijdag 9 november 2018 om 21:56
    Waarom zou de KNVB corrupt moeten zijn? De KNVB moet gewoon besturen en beslissingen nemen die in het belang van het Nederlands topvoetbal zijn i.p.v. de oortjes laten hangen naar amateurs die belang hebben bij kunstgras.
    Vind ik leuk
    munkikiii +1935
    vrijdag 9 november 2018 om 07:50
    Meneer hoerts kan mooi lullen maar 10 miljoen verdelen over 100 verdiende miljoen voelt idd als een fooi. Dat is net zoiets als 1 kind verdient 100 euro en 10 euro daarvan mag je onder de andere 16 kinderen verdelen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:54
    Het is toch al van de zotte dat de clubs die Europees spelen geld moeten afstaan omdat de kunstgrasclubjes hun zaken niet op orde hebben?! Veel amateurclubs hebben een goede grasmat liggen, waarom kunnen clubs als Heracles en PEC dat dan niet?!
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 09:08
    Dan moeten die TV gelden meer eerlijker verdeeld worden, maar daar zijn de grote clubs weer tegen want zij denken dat ze jezus zijn en er zonder hun geen competitie is
    Vind ik leuk
    munkikiii +1935
    zaterdag 10 november 2018 om 00:21
    Ja en waarom dan ? Die clubs willen ze toch van kunstgras af hebben? Dat kan maar dat moet ook betaald worden dus ik vindt een compensatie helemaal niet zo gek als die clubs dat kunstgras willen uitbannen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:59
    Een fooi? Ook als het gratis geld is?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:07
    Als je geld ‘verdient’ is niet gebruikelijk dat je dat verdeelt, hooguit binnen je gezin. Nu wordt er gevraagd om even je loon te delen onder de hele regio. Nee, dat is wel fair.
    Vind ik leuk
    Molletje +245
    vrijdag 9 november 2018 om 08:10
    Typisch het pessimisme en het "een ander niet gunnen, wat je zelf niet hebt" wat Nederlanders vaak zo kenmerkt.

    maar de clubs KRIJGEN iets, ze hoeven er niets voor te doen hè? ja, het kunstgras vervangen voor natuurgras, maar dat kan dus met het GEKREGEN geld van de europees voetballende clubs!

    Maar nee, het is niet genoeg, het moet meer... want "zij hebben meer dan wij" … ja, maar dat is zonder het europees voetbal ook al zo.

    Ik snap dat je als fan van een kleine club je eigen club steunt en niet wilt afvallen, maar met alle respect, wat hebben clubs als: Heracles, Zwolle, ADO, Emmen, Excelsior en VVV (clubs met kunstgras) en Fortuna Sittard, NAC, De Graafschap en Willem II nou voor het Nederlands voetbal betekend?

    Maar zij beslissen wel als "minderheid" zijnde over het Nederlands voetbal???


    Vind ik leuk
    Koenbres +780
    vrijdag 9 november 2018 om 09:20
    Ik spreek dan even voor mijn eigen club maar Willem II is 1 van de langst bestaande clubs in Nederland met nog Champions league voetbal in 2000. Verder versloegen we vorig jaar psv nog met 5-0 Feyenoord won dit jaar ook niet bij ons en we redden ons zelf gewoon altijd met natuurgras. Dus waarom zouden wij minder rechten hebben. Plus dat alle clubs die tegen stemmen niet in de minderheid zijn.
    Vind ik leuk
    Molletje +245
    vrijdag 9 november 2018 om 09:40
    Je eerste 2 punten zijn natuurlijk waar, maar uitslagen tegen topclubs...met alle respect, maar dat kan nooit invloed hebben op je recht van inspraak (want dan zouden alle grote nederlagen net zo van invloed moeten zijn).

    Jouw club heeft inderdaad natuurgras en Willem II is ook niet de club die er tegen in gaat, maar ik benoem de "kleinere clubs" die toch ook afhankelijk zijn van de grote 3.. Een tribune zit over het algemeen voller tegen Ajax dan tegen Heracles. Daarbij zie eens hoeveel spelers er vanuit Ajax de afgelopen jaren zijn verhuurd/verkocht aan bijv. Willem II? (en ja, wij hebben ook op dit moment een "aardig" ex-jeugdspelertje van Willem II rond lopen).

    De kleinere clubs zijn toch afhankelijk van de grote clubs (de 1 in grote, de andere in kleine mate), terwijl de grote clubs weer profijt hebben van de opleidingen van de kleinere clubs.

    Daarom moet je elkaar willen blijven helpen om het niveau omhoog te halen en als dat betekent dat je als club zijnde van het kunstgras moet afstappen, maar wel met de financiële hulp van de grote 3, waarom dat niet accepteren?

    Tuurlijk, inkrimping is voor sommige clubs niet leuk omdat die dan bepaalde inkomsten dreigen mis te lopen..., maar het moet niet zo zijn dat de clubs die het niveau niet hebben voor de eredivisie, de ontwikkeling van andere clubs belemmeren door de hakken in het zand te zetten als er vernieuwingen tbv het niveau aangeboden worden.
    Vind ik leuk
    Koenbres +780
    vrijdag 9 november 2018 om 09:50
    Nee resultaten geven geen stemrecht mee eens, was ook meer als reactie op wat we toevoegen, grotere clubs winnen njet altijd van ons. Kunstgras moet weg ben ik het ook mee eens Willem II ook als het goed is. Maar om te zeggen dat we niks toevoegen vind ik niet een eerlijke uitspraak, naar mijn mening heeft iedereen zoals je als zegt elkaar nodig.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:45
    Fortuna was de eerste betaald voetlbalclub, die trokken de wereld al rond om oefenwedstrijden te spelen tegen de toenmalige grootmachten. Dat is ook meteen hun doodsteek geweest aangezien ze daardoor in de competitie niets meer presteerde vanwege de vermoeidheid. Zijn nog eens 2e geworden toen maar toen was de kous op. Stel je eens een competitie voor zonder die clubs, en nee dan niet nu maar nog voordat een Ajax zo groot was. Dan hadden we het niveau gehad van Schotland en was Ajax ook niets meer dan een clubje die via 5 voorrondes de Europa League moest halen.

    Dat denigrerende gedrag over anders clubs hangt mij echt de keel uit, het voetbal draait niet alleen om Ajax of een andere top 3 club.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 17:05
    Club krijgen helemaal niets, als de grote clubs willen dat de kleintjes van het plastic gaan dan zal gecompenseerd moeten worden en niet met CL geld maar met een eerlijkere verdeling van de TV gelden.

    10% van niets (wat het vaak is want NL clubs doen niet zo vaak mee met de CL) is nog steeds niets.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4563
    vrijdag 9 november 2018 om 08:10
    Je zegt het zelf al. 1 kind VERDIENT en die 16 anderen KRIJGEN.
    Vind ik leuk
    Fritske01 +3108
    vrijdag 9 november 2018 om 07:58
    Is toch met alles zo.
    "kleine" mensen blokkeren alles en dat heeft met angst te maken.
    Eigenlijk zou je in moeten stellen dat alleen de clubs die al minimaal 5 jr achter elkaar in de eredivisie spelen stemrecht hebben
    Heracles gewoon terugzetten naar de zaterdag amateurs.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 07:59]
    Vind ik leuk
    Gizmo +3873
    vrijdag 9 november 2018 om 21:51
    Slechte gedachte .. iedereen is gelijk (de inkomsten zijn bij iedereen ongelijk).

    Maar volgens mij worden de topclubs momenteel toch benadeeld.

    Meebetalen aan andermans velden vind ik te belachelijk voor woorden.

    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3170
    vrijdag 9 november 2018 om 08:01
    Altijd gezeur met die kleine clubs ,is het niet dit gejank dan weer ander gejank . Typisch . Wordt maar een grotere club en gooi dat verdomde kunstgras weg jankerds
    Vind ik leuk
    Vrolijkje +1057
    vrijdag 9 november 2018 om 08:03
    Als het een jaarlijkse vergoeding is moet het kunnen.
    Heb je geld om gras aan te leggen en jaarlijks onderhoud.
    Een vooruitgang voor de ed.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:05
    Ik denk ook dat de competitie echt moet inkrimpen. Natuurlijk is dat vervelend voor de kleinere clubs, maar is dat een reden ervan af te zien? De competitie is al jaren in verval en bovendien commercieel niet interessant. 14 clubs in Nederland is zat.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:06
    Psv moet niet zo arrogant doen. Is gewoon een regionaal clubje. Als resultaten tegen vallen staan er binnen 1 seizoen 10 boxen leeg en krijgen ze stoelen niet aam de straatstenen verkocht.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:41
    Kom eens met voorbeelden ipv zomaar wat onzin te blaten. PSV heeft de laatste 30 jaar minimaal 28.000 seizoenskaarten verkocht.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:35
    Is geen onzin. Kijk even de jaarcijfers na van psv. Als je die hebt bekeken hoor il graag jou excuses. Succes vriend.
    Vind ik leuk
    zaterdag 10 november 2018 om 17:30
    Ik ken de jaarcijfers van PSV, waarschijnlijk nog beter dan jij. Je praat nog steeds onzin en komt niet met feiten, die excuses gaan dus niet komen.
    Vind ik leuk
    zondag 11 november 2018 om 01:44
    Wat zijn de feiten Toon?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:10
    Ik vind dat deze man gelijk heeft. De deelnemers aan Europees voetbal geven 10% van hun premies af en investeren dat in de competitie. Bij 100 miljoen krijgt iedere club zo'n 550.000 euro. Dat is een enorm bedrag om een club verder te professionaliseren.
    Terug naar de 16 clubs vind ik ook een goed idee. Iedereen klaagt over een te drukke agenda voor onze topvoetballers. Ik ben een De Graafschap-supporter, maar wat voegen clubs als de onze en FC Emmen (Fortuna laat ik even buiten beschouwing) op dit moment voetballend/kwalitatief toe aan de eredivisie? We parkeren de bus in uitwedstrijden en komen te kort in thuiswedstrijden om het spel te maken. Portugal, Rusland, België zijn landen die het de laatste jaren allemaal structureel beter doen dan Nederland en hebben ook maar 16 clubs. Oekraïne is 10(?) keer zo groot als Nederland maar hebben maar 12 clubs in hun hoogste divisie. Ook Oostenrijk heeft 12 clubs. Zwitserland heeft er 10, Denemarken 14.
    Van de landen met min of meer vergelijkbaar niveau heeft alleen Turkije er ook 18. En net als in Nederland PSV, Ajax en Feyenoord zijn het doorgaans Fenerbahçe, Galatasaray en Besiktas die de dienst uit maken.
    Voor het Bosman-arrest behoorde de Eredivisie tot de beste competities in Europa, nog voor Frankrijk en Portugal. Rusland, daar ging je al helemaal niet voor je plezier (of voor het geld) voetballen. België had met Anderlecht, Mechelen, Luik, Gent, Waregem, Lokeren, Antwerpen en Brugge een aantal interessante clubs maar de competitie daar, toen ook nog bestaand uit 18 clubs, stelde ook niet veel voor. Vergelijkbaar met de NL competitie nu.

    Vind ik leuk
    companen +1359
    vrijdag 9 november 2018 om 15:03
    Nederlandse competitie is volgens mij nooit tot de sterkste competities gerekend. In het verleden was de Seri A de competitie van Eurupa daarvoor La Liga. Bundesliga werd als 3e sterkste niveau gezien. Sovjet Unie had in de breedte ook sterkere teams als Nederland en als buitenlander kon je daar niet voetballen.
    Frankrijk is vergelijkbaar met de Eredivisie al was daar altijd meer geld. Portugal zwakke competitie zeker de breedte. Engeland is pas interessant geworden door het grote geld sinds PL, maar hadden ook problemen met supporters uitsluitingen.
    Grootste verschil geld natuurlijk maar ook buitenlander regeling van 2 of 3 buitenlanders per club.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 16:01
    Ga maar eens terug naar de jaren 70, 80 en eerste helft van de jaren 90. Toen was inderdaad de Serie A het sterkst, maar was het in Engeland alleen nog maar kick and rush, de Bundesliga was alleen maar draven en lopen. Kwalitatief was de Eredivisie echt niet slechter dan de Primera Division, hoewel daar grotere teams voetbalden in grotere stadions.
    Vind ik leuk
    companen +1359
    vrijdag 9 november 2018 om 16:32
    Deels zal je gelijk hebben, jaren 70 kan ik niet over meepraten heb ik niet meegemaakt, sinds begin jaren 80 volg ik het voetbal.
    Zatermiddag sportschau, rai uno zondagavond(hadden wij hier in de regio vanaf jaren 90 door velen Italianen hier toendertijd).
    Jarenlang is Seri A de competitie geweest, elk team had 1 of 2 topspelers uit het buitenland. Na Italie, Duitsland, Spanje en Engeland, waren wij samen met Frankrijk Sovjet 4e-6e competitie. Tegenwoordig zijn we helaas weggezakt, maar de regels gaan binnenkort hopelijk veranderen.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +373
    vrijdag 9 november 2018 om 17:09
    Bij 1 miljard ligt er zo 100 miljoen bij de clubs, we kunnen allemaal wel bullshit getallen noemen maar de kans dat er ooit 100 miljoen wordt opgehaald is nihil, we doen het dit jaar leuk in de CL maar meestal doen die topclubs niet eens mee.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:57
    Nou, psv heeft al 40 miljoen opgehaald en bij plaatsing voor de volgende ronde zit Ajax op 60 miljoen. Zo gek is het dus niet
    Vind ik leuk
    Korm +36559
    vrijdag 9 november 2018 om 08:24
    Tuurlijk snap ik die kleinere clubs wel, door de competitie vervalsing pakken zij thuis de meeste punten
    Vind ik leuk
    Hertogtwan +138
    vrijdag 9 november 2018 om 08:29
    Sommige clubs geloof ik wel dat ze er op regen zijn. Kijk maar naar Emmen, daar ligt nu kunstgras, spelen nu eredivisie en kunnen dan naar natuurgras. Maar mochten ze nu direkt degraderen, dan krijgen ze niets en klopt de begroting niet. Dus daar moet nog aangesleuteld worden. Voorstel is goed, alleen moet er ook naar de gevolgen van degradatie gekeken worden.
    Vind ik leuk
    El Lobo +2049
    vrijdag 9 november 2018 om 08:31
    Als je de competitie spannend wil maken kan je ook PSV, Ajax en Feyenoord bannen. Kijken wie er dan kampioen wordt?

    Zullen ze dan ook denken aan het belang van de meerderheid of kiezen ze ook voor zichzelf?
    Vind ik leuk
    renemar +559
    vrijdag 9 november 2018 om 08:41
    En dan kijken wekelijks 50000 mensen naar de samenvattingen en is dat de doodsteek voor Foxsports.
    Hoeveel mensen hebben echt interesse in Heracles-Fortuna Sittard? Nog geen 15000. Hoera, hoe verneuk ik een hele bedrijfstak.
    Vind ik leuk
    renemar +559
    vrijdag 9 november 2018 om 08:39
    Als het niveau van de topclubs hoger wordt zal ok de doorstroming van de jeugd vertragen. Het zal moeilijker worden voor jonge spelers meteen aan te haken. Daar kunnen de kleine clubs van profiteren door deze talenten over te nemen of voor enkele jaren te huren. Worden ze zelf ook sterker. Zo wordt de competitie in zijn geheel sterker en kunnen de subtoppers ook in Europa resultaten halen. Dat brengt weer meer geld op. Dus uiteindelijk profiteren alle clubs daarvan. En niet alleen de clubs, ook de jonge talenten. Die kunnen zich op het hoogste nationale niveau verder ontwikkelen. Hoeven clubs als Nac ook geen lading spelers te huren van buitenlandse clubs. Iedereen wint, de topclubs, de andere clubs en de talenten.
    Het kan toch bovendien ook niet zo zijn dat een club de wens van 17 clubs dwarsboomt. Dat is niks anders dan chantage.
    Houdt Heracles toch vet bij stuk zou ik hen op alle mogelijke gebieden tegenwerken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:46
    Ik zou zeggen als PSV Ajax en Feyenoord zijnde. Spreek met de andere clubs af dat ze een bepaald percentage krijgen. Fortuna De Graafschap en zeker Emmen vliegen er toch wel binnen nu en drie jaar uit. Als dan alleen Heracles overblijft hebben we 1 kunstgrasveld. Clubs als Utrecht Vitesse Heerenveen zullen dan meer inkomsten hebben dus waarschijnlijk beter materiaal op het veld. Dus waarschijnlijk nooit meer Europees voetbal in Almelo.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:17
    fortuna heeft geen kunstgras en heeft dit seizoen geinvesteerd in een grasmat niveau man U......oude was ook wel heel slecht.
    Vind ik leuk
    Jolly +43
    vrijdag 9 november 2018 om 08:52
    Kunstgras Heracles BELACHELIJK, gebrek aan visie, consequenties moeten ze dan ook maar accepteren!
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1420
    vrijdag 9 november 2018 om 09:10
    Lijky net de belachelijke zwartepieten discussie, ook hier laten we ons leiden door een stelletje artelijke lapzwansen die over het algemeen tegen alles roepen dat we discrimineren. En dat in ons mooie landje. We kijken er naar en niemand die durft er iets van te zeggen. Rot eens op met de eeuwige tolerantie.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:11
    Echt Nederlands.
    De Engelse zeggen,
    Penny wise Pound fullish.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:13]
    Vind ik leuk
    De Haan +326
    vrijdag 9 november 2018 om 09:11
    Laat een rapport opmaken en stel dat er geen clubs mogen promoveren met kunstgras. De andere moeten verplicht naar een grasmat binnen 3 jaar. Volgens mij kan dit uiteindelijk niet tegen gehouden worden dus doe je juridische DD, en vooruit met de geit knvb
    Vind ik leuk
    Gilze +276
    vrijdag 9 november 2018 om 09:23
    Een competitie oprichten die alleen voor kunstgras clubs is
    Vind ik leuk
    Koenbres +780
    vrijdag 9 november 2018 om 09:30
    Kunstgras moet weg en daar ben ik het dan ook volledig mee eens. Er zijn genoeg clubs die laten zien dat het gewoon kan op normaal gras. De competitie inkrimpen en de play offs ben ik tegen en gelukkig mijn club ook. Wij hebben net zoveel stemrecht als de grotere clubs en laten ons niet omkopen
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:39
    Ik heb een oplossing voor het gehele voetbal, wat dachten we van een budget en salarisplafond? Zo maken kleinere clubs ook een kans om eens kampioen te worden en Europees te spelen doordat ze misschien een paar leuke talenten hebben rondlopen en niet de grote clubs alle grote talenten laten ploeteren in hun jeugd/2e elftallen? Zo krijg je toch meer gelijkheid? In de F1 willen ze ook dat doorvoeren.

    Maar natuurlijk gaat die vlieger nooit op, de grote clubs moeten groot blijven en de rest dient als competitie opvulling en dienen daarbij totaal onderschikt te zijn aan de grote clubs. Dus niemand dient te reppen over dat kleine clubs de competities kapot maken, het grote geld maakt het voetbal kapot. En ja, jaren geleden, nog voordat vele users hier geboren waren waren er niet zoveel verschillen financieel gezien waardoor de competitie mooi was en aan elkaar gewaagd. Toen konden kleinere clubs ook eens een prachtseizoen hebben met Europees voetbal.

    Natuurlijk staan alle fans van de grote clubs hier niet op te wachten, de kutopmerkingen hoe en wat kunnen velen wel weer raden. Dan maar een aparte competitie waar alleen de grote clubs in zitten die het dan dagelijks over geld kunnen hebben en dan een aparte met de kleinere clubs die liever over voetbal praten.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:40]
    Vind ik leuk
    Blindsy +12330
    vrijdag 9 november 2018 om 09:47
    Nu heeft Heracles wel een punt aangezien de hoofdsponsor hun kunstgrasveld heeft gemáákt. Haal je dat weg, haal je de reden van sponsoring weg. Alsof je geen alcohol mag verkopen in de Veltins-arena ;-)
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:55
    Er wordt heel makkelijk gezegd dat er teveel B-wedstrijden zijn. Dat klopt ook maar komt dat niet omdat de kleinere clubs niet kunnen groeien omdat de grote clubs de potentieel sterke voetballers voor een schijntje opkopen en voor de jackpot doorverkopen? Ik blijf zeggen dat de kleinere clubs bepaalde clausules uit hun contracten moeten weren en zaakwaarnemers juridisch aan moeten pakken voor het onrust stoken tussen club en speler. Zolang dat niet gebeurd zal je dit altijd blijven houden. Ik vind het van Ajax en PSV een mooi gebaar waar de KNVB gewoon naar MOET kijken. En als er clubs zijn die het gewoon vertikken om hier aan mee te werken omdat ze dan hun "thuisvoordeel" kwijt zijn, niet laten degraderen......proflicentie intrekken. Gaan ze maar lekker bij de andere amateurs op kunstgras spelen
    Vind ik leuk
    Mossie +55
    vrijdag 9 november 2018 om 10:04
    16 clubs maken je competitie niet sterker. Wie dat denkt begrijpt niets van voetbal. Echt die Woerts en sommige anderen brullen maar de hele tijd en mensen geloven het nog ook? Op \dit moment zouden Nac en Groningen er dan uitvliegen. nou tel uit je winst.. !! Het gaat gewoon om geld. Elke miljoen euro meer die er uit te persen is/ commercie.!! Hetzelfde zie je overigens met die supercompetitie met de topploegen van Europa.. zit bijna geen supporter op te wachten, het is puur commericeel denken. Stel dat dit ooit doorgang vindt speel je voor lege stadions na 1 seizoen..

    terug naar dit topic. Een andere competitie opzet vind ik zo ver gezocht. Kun je net zo goed zeggen.. meer clubs..meer wedstrijden..meer weerstand ..bijv meer degradanten... opzet zoals België? Ze vinden het daar helemaal niets!!

    Kunstgras weg is best een optie, alleen je merkt dat er totaal niet verder wordt nagedacht. Stel je maakt de Eredivisie kunstgrasvrij.! Wat doe je met de Eerste Divisie? clubs die heen en weer promoveren/degraderen? en nog verder denkende.. in het kader van de drogreden: kwaliteit en aansluiting Europese top. Je laat voetballers dus in hun jeugd bij hun clubs op kunstgras spelen, want daar mag dus kunstgras blijven en na 10-15 jaar voetballen op kunstgras moeten onze talenten in het betaalde voetbal op gras voetballen? Tuurlijk ..SLIM!!!

    Ik hoor echt alleen maar onzin papegaaien, zeker ook bij de sportjournalisten, maar enige kennis?? zelf nadenken? Het lult maar iedereen (achter)na

    Woerts.?. kunnen dit slag mensen die niets om het spelletje geven, maar alleen maar kijken hoe iets te commercialiseren valt gewoon hun jeweetwel houden.

    Vind ik leuk
    stratumseind +171129
    vrijdag 9 november 2018 om 10:12
    Verdeeldheid , Nederlands is er aan tenonder gegaan alleen beseffen velen dat niet eens
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 10:15
    Het gaat niet om het Nederlandse voetbal, het gaat om de BOBOs van die clubs. Die willen gewoon elke week ergens lekker in een skybox zitten en zich te goed doen aan drank en lekker eten. Dat er ook een wedstrijd wordt gespeeld daar beneden dat is maar bijzaak. En of het NL voetbal naar de klote gaat maakt ze totaal niets uit.
    Voorwaarden om in de 2 hoogste divisies te mogen voetballen MOETEN zijn.. 1. Echt gras.
    2. Minimaal 10.000 toeschouwers.
    Als je dat als club niet kunt voldoen dan ben je gewoon niet geschikt om daar te spelen.
    Vind ik leuk
    diekertjedap +4500
    vrijdag 9 november 2018 om 10:15
    b-wedstrijden? zorg eerst eens dat jullie als top 3 eens jullie rotzooi voor elkaar hebben. 2 clubs in de cl league, ajax laatst in de el finale, waarom nu ineens wel? er is immers nog niks veranderd. dus jullie hebben zelf jullie stront niet geregeld.
    Vind ik leuk
    FSCeara +8729
    vrijdag 9 november 2018 om 10:20
    Wat typisch Nederlands is is dat als er een buitenlandse investeerder komt alle Nederlanders hier fel tegen in gaan terwijl we dat zouden moeten aanmoedigen. Dat is de enige manier om hier te kunnen gaan aanhaken of wedijveren met andere landen. Nederlanders steken hun geld niet in het voetbal dat is wel duidelijk, een enkele uitzondering nagelaten.
    Terugbrengen van het aantal teams heeft in België ook niet gewerkt want ook die zijn niet sterker geworden in Europa dus waarom 2 clubs opofferen voor de top 3 in Nederland ? En daarover gesproken is er nog maar een top 2. de rest is ongeveer allemaal van hetzelfde niveau.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 10:41
    Waarom blijft deze man een platform krijgen om onzin te spuien?....

    Lege plekken bij Ajax liggen niet aan de B-wedstrijden maar aan dure SCC die worden gegapt door bobo's en dagjesmensen. Waarom zit het bij PSV en Fey wel vol in de zogenaamde B-wedstrijden?

    Wel is het overigens onzin dat iedereen een Veto-recht heeft, maar dat is een andere discussie.

    Lege plekken bij Heerenveen, Groningen en Vitesse liggen aan grootheidswaanzin (Geldredome), klein achterland (Heerenveen) of schijt hebben aan je eigen supporters (Groningen).

    Emmen en Fortuna hebben eigen belangen, maar dat heeft Ajax net zo goed. Volgens mij is het nu wel duidelijk dat de goede prestaties van BE op toeval waren belust en niet vanwege de competitieopzet.
    Vind ik leuk
    Muscles +813
    vrijdag 9 november 2018 om 11:22
    In Nederland wordt altijd gepolderd met bizarre uitkomsten waarbij naar de fout toe wordt gecorrigeerd. Voorbeeld is om ambulance personeel van een kogel- en steekvrij vest te voorzien. Het is, ook in de eredivisie een gebrek aan leiderschap en ik ben het helemaal eens met artikel
    Vind ik leuk
    PWRJC +185
    vrijdag 9 november 2018 om 11:36
    We moeten af van dat veredelde zaalvoetbal. Dat behoeft verder toch geen groot betoog.
    Heracles zal de poot wel stijf houden om er (uiteindelijk) financieel beter van te worden.
    Raar dat hier eigenlijk geen sprake is van een democratische besluitvorming....
    17 clubs voor, 1 tegen....
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 11:39
    Chrisje heeft eigen belangetjes. Ligt er te dik op chrisje kwatspraat. Vermoeiende man !!! 0 verstand van zaken. Alles wat hij aanraakt gaat naar de klote.
    Vind ik leuk
    JWK +416
    vrijdag 9 november 2018 om 12:17
    Gewoon alle clubs die kunstgras uitbannen financieël belonen, laat Heracles maar verekken met zijn kunstgras.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 12:29
    De knvb laat zich rijden in dure auto's en dure pakken, maar doet niks voor de kleinere clubs, Ajax en ook psv wil deel van hun europese winst geven en is niet goed genoeg. Omarm zoiets en als knvb moet je zo'n gul aanbod omarmen en luisteren naar de clubs die de nederlandse competitie kunnen redden van ondergang. Dus KNVB laat je voortaam rijden in een gele eend en draag een trainingspak en doneer met deze clubs mee en maak nederland weer groot
    Vind ik leuk
    Meh +51
    vrijdag 9 november 2018 om 12:34
    Stadions zitten niet vol omdat het niveau te karig is, niet omdat FC Emmen op bezoek komt. Heeft op de eerste plaats toch veel meer met het niveau van de eigen club te maken dan met dat van de tegenstander.

    Neem een Groningen als voorbeeld. Paar jaar terug zat het goed gevuld toen ze nog beetje richting subtotaal speelden. Nu gaat het drama en zit er ook amper iemand.

    Beste remedie voor vollere stadions is meer winnen. En daarvoor moet je eigen club dus in principe meer kwaliteit krijgen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 12:47
    ik stel voor dat de KNVB de clubs die een kunstgras hebben > de schaden die ontstaan op een kunstgras velt. denk aan spelers die geblesseerd worden op een kunstgrasveld vergoed worden ! speler er 2 maand uit bij zijn club word zijn loon betaalt door de kunstgras eigenaar!!
    Vind ik leuk
    Farmer +12236
    vrijdag 9 november 2018 om 12:58
    In de huidige competitie opzet(ook de KKD() is het gewoon duidelijk aan het worden dat men het allemaal maar op Ajax en PSV gokt, de rest van de BVO's in Nederland is puur beeldvulling.

    Schaf allereerst die verschrikkelijke Jeugd-elftallen eens af in de KKD, opdat die doorstroming van jonge spelers iig de KKD weer wat betrekt. Nu blijven al die jonge talentjes lekker bij Jong Ajax en Jong PSV zitten, ipv dat ze wat volwassenheid leren bij een echte onafhankelijke BVO. Dat ze leren te ploeteren, en in een niet-ideaal samengesteld elftal, toch resultaat moeten halen door je bv harder in te zetten.

    Jong Ajax wordt zo goed bij elkaar gekocht dat ze kampioen van de KKD werden.. Ander BVO's in de KKD konden bij lange na niet genoeg aan kwaliteit inkopen omdat deze spelers ten eerste al niet meer te betalen zijn voor de gemiddelde KKD-BVO(jeugdcontract van 100- 150.000 euro is al snel té duur, maar wordt de nieuwe standaard straks, daarmee schieten ze de KKD-clubs eigenlijk gewoon door de harsens, die gaan daar kapot op zo) Dat de spelers van J-Ajax in de KKD kunnen spelen is goed, maar niet bij Jong Ajax!

    Kunstgras uitbannen zal ook een speerpunt zijn om de kwaliteit te verbeteren. Echte toppers willen niet op plastic voetballen dus waarom we hier in Nederland dat nog altijd proberen is mij onduidelijk.

    MBT 'B-garnituur wedstrijden-, ja, klopt, maar ook dát hangt weer samen met de verslechtering van de ondergrens. En jeugd-eltallen die jonge potentiele spelers maar aanhouden ipv en-masse proberen te stallen of verhuren bij een hoge KKD club of onderin de Eredivisie, nee, dat gebeurt niet meer. Die spelers blijven lekker 'onder mama's titzak' daar bij Jong w/e zitten voor een Jeugdcontract a 100k per jaar oid.-> Niveau KKD zakt steeds verder weg-> Niveau Promovendus zakt dus ook verder weg-. Niveau (van de kont) vd Eredivisie zakt steeds verder weg?!!

    T is een domino-effectje... En de énige 2 clubs die een beetje gebaat zijn bij deze opzet zijn.. Ajax en PSV met hun Jeugdteams. Alle andere BVO's in Nederland houden er nadelen aan over: Jeugdspelers worden duurder, en ze krijgen ook steeds minder opties qua aan te trekken spelers: Jong Ajax, en Jong PSV zitten bv al als een stofzuiger op de markt, vanalles vast te leggen...(grote buitenlandse teams ook...Spelersplafons voor BVO's zou een optie kunnen zijn hierin, maar dat moet dan globaal, niet nationaal worden ingevoerd).

    En het terugbrengen naar 16 clubs, lijkt mij dé domste stap die men kan maken. Men zou juist het tegenovergestelde moeten proberen te realiseren en naar 20 clubs in de competities gaan. Maar daarvoor zal eerst de Tweede Divisie in de breedte moeten ontwikkelen, en een draagvlak voor de 1e Divisie worden. Pas dán kan de 1e Divisie bv 2 clubs doorschuiven en de Eredivisie versterken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 13:01
    Voor een sterkere competitie moet je naar 20 clubs en zeker niet naar 16 clubs.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3061
    vrijdag 9 november 2018 om 13:08
    hij kan zoveel willen en lekker makkelijk om de schuld op het bord van de kleine clubs te leggen die hebben gewoon gelijk en laten zich niet meer met een fooi het bos insturen om de top3 maar te helpen.
    er bestaat meer dan de top3 nu maar hopen dat ze dat ook eens doorkrijgen bij de knvb
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 13:14]
    Vind ik leuk
    Farmer +12236
    vrijdag 9 november 2018 om 13:20
    Idd, ze kijken op de korte termijn wat ze kunnen meegraaien bij de grote clubs, maar zonder tegenstand, hebben die ook geen competitie. De toevoeging van Jeugdteams in de KKD, vooral van Ajax en PSV nu, zorgen voor juist een onbalans in de doorstroming en doorontwikkeling van Jeugdspelers.

    Jong Ajax werd vorig seizoen kampioen, maar hoe stond de rest van de Eerste Divisie dr bij dan? Inderdaad.... Als spelers ván Jong Ajax het niveau aankunnen, is dat goed natuurlijk, maar niet als spelers ván Jong Ajax. Die spelers moeten in de verhuur en verkoop naar clubs als Den Bosch, Cambuur, Almere, Dordt, etc. Op die manier worden ALLE clubs daar een tikje beter, ipv dat ze steeds dunner uitgemergeld raken, en (Jong) Ajax en (Jong) PSV straks als een hegemonie, béde profcompetities domineren....

    Dan kun je net zo goed ophouden met Betaald Voetbal in Nederland... Maar die kant gaan we wel op zo: Er blijft in deze opzet steeds minder over voor de andere BVO's.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 14:16
    Inderdaad hebben de kleine clubs een andere agenda dan de twee grootverdieners. En het is logisch dat hun agenda anders is. 10 miljoen essentieel inkomen? Tuurlijk. Als het bij 1 club komt wel. Als het bij 14 of 16 komt maakt het geen reet uit. Kan een kleine club een betere of meer spelers daardoor kopen? Natuurlijk niet. De spelers worden slechts duurder omdat iedereen dat extra bedrag aan die ene gehypte speler kan betalen. Daarnaast hebben de kleine clubs gewoon niet de megalomane intentie om tot de " europese" top te gaan behoren (zoals Munsterman had). Iets dat PSV en Ajax zich ook zouden moeten realiseren. Een keer leuk mee doen zoals PSV een aantal jaar terug en Ajax nu is leuk, maar niet meer dan dat. Ook meneer Woerts wil als marketeer mee blazen met de hoogste en beste op zijn gebied. Dus waarom die ambitie verwijten aan clubs als Emmen, FSC en Go Ahead Eagles?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 14:18]
    Vind ik leuk
    Ut Grunn +1153
    vrijdag 9 november 2018 om 14:24
    Raar verhaal, waarom kan een club als Almere wel weer op gras spelen nu ze dat plastic in de ban hebben gedaan?
    Vind ik leuk
    Ut Grunn +1153
    vrijdag 9 november 2018 om 14:23
    Je kunt dit heel simpel veranderen door de geldstroom in te perken voor onwillige clubs zoals Heracles blijft volharden in een plastic veld. Indien clubs die wel akkoord gaan zeggen oké dan spelen wij niet meer tegen deze clubs en moeten ze hun inkomsten maar elders halen zullen die eieren voor hun geld kiezen.

    De KNVB kan gewoon in de reglementen opnemen dat spelen in de eredivisie op gras gebeurt en dat kunstgras niet is toegestaan.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 14:44
    De kleine clubs zijn het wel over eens dat er natuurlijk gras moet komen, maar ze willen niet naar een competitie met 16 clubs. Het is logisch, want als je instemt met 16 clubs in de eredivisie, dan komen er er 20 clubs in de KKD.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21439
    vrijdag 9 november 2018 om 15:12
    Het budget wat voor clubs is die wel overstappen op gewoon gras krijgen ook het budget verdeeld van de clubs die dwarsliggen.
    De dwarsliggers krijgen ook 8 strafpunten bij de start van de nieuwe competitie.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    vrijdag 9 november 2018 om 15:32
    Het blijft dom om de Eredivisie terug te brengen naar minder clubs.

    Minder clubs, dus minder spelers kunnen zich met de Nederlandse top meten. De kloof wordt daardoor dus groter. Minder spelers kunnen ervaring opdoen tegen de grote jongens en minder talenten zullen opvallen omdat ze in lagere competities spelen. .

    Waarom willen clubs eigenlijk naar minder teams? Zowel Ajax als PSV zien nu al nauwelijks mogelijkheden om hun talenten speelminuten te geven.

    Als je denkt dat sub-toppers daardoor meer inkomsten uit tv-gelden enzo gaan krijgen, dan kan dat misschien kloppen, maar Ajax en PSV gaan dan ook meer krijgen. Dus dat maakt weinig verschil.

    Volgens mij is het een veel beter idee om de Eredivisie uit te breiden naar 20 clubs. Dat betekent dat de top-clubs een bredere selectie moeten hebben en dat het in de sub-top spannender/wisselvalliger kan worden. Dus ook de huidige sub-top moet zich daar tegen bewapenen en anders worden ze voorbij gestreeft.

    Een grotere competitie lijkt mij altijd beter dan een kleinere. De Internationale competities zijn uitgebreid en de Europese competities zijn uitgebreid en het nivo is alleen maar gegroeid en de spanning/concurrentie groter geworden.

    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 15:34]
    Vind ik leuk
    zekers +129
    vrijdag 9 november 2018 om 16:46
    Die z.g.n grote clubs laten wel hun jong elftallen in de een competitie spelen
    waar ze veel op kunstgras spelen dat is wel er krom jong psv speelt thuis ook op kunstgras is het dan wel goed ? als jong az speelt maakt het dan niet uit als ze op kunstgras spelen ?
    En er zijn ook competities waar veel kustgras is

    Vind ik leuk
    chuckie88 +2285
    vrijdag 9 november 2018 om 17:02
    Voor bijna de helft van de eredivisieclubs is dit meer dan 10% van de begroting... noem het maar een fooitje... Ajax mag zich wat mij betreft harder opstellen... en als de Superleague er komt dan samen met de clubs eronder de eredivisie verlaten en dan deelnemen aan een internationale competitie onder de SL... zoeken ze het hier maar lekker uit
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:06
    en het gek vinden dat Nederlands voetbal niet meer voor vol wordt aangekeken. Clubs met kunstgras gewoon verwijderen uit de competitie
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 23:05
    Het is allemaal té democratisch. Het zegt veel over Nederland.
    Vind ik leuk
    poklane +4919
    zaterdag 10 november 2018 om 00:23
    Inderdaad belachelijk dat degradatiekandidaten niet instemmen met inkrimping van de Eredivisie...... als de Europese topclubs vanaf 2021 meer Champions League tickets willen hebben, waardoor wij die van ons zouden kwijtrijken, dan gaan wij daar toch ook niet mee akkoord?

    Klagen over het feit dat degradatiekandidaten niet instemmen met inkrimping van de Eredivisie is gewoon dom gelul, iedereen die erover klaagt zou hetzelfde doen als hun de baas waren bij zo'n club.

    Al die nieuwe potentiële opzetten van de Eredivisie draaien maar om 1 ding: de top verbeteren, aan de middenmoot en het rechterrijtje word niet gedacht. Zorg dat die is er beter voor komen te staan waardoor het niveau in de gehele competitie verbetert, daar heeft namelijk iedereen wat aan. De hogere kwaliteit maakt de competitie aantrekkelijker voor spelers en sponsoren, en hogere weerstand zorgt voor betere ontwikkeling bij de spelers. Bij een competitie van 16 teams met playoffs help je alleen die top 6, de rest heeft er geen kut aan.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 00:29]
    Vind ik leuk
    zaterdag 10 november 2018 om 13:24
    supporters cq seizoenkaarthouders niet-top 3 zijn in NL ver in meerderheid.

    Typisch geval van commercieel persoon die in zijn broek plast omdat hij zijn sponsorgeld ziet dalen. Hij zal goed zijn in zijn vak, maar begrijpt niets van de voetbalsport. Dat is voor de KNVB geen diskwalificatie.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws