Onbegrip over afgewezen voorstel Ajax en PSV: 'Gijzelen de toekomst van Nederland'

Onbegrip over afgewezen voorstel Ajax en PSV: 'Gijzelen de toekomst van Nederland'

Gepubliceerd: vrijdag 9 november 2018 om 07:24vr 09-11-2018 om 07:24

Chris Woerts, voormalig commercieel directeur bij Feyenoord en oud-directeur van de Eredivisie CV, vindt het onbegrijpelijk dat kleine clubs de veranderingen in de Eredivisie tegenhouden. De sportmarketeer maakt zich zorgen om het verval in Nederland.

"Daarom snap ik ook niks van de kleine clubs die elke vorm van vernieuwing tegenhouden en daarmee de toekomst van het Nederlandse voetbal gijzelen. We houden vast aan vastgeroeste principes", zegt Woerts in de Volkskrant. "Het is belachelijk dat clubs die promoveren naar de Eredivisie direct stemrecht hebben. Je kunt ze ook juniorlid maken."

"Nu bepalen Emmen, De Graafschap en Fortuna Sittard hoe het Nederlandse voetbal eruitziet, terwijl zij andere belangen hebben", vervolgt Woerts, die vindt dat de Eredivisie terug moet naar zestien clubs. "Wij houden in het nieuwste compromis van de Eredivisie CV nog steeds krampachtig vast aan achttien clubs. Veel stadions zitten al niet vol, omdat er te veel B-wedstrijden zijn. De Eredivisie hangt van besluiteloosheid aan elkaar."

De topclubs stelden voor om een percentage van de inkomsten uit Europees voetbal over alle clubs te verdelen, mits ze het kunstgras afzweren. Heracles Almelo zou die plannen dwarsbomen. "De kleinere Eredivisie-clubs hebben het terzijde geschoven als een fooi, een nietszeggend gebaar. Nu ziet iedereen dat PSV en Ajax samen al bijna 100 miljoen euro verdienen. Waar halen de andere clubs dan 10 miljoen vandaan? Het zijn essentiële inkomsten."

Plaats een reactie

FC Treurwilg +8213
vrijdag 9 november 2018 om 07:31
Typisch Nederlands, we laten ons leiden door een kleine minderheid
Vind ik leuk
Itsese +6189
vrijdag 9 november 2018 om 07:48
Ook typisch Nederlands is je ergens te goed voor vinden... De grotere clubs willen graag helpen en komen met plannen, speciaal opgezet om de kleinere clubs te helpen, wordt vriendelijk afgeslagen omdat ze het allemaal zelf wel kunnen doen.. Al seizoenen lang zijn PSV, Ajax en Feyenoord bijna onverslagen! Gelukkig gaan de topclubs nu samenwerken met de clubs die wel willen, Ajax/Sparta is zo’n voorbeeld. Zo’n Sparta is hierdoor binnen 5 jaar ver boven Heracles uit.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:56
De kleinere clubs moeten maar in het Nederlands belang gaan denken en niet alleen aan zichzelf om hun eigen haggie te redden..
Vind ik leuk
Ruud40 +13133
vrijdag 9 november 2018 om 08:07
Waar slaat dat nu op?
"Naar het Nederlands belang gaan denken"

Nou, dat doen ze volgens mij prima. Hoop dat ze hun rug rechthouden. Ik zit echt niet te wachten op een lachwekkende competitie opzet als in Belgie waar clubs eerst 6 maanden voor halve punten spelen.
Als Anderlecht nu 2x maal met 4-0 van Brugge verliest en daarna in de play offs 1x met 1-0 wint staan ze in punten weer gelijk. Is dat een competitie opzet waar je op zit te wachten?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:09]
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:10
Van die Play-offs hoeft van mij ook niet, maar als je vooruit wil moet dat kunstgras gewoon weg zo simpel is het.

Nu kregen ze de hulp aangeboden van de top 3 en dan is het nog niet goed..

Vind ik leuk
Sideburnn +3224
vrijdag 9 november 2018 om 08:51
Kijk dat we dat kunstgras weg moeten duidelijk maar dat we alles in het werk moeten zetten om de top 3 zo goed mogelijk op europees niveau te laten uitkomen ( en zo veel mogelijk te laten verdienen) is een probleem van die clubs.....en niet van de andere clubs.En in het belang van het nederlands voetbal is een drogreden wat er altijd te pas en te onpas wordt bijgehaald.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:02
Niet alleen de top 3... ook andere clubs moeten omhoog, gewoon de gehele ED..
Vind ik leuk
Robert_b89 +506
vrijdag 9 november 2018 om 09:03
Waarom is het wel een probleem voor de clubs zoals ajax feyenoord en psv. Maar dat de drie clubs moeten bijspringen om het kunstgras uit de stadions te halen is niet een probleem van de clubs zelf. Nee dan wordt er gezegd het is goedkoper een echt grasmat kunnen we niet meer ophoesten.

knvb kan ook zeggen vanaf 2020 moeten alle clubs op echt gras spelen en regel het maar.

zodra de kleinere clubs wat hebben moeten de grote bijspringen maar andersom hoeft het niet.
Vind ik leuk
3Bier +15525
vrijdag 9 november 2018 om 09:28
Clubs die Europees spelen krijgen al genoeg geld van de UEFA. Daarom zou ik er voor kiezen om het TV geld eerlijker te verdelen. De helft van de pot evenredig verdelen over de 18 clubs. De andere helft verdelen op basis van de eindklassering op de ranglijst.
Voorwaarde: kunstgras eruit en een flexibelere promotie/degradatie regeling (ook in de KKD graag).
En dan houden de topclubs hun Europese inkomsten maar zelf.
Vind ik leuk
DeanJayden +13633
vrijdag 9 november 2018 om 14:13
Kijkgeld hoort naar gelang de kijkdichtheid te worden verdeeld. Waarom moet FC Emmen een paar miljoen meer terwijl er geen vraag naar is? Bij PSV is die 5 miljoen inleveren twee spelers op top niveau kunnen betalen waarbij ze in Europa beter weerstand kunnen bieden. De andere clubs moeten zorgen voor een goede jeugdopleiding en aansluiting zoeken dmv wat Sparta met Ajax bijvoorbeeld doet! Ook gewoon de laagste twee laten degraderen en de hoogste twee in de KKD laten promoveren of deze met elkaar laten uitmaken wie er uitkomt. Nu kan je op basis van een goede periode al in de ED komen.
Vind ik leuk
flater +106
vrijdag 9 november 2018 om 21:45
Ajax krijgt 9,48 miljoen aan televisie inkomsten
Heracles 2,96 miljoen
dus hoeveel zullen die clubs dan extra krijgen bij een nieuwe verdeling?
nu konden ze 10 % krijgen van de europese clubs
wat zoals hier boven al staat ongeveer 10 miljoen is dit seisoen.
en als ajax na de groepsfase nog een wedstrijd verder komt word dat nog meer.
dit is natuurlijk niet elk seisoen zo, maar andere jaren kunnen er meer clubs doorkomen in de europa league.
dus wat ook weer geld opleverd voor de andere clubs.
dus die zullen ook sterker worden.
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/eredivisie-profiteert-van-degradatie-fc-twente~aef337cb/
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 03:23]
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:22
Het gaat toch puur om het voetbal? Voetbal hoort op gras. Als dit niet zo was, waarom spelen alle topcompetities op echt gras. Ik denk dat ze daar wel doorhebben dat er beter en mooier voetbal wordt gespeeld op echt gras. Voetbal is toch amusement? Anders kunnen we net zo goed op beton gaan spelen. Dat is nog goedkoper.
Vind ik leuk
1UEU +209
vrijdag 9 november 2018 om 11:24
Uiteindelijk wint iedereen met dit voorstel, Heracles is gewoon enorm kortzichtig.
Stel; Er is geen kunstgras meer aanwezig, wat als gevolg heeft dat er waarschijnlijk minder blessureleed is, waardoor er dus meer kans is om o.a. Europees beter te presteren dan betekend dat op termijn toch gewoon dat er weer meer Europeese tickets beschikbaar komen voor de ED?
Dit zou vervolgens nog als gevolg hebben dat de ED beter op de kaart staat, betere voetballers aan kan trekken en het entertainment niveau voor ons als supporters omhoog gaat.
Dus dit is daadwerkelijk WEL in het belang van het Nederlandse voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:55
Kunstgras levert niet meer alleen andere blessures op. Maar er zijn voldoende andere redenen om het af te schaffen. Dat de discussie nu alleen over kunstgras gaat is ook een teken van kortzichtigheid. Het gaat op de lange termijn vooral om stevig fundament voor professioneel voetbal in NL en een financieel en sportief gezonde ED die internationaal meedoet. Daar moet het vizier op gericht zijn, niet alleen op kunstgras.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:51
Korte termijn denken.
Als de top en de subtop goed presteren in Europa
- wordt voor de ED-uitzendrechten meer betaald want dan is de ED interessanter voor kijkers
- blijven jonge spelers langer in de ED of verkassen binnen de ED naar een andere club om van daaruit naar het buitenland te vertrekken. Met leuke doorverkoop-percentages brengt dat ook bij de kleinere clubs meer geld in het laatje;
- zijn er meer inkomsten uit Europese wedstrijden die met een verstandig verdeelmechanisme aan alle ED clubs ten goede komen.
Ajax en PSV, en hopelijk straks ook weer Feyenoord, hebben in het huidige tijdsbestek de kleine clubs helemaal niet nodig voor Europees succes maar op lange termijn wel een stevige ED om verder te bouwen en weer in de breedte aan te sluiten bij de eerste 10 op de landenlijst.
Dat hebben de top 3 wel begrepen maar zij gaan wel door de knieën voor hobby-bestuurders die vooral last van hun eigen ego-dingetjes hebben. Onbegrijpelijk.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 12:08]
Vind ik leuk
1UEU +209
vrijdag 9 november 2018 om 12:02
Hobby bestuurders met een ego-dingetje. Dat had zo de kop van dit artikel kunnen zijn!!
Vind ik leuk
Sideburnn +3224
vrijdag 9 november 2018 om 16:22
En als het minderen van clubs geen zoden aan de dijk zet...en het eu programma nog drukker zal worden....dan laten we over 4 jaar weer 2 clubs afvloeien.....en daarna weer en daarna weer.......
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:18
Heeft hij ergens gezegd dat NL het BE voorbeeld moet volgen? Er is hier een kans gecreëerd waarmee het kwalitatieve draagvlak van de ED vergroot kan worden voor alle teams, waardoor alle teams hoger kunnen presteren en beter kunnen inkopen. Als de ED interessanter wordt vanwege het niveau komt er ook meer internationale belangstelling = meer inkomsten, als NL clubs meedoen in Europa = meer inkomsten. Dus ja, iedereen kan hiervan profiteren en het is zaak dat kleinere clubs over hun eigen schaduw heenstappen en gaan meedenken
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:34
Precies, als we hoger op willen moet dat met zun alle..
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:49
Jij snapt het, goed verhaal. +1
Vind ik leuk
Bertus +7782
vrijdag 9 november 2018 om 08:49
Ik ben ook voor handhaving van het huidig model maar wel moeten wel als de donder dat vieze kunstgras er uit halen.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:06
En waarom kunnen clubs als Gent Europees wel punten halen en lukt dat AZ, Vitesse, etc niet....???
Vind ik leuk
Unknown007 +2255
vrijdag 9 november 2018 om 12:19
Omdat Belgie gewoon een paar jaar ''geluk'' heeft. AZ heeft toch ook hele mooie resultaten gehaald een aantal jaar terug?!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:23
Ja? België heeft dit nu toch al een aantal jaar staan niet voor niks al een tijdje rond plek 8.. toch een flink aantal punten boven ons..
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 12:23]
Vind ik leuk
companen +2347
vrijdag 9 november 2018 om 14:40
Elke Belgische subtop club zelfs topclub mag dromen van de resultaten die AZ heeft behaald laatste 15 jaar. Geen enkele Belgische club heeft een kwartfinale Europa gehaald... AZ 4 keer!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 14:51
Ja, en zei overleven constant de Groepsfase over het algemeen daar heb je toch echt meer aan
Vind ik leuk
companen +2347
vrijdag 9 november 2018 om 15:12
Idd groot verschil meerdere clubs in groepfase, maar ze vliegen altijd na de groepfase eruit als ze die doorkomen. Maar blijkbaar hengel je dan wel meer punten binnen.
Wij hebben ook te vaak 6 teams gehad met Eagles, Zwolle of Heracles daarbij en dat gaat je dan veel punten kosten.
Mijn club AZ, heeft ook zeer slecht en gepresteerd afgelopen jaren. Dat is toch na Ajax en PSV punten pakker voor Nederland.
Vind ik leuk
Gilze +1271
vrijdag 9 november 2018 om 09:21
Mee eens
Play-offs zijn in België ook een lachertje
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:06
Dan ben je slecht ingevoerd, want de competitie-opzet met 16 clubs is allang van tafel.
Het gaat nu nog om het uitbannen van ku(ns)tgras.

Als die kleinere clubs ooit nog een thuiswedstrijd tegen een topclub willen meemaken, moeten ook alle clubs meewerken onze eredivisietop (Europees) sterk te houden. De ene hand wast de andere, zeg maar.

Een goed FC Groningen, geeft indirect ook weer een goed PSV, und so weiter.
Clubs moeten absoluut niet hun rug rechthouden, maar mee gaan denken de competitie zo sterk mogelijk te maken. Het is toch een schande dat wij hier competitie houden op hockey-velden?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 18:20
Het zijn soms ook ijsbanen of zwembaden. Maar hockey is ook een leuke sport.
Vind ik leuk
Sluisje +1068
zaterdag 10 november 2018 om 13:06
Nee, maar voetballen op plastic, hoe verzin je het.
Alle wedstrijden op hoog niveau vinden plaats op echt gras, dat zegt toch genoeg
Vind ik leuk
Jopi1982 +890
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
Daarom zijn het kleinere clubs, je moet groot kunnen denken om groot te willen worden! Een 6 word nooit een 8, als hij alleen maar denkt aan die 6!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:17
Juist, vooruit moeten we met de Nederlandse competitie, nu blijven we hangen in diezelfde spiraal, alleen PSV en Ajax kunnen enigszins omhoog kijken door het geld van de CL..
Vind ik leuk
ppdf +1304
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
Waarom mogen die niet aan hun eigen haggie denken. Je zou zou bij inkrimping maar degraderen en dan vallen je inkomsten helemaal weg en is je bestaansrecht in gevaar. Nee echt heel dom om aan je eigen club te denken.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:21
Clubs als Heracles lagen in de weg, die zijn lijkt me toch wel zo ver dat zij bij inkrimping niet bij die laatste 2 vallen.. Van een Emmen, de Graafschap ofzo snap ik het nog
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:24
Maar een club als emmen zie ik dan weer niet tegen het voorstel stemmen? Laten we eerlijk zijn: je zult hier denk ik geen emmenaar vinden die denkt dat we nu wat seizoentjes eredivisie gaan pakken. We zijn gewoon een KKD club die tussen plek 4/12 strijd. Dat we nu eredivsie voetballen is fantastisch, maar blijft dat viorlopig bij 1 seizoen is dat dikke prima.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:32
Precies, toch smokkelen ze wel aardig wat punten mee net als vorige week ook weer.. Helaas zijn ze tegen PSV en Ajax iets te enthousiast..
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:23
Sterkee nog: ze hebben zichzelf al een paar keer vreselijk tekort gedaan. 3-1 vooraprong tegen fortuna weggeven, de graafschap 1-0 voorsprong weggeven, vorige week 3x 1 op 1 kans missen de 1e helft. Zonde
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:14
Je moet als profclub gewoon je eigen broek op moeten kunnen houden. Als je van anderen afhankelijk bent voor de kwaliteit van je faciliteiten en in het meest extreme geval je zakelijk overleven, heb je gewoon niets te zoeken in het betaald voetbal. Clubs vanaf een 2 rating door laten lichten op bestuurlijke wand-besluiten en mismanagement. Dát zet zoden aan de dijk. Niet te.geliven wat voor types over een miljoenenbegroting gaan. Maar hij ademt voetbal en liep vanaf zijn zesde bij ons over het veld.... Zo kan ik het ook.
Vind ik leuk
Vakkie D +4788
vrijdag 9 november 2018 om 08:06
Ja en in het verleden hadden we feyenoord en excelsior. Dat was een andere samenwerking maar liet zien dat excelsior ineens mee kon in de ed.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:16
Toch hoop ik dat Excelsior er als eerste uitligt, maar dit hoop ik al vanaf het moment dat ze erin zitten. Helaas gaat het wederom niet gebeuren denk ik..
Vind ik leuk
Vakkie D +4788
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
Nou excelsior heeft het een stuk zwaarder zonder feyenoord maar ze lijken om plek 12 tot 16 mee te kunnen draaien. Heb er niet veel mee, maar ook weinig tegen
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:22
Vind het stadion eigenlijk gewoon niet bij de Eredivisie passen.. is niet om aan te zien
Vind ik leuk
Vakkie D +4788
vrijdag 9 november 2018 om 08:26
Zo kan ik er nog wel wat noemen. Maar daar worden de punten niet op verdeeld 😊
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:35
In de andere stadions passen er in ieder geval meer dan 4000 en is het veld groter dan 50x20 meter ;p
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:53
Hahaha sparta binnen 5 jaar over heracles. Kom op man. Niemand bij sparta is blij met de samenwerking sparta/ajax. En vind je t heel raar. Alle 'grote' talenten gaan voor een prikkie naar ajax waarna ze na 2/3 jaar weer weg mogen. Het enige wat sparta hier misschien uithaalt is een beetje geld want sparta krijgt echt niet de toptalenten van ajax te huur hoor, die gaan mooi in de kkd voetballen bij jong ajax. Dat gezegd snap ik de houding van mijn clup niet tov dat kunstgras. Gooi het er alstjeblieft uit heracles...
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:09
"boks" voor je laatste opmerking!
Vind ik leuk
Lucky Kes +7923
vrijdag 9 november 2018 om 09:09
@Itsese
Heracles heeft dezelfde constructie al jaren en jaren met Twente.
Dus we zullen zien of Sparta er boven komt.
Vind ik leuk
Itsese +6189
vrijdag 9 november 2018 om 17:46
😂😂 Je bedoeld Twente met Heracles??
Vind ik leuk
Vooruit +334
vrijdag 9 november 2018 om 17:06
Ajax helpt Sparta niet hoor. Sparta helpt Ajax door voor een appel en een ei hun jonge talenten aan te bieden. Slecht voorbeeld dus.
Vind ik leuk
Itsese +6189
vrijdag 9 november 2018 om 17:49
Slecht voorbeeld vooruit! Jong talent van Sparta heeft ze nu bij elkaar hoeveel opgeleverd? Bijna een miljoen?
Vind ik leuk
Shelbourne +6170
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
Dat is wel zo, het is altijd weer een kleine minderheid die het verziekt voor de rest
Vind ik leuk
James655 +947
vrijdag 9 november 2018 om 09:06
Heel goed opgemerkt. Triest maar waar, typisch Nederlands.
Vind ik leuk
Het Brein +4897
vrijdag 9 november 2018 om 10:00
Idd, volgende maand gaat 2% weer demonstreren over zwarte piet en het land staat op zn kop...
Vind ik leuk
WilcoS64 +4781
vrijdag 9 november 2018 om 11:51
Onzin, geef eens voorbeelden waarin een minderheid iets bepaalt? Dit gaat om besluiten die blijkbaar unaniem genomen moeten worden, dat spreken alle partijen met elkaar af. Dat is nl typisch Nederlands, het moet altijd samen en met een compromis.
Vind ik leuk
FC Treurwilg +8213
vrijdag 9 november 2018 om 11:54
Vuurwerkzones, roetveegpieten, feestdagen ipv kerst etc
Vind ik leuk
WilcoS64 +4781
vrijdag 9 november 2018 om 13:58
Vuurwerkzones beslist de burgemeester, die is daar voor. Roetveegpieten is aan een ieder om te bepalen. Feestdagen?? Liefst zo veel mogelijk!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 17:47
I see what you did there
Vind ik leuk
Martinus69 +6138
vrijdag 9 november 2018 om 07:33
Deze man is helemaal van de wereld. Het grote verschil is enkel veroorzaakt door de UEFA via de idioot hoge beloningen via de CL. De topclubs kunnen hun derde elftallen nog meer betalen dat andere clubs hun basis. Ze hebben de verhoudingen in de eredivisie daarmee compleet scheef getrokken. Dan moet de eredivisie in haar handen wrijven met een fooi en in de houding springen en de regels van de topclubs volgen? Te zot voor woorden. Kom terug op aarde
Vind ik leuk
ArieBombarie +43412
vrijdag 9 november 2018 om 07:36
Als er 3 clubs zijn die 10% (!!!!) van hun Europese premies aanbieden is dat geen fooi maar een enorm bedrag om grasvelden aan te leggen.

Dat er financiële verschillen zijn en blijven is niet iets wat ons is overkomen, maar is het gevolg van beleid en prestaties bij alle clubs. Ook in Europa. Vervolgens alle vernieuwingen en verbeteringen maar tegenhouden is kortzichtig.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:15
zoveel europees speelt feyenoord niet
Vind ik leuk
Martinus69 +6138
vrijdag 9 november 2018 om 08:30
10% verdelen over de rest van de eredivisie... dat is toch een fooi waarmee het gat groter en groter wordt?? Daarbij is het zeer discutabel - en volgens mij onwenselijk - dat je de UEFA-gesponsorde clubs macht gaat geven over andere clubs, dat is namelijk indirect het geval.
Die financieel verschillen waren en niet zoals heden ten dage. Logisch want de opzet in Europa was financieel gezien anders. De inkomsten die de grote clubs halen uit de deelname van de CL staat totaal niet in verhouding meer. De UEFA zou het beleid moeten hebben om het voetbal in Europa in totaliteit te stimuleren, promoten en verbeteren in plaats van een kleine laag steeds maar rijker te maken. Die kleine laag die net zo goed is van de kleine clubs om überhaupt de CL in te kunnen... maar goed, de UEFA en integriteit: dat weten we wel
Vind ik leuk
ArieBombarie +43412
vrijdag 9 november 2018 om 08:47
Hoe kan je ooit stellen dar het gat groter wordt als grote clubs gewoon maar geld gaan weggeven? Wat een waanzinnige omgekeerde wereld.

Ajax verdient geld door de eigen prestaties. PSV
Idem. Dat zij een stuk daarvan willen weggeven is al gek genoeg. Dat afwijzen omdat het gat dan te groot wordt is stupiditeit.
Vind ik leuk
Lucky Kes +7923
vrijdag 9 november 2018 om 09:18
Nou gewoon, 10% weggeven en 90% zelf houden.
Dan hoef je geen rekenwonder voor te zijn dat het gat alleen maar groter wordt want behalve PSV en Ajax is niemand verzekerd van europees voetbal
Vind ik leuk
ArieBombarie +43412
vrijdag 9 november 2018 om 14:20
He? Die 100% krijgen ze sowieso he. Das prijzengeld. TV geld voor de CL. Iets dat zij dus sowieso ontvangen.

Als je dan vervolgens 10% wil weggeven....
Kom op zeg.
Vind ik leuk
Lucky Kes +7923
vrijdag 9 november 2018 om 15:30
Zie mijn comment hierboven
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:38
Nee het gaat erom hoe je de Eredivisie hogerop krijgt en je daardoor ook in totaal meer inkomsten krijgt. Nu worden de clubs uit het rechter rijtje al in leven gehouden door de spopnsorgelden vanuit de TV. Maar zonder de top zouden ze daar nog geen 5-10% van binnenkrijgen.
In plaats van hier goed mee om te gaan en te investeren in toekomst, kiest men ervoor om het te verbranden aan te hoge salarissen voor middelmatige buitenlanders en houdt men geen geld meer over voor grasvelden.
Kleintjes springen niet in de houding, maar de kleintjes wordt nu continu de luier verschoond omdat ze niet gezond zijn.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 09:03
En zonder de kleintjes zou de top ook niet de 5% halen want 6 keer spelen tegen PSV gaat ook vervelen.
Vind ik leuk
Jaapson +0
vrijdag 9 november 2018 om 09:38
Dan is een BeNe competitie toch wel interessant.

Voor beide landen 1 jaar een "normale" competitie maken en op basis daarvan een indelingen maken de 8 hoogste geklasseerde van NL en Be samen voegen en een "divisie" lager de rest. Zo zijn de reis afstanden enigzins te overzien en hebben we wel meer top wedstrijden en gaat het gehele niveau omhoog.

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar een BENE divisie is misschien zo slecht nog niet.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 09:47
Leuk man, uit naar Beerschot....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:39
Dat ben ik niet met je eens. De UEFA haalt bakken met geld op door de CL en hier laten ze de deelnemers van profiteren.
Dat het voetballandschap daardoor flink veranderd is lijkt mij duidelijk. Dan zul je als Nederlandse competitie mee moeten i.p.v. je kop in het zand steken. Kunstgras is duidelijk de verkeerde weg en een kleinere competitie met meer topwedstrijden vind ik geen verkeerd idee.
Dat vervolgens een promovendus ‘verbetering’ kan tegenhouden is natuurlijk heel vreemd.
Vind ik leuk
Martinus69 +6138
vrijdag 9 november 2018 om 08:34
Dat betekend nog niet dat je die kleine toplaag nog rijker moet maken. Bij de gratie van de kleinere clubs kunnen zij überhaupt CL spelen. Bij de gratie van voetbalfans is er überhaupt aandacht voor de CL. Die grote clubs mogen best meer inkomsten genereren uit Europese wedstrijden maar kijk naar de verhoudingen . De UEFA zou het beleid moeten hebben om het voetbal in Europa in totaliteit te verbeteren. Dat begint met een eerlijker verdeling van gelden waarbij de verhoudingen reeel zijn. De miljoenen worden nu keer op keer verdeelt over nagenoeg dezelfde clubs... te idioot voor woorden.... en dan ook nog verbaasd zijn dat het gat met de rest zo groot is en dat de eredivisie niet meer spannend is....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:43
Is de eredivisie weleens spannend geweest dan?
Wat voetbalfans betreft heb je gelijk, wat de kleine clubs betreft niet.
Het starten van een superleague komt steeds dichterbij. En als je het objectief bekijkt worden in iedere competitie de prijzen al decennia lang verdeelt onder dezelfde clubs. Alleen door intrede van vreemd kapitaal zie je af en toe een club met minder historie omhoog schieten.
Vind ik leuk
Mr bien +8676
vrijdag 9 november 2018 om 07:34
Niveau word echt niet beter van 16 clubs.
In Italië e Spanje hebben ze ook 20 clubs.
Alsof Spal of Girona het niveau in die landen opkrikt
Vind ik leuk
ArieBombarie +43412
vrijdag 9 november 2018 om 07:37
Doordat er minder clubs zijn en je met een ander systeem speelt, speel je feitelijk meer topwedstrijden. Dat is per definitie dus meer wedstrijden met meer tegenstand.

Jouw laatste regel is daar indirect een argument voor dus.
Vind ik leuk
Basschot +2249
vrijdag 9 november 2018 om 07:49
En toch verliest Feyenoord van een kleine club.. trouwens Schotse competitie is niet erg sterk te noemen. Net als de Scandinavische competities. Verhaal gaat dus niet op
Vind ik leuk
Werner1913 +11086
vrijdag 9 november 2018 om 07:53
België haalt ons wel in. Middels een play off systeem. Waar je dus meer topwedstrijden hebt...
Vind ik leuk
Basschot +2249
vrijdag 9 november 2018 om 08:01
Anderlecht is al uitgeschakeld en Standard had niets in te brengen tegen Ajax.. enige verschil is dat de Belgen wel beter voorbereid beginnen en ook geen jeugdteams opstellen
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:21
Het geheugen isn niet altijd accuraat blijkt. Standaard luik had in de thuiswedstrijd 21 schoten tegenover 10 van Ajax, iets meer balbezit dan Ajax, meer passes en een hogere passnauwkeurigheid. 2-2 was dan ook een zeer goede uitslag voor Ajax ondanks de late tegengoal. Het was een wonder dat Ajax op een gegeven moment 0-2 voor stond in Belgie. In de return was Ajax uiteraard de (veel) betere, hoewel het slechts 1-0 werd. Maar "niets in te brengen" is schromelijk overdreven.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 18:10
1-0??
Vind ik leuk
Basschot +2249
zaterdag 10 november 2018 om 12:17
Ajax Standard was 3-0.. en als je thuis 2 0 achter staat ga je meer aanvallen. Dankzij foutje van nasroui kregen ze een penalty ok 2-2 te maken.. Standard is een stuk slechter... in de arena leken ze wel Willem Ii
Vind ik leuk
10Wijnaldum +1153
vrijdag 9 november 2018 om 08:54
Belgie heeft een goede lichting gehad, maar Belgie kenners als Jan Boskamp en Aad de Mos geven ook al aan dat het binnen nu en 4 jaar moet gebeuren anders heeft die gouden generatie geen prijs gepakt, omdat er geen goede lichting achter zit. De lichting van Nederland met Depay, De Jong de Ligt, Bergwijn is meer belovender dan die van Belgie
Vind ik leuk
Mosquito +22148
vrijdag 9 november 2018 om 08:04
Geen ander systeem aub.
Gewoon een normaal seizoen waarin men een thuis en uitwedstrijd speelt tegen 17 andere clubs.
Geen Belgische toestanden invoeren!

Wat het grasmat betreft moeten clubs een voorbeeld nemen aan Go Ahead Eagles waar men heeft geluisterd naar de supporters die hun club op echt gras willen zien spelen. Dan maar 2 minder dure spelers onder contract ipv nepgras.
Vind ik leuk
Koenbres +2119
vrijdag 9 november 2018 om 09:04
Er zijn genoeg clubs die het gewoon lukt, kijk naar Willem II en Nac bijvoorbeeld. Ligt gewoon gras
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 09:06
Ja en kijk waar ze spelen
Vind ik leuk
Mosquito +22148
vrijdag 9 november 2018 om 09:48
Krijgen jullie geen korting op Chinees gras?
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 09:52
Ik vind de kunstgras discussie een beetje lachwekkend aan het worden, ik ben ook geen voorstander hoor maar komt er dan ook een verplichting dat er in de Arena een redelijk veld komt te liggen? Hoeveel spelers hebben zich daar wel niet bezeerd vanwege dat ranzige veld dat ze hebben

Je kunt wel van alles van kleine clubs willen, maar verbeter eerst is je eigen zooi voordat je zo'n grote broek aantrekt
Vind ik leuk
Mosquito +22148
vrijdag 9 november 2018 om 09:55
Gras in de JC ArenA is nog altijd beter dan die plastic sprietjes bij jullie.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 09:57
Dat is echt niet waar, wij hebben net als Heracles een goed veld niet doe zooi je met korreltjes autobanden moet besproeien.

Blijft mijn argument gewoon staat trouwens, dat dan weer wel.
Vind ik leuk
Mosquito +22148
vrijdag 9 november 2018 om 10:05
Zoals ik al zei, neem een voorbeeld aan Go Ahead Eagles.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 17:03
ja en toen zei ik kijk waar die nu speler....
Vind ik leuk
Gizmo +3693
vrijdag 9 november 2018 om 21:27
Deventer of zo

Ergens in die hoek dacht ik
Vind ik leuk
4everfcu +5467
vrijdag 9 november 2018 om 13:13
nou dat vraag ik me af
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:05
En in Spanje zie je wedstrijden waarbij een zijde van het stadion bedekt is met een spandoek met daarop supporters getekend ter camouflage. Poeh poeh wat een volle stadions en kwaliteit!
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:34
Tja verder kijken als je neus lang is. Veel bestuurders zijn hobbyisten maar absoluut geen vakmensen. Laat de clubs besturen door oud-voetballers, die weten waar het om draait.

En doe niet aan micro management, maar bekijk het geheel. Nu is er gelijk stemrecht, maar straks dwing je de (sub)top om in een aparte Benelux league of Europa competitie te spelen. En dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Vind ik leuk
Buck Worrier +2654
vrijdag 9 november 2018 om 07:38
Je zou maar als Ajax of pSV in discussie moeten met de voorzitter van godbeter het FC Emmen over de toekomst van het Nederlands Voetbal en dat zo’n vooringenomen mannetje er een streep doortrekt omdat zijn stem even zwaar is.
Wat een poldermodel.
Vind ik leuk
Martinus69 +6138
vrijdag 9 november 2018 om 07:48
Gelukkig wel, noemen ze democratie. Mijn stem telt toch ook niet zwaarder dan die van jou? Dan is het hek Vd dam
Vind ik leuk
Buck Worrier +2654
vrijdag 9 november 2018 om 09:55
Gaat niet over politieke beslissingen die een heel land aangaan. Gaat over commerciële belangen in een commercieele sport. Alsof jij met je groenteboer stand met 3 doosjes aardbeien per week hetzelfde qua inkoop kan eisen als de retail die er 30.000 per dag doen.
Niks met democratie te maken maar met marktwerking.
Vind ik leuk
Gizmo +3693
vrijdag 9 november 2018 om 21:33
Klopt Martinus

Elke stem weegt hetzelfde.

Vreemd is alleen dat Emmen blijkbaar een vetorecht heeft.
Vind ik leuk
MojoRisin +16196
vrijdag 9 november 2018 om 07:39
We leven toch in een democratie ? Of geldt dat niet in de voetballerij of zo ?
Vind ik leuk
Kuip +10188
vrijdag 9 november 2018 om 07:42
Dit is het nadeel van democratie. In het voetbal moet de bond de regels bepalen. Zo was het vroeger ook. Tegenwoordig is de KNVB faciliterend voor de clubs, zoals ze zelf aangeeft. M.a.w. de clubs bepalen en de KNVB voert uit. Dan kom je nooit tot iets blijf je polderen, naar goed Nederlands gebruik. Leuk voor iedereen, maar mensen die ambities hebben en naar de top willen, komen dus niet verder en worden gedwarsboomd.
Zo gaat dat in Nederland.
Vind ik leuk
Gizmo +3693
vrijdag 9 november 2018 om 21:35
Jij wil een corrupt U3FA/FIFA model in nl ?
Vind ik leuk
Kuip +10188
vrijdag 9 november 2018 om 21:56
Waarom zou de KNVB corrupt moeten zijn? De KNVB moet gewoon besturen en beslissingen nemen die in het belang van het Nederlands topvoetbal zijn i.p.v. de oortjes laten hangen naar amateurs die belang hebben bij kunstgras.
Vind ik leuk
Fritske01 +5307
vrijdag 9 november 2018 om 07:58
Is toch met alles zo.
"kleine" mensen blokkeren alles en dat heeft met angst te maken.
Eigenlijk zou je in moeten stellen dat alleen de clubs die al minimaal 5 jr achter elkaar in de eredivisie spelen stemrecht hebben
Heracles gewoon terugzetten naar de zaterdag amateurs.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 07:59]
Vind ik leuk
Gizmo +3693
vrijdag 9 november 2018 om 21:51
Slechte gedachte .. iedereen is gelijk (de inkomsten zijn bij iedereen ongelijk).

Maar volgens mij worden de topclubs momenteel toch benadeeld.

Meebetalen aan andermans velden vind ik te belachelijk voor woorden.

Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
vrijdag 9 november 2018 om 08:01
Altijd gezeur met die kleine clubs ,is het niet dit gejank dan weer ander gejank . Typisch . Wordt maar een grotere club en gooi dat verdomde kunstgras weg jankerds
Vind ik leuk
Vrolijkje +2128
vrijdag 9 november 2018 om 08:03
Als het een jaarlijkse vergoeding is moet het kunnen.
Heb je geld om gras aan te leggen en jaarlijks onderhoud.
Een vooruitgang voor de ed.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:05
Ik denk ook dat de competitie echt moet inkrimpen. Natuurlijk is dat vervelend voor de kleinere clubs, maar is dat een reden ervan af te zien? De competitie is al jaren in verval en bovendien commercieel niet interessant. 14 clubs in Nederland is zat.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:06
Psv moet niet zo arrogant doen. Is gewoon een regionaal clubje. Als resultaten tegen vallen staan er binnen 1 seizoen 10 boxen leeg en krijgen ze stoelen niet aam de straatstenen verkocht.
Vind ik leuk
Teetje +447
vrijdag 9 november 2018 om 08:10
Ik vind dat deze man gelijk heeft. De deelnemers aan Europees voetbal geven 10% van hun premies af en investeren dat in de competitie. Bij 100 miljoen krijgt iedere club zo'n 550.000 euro. Dat is een enorm bedrag om een club verder te professionaliseren.
Terug naar de 16 clubs vind ik ook een goed idee. Iedereen klaagt over een te drukke agenda voor onze topvoetballers. Ik ben een De Graafschap-supporter, maar wat voegen clubs als de onze en FC Emmen (Fortuna laat ik even buiten beschouwing) op dit moment voetballend/kwalitatief toe aan de eredivisie? We parkeren de bus in uitwedstrijden en komen te kort in thuiswedstrijden om het spel te maken. Portugal, Rusland, België zijn landen die het de laatste jaren allemaal structureel beter doen dan Nederland en hebben ook maar 16 clubs. Oekraïne is 10(?) keer zo groot als Nederland maar hebben maar 12 clubs in hun hoogste divisie. Ook Oostenrijk heeft 12 clubs. Zwitserland heeft er 10, Denemarken 14.
Van de landen met min of meer vergelijkbaar niveau heeft alleen Turkije er ook 18. En net als in Nederland PSV, Ajax en Feyenoord zijn het doorgaans Fenerbahçe, Galatasaray en Besiktas die de dienst uit maken.
Voor het Bosman-arrest behoorde de Eredivisie tot de beste competities in Europa, nog voor Frankrijk en Portugal. Rusland, daar ging je al helemaal niet voor je plezier (of voor het geld) voetballen. België had met Anderlecht, Mechelen, Luik, Gent, Waregem, Lokeren, Antwerpen en Brugge een aantal interessante clubs maar de competitie daar, toen ook nog bestaand uit 18 clubs, stelde ook niet veel voor. Vergelijkbaar met de NL competitie nu.

Vind ik leuk
companen +2347
vrijdag 9 november 2018 om 15:03
Nederlandse competitie is volgens mij nooit tot de sterkste competities gerekend. In het verleden was de Seri A de competitie van Eurupa daarvoor La Liga. Bundesliga werd als 3e sterkste niveau gezien. Sovjet Unie had in de breedte ook sterkere teams als Nederland en als buitenlander kon je daar niet voetballen.
Frankrijk is vergelijkbaar met de Eredivisie al was daar altijd meer geld. Portugal zwakke competitie zeker de breedte. Engeland is pas interessant geworden door het grote geld sinds PL, maar hadden ook problemen met supporters uitsluitingen.
Grootste verschil geld natuurlijk maar ook buitenlander regeling van 2 of 3 buitenlanders per club.
Vind ik leuk
Teetje +447
vrijdag 9 november 2018 om 16:01
Ga maar eens terug naar de jaren 70, 80 en eerste helft van de jaren 90. Toen was inderdaad de Serie A het sterkst, maar was het in Engeland alleen nog maar kick and rush, de Bundesliga was alleen maar draven en lopen. Kwalitatief was de Eredivisie echt niet slechter dan de Primera Division, hoewel daar grotere teams voetbalden in grotere stadions.
Vind ik leuk
companen +2347
vrijdag 9 november 2018 om 16:32
Deels zal je gelijk hebben, jaren 70 kan ik niet over meepraten heb ik niet meegemaakt, sinds begin jaren 80 volg ik het voetbal.
Zatermiddag sportschau, rai uno zondagavond(hadden wij hier in de regio vanaf jaren 90 door velen Italianen hier toendertijd).
Jarenlang is Seri A de competitie geweest, elk team had 1 of 2 topspelers uit het buitenland. Na Italie, Duitsland, Spanje en Engeland, waren wij samen met Frankrijk Sovjet 4e-6e competitie. Tegenwoordig zijn we helaas weggezakt, maar de regels gaan binnenkort hopelijk veranderen.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1063
vrijdag 9 november 2018 om 17:09
Bij 1 miljard ligt er zo 100 miljoen bij de clubs, we kunnen allemaal wel bullshit getallen noemen maar de kans dat er ooit 100 miljoen wordt opgehaald is nihil, we doen het dit jaar leuk in de CL maar meestal doen die topclubs niet eens mee.
Vind ik leuk
Teetje +447
vrijdag 9 november 2018 om 20:57
Nou, psv heeft al 40 miljoen opgehaald en bij plaatsing voor de volgende ronde zit Ajax op 60 miljoen. Zo gek is het dus niet
Vind ik leuk
Korm +40083
vrijdag 9 november 2018 om 08:24
Tuurlijk snap ik die kleinere clubs wel, door de competitie vervalsing pakken zij thuis de meeste punten
Vind ik leuk
Hertogtwan +542
vrijdag 9 november 2018 om 08:29
Sommige clubs geloof ik wel dat ze er op regen zijn. Kijk maar naar Emmen, daar ligt nu kunstgras, spelen nu eredivisie en kunnen dan naar natuurgras. Maar mochten ze nu direkt degraderen, dan krijgen ze niets en klopt de begroting niet. Dus daar moet nog aangesleuteld worden. Voorstel is goed, alleen moet er ook naar de gevolgen van degradatie gekeken worden.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:31
Als je de competitie spannend wil maken kan je ook PSV, Ajax en Feyenoord bannen. Kijken wie er dan kampioen wordt?

Zullen ze dan ook denken aan het belang van de meerderheid of kiezen ze ook voor zichzelf?
Vind ik leuk
renemar +836
vrijdag 9 november 2018 om 08:41
En dan kijken wekelijks 50000 mensen naar de samenvattingen en is dat de doodsteek voor Foxsports.
Hoeveel mensen hebben echt interesse in Heracles-Fortuna Sittard? Nog geen 15000. Hoera, hoe verneuk ik een hele bedrijfstak.
Vind ik leuk
renemar +836
vrijdag 9 november 2018 om 08:39
Als het niveau van de topclubs hoger wordt zal ok de doorstroming van de jeugd vertragen. Het zal moeilijker worden voor jonge spelers meteen aan te haken. Daar kunnen de kleine clubs van profiteren door deze talenten over te nemen of voor enkele jaren te huren. Worden ze zelf ook sterker. Zo wordt de competitie in zijn geheel sterker en kunnen de subtoppers ook in Europa resultaten halen. Dat brengt weer meer geld op. Dus uiteindelijk profiteren alle clubs daarvan. En niet alleen de clubs, ook de jonge talenten. Die kunnen zich op het hoogste nationale niveau verder ontwikkelen. Hoeven clubs als Nac ook geen lading spelers te huren van buitenlandse clubs. Iedereen wint, de topclubs, de andere clubs en de talenten.
Het kan toch bovendien ook niet zo zijn dat een club de wens van 17 clubs dwarsboomt. Dat is niks anders dan chantage.
Houdt Heracles toch vet bij stuk zou ik hen op alle mogelijke gebieden tegenwerken.
Vind ik leuk
10Wijnaldum +1153
vrijdag 9 november 2018 om 08:46
Ik zou zeggen als PSV Ajax en Feyenoord zijnde. Spreek met de andere clubs af dat ze een bepaald percentage krijgen. Fortuna De Graafschap en zeker Emmen vliegen er toch wel binnen nu en drie jaar uit. Als dan alleen Heracles overblijft hebben we 1 kunstgrasveld. Clubs als Utrecht Vitesse Heerenveen zullen dan meer inkomsten hebben dus waarschijnlijk beter materiaal op het veld. Dus waarschijnlijk nooit meer Europees voetbal in Almelo.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:17
fortuna heeft geen kunstgras en heeft dit seizoen geinvesteerd in een grasmat niveau man U......oude was ook wel heel slecht.
Vind ik leuk
Jolly +53
vrijdag 9 november 2018 om 08:52
Kunstgras Heracles BELACHELIJK, gebrek aan visie, consequenties moeten ze dan ook maar accepteren!
Vind ik leuk
Vinnie J +1911
vrijdag 9 november 2018 om 09:10
Lijky net de belachelijke zwartepieten discussie, ook hier laten we ons leiden door een stelletje artelijke lapzwansen die over het algemeen tegen alles roepen dat we discrimineren. En dat in ons mooie landje. We kijken er naar en niemand die durft er iets van te zeggen. Rot eens op met de eeuwige tolerantie.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:11
Echt Nederlands.
De Engelse zeggen,
Penny wise Pound fullish.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:13]
Vind ik leuk
De Haan +698
vrijdag 9 november 2018 om 09:11
Laat een rapport opmaken en stel dat er geen clubs mogen promoveren met kunstgras. De andere moeten verplicht naar een grasmat binnen 3 jaar. Volgens mij kan dit uiteindelijk niet tegen gehouden worden dus doe je juridische DD, en vooruit met de geit knvb
Vind ik leuk
Gilze +1271
vrijdag 9 november 2018 om 09:23
Een competitie oprichten die alleen voor kunstgras clubs is
Vind ik leuk
Koenbres +2119
vrijdag 9 november 2018 om 09:30
Kunstgras moet weg en daar ben ik het dan ook volledig mee eens. Er zijn genoeg clubs die laten zien dat het gewoon kan op normaal gras. De competitie inkrimpen en de play offs ben ik tegen en gelukkig mijn club ook. Wij hebben net zoveel stemrecht als de grotere clubs en laten ons niet omkopen
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:39
Ik heb een oplossing voor het gehele voetbal, wat dachten we van een budget en salarisplafond? Zo maken kleinere clubs ook een kans om eens kampioen te worden en Europees te spelen doordat ze misschien een paar leuke talenten hebben rondlopen en niet de grote clubs alle grote talenten laten ploeteren in hun jeugd/2e elftallen? Zo krijg je toch meer gelijkheid? In de F1 willen ze ook dat doorvoeren.

Maar natuurlijk gaat die vlieger nooit op, de grote clubs moeten groot blijven en de rest dient als competitie opvulling en dienen daarbij totaal onderschikt te zijn aan de grote clubs. Dus niemand dient te reppen over dat kleine clubs de competities kapot maken, het grote geld maakt het voetbal kapot. En ja, jaren geleden, nog voordat vele users hier geboren waren waren er niet zoveel verschillen financieel gezien waardoor de competitie mooi was en aan elkaar gewaagd. Toen konden kleinere clubs ook eens een prachtseizoen hebben met Europees voetbal.

Natuurlijk staan alle fans van de grote clubs hier niet op te wachten, de kutopmerkingen hoe en wat kunnen velen wel weer raden. Dan maar een aparte competitie waar alleen de grote clubs in zitten die het dan dagelijks over geld kunnen hebben en dan een aparte met de kleinere clubs die liever over voetbal praten.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:40]
Vind ik leuk
Blindsy +20306
vrijdag 9 november 2018 om 09:47
Nu heeft Heracles wel een punt aangezien de hoofdsponsor hun kunstgrasveld heeft gemáákt. Haal je dat weg, haal je de reden van sponsoring weg. Alsof je geen alcohol mag verkopen in de Veltins-arena ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 09:55
Er wordt heel makkelijk gezegd dat er teveel B-wedstrijden zijn. Dat klopt ook maar komt dat niet omdat de kleinere clubs niet kunnen groeien omdat de grote clubs de potentieel sterke voetballers voor een schijntje opkopen en voor de jackpot doorverkopen? Ik blijf zeggen dat de kleinere clubs bepaalde clausules uit hun contracten moeten weren en zaakwaarnemers juridisch aan moeten pakken voor het onrust stoken tussen club en speler. Zolang dat niet gebeurd zal je dit altijd blijven houden. Ik vind het van Ajax en PSV een mooi gebaar waar de KNVB gewoon naar MOET kijken. En als er clubs zijn die het gewoon vertikken om hier aan mee te werken omdat ze dan hun "thuisvoordeel" kwijt zijn, niet laten degraderen......proflicentie intrekken. Gaan ze maar lekker bij de andere amateurs op kunstgras spelen
Vind ik leuk
Mossie +72
vrijdag 9 november 2018 om 10:04
16 clubs maken je competitie niet sterker. Wie dat denkt begrijpt niets van voetbal. Echt die Woerts en sommige anderen brullen maar de hele tijd en mensen geloven het nog ook? Op \dit moment zouden Nac en Groningen er dan uitvliegen. nou tel uit je winst.. !! Het gaat gewoon om geld. Elke miljoen euro meer die er uit te persen is/ commercie.!! Hetzelfde zie je overigens met die supercompetitie met de topploegen van Europa.. zit bijna geen supporter op te wachten, het is puur commericeel denken. Stel dat dit ooit doorgang vindt speel je voor lege stadions na 1 seizoen..

terug naar dit topic. Een andere competitie opzet vind ik zo ver gezocht. Kun je net zo goed zeggen.. meer clubs..meer wedstrijden..meer weerstand ..bijv meer degradanten... opzet zoals België? Ze vinden het daar helemaal niets!!

Kunstgras weg is best een optie, alleen je merkt dat er totaal niet verder wordt nagedacht. Stel je maakt de Eredivisie kunstgrasvrij.! Wat doe je met de Eerste Divisie? clubs die heen en weer promoveren/degraderen? en nog verder denkende.. in het kader van de drogreden: kwaliteit en aansluiting Europese top. Je laat voetballers dus in hun jeugd bij hun clubs op kunstgras spelen, want daar mag dus kunstgras blijven en na 10-15 jaar voetballen op kunstgras moeten onze talenten in het betaalde voetbal op gras voetballen? Tuurlijk ..SLIM!!!

Ik hoor echt alleen maar onzin papegaaien, zeker ook bij de sportjournalisten, maar enige kennis?? zelf nadenken? Het lult maar iedereen (achter)na

Woerts.?. kunnen dit slag mensen die niets om het spelletje geven, maar alleen maar kijken hoe iets te commercialiseren valt gewoon hun jeweetwel houden.

Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:15
Het gaat niet om het Nederlandse voetbal, het gaat om de BOBOs van die clubs. Die willen gewoon elke week ergens lekker in een skybox zitten en zich te goed doen aan drank en lekker eten. Dat er ook een wedstrijd wordt gespeeld daar beneden dat is maar bijzaak. En of het NL voetbal naar de klote gaat maakt ze totaal niets uit.
Voorwaarden om in de 2 hoogste divisies te mogen voetballen MOETEN zijn.. 1. Echt gras.
2. Minimaal 10.000 toeschouwers.
Als je dat als club niet kunt voldoen dan ben je gewoon niet geschikt om daar te spelen.
Vind ik leuk
diekertjedap +5438
vrijdag 9 november 2018 om 10:15
b-wedstrijden? zorg eerst eens dat jullie als top 3 eens jullie rotzooi voor elkaar hebben. 2 clubs in de cl league, ajax laatst in de el finale, waarom nu ineens wel? er is immers nog niks veranderd. dus jullie hebben zelf jullie stront niet geregeld.
Vind ik leuk
FSCeara +9548
vrijdag 9 november 2018 om 10:20
Wat typisch Nederlands is is dat als er een buitenlandse investeerder komt alle Nederlanders hier fel tegen in gaan terwijl we dat zouden moeten aanmoedigen. Dat is de enige manier om hier te kunnen gaan aanhaken of wedijveren met andere landen. Nederlanders steken hun geld niet in het voetbal dat is wel duidelijk, een enkele uitzondering nagelaten.
Terugbrengen van het aantal teams heeft in België ook niet gewerkt want ook die zijn niet sterker geworden in Europa dus waarom 2 clubs opofferen voor de top 3 in Nederland ? En daarover gesproken is er nog maar een top 2. de rest is ongeveer allemaal van hetzelfde niveau.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 10:41
Waarom blijft deze man een platform krijgen om onzin te spuien?....

Lege plekken bij Ajax liggen niet aan de B-wedstrijden maar aan dure SCC die worden gegapt door bobo's en dagjesmensen. Waarom zit het bij PSV en Fey wel vol in de zogenaamde B-wedstrijden?

Wel is het overigens onzin dat iedereen een Veto-recht heeft, maar dat is een andere discussie.

Lege plekken bij Heerenveen, Groningen en Vitesse liggen aan grootheidswaanzin (Geldredome), klein achterland (Heerenveen) of schijt hebben aan je eigen supporters (Groningen).

Emmen en Fortuna hebben eigen belangen, maar dat heeft Ajax net zo goed. Volgens mij is het nu wel duidelijk dat de goede prestaties van BE op toeval waren belust en niet vanwege de competitieopzet.
Vind ik leuk
Muscles +2077
vrijdag 9 november 2018 om 11:22
In Nederland wordt altijd gepolderd met bizarre uitkomsten waarbij naar de fout toe wordt gecorrigeerd. Voorbeeld is om ambulance personeel van een kogel- en steekvrij vest te voorzien. Het is, ook in de eredivisie een gebrek aan leiderschap en ik ben het helemaal eens met artikel
Vind ik leuk
PWRJC +188
vrijdag 9 november 2018 om 11:36
We moeten af van dat veredelde zaalvoetbal. Dat behoeft verder toch geen groot betoog.
Heracles zal de poot wel stijf houden om er (uiteindelijk) financieel beter van te worden.
Raar dat hier eigenlijk geen sprake is van een democratische besluitvorming....
17 clubs voor, 1 tegen....
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:39
Chrisje heeft eigen belangetjes. Ligt er te dik op chrisje kwatspraat. Vermoeiende man !!! 0 verstand van zaken. Alles wat hij aanraakt gaat naar de klote.
Vind ik leuk
JWK +843
vrijdag 9 november 2018 om 12:17
Gewoon alle clubs die kunstgras uitbannen financieël belonen, laat Heracles maar verekken met zijn kunstgras.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:29
De knvb laat zich rijden in dure auto's en dure pakken, maar doet niks voor de kleinere clubs, Ajax en ook psv wil deel van hun europese winst geven en is niet goed genoeg. Omarm zoiets en als knvb moet je zo'n gul aanbod omarmen en luisteren naar de clubs die de nederlandse competitie kunnen redden van ondergang. Dus KNVB laat je voortaam rijden in een gele eend en draag een trainingspak en doneer met deze clubs mee en maak nederland weer groot
Vind ik leuk
Meh +53
vrijdag 9 november 2018 om 12:34
Stadions zitten niet vol omdat het niveau te karig is, niet omdat FC Emmen op bezoek komt. Heeft op de eerste plaats toch veel meer met het niveau van de eigen club te maken dan met dat van de tegenstander.

Neem een Groningen als voorbeeld. Paar jaar terug zat het goed gevuld toen ze nog beetje richting subtotaal speelden. Nu gaat het drama en zit er ook amper iemand.

Beste remedie voor vollere stadions is meer winnen. En daarvoor moet je eigen club dus in principe meer kwaliteit krijgen.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 12:47
ik stel voor dat de KNVB de clubs die een kunstgras hebben > de schaden die ontstaan op een kunstgras velt. denk aan spelers die geblesseerd worden op een kunstgrasveld vergoed worden ! speler er 2 maand uit bij zijn club word zijn loon betaalt door de kunstgras eigenaar!!
Vind ik leuk
Farmer +14967
vrijdag 9 november 2018 om 12:58
In de huidige competitie opzet(ook de KKD() is het gewoon duidelijk aan het worden dat men het allemaal maar op Ajax en PSV gokt, de rest van de BVO's in Nederland is puur beeldvulling.

Schaf allereerst die verschrikkelijke Jeugd-elftallen eens af in de KKD, opdat die doorstroming van jonge spelers iig de KKD weer wat betrekt. Nu blijven al die jonge talentjes lekker bij Jong Ajax en Jong PSV zitten, ipv dat ze wat volwassenheid leren bij een echte onafhankelijke BVO. Dat ze leren te ploeteren, en in een niet-ideaal samengesteld elftal, toch resultaat moeten halen door je bv harder in te zetten.

Jong Ajax wordt zo goed bij elkaar gekocht dat ze kampioen van de KKD werden.. Ander BVO's in de KKD konden bij lange na niet genoeg aan kwaliteit inkopen omdat deze spelers ten eerste al niet meer te betalen zijn voor de gemiddelde KKD-BVO(jeugdcontract van 100- 150.000 euro is al snel té duur, maar wordt de nieuwe standaard straks, daarmee schieten ze de KKD-clubs eigenlijk gewoon door de harsens, die gaan daar kapot op zo) Dat de spelers van J-Ajax in de KKD kunnen spelen is goed, maar niet bij Jong Ajax!

Kunstgras uitbannen zal ook een speerpunt zijn om de kwaliteit te verbeteren. Echte toppers willen niet op plastic voetballen dus waarom we hier in Nederland dat nog altijd proberen is mij onduidelijk.

MBT 'B-garnituur wedstrijden-, ja, klopt, maar ook dát hangt weer samen met de verslechtering van de ondergrens. En jeugd-eltallen die jonge potentiele spelers maar aanhouden ipv en-masse proberen te stallen of verhuren bij een hoge KKD club of onderin de Eredivisie, nee, dat gebeurt niet meer. Die spelers blijven lekker 'onder mama's titzak' daar bij Jong w/e zitten voor een Jeugdcontract a 100k per jaar oid.-> Niveau KKD zakt steeds verder weg-> Niveau Promovendus zakt dus ook verder weg-. Niveau (van de kont) vd Eredivisie zakt steeds verder weg?!!

T is een domino-effectje... En de énige 2 clubs die een beetje gebaat zijn bij deze opzet zijn.. Ajax en PSV met hun Jeugdteams. Alle andere BVO's in Nederland houden er nadelen aan over: Jeugdspelers worden duurder, en ze krijgen ook steeds minder opties qua aan te trekken spelers: Jong Ajax, en Jong PSV zitten bv al als een stofzuiger op de markt, vanalles vast te leggen...(grote buitenlandse teams ook...Spelersplafons voor BVO's zou een optie kunnen zijn hierin, maar dat moet dan globaal, niet nationaal worden ingevoerd).

En het terugbrengen naar 16 clubs, lijkt mij dé domste stap die men kan maken. Men zou juist het tegenovergestelde moeten proberen te realiseren en naar 20 clubs in de competities gaan. Maar daarvoor zal eerst de Tweede Divisie in de breedte moeten ontwikkelen, en een draagvlak voor de 1e Divisie worden. Pas dán kan de 1e Divisie bv 2 clubs doorschuiven en de Eredivisie versterken.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 13:01
Voor een sterkere competitie moet je naar 20 clubs en zeker niet naar 16 clubs.
Vind ik leuk
4everfcu +5467
vrijdag 9 november 2018 om 13:08
hij kan zoveel willen en lekker makkelijk om de schuld op het bord van de kleine clubs te leggen die hebben gewoon gelijk en laten zich niet meer met een fooi het bos insturen om de top3 maar te helpen.
er bestaat meer dan de top3 nu maar hopen dat ze dat ook eens doorkrijgen bij de knvb
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 13:14]
Vind ik leuk
Farmer +14967
vrijdag 9 november 2018 om 13:20
Idd, ze kijken op de korte termijn wat ze kunnen meegraaien bij de grote clubs, maar zonder tegenstand, hebben die ook geen competitie. De toevoeging van Jeugdteams in de KKD, vooral van Ajax en PSV nu, zorgen voor juist een onbalans in de doorstroming en doorontwikkeling van Jeugdspelers.

Jong Ajax werd vorig seizoen kampioen, maar hoe stond de rest van de Eerste Divisie dr bij dan? Inderdaad.... Als spelers ván Jong Ajax het niveau aankunnen, is dat goed natuurlijk, maar niet als spelers ván Jong Ajax. Die spelers moeten in de verhuur en verkoop naar clubs als Den Bosch, Cambuur, Almere, Dordt, etc. Op die manier worden ALLE clubs daar een tikje beter, ipv dat ze steeds dunner uitgemergeld raken, en (Jong) Ajax en (Jong) PSV straks als een hegemonie, béde profcompetities domineren....

Dan kun je net zo goed ophouden met Betaald Voetbal in Nederland... Maar die kant gaan we wel op zo: Er blijft in deze opzet steeds minder over voor de andere BVO's.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 14:16
Inderdaad hebben de kleine clubs een andere agenda dan de twee grootverdieners. En het is logisch dat hun agenda anders is. 10 miljoen essentieel inkomen? Tuurlijk. Als het bij 1 club komt wel. Als het bij 14 of 16 komt maakt het geen reet uit. Kan een kleine club een betere of meer spelers daardoor kopen? Natuurlijk niet. De spelers worden slechts duurder omdat iedereen dat extra bedrag aan die ene gehypte speler kan betalen. Daarnaast hebben de kleine clubs gewoon niet de megalomane intentie om tot de " europese" top te gaan behoren (zoals Munsterman had). Iets dat PSV en Ajax zich ook zouden moeten realiseren. Een keer leuk mee doen zoals PSV een aantal jaar terug en Ajax nu is leuk, maar niet meer dan dat. Ook meneer Woerts wil als marketeer mee blazen met de hoogste en beste op zijn gebied. Dus waarom die ambitie verwijten aan clubs als Emmen, FSC en Go Ahead Eagles?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 14:18]
Vind ik leuk
DeNeutrale +283
vrijdag 9 november 2018 om 14:44
De kleine clubs zijn het wel over eens dat er natuurlijk gras moet komen, maar ze willen niet naar een competitie met 16 clubs. Het is logisch, want als je instemt met 16 clubs in de eredivisie, dan komen er er 20 clubs in de KKD.
Vind ik leuk
wattenstaafje +23823
vrijdag 9 november 2018 om 15:12
Het budget wat voor clubs is die wel overstappen op gewoon gras krijgen ook het budget verdeeld van de clubs die dwarsliggen.
De dwarsliggers krijgen ook 8 strafpunten bij de start van de nieuwe competitie.
Vind ik leuk
HupHolland +4427
vrijdag 9 november 2018 om 15:32
Het blijft dom om de Eredivisie terug te brengen naar minder clubs.

Minder clubs, dus minder spelers kunnen zich met de Nederlandse top meten. De kloof wordt daardoor dus groter. Minder spelers kunnen ervaring opdoen tegen de grote jongens en minder talenten zullen opvallen omdat ze in lagere competities spelen. .

Waarom willen clubs eigenlijk naar minder teams? Zowel Ajax als PSV zien nu al nauwelijks mogelijkheden om hun talenten speelminuten te geven.

Als je denkt dat sub-toppers daardoor meer inkomsten uit tv-gelden enzo gaan krijgen, dan kan dat misschien kloppen, maar Ajax en PSV gaan dan ook meer krijgen. Dus dat maakt weinig verschil.

Volgens mij is het een veel beter idee om de Eredivisie uit te breiden naar 20 clubs. Dat betekent dat de top-clubs een bredere selectie moeten hebben en dat het in de sub-top spannender/wisselvalliger kan worden. Dus ook de huidige sub-top moet zich daar tegen bewapenen en anders worden ze voorbij gestreeft.

Een grotere competitie lijkt mij altijd beter dan een kleinere. De Internationale competities zijn uitgebreid en de Europese competities zijn uitgebreid en het nivo is alleen maar gegroeid en de spanning/concurrentie groter geworden.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 15:34]
Vind ik leuk
chuckie88 +2457
vrijdag 9 november 2018 om 17:02
Voor bijna de helft van de eredivisieclubs is dit meer dan 10% van de begroting... noem het maar een fooitje... Ajax mag zich wat mij betreft harder opstellen... en als de Superleague er komt dan samen met de clubs eronder de eredivisie verlaten en dan deelnemen aan een internationale competitie onder de SL... zoeken ze het hier maar lekker uit
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 17:06
en het gek vinden dat Nederlands voetbal niet meer voor vol wordt aangekeken. Clubs met kunstgras gewoon verwijderen uit de competitie
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 23:05
Het is allemaal té democratisch. Het zegt veel over Nederland.
Vind ik leuk
poklane +5381
zaterdag 10 november 2018 om 00:23
Inderdaad belachelijk dat degradatiekandidaten niet instemmen met inkrimping van de Eredivisie...... als de Europese topclubs vanaf 2021 meer Champions League tickets willen hebben, waardoor wij die van ons zouden kwijtrijken, dan gaan wij daar toch ook niet mee akkoord?

Klagen over het feit dat degradatiekandidaten niet instemmen met inkrimping van de Eredivisie is gewoon dom gelul, iedereen die erover klaagt zou hetzelfde doen als hun de baas waren bij zo'n club.

Al die nieuwe potentiële opzetten van de Eredivisie draaien maar om 1 ding: de top verbeteren, aan de middenmoot en het rechterrijtje word niet gedacht. Zorg dat die is er beter voor komen te staan waardoor het niveau in de gehele competitie verbetert, daar heeft namelijk iedereen wat aan. De hogere kwaliteit maakt de competitie aantrekkelijker voor spelers en sponsoren, en hogere weerstand zorgt voor betere ontwikkeling bij de spelers. Bij een competitie van 16 teams met playoffs help je alleen die top 6, de rest heeft er geen kut aan.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 00:29]
Vind ik leuk
zaterdag 10 november 2018 om 13:24
supporters cq seizoenkaarthouders niet-top 3 zijn in NL ver in meerderheid.

Typisch geval van commercieel persoon die in zijn broek plast omdat hij zijn sponsorgeld ziet dalen. Hij zal goed zijn in zijn vak, maar begrijpt niets van de voetbalsport. Dat is voor de KNVB geen diskwalificatie.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws