Kritiek op houding KNVB: 'De desinteresse en onwil waren héél groot'

    Kritiek op houding KNVB: 'De desinteresse en onwil waren héél groot'

    Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 13:11di 13-11-2018 om 13:11

    Peter Blangé werd in februari 2017 door de KNVB aangesteld als prestatie -en innovatiemanager. Anderhalf jaar later stond hij alweer op straat. In die periode kreeg hij geen van de drie bondscoaches te spreken. Volgens de oud-volleybalcoach zegt dat iets over de de houding van mensen bij het grote Oranje.

    In zijn functie moest Blangé op basis van onderzoek en innovatie meehelpen de prestaties van nationale teams te verbeteren. "Met de trainers van de jeugdselecties en de vrouwen ging het prima en heb ik prettig samengewerkt, maar het draait bij de KNVB vooral om het grote Oranje. En daar wisten ze het allemaal zelf wel", vertelt hij in gesprek met magazine Helden.

    "De desinteresse en onwil waren héél groot. Ik geef toe dat ik als bondscoach van de volleyballers betweters met een slecht verhaal ook vervelend vond. Maar ze hadden mij op z’n minst een keer kunnen laten aanschuiven. Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?", vervolgt de oud-volleybalcoach.

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Analyse075 +1844
    dinsdag 13 november 2018 om 13:16
    De KNVB, leuker kunnen we het niet maken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:19
    De KNVB is en blijft een grote grap.. Het is al iets beter sinds die van Breukelen op gehoepeld is maar verder...
    Vind ik leuk
    benny-boys +1312
    dinsdag 13 november 2018 om 13:57
    De KNAB zal Ajax wel Kampioen moeten maken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 14:23
    Gaat ze alleen niet lukken ;p
    Vind ik leuk
    Dodito +80
    dinsdag 13 november 2018 om 14:11
    Blange is een geweldige sportman die NL veel glorie heeft gebracht. Zo iemand verdiende beter.

    Probleem is dat als je zo-iemand benoemt hij/zij wel de steun van iedereen nodig heeft om succes te kunnen hebben. Als je dus tegen heug en meug iemand aanstelt dan gaan mensen dingen saboteren. Dat gebeurt hier dus ook.

    De KNVB had eerst moeten vaststellen dat iedereen dit ook echt als een pijnpunt voelde. Dan als volgende stap: wie moet het gaan doen. Maar zover was deze discussie niet eens gekomen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 14:12]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:19
    Hopelijk laten ze nu een midgetgolf pro aanschuiven.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 13:20]
    Vind ik leuk
    Maxx Jw +1287
    dinsdag 13 november 2018 om 13:26
    Of iemand met ervaring in de jeu de boules. who knows!
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:49
    Haha ik vind 'm meer passen bij die van de ASR : "Wij zijn de KNVB, wie bent U?"
    Vind ik leuk
    Dodito +80
    dinsdag 13 november 2018 om 14:10
    Blange is een geweldige sportman die NL veel glorie heeft gebracht. Zo iemand verdiende beter.

    Probleem is dat als je zo-iemand benoemt hij/zij wel de steun van iedereen nodig heeft om succes te kunnen hebben. Als je dus tegen heug en meug iemand aanstelt dan gaan mensen dingen saboteren. Dat gebeurt hier dus ook.

    De KNVB had eerst moeten vaststellen dat iedereen het idee van een innovatie manager steunde omdat ze het ook echt zagen als een pijnpunt. Dan als volgende stap: wie moet het doen. Maar zover was deze discussie niet eens gekomen.
    Vind ik leuk
    Youri99 +9723
    dinsdag 13 november 2018 om 15:25
    Enigzins te verklaren lijkt me, je gaat een Italiaan toch ook niet uitleggen hoe je goede Spaghetti maakt...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:16
    Ben ik het wel mee eens. Ze hadden hem op deze manier beter nooit aan kunnen stellen.
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1237
    dinsdag 13 november 2018 om 13:17
    Volleybal staat nou ook niet bepaald bekend om zn innovatieve karakter. Kemkers bij Groningen kon wel veel doen in fitheid van spelers en ook Robert Eenhoorn heeft samen met Earnie stewart Amerikaanse invloeden over kinnen brengen. Vraag me af wat hij had willen toevoegen
    Vind ik leuk
    Hans Worst +1049
    dinsdag 13 november 2018 om 13:20
    Kemkers ook niet. Duursport schaatsen, is onvergelijkbaar met voetbal.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 13:24
    Schaatsen is niet alleen een duursport.. maar ook een explosieve sport, en een teamsport.

    Voetbal kan je vergelijken met een 10km(gemiddelde afstand die een voetballer aflegt) bij schaatsen over het doseren va b krachten en wanneer je effectief iets doet. Maar daar was kemkers niet voor maar over de professionalisering van de fitheid van spelers. Schaatsers zijn immers fitter dan voetballers
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 13:32
    De intensiteit is niet te vergelijken, 10km schaatsen in n redelijk gelijkblijvend tempo is totaal anders dan diezelfde afstand op n voetbalveld afleggen met intervallen in intensiteit (wandelen, sprinten) im nog maar te zwijgen van t fysieke contact.

    Anders zouden voetballers in de voorbereiding wel op hun fiets stappen en de bergen ingaan.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 14:14
    Nou dan kijk jij geen schaatsen man. De laatste 10 jaar is de 10 km spectaculair veranderd. Vroeger was het rondjes 31.0 vast proberen en dat is het maar nu kan je de intensiteit van een 10km indelen door de weten. Met dan aan Sven Kramer die dingen deed wat nooit voor mogelijk werd gehouden.

    Kijk naar 2 weken geleden bijvoorbeeld met Patrick Roest. Die reed de eerste 5km van de 10 heel rustig en daarna versnelde hij dat is ongekend maar dat komt door metingen die zijn gedaan wat hij het beste kan op deze werkomstandigheden, ijs, luchtdruk etc.
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 14:16
    Een verloop van n seconde per ronde vind ik nog steeds “n redelijk gelijkblijvend tempo” maar verschil gerust van mening.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 16:49
    Roest had eerst rondes rond de 30 seconde dat is ongeveer 46.8 km/u daarna versnelde hij naar rondes rond de 28 sec en dat is 51.1 dan is een kleine 5km/u harder nou dat is pittig hoor
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 16:54
    Ja, maar het is wel n vooraf bedacht schema waar je je fysiek totaal anders op voorbereidt dan de interval conditie die bij voetbal vereist is.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 16:55]
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 17:00
    Klopt maar die schema moet bij je fysiek passen en daar was kemkers voor. Omdat te professionaliseren bij het voetbal (groningen). Want (zeker in Nederland) kan er zo veel beter qua dieet en trainingsintensiteit. Het beste voorbeeld hiervan is Ronaldo.
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 17:03
    En Kemkers is n specialist op interval training omdat?

    Heeft t bij Groningen ook erg goed gedaan.

    Wat de fysiek van Ronaldo hiermee te maken heeft ontgaat mij overigens.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 17:17
    Kemkers is een specialist uit een andere die zeker er verstand van heeft.. Toen Jans kwam kreeg kemkers steeds minder te doen.

    Ik noem Ronaldo als voorbeeld voor iemand die kan uitblinken als je dieet en je fysieketrainingen perfect af stelt op jouw vermogen van je lichaam en zo doende jaren lang een sport domineert op zijn positie.

    Als elke club zulke tools gaat krijgen om spelers te begeleiden dan gaat het niveau omhoog etc. Kijk naar sommige spelers en hun lichaam of kramp krijgen tijdens een wedstrijd terwijl een wedstrijd helemaal niet zo intens is. Dat vind ik verwijtbaar bij een club.

    Maar ze zijn gewoon bang voor zulke veranderingen en zeker niet alles zal goed wezen maar je moet een open blik er naar kijken en dat gebeurt niet.
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 17:22
    Dat in de voetballerij nog n hoop,te winnen alt in zowel,fysieke als mentale begeleiding onderschrijf ik.

    Kemkers vind ik hierbij nou niet echt n voorloper.

    Volgens mij had Utrecht al n paar decennia geleden een of andere hardloper (druppers, de bruin? weet de naam niet meer) aangesteld en heeft ook Ajax in t verleden al vanuit de atletiek en judo mensen binnengehaald.

    Schaatsen vind ik zon beetje de slechtste sport om mee te vergelijken, niet alleen door interval v constantheid maaar ook t ontbreken van fysiek contact.

    Schaatsen is in principe volledig reproduceerbaar en onder alle omstandigheden vrijwel gelijk.

    Daar is in t voetbal geen sprake van.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 17:40
    Integendeel dat schaatsen reproduceerbaar is.

    Je hebt te maken met het kwaliteitijs(zacht/hard), of het binnen of buiten is, hoogte van een schaatsbaan, luchtvochtigheid, aantal mensen in een stadion, luchtdruk etc etc etc. Dat is wel heel simplistisch gedacht
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 17:50
    De basis, daarentegen, is altijd gelijk.

    X aantal rondjes van 400 meter.
    Daarbij zijn alle voornoemde omstandigheden goed na te bootsen in de training.

    Onvergelijkbaar met voetbal dat veel minder voorspelbaar is en daarmee n geheel andere focus vraagt.

    Zowel fysiek als mentaal onzinnig om te vergelijken, je kan er net zo goed n zwemmer naast zetten.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 17:50]
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 13:21
    De enige Amerikaanse wat Stewart heeft gedaan is Jozy gehaald meer niet hoor.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6835
    dinsdag 13 november 2018 om 13:18
    De voetbalwereld is een raar iets. Iedereen wil erbij horen en als ze dan een plekje hebben gaan ze over lijken om het te behouden.
    Vooruitgang of nieuwe inzichten worden systematisch tegengehouden als het om hun eigen stoeltje gaat.
    De voetbalwereld kan enorm veel innoveren. Dat moet bij die mensen beginnen maar die willen dat zelf niet.
    Blijft een gigantisch probleem met als beste voorbeeld de 10-jarige kunstgras discussie waarvan het eind nog steeds niet in zicht lijkt.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 13:19
    Dit komt vooral door de voetbaldino's die er rondlopen Derksen, Driessen, van Hanegem, Kieft etc. Owee dat er door een andere bril gekeken wordt, dan word je voordat je bent begonnen compleet afgezaagd
    Vind ik leuk
    Broekie +536
    dinsdag 13 november 2018 om 13:21
    Helemaal mee eens.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 13:25
    Ik ook met jou 😜
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4981
    dinsdag 13 november 2018 om 13:35
    Ja want degene die je noemt timmeren allemaal aan de weg als trainer toch. Of zijn het gewoon columnisten/analisten die geen inbreng hebben bij de KNVB?
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 14:08
    Nee maar de KNVB laat wel hun oren hangen naar zulke mensen omdat ze geen gezichtsverlies willen..
    Vind ik leuk
    benny-boys +1312
    dinsdag 13 november 2018 om 14:04
    Gebrs de Boer, Sjaakie, van Gaal, v.d. Sar, M. v. Praag, Perrez,
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2689
    dinsdag 13 november 2018 om 14:09
    Nou van Gaal staat wel open voor vernieuwing daar stond ik wel van te kijken
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:21
    Zolang de hautaine, arrogante, en corruptgevoelige Michaël van Praag aan het roer staat van de KNVB, zal het nooit wat worden met deze elitaire voetbalbond.
    Vind ik leuk
    Emnu +4848
    dinsdag 13 november 2018 om 13:35
    En zolang de commissarissen alleen stromannetjes op zware functie zet, is t n illusie dat dit ooit zal veranderen, Van Praag of niet.

    Hate the game, not the player.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:31
    Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker 😎
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 13:32
    KNVB drama bedrijf. Helemaal opdoeken deze instelling.
    Vind ik leuk
    Cookee +11237
    dinsdag 13 november 2018 om 14:00
    Ik heb hem laatst gezien toen onze Volleybal vrouwen weer excelleerden... jammer dat mannensport er niet veel van kan.
    Maar de man had wel een visie, daar had je zeker naar moeten luisteren.

    Cruyff had ook een mening over andere sporten en van andere sporten kan je ook leren, die basketbalcoach spreekt soms ook verfrissend over voetbal, maar het voetbal is als Volendam, ze blijven hangen... in hun eigen waan.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 14:01]
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2061
    dinsdag 13 november 2018 om 14:04
    Was het al niet bekend dat ie zou wieberen toen Koeman aangesteld werd?
    Waarom zou die nog gaan praten met iemand die toch weggaat?
    Dicky Dik wist ook dat ie er maar tijdelijk zat dus zal ook geen grote behoefte hebben gehad.
    En dan ja... de 3de.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 14:36
    Dus omdat iemand vertrekt kan hij geen goede inbreng meer geven? Dus als teamleider bij een bedrijf over 6 maand vertrekt hoeft niemand er meer naar hem te luisteren.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2061
    dinsdag 13 november 2018 om 15:30
    Hangt van de functie af die de vertrekker heeft.
    Een prestatie -en innovatiemanager lijkt me iemand die met lange(re) termijn plannetjes komt. En die dus zelf die lange termijn niet heeft.
    Zou ik dus niet naar gaan luisteren, nee.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:35
    Raar, hij kan dus volgens jouw niks aandragen voor een korte termijn waar hij als enkel voetballer niet aangedacht heeft.

    Maar kortzichtigheid en nutteloosheid doen in Zeist over het algemeen goed aan dus is deze gedachte gang ook niet gek.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2061
    dinsdag 13 november 2018 om 16:25
    Heb jij enig idee wat ie daar zat te doen dan als "prestatie -en innovatiemanager"?

    Het is een prachtige titel\omschrijving maar volgens mij wist ie zelf niet wat ie nou moest doen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 16:53
    Weet het niet zeker maar wat ik begreep was het kijken naar sporten en daaruit mogelijke vernieuwingen bij voetbal aanbrengen. Want nieuw bij voetbal wil niet zeggen nieuw in de wereld ;)

    Bij andere sporten kun je bv veel weghalen gezien op trainingen en wat doen ze anders bij zelfde soort belastingen.
    Bijvoorbeeld keepers kunnen veel leren van Hockey en volleybal (reactie,sprongkracht, sprongtechniek)

    Buitenspelers Tennis explosiviteit
    Judo het opvangen van val en duels en kracht.

    In honkbal (moneyball goede refentie) het numbers game spelen waar dat nu pas echt geaccepteerd wordt bij voetbal maar daar al jaren een grote rol speelt.

    Ook was het voor trainers opleidingen hoe worden trainers daar opgeleid en hoe gebeurd dat bij het voetbal.

    Daarin is zoveel te winnen alleen moet een organisatie er achter staan en volledig mee werken en dat gebeurde al niet.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 16:05
    Iedereen weet het zelf beter, en iedereen gelooft het wel. Wat?

    Weet ik veel.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws