Engelse lofzang over Van der Vaart: 'Leek alsof hij was geboren om hier te spelen'

    Engelse lofzang over Van der Vaart: 'Leek alsof hij was geboren om hier te spelen'

    Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 18:38di 13-11-2018 om 18:38

    Rafael van der Vaart scoorde in 77 optredens voor Tottenham Hotspur 28 keer, maar vertrok in 2012 na twee seizoenen naar Hamburger SV. Toch heeft de 109-voudig Oranje-international een blijvende indruk gemaakt op ex-ploeggenoot Ledley King.

    De voormalig verdediger is bijzonder enthousiast over Van der Vaart en noemt de onlangs gestopte spelmaker 'een moderne grootheid' in de geschiedenis van de Spurs. "Ik weet nog dat ik hoorde dat Rafa naar de club kwam, ik stond versteld. Hij speelde op het allerhoogste niveau en was een speler van wereldklasse", blikt King op de clubsite terug op de komst van Van der Vaart van Real Madrid.

    "Het deed me denken aan toen we Edgar Davids vastlegden", vervolgt King. "Het veroorzaakte de nodige opwinding onder de spelers en de fans hielden van hem vanaf het begin. Hij was echt het type Spurs-speler. Hij genoot van elke minuut bij deze club. Het was bijna alsof hij was geboren om voor Tottenham te spelen, zo goed klikte het", aldus de lyrische oud-international van Engeland.

    King raakt niet uitgepraat over de kwaliteiten van Van der Vaart. "Zijn afwerking was ongelooflijk. Het is een aspect van zijn spel dat ondergewaardeerd wordt, want mensen hadden vooral aandacht voor zijn fantastische techniek. Hij kon de pass geven en timede de momenten waarop hij in de zestien opdook geweldig, hij was een geweldige afmaker."

    "Hij genoot er vooral van om met Crouchy (Peter Crouch, red.) samen te spelen", herinnert King zich. "Zij voelden elkaar uitstekend aan. Rafa houdt van voetbal, is gepassioneerd over het spelletje. Hij speelde voor Ajax, Real Madrid en Spurs, teams die het spelletje op de juiste manier spelen. Hij hield vooral ook van de grote wedstrijden, de derby's. Hij vond het geweldig om te scoren tegen Arsenal, dan was hij gelukkiger dan ooit"

    Poll

    Had Van der Vaart langer bij de Spurs moeten blijven?

    (834 stemmen)

    Plaats een reactie

    Marco S +6041
    dinsdag 13 november 2018 om 18:47
    Mr Croquet rules
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:48
    Hij was poepgoed ... Rafael van der Fart ...💨💨💨💨💨💨💨💨
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 18:56]
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2684
    dinsdag 13 november 2018 om 18:48
    Zijn beste periode van zijn loopbaan! Man wat speelde hij toen goed ze
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:50
    Was misschien meer geprikkeld geweest was hij daar gebleven dan in die shit bij HSV waar hij toen in terecht kwam.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:50
    Zijn transfer van Spurs (hij was nog op zijn top) terug naar HSV heb ik nooit begrepen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:58
    Villas-Boas zag het ook niet zo heel erg in hem zitten, in de openingswedstrijd van het seizoen zat hij zelfs op de bank en koos hij voor Sigurdsson, 2 weken later was hij weg.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:46
    De carrière van Villas-Boas daarna zegt ook voldoende
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 19:00
    Hij was toen fysiek al ver heen hoor. Zelden een wedstrijd uitgespeeld in Engeland. Technisch absolute wereldtop maar zijn lichaam was toen al op. Ook mede door zijn eigen toedoen, natuurlijk.
    Vind ik leuk
    ppdf +1226
    dinsdag 13 november 2018 om 19:28
    Zelden een wedstijd gespeeld? Daar zit je toch echt verkeerd. Hij was daar op zijn top.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 19:29
    Uitgespeeld staat er toch echt hoor...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:51
    Speelde over het algemeen erg goed, maar jammer dat hij zelden een volledige wedstrijd kon spelen, hij had ook niet veel langer moeten blijven, want fysiek begon hij steeds meer moeite te krijgen met de intensiteit van de Premier League.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 18:52]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:57
    Toch denk ik dat hij daar beter had kunnen blijven gezien hoe snel hij mee ging met het slechte voetbal bij HSV. Zet er een stofzuiger ernaast kon hij toch nog wel een jaar of 2 mee bij de Spurs.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:59
    Wat ik hierboven al zei, Villas-Boas zag het niet eens zo erg in hem zitten en die 2 lagen elkaar ook niet, volgens mij heeft Van der Vaart recent nog eens uitgehaald naar de coach AVB in een interview.. Denk dat het voor Van der Vaart wel altijd belangrijk is geweest dat hij het vertrouwen van de coach voelde en misschien is het dan beter om te vertrekken als je dat toch een beetje mist, Harry Redknapp daarentegen liep weg met Van der Vaart.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 19:08]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33557
    dinsdag 13 november 2018 om 19:15
    Ik heb hem een keer horen zeggen dat hij achteraf te snel is vertrokken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 19:22
    Waarsch. ook vanuit het sentiment dat hij in Engeland geweldige wedstrijden heeft gespeeld en het daarna alleen maar minder werd, ik was gezien de omstandigheden destijds i.i.g. niet zo verbaasd dat hij het na 2 seizoenen weer voor gezien hield.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 19:25]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33557
    dinsdag 13 november 2018 om 21:22
    Dat zou goed kunnen. Los daarvan kun je ook denken dat je het toch had moeten proberen. Al is hij toen vast niet zomaar vertrokken. Dat sentiment kan dan zeker meespelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 21:29
    Na 2 seizoenen werd hij op handen gedragen, ik heb ook nog wel eens gedacht dat hij het risico niet wilde lopen dat er een vrij modaal derde seizoen zou volgen en dan wordt er over het algemeen toch heel anders op je periode terug gekeken; hij zal zeker hebben gemerkt dat de intensiteit van de competitie steeds meer zijn tol ging eisen en daar kwam dus bij dat het niet echt boterde met de nieuwe manager, die combinatie had best wel voor een teleurstellend seizoen kunnen zorgen, zeker omdat hij de standaard zo hoog had gezet.. Maar zoals je zegt had je ook kunnen proberen om er toch nog een mooi seizoen uit te persen, voor beiden is wel wat te zeggen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 21:30]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33557
    woensdag 14 november 2018 om 18:27
    Maar wat ook goed mogelijk is, is dat hij toen goed heeft besloten door te gaan. Alleen achteraf lijken exen ook altijd leuker. Dat hij nu denkt 'Ik had me er nog wel in kunnen spelen' terwijl dat er gewoon niet inzat.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:53
    Held.....
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    dinsdag 13 november 2018 om 18:54
    Sluit het hoofdstuk een keer af Raf.

    Het is mooi geweest.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2602
    dinsdag 13 november 2018 om 18:57
    Heeft ie toch gedaan?
    Vind ik leuk
    Splintair +2004
    dinsdag 13 november 2018 om 19:45
    Hij is al gestopt dat weet je he
    Vind ik leuk
    Analyse075 +1835
    dinsdag 13 november 2018 om 18:55
    Toen was hij nog goed
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33557
    dinsdag 13 november 2018 om 19:16
    goede analyse
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:58
    Groot talent bij Ajax en bij HSV uitgegroeid tot wereldtop. Terecht uitgekomen voor Madrid en de Spurs maar daarna echt wel flink afgetaaid. Jammer dat er niet meer in het vat zit, mede door Raffie's levensstijl.
    Vind ik leuk
    Molletje +550
    dinsdag 13 november 2018 om 20:20
    Levensstijl? Dus omdat hij eerlijk zegt eens een frikandelletje te eten is het meteen een veelvraat en leefde hij niet voor zijn sport?

    Rafael v/d Vaart was een sierraad voor de sport en verdiend veel meer waardering dan hij krijgt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 20:27
    Ik heb het meer over zijn arbeidsethos dan over die frikandellengrap. Het is geen geheim dat Rafael nou niet echt de meest bedrijvige speler op de training was en buiten het veld weinig aan conditionering van zijn lichaam deed. Leefde simpelweg niet altijd als een prof en dat zie je terug in zijn fysieke gesteldheid. Dat is, samen met blessureleed, de reden dat hij haast nooit een wedstrijd vol heeft gemaakt in de laatste jaren van zijn carrière.

    Technisch was Rafael wereldtop, maar zijn fysiek is na zijn tijd bij HSV altijd een issue geweest. Mede dankzij hemzelf.
    Vind ik leuk
    Molletje +550
    dinsdag 13 november 2018 om 21:06
    Ok, dat is een ander verhaal... maar ik word wat moe van die kansloze opmerkingen over frikandel gebeuren, vandaar.

    Ja dat is denk ik wel een mede oorzaak, maar ook gewoon zijn fysiek en zijn privé beslommeringen (ziekte vrouw en later de scheiding)
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:59
    1 van de grote 4 uit onze tijd, die we nooit zullen vergeten.
    Vind ik leuk
    Sil95 +11462
    dinsdag 13 november 2018 om 19:07
    Heeft bij The Spurs naar mijn mening zijn beste periode gekend in zijn loopbaan (wat zijn buitenlandse avonturen betreft) Toch jammer dat zijn verblijf bij Tottenham al na twee jaar ten einde kwam. Vervolgens naar HSV gegaan en daar begon zijn aftakeling.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 19:14]
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34611
    dinsdag 13 november 2018 om 19:11
    Fysiek niet echt.
    Vind ik leuk
    derksen +8933
    dinsdag 13 november 2018 om 19:28
    Sorry deze moet even
    En 90 procent ouwehoeren en klagen op rvp al jaren lang
    Komt die
    Rvp heb meer gepresteerd in de PL dan elke andere Nederlandse voetballer ooit bij arsenal een fenomeen net als bergkamp dat was
    Vervolgens man united in zijn eentje kampioen maken met 46 goals zo iets in beker en competitie en Europese wedstrijden
    En nu doen of vd vaart messi van Tottenham was
    Whoeahahaahh
    Vind ik leuk
    Koeien +2756
    dinsdag 13 november 2018 om 20:26
    Nee sorry, deze hoeft helemaal niet. Je bent al net zo'n ouwe zeikstraal die niks van voetbal weet als je nickname.

    Niemand heeft het hier over RvP, bovendien is het nog maar de vraag of "hij het meest heeft gepresteerd in de PL". Dennis Bergkamp, v. Nistelrooy, zelfs Hasselbaink, maar ook andere posities zoals Stam, Van der Sar hebben zulke bijdragen geleverd aan hun club(s).

    En daar begint het probleem al, RvP was een spits en VdV was een middenvelder. Is van der Sar de grootste premier league kneus ever omdat hij niet 46 goals in een jaar scoorde?

    VdV was absoluut aan zijn top bij de Spurs en er is niks overdreven aan dat elke bal die hij aanraakte met superprecisie de juiste richting inging. Hij maakte spel waardoor zijn team kon scoren en dat was gewoon van wereldniveau.

    En nee, ook RvP heeft ManU niet in z'n eentje kampioen gemaakt, ook hij had vleugels en een spelmaker nodig.
    Vind ik leuk
    Mr. O +1092
    dinsdag 13 november 2018 om 22:18
    Wat een nutteloze en ongepaste post is dit Derksen. Te dom om te weten dat je off-topic bent gegaan waarschijnlijk.

    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 22:18]
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +2028
    dinsdag 13 november 2018 om 19:34
    Geboren om voor Spurs te spelen gaat wat ver. De PL vond ik net wat té fysiek voor hem. Niet voor niets haalde Harry Redknapp hem er vaak af in de 2e helft. Paste misschien beter in Spanje.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 19:55
    Denk dat hij meer doelt op het type spel dat ze voor ogen hadden en dat hij zich er vanaf dag één thuis voelde en ook met de fans en medespelers altijd een goede klik heeft gehad, puur qua competitie was de PL inderdaad niet ideaal voor een speler met zijn fysieke gesteldheid.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 19:53
    Was echt een baasje toendertijd mooie goals gescoord.
    We zijn een grootheid armer van de de grote 4 generatie 😞.
    Maar er gaan mooie tijden aankomen met het nieuwe enclave dat Koeman aan het smeden is.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2292
    dinsdag 13 november 2018 om 20:01
    Ik heb ze daar ook wel eens een heel ander geluid naar buiten horen brengen over v.d. Vaart.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 21:09
    Wie zijn 'ze'?
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2292
    woensdag 14 november 2018 om 00:50
    Media; teamleiding en zelfs sommige supporters.

    Zou jij toch moeten weten.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 00:55
    Van binnenuit de club eigenlijk niets noemenswaardigs; dat er in de media en van sommige supporters ook wel eens andere geluiden waren, is onvermijdelijk en zegt in dit geval weinig over hem, dat geldt voor zo'n beetje iedere speler die in Engeland actief is wel op enig moment.. Het is onzinnig om de suggestie te wekken dat er veel controverse rondom de speler Van der Vaart was tijdens de 2 seizoenen die hij bij Spurs speelde.

    Bij Redknapp, zijn medespelers en het overgrote deel van de fans hebben zijn voetbalkwaliteiten en waarde voor het team nooit ter discussie gestaan, het enige nadeel was zoals gezegd dat hij niet altijd de volle 90 minuten kon spelen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 01:15]
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2292
    woensdag 14 november 2018 om 08:33
    Ja en dat was ook de reden van kririek: het niet vol kunnen maken van de 90 minuten; en ik meen ook zijn blessuregevoeligheid.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:02
    Dat laatste niet, het overgrote deel van de tijd was hij gewoon beschikbaar bij Spurs en heeft misschien een handvol wedstrijden gemist door kleine blessures, zeker niet meer dan een gemiddelde speler.. En dat hij niet altijd 90 minuten speelde was ook nauwelijks een issue, omdat hij zo beslissend en goed was in de tijd die hij wel speelde.. De ene keer 70 of 80 minuten, maar er zijn ook een hoop wedstrijden die hij gewoon volledig speelde.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 13:03]
    Vind ik leuk
    Mcbc +124
    dinsdag 13 november 2018 om 22:12
    hij had beter langer bij sylvie moeten blijfen lekker wijf
    Vind ik leuk
    El Cazador +7618
    dinsdag 13 november 2018 om 23:35
    Mag die nu hij gestopt is wel broodje frikandel van Estana?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:45
    reakties uit engeland respect reakties uit nederland kroket en frikandel.uitslag 10-0 voor engeland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws