'Briljante move' van Ajax: 'Stiekem zijn ze Nederland in dat opzicht al ontstegen'

'Briljante move' van Ajax: 'Stiekem zijn ze Nederland in dat opzicht al ontstegen'

Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 07:22wo 14-11-2018 om 07:22

Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, is enthousiast over de American Dream van Ajax. Hij vindt het een goede zet dat de Amsterdammers voet aan de grond proberen te krijgen in de Verenigde Staten.

"Ik vind het een briljante move. Stiekem is Ajax de rest van Nederland in commercieel opzicht al ontstegen", zegt Van Oosterhout in de Volkskrant. "Ajax kijkt over de grenzen en durft groot te denken. Amerika is een ongekende groeimarkt. De Major Soccer League groeit als kool en wordt steeds sterker."

Van Oosterhout denkt dat Ajax kans van slagen heeft. "Je kunt Ajax het Klein Duimpje van Europa noemen als je het vergelijkt met Real Madrid, Barcelona of Manchester United. Maar Ajax is al decennia lang en wereldwijd bekend om het opleiden van talent. Het vermarkten van je expertise en reputatie als opleider in een land, waar ze zitten te springen om trainers die soccer kunnen ontwikkelen, kan veel opleveren."

De grote vraag is nu of Ajax-Feyenoord in New York de volgende stap is. "Bij elk bezoek aan New York sta ik weer verbaasd van de vele Nederlanders in die stad. En daar zitten ook captains of industry tussen. We moeten de aantrekkingskracht van de Eredivisie niet overschatten, maar het blijft een commerciële rekensom."

"Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray-Fenerbahçe in de Johan Cruijff Arena te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

AllAdIn +22404
woensdag 14 november 2018 om 07:27
Mogen de uit-supporters er dan wel bij zijn?
Vind ik leuk
Obl93 +2731
woensdag 14 november 2018 om 07:27
Fenerbahçe - Galatasaray in Nederland? Hou die onzin alsjeblieft daar. Als je nou echt wilt dat je stad gesloopt wordt, moet je echt specifiek deze wedstrijd uitkiezen.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:28
Die laatste alinea... Marketeers behoren rot een bijzondere species. Die weten het maaisel uit de Kuip nog aan de grote grazers in de Oostvaardersplassen te slijten.
Vind ik leuk
satesaus +1331
woensdag 14 november 2018 om 07:29
Wat een kolder. Vriendschappelijk misschien, maar never in comp verband.
Vind ik leuk
Vakkie D +4474
woensdag 14 november 2018 om 07:57
Is volgens de huidige regels niet toegestaan, maar het is de knvb niet vreemd om met zakken geld onder de tafel te schuiven
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:31
Ze kunnen beter die Doan aantrekken. Heb je gelijk half Japan achter je. Dat verdient zichzelf wel weer terug
Vind ik leuk
Vakkie D +4474
woensdag 14 november 2018 om 07:58
Moet ie wel spelen. Je zag het bij ono in zijn tijd bij feyenoord, erg veel aan verdient
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:33
Het zijn leuke verhalen, maar ik zou de onderliggende financiële cijfers wel eens willen zien. Hoeveel omzet wordt er nu werkelijk gegenereerd in die landen?


Als het gaat om de verkoop van merchandise, dan heb je er geen kantoor nodig, maar open je een winkel of zorg je dat een keten jouw spullen verkoopt.

Als het gaat om het binnenhalen van (sub)sponsoren: hoeveel omzet haal je daar nu dan uit? Bedrijven die wel daar zitten, maar niet hier.

Als het gaat om (zoals in de tekst staat) "het vermarkten van expertise van de jeugdopleiding", dan heb je daar ook geen kantoor voor nodig. Clubs/trainers die kennis op willen doen, kunnen zich dan ook gewoon in Amsterdam melden voor een betaalde cursus.

Als het gaat om het vroegtijdig vinden van talent, dan stuur je scouts op pad. Bij voorkeur scouts die de regionale situatie goed kennen en waar je een band mee hebt uit het verleden.

Ik vind het - en echt niet alleen van Ajax - een beetje egotripperij. En lijkt me het commerciële effect te verwaarlozen.

En dat gedoe over toppers in een ander land laten spelen: iedereen die dat serieus overweegt, mogen ze van mij TBS geven.
edit: tenzij het gaat over De Toppers... die kunnen niet ver weg genoeg gaan spelen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 07:45]
Vind ik leuk
Breezer4u +1901
woensdag 14 november 2018 om 07:35
Ik zal zeggen, koop aandelen Ajax. Kun je op de adh vergadering mooi om toelichting vragen..
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:38
Haha... dat is me net een stap te ver. Ik kan altijd respect opbrengen voor de concullega's en zelfs waardering voor goede prestaties (zoals nu in de CL), maar aandeelhouder worden? Nee.

:-)
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:43
Om juist daar een kantoor te openen is uiteraard voor de publiciteit en het aanzien. Staat zo lullig als je een thuiswerker uit Spokane in dienst neemt.
Vind ik leuk
Morris +23599
woensdag 14 november 2018 om 07:44
dat je sceptisch bent oke..

Maar wellicht eerst even afwachten wat het effect is voordat je alles afschiet en mensen TBS gunt.

je schrijft veel maar zegt weinig. ik mis echt goede onderbouwing om je gedachtegang te steunen.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:45
Wat wil je weten, vriend?

Vind ik leuk
Morris +23599
woensdag 14 november 2018 om 07:46
harde feiten, wat maakt dat wat jij vindt, klopt...

Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:53
Dat is precies het punt wat ik in mijn openingszin aangeef: "ik zou de onderliggende cijfers wel eens willen zien."

Als ik daar zie dat het een gezonde business is, dan ben ik de eerste om toe te geven dat ze het slim hebben aangepakt.

Verder geef ik per onderdeel toch redelijk concreet aan wat mijn bedenkingen zijn.

De TBS is natuurlijk een geintje en - als je goed leest - gaat niet over het kantoor van Ajax in New York maar over die beweging die er ineens is om topwedstrijden uit het land van herkomst te tillen en elders te laten spelen. Hier worden Ajax-Feyenoord en Galatasaray-Fenerbahçe genoemd, maar onlangs was er ook al wat te doen over Barelona-Real Madrid in New York.
Het zijn voorstellen van uitsluitend op geld beluste wolven, die geen enkel gevoel meer hebben bij de sport en de supporters. Slecht idee.
Vind ik leuk
Morris +23599
woensdag 14 november 2018 om 07:59
Het zijn voorstellen van uitsluitend op geld beluste wolven, die geen enkel gevoel meer hebben bij de sport en de supporters.

onder welke steen kom je vandaan?

Geld regeert al jaren het voetbal. De nostalgie van de jaren 70 is echt weg.
Die hele super league is het beste voorbeeld.
Laat staan onze oud voorzitter van de FIFA.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 08:09
Dat het al jaren zo is, hoeft toch niet te betekenen dat je het allemaal leuk moet gaan vinden?

Ik ben niet naïef. Het is een bedrijfstak waar veel geld in omgaat en ook mijn club bestaat bij de gratie van dat geld. Maar sommige dingen mogen toch ook nog wel een beetje beschermd worden. Of niet?
Vind ik leuk
Morris +23599
woensdag 14 november 2018 om 20:29
Ik begrijp je wel maar vanuit een vorm van eer gevoel de boot missen is een doodsteek voor de club.
Zolang de clubs de puppets zijn, kan je niet anders dan mee vechten om de centen
Vind ik leuk
2cents +59191
woensdag 14 november 2018 om 08:21
Ajax haalt dit jaar 2 miljoen op aan sponsoring uit China. Volgend jaar gaat dat naar 3. En is dus groeiende.

Dat is al gelijk of meer dan dat andere ploegen in ons land van de hoofdsponsor vangen.

Daar komt de groei in bekendheid nog eens bij. Op een Chinese variant van twitter had Ajax vorige zomer al 1,2 miljoen volgers. Peanuts in zo’n groot land, maar vergelijk het met de volgers op Twitter. En volgers betekent advertentie inkomsten.
[Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 08:21]
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 08:55
Bedankt. Dat zijn goede cijfers. Doen ze dus prima.
Vind ik leuk
Bontscoach +445
woensdag 14 november 2018 om 10:23
Je hebt gelijk.

De man kletst enorm uit zijn nek. Nederlands voetbal is de vierde divisie van Europa geworden. En wie 65 jaar geleden de EC II won, interesseert echt niemand meer behalve een paar navelstaarders. Denken dat je als club nog echt serieus genomen wordt wanneer je al 20 jaar niks presteert, is niet zo slim.

De commercie (de echte) wil alleen bij de beste horen, dus bij de PL en de PD.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:38
'Maar het blijft gewoon een commerciële rekensom', en hier gaat het voetbal dus kapot aan....
Vind ik leuk
Kopstootje +9536
woensdag 14 november 2018 om 07:48
Zuid Afrika was ook een groot doorslaand succes.

Plukken ze nu nog de vruchten van.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:51
Die Feyenoorders weten niet eens wat reizen buiten Nederland inhoud!
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 07:55
Ajax-Feyenoord in Amerika.De commercie verneukt de supporters.
Vind ik leuk
Korm +39425
woensdag 14 november 2018 om 08:01
"Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray-Fenerbahçe in de Johan Cruijff Arena te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."

leuk voor de supporters (NOT), denk dat niemand hierom staat te springen tenzij je de kosten betaald voor de seizoenskaarthouders..
Vind ik leuk
Degier +1503
woensdag 14 november 2018 om 08:05
Feyenoord-Ajax in New York: American dream on.
Vind ik leuk
Corse996 +1650
woensdag 14 november 2018 om 08:17
Dit is het ergste soort binnen het voetbal. Alles uitbuiten en graaien maar. Een klassieker in Amerika? Net of de supporters er helemaal niet meer toe doen. Maar zo denken ze ook echt. Net zo lief een stadion vol dagjes mensen. Als de kassa maar rinkelt. Uiteindelijk de doodsteek voor het voetbal.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 14:03
Gewoon een vriendschappelijk duelletje zoals de grote clubs uit de grotere competities al jáááááááren doen tijdens de winterstop of voorbereiding. Niets om het voetbal gelijk dood te verklaren negatieve paniekzaaiende pannenkoek. Is Afghanistan niets voor jou?
Daar blijft al 1000 jaar alles hetzelfde.

Vind ik leuk
Corse996 +1650
woensdag 14 november 2018 om 14:19
Goeie reactie man. Negatieve paniekzaaiende pannenkoek? En wie ben jij dan wel stumpertje? Er is niks negatiefs aan, gewoon de realiteit slobber.
Vind ik leuk
vrijdag 16 november 2018 om 08:17
Ik leg het je toch uit domoor.
Vind ik leuk
Shelbourne +5860
woensdag 14 november 2018 om 08:22
Briljant, ongekend. De rest van de Eredivisie is ook al bezig met buitenlandse markten. Maar goed, Ajax is zijn tijd ver vooruit
Vind ik leuk
Gilze +755
woensdag 14 november 2018 om 08:29
Als Ajax Feyenoord in usa gespeeld word dan zal Mn seizoenkaart wel 50% goedkoper worden
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 08:38
Sportmarketingbureau Triple Double .... laat Bob zich lekker met darts bezig gaan houden.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1083
woensdag 14 november 2018 om 08:41
De VS zit echt niet te wachten op Ajax, dit is een waste of time and money
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 09:38
De klassieke in New York?
Dan toch wel met uit-publiek, mag ik hopen.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 14:54
Haha, wat een onzin, wat denkt zo'n directeur van een goedlopend marketingbureau wel niet. Dat hij er verstand van heeft? Ongekend dat hij niet eerst advies is komen inwinnen op VP, waar iedereen, maakt niet uit welk onderwerp, het altijd beter weet. Pff....amateur.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws