'Briljante move' van Ajax: 'Stiekem zijn ze Nederland in dat opzicht al ontstegen'

    'Briljante move' van Ajax: 'Stiekem zijn ze Nederland in dat opzicht al ontstegen'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 07:22wo 14-11-2018 om 07:22

    Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, is enthousiast over de American Dream van Ajax. Hij vindt het een goede zet dat de Amsterdammers voet aan de grond proberen te krijgen in de Verenigde Staten.

    "Ik vind het een briljante move. Stiekem is Ajax de rest van Nederland in commercieel opzicht al ontstegen", zegt Van Oosterhout in de Volkskrant. "Ajax kijkt over de grenzen en durft groot te denken. Amerika is een ongekende groeimarkt. De Major Soccer League groeit als kool en wordt steeds sterker."

    Van Oosterhout denkt dat Ajax kans van slagen heeft. "Je kunt Ajax het Klein Duimpje van Europa noemen als je het vergelijkt met Real Madrid, Barcelona of Manchester United. Maar Ajax is al decennia lang en wereldwijd bekend om het opleiden van talent. Het vermarkten van je expertise en reputatie als opleider in een land, waar ze zitten te springen om trainers die soccer kunnen ontwikkelen, kan veel opleveren."

    De grote vraag is nu of Ajax-Feyenoord in New York de volgende stap is. "Bij elk bezoek aan New York sta ik weer verbaasd van de vele Nederlanders in die stad. En daar zitten ook captains of industry tussen. We moeten de aantrekkingskracht van de Eredivisie niet overschatten, maar het blijft een commerciële rekensom."

    "Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray-Fenerbahçe in de Johan Cruijff Arena te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Plaats een reactie

    AllAdIn +19346
    woensdag 14 november 2018 om 07:27
    Mogen de uit-supporters er dan wel bij zijn?
    Vind ik leuk
    Obl93 +2548
    woensdag 14 november 2018 om 07:27
    Fenerbahçe - Galatasaray in Nederland? Hou die onzin alsjeblieft daar. Als je nou echt wilt dat je stad gesloopt wordt, moet je echt specifiek deze wedstrijd uitkiezen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:28
    Die laatste alinea... Marketeers behoren rot een bijzondere species. Die weten het maaisel uit de Kuip nog aan de grote grazers in de Oostvaardersplassen te slijten.
    Vind ik leuk
    satesaus +979
    woensdag 14 november 2018 om 07:29
    Wat een kolder. Vriendschappelijk misschien, maar never in comp verband.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3486
    woensdag 14 november 2018 om 07:57
    Is volgens de huidige regels niet toegestaan, maar het is de knvb niet vreemd om met zakken geld onder de tafel te schuiven
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:31
    Ze kunnen beter die Doan aantrekken. Heb je gelijk half Japan achter je. Dat verdient zichzelf wel weer terug
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3486
    woensdag 14 november 2018 om 07:58
    Moet ie wel spelen. Je zag het bij ono in zijn tijd bij feyenoord, erg veel aan verdient
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:32
    Ja daarom zal PSV nu misschien 3 records gaan vestigen: A. Best debuterende coach. B. Meeste overwinningen op rij. 3. 5x kampioen van NL. Het komt vast allemaal goed bij Ajax. In het buitenland. Welteverstaan.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:36
    Misschien...
    Vind ik leuk
    Op afstand +807
    woensdag 14 november 2018 om 07:46
    Je bent vergeten langs de uitdeelpost voor hersenen te gaan.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:56
    (Zoiets bestaat niet; jij bent het bewijs.)
    Edit Ok, ik stond achteraan, waarschijnlijk, wat is je punt?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 08:37]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:56
    Feyenoord was vorig jaar kampioen pannenkoek.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3486
    woensdag 14 november 2018 om 07:59
    2 jaar terig, maar goed punt
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 11:14
    Vorig jaar was Feyenoord kampioen, dat klopt. Of was PSV in 2017 kampioen? Volgens mij zijn ze dat in 2018 geworden
    Vind ik leuk
    base +2401
    woensdag 14 november 2018 om 08:06
    Vorig jaar ?
    Nee jij volgt het voetbal goed genoeg om mee te praten. 😂😂😂
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +5993
    woensdag 14 november 2018 om 08:38
    Eigenlijk klopt het wel want het is nog 2018 haha...

    In mei 2017 werd Feyenoord kampioen.

    Al is dit een non-discussie eigenlijk
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    WTF? 2017 was vorig jaar tamme.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:31
    Je hebt gelijk, maar het blijft natuurlijk even erg, die 5x.
    Vind ik leuk
    base +2401
    woensdag 14 november 2018 om 08:05
    En maar blijven roepen dat Ajacieden arrogant zijn en de grootste mond hebben.
    Op dat punt zijn we al ingehaald door Psv blijkt maar weer.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:08
    dus als Ajax geen kampioen wordt dan is het automatisch psv?? Want ik neem aan dat je dat bedoelt met 5x kampioen van Nederland, maar het was toch echt Feyenoord die 2 jaar geleden kampioen werd. Menneke toch!!

    Edit VP : Reactie aangepast.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 09:28]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:35
    Toegegeven. Het was een beetje dom van mij. Niet zo'n beetje.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:24
    Zonder Europese prestaties heb je hier niet veel aan.Het is Europa wat telt in de grote jongenswereld.
    Vind ik leuk
    Echt? +4150
    woensdag 14 november 2018 om 15:51
    En de laatste Nederlandse ploeg met een Europese beker was.......
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 16:03
    Dat zijn wel hele oude koeien die je uit de sloot haalt.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +660
    woensdag 14 november 2018 om 09:04
    Wat bedoel je met 5x kampioen?
    Vind ik leuk
    mortagon +1239
    woensdag 14 november 2018 om 09:11
    En D. Niks presteren in europa
    Vind ik leuk
    Emnu +5592
    woensdag 14 november 2018 om 12:23
    5 x kampioen?

    Voorlopig staat de teller op 1, of was je in al je opwinding dat Ajax al vier jaar geen prijzen heeft vergeten dat Feyenoord kampioen was in 2017?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:57
    In was in paniek, nu niet meer.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:33
    Het zijn leuke verhalen, maar ik zou de onderliggende financiële cijfers wel eens willen zien. Hoeveel omzet wordt er nu werkelijk gegenereerd in die landen?


    Als het gaat om de verkoop van merchandise, dan heb je er geen kantoor nodig, maar open je een winkel of zorg je dat een keten jouw spullen verkoopt.

    Als het gaat om het binnenhalen van (sub)sponsoren: hoeveel omzet haal je daar nu dan uit? Bedrijven die wel daar zitten, maar niet hier.

    Als het gaat om (zoals in de tekst staat) "het vermarkten van expertise van de jeugdopleiding", dan heb je daar ook geen kantoor voor nodig. Clubs/trainers die kennis op willen doen, kunnen zich dan ook gewoon in Amsterdam melden voor een betaalde cursus.

    Als het gaat om het vroegtijdig vinden van talent, dan stuur je scouts op pad. Bij voorkeur scouts die de regionale situatie goed kennen en waar je een band mee hebt uit het verleden.

    Ik vind het - en echt niet alleen van Ajax - een beetje egotripperij. En lijkt me het commerciële effect te verwaarlozen.

    En dat gedoe over toppers in een ander land laten spelen: iedereen die dat serieus overweegt, mogen ze van mij TBS geven.
    edit: tenzij het gaat over De Toppers... die kunnen niet ver weg genoeg gaan spelen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 07:45]
    Vind ik leuk
    Breezer4u +1788
    woensdag 14 november 2018 om 07:35
    Ik zal zeggen, koop aandelen Ajax. Kun je op de adh vergadering mooi om toelichting vragen..
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:38
    Haha... dat is me net een stap te ver. Ik kan altijd respect opbrengen voor de concullega's en zelfs waardering voor goede prestaties (zoals nu in de CL), maar aandeelhouder worden? Nee.

    :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:43
    Om juist daar een kantoor te openen is uiteraard voor de publiciteit en het aanzien. Staat zo lullig als je een thuiswerker uit Spokane in dienst neemt.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:43
    In het begin zullen ze wel wat luitjes weten te vinden, maar eigenlijk kopiëren ze Real Madrid, dat sinds aug een vestiging heeft in NY. Op de lange termijn is de zaak twijfelachtig, tenzij Ajax net zo bekend wordt als Real..
    Vind ik leuk
    Morris +23317
    woensdag 14 november 2018 om 07:44
    dat je sceptisch bent oke..

    Maar wellicht eerst even afwachten wat het effect is voordat je alles afschiet en mensen TBS gunt.

    je schrijft veel maar zegt weinig. ik mis echt goede onderbouwing om je gedachtegang te steunen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:45
    Wat wil je weten, vriend?

    Vind ik leuk
    Morris +23317
    woensdag 14 november 2018 om 07:46
    harde feiten, wat maakt dat wat jij vindt, klopt...

    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:53
    Dat is precies het punt wat ik in mijn openingszin aangeef: "ik zou de onderliggende cijfers wel eens willen zien."

    Als ik daar zie dat het een gezonde business is, dan ben ik de eerste om toe te geven dat ze het slim hebben aangepakt.

    Verder geef ik per onderdeel toch redelijk concreet aan wat mijn bedenkingen zijn.

    De TBS is natuurlijk een geintje en - als je goed leest - gaat niet over het kantoor van Ajax in New York maar over die beweging die er ineens is om topwedstrijden uit het land van herkomst te tillen en elders te laten spelen. Hier worden Ajax-Feyenoord en Galatasaray-Fenerbahçe genoemd, maar onlangs was er ook al wat te doen over Barelona-Real Madrid in New York.
    Het zijn voorstellen van uitsluitend op geld beluste wolven, die geen enkel gevoel meer hebben bij de sport en de supporters. Slecht idee.
    Vind ik leuk
    Morris +23317
    woensdag 14 november 2018 om 07:59
    Het zijn voorstellen van uitsluitend op geld beluste wolven, die geen enkel gevoel meer hebben bij de sport en de supporters.

    onder welke steen kom je vandaan?

    Geld regeert al jaren het voetbal. De nostalgie van de jaren 70 is echt weg.
    Die hele super league is het beste voorbeeld.
    Laat staan onze oud voorzitter van de FIFA.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:09
    Dat het al jaren zo is, hoeft toch niet te betekenen dat je het allemaal leuk moet gaan vinden?

    Ik ben niet naïef. Het is een bedrijfstak waar veel geld in omgaat en ook mijn club bestaat bij de gratie van dat geld. Maar sommige dingen mogen toch ook nog wel een beetje beschermd worden. Of niet?
    Vind ik leuk
    Morris +23317
    woensdag 14 november 2018 om 20:29
    Ik begrijp je wel maar vanuit een vorm van eer gevoel de boot missen is een doodsteek voor de club.
    Zolang de clubs de puppets zijn, kan je niet anders dan mee vechten om de centen
    Vind ik leuk
    2cents +57860
    woensdag 14 november 2018 om 08:21
    Ajax haalt dit jaar 2 miljoen op aan sponsoring uit China. Volgend jaar gaat dat naar 3. En is dus groeiende.

    Dat is al gelijk of meer dan dat andere ploegen in ons land van de hoofdsponsor vangen.

    Daar komt de groei in bekendheid nog eens bij. Op een Chinese variant van twitter had Ajax vorige zomer al 1,2 miljoen volgers. Peanuts in zo’n groot land, maar vergelijk het met de volgers op Twitter. En volgers betekent advertentie inkomsten.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 08:21]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:55
    Bedankt. Dat zijn goede cijfers. Doen ze dus prima.
    Vind ik leuk
    Bontscoach +401
    woensdag 14 november 2018 om 10:23
    Je hebt gelijk.

    De man kletst enorm uit zijn nek. Nederlands voetbal is de vierde divisie van Europa geworden. En wie 65 jaar geleden de EC II won, interesseert echt niemand meer behalve een paar navelstaarders. Denken dat je als club nog echt serieus genomen wordt wanneer je al 20 jaar niks presteert, is niet zo slim.

    De commercie (de echte) wil alleen bij de beste horen, dus bij de PL en de PD.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:38
    'Maar het blijft gewoon een commerciële rekensom', en hier gaat het voetbal dus kapot aan....
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    woensdag 14 november 2018 om 07:48
    Zuid Afrika was ook een groot doorslaand succes.

    Plukken ze nu nog de vruchten van.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:51
    Die Feyenoorders weten niet eens wat reizen buiten Nederland inhoud!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:55
    Ajax-Feyenoord in Amerika.De commercie verneukt de supporters.
    Vind ik leuk
    Korm +37680
    woensdag 14 november 2018 om 08:01
    "Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray-Fenerbahçe in de Johan Cruijff Arena te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."

    leuk voor de supporters (NOT), denk dat niemand hierom staat te springen tenzij je de kosten betaald voor de seizoenskaarthouders..
    Vind ik leuk
    Degier +571
    woensdag 14 november 2018 om 08:05
    Feyenoord-Ajax in New York: American dream on.
    Vind ik leuk
    Corse996 +1614
    woensdag 14 november 2018 om 08:17
    Dit is het ergste soort binnen het voetbal. Alles uitbuiten en graaien maar. Een klassieker in Amerika? Net of de supporters er helemaal niet meer toe doen. Maar zo denken ze ook echt. Net zo lief een stadion vol dagjes mensen. Als de kassa maar rinkelt. Uiteindelijk de doodsteek voor het voetbal.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:03
    Gewoon een vriendschappelijk duelletje zoals de grote clubs uit de grotere competities al jáááááááren doen tijdens de winterstop of voorbereiding. Niets om het voetbal gelijk dood te verklaren negatieve paniekzaaiende pannenkoek. Is Afghanistan niets voor jou?
    Daar blijft al 1000 jaar alles hetzelfde.

    Vind ik leuk
    Corse996 +1614
    woensdag 14 november 2018 om 14:19
    Goeie reactie man. Negatieve paniekzaaiende pannenkoek? En wie ben jij dan wel stumpertje? Er is niks negatiefs aan, gewoon de realiteit slobber.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:17
    Ik leg het je toch uit domoor.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +5001
    woensdag 14 november 2018 om 08:22
    Briljant, ongekend. De rest van de Eredivisie is ook al bezig met buitenlandse markten. Maar goed, Ajax is zijn tijd ver vooruit
    Vind ik leuk
    Gilze +557
    woensdag 14 november 2018 om 08:29
    Als Ajax Feyenoord in usa gespeeld word dan zal Mn seizoenkaart wel 50% goedkoper worden
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:38
    Sportmarketingbureau Triple Double .... laat Bob zich lekker met darts bezig gaan houden.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +1138
    woensdag 14 november 2018 om 08:41
    De VS zit echt niet te wachten op Ajax, dit is een waste of time and money
    Vind ik leuk
    alaaf +1629
    woensdag 14 november 2018 om 08:52
    Usa gaat nooit iets worden, dat probeert men al 40 jaar. Vergeefse moeite
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 09:38
    De klassieke in New York?
    Dan toch wel met uit-publiek, mag ik hopen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:05
    Het is slim om dat kantoor in NY te plaatsen zo directe communicatie mogelijk met sponsoren en directe aansturing van je shops.

    Verder zal die klassieker wel gespeeld kunnen worden in NY alleen zal het net als de Real- Barca en United- City het plaats vinden voor of na het seizoen tijdens zal (hoop ik ) toch echt nooit gebeuren.

    Fenerbahce- Galatasaray in de JC arena is nog niet eens zo gek gezien het aantal Turkse fans in Nederland, alleen zal dat ook in het voor of na seizoen zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:54
    Haha, wat een onzin, wat denkt zo'n directeur van een goedlopend marketingbureau wel niet. Dat hij er verstand van heeft? Ongekend dat hij niet eerst advies is komen inwinnen op VP, waar iedereen, maakt niet uit welk onderwerp, het altijd beter weet. Pff....amateur.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws