'Briljante move' van Ajax: 'Stiekem zijn ze Nederland in dat opzicht al ontstegen'

14 november 2018 om 07:22

Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, is enthousiast over de American Dream van Ajax. Hij vindt het een goede zet dat de Amsterdammers voet aan de grond proberen te krijgen in de Verenigde Staten.

"Ik vind het een briljante move. Stiekem is Ajax de rest van Nederland in commercieel opzicht al ontstegen", zegt Van Oosterhout in de Volkskrant. "Ajax kijkt over de grenzen en durft groot te denken. Amerika is een ongekende groeimarkt. De Major Soccer League groeit als kool en wordt steeds sterker."

Van Oosterhout denkt dat Ajax kans van slagen heeft. "Je kunt Ajax het Klein Duimpje van Europa noemen als je het vergelijkt met Real Madrid, Barcelona of Manchester United. Maar Ajax is al decennia lang en wereldwijd bekend om het opleiden van talent. Het vermarkten van je expertise en reputatie als opleider in een land, waar ze zitten te springen om trainers die soccer kunnen ontwikkelen, kan veel opleveren."

De grote vraag is nu of Ajax-Feyenoord in New York de volgende stap is. "Bij elk bezoek aan New York sta ik weer verbaasd van de vele Nederlanders in die stad. En daar zitten ook captains of industry tussen. We moeten de aantrekkingskracht van de Eredivisie niet overschatten, maar het blijft een commerciële rekensom."

"Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray-Fenerbahçe in de Johan Cruijff Arena te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."