Lof voor Ajax: 'Bij Feyenoord voor gek verklaard, maar legde ons geen windeieren'

Lof voor Ajax: 'Bij Feyenoord voor gek verklaard, maar legde ons geen windeieren'

Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 08:36wo 14-11-2018 om 08:36

Sportmarketeer en voormalig Feyenoord- en Eredivisie CV-directeur Chris Woerts is blij verrast dat Ajax de stap maakt naar de Verenigde Staten. Hij denkt dat er veel te winnen valt voor de Amsterdammers.

"De wereld verandert en daar moet je als club op inspelen. Nederland is een kleine markt. De mogelijke groei zit hem in Europa en de rest van de wereld", zegt Woerts in De Telegraaf. "Als directeur van Feyenoord werd ik voor gek verklaard dat we na de komst van Shinji Ono allerlei winkels in Japan openden. Maar dat heeft ons destijds geen windeieren gelegd."

Het is wel belangrijk dat Ajax zichtbaar wordt, stelt Woerts. "Je zult daar eens in de zoveel tijd met je eerste elftal en de jeugdopleiding aanwezig moeten zijn. De Engelse clubs doen dat voorbeeldig. Die reizen voor het seizoen van Azië naar Australië en Amerika. De staf zal concessies moeten doen aan de commercie. En daarom is het goed dat Ajax in januari deelneemt aan de Florida Cup."

Woerts krijgt bijval van sportmarketeer Marcel Beerthuizen. "Ajax kan alleen nog groeien in het buitenland. De tv-gelden liggen vast, de club heeft al grote sponsorcontracten in Nederland. Het verdienmodel is beperkt", zegt Beerthuizen in de Volkskrant. "In Azië heeft Ajax al grote sponsorcontracten gesloten en voetbalscholen opgericht in China. Amerika ontsluiten is een logische, volgende stap."

Beerthuizen erkent dat de naamsbekendheid van Ajax in de Verenigde Staten nu nog klein is. "Maar wie kende Joop van den Ende in New York voor hij musicals op Broadway ging produceren? Jaap van Zweden is een geliefde dirigent in New York. Waarom kan Ajax dan niet Amerika veroveren?"

Lees meer over: Eredivisie Ajax

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws