PSV-talent: 'Zoals het er nu uitziet, is het niet echt positief voor mij'

    PSV-talent: 'Zoals het er nu uitziet, is het niet echt positief voor mij'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 12:39wo 14-11-2018 om 12:39

    Armando Obispo zit voor het eerst bij de selectie van Jong Oranje. Bij PSV krijgt de verdediger nog niet al te veel speeltijd. Obispo ziet daar ook niet zo snel verandering in komen, maar heeft nog niet nagedacht over een eventuele verhuur.

    Obispo noemt het 'moeilijk in te schatten' wat hij van zijn seizoen bij PSV moet verwachten. "Zoals het er nu uitziet, is het niet echt positief voor mij. Zo eerlijk moet je gewoon zijn", stelt hij voor de camera van Omroep Brabant. "Maar ik blijf keihard werken en hopen dat ik mijn plekje kan afdwingen."

    De verdediger verklaart nog niet met trainer Mark van Bommel over een eventueel tijdelijk vertrek te hebben gesproken. "Nee, daar heb ik het nog niet met hem over gehad. Ik speelt tot nu toe mijn wedstrijden bij Jong PSV. Ik hou wel wedstrijdritme en dat is het belangrijkste. In de winter zien we wel weer verder."

    Poll

    Doet PSV er goed aan Obispo in de winterstop te verhuren?

    (1052 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 14 november 2018 om 12:42
    Volgens Aad de Mos was ie beter dan De Ligt haha!
    Vind ik leuk
    Asarkan +133
    woensdag 14 november 2018 om 12:44
    Hij heeft ook niet echt een kans gehad om dat te bewijzen. Al moeten we Aad ook niet al te serieus nemen
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    Er waren ook PSV'ers die hem de hemel in prijsde en zeiden dat ie beter was onder andere de Napolitanos haha!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:58
    Daar is Aad al op terug gekomen

    Volgens een van zijn grootste fans, Aad de Mos, heeft PSV het deels aan zichzelf te wijten dat Obispo nog niet klaar is voor een basisplek in de hoofdmacht. “Ik ben altijd gecharmeerd geweest van zijn kwaliteiten”, zegt De Mos tegen ELF Voetbal.

    “Tussen twaalf en zestien gaat er vaak iets mis in de jeugdopleiding. Trainers zijn te weinig creatief. Ze zijn met hun eigen carrière bezig. Jeugdtrainers willen de bestuurskamer binnenkomen en zeggen dat ze gewonnen hebben. Maar wie er eigenlijk had moeten winnen, was Obispo.”


    DE MOS KRITISCH OP JEUGDTRAINERS PSV: "NIET ZIJ, MAAR OBISPO HAD MOETEN WINNEN"
    Beter dan Matthijs de Ligt, oordeelde Aad de Mos een jaar geleden stellig over Armando Obispo. Ietwat prematuur, erkent de oud-trainer van onder meer PSV en Ajax nu. Maar Obispo had verder kunnen zijn in zijn ontwikkeling wanneer PSV tijdig de weerstand had verhoogd, meent De Mos. “Obispo had geen centrale verdediger naast hem nodig gehad tussen zijn twaalfde en zestiende levensjaar.”

    Armando Obispo speelde al bij PSV toen Mark van Bommel nog een middenvelder van FC Barcelona was, toen de grote talenten op De Herdgang Ibrahim Afellay en Ismaïl Aissati heetten, en toen Amerika nog wachtte op zijn eerste zwarte én eerste oranje president.

    Volgens een van zijn grootste fans, Aad de Mos, heeft PSV het deels aan zichzelf te wijten dat Obispo nog niet klaar is voor een basisplek in de hoofdmacht. “Ik ben altijd gecharmeerd geweest van zijn kwaliteiten”, zegt De Mos tegen ELF Voetbal.

    “Tussen twaalf en zestien gaat er vaak iets mis in de jeugdopleiding. Trainers zijn te weinig creatief. Ze zijn met hun eigen carrière bezig. Jeugdtrainers willen de bestuurskamer binnenkomen en zeggen dat ze gewonnen hebben. Maar wie er eigenlijk had moeten winnen, was Obispo.”



    HOGERE WEERSTAND
    De oplossing volgens De Mos: de weerstand verhogen. “Zeker bij topclubs heeft de jeugd vaak veel balbezit. De fout die veel trainers maken is dat ze hun verdedigers niet één op één laten verdedigen. Obispo was zo goed tussen zijn twaalfde en zestiende levensjaar, die had helemaal geen verdediger naast hem nodig. Hij had aan zijn verdedigende kwaliteiten kunnen sleutelen als ze hem iedere wedstrijd alleen in het centrum hadden gezet. Of een paar wedstrijden als verdedigende middenvelder.”

    Naar de smaak van De Mos grijpt PSV bovendien iets te graag naar de transfermarkt. “Hij heeft pech dat PSV spelers koopt voor die positie. Schwaab, Isimat, nu die Australiër. Ajax zet daar gelijk De Jong of De Ligt neer. Die hebben ook foutjes gemaakt. De Ligt is nu verder dan Obispo, terwijl ze in dezelfde leeftijdscategorie zitten. Maar ook jongens als Schuurs en De Ligt hebben problemen met verdedigen. Ze missen vaak de finesses van goed verdedigen, omdat ze in de jeugd altijd moeten opbouwen. In internationale toernooien zie je dat terug.”

    Bij balbezit zijn er in Nederland nauwelijks betere dan Obispo, meent De Mos. “Opbouwend heeft hij geweldige kwaliteiten. Een schitterend linkerbeen, hij kan goed inschuiven, en legt de bal over veertig meter op je stropdas. Maar verdedigend komt hij ervaring tekort. Hij wil altijd de bal hebben. Dat hoeft niet altijd. Soms zit hij ernaast omdat hij de bal te graag wil hebben. Soms kun je beter je tegenstander voor je houden en meelopen. Dat schat hij verkeerd in. Hij zal nog veel boterhammen moeten eten op het trainingsveld.”

    En op huurbasis verkassen, adviseert De Mos. Naar de Eredivisie. “Of naar België, dat zou ook een goed idee zijn. Hij moet verkassen naar een club die altijd onder druk staat. ADO bijvoorbeeld, of VVV-Venlo. Dat soort clubs. Vlieguren maken. Hij moet zijn zwakke punten wegpoetsen en laten zien dat hij goed genoeg is voor PSV.”
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 14:11]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:00
    Omdat ik iets zeg wat je niet zint ben ik een trol haha, je bent weer op je teentjes getrapt xD
    Vind ik leuk
    2cents +57908
    woensdag 14 november 2018 om 14:07
    Goed verhaal, ware het niet dat Aad die woorden gebruikte toen Obispo 18 was. Dan nu wijzen naar de periode van zijn 12-16e is echt onzin.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:12
    Wat ik net zeg tegen Spaanse Mug, Aad de Mos praat dagelijks de meeste onzin en wanneer ie weet dat ie weer onzin heeft lopen ratelen gaat ie weer excuses zoeken om zijn onzin recht te praten.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:12
    Graag inhoudelijke discussie en niet op de man af.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:23
    en nog maar met een ajax bril word alles anders
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:25
    en nog maar door een ajax bril bekeken is alles immers anders
    Vind ik leuk
    Tismewat +78
    woensdag 14 november 2018 om 16:51
    Ja, je lacht wat af, nu nog even werken aan je grammatica want die is ook lachwekkend.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:38
    Ja, je lacht wat af. (punt) Nu nog even....

    Jouw zinsopbouw is ook niet alles ;)
    Vind ik leuk
    Tismewat +78
    donderdag 15 november 2018 om 10:34
    Nou, in ieder geval taal technisch in orde. Daar waar je een rustmoment in een zin aanbrengt, kun je een komma gebruiken. Punt was niet noodzakelijk, maar nu wel gemaakt :-)
    Vind ik leuk
    Asarkan +133
    woensdag 14 november 2018 om 19:00
    Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ie vaker een inval beurt kreeg. Zeker als je met 3 doelpunten verschil voorstaat.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:47
    Als hij zo goed als De Ligt was geweest had hij dat allang bewezen en had hij Viergever allang uit de basis gehouden.
    Vind ik leuk
    Fritske01 +3141
    woensdag 14 november 2018 om 12:50
    Viergever heeft veel meer gogme en ervaring. Die speel je er als jonge speler zomaar niet uit. Als Isi daar nog had gestaan was het verhaal anders geweest.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:54
    Wanneer die Obispo echt zo goed zou zijn dan had ie Viergever eruit gespeeld, de verdediger speelt namelijk.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:15
    Obispo is nog niet goed genoeg voor PSV 1, moet in de winter verhuurd worden aan een club als VVV, NAC, etc. dan kan je pas zien of hij kan verdedigen in de KKD wordt hij in ieder geval niet beter.
    Vind ik leuk
    appeltje +1645
    woensdag 14 november 2018 om 15:10
    En ook daar speelt hij niet geweldig.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:13
    Klopt, maar daar heeft die vaak ook echt matige spelers om zich heen staan, een aantal bij jong PSV komen echt zwaar tekort..
    Vind ik leuk
    Bergwag +951
    woensdag 14 november 2018 om 22:58
    Viergever kan heel goed heel hard achteruit lopen. Als die obispo iets beter instapt ipv op anderhalve meter van de spits zo snel mogelijk achteruit te lopen zou ik m al opstellen
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 22:59]
    Vind ik leuk
    Mr bien +4011
    woensdag 14 november 2018 om 12:59
    En daar hoef je nog geen eens heel goed voor te zijn
    Vind ik leuk
    Asarkan +133
    woensdag 14 november 2018 om 19:02
    Ik had verwacht/gehoopt dat als je met 3 doelpunten verschil voorstaat, hij wel een inval beurt zou krijgen. Helaas is dat niet het geval
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    Als aad iets zegt, resulteert het altijd in het tegenovergestelde.
    Tot op heden geef ik hem dus geen ongelijk 😁.
    Vind ik leuk
    Emnu +5410
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    Volgens kopstootje nog steeds...
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:51
    Ja maar Kopstootje en Utca030 moeten ze opnemen in een instelling die zijn beiden niet goed.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:05
    Die 2 zijn de meest oprechte en integere mensen op dit forum!! Die zijn niet te betrappen op haat richting een club.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:12
    Haha neeeee zeker niet hoor. Die zijn beiden gekker als een klapdeur, zelfs het Pieter baan centrum zou geen raad met hun weten.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2138
    woensdag 14 november 2018 om 12:46
    "was"

    Kan hij nog best gelijk hebben gehad ook.
    Nu is hij het in elk geval niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:48
    Ik zeg het verkeerd, de Mos beweerde dat ie beter is dan de Ligt..
    Vind ik leuk
    Emnu +5410
    woensdag 14 november 2018 om 12:50
    Ten tijde van de uitspraak, werd De Ligt algemeen al erkend als groot talent, waar obispo nog niets had laten zien.

    Aadje heeft nog steeds niet verwerkt dat Ajax hem eruit knikkerde.
    Is ook pas 30 jaar terug.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2138
    woensdag 14 november 2018 om 12:55
    Net zoals De Mos, moet je ook mijn reactie op F.A.A niet te serieus nemen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:47
    Jaa nou als Aad wat zegt kan je het gelijk wel met hele flinke korrel zout nemen. Maar man man man wat zit die er hier naast zeg gwn pijnlijk.
    Vind ik leuk
    Bijgoochem +1126
    woensdag 14 november 2018 om 12:48
    Als het donker is misschien
    Vind ik leuk
    Emnu +5410
    woensdag 14 november 2018 om 12:52
    Bij Haagse aadje is t licht allang uit.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:03
    Volgens alle ajacieden zou ajax wel eventjes kampioen worden!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:10
    Het seizoen is nog niet afgelopen!
    Vind ik leuk
    Tismewat +78
    woensdag 14 november 2018 om 16:54
    Nee en Obispo is nog niet afgeschreven, wat is je punt?
    Vind ik leuk
    Asarkan +133
    woensdag 14 november 2018 om 19:04
    Wat heeft dat met dit artikel te maken? Ik wordt er altijd zo moe van als mensen die geen discussie kunnen winnen maar wat anders gaan roepen
    Vind ik leuk
    Dorzon +4436
    woensdag 14 november 2018 om 13:16
    neemt iemand Aadje afkoopsom nog serieus. Die plaats ik in dezelfde categorie Kerkhofjes en Sjakie (laat die club degraderen) Swart
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1431
    woensdag 14 november 2018 om 14:53
    Hahah inderdaad 120 miljoen € waard dus ... aad heeft er verstand van !!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:53
    Als Aad de Mos iets zegt, in dit geval over Obispo, dan is dat de verantwoordelijkheid van Aad de Mos. En niet van andere personen (hier).
    Vind ik leuk
    Topdrie +2941
    woensdag 14 november 2018 om 12:53
    Had aan het begin van dit seizoen al verhuurd moeten worden aan een Eredivisieclub. Dat zal in de winterstop waarschijnlijk wel gaan gebeuren
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:01
    Hoop t wel voor em. Net als Rigo. Moeten onze toekomstige sterren worden.
    Vind ik leuk
    alaaf +1627
    woensdag 14 november 2018 om 13:00
    Obispo is over drie jaar 80 miljoen waard
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:29
    Klopt, 80 miljoen roebels.
    Vind ik leuk
    alaaf +1627
    woensdag 14 november 2018 om 15:26
    Nee, keiharde euro’s!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:00
    Ik vind het jammer dat Obispo niet eens de kans krijgt om zich te laten zien in het eerste. Waar Malen de nodige minuten kan maken (en terecht!), geeft Van Bommel deze jongen geen centimeter ruimte.

    Ik snap best dat hij aan een vertrek begint te denken. PSV moet wel beseffen dat hij dan definitief voor de club verloren is. Verhuurde spelers breken uitermate zelden later alsnog door bij hun eigen club. Je blijft er vaak stilstaan in je ontwikkeling.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 13:01]
    Vind ik leuk
    Topdrie +2941
    woensdag 14 november 2018 om 13:04
    Hangt van z'n positie af. Een speler in de as van het veld kan zich niet teveel fouten permitteren. Vooral als keeper en centrale verdediger kan ieder foutje fataal zijn. De Ligt heeft destijds wel die kans gekregen bij Ajax. Dit heeft Ajax een aantal punten gekost maar levert ze nu veel punten op.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:23
    Mee eens dat de positie een remmende factor kan zijn. Maar als dat het uitgangspunt is, dan zou je nooit meer een jeugdspeler een kans in het eerste kunnen geven op een dergelijke positie. Dat lijkt me toch ook erg ongewenst.

    Je moet er ook op vertrouwen dat zo'n jongen goed is opgeleid. Waarom neem je anders de moeite nog?
    Vind ik leuk
    Topdrie +2941
    woensdag 14 november 2018 om 13:32
    Centrale verdedigers bij een topclub worden bijna nooit vanuit de academy voor de leeuwen gegooid. Puur omdat die positie ook om veel ervaring vraagt. Jan Vertonghen deed z'n ervaring op bij RKC terwijl Jaap Stam Zwolle, Cambuur en Willem II er al op had zitten voordat hij naar PSV kwam
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:41
    Vertonghen speelde ook maar 12 wedstrijden bij RKC. Da's niet zo heel veel.
    Vind ik leuk
    kcim +2947
    woensdag 14 november 2018 om 13:17
    Eens en nog pijnlijker, hij mocht niet eens meedoen tijdens de beker...
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    woensdag 14 november 2018 om 13:10
    Helaas jongen straks nog minder. Geen bekerwedstrijden, geen cl-wedstrijden... De strategie van bommeltje...
    Vind ik leuk
    cheeks +3877
    woensdag 14 november 2018 om 13:46
    Jammer. Zeer groot talent maar heeft de pech dat van Bommel geen noodzaak heeft om te wisselen. 13 uit 13, waarom zou hij..
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 13:57
    Jij was vorig jaar augustus nog zo positief, dat er niet gek gekeken moest worden dat er binnen 2 jaar 5 tot 7 spelers uit PSV o19 in het eerste zouden staan, heb je dat vertrouwen nog steeds?
    Vind ik leuk
    cheeks +3877
    woensdag 14 november 2018 om 14:30
    Jezeker wel. Obispo, Mauro, Teze voor de basis en Gapko, Rigo en Piroe op de bank. Dit icm met enkele spelers vanuit jong PSV dit jaar zoals oa Malen en Rosario laat zien dat PSV de jeugdopleiding serieus neemt. Goed voor het Nederlandse voetbal. Zie ook Ajax met bijv de Ligt, Mazraoui, vd Beek etc. Nederlands elftal plukt er de vruchten van.
    Vind ik leuk
    Pieterke +72
    woensdag 14 november 2018 om 18:53
    Naar heerenveen lijkt me een goede optie. Daar ga je nu zeker spelen
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws