Eredivisie-clubs akkoord over 'veranderingen': geen inkrimping, kunstgras mag

    Eredivisie-clubs akkoord over 'veranderingen': geen inkrimping, kunstgras mag

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 15:08do 15-11-2018 om 15:08

    De Eredivisie blijft bestaan uit achttien clubs. Het is de huidige clubs op het hoogste niveau niét gelukt om een akkoord te bereiken over een andere competitie-opzet. Wel verandert de promotie-/degradatieregeling en is er een akkoord bereikt over een breed scala aan andere onderwerpen.

    In de Utrechtse Galgenwaard stonden donderdag verschillende punten op de agenda, waaronder de mogelijke inkrimping van de Eredivisie naar zestien teams. Een akkoord bleef uit. Dat heeft Jacco Swart, voorzitter van de Eredivisie CV, na de vergadering laten weten aan het Algemeen Dagblad. "Er is geen benodigde meerderheid. We gaan wel een set aan veranderingen doorvoeren", aldus Swart.

    Eén van de uitgangspunten waar wél een akkoord over is bereikt, is een andere opzet van de promotie-/degradatieregeling. Het is de bedoeling dat voortaan twee clubs rechtstreeks uit de Eredivisie degraderen en dat er dus ook twee clubs uit de eerste divisie direct promoveren. Swart: "Het uitgangspunt is dat de beste teams in de Eredivisie spelen." De regelwijziging moet nog wel langs de Coöperatie Eerste Divisie.

    Bij het opstellen van het speelschema wordt volgens De Telegraaf rekening gehouden met clubs die Europees voetbal spelen. Die clubs stromen bovendien een bekerronde later in. Daar staat tegenover dat andere clubs mee gaan delen in de Europese bonussen. Clubs die meedoen aan de Europa League of Champions League dragen vijf procent van hun UEFA-inkomsten af aan een solidariteitsfonds. Dat geld gaat naar grasclubs. Vijf procent van het FOX-geld wordt evenredig verdeeld.

    Verder worden kunstgrasclubs gestimuleerd om over te stappen op natuurgras. Daar wordt een bijdrage van 350.000 euro per seizoen per club voor vrijgemaakt. Overstappen is niet verplicht. Ook zijn Eredivisie-clubs verplicht een jeugdopleiding te hebben. Tot slot is op 'transfervlak' een en ander besloten. AZ, Ajax, Feyenoord, FC Utrecht, PSV en Vitesse - de zes clubs met de beste jeugdopleidingen - halen geen jonge talenten meer bij elkaar weg.

    Lees ook: Eredivisie-clubs akkoord over één verandering: "Er is een kleintje gebaard"

    Plaats een reactie

    donderdag 15 november 2018 om 15:11
    Twee clubs direct promoveren is echt geen vooruitgang als het aan mij ligt hoor..

    En die 350.000 die clubs nu als bijdrage jaarlijks krijgen zal er niet voor gaan zorgen dat alle clubs van dat ku(ns)tgras gaan afstappen helaas..
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:13]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:12
    Same here. Een ouderwets eredivisie kutidee. Gek dat we steeds verder dalen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    We mogen op de coëfficiënten ranglijst weer omlaag gaan kijken volgens mij!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:17
    Op zich niet verrassend. Door slecht beleid dalen we en er zijn niet ineens capabele mensen bij gekomen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:23
    Kleinere clubs moeten wel in eigen belang denken, want anders gaan ze ten onder, maar volgens mij mag er ook wel iets meer in het algemene belang gedacht worden..
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:26
    Wat zouden kleine clubs anders moeten doen dan?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    Stekker eruit trekken...besparen ze zichtzelf wat pijn, ellende en verdriet
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    Ja chill. En dan leidt niemand nog spelers op en worden we nog slechter. Goed idee
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:32
    En besparen ze ons die pijn, ellende en verdriet ;)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:21
    Nee, gewoon het eeuwenoud Nederlands polderen weer.
    Verrast mij niets.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5670
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    jawel. Kunstgrasclubs krijgen dat bedrag niet. Volgens mij blijft alleen Heracles bij kunstgras.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 15:29
    vvv en excelsior ook waarschijnlijk.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:33
    Denk het ook inderdaad, al zou VVV goed over kunnen gaan op gewoon gras genoeg trainingsmogelijkheden in de buurt van het stadion!
    Vind ik leuk
    Lucien1978 +5525
    donderdag 15 november 2018 om 16:31
    Juist VVV wordt moeilijk.

    Vvv blijft in de koel en het is algemeen bekend dat de ondergrond in de koel niet geschikt is voor natuurgras. Dan speel je het halve seizoen op een knollenplak als tottenham
    Vind ik leuk
    slechtekont +4772
    donderdag 15 november 2018 om 16:55
    Dat kan je dus laten aanpassen voor 350k + de 5% inkomsten uit Europa..
    Vind ik leuk
    Lucien1978 +5525
    donderdag 15 november 2018 om 17:03
    Vvv geeft aan mee te willen werken .

    De ondergrond in de koel is echter het probleem . Hier groeit niks.

    350000 is voor gras , maar er moet een extra trainingsveld komen. Dit moet onderhouden worden etcetcetc.

    Vvv kan overstappen op gras voor die kosten maar na 15 wedstrijden is er geen gras meer over. Dan beginnen de clubs weer te klagen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 18:49
    Als vvv-supporter wil ik hier even op reageren. Voetbal hoort op gras gespeelt te worden. En dat gras niet goed groeit in de Koel vind ik anno 2018 een vreemd verhaal. De ondergrond kan toch geprepareerd worden, zodat er wel gras kan groeien.
    Vind ik leuk
    Lucien1978 +5525
    donderdag 15 november 2018 om 19:00
    Hoi Ralph , ik ben ook VVV fan en het met je eens dat dat geprepareerd moet kunnen worden, maar blijkbaar is dat toch niet zo makkelijk.

    Ik weet niet precies wat in die grond zit. Er groeit echter niks fatsoenlijks op.

    Volgens mij was dat ook een van de redenen buiten de onkosten .
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 20:08
    Die kunnen niet klagen, die hebben dan hun zin gekregen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:36
    Die hebben voor gestemd
    Vind ik leuk
    Sigma +2930
    donderdag 15 november 2018 om 15:37
    Heracles heeft een kunstgras leverancier als sponsor....als dat bedrag minder is dan 350.000 dan zijn ze zeker gek...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5670
    donderdag 15 november 2018 om 15:45
    350.000 min de kosten die een goed grasveld met zich meebrengen
    Vind ik leuk
    Sigma +2930
    vrijdag 16 november 2018 om 10:20
    Vergeet de geld verdeling uit CL en EL niet...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5670
    vrijdag 16 november 2018 om 10:32
    maar die krijgt iedere club ongeacht kunstgras... toch?
    Vind ik leuk
    SirUltionem +2869
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    het zal er niet voor zorgen dat ze allemaal overstappen maar 350.000 is een leuk bedrag om een grasmat van neer te leggen dus een deel zal op basis daarvan echt wel willen veranderen dus het is in ieder geval alvast wat...

    nog los van dat als er alleen al een paar overstappen die ook weer voor normaal gras zullen zijn en je dus weer een grotere meerderheid hebt, de vorige keren werd het geblokkeerd doordat de kunstgrasclubs met genoeg waren om het democratische proces te blokkeren...

    nogmaals we zijn er nog niet maar het is een vooruitgang...

    die 2 clubs direct promoveren is wel degelijk een vooruitgang, eerst was het namelijk zo dat een club die in de laatste paar maanden goed speelden een periodetitel konden pakken en via die periodetitel de nacompetitie konden winnen... in principe konden ze laatste staan in de competitie en toch promoveren... het is iets goeds als dat niet meer kan...
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2401
    donderdag 15 november 2018 om 15:41
    Helemaal met je eens! Wilde nog even aanvullen dat die 350.000 bovenop de 5% uit Europese toernooien is.
    Als je kijkt naar Ajax en PSV dit jaar die hebben samen 100 miljoen bij elkaar gevoetbald (wellicht wel meer, afhankelijk van hoever Ajax gaat komen.

    Daarvan gaat dus 5 miljoen naar de pot. Wat neerkomt op ongeveer 275.000 per club erbij. dus over dit jaar zou dat in totaal 625.000 per club zijn. Wat de kunstgrasclubs dus niet krijgen. Dat is toch een aardig bedrag. Natuurlijk is er geen garantie dat het ieder jaar zo hoog is, maar 350.000 is dus de ondergrens (eigenlijk is die hoger, want je krijgt altijd wel iets uit Europees verband)
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 15:43
    Volgens mij kan een club met een periode nog steeds promoveren. Nacompetitie blijft waaroin de nr 16 vd eredivisie mee moet doen.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15939
    donderdag 15 november 2018 om 16:08
    Vind het jammer, kan altijd wel genieten van die degradatiestrijd in de playoffs elk jaar, ook als wij niet meedoen. Die spanning neemt nu dus met 50% af, zonde imo.
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 16:02
    Dus het genereuze gebaar van de top2 is gehalveerd, eerst was het 10% en nu maar 5%. Maar wel goed dat de top2 inziet dat er voor het overstappen een vast bedrag nodig is en niet een jaarlijks verschillend bedrag.
    Vind ik leuk
    Druiloor44 +395
    donderdag 15 november 2018 om 16:17
    Zou wouden ook maar 16clubs dus logisch dat ze dan ook geen 10% gaan doen
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2139
    donderdag 15 november 2018 om 16:21
    Maakt de kans alleen maar groter dat er nog meer plastic in de eredivisie komt, bij 2 directe promoties.
    Vind ik leuk
    frankn27 +5571
    donderdag 15 november 2018 om 16:32
    Tuurlijk is dat wel beter.... dan heb je over dat seizoen de 2 sterkste/beste ploegen erbij gekregen..... wil je dan dat elke keer de nummer 6-7 promoveert omdat ze in de playoff in de beste flow zitten?

    Vind ik leuk
    Voebtal +7608
    donderdag 15 november 2018 om 17:15
    Want voor 350.000 kun je niet wat gras zaadjes strooien elk jaar?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:25
    Ik persoonlijk vind het een prima regel. Als je onderaan staat heb je pech, hadden ze (die 2 clubs) maar beter moeten voetballen. Elders in het buitenland dedraderen er ook 2 of 3 (rechtstreeks).
    Vind ik leuk
    Lampenpit +997
    donderdag 15 november 2018 om 18:11
    Precies, je krijgt dan 2 kleine clubs terug in de ED. Tevens, waarom zou je 350.000 beschikbaar stellen zonder verplichting. Ik ben van mening dat als je op kunstgras wilt spelen je maar een amateurclub wordt. Ik ga op mijn werk toch ook niet in een trainingspak lopen omdat dat goedkoper is?
    Vind ik leuk
    SirUltionem +2869
    vrijdag 16 november 2018 om 14:40
    wat een geluk dat jij Ajax niet representeerde gedurende de gesprekken, volgens mij is de discussie al een tijdje op dezelfde manier gevoerd als jij doet namelijk enkel aan je eigen hachje denken en niet meedenken hoe een ander niet lijd onder jou wensen en daar schoten we niks mee op...

    en hoe jij je op je werk wil kleden moet je zelf weten, mensen kunnen er wel wat van vinden net zoals kunstgras, clubs mogen zelf voor kunstgras kiezen, wat de rest van de wereld daarvan vind moeten ze zelf weten...
    Vind ik leuk
    Lampenpit +997
    vrijdag 16 november 2018 om 23:30
    Alleen snapt de rest van de wereld dat het gewoon heel anders voetballen is. Kunstgras is gewoon triest op profniveau.
    Vind ik leuk
    SirUltionem +2869
    zaterdag 17 november 2018 om 16:34
    en jij snapt niet dat het onredelijk is om te zeggen dat je kunstgras van het ene op het andere moment niet meer mag gebruiken...

    daarnaast, de rest van de wereld weet dat wel, ik heb zelf niet eens gezegd dat ik voor kunstgras ben, ik zeg dat je dingen netjes af moet handelen en als Ajax geen kunstgras wil dan moet Ajax kunstgrasclubs ervan overtuigen gewone velden aan te leggen...
    Vind ik leuk
    Lampenpit +997
    maandag 19 november 2018 om 18:54
    We moeten nu niet ineens doen alsof het uit de lucht komt vallen. Kunstgras is al jaren en issue en ja ik vraag mij wel eens af in hoeverre die clubs met kunstgras bereid zijn mee te denken, iedere mogelijkheid wordt resoluut van tafel geveegd en het argument “het is zo duur” vind ik ook onzin. Je speelt toch ook niet met 10 man en een opblaaspop, omdat de 11e speler te duur is?

    Dat de grote clubs er aan bij moeten dragen vind ik prima, maar waarom zouden Ajax en PSV nu voor iedereen een veld financieren als dat gewoon de basis van een voetbalclub is?

    Ik ben absoluut voorstander van een meer gelijke verdeling van tv gelden, maar alleen maar geven slaat al helemaal nergens op.

    Dat er uberhaupt discussie over is vind ik al te triest voor woorden.
    Vind ik leuk
    Eanske +112
    donderdag 15 november 2018 om 19:23
    Jawel, want dan had je NEC ipv Emmen gehad dit seizoen, en terecht, want NEC was het gehele vorige seizoen beter en dat zou dit seizoen niet anders zijn geweest. Ook als supporter zou je liever een wedstrijd tegen NEC hebben dan Emmen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:12
    Oh dus elk jaar sowieso 2 KKD clubs erbij. Als je het niveau omlaag wilt hebben is dat inderdaad wel een goed idee.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:14
    Ja met bijv. Twente en Nec er bij gaat het niveau van de eredivisie echt geweldig omlaag...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:19
    Ja, na dit jaar komen die twee er misschien bij. Daarna worden het clubs als Almere of Dordrecht. Veel geluk.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:20
    Nee elk jaar komen twente en nec erbij. Die doen op den duur gewoon 4x mee
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 16:06
    Het zou mij niets verbazen als er echt zo is dat we 4 of 5 clubs hebben die om het jaar promoveren en het jaar erop degraderen. NEC, Roda JC en NAC lijken mij prima kandidaten daarvoor.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:07
    Dat zou kunnen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:37
    Nee, want er degraderen toch ook 2 clubs die nu in de ED zitten? Dus als die constant beter dan Almere of Dordrecht blijven dan is er "niks aan de hand".
    Daarbij als die clubs van Almere of Dordrecht verliezen hebben ze niks in de ED te zoeken.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:19
    .. en die gaan elk jaar promoveren? Dan heb je gelijk en anders is het een domme opmerking.
    Maar als je wilt doen alsof de grotere clubs in de KKD spelen moet je dat zelf weten
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Er spelen op dit moment meerdere grote clubs in de KKD, deventer, Sparta, Twente, Nec, Roda, Cambuur zijn allemaal grotere clubs dan Emmen en Excelsior.
    Ieder jaar zullen er ook weer grote clubs degraderen en promoveren, dus het niveau blijft gelijk.
    En dan hebben we het nog niet eens over Den Bosch en Almere die binnen aanzienlijke tijd ook eredivisiewaardig zijn.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    Ja op korte termijn is het een aardig plan. Op den duur zijn die grote clubs gepromoveerd en krijg je elk jaar 2 Emmens erbij. Tof
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    Er degraderen toch ook clubs? Of wil je een Eredivisie met 26 clubs?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:33
    Snap je het echt niet?
    In principe spelen de grootste/beste clubs op het hoogste niveau.
    Als je elk jaar 2 kleinere clubs laat promoveren ga je gewoon achteruit.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:36
    We hebben in Nederland meer dan 18 eredivisiewaardige clubs, bij normale promotie/degradatie zal het aantal eredivisiewaardige clubs in de eredivisie dus gelijk blijven.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:03
    Leuke op niks gebaseerde aanname.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 16:05
    Jij bent met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag ofniet?
    Deze aanname is net zo nergens op gebaseerd als die van jou dat het niveau gaat zakken.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:06
    Nee eigenlijk niet.
    Ik snap alleen niet dat je dingen die overduidelijk zijn niet ziet.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 16:10
    Sinds wanneer is het overduidelijk dat clubs uit de KKD de Eredivisie verzwakken?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:28
    Al jaren. Rbc, cambuur, dordrecht, emmen, fortuna, graafschap.
    Ik weet niet hoelang. Vanaf de eerste promotie?
    Vind ik leuk
    Paddepoel +440
    donderdag 15 november 2018 om 15:42
    Jij wil dus liever de 2 clubs die stijf onderaan staan in de Eredivisie en niks presteren in de Eredivisie laten?
    Terwijl er clubs zijn die een heel seizoen bijna alles winnen in de KKD?
    Vind de plannen wel prima en een mooie middenweg voor nu.
    Liefst hadden ze van mij kunstgras mogen verbieden, maar goed..dit is dan een mooie oplossing...dan krijgen de clubs met kunstgras niks.
    Kijken hoe lang ze dan nog kunnen volhouden dat kunstgras economisch beter is voor ze.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:54
    Ja. Die clubs zijn namelijk vaak alsnog beter dan de kkd clubs.
    Iedereen noemt sparta roda nec en twente. Dat zijn dus clubs die onderaan eindigen en worden vervangen door Emmen of Fortuna. Nou wat een winst hey. Daar worden we beter van.
    Kunstgrasclubs kapotpesten lijkt me verder ook niet zo productief
    Vind ik leuk
    Yoink +147
    donderdag 15 november 2018 om 16:06
    Emmen en vooral Fortuna staan niet bepaald onderaan.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:07
    Nee nog niet. In ieder geval is de eredivisie er niet sterker op geworden met die twee.
    Vind ik leuk
    Yoink +147
    donderdag 15 november 2018 om 16:28
    En toch staan ze boven gerenommeerde Eredivisie clubs. En die eindigden weer boven de clubs die vorig jaar al degradeerden.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:29
    Oke als jij denkt dat emmen een grotere en betere club is dan groningen houdt het wel op denk ik.
    Vind ik leuk
    Paddepoel +440
    vrijdag 16 november 2018 om 14:32
    Denk dat de Eredivisie sowieso niet echt sterker wordt van clubs die of onderaan in de Eredivisie staan, of bovenaan in de KKD.
    En kunstgras pesten is altijd goed..weg met die rommel. Zij kiezen ervoor om het te houden..prima, maar dan geen geld.

    Veel slechter voor je gewrichten dat kunstgras...en het is ook totaal ander voetbal..nergens voor nodig.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    vrijdag 16 november 2018 om 14:46
    In je vorige comment vond je het nog belachelijk dat ik het anders wilde.

    Je kunt je ook afvragen waarom die clubs het hebben gedaan en daar een oplossing zoeken
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:17
    Ja maar de verschillen zijn heel klein, seizoen is nog heel lang.
    Vind ik leuk
    Ruud1987 +5350
    donderdag 15 november 2018 om 17:34
    Er is maar 1 emmen.
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 19:12
    Sorry hoor , maar wat is er mis met Emmen? Uitverkocht stadion, aanvallend voetbal en voorlopig een keurige 12e plaats.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 19:17
    Er is niks mis met Emmen
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 19:18]
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 19:29
    Precies. Geef dat soort clubs dan ook hun -zelf afgedwongen- kans om door te groeien tot een volwaardige eredivisieclub. Lukt ze dat dan is dat mooi en is er een sterke club extra in Nederland. Zo niet, dan degraderen ze vanzelf weer.
    Ik snap dat compulsieve teruggrijpen naar zogenaamde grote clubs niet. Voetbal is nog steeds een sport , dus het gaat niet om hoe hoog de begroting is, hoe groot het stadion of hoe mooi de geschiedenis. Het gaat om prestaties. Dat betekent dus voor dit seizoen dat Emmen in de eredivisie hóórt en Twente niet. Zo simpel is het.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 19:30]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 19:38
    Dat ben ik ook met je eens.
    Het was ook niet mijn bedoeling om Emmen te beledigen. Jullie doen het prima en jullie zijn gepromoveerd dus jullie verdienen het sowieso.
    Ik denk alleen dat als er veel kleine clubs promoveren en grote clubs degraderen het niveau lager wordt.
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 19:42
    Die redenering snap ik dus niet. Een "grote" club heeft niet per definitie een betere selectie dan een "kleine" club.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 20:10
    Nee, maar wel meer mogelijkheden om tot een goede selectie te komen dan een kleine club. Als ze daar goed beleid zouden voeren eindigt Twente 9 van de 10 keer boven Emmen.
    Ik denk ook dat de grootste winst in Nederland te behalen valt in zorgen dat bij clubs beter beleid gevoerd wordt.
    Meer/minder clubs of promovendi lijkt me niet zo interessant.
    Dat jullie voor het eerst eredivisie spelen vind ik prima en leuk voor jullie en wat mij betreft blijven jullie erin. Als je hoog genoeg eindigt heb je het verdiend
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 20:16
    Duidelijk verhaal zo. Kan me er zo wel in vinden. Met de kanttekening dat kleine clubs niet persé klein hoeven te blijven en het dus prima is dat er met twee rechtstreekse promovendi meer mogelijkheden worden geboden om door te ontwikkelen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 20:56
    Daar heb je gelijk in. Alleen zie ik liever dat ze moeite zouden doen om clubs de kans geven om in de KKD al te groeien. Daar gaat iedereen langzaam dood

    Ik ben er trouwens voor dat elke club de kans krijgt om te groeien. Ook zeker de kleintjes
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 20:58]
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 21:57
    Het zou mooi zijn als er ook in de KKD meer kansen ontstaan, maar ik zou niet echt weten hoe, naast de maatregel die nu al genomen wordt (snellere doorstroming/meer kans op promotie).
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 23:36
    Ik denk dat om beter te worden ten opzichte van andere landen, Nederlandse clubs veel meer samen zouden moeten werken om te groeien.
    Dit kan door middel van hulp bij jeugdopleiding, scouting, marketing.
    De KNVB zou het vak trainer serieus kunnen nemen en de opleiding verbeteren.
    Ze zouden ook opleidingen tot andere functies als scout of technisch directeur aan kunnen bieden. Heel veel clubs halen gewoon de verkeerde spelers en hebben geen netwerk.
    Als de kleinere clubs beter worden verhoog je de weerstand, verdienen meer clubs meer geld, worden competities interessanter om naar te kijken en krijg je meer tv en sponsor inkomsten. En transferinkomsten. Lijkt mij.
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 20:13
    De minste lege plaatsen in de eredivisie: nr 1 FC Emmen.
    Vind ik leuk
    Dybala +218
    donderdag 15 november 2018 om 15:34
    Almere en den bosch 😂🤪
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:38
    Tip, ga de Eerste Divisie eens volgen.
    Vind ik leuk
    Dybala +218
    donderdag 15 november 2018 om 16:00
    Die volg ik ook
    Den Bosch komt net weer beetje bovenin kijken.die zakken nog wel terug.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 16:02
    Jordania heeft Den Bosch nog niet eens officieel overgenomen en ze staan nu al zo hoog.
    Afhankelijk van hoeveel geld hij er in gaat pompen kan DB binnen aanzienlijke tijd eredivisiewaardig zijn.
    Vind ik leuk
    1313 +540
    donderdag 15 november 2018 om 17:15
    Tja dat zijn wel 2 clubs die de financiële middelen hebben om een stabiele ED club te worden.

    Eigenaar van Almere heeft meer te besteden dan Excelsior bijvoorbeeld. Zelfde als met Den Bosch, weet wel zeker als die clubs promoveren dat ze er alles aan zullen doen om erin te blijven.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:36
    Hahaha echte PEC supporter, gewoon die andere club aan de Ijssl niet bij naam noemen. Al zou het wel mooi zijn als die derby weer terugkomt in de Eredivisie..
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:34
    Zal niet elk jaar zo zijn..
    Vind ik leuk
    Emmenaar +688
    donderdag 15 november 2018 om 19:10
    Lijkt me wel ja. Ze zijn niet voor niets gedegradeerd.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 15:45
    Je weet iig zeker dat de nr’s 1 en 2 vd de KKD promoveren. In het huidige systeen zou buiten de kampioen ook de nr 13 en 17 van de KKD kunnen promoveren wat de eredivisie natuurlijk niet sterker maakt.
    Prima regel dus
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:57
    Hey tof. Daar heb je gelijk in. Eindelijk iemand die iets zinnigs zegt.
    Al hoef je daar niet perse 2 clubs voor te nemen denk ik.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 16:02
    Klopt, maar aangezien je de clubs uit de KKD ook mee moet krijgen in deze besluitvorming, snap ik wel dat ze voor deze optie hebben gekozen.
    Èn je houdt de ere op pijl èn de KKD is gegarandeert van 2 promotie plaatsen. Win-win dus
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 16:18
    Dat zou in principe kunnen, ik heb eens gekeken welke ploeg er is gepromoveerd toen die niet bij de eerste 10 stond. De laatste was Heerenveen in 1990, maar ik heb toen niet verder terug gezocht.
    Die promoveerden vanaf een 16e plek en gingen er toen direct weer uit.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 21:13
    Is natuurlijk wat overdreven maar t is wel een mogelijkheid. Een paar jaar geleden is mijn clubje Willem II als nr 5 gepromoveerd en anderhalf jaar geleden nac ook als nr 5. En op welke plek eindigde emmen vorig seizoen? Eigenlijk te gek voor woorden
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:12
    Verandering van spijs doet eten...
    Vind ik leuk
    Twente +158
    donderdag 15 november 2018 om 15:12
    Leuk idee, maar ik verwacht niet dat de eerste divisie daar mee akkoord zou gaan
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Waarom niet? Meer kans op promotie toch?
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:15
    Er kunnen nu ook al 3 clubs promoveren, zie het afgelopen seizoen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:18
    Maar ook 1. Dat gebeurde ook al eens.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:21
    Ga je voor meeste domme opmerkingen op een dag?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:23
    Nou nou ... rustig ... rustig maar.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Ja wat zijn dat dan voor domme reacties wimpie?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    Ik zeg niks.

    Dom is een groot woord. Niet iedereen kan schaken en niet iedereen is goed in talen.
    Ieder zijn ding.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:34]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:28
    Ik doe mijn best, maar dat gaat me zo niet lukken.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    Nee te laat begonnen denk ik
    Vind ik leuk
    Twente +158
    donderdag 15 november 2018 om 15:41
    Klopt maar voor de iets lagere plaatsen ( bijv. Cambuur. Nec) is he dan bijna onmogelijk om in de eredivisie te komen
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33364
    donderdag 15 november 2018 om 16:01
    Ja jammer dan?
    Vind ik leuk
    Johan59 +779
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Dat os een
    Vind ik leuk
    Yoink +147
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Dat zal betekenen dat het periodesysteem vanuit de KKD ook behoorlijk op de schop moet. Een stuk of 7 clubs met één Eredivisieclub laten uitmaken wie de laatste stek krijgt vind ik wat veel van het goede. Wellicht nummers 3 t/m 5 in een poule met de Eredivisieclub en dan uitvechten wie het best is. Of de nummer 3 in een dubbele confrontatie met de Eredivisie club en klaar.
    Vind ik leuk
    WTSGD +1480
    donderdag 15 november 2018 om 15:16
    Dat periodesysteem is sws debiel voor woorden. Paar potjes op rij winnen en je maakt al kans op promotie, ook al sta je op het einde 12e.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 15:48
    Toch zullen ze niet afstappen van de periode’s. Houdt het voor alle clubs in de KKD spannend.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15939
    donderdag 15 november 2018 om 16:13
    Zou ik erg jammer vinden. Die spanning in die playoffs is toch heerlijk? Strijden op leven en dood, voetbal in zijn puurste vorm. Zonde dat die strijd nu voor de helft wordt weggenomen. We moeten nu niet gaan doen alsof er grote verschillen zijn in niveau tussen rechterrijtje eredivisie en linkerrijtje KKD. Voor het algehele niveau van de eredivisie maakt het eigenlijk geen klote uit wie er dan wint of verliest in die playoffs.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17397
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Hopelijk gaat de Eerste Divisie ook akkoord, ben wel benieuwd hoe dit met periodetitels geregeld gaat worden.
    Vind ik leuk
    Jelmer038 +178
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Redelijk kleine verandering(en), hoop dat het bijdraagt aan de kwaliteit van 'onze' competitie...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:14
    Slappe hap zeg!!! Hét heikele punt, namelijk dat van het kunstgras, wordt door een een absolute minderheid (één club wellicht zelfs) gekaapt, daarmee de vooruitgang van het Nederlandse topvoetbal hinderend. Walgelijk!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:16
    Wellicht ... dat zeg je goed.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    het heikele punt vd top3 ja die eisden dat.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:15
    Zoals het nu is, is toch beter?

    De sterkste wint nu.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22202
    donderdag 15 november 2018 om 15:15
    50% tevreden. Directe degradatie en promotie is een zegen.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2289
    donderdag 15 november 2018 om 15:16
    Ja en hier gaat de KKD natuurlijk nooit mee accoord?
    Jacco Swart wat denk je zelf zo was het vroeger al...
    en in alle landen om ons heen is het ook zo of 3 eruit en 2 erin en 1 via een nacompetitie van 4 ploegen (Engeland)
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +7246
    donderdag 15 november 2018 om 15:16
    Zinloos en kostbare tijd verloren. Wat een droevige dag weer voor de vooruitgang van het Nederlandse voetbal.
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 15:17
    Gewoon maximaal 3 clubs Europees voetbal laten spelen (indien mogelijk) dan is het coëfficiënt makkelijker hoog te houden
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:17
    Dat maakt het einde van de reguliere competitie wel extra spannend als er 2 clubs direct degraderen, net zoals er uit de Premier League en bijv. het Championship maar liefst 3 clubs direct degraderen.. Vervolgens is het zo dat de nummers 1 en 2 van het Championship direct promoveren en de nummers 3 t/m 6 play-offs voor promotie spelen (waar dus nog 1 winnaar uit volgt die ook promoveert).
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:23]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:20
    'Ere'divisie :')
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 15:22
    nou wat zal de eredivisie beter worden nu,maar gelukkig krijgen de topclubs niet hun zin en hoeven er geen clubs opgedoekt te worden omdat zij dat graag willen.
    maar waar ik wel blij van word is dat ajax en psv de jeugd niet meer weg gaan kapen hier.
    maar die tv en europese gelden blijven een schande vind ik europese gelden horen gewoon bij de clubs terecht te komen die er in spelen en de tv gelden moeten we evenredig verdelen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:27]
    Vind ik leuk
    rexxo +2828
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    .l
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:31]
    Vind ik leuk
    Hyena +30866
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Bedankt Heracles!

    Boycotten dat kunstgrasclubje.
    Vind ik leuk
    Itsese +5300
    donderdag 15 november 2018 om 16:08
    Aan hun nu dus de keuze, de rest gaat namelijk wel een grasmatje aanleggen voor 350K.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:14
    Voor 350K kun je geen fatsoenlijk speelveld plaatsen die je tevens moet onderhouden en bijwerken! Je moet ook nog een appart sportcomplex maken voor trainingen waar de spelers kunnen douchen en uitrusten😘
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:11
    Dus omdat heracles als enige voetbalclub niet akkoord gaat moet je hen meteen boycotten?
    Vind ik leuk
    JTE +159
    donderdag 15 november 2018 om 15:28
    Niet anders verwacht,clubs zijn de baas,belachelijk dat er niet gezegd kan worden bv vanaf 2021 geen kunstgras meer voor eredivisieploegen,over promotie en degradatieregeling kan men aantal veranderen,in veel landen 2 degradanten 2 promotie en degradatie/promotiewedstrijd 3 de van onderen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:29
    Als beslissen te lastig wordt, dan maar zo.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +29669
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    "Tot slot op 'transfervlak' is een en ander besloten. AZ, Ajax, Feyenoord, FC Utrecht, PSV en Vitesse - de zes clubs met de beste jeugdopleidingen - halen geen jonge talenten meer bij elkaar weg."

    Prima ontwikkeling. Maar wat nu als jonge talenten zelf weg willen? Ik denk even aan een jongen als Bergwijn die in het verleden graag al op jonge leeftijd weg wilde van Ajax naar PSV? Is dit dan niet toegestaan? Want dan krijg je wel een heel grijs gebied als de speler zelf zegt dat ie weg wilt.. dan wordt er onderling alsnog een hoop in achterkamertjes benaderd gok ik..
    Vind ik leuk
    WTSGD +1480
    donderdag 15 november 2018 om 15:33
    Dat herenakkoord was er al tussen de top 3. Ook zo vaak verbroken. Leuk voor de sier maar in praktijk gaat niemand zich er aan houden
    Vind ik leuk
    dhrwobo +29669
    donderdag 15 november 2018 om 15:34
    Daarom, dit is gewoon een wassen neus
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:36
    Wat is hier zo prima? Op deze manier speel je simpelweg buitenlandse clubs in de kaart, de NL top wordt er misschien alleen financieel beter van, maar de eredivisie niet sterker. Daar gaat het toch over?
    Echt een 'beslissing' van een verdwaalde paddenstoel.
    Vind ik leuk
    rexxo +2828
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    Doordat die ene club de boel gujzelt bijven de clubs spelen op die plastic rommel
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 15:34
    tja dat kun je ook over de tv gelden zeggen bij jou club.
    Vind ik leuk
    rexxo +2828
    donderdag 15 november 2018 om 19:09
    Kijken er meer mensen naar wedstrijden van jouw club tegen bijv Emmen of Heracles? Ik hoor het graag van je.
    Vind ik leuk
    Leading87 +73
    donderdag 15 november 2018 om 19:50
    Zonder die 17 andere clubs kijkt er ook niemand naar jouw club die met 11 man een balletje rondtikt, slimmerd!
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 19:56
    precies dat begrijpen ajax supporters en de knvb maar niet die denken blijkbaar dat alle clubs bij hun in dienst zijn.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    Kortom er veranderd geen moer
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 19:56
    toch wel hoor
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2542
    donderdag 15 november 2018 om 15:33
    Peanuts... Nederland... wereldkampioen POLDEREN... wat een farce deze uitkomst...!! Ik zeg... BeNeliga...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:35]
    Vind ik leuk
    Bas Bus +64
    donderdag 15 november 2018 om 15:37
    Er promoveren 2 clubs ....en de beste clubs moeten in de eredivisie staan...
    We gaan er dus vanuit dat de nr 2 uit KKD beter is dan de nr 17 van de eredivisie...
    Ben benieuwd..
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4224
    donderdag 15 november 2018 om 15:52
    Je weet nu iig zeker dat de 2 beste teams uit de KKD promoveren. Zoals het nu is kan buiten de kampioen ook de nr 10 en 14 promoveren wat de eredivisie niet echt sterker maakt. Dat sluit je nu voor een deel uit. Prima dus
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:39
    Goede ontwikkeling. Fijn om te lezen. Zeker een zeer positieve stimulans vooral voor de KKD.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:40]
    Vind ik leuk
    deltiaan +1289
    donderdag 15 november 2018 om 15:40
    en hoogstens nog 2a3 buitenlanders opstellen in een wedstrijd
    Vind ik leuk
    HanV +4661
    donderdag 15 november 2018 om 16:24
    Dat kan niet, Ajax komt net aan 4 Nederlanders in de basis. De Ligt, Blind, van de Beek en Frenkie.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:41
    Zoals altijd in Nederland de verschikkelijke middenweg en geen spijkers met koppen slaan.
    Vind ik leuk
    Daaniet123 +376
    donderdag 15 november 2018 om 15:45
    BENELUX-Competitie!
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 20:02
    nog meer corruptie
    Vind ik leuk
    Daaniet123 +376
    donderdag 15 november 2018 om 20:31
    In ieder geval mooiere wedstrijden van hoger niveau, met de top 9 van Nederland en de top 9 van Belgie in één competitie. Dat slappe niveau van de huidige wedstrijden pfff.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:45
    Geen vlees geen vis ;Beter is een Atlantic Leage met Ned,Scotland,Belgie,scandinavie.dat levert ook betere kijkcijfers op;potentieel ca 50.miljoen inwoners
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:49]
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5533
    donderdag 15 november 2018 om 15:46
    Het enige wat ze veranderen, had wat mij betreft niet veranderd hoeven worden.
    Is alleen goed voor instroom van clubs in de lager uitkomende divisie. En grote kans dat die spelen op ku(ns)tgras.
    Vind ik leuk
    poklane +5224
    donderdag 15 november 2018 om 15:51
    "AZ, Ajax, Feyenoord, FC Utrecht, PSV en Vitesse - de zes clubs met de beste jeugdopleidingen - halen geen jonge talenten meer bij elkaar weg."

    Ik kan werkelijk waar geen 2 spelers opnoemen die de laatste 5 jaar uit de Vitesse jeugdopleiding met succes zijn doorgestroomd. Een club als Heerenveen had hier veel beter bijgepast
    Zou het trouwens doortrekken naar de gehele Eredivisie, die andere 12 clubs leiden nog steeds spelers voor niets op want alle grote talenten worden nog steeds weggekaapt. Als een club als NAC, Groningen of Zwolle zelf een talent scout en opleid laat hun dan ook daar de vruchten van plukken.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:52]
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 15:53
    het gaat er dan ook niet om hoeveel spelers er uit voor komen maar hoe de clubs de opleiding hebben opgezet en of alle ingredienten aanwezig zijn om die spelers beter te maken school voeding vervoer etc etc.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 20:01]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 19:02
    Misschien moet je je er in verdiepen.

    Sander v/d streek utrecht.
    Mo osman heracles.
    Van bergen herenveen.
    Liefting willem 2.

    Allemaal spelers uit de opleiding van vitesse.

    Als we nog wat verder terug gaan zijn er nog veel meer te noemen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:51
    Van dat bedrag zal de helft zeker overstappen,wat overigens wel een vooruitgang is.

    2 eredivisie clubs eruit en 2 erin uit de keukendivisie? Ik mag toch hopen op Emmen en nog een laag vlieger. En dan clubs als NEC en Sparta weer terug.
    Vind ik leuk
    Peterfc +2360
    donderdag 15 november 2018 om 15:52
    Daar gaat VP weer. Onvolledig weer.
    De eredivisieclubs gaan niet alleen over de promotie en degradatie. Over promotie en degradatie moet eerst door de KKD worden vergaderd voor er wat veranderen kán.

    Het voorstel is twee rechtstreeks degraderen en eentje speelt nacompetitie.
    Dat wordt lastig want met 1 eredivisieclub en 4 KKD clubs krijg je een oneven getal en dat betekent dat de ene helft van het schema wel en de andere helft geen eredivisieclub kan treffen of de eredivisieclub stroomt pas in de finale in, dat zou een onredelijke bevoordeling zijn van de eredivisie.
    Dit voorstel gaat het niet halen

    Twee rechtstreeks en twee via nacompetitie zou wel kunnen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:53]
    Vind ik leuk
    poklane +5224
    donderdag 15 november 2018 om 15:57
    Tuurlijk gaat het voorstel het halen, promoveren word vele malen makkelijker. Playoffs zullen gewoon veranderd worden, misschien een knock-out met 8 teams (zie zelf liever gewoon de #3 t/m #6 met de winnaar in de finale tegen de #16 van de Eredivisie.
    Vind ik leuk
    Peterfc +2360
    donderdag 15 november 2018 om 16:03
    Ja ze zijn gek in de KKD: de KKD clubs vier -acht wedstrijden spelen plus twee finale wedstrijden en de eredivisieclub 2 in totaal?
    1 finale tussen nummer 3 KKD en nummer 16 ere is eerlijk, dat zou kunnen.

    De periodetitels daar zal men niet van af willen en daar gaan toch echt de KKD teams over.

    Dit bericht op VP was onvolledig, er staat niet bij dat de KKD clubs ook iets te zeggen hebben.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 16:05]
    Vind ik leuk
    poklane +5224
    donderdag 15 november 2018 om 16:59
    "De regelwijziging moet nog wel langs de Coöperatie Eerste Divisie."
    Vind ik leuk
    Peterfc +2360
    donderdag 15 november 2018 om 17:18
    Dat staat er nú bij. Het gaat er vooral om dat er nog niks " besloten" het is nog maar een voorstel.
    Ik ben met je eens dat promotie makkelijker wordt voor clubs als Sparta en Den Bosch maar niet voor Helmond, Eindhoven, Volendam en zo. De meerderheid beslist en die willen een kansje houden
    Vind ik leuk
    NvC +5285
    donderdag 15 november 2018 om 15:53
    Pfff er verandert dus zo goed als niets.
    Vind ik leuk
    Dani82 +2264
    donderdag 15 november 2018 om 15:58
    “De clubs met de beste jeugdopleiding mogen geen spelers meer bij elkaar weghalen”? Waarom staat sparta nou ineens niet bij de clubs met beste jeugdopleiding? Omdat er al een akkoord is met ajax zeker...
    Vind ik leuk
    Peterfc +2360
    donderdag 15 november 2018 om 16:07
    Omdat dit over de eredivisie gaat, Den Bosch staat er ook niet bij. Volgend jaar staan Sparta en Den Bosch er wel bij
    Vind ik leuk
    Dani82 +2264
    donderdag 15 november 2018 om 16:17
    Ohja, goed gezien!
    Ik sta niet op scherp ;)
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +19058
    donderdag 15 november 2018 om 15:58
    Halfgebakken maatregelen weer zeg.
    Vind ik leuk
    orion73 +1520
    donderdag 15 november 2018 om 16:00
    Wat een akkoord van niks.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    donderdag 15 november 2018 om 16:01
    Dat word lastig voor Ajax als ze geen talenten meer uit Utrecht mogen halen.

    Dan word het op latere leeftijd in de knip om ze weg te kopen.
    Vind ik leuk
    Janste +278
    donderdag 15 november 2018 om 16:05
    Dus ze mogen wel weer talenten bij de mindere clubs weghalen, zodat die clubs nooit een stuiver kunnen gaan verdienen als ze eens een talent hebben. Raar weer dit. Voor de rest vind ik de punten wel ok
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:11
    De nummer 3 van onder, speelt die dan promotie/degradatie wedstrijden tegen de nummer 3 uit de eerste divisie, zoals in Duitsland?
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    donderdag 15 november 2018 om 16:20
    Wat een incapabel zooitje zeg. Verbied gewoon dat kunstgras, zelfs als clubs er geld voor krijgen willen ze niet overstappen. De KNVB heeft toch gewoon de macht om kunstgras te verbieden? Zo blijven we voor eeuwig het lachertje van Europa.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 20:06
    en dat we het lachertje zijn heeft ook echt met het kunstgras te maken allemaal drogredenen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:21
    Sjongejonge, dit gaat weer helemaal nergens over. 28 jaar lang lobbyen en nog steeds verandert er niks. De competitie wordt steeds zwakker en steeds treuriger om naar te kijken en dat alles zodat "prof"clubs die al jaren een eredivisie-onwaardig niveau ten tonele brengen mee kunnen blijven doen. Wat een aanfluiting, vandaag had er echt wat kunnen veranderen. Zonde...
    Vind ik leuk
    michelhx +3801
    donderdag 15 november 2018 om 16:25
    Toch vreemd: de zes clubs met de beste jeugdopleidingen halen geen jonge talenten meer bij elkaar weg.
    Ik schat de jeugdopleiding van bv. Sparta toch echt vele malen hoger in dan die van bv. Utrecht. Daarnaast ben ik van mening dat talenten zo hoog mogelijk moeten voetballen en dat een speler zelf mag kiezen of hij een overstap naar een andere club maakt ja of nee.
    Ik denk dat er van deze afspraak in de praktijk weinig terecht komt op de een of andere manier.
    Vind ik leuk
    Patje41 +927
    donderdag 15 november 2018 om 16:36
    En dat nadat zowel az als utrecht dit jaar 4 jeugdspelers bij ajax hebben opgehaald
    Vind ik leuk
    Chinto +96
    donderdag 15 november 2018 om 16:37
    Wat een zeik oplossing........
    Vind ik leuk
    gustare +616
    donderdag 15 november 2018 om 16:47
    Kansloos akkoord waardoor er eigenlijk nauwelijks iets verandert. Over het enige écht belangrijke onderwerp, geen kunstgras, is geen akkoord. Dankzij die fuckers van Heracles moeten we nog jarenlang naar voetbal op die vreselijke ondergrond kijken. Slecht voor het NL voetbal, maar dat interesseert ze in Almelo helemaal niets. Ik zeg: verbieden die hap!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:48
    heracles wat een droeftoeters..
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:55
    waarom niet samen gaan in een bene liga....eerste ronde in nederland met 12 nederlandse clubs en de belgen ook onderling met 12 clubs ...de eerste 3 nederlandse clubs en de eerst 3 belgen gaan samen in een play off competitie....de winnaar van de eigen competitie heeft alvast cl ticket.....
    Vind ik leuk
    COYG +6867
    donderdag 15 november 2018 om 16:56
    Dat van die jeugd weghalen bij elkaar. Daar was ooit al een herenakkoord over, maar twee clubs hielden zich daar niet echt aan...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:06
    Toch belachelijk dat 1 club een verbod op kunstgras kan tegenhouden. Lekker uit de competitie gooien die plastic korfbal club
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +2316
    donderdag 15 november 2018 om 17:14
    2 clubs degraderen.. Bliksem dan mogen we nog wel aan de bak
    Vind ik leuk
    Gerro +7484
    donderdag 15 november 2018 om 17:15
    Dit zijn niet de verbeteringen die je hoopt.
    De 2 promoverende clubs hoeven niet per definitie beter te zijn dan de degradanten. Ik begrijp dat er een divers aantal clubs tegen zijn. Met name de clubs uit het rechterijtje zijn bang voor degradatie daar het onderlinge verschil tussen die clubs klein zijn en bij een slecht seizoen kun je er zomaar uit liggen wanneer ze terug gaan naar 16 clubs. Degradatie komt dan ook voor de nummer 15 aan de orde en voor de nodige clubs dan ook een stuk dichterbij en daar is elke club bang voor.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 17:15]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:18
    die 6 clubs mogen geen jonge talenten bij elkaar weg halen, maar wel bij die andere 12 ED clubs?
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4881
    donderdag 15 november 2018 om 17:23
    Precies. Die hebben een nog groter probleem... wordt er nog meer getrokken aan hun toekomst ... ben benieuwd hoe zij daar tegenaan kijken..,
    Vind ik leuk
    Koenbres +1243
    donderdag 15 november 2018 om 17:20
    Ben het volledig eens met alle veranderingen behalve dat laatste herenakkoord. Hoe gaat dit het niveau nou weer bevorderen, ze mogen niks meer van elkaar kopen in de jeugd dus dan zullen ze dat waarschijnlijk van de overige 12 clubs gaan doen.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6274
    donderdag 15 november 2018 om 17:20
    Met andere woorden, de plastic Maffia heeft gewonnen en het blijft doormodderen zoals het is.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4881
    donderdag 15 november 2018 om 17:21
    De zes clubs halen geen talenten meer bij elkAar weg? Dat berekend dat er dus nog meer gekeken en gevist gaat worden in de vijvers van de andere clubs?! Waardeloze regeling... dat daarmee ingestemd is.. idioot
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1918
    donderdag 15 november 2018 om 17:28
    Waardeloos dat kunstgras mag blijven, sneue clubjes zijn dat. Hopen dat ze degraderen of failliet gaan.
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +462
    donderdag 15 november 2018 om 17:32
    Hoezo geld afstaan bij Europese deelname? Kunstgras mag gewoon? Idioot dat dat gewoon mag blijven en dan ook nog is een percentage afstaan bij Europese deelname..

    Bundesliga! Mogen wij a.u.b naar jullie competitie! Want onze competitie word lachwekkender en slechter!
    Of die Europese competities, ja dit word ook nog is een optie, weg uit dat klein denken, en de kleine clubs het Nederlands voetbal laten bepalen met o.a hun plastic velden, ze denken altijd aan hun eigen, niet mee te praten, daarom blijven ze klein maar daardoor ook de competitie.. snel weg uit Nederland Ajax! Hier kunnen we niks mee met het oog op de toekomst. In deze competitie kunnen we niks.

    De kleine clubs en wat subtop clubs zullen onze competitie altijd klein houden! Denken alleen maar aan hun eigen kleine beleid en hebben totaal geen visie voor het Nederlands voetbal, ze zullen onze competitie altijd klein houden!
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 17:39]
    Vind ik leuk
    Aalstars +144
    donderdag 15 november 2018 om 17:34
    Gemiste kans. 16 clubs was ook niet de oplossing maar ik had gekozen voor 14 clubs over de eerste 4 divisies. Dus een extra divisie (56 teams over 4 i.p.v. 3 divisies). De eerste 2 divisies delen mee in tv gelden (waardoor meer clubs meedelen dan nu) waarbij een verdeling gemaakt moet worden waarin top 6 redelijk gelijk blijft aan wat ze nu krijgen. De 14 clubs spelen 26 wedstrijden. Bovenste 6/8 daarna nog 10/14 om kampioen en Europees met behoud van punten. Onderste 6/8 tegen degradatie. Meer weerstand voor de betere teams. Ook clubs die in eerste divisie spelen krijgen tv gelden en maken kans om op hoogste niveau te spelen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:39
    Er zijn dus GEEN wijzigingen!! Na een dag "vergaderen" Shame on you!!!!! Zonde van het geld!!!!!!
    Vind ik leuk
    Fcdhfc +35
    donderdag 15 november 2018 om 17:40
    Wat een onzin dat die 6 clubs geen talenten meer bij je weghalen
    Dus komen ze allemaal shoppen bij de wat mindere clubs die al bijna geen financiële mogelijkheden hebben om spelers te kopen en dan worden ook nog de beste spelers uit de jeugd bij je weggehaald
    Vind ik leuk
    yuuup +9929
    donderdag 15 november 2018 om 17:42
    Pappen en nathouden. En over 10 jaar weer verbaasd afvragen hoe het zover heeft kunnen komen.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6274
    donderdag 15 november 2018 om 17:52
    Geen dubbeltje betalen aan die plastic Maffia.
    Vind ik leuk
    Toets +398
    donderdag 15 november 2018 om 17:55
    Heracles en FC Emmen bedankt,...de vooruitgang is weer voor jaren tegengehouden. zie AD en Telegraaf.
    De opzet binnen de ED is zo dat iedereen stemrecht heeft, dat lijkt natuurlijk voor de hand te liggen. Clubs als FC Emmen met een stadionnetje van niks, plastic gras en waar het publiek onder dwang uit de kerk worden weggehaald maakt eigenlijk de dienst uit in de ED.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 18:45
    Tis zo simpel... clubs met kunstgras uit eerste divisie kunnen niet promoveren naar eredivisie, dan lost dat probleem zichzelf op 😁
    Vind ik leuk
    Wim59 +334
    donderdag 15 november 2018 om 19:44
    Oftewel, alles blijft zoals het is en was, maar je kkn het verwachten met die Smit vsn heracles en knvb en tencate, het gewoon om dat nare nepgras.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws