'Iedereen vindt dat we van kunstgras afmoeten, je kunt het hier niet bij laten'

    'Iedereen vindt dat we van kunstgras afmoeten, je kunt het hier niet bij laten'

    Gepubliceerd: maandag 19 november 2018 om 09:38ma 19-11-2018 om 09:38

    Heracles Almelo valt niet kwalijk te nemen dat het op kunstgras wil blijven voetballen. Dat concluderen Kees Jansma en Arno Vermeulen aan tafel van Studio Voetbal. Toch vindt laatstgenoemde dat er iets moet gebeuren.

    "Heracles heeft natuurlijk grote belangen in het kunstgras. Ze overtreden de wet niet, de regels zijn dat je dit mag doen. Zij hebben een grote sponsor, ze hebben er jarenlang op gespeeld. En dus vergt het ook heel veel om in te moeten schikken", aldus Jansma. "Het kost ze daadwerkelijk heel veel geld, veel meer dan 3,5 ton, om over te gaan op gras."

    Vermeulen sluit zich daarbij aan, maar plaatst wel een kanttekening. "Je kunt ze niks aanrekenen, maar we moeten wel verder. Iedereen vindt dat we van kunstgras afmoeten, dus kunnen het hier niet bij laten door te zeggen: we stellen een bonus beschikbaar, maar je kunt op kunstgras blijven spelen. Dat is wat er nu gebeurt."

    Plaats een reactie

    peesjeevee +2121
    maandag 19 november 2018 om 09:41
    Dat kan maar we willen van dat kunstgras af. We weten dat het nu nog mag maar doe dat stuk plastic gewoon weg.
    Vind ik leuk
    torinofc +485
    maandag 19 november 2018 om 09:42
    Edit VP : Reactie verwijderd.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:06]
    Vind ik leuk
    sundaymanara +1048
    maandag 19 november 2018 om 09:42
    Helemaal eensch met de heren. Een hogere vergoeding en dan overschakelen op gewoon gras. Hebben de Heracles supporters ook het liefst.
    Vind ik leuk
    Hektor +435
    maandag 19 november 2018 om 09:45
    Edit VP : Reactie verwijderd.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:07]
    Vind ik leuk
    sundaymanara +1048
    maandag 19 november 2018 om 09:47
    Kijk, dat zijn nou nog eens intelligente teksten.
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +5971
    maandag 19 november 2018 om 10:30
    Helaas kan niemand het meer lezen. Geen idee wat er stond
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 09:47
    Hoop echt dat er weer op een echte grasmat gespeeld gaat worden. Is niks fijner dan de geur van het gras en de bruine/groene kleding van de slidings. Dat hoort bij voetbal
    Vind ik leuk
    sundaymanara +1048
    maandag 19 november 2018 om 09:48
    Alsof jij dat ruikt voor je tv toestelletje.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 09:52
    Dat is een logische reactie van iemand die nooit aan het veld zit of heeft gespeeld. Denk dat jij erg eenzaam bent gezien je reactie(s)
    Vind ik leuk
    Ramon89 +559
    maandag 19 november 2018 om 13:50
    Ach, is ook onzin. Je ruikt het hoogstens als het nat is en je direct aan het veld zit. Hoeveel mensen zijn dat? Kul argument iig.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 18:04
    Jij leest ook maar half volgens mij? Maar je voelde je geroepen natuurlijk om toch maar even te reageren. Dat kon natuurlijk niet uitblijven, want jullie voetballen ook nog op plastic en maken slidings door oude autobanden. Maar voetbal hoort op gewoon gras, en met vieze shirts en broekjes de kleedkamer in. Maar gelukkig gaan jullie ook weer op gras spelen. Maar jij reageert alleen voor likes denk ik.
    Vind ik leuk
    Ramon89 +559
    maandag 19 november 2018 om 18:06
    Ik reageer omdat ik die hele ophef overdreven vind. Sowieso sta ik helemaal niet zelf op dat veld dus wat boeit mij 't? De overige argumenten zijn ook allemaal overdreven en kunstgras voorziet ook in een hoop voordelen.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 18:15
    Mijn reactie was allerminst negatief over kunstgras. Maar vind het fijn, dat de meeste clubs gewoon weer op gras gaan spelen.
    Vind ik leuk
    Ramon89 +559
    maandag 19 november 2018 om 18:20
    Nee valt mee inderdaad. Maar praat ook meer in het algemeen.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2849
    maandag 19 november 2018 om 09:49
    Het zou wat worden als we in de KeukenKampioenDivisie op Keuke tegeltjes gingen spelen.
    Vind ik leuk
    Farmer +12782
    maandag 19 november 2018 om 12:41
    En dan in het najaar, die trut-met-dr-knot, met een flesje Viakal over het veld zeker? :P
    Vind ik leuk
    ENSTN-FULB +518
    maandag 19 november 2018 om 09:50
    Een vergoeding krijgen maar wel op nep gras blijven voetballen.
    Kijk dat is nog eens zaken doen.
    KoeKoek.
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    maandag 19 november 2018 om 09:55
    Idd koekoek, lees je eerst even in voordat je met commentaar komt.
    Vind ik leuk
    ENSTN-FULB +518
    maandag 19 november 2018 om 09:58
    Dit is wat er afgesproken is.
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    maandag 19 november 2018 om 10:00
    Nee, de clubs die overgaan van kunst naar echt gras krijgen die vergoeding voor de extra gemaakte kosten. Clubs die op kunstgras blijven voetballen lopen die vergoeding mis.

    Zo moeilijk was dat toch niet?
    Vind ik leuk
    ENSTN-FULB +518
    maandag 19 november 2018 om 10:03
    Juist die krijgen een kleinere vergoeding.
    Vind ik leuk
    Decimius +784
    maandag 19 november 2018 om 10:04
    Fijne dag
    Vind ik leuk
    Bdog +5983
    maandag 19 november 2018 om 09:52
    Kunstgras = kutgras. En ik zie het beide liever niet.
    Vind ik leuk
    Henkings +661
    maandag 19 november 2018 om 09:53
    Het moet toch niet zo moeilijk zijn? Gewoon per club uitrekenen wat het kost om de rubbermat eruit te halen en er grasplaggen in te leggen.
    KNVB vergoedt deze kosten volledig!! (al die contributie van óns amateurs zal toch niet op zijn??) en klaar. Dan kan geen enkele club gaan weigeren. Doe je dat toch.........dan naar de Keuken Kampioen Divisie.
    Volgend seizoen doe je hetzelfde bij de Keuken Kampioen Divisie. Clubs die niet meewillen kunnen dan de licentie inleveren.
    Elke club weet waar het aan toe is, De KNVB investeert 2x grof in het voetbal en iedereen is blij!!

    Vind ik leuk
    Ramon89 +559
    maandag 19 november 2018 om 13:53
    Ja want dat zijn de enige kosten. Nee, dus niet. Wij hebben bijvoorbeeld geen andere velden om op te trainen, die zullen dus aangelegd moeten worden, of gehuurd worden. Plek om aan te leggen zie ik ook niet, die zullen dus ergens anders aangelegd moeten worden.
    Vind ik leuk
    Henkings +661
    maandag 19 november 2018 om 14:13
    Alleen in problemen denken helpt niet. Nu ben ik in de omgeving Zwolle redelijk bekend en denk ik dat er daar tóch echt wel ruimte is voor een trainingscomplex ergens in of buiten de stad. De gemeente Zwolle heeft toch ook belang bij de vereniging PEC Zwolle en PEC Zwolle heeft wellicht zelf ook nog wat knaken. Om nu de KNVB en of de topploegen alles te laten betalen is wel erg kort door de bocht!!!
    Helaas is dat volgens mij steeds meer het standpunt van (een deel van) "groep kunstgras" Ze willen álles betaald krijgen en anders houden ze het tegen!
    Vind ik leuk
    Ramon89 +559
    maandag 19 november 2018 om 14:15
    Het probleem is juist dat mensen als jij te simpel denken hé. Ff kunstgrasmat eruit en echt gras erin, klaar. Nee, zo simpel en goedkoop is het gewoon niet.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2138
    maandag 19 november 2018 om 10:00
    Ha, fijn, vandaag lekker op kunstgras voetballen!

    - Geen enkele echte voetballer.
    Vind ik leuk
    HansVites +5330
    maandag 19 november 2018 om 10:30
    Dus de sponsor Ten Cate dwingt ze om op kunstgras te spelen als ik het goed begrijp.
    Vitesse heeft een rug sponsor, Prins heet dat bedrijf die maken honden en kattenvoer maar de spelers hoeven dat van de sponsor niet te eten.
    Vind ik leuk
    Leading87 +73
    maandag 19 november 2018 om 10:44
    Leuke vergelijking hoor. Maar inderdaad kan er wel eens in het contract met Ten Cate staan dat Heracles hun velden moet gebruiken, in ruil voor een nieuw veld in de drie jaar. En als je van dat contract af moet, zul je wellicht contractbreuk moeten plegen, dan wordt het een dure zet om over te stappen naar natuurgras.

    Daarnaast wil Heracles rondom hun wedstrijden een dagje uit creëren, daarbij is het één van de kernwaarden van de club dat de kinderen na de wedstrijd zelf de doelpunten na mogen spelen op het veld. Dut gebeurt al zo'n 15 jaar!! Dus is wel echt een traditie en is goed voor de aanwas van jongere fans.

    Ik snap dus volledig dat de club niet zomaar overstapt!
    Vind ik leuk
    sundaymanara +1048
    maandag 19 november 2018 om 10:46
    Kijk, iemand die wat van de zaken afweet en normaal reageert. Een witte raaf op VP.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    maandag 19 november 2018 om 11:38
    Goede reactie, maar het stuk over die kinderen snap ik niet, die kunnen toch ook op echt gras spelen? Feyenoord heeft jaren de jeugd een wedstrijd laten spelen voor de wedstrijd, nooit een probleem op een goed veld
    Vind ik leuk
    Leading87 +73
    maandag 19 november 2018 om 12:59
    Wellicht kennisuitwisseling mogelijk 😉
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    maandag 19 november 2018 om 14:38
    Maar wat heeft dat met kunstgras te maken tav echt gras?
    Vind ik leuk
    Leading87 +73
    maandag 19 november 2018 om 17:20
    Omdat Heracles vanaf 2003 op kunstgras speelt, is het mogelijk om de kinderen na de wedstrijd op het speelveld te laten spelen.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    maandag 19 november 2018 om 17:33
    Maar waarom kan dat niet op echt gras?
    Vind ik leuk
    Farmer +12782
    maandag 19 november 2018 om 12:45
    Als dát het knelpunt is, dan snap ik niet waarom Heracles dat niet heeft aangegeven bij de vergadering, opdat men een wat langere dispensatie voor hun kon afspreken.

    Als Ten Cate bv nog een 3 jaar doorlopende sponsorovereenkomst heeft, zou men van Heracles kunnen vragen bv om dan in 'uiterlijk' 4 jaar over te stappen naar Kunstgras, en de overige Eredivisieclubs, aankomend seizoen.

    En dan puur om die sponsorovereenkomst.
    Inderdaad, als Heracles dat nu om die redenen schrapt, dan heet dat contractbreuk en zou ten Cate zelfs nog met een claim retour kunnen komen bv: dat kost Heracles dan nóg meer geld!
    Vind ik leuk
    Leading87 +73
    maandag 19 november 2018 om 13:26
    Heracles, dhr. Touissant en dhr. Fledderus, hebben in het AD aangegeven dat de vergadering erg amateuristisch in elkaar zat. Ik denk dat als er echt bewijs was geweest dat kunstgras slecht is voor het Nederlands voetbal en alle andere clubs ook de overige punten van de veranderagenda serieus hadden genomen, Heracles wel overstag was gegaan en dispensatie had gevraagd. Maar blijkbaar zat de vergadering niet zo degelijk in elkaar, als dat Heracles dat graag had gezien.

    Touissant gaf ook aan dat Heracles best wel positief staat tegenover natuurgras, dus ik denk echt dat ze in die vergadering tegengestemd hebben om een signaal af te geven. Dat kunstgrasverbod komt er wel, dat kan haast niet anders.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:50
    Allereerst ben ik als Heracles supporter voorstander van een echte grasmat. Feit is alleen dat Heracles veel meer dan €300.000 per jaar misloopt bij het vervangen van deze mat.
    Op een begroting van +/- 10 miljoen is dat gewoon teveel geld om in emotie maar gewoon 'mee te gaan'.
    Daarnaast is het natuurlijk ook gelul dat het kunstgras invloed heeft op de Europese prestaties van Nederland. Hoe kan Ajax dan in godsnaam de Europa League finale halen? en 'onze' kunstgras generatie Duitsland en Frankrijk van de mat spelen? Alles valt en staat met de belachelijke TV gelden in het buitenland en de verdeling hiervan in Nederland.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:27
    Kunstgras is vooral gekomen door de financiële problemen bij clubs. Dat komt aan de ene kant door de oneerlijke tv geldverdeling in Nederland. En ook dat je van de KNVB verplicht bent een minimum aantal profs spelers te hebben. Vroeger had vooral veel semi profs,wat ook goedkoper was voor de clubs. Dan heb je ook nog de idiote salarissen die betaald worden aan de profs. En als je weet wat het kost om een goede grasmat te onderhouden dan is het logisch dat clubs voor kunstgras gaan.
    Wat velen ook niet begrijpen is dat clubs die kunstgras hebben daar ook op trainen,dus dat is ook weer een besparing voor die clubs,geen extra trainingsvelden. Dus overstappen gaat wel heel veel je er kosten dan zo'n schamele 3,5 ton.
    Als de topclubs zich daar zo druk om maken dan kunnen ze bv de helft van cl bonus in een pot stoppen en dat aan de andere clubs geven voor echt gras en goede trainingsvelden. Levert uiteindelijk de topclubs ook veel op. Altijd voetballen op gras en meer weerstand waar ze weer beter van worden.
    In Engeland waar clubs veel geld krijgen kan de pl ook eisen voor goed onderhouden grasmatten maar dat kan de KNVB niet eisen van clubs als telstar,Dordrecht,rkc( weet alleen zeker dat Dordrecht kunstgras heeft maar dat is mijn punt niet) die amper geld krijgen van de knvb
    Vind ik leuk
    Pimman +6313
    maandag 19 november 2018 om 11:01
    Jansma en Vermeulen hebben gelijk. De KNVB zou in dit geval financieel moeten bijspringen de clubs over de streep te trekken die nog op kunstgras spelen. Ik heb begrepen dat die Nationsleague bij winst van Oranje veel bonus oplevert. Dan gebruiken ze daar maar een deel van..was tóch een onverwacht extraatje.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7549
    maandag 19 november 2018 om 13:28
    In een ding hebben de heren gelijk; voor niets gaat de zon op, maar je kan het zo duur maken als je wilt. Met € 350.000 kom je al een heel eind. Bovendien waar een wil is, is een weg. En juist die wil ontbreekt in Almelo, korte termijn en/of struisvogel politiek.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 13:28]
    Vind ik leuk
    Cookee +11259
    maandag 19 november 2018 om 17:25
    Gezeur over kunstgras.
    Een paar spelers die een bal kunnen stoppen
    en die bij de goede kleur inspelen heb je meer aan dan echt gras.
    Alsof de ondergrond er toe doet.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2849
    maandag 19 november 2018 om 19:15
    Er bestaan nog steeds domme mensen die toch blijven zweren bij kunstgras, ondanks dat geen enkele echte prof erop wil spelen.
    Vind ik leuk
    joppie +224
    maandag 19 november 2018 om 21:30
    Kunnen die gasten dan niet overgaan op hybride grasmat dan?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws