Verklaring van Koeman: 'Het is misschien nog wel een stap te veel voor ze'

    Verklaring van Koeman: 'Het is misschien nog wel een stap te veel voor ze'

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 07:49di 20-11-2018 om 07:49

    Ronald Koeman is trots op zijn Nederlands elftal, dat zich door een late 2-2 bij Duitsland heeft geplaatst voor de finales van de UEFA Nations League. Het spel van Oranje was niet geweldig, erkent de bondscoach. 

    "Het levert de KNVB wat op en het levert ons twee mooie wedstrijden op in juni. Zo gek kan voetbal lopen", vertelt Koeman bij de NOS. "Of ik er nog in geloofde? Bij 2-0 niet, maar ik heb ook gezegd in de rust: als we 2-1 maken, maken we ook 2-2. Maar dan moeten we wel beter voetballen en scherper zijn. Duitsland viel ook terug, maar wij namen heel veel risico. We kregen wat de overhand, maar de Duitse counters waren heel gevaarlijk. Ze hadden de derde kunnen maken."

    Oranje speelde lang niet zo goed als afgelopen vrijdag tegen Frankrijk. Koeman denkt te weten waarom. "Het is niet de euforie, maar het is misschien nu nog wel een stap te veel om twee wedstrijden top te zijn tegen zulke tegenstanders. Ik denk dat we daar nog verder in moeten groeien. Als je dan nog een resultaat haalt..Hoe vaak heeft Duitsland in de laatste seconden de goal gemaakt? Blijkbaar doet Nederland het nu ook."

    "Je moet het over een langere periode zien. We hebben in 2018 tien interlands gespeeld. Tegen niemand zijn we kansloos geweest, terwijl men dacht dat we kansloos waren in de Nations League. Dit team is gegroeid. Gelukkig is er heel veel te verbeteren. Duitsland had een dag extra rust. Je moet iedere wedstrijd top zijn. Daar moeten we in groeien. We spelen met jonge spelers die voor het eerst Champions League spelen. Die krijgen wat voor hun kiezen. Over twee jaar zijn ze verder."

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    PSV noord +1253
    dinsdag 20 november 2018 om 07:52
    Duitsland was toch ook zo goed niet. De eerste twee vlogen er met wat geluk en onkunde in. Verder waren ze ook weinig gevaarlujk.
    Vind ik leuk
    chicken +11981
    dinsdag 20 november 2018 om 09:14
    Duitsland was een goede maat te groot gisteren bedoel je...dat 2e doelpunt t was misschien wat gelukkig. Maar zij speelden met de drive die wij tegen frankrijk hadden.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4788
    dinsdag 20 november 2018 om 09:25
    Als Duitsland niet zo goed was, toch incl de goals vijf open scoringskansen kreeg, veel gevaar stichte waarbij Nederland vaak paniekerig de bal naar voren schoot, Nederland dan eigenlijk maar een zwak land was.

    Nee, Duitsland speelde wel goed en Nederland had daar geen antwoord op.
    Het is dat het "maar" 2-0 stond en promes met een geplaatst schot (niet eens een uitgespeelde kans) de 2-1 maakte, Duitsland in de war raakte en terug liep, Nederland alles of niets ging spelen en tot grote opluchting en blijdschap van ieder die Oranje fan is (incl mijzelf) van Dijk de 2-2 scoorde.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 09:48
    Dat vond ik dus ook. Die eerste was gewoon een wereldgoal, daar kan je gewoon niemand wat verwijten. Was niet eens een kans, het was een mogelijkheid. Die 2e was lucky via goal. Ja en dan loop je achter de feiten aan, Duitsland bouwt 't dicht.
    Vind ik leuk
    Bizzy +21428
    dinsdag 20 november 2018 om 07:58
    Begrijp de euforie niet echt. De eerste helft werden we compleet weggespeeld. Sterren als de Jong, de Ligt en Depay werden compleet weggespeeld. Door een extra speler op de Jong te zetten werd het middenveld van Oranje geneutraliseerd.
    Ook de backs van Oranje lieten het afweten. Oranje heeft mazzel gehad.
    Volgende keer toch maar met Van Aanholt, Dumfries en Bergwijn starten.
    Vind ik leuk
    ajaksiet +553
    dinsdag 20 november 2018 om 08:38
    Extra speler op de Jong, betekent ergens anders een speler over toch? Voorin was het ook erg slecht de 1e helft en Wijnaldum ook niet gezien (deed Vilhena veel beter invullen deze wedstrijd). Tete idd. ook drama. Blind was gewoon op niveau hoor, gewoon goed.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 08:39]
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4788
    dinsdag 20 november 2018 om 09:30
    Blind deed niet veel fout.
    Klopt.
    Maar veel goed ook niet.
    Had wel enkele voorzetten maar als Blind de bal kreeg leek het net alsof F de Boer trainer was.
    Hij vertraagde en speelde (te) veel ballen breed en terug terwijl er zeker vaker vooruit mogelijk was.
    Mooiste voorbeeld was 1ste helft dat Babel de ruimte inliep en blind terug draaide en op de Ligt passte.
    Daar irriteerde ik me mateloos aan en Babel gaf dat ook aan om met beide handen naar zijn voeten te wijzen.
    Maar voor de rest krijgt Blind voor mij een dikke 7 daar hij verdedigend dit keer geen steekje liet vallen en zoals gezegt, soms met een voorzet kwam.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:02
    Ow ja, oranje speelde niet top, dus is Blind weer de pineut. Worden jullie nou nooit moe van jullie zelf???
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4788
    dinsdag 20 november 2018 om 10:27
    Waar zeg ik dat Blind de pineut is?
    Hij krijgt van mij zelfs een dikke 7 (hierboven te lezen) en dat krijgt niet elke speler van gisteren hoor.
    Cillessen bv maar een kleine zesje, Tete een onvoldoende, Babel ook een onvoldoende.
    Ik geef alleen aan dat Blind te vaak vertraagt en te vaak balletje terug speelt waar het niet altijd nodig is.
    Vind ik leuk
    chicken +11981
    dinsdag 20 november 2018 om 12:55
    De sleutel lag idd bij de backs. 4 man op lijn en in de 2e helft frenkie er vlak voor. 1 vd backs dient over zijn directe tegenstander heen te gaan om zodoende diepgang te creëren en het middenveld vd tegenstander uit balans te brengen.
    Vind ik leuk
    Koeien +2754
    dinsdag 20 november 2018 om 13:16
    Dat klopt, maar Duitsland gokte met 3 achterin en 4 op het middenveld dat Oranje niet over de eigen helft zou komen. Dat extra mannetje hadden ze dus in de verdediging opgeofferd.

    Dus tactisch gezien stond Duitsland gewoon beter en wisten ze het balbezit van Nederland nutteloos te maken door ons alleen op eigen helft de ruimte te geven. Dit deden mindere ploegen in de WK kwalificatie al tegen ons, maar als het goed is zou oranje dit met het oefenen op 5-3-2/3-5-2 en 3-4-3 en counteren moeten kunnen afvangen.

    Als je kijkt naar de laatste 2 goals, zag je ook dat Oranje al met 5 (incl 1 instapper) op het middenveld stonden en zonedekking loslieten, waardoor het al makkelijker voorbij het midden kwam. Het is dus niet helemaal ontoevallig dat Promes in scoringspositie kwam en uiteraard prachtig afrondde.

    Dat Van Dijk dan nog scoort na dat briefje is helemaal suiker op de taart.

    Het kostte wat kunst- en vliegwerk, maar uiteindelijk stond oranje aan het eind tactisch weer beter.

    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4788
    dinsdag 20 november 2018 om 14:07
    Dat Van Dijk dan nog scoort na dat briefje is helemaal suiker op de taart.


    Doe mij toch maar een kers
    Vind ik leuk
    ajaksiet +553
    dinsdag 20 november 2018 om 15:21
    Klopt dat wat je zegt dat Duitsland 1 op 1 stond achterin? Dat zou ik effe terug moeten zien, is me namleijk niet opgevallen..

    En dat Promes "uiteraard" scoort, daar kan je van mening over verschillen....Wel een geweldige goal!
    Vind ik leuk
    Koeien +2754
    dinsdag 20 november 2018 om 17:03
    lees : "uiteraard prachtig", het was uiteraard een prachtige goal.

    Duitsland stond zelf de zones te verdedigen en een vast mannetje op Frenkie. Het was juist Nederland die ging mandekken en 1 op 1 op de formatie van Duitsland ging verdedigen en zo wat meer gewicht op het middenveld begon te krijgen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 09:51
    Mwah, Duitsland werd ook in 't zadel geholpen door die 2 goals die ongelukkig voor ons viel. Die eerste raakt hij fantastisch, probeert hij 't nog 10x gaan ze allemaal naast of over. Die 2e was lucky via goal. Dan ga je natuurlijk ook makkelijker voetballen.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4788
    dinsdag 20 november 2018 om 10:28
    Nee hoor, die tweede maakte ik niet ;-)
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9389
    dinsdag 20 november 2018 om 08:03
    Van te voren had ik nooit verwacht dat we ons zouden plaatsen. Nu is het gewoon al een feit. Mooi man.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:04
    Precies dit! En nog zeikt de helft hier dat het niet super was gister. Frankrijk en Duitsland en in die poule is Oranje EERSTE geworden terwijl we twee toernooien hebben gemist. Wtf zeikt iedereen dan nog. Er zit weer toekomst in Oranje en daar gaat het toch om!
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9389
    dinsdag 20 november 2018 om 10:07
    Mee eens.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +13301
    dinsdag 20 november 2018 om 08:06
    PSV'er De Jong kwam erin en we scoorden prompt in de laatste minuten.. Toeval ? :)
    Vind ik leuk
    markie +1356
    dinsdag 20 november 2018 om 08:10
    Denk het wel aangezien hij de bal niet verlengde en verder geen bal kon vasthouden
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 08:10]
    Vind ik leuk
    Oeb +215
    dinsdag 20 november 2018 om 11:10
    Paar minuten ervoor kwam Vilhena erin die wél wat toevoegde..Toeval?
    Vind ik leuk
    MojoRisin +13301
    dinsdag 20 november 2018 om 11:53
    Denk niet dat je me helemaal snapt..
    Vind ik leuk
    Oeb +215
    dinsdag 20 november 2018 om 12:13
    denk t ook niet dan haha,vind overigens wel dat psver de jong dr bij moet ,als we pompen of verzuipen gaan spelen
    Vind ik leuk
    stratumseind +174731
    dinsdag 20 november 2018 om 08:23
    voor de tweede keer in korte tijd eigenlijk weggespeeld door de duitsers die totaal niet in vorm zijn .....dat geeft ook te denken ondanks het resultaat wat mooi is.

    Er moet nog heel veel gebeuren wil oranje weer een grootmacht worden op grote toernooien
    Vind ik leuk
    pietprecies +7787
    dinsdag 20 november 2018 om 09:38
    Tja maar is dat erg? Nederland heeft een handelsmerk in gouden generaties maar tegelijkertijd moet je ook realistisch zijn en beseffen dat we niet de sterkste competitie hebben en het achterland wat Dui en Fra hebben.

    Kijk bijv. Naar België, die hebben nu een “gouden” generatie, leuk en aardig maar die hebben geen finale gehaald, om over Engeland nog maar te zwijgen.

    We zijn in Nederland goed in denken dat we beter zijn dan de rest als het een keer meezit, dat is leuk op zo’n moment als nu maar het is zeker nog geen groep als die de finale haalde op het WK.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 09:53
    Klopt we zijn er nog lang niet. Maar 't waren toch ook 2 toevalstreffer van die Duitsers? Daardoor gingen ze ook makkelijker voetballen..
    Vind ik leuk
    stratumseind +174731
    dinsdag 20 november 2018 om 10:30
    dat klopt ook wel weer inderdaad
    Vind ik leuk
    pietprecies +7787
    dinsdag 20 november 2018 om 10:38
    Met name die tweede had ons Jesper best mogen tegenhouden
    Vind ik leuk
    stratumseind +174731
    dinsdag 20 november 2018 om 10:45
    de eerste mag er van die afstand eigenlijk ook niet in
    Vind ik leuk
    The Genius +3534
    dinsdag 20 november 2018 om 08:57
    ik blijf het een media dingetje vinden "op zijn Duits (punten)winnen" ... Nederland scoort vaker in de laatste minuten dan Duitsland.. dom gelul dus
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 09:19
    Mijn loepzuivere waarneming van afgelopen weekend dat sprake is van een 'trompe l'oeil' vindt inmiddels gretig navolging bij de internationale schrijvende media en in internationale talkshows.

    Op VP blijft in de spruitjeswalm de clubgeurvlag gehesen om het clubterritorium angstvallig te beschermen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 09:22]
    Vind ik leuk
    Leozao +5615
    dinsdag 20 november 2018 om 11:39
    NL gaat absoluut de goede kant op, maar is er nog niet. Er is een groot potentieel.
    Vind ik leuk
    Stack5 +3090
    dinsdag 20 november 2018 om 12:50
    Zo is het. Het gaat altijd tussen twee uiterste. Of het is helemaal bagger, of we worden wereldkampioen. We mogen gewoon best tevreden zijn waar we nu staan, maar het is nog niet perfect.

    Het lijkt wel alsof iedereen dacht dat we Duitsland met 2 vingers in de neus van de mat zouden spelen. Ik begrijp niet waar dat gevoel opeens vandaan komt.
    Vind ik leuk
    Hega +12
    dinsdag 20 november 2018 om 16:43
    De stap te ver mag Koeman zichzelf aanrekenen. Het rechterblok Tete ( alleen maar terug ) en Promes zwaar onder de maat. Slechte keuze van Koeman. Hij had dit elftal niet moeten wijzigen. Tete kan gewoon niet mee en werd met zijn eigen middelen door de Duitsers volledig afgetroefd. Blind komt ook tekort. Er zijn genoeg betere backs. Frankie werd veel te weinig in het spel betrokken, daar hadden andere spelers van moeten profiteren. De Jong en Vilhena zeer goed ingevallen.


    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws