De Haan verbluft door Eredivisie-clubs: 'Niet normaal, alsof ze open huis houden'

    De Haan verbluft door Eredivisie-clubs: 'Niet normaal, alsof ze open huis houden'

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 08:23di 20-11-2018 om 08:23

    PSV en Ajax liggen dit seizoen mijlenver voor op de overige Eredivisie-ploegen, stelt Foppe de Haan vast. Volgens de iconische oud-trainer van sc Heerenveen ontbreekt het de meeste Eredivisie-clubs aan een goed strijdplan wanneer ze tegen de nummers één en twee van de competitie spelen.

    "De manier waarop ploegen zich soms naar de slachtbank laten leiden, is ook niet normaal", vertelt De Haan aan Trouw. "De manier waarop SC Heerenveen, Excelsior en ook AZ (0-4, 1-7 en 0-5 tegen Ajax, red.) tegen de topclubs spelen, is soms net alsof ze open huis houden." De gepensioneerde trainer denkt terug aan zijn lange carrière in dienst van Heerenveen. "Als Ajax naar Heerenveen, Groningen of Twente moest, dan konden ze hun borst nat maken. Vaak verspeelden ze daar punten."

    Volgens de 75-jarige Fries denken de meeste Eredivisie-trainers te offensief. "Ga eens compact staan. En als je tegenstander over de middenlijn komt, dan lever je strijd in de duels. Veel ploegen willen 'mooi' voetballen", stelt De Haan. "Het gaat nooit over wat er moet gebeuren als ze de bal eens niet hebben. Dat is veelzeggend, vind ik."

    Hoe het wél kan, bewijst VVV-Venlo. De Limburgers hielden PSV in het Philips Stadion lange tijd in bedwang voordat ze met 4-0 verloren en dreven Ajax in de eigen Koel tot het uiterste, hoewel ze een ongelukkige 1-2 nederlaag moesten slikken. "Vind ik dit seizoen nou een goed voorbeeld. Zij hebben een goed plan en leveren strijd, waardoor ze ook de topclubs optimale weerstand bieden", aldus De Haan.

    Lees meer over:Eredivisie

    Plaats een reactie

    Ben +143
    dinsdag 20 november 2018 om 08:28
    Wat een onzin...
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 08:56
    Wil je ook nog laten weten welke argumenten je voor jouw conclusie hebt?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 08:56]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 november 2018 om 09:00
    Volgens mij heeft hij juist een heel goed punt.
    Vind ik leuk
    Objectief +3137
    dinsdag 20 november 2018 om 09:21
    Jouw opmerking inderdaad.
    De strekking van De Haan is precies wat zo kenmerkend is voor onze competitie. We willen allemaal mooi en attractief voetbal spelen, maar vergeten dat het uiteindelijk om de punten gaan.
    Vind ik leuk
    Emnu +4828
    dinsdag 20 november 2018 om 08:30
    Ware woorden.

    16 of 18 clubs is niet het probleem, het probleem is onvoldoende weerstand.

    Het heeft er alle schijn van dat Ajax en PSV boven de 90 punten gaan eindigen waarbij (ik denk dat Feyenoord 3e wordt met 15-20 punten achterstand) er n gat naar de subtop/middenmoot is van 30-40 punten.
    Vind ik leuk
    yuuup +9855
    dinsdag 20 november 2018 om 11:06
    Met 16 clubs komen er play offs tussen de top 6 op het einde. Dan speel je dus 4 keer per seizoen tegen AZ, Feyenoord en PSV. ipv tegen clubjes als Emmen.
    Reken maar dat dat meer weerstand is.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 11:07]
    Vind ik leuk
    AfcaJB +217
    dinsdag 20 november 2018 om 08:32
    Ja Foppe, als de bal nog een veter in het leer had....
    Vind ik leuk
    Hall +96
    dinsdag 20 november 2018 om 08:37
    lult maar wat dom om hem heen wordt tijd voor een verzorgingshuis.
    Vind ik leuk
    buddha +9052
    dinsdag 20 november 2018 om 08:45
    gesellie met rene , willy , willem en sjaakie.
    Vind ik leuk
    Hall +96
    dinsdag 20 november 2018 om 09:09
    Haha geweldig.
    Vind ik leuk
    Leozao +5499
    dinsdag 20 november 2018 om 10:52
    Daar zouden ze een poppenserie van moet maken op TV. Dan is het meteen afgelopen met VI.
    Vind ik leuk
    Hall +96
    dinsdag 20 november 2018 om 11:08
    Ja echt wel ....en de ouderen weten het altijd beter vroeger weet je het nog wel!!!
    Vind ik leuk
    Leozao +5499
    dinsdag 20 november 2018 om 11:24
    Vroeger konden "anti"-atleten nog wel meekomen. tegenwoordig praktisch niet meer. Heel veel fouten worden gemaakt omdat het "te" snel moet gaan. Ik kon vroeger ook wel genieten van van Hanighem, maar op zijn vrije trappen na zou hij aan het hedendaagse voetbal niets meer kunnen toevoegen.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6124
    dinsdag 20 november 2018 om 10:19
    Zodra de waarheid verteld word gaan sommige hier om zich heen maaien want dat wil men niet horen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 november 2018 om 10:39
    Volgens mij speelt leeftijd ook een rol. Oud en wijs mag niet meer.
    Vind ik leuk
    Fritske01 +3153
    dinsdag 20 november 2018 om 11:48
    Vroeger was het anders, niet beter niet slechter maar vooral anders.
    Vind ik leuk
    Hall +96
    dinsdag 20 november 2018 om 10:49
    Gelukkig ben ik niet de enige hier......
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 08:36
    Foppe zelf verloor meestal 5-2. Hij parkeerde zelf ook nooit de bus.
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +1285
    dinsdag 20 november 2018 om 08:37
    "en dreven Ajax in de eigen Koel tot het uiterste, hoewel ze een ongelukkige 1-2 nederlaag moesten slikken."

    Het was 0-1
    Vind ik leuk
    2cents +57839
    dinsdag 20 november 2018 om 08:40
    Excelsior werd in de rust nog gecomplimenteerd met hun strijdplan aan de hand van voorbeelden. Pas toen de achterstand kansloos was viel de zeer verdedigende opstelling uit elkaar.

    Het lijkt erop dat Foppe zich heeft laten foppen door de uitslag en de wedstrijd zelf nooit heeft gezien.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +1155
    dinsdag 20 november 2018 om 10:23
    Of VP heeft het weer eens fout opgetikt
    Vind ik leuk
    Yoink +150
    dinsdag 20 november 2018 om 08:44
    In de basis heeft ie gelijk. Fortuna speelde compact en verdedigend tegen beide toppers en maakte het ze ontzettend moeilijk.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    dinsdag 20 november 2018 om 08:45
    Laat die ouwe man nou gewoon eens achter de geraniums gaan zitten.
    Heerenveen kreeg vaak zat op zijn kloten met 4/5-1 van Ajax toen hij er nog op de bank zat.
    Had ie ook nog ene beetje beter materiaal dan het huidige Heerenveen.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +10476
    dinsdag 20 november 2018 om 09:15
    Foppe vergeet ff dat ie met Heerenveen in uitwedstrijden ook regelmatig met meer dan 3-0 werd afgetroefd. 't Is van alle tijden maar dat lijken oud spelers en trainers altijd te vergeten.
    Vind ik leuk
    Janste +273
    dinsdag 20 november 2018 om 09:16
    Vvv Ajax was 0-1 maar verder klopt zijn verhaal wel. Als vvv het ze al moeilijk kan maken, zouden de andere clubs het ze zeker moeilijk maken
    Vind ik leuk
    appeltje +1421
    dinsdag 20 november 2018 om 12:04
    Hoezo? VVV is een van de weinige ploegen die in staat zijn om de boel lang dicht te timmeren. Daar hebben ze ook hun selectie op samengesteld.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6796
    dinsdag 20 november 2018 om 10:02
    We gaan gewoon een nieuwe sport bedenken voethandbal. Dat is wat Foppe wil, allemaal ingraven.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws