Eredivisie-clubs klagen: 'De ene wedstrijd wordt beter 'beVARd' dan de andere'

Eredivisie-clubs klagen: 'De ene wedstrijd wordt beter 'beVARd' dan de andere'

Gepubliceerd: vrijdag 7 december 2018 om 07:48vr 07-12-2018 om 07:48

Laatste update: vrijdag 7 december 2018 om 08:51vr 07-12-2018 om 08:51

Niet elke Eredivisie-club kan in gelijke mate profiteren van de videoscheidsrechter, stelt FOX Sports-commentator Leo Driessen. Het ene Eredivisie-stadion kan meer camera's herbergen dan het andere.

Tijdens de voorbije Eredivisie-speelronde waren er twee opmerkelijke VAR-situaties: Pelle van Amersfoort scoorde voor sc Heerenveen tegen Fortuna Sittard, maar leek dat in buitenspelpositie te doen. De treffer van VVV-aanvaller Jay-Grot tegen Heracles Almelo werd juist afgekeurd vanwege vermeend buitenspel. In beide gevallen was op basis van de televisiebeelden niet te zien of de arbitrage het bij het rechte eind had.

De VAR kan in dit soort situaties ook weinig uitrichten, meent Driessen. "Er is terecht geklaagd door voetbalclubs dat er in sommige stadions wél en in sommige stadions níet een zogenaamde buitenspelcamera op de zestienmeterlijn staat", laat hij donderdagavond weten bij Voetbalpraat op FOX Sports. "Dat betekent in de praktijk dat de ene wedstrijd beter 'beVARd' wordt dan de andere."

Driessen draagt een oplossing. "Uitgaan van het minimum, bijvoorbeeld het stadion van Excelsior. Wat kan daar minimaal staan aan camera's? Nou, die camera's mag de VAR gebruiken en de andere niet."

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Ben jij een fan de VAR?

(3140 stemmen)

Plaats een reactie

Nietkoeroe +3686
vrijdag 7 december 2018 om 07:56
Zijn er mensen die Voetbalpraat kijken? 4 commentatoren en/of kees Kwakman die over voetbal praten. Alsjeblieft zeg haha. Wat een programma
Vind ik leuk
HanV +5118
vrijdag 7 december 2018 om 08:53
Ik dacht dat het meer was hoeveel camera's FOX voor de wedstrijdregistratie inzette, en dat dat afhankelijk is welke ploegen er spelen. Zou ook het stadion in Heerenveen dan in dat opzicht een beperkt stadion zijn? Het 4e in toeschouwerscapaciteit in de eredivisie.
Blijkbaar met weinig ruimte tussen de tribunes en het veld.
Vind ik leuk
SP-AR-TA +2538
vrijdag 7 december 2018 om 08:55
Sparta is ook zwaar genaaid in de play offs tegen Emmen en wordt nu een divisie lager elke week benadeeld doordat er juist geen VAR is. Zo blijf je bezig. Trek het plan door en zorg op alle betaald voetbal velden voor een VAR of stop er gewoon mee.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +4589
vrijdag 7 december 2018 om 09:01
Excelsior - utrecht gaat de var zich druk maken of de niet gemaakte overtreding in of buiten het strafschopgebied is gemaakt.

Gisteravond trok er VVV'er Vilhena's shirt uit, ging het wassen en vervolgens strijken en de var zat net effe GTST te kijken neem ik aan want die gaf niet thuis.

Hopeloos falen dat var.
Vind ik leuk
repeP +2088
vrijdag 7 december 2018 om 09:29
Zag bij Feyenoord - VVV gisteren ook een paar acties in de 16 van VVV waarbij de VAR misschien wel geraadpleegd had mogen worden. Gebeurde echter niet. Waarom? Geen idee.
Vind ik leuk
frhoi +1565
vrijdag 7 december 2018 om 10:08
Die actie na een minuut of 4 bij vilhena was er zeker wel 1. dat duwtje op st juste tja.. moeilijk
Vind ik leuk
JoeyC +3653
vrijdag 7 december 2018 om 10:11
VAR is op zich wel goed, maar de mensen die het gebruiken zijn dezelfde die op het veld ook vreemde beslissingen maken in het voordeel van de grootste club van Nederland.
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 11:41
De var werkt alleen goed bij clubs die een wit voetje hebben bij de bont de Nederlandse var lijkt ineens niet meer zo scherp als op het wk ze doen maar wat bij de ene wel en bij de andere niet
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws