Lof voor Ten Hag en 'nieuw' Ajax-beleid: 'Maakten er een ongenadig potje van'

    Lof voor Ten Hag en 'nieuw' Ajax-beleid: 'Maakten er een ongenadig potje van'

    Gepubliceerd: donderdag 13 december 2018 om 08:42do 13-12-2018 om 08:42

    Dat Ajax de laatste maanden met een jong elftal, goed voetbal en flair de harten verovert in de Champions League, is 'onmiskenbaar' de verdienste van trainer Erik ten Hag. Dat stelt het Algemeen Dagblad donderdag.

    In zes groepsduels bleef Ajax ongeslagen tegen Bayern München, Benfica en AEK Athene. De Amsterdammers veroverden twaalf punten. 'Dit Ajax boekte nu niet alleen resultaat in Europa, het deed dat ook nog met flair, spelend met een team waarin lang niet alles goed gaat, maar dat harten verovert. Dat is onmiskenbaar de verdienste van Ten Hag, maar ook van het beleid van Ajax in iets bredere zin', stelt het AD. 

    'Eindelijk stelde de Amsterdamse clubleiding een elftal samen dat qua leeftijdsopbouw in balans is, na de zo verkrampte filosofie van de jaren hiervoor, waarin de club vrijwel uitsluitend op de eigen jeugd vertrouwde.'

    'De mislukte fluwelen revolutie bracht Ajax in een jarenlange kramp, waarbij het immer verdeelde 'technisch hart' er een ongenadig potje van maakte. (...) Deze zomer keerde eindelijk de logica terug. Ajax investeerde in routine en kwaliteit, met als fraai resultaat: het beste Champions League-seizoen in dik tien jaar. Nu al.'

    Lees ook: Ajax maakt wéér indruk in 'maffe veldslag': 'Een elftal dat de top nadert'

    Lees meer over:Champions LeagueAjax

    Poll

    Hoe ver gaat Ajax komen in de Champions League?

    (8586 stemmen)

    Plaats een reactie

    donderdag 13 december 2018 om 08:53
    Ajax gaat de CL winnen!
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:45
    Ja als je dat gezever hoort zou je bijna denken. Het valt toch allemaal wel mee, tot nu toe louter zwakke ploegen gehad. Ik ben benieuwd of Ajax het beter vanaf brengt tegen een Barcelona of Tottenham. Waarschijnlijk worden ze dan ook al overhoop gespeeld, als je thuis al niet kan winnen van een zwak Bayern.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1738
    donderdag 13 december 2018 om 10:00
    Gefrustreerde kip
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 10:04
    Haha nieuw accountje aangemaakt😅
    Vind ik leuk
    TottenhamHOT +2321
    donderdag 13 december 2018 om 11:46
    Domme opmerking! Ga iets doen met je leven i.p.v. provoceren want dat lukt je niet.

    Alle respect voor PSV hoe ze het geprobeerd hebben in een hele zware poul maar stop met dit domme anti Ajax gelul zielenpoot!!
    Vind ik leuk
    Iggy +4075
    donderdag 13 december 2018 om 16:17
    Zout toch op joh!
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +20476
    donderdag 13 december 2018 om 08:53
    Strijders, allemaal! We kunnen iedereen verrassen!
    Vind ik leuk
    ficusje +2510
    donderdag 13 december 2018 om 08:55
    Het voetbal is weer goed,nu de prijzen nog en het is een geslaagd seizoen.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:15
    Dat zal nog moeilijk genoeg worden, die prijzen. De CL is niet haalbaar en PSV an nu vol voor de competitie gaan
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:16
    Precies.Want hoe mooi en goed het ook gaat...als Ajax in februari uit de CL geknikkerd wordt, en in mei 2e wordt in de competitie (beiden zijn mogelijk) ... is het seizoen dan tóch geslaagd? Of worden V/d Sar en Overmars dan het IJ in gejaagd?
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 09:39
    Natuurlijk, 65 miljoen plus gemaakt in de CL......leuk en brutaal voetbal laten zien, dan heb je heb goed gedaan, met of zonder schaaltje.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:41
    denk dat de supporters er anders over denken, we gaan het mee maken als het gebeurd.. mijn voorspelling: de bus wordt opgewacht
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:43
    Zeker weten.
    Vind ik leuk
    RebelVox +8499
    donderdag 13 december 2018 om 09:49
    Ze pakken niet alleen de CL, die wereldbeker komt daarna ook weer naar Amsterdam.
    En daar hoort hij ook....
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:51
    Edit VP : Een grapje herkennen is ook een kwaliteit schijnbaar. Maak je niet zo druk Korm :)

    Edit Korm: door de sfeer van afgelopen weken is het treiteren en een grap moeilijk te herkennen, mensen gebruiken dan vaak een knipoog als het een grap betreft...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:57]
    Vind ik leuk
    RebelVox +8499
    donderdag 13 december 2018 om 09:54
    Edit VP : Reactie verwijderd.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:50]
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 10:57
    ??
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6666
    donderdag 13 december 2018 om 09:55
    Nee hoor, gewoon nog wat over entusiast en dat mag na dat spectakelsyuk.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +20476
    donderdag 13 december 2018 om 11:04
    Rustaggh pikkie :p
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 11:08
    hahaha topper!
    Vind ik leuk
    voebtalie +672
    donderdag 13 december 2018 om 11:15
    Vp heeft inderdaad geen gevoel voor humor.
    Vind ik leuk
    RebelVox +8499
    donderdag 13 december 2018 om 11:37
    mee eens :-)
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 10:04
    Ik ga er van uit dat dit een grapje is, een parodie op dat imago van 'de Amsterdamse arrogantie'.
    Feit is, dit was een mooi ritje. Nu nog prijzen pakken, en de supporters zijn weer écht blij.
    Vind ik leuk
    Kleutje +350
    donderdag 13 december 2018 om 10:52
    Echt hoor, dankzij dat stomme gelul door mensen als jij hebben we zoveel afgunst in NL. We mogen trots zijn op ons Ajax, maar ga niet zo reageren. Provocatie puur sang.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 17:03
    Is ook echt iets moeilijks. Bij Ajax eist men prijzen. Maar als je straks 2e wordt en 80 miljoen in de CL ophaalt en Frenkie en de Ligt voor 140 miljoen heb je 't financieel geweldig gedaan. Uiteindelijk kan 't niet anders dat geld de doorslag gaat geven natuurlijk in de toekomst.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 17:58
    Sterker, ik denk dat je met voldoende geld, ook makkelijker aardige spelers kunt aantrekken. Aan Overmars de taak om straks weer een selectie te presenteren die ook volgend seizoen weer voor plaatsing CL kan zorgen én misschien wéér naar de 2e ronde. Want dat moet je niet onderschatten, je kun nu wel 6-7 basisspelers verkopen maar dat kun je je gewoon sportief niet veroorloven.
    Maar ook wanneer alleen De Jong, De Ligt en Ziyech vertrekken? Zie ze maar eens te vervangen.

    Maar, voorlopig geldt; Ajax hoeft de komende jaren niet te bezuinigen. Een types Neres voor 10-12 miljoen is geen enkele moeite, en meteen een miljoenensalaris aanbieden, ook niet. En verder moet je geluk hebben. Bijv. wanneer een Alderweireld of Vertongen het een leuk idee vindt om weer terug te keren.. nét wanneer je een getalenteerde verdediger als De Ligt verkoopt, bijv. Enfin, we gaan het zien!
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 09:47
    Ach....."de Ajax supporters" als "1heid" bestaat natuurlijk niet.
    Je hebt nu eenmaal een "harde kern" van a sociale randdebielen bij elke club, maar ik denk het meeren deel het succes van Ajax in de CL wel op prijs stelt.

    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:50
    dat is zeker waar, buiten amsterdam woordt de CL prestaties van ajax ook gewaardeerd
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 09:55
    Het is een beetje troost, net zoals die EL finale, ze worden geen Kampioen maar wat laten ze de mensen genieten.......dan ben je toch wat minder hard in je oordeel.
    V.d. Sar heeft hopeloos zitten aanklooien de afgelopen jaren, dus ik beschouw dat niet winnen van dat ED Kampioenschap maar als leergeld.....
    ( want dat is het )
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 09:56]
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 10:08
    Denk dat je het ook positief moet kunnen zien, Paul.. Stel dat Ajax wél een paar x kampioen was geworden.. waren Neres en Ziyech, en dit jaar Blind en Tadic wél gekomen? Had Overmars dan ook de knip opengetrokken om sterkhouders te belonen, en de beste spelers bewust dit jaar allemaal binnengehouden (op Kluivertje na)? Denk nl van niet. Dan had men volledig aan de Cruyff-revolutie vastgehouden, was opleiden heilig verklaard, en werd niet geinvesteerd in internationaal ervaren spelers.

    En dus staat er nu een uitstekend Ajax, wat serieus uit kan groeien tot het Ajax van 94-96. Of dat gaat lukken, moet Overmars de komende tijd gaan bewijzen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:09]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 10:22
    Dat is ook een goeie, Ajax is een bizar bedrijf feitelijk, maar doordat het zo afwijkt blijft het een spannende club om te volgen.
    Je zou er zo een prachtige TV serie van kunnen maken...... a la "goede tijden,slechte tijden".
    Alleen al het feit dat ze niks winnen in de laatste 4 jaar en toch vermogens binnenslepen
    is natuurlijk al te gek voor woorden.
    Feitelijk zou PSV de rijkste club moeten zijn.
    Overmars kan geweldig scoren maar ook behoorlijk blunderen, het saldo echter is zeer positief aan het eind van het verhaal en dat telt.
    Geld beheerst gewoon alles in onze wereld en "voetbal" is daar een klein onderdeel van, ik vind dat ook jammer maar het is nu eenmaal zo.....
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 18:04
    Ik denk dat Overmars zich de komende jaren niet meer snel in de prijscategorie 4-7 miljoen hoeft te begeven. Oralaja, Kristensen etc, die kan hij nu links laten liggen.
    Ach, het leuke van zo'n schaaltje is.. áls er dit seizoen een wordt gewonnen? Vindt iedereen het een perfect seizoen. En terecht.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 11:04
    Heel leuk punt dit.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 18:06
    Ach, beetje filosoferen, kom je nog eens tot bepaalde inzichten. Weten zullen we t nooit, maar ik denk dat we nu echt wordt geinvesteerd, omdat de afgelopen jaren met minder investeringen, niet tot successen heeft geleid.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 18:45
    Ik zeg het niet vaak en op VP denk ik zelfs nog nooit, maar ik vind dat je jezelf tekort doet.
    Het is goed denkwerk. Dingen gebeuren met een reden. Er zijn een heleboel mensen die denken dat dingen 'zomaar' gebeuren.
    En slechte dingen kunnen daardoor hele goede dingen als gevolg hebben.

    Overigens wil ik wel graag even opmerken dat ik denk dat het nooit Cruijffs idee was om alleen maar op te leiden. Hij kocht zelf ook spelers die iets toe konden voegen wat het elftal miste. Dus ik denk eigenlijk dat hij ook best snapte dat dat soms moest.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 19:22
    Ik doe mijzelf vrijwel altijd tekort. Maar toen de psychiater dat dit jaar bevestigde, had ik mijn burnout al te pakken. En dan omvallen bij werkgever B, in de staart van een tijdelijk contract, omdat je je jarenlang bij werkgever A over de kop hebt gelopen. Niet handig.. Maar goed, ik roep nu: 2019 wordt mijn jaar ;-) Want inderdaad, dingen gebeuren vaak met een reden. Dit was nodig om eens goed uit te rusten, en bij alles hierna, meer voor mijzelf te kiezen.
    Maar laten we het vooral over voetbal hebben ;-)

    Klopt, vrijwel letterlijk stond er in het plan dat er in overleg met het technisch hart, in een enkel geval tot een aankoop kon worden overgaan indien het om iemand ging die er direct stond, en op wiens plek er géén vervanger vanuit de jeugd te leveren was.
    Maar, dan denk ik aan Jonk.. de eigenwijze manier waarop hij aan het trappen was.. een beetje 'op zijn Cruyffs'... En dan hoor ik in gedachten: 'Ziyech? 12 Miljoen??? Zijn jullie gék geworden? We hebben Nouri en Van de Beek al'.
    Of: 'Wie? Neres? 11 Miljoen? We hebben snotverdikkie Kluivert!'
    En als klap op de vuurpijl: 'Tadic? Beetje duur heh, 11-12 miljoen en over een paar jaar géén restwaarde?'

    Hoor je in gedachten die discussies? Arme Marc, arme Edwin. Je zal maar tegenover Bergkamp en Jonk zitten, en dat soort tegenwerpingen de hele tijd opgeworpen krijgen.... ;-)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 19:34]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 19:41
    Oh, dat is jammer. Pas wel een beetje op jezelf. Niet elk jaar hoeft 'jouw jaar' te zijn. Probeer de kant op te gaan die je wilt en dat jaar komt vanzelf. Scheelt wat stress misschien.
    Ik vond het altijd een soort vervelende religieuze quasi-wijsheid, maar het is leuk bedacht. Dingen gebeuren denk ik niet 'met een reden', maar 'door een oorzaak'. Alleen is de wereld zo onoverzichtelijk dat je dat verschil niet merkt :p

    Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk oprecht niet dat dat het probleem was. Mijn theorie: Overmars kreeg steeds veel geld binnen, moest goede vervangers halen maar gaf steeds rond de 2/2.5 miljoen uit per speler. We zien nu aan Overmars dat hij liever meer uitgeeft (Ziyech, 12/Neres,11/Tadic,11-12). Dat gebeurt sinds Van Duivenbode uit de RvC is. Dus ik denk dat Overmars steeds voor 10 miljoen CL spelers moest halen en dan moet je gokjes gaan nemen: Milik, Younes, Zivkovic, Duarte. Milik en Younes pakten goed en behoorlijk uit. De Zivkovicen en Duartes minder goed. Van der Hoorn, al die types.
    En ik kan me voorstellen dat een opleider als Jonk dan gaat steigeren. Duartes en Van der Hoorns kun je zelf wel opleiden en ook Milik zat nog niet direct op dat niveau van Ziyech, Neres of Tadic.
    Dus dan lopen de aankopen jeugd in de weg.
    Ik denk dat Jonk met de echte versterkingen geen enkel probleem had gehad. Die dure spelers voldoen namelijk allemaal wel aan de eisen die je noemt, maar die kwamen allemaal pas toen Jonk vertrokken was. Hij werd boos om de kutspelers. En terecht. Alleen denk ik dat hij onterecht boos was op het TH.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 20:06
    Haha. Ook goede analyse. Ik ben zelf overigens alles behálve zweverig. Ik werd altijd knettergek van die bewegingen binnen de werkgevers waar ik werkte, en dat men dan 'ineens' alles anders moest. Werden we ineens agile, gingen we scrummen.. en moest ik kleine dingetjes (sprintjes, klusjes in 2 weken klaren!) waarvan ik eigenlijk wist 'daar hebben onze klanten geen moer aan'. Ik begon dingen te verzinnen, die ik vervolgens niet uitvoerde, maar wel zogenaamd opleverde. Zo bleef ik maanden lang gezellig agile/scrummerig bezig. Of was het nou lean? ;-)
    De ergste keer was die keer dat er iemand werd ingehuurd die glashard beweerde dat mijn afdeling zelfsturend moest worden. Wat ik in jaren had opgebouwd, werd in 3 maanden afgebroken. Dingen verzinnen óm het verzinnen. Ik ben zooo pragmatisch. Doen wat nodig is, en doen wat kán. En jezelf niet te serieus, maar vooral niet te belangrijk vinden. Hey, eigenlijk wil ik gewoon weer aan het werk!
    Maar ja, 52.. zal niet makkelijk worden. Ik verwijt niemand iets hoor, ik heb het láten gebeuren. Dat was de oorzaak. Je kunt beter met een conflict ergens opstappen met de rug recht, borst naar voren, kin omhoog... dan jarenlang 'dienstbaar' zijn, en vooral de idioterie van een stel klunzen weer proberen te corrigeren :-)
    Maar ja, ben wel lang uit de running geweest. En op je cv 'burn out van 9 maanden' zetten is ook niet handig. Het wordt dus 'mantelzorg' voor mijn vader. Én ik ga vandeweek bij de KVK een bedrijfje registreren. Heb ik mijn cv-gat weer dichtgetimmerd, als een volleerde Mathijs de Ligt :-)

    Dat punt wat je van Overmars maakt, is ook een feit. De markt is veranderd, Overmars is pragmatisch. 10--12 Miljoen klinkt voor een NLse topclub als veel geld... maar internationaal is het niks. En je ziet het, die jongens zijn snel een veelvoud waard. Koop je Neres, 1-2 jaar later kun je hem sowieso voor 25-30 miljoen slijten... Ziyech helemaal zo'n goed voorbeeld. Is by far de beste. Deze zomer zou hij 25-30 moeten hebben gekost? Dat is nu gewoon 50-60.
    Moet iemand het er wel voor overhebben, uiteraard. Dit zijn wel de hogere transfersommen. Maar ach, al zóu het 30-35 worden. Is toch gewoon pure winst?

    De Nederlandse markt is trouwens een lastige. Een Duarte of Vd Hoorn aantrekken was lachwekkend... maar bij welke club kun je nog een uitstekende speler weghalen, die 5-6-7 miljoen zal kosten.. en Ajax echt sterker maakt? Wie hééft die nieuwe Ziyech? ís die nieuwe Ziyech er? Allemaal Nee. Denk dus dat het een 3-trapsraket wordt.
    1. De toptalenten uit de eigen keuken 2. Buitenlandse talenten indien men ze zelf niet heeft. 3. Internationaal ervaren spelers, die op latere leeftijd het wel leuk vinden om 'ook eens' voor Ajax te spelen... of een verleden hebben bij Ajax.
    Feitelijk het elftal wat er nu staat. Ben zeer benieuwd wie er straks allemaal vertrekken, en wie de vervangers worden.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 20:29
    Oh, ja, leuk. Ik moet altijd lachen van managertaal. Dat wordt overigens niet op prijs gesteld tijdens presentaties en vergaderingen. Aan de andere kant, als ik zo makkelijk door je verhaal heen prik was je verhaal niet sterk genoeg.

    Het is goed dat je niemand iets verwijt, maar ik zou vooral jezelf ook niks verwijten. Zo klinkt het tenminste wel een beetje als je zegt dat je het hebt laten gebeuren. Zoals ik zei, dingen gebeuren volgens mij niet met een reden, maar door oorzaken. Dat je het hebt laten gebeuren was kennelijk hoe jij dat op dat moment het beste op dacht te kunnen lossen. Dus verwijten lijken me ook aan je eigen adres niet nodig.
    En dingen hadden ook altijd erger kunnen zijn. Je weet de 'reden' niet altijd waarom iets gebeurt ;)

    Maak er iets anders van. Noem het zelf ontplooiing. Je hebt vast veel over jezelf geleerd. Je kan veel beetjes filosoferen in 9 maanden. Als jij die 9 maanden goed verkoopt weet ik zeker dat iemand het koopt.

    Wat wordt het voor bedrijfje? Haha leuk, en kijk naar De Ligt bij de goal van Lewandowski. Zelfs Matthijs is het weleens kwijt.

    Ja, Overmars is volgens mij best een slimme zakenman. En die snappen dat je moet investeren als je iets wilt verdienen.
    En ik denk dus dat Jonk hier geen moeite mee had gehad.

    Ik vind dat niet lachwekkend. Milik en Younes hadden geen betere status. Milik was verhuurd door Leverkusen geloof ik en Younes speelde in de tweede Bundesliga als jeugdinternational. Milik ging voor 30+ miljoen en Younes had 15 op kunnen leveren en groeide uit tot international.
    Van der Hoorn was toen ongeveer even goed als die jongen van Groningen, Virgil van Dijk. Virgil was achteraf geen belachelijke aankoop geweest. Dus als het zo was dat Overmars voor weinig geld toch CL spelers moest halen was hij gedwongen om te spreiden over meerdere gokjes. Dan snap ik het wel.
    Ik denk dat je de eredivisie onderschat. Er loopt nu denk ik ook wel een Virgil rond. Als er iemand komt uit de eredivisie verwacht ik iets uit het rijtje Doan, Vilhena, Avdijaj, Idrissi en Vlap. In die volgorde :p

    Ik ben ook heel benieuwd. Ik vraag me ook af welke 'oudere' spelers in aanmerking zouden komen en of Ajax daar :uberhaupt nog meer van wil of dat deze verhouding klopt. Je moet wel genoeg geld blijven verdienen natuurlijk, als er straks ineens 3 of 4 oudjes stoppen/vertrekken heb je alsnog een probleem.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 22:06
    Je uitleg bevalt mij. Nou, wanneer je thuis komt te zitten en merkt datje smoesjes verzint om niet te hóeven solliciteren, is er wel iets mis. 2X Dokter, en daarna op de wachtlijst voor een psychiater. Gedurende die 6 weken, geen seconde kunnen ontspannen. Alleen maar getrild. Nou ja, dan gaan we graven , wroeten. Kom je vanzelf wel ergens uit. Mijn jeugd was niet geweldig. Toen geleerd dat wanneer je je ogen en oren dichtdoet, er ook niks aan de hand is. Knallen en doorgaan. Is jarenlang mijn manier geweest. Stress? Welnee. Ik kreeg een zen-gevoel over mij heen, als er problemen, storingen of ingewikkelde klantvragen waren. Eindelijk kun je je wer eens laten zien, gelden. Maar, wat ik geleerd heb, is dat ik mij in die tijd nooit ontspande. Al dacht ik van wel. Onzin. Ik draaide de knop om. Jarenlang reorganisaties, zelf mensen ontslaan, weer mensen aannemen, vacaturestops, investeringsstops, flink overwerken, en maar motiveren, sleuren trekken... dacht dat ik de wereld aan kon. Maar in de laatste jaren alleen maar interim-rukkers en ineens liep de lol én het vertrouwen een beetje weg. De laatste verkoop was raak. Verkocht aan de concurrent. Alsof je Feyenoord aan Ajax verkocht. Serieus. Wist meteen dat het klaar was. En dat ik weg zou gaan. Ga niet jarenlang de concurrent bevechten om er vervolgens voor te gaan werken. Snel een andere baan. Dat was een fout. Had veel beter rust kunnen pakken. Kreeg toch een zakje geld mee. Waarom niet effies n paar maanden 'sabbatical' of zoiets? Ondertussen familieperikelen, 3 broers die hun vader niet meer wilden bezoeken, een hartoperatie met van alles erbij, ging in die tijd wel 45-50x vanuit Alphen a/d Rijn naar Breda of Roosendaal. Toen hij genezen was, was mijn accu leeg. Bleek.
    Wat ik dus heb geleerd? Nou, nog meer relativeren. Verwonderen ipv verbazen. Veel beter voor je gezondheid. Nier denken dat je middelste naam Atlas is. Je hoeft het lot en het leed van de gehele organisatie en alle klanten niet op je te nemen.
    En: wandelen is niet gay! Ook een wijze les :-) Ben zelfs een cursus beeldhouwen aan het volgen. Heb nu de tijd (kan er een hele dag rondlopen :-) ) maar ook straks in het arbeidsproces blijf ik het doen.
    Verder stop ik eind van dit seizoen als vice voorzitter met allerlei neventaken bij de lokale voetbaltrots. Ook dat is weer onbaatzuchtig voor een ánder bezig zijn. Ik ga de komende tijd meer voor mijzelf kiezen.
    Ik ga de schoolbanken weer in. In mijn zwakste dagen voelde ik een sterke behoefte om een heel nieuw vak te gaan leren. Verpleging! Sociaal werk! We kennen allemaal die kneuzen die roepen dat ze people manager zijn.. nee, onzin. Aangenaam. Blindsy. People manager pur sang. Dank u. 1 Procent meer omzet, mn reet. Nee, 3 advertentieverkopers toegewezen krijgen, die zich belazerd en bescheten voelen. En ze dan allemaal weer aan het werk krijgen. Op zo'n manier dat ze zich ook weer gewaardeerd voelen. Waar ik werk, is lol, en daalt het ziektepercentage. Én stijgt de productie. Waar mag ik beginnen? ;-)
    Maar dan komt de realiteit weer terug. Man, ik ben gewoon een kantoortijger. Ik voel mij thuis in die kantoortuinen. Mijn manco blijft, dat ik slecht voor mijzelf opkom. Maar des te beter voor anderen kan zorgen. Vandaar dat ik ook even dacht dat het roer om moest. En misschien vind ik dat nog wel. Maar wil natuurlijk ook nog op vakantie kunnen. De zorg in, 40% salaris inleveren? Oei.
    Maar waarom niet in jezélf investeren door gewoon een mooie opleiding te gaan volgen? ZIt de komende tijd bij wat open dagen en hak dan de knoop door.
    Dan worden het best zware jaren hoor. Maar dat wil ik. Werken, in het weekend naar school, en veel studeren doordeweeks. Heb dat vroeger nagelaten en nu werkt het tegen mij. Voel ik mij er ook niet goed bij. Lekker investeren dus. En mooi om buiten je werk gewoon voor jezelf bezig te zijn.
    Maar eerst nog even de feestdagen. Voel mij op dit moment 80%, vanaf januari verwacht ik weer mee te kunnen doen. Goede, leerzame tijd. Veel over mij zelf geleerd. En volgens mij een betere werknemer geworden. :-)
    Enne.. ik kan érg goed filosoferen. En lullen ook. :-) Het wordt iets van een sabbatical. Het heilige vuur was er even niet. Heb het herontdekt. En kom het bij u brengen, werkgever. Wanneer ga ik beginnen? ;-)

    Maar Mathijs gaf het volwassen toe. 'Ik dacht echt dat er nog iemand áchter mij stond'. Haha. Mooie, volwassen kerel.

    Milik en Younes geven aan dat je moet durven investeren. Gokje moet durven wagen. Wanneer Feyenoord een reserve van Leverkusen kan ophalen voor weinig, moeten ze dat meteen overwegen. Helemaal als het om een 21-22jarig jochie gaat. Opleiding op het hoogste niveau in Duitsland gevolgd. Dat is gewoon een topopleiding, in Europa.

    En ja, 'miskoop'. Is arbitrair. Het slagen van iemand hangt van zoveel factoren af. Zo kunnen we lekker meehuilen met de wolven en zeggen dat de Feyenoord-aankopen van 26 miljoen, na het kampioenschap ons de kop hebben gekost.
    Maar Haps wás een uitstekende linksback; St Juste wás een groot Heerenveen-talent; Ayoub wás samen met Labyad de beste Utreg-speler; en Larsson wás de beste Heerenveener. Alleen als het er dan niet bij allen tegelijk uitkomt? Gaan we piepen.
    Maar laten we even 20 jr terug de tijd in gaan.
    Konterman, Pauwe, Bosvelt, Van Wonderen, en nog een paar van dat soort knapen. Allemaal Nederlandse jongens, in een tijdsbestek van een paar jaar losgeweekt bij subtopclubs. En bij hun club (een van) de beste speler(s). Paar jaar later werden 'we' kampioen, en later zelfs de UEFA-cup gewonnen. En riepen Derksen en alle pseudo-kenners in koor; fantástisch ingekocht. Zó slim, om al die Nederlandse jongens te kopen, terwijl Ajax en PSV een rariteitenkabinet van wel 10 verschillende nationaliteiten hadden rondlopen. Denk dat je altijd pech, of mazzel kunt hebben. Belangrijkste is, om een koopje te herkennen. Younes en Milik kosten geen moer. Al hadden ze niet die 15-30miljoen waarde gekregen.. 1,5-2,5 miljoen investeren verdien je altijd terug. Zoals Feyenoord áltijd verdient aan de verkoop van Jorgensen. Al hadden ze hem die zomer voor 14-15 miljoen natuurlijk moeten verkopen. Alas. Ook dát is voetbal. Je moment (h)erkennen. Van Geel gokte op een goed WK en de wens om hem dan voor 25 miljoen te verkopen. In het heden is dat nog maar 6-8 miljoen, vrees ik. Hoort er allemal bij.

    Maar laten we eerst maar eens met Jong kampioen proberen te worden. Dan kunnen we de pyramide in. En hoef je een Idrissi niet voor 2-3 ton(!!) aan Groningen te slijten. Of ene Janssen naar Almere te laten vertrekken. Nee,dan kun je zulke jongens lekker in de KKD laten ballen... om vervolgens te zien dat ze toch wel heeeeel veel talent hadden. Hoop tenminste dat het zo zou zijn gegaan.

    Ik weet niet wie links-rechtsbenig is. En wat iemand nog moet kosten wat iemand nog kan. Maar als De Ligt vertrekt.. En Wober eigenlijk niet goed genoeg... is dan Vertongen, Alderweireld, Van Damme. niet een prima alternatief? Die Magellan is nl geen grootvorst. Maar gewoon een noeste verdediger. Voor Ziyech en De Jong lijkt ook te gelden dat hun vervangers aankopen zullen moeten zijn.
    Ik hoor wel eens een enkel naampje uit de Ajax-jeugd, maar in Jong loopt er volgens mij niemand rond die hun vertrek kan opvangen.
    Of zie ik iemand over het hoofd?
    Nee, je hebt zeker gelijk. Moet absoluut voorkomen dat je 4-5 oudjes hebt rondlopen die tegelijk stoppen.
    Ben oprecht benieuwd wie straks vertrekken, en waar Overmars straks mee aan komt zetten.

    Maar lang verhaal-kort; ik kom er vast wel weer. En het Nederlands voetbal in het algemeen, en Ajax in het bijzonder, begint weer op te krabbelen.
    Ga ik het toch nog gewoon een keer zeggen: 2019 wordt een mooi jaar.

    Genoeg leesvoer zo, toch? Ben ik meteen uitgeluld over mijzelf, we gaan het weer over voetbal hebben!

    Fijne avond, groeten, Erwin
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 23:31
    Dat is een heftig verhaal. Het begin in ieder geval. Mooi dat je nu aan het wandelen bent. Beeldhouwen lijkt me ook leuk. Goed om mee bezig te zijn, maar niet op een te intense manier. Als je nog tijd over hebt kijk of je ergens iets amateuristisch met acteren kunt doen. Dat is ook goed voor je. Leer je ook goed dingen loslaten en je vrij voelen.

    En wat me opvalt is dat je nu toch ook al een heleboel positieve dingen te melden hebt:
    Geleerd dat je niet kon ontspannen
    Leren hoe je kunt ontspannen
    Je kiest voor jezelf
    Je kiest voor ontwikkeling
    Je weet wat je te bieden hebt en je weet wat je wilt.
    Dat zijn toch allemaal winstpunten die voortkomen uit iets vervelends.
    Pas wel op dat je jezelf niet voorbijloopt met werk en studie. Een avondje vrij, of een avondje beeldhouwen kan geen kwaad ;)

    Ja, leuke jongen en een goede aanvoerder. Ik hoop stiekem dat hij blijft.

    Klopt. Alleen is zo'n gokje dan soms ook een Duarte. Al had die pech met een blessure. Feyenoord zou echt vaker over de grens moeten scouten.
    Al heb je helemaal gelijk dat je met Nederlandse spelers een heel eind komt. Van Geel pikt de goede er ook wel redelijk uit, al kan ik zijn lijstje wel redelijk voorspellen meestal :p
    Het probleem is vooral dat hij bijna niet over de grens kijkt. Als je dan ziet dat Ajax en PSV daar toch de beste zaken doen loop je achter de feiten aan.
    Ja, kenners hebben er tegenwoordig bijzonder weinig verstand van. Het is veel roepen, weinig denken.
    Ja, dat was een slechte inschatting. Alles boven de 10 was prima, want een nieuwe jorgensen kun je wel voor minder halen.
    Als je scouts hebt.

    Ja, als je bedenkt dat ze dat hadden kunnen betalen van de transfersom van Bilal Basacikoglu was dat een goed idee geweest.

    Van Damme is niet goed genoeg meer en 35. Alderweireld werd vorig jaar nog genoemd bij United en andere topclubs, dus dat lijkt me nog minstens een jaar te vroeg. Mijn hoop is gevestigd op Vertonghen.

    Ziyech vervangen wordt heel erg lastig denk ik. Die is zo creatief en iedereen zeikt wel over balverlies (al hoor ik daar dit seizoen ineens niks meer over), maar hij creëert zo ontzettend veel. Zonder hem gaat het altijd moeilijk.
    Misschien dat Labyad dat deels op kan vangen, Ten Hag zegt dat hij naar de basis toegroeit (hij zei het mooier) en ik denk dat er bij iemand als Labyad nog wel veel in kan zitten. Hij was een groot talent en is nog niet heel oud.
    Berghuis en El Khayati zijn de enige die qua statistieken in de buurt komen in de eredivisie geloof ik, qua schoten/beslissende passes.
    Berghuis zou grappig zijn.
    Al heb je met Neres al wel iemand die verwacht door te schuiven in de pikorde als Ziyech vertrekt (let u even op mr. Van Geel)
    Eiting kan wel een goede worden, maar het gaat hem nu nog te snel. Dat moet beter. Mazraoui is van oorsprong middenvelder. Geen idee of hij nu voor altijd rechtsback is. Voor hetzelfde geld staat hij straks ineens centraal op het middenveld en is Kristensen rechtsback.
    Als je Magellan en Vertonghen haalt kun je Blind ook doorschuiven.
    Kortom, veel mogelijkheden en ik hoop op Vertonghen.
    In Jong geloof ik niet, al weet ik niet wat Ten Hag van plan is met Dani de Wit. Die is er wel vaak bij. Dat is bij Ten Hag geloof ik een goed teken.

    Haha, dat mag ook hoor. En dat hoop ik ook, maar zoals ik hierboven ergens typ, ga niet voorbij aan de positieve dingen die 2018 al heeft gebracht. En loop jezelf niet voorbij.

    Ik vond het een leuk verhaal. Bedankt voor het delen :)

    Jij ook een fijn avond Erwin
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    vrijdag 14 december 2018 om 08:54
    Nee, mijzelf niet voorbij lopen. Dat heb ik gedaan, een wijze les.
    Studeren, werken, de geldingsdrang is groot. Maar wat ook telt, is de wetenschap altijd voor anderen klaar te staan. Studeren is me-time. In mijzelf investeren. Om er zélf beter van te worden. Geestelijke rijkdom. Zoiets.
    En beeldhouwen.. het had ook schilderen mogen zijn. De plaatselijke wandelclub. Het zalmkoor 😉. Gewoon n hobby, zonder al te veel impulsen van buitenaf, om je hersens te ontspannen. Zat ook s avonds en in t weekend mails te lezen, plannen te schrijven, etc. En wat dacht je van die mobiel, je iPad. En dan 5-6 u slapen.
    Ik dacht dat altijd aan te kunnen. De loyaliteit was groot, werken wás n tijd mn hobby. En wat nou n hobby... heb toch mn tv, digitale apparaten? Dat was verkeerd. En t hoeft ook niet.

    Maar goed. Plannen genoeg. Maar nu eerst de feestdagen doorbrengen. Met het gezin. Onze dochter is straks ook weer over (loopt stage in Brussel), gezellige tijd.

    Ajax zit in de flow. Dat werd mij echt duidelijk, toen Neres ineens als aanvallende middenvelder werd opgesteld. En verdraaid, het liep als n tiet.
    Midden jaren 90, Real-uit.. blessures..Davids als voorstopper? Pakte geweldig uit.
    Kijk, als verschuiven van spelers ook goed uitpakt... zit je in de flow.

    Ajax heeft n sterke bank, met spelers die dus ook nog op verschillende posities kunnen spelen.
    Dus ja, best kans dat niet iedereen zomaar vervangen wordt. Blind is geen De Jong, maar doet t daar prima. Vertonghen zou ik geen luxe vinden. De naam wordt ook vaak door fans genoemd. Heb je meteen je ervaring erbij. Echte ervaring. Zou hij t (al) willen?

    Weet je. Het is makkelijker om aan de top te komen, dan er te blijven. Zo is dat gewoon.
    Ajax heeft wel de naam... nu ook de poen.. en de kans op CL-voetbal. Voor de Neressen van deze wereld beter om bij Ajax n basisplaats af te dwingen, dan bij Everton of Milan via invalbeurten op betere tijden. Dan kun je beter bij Ajax n meneer worden. Al blijft t wel de ED...

    De grap van Van Geel is, dat hij tijdens Studio Sport scout 😉.
    Serieus, ik krijg soms t idee dat er gewoon bezuinigd is óp de internationale scouting. En ik wacht er echt op, hoor. Een 21-jarige, dribbelvaardige middenvelder van Colo Colo of zo. 3-4-5 Miljoen. Het blijft gokken. Maar dan moet je maar op je scouting en intuitie vertrouwen. Vinden fans ook mooi, tropische verrassingen.
    En na 2 goede seizoenen met winst verkopen. En de vervanger al weer op de korrel hebben.
    Scouten kost geld. Maar t is de investering waard.
    Feyenoord verdient ook zelden wat aan de doorverkoop. Maar dat moet ze er niet van weerhouden om t te blijven proberen. Juist niet. Maar dan wel in t buitenland. Als je Haps voor 5-6 miljoen koopt, wordt die bij Feyenoord waarschijnlijk niet meer waard. Een 21-jarige Colombiaan wél.

    Wat ook loont, is opleiden. Gelukkig komen er genoeg talent aan. Nu nog Jong in de pyramide en dan kunnen we ook weer gaan oogsten.

    Graag gedeeld. Alvast fijne feestdagen!

    Vind ik leuk
    ficusje +2510
    donderdag 13 december 2018 om 10:48
    Psv elk jaar kampioen,en ajax steeds verder in de cl.gaat psv alleeen maar geld kosten die kampioens premies.europees kunnen ze nog geen el halen.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 11:00
    Ajax is financieel inderdaad mijlen ver weg. Dan is het toch mooi dat PSV dan met beperkte middelen (ten opzichte van Ajax) toch uitstekend mee draait :)
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:43
    Ja, dat praatje ken ik nu wel van je. Maar geloof me, wanneer er alleen maar geld wordt verdiend, en niks wordt gewonnen? Ga je een hoop boze supporters meemaken
    Dat hoorden we de afgelopen 4 seizoenen nl al.. leuk, die poen op de bank, maar we willen prijzen zien!
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 09:51
    Het is al 4 x niks, maar de kaart verkoop gaat goed, de sponsor gelden stromen binnen, en iedereen is laaiend enthousiast, heb je die menigte gezien in JC Arena na 4 jaar niks ? allemaal blije mensen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 10:00
    En terecht. Maar tel jij al die blije gezichten maar eens op dat parkeerterrein, als 'dat schaaltje' wordt getoond aan het publiek.
    Uiteindelijk speelt een topclub om prijzen. Want dát kan een supporter vieren. Een supporter kan niet vieren dat er een grote zak geld op een rekening staat... De wijze Cruijff heeft daar in het verleden ook al wat over gezegd.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 10:12
    De "wijze" Cruijff ha ha, die hoofdverantwoordelijk is voor de sportieve impasse met z'n ex voetballers zonder enige bestuurlijk ervaring..........Het technisch hart, 1 grote ramp, de hele fluwelen revolutie is uiteindelijk de mist ingegaan want de ex voetballers vochten elkaar de tent uit !
    Nogmaals aan de belangstelling voor Ajax van supporters en sponsors is niks op of aan te merken, integendeel men is razend enthousiast.
    Natuurlijk is men even teleurgesteld, logisch, net als na elke nederlaag, je moet dan even slikken.
    Ajax is groeiende en er is leven in de brouwerij, met veel geld beschikbaar kunnen er weer leuke aankopen worden gedaan en de club blijft spannend !
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:13]
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 10:15
    In alle eerlijkheid.. ik kijk nú al uit naar de weken hier op VP, dat je weer dagelijks leest wie Overmars allemaal aan het bekijken is..
    Als je de berichtjes straks mag geloven, heeft Ajax 30 spelers op de korrel, haha. Maar, als de rook optrekt, en De Jong, De Ligt en Ziyech? zijn inderdaad vertrokken... ben ik stikbenieuwd wie Overmars uit de hoed trekt.
    Het blijft een probleem, spelers naar de ED halen.. maar feit is, er is genoeg geld, en met de CL-successen trek je spelers óók over de streep. Maar goed, eerst maar eens van dit seizoen genieten ;-)
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 11:07
    Cruijff verantwoordelijk voor een impasse met de oud-spelers?
    Ben je even vergeten hoe het voor Cruijff ging?
    Toen ging het toch even wat minder volgens mij
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 11:41
    Men neemt meer en meer afstand van de Cruijff fantasieën en dat is goed voor Ajax.
    Geen grote invloed van het TH, gewoon spelers aankopen en opleiden, niet meer blind staren op ex profs want die kunnen nog niet 1 keer kampioen worden in 4 jaar, maar wel elkaar de tent uitvechten.
    Wat Cruijff perse NIET wilde: eerst komt geld dan pas sportief resultaat, is nu aan de orde bij Ajax waar het geld rijkelijk naar binnen stroomt zonder enige prijs te winnen de laatste 4 jaar.
    Er is vrijwel niets overgebleven van de idealen en daarom gaat het beter nu.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +37359
    donderdag 13 december 2018 om 12:46
    Dat is reuzeleuk, maar je doet wel alsof het daarvoor allemaal geweldig was, terwijl het 100x kutter was.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +12079
    donderdag 13 december 2018 om 19:31
    Het gaat helemaal niet om de periode daarvoor en dat stel ik helemaal niet, er zijn bij Ajax zoveel tijden van ups en downs geweest.
    Blindsy heeft het over " wijze" Cruijff en dat nivelleer ik een beetje met mijn reactie daar op ;)
    Vind ik leuk
    ficusje +2510
    donderdag 13 december 2018 om 10:45
    Loop al 50 jaar mee,bij ajax is het altijd onrustig.en landskampioen zet ook geen zoden aan de dijk.tja het is wel een weg naar de cl.en daarbij al jaren geen prijzen,maar wel steeds meer geld.
    Vind ik leuk
    Iggy +4075
    donderdag 13 december 2018 om 16:19
    Prijzen heeft Ajax veel meer dan jouw clubje en dat zal altijd zo blijven.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 17:59
    Ja, en?
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:40
    ik denk het laatste
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:37
    Ik denk dat er een aantal clubs echt te goed zijn voor Ajax.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +20476
    donderdag 13 december 2018 om 09:38
    Mag wel dromen ;)
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:42
    maar dat gebeurd al snel he...
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 08:56
    Fantastisch wat er allemaal in Amsterdam gebeurd en bovenal fantastisch voor Nederlands voetbal!
    Vind ik leuk
    Leozao +5840
    donderdag 13 december 2018 om 09:01
    Compliment voor je reactie. Ik blijf erbij dat ook psv verder had kunnen komen met iets meer lef. In Amsterdam zijn ze in ieder geval verder dan alleen voor wat complimenten te voetballen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 09:27]
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 09:38
    En iets meer geluk :P!

    Het zat PSV echt niet mee hoor deze CL, te beginnen bij de loting maar ook met late doelpunten tegen etc.

    Mooi te zien dat er in ieder geval weer eens een jaartje twee Nederlandse ploegen in de CL acteerde met goed voetbal.
    Vind ik leuk
    Leozao +5840
    donderdag 13 december 2018 om 09:41
    Goed voetbal gekoppeld aan resultaten. Zo slecht doen we het niet in NL.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2983
    donderdag 13 december 2018 om 08:56
    Ik vind de pol op zich wel grappig dat er zoveel mensen stemmen op opties die geen 1/8 finale of winnaar zijn.
    Je kan alle sterke ploegen loten aankomende ronde. Dus om bijvoorbeeld 'Kwartfinale' in te vullen moet je van wie je dan ook loot kunnen winnen. En dat kan iedereen zijn, maar als je van iedereen kan winnen, kan je dus ook de CL winnen.
    Vind ik leuk
    Jozef +40816
    donderdag 13 december 2018 om 09:06
    Even reëel: dat lijkt me utopie, maar vooral een hele mooie droom.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2983
    donderdag 13 december 2018 om 09:08
    Ja klopt, maar ik bedoel van je kan niet zeggen van "Ajax gaat de halve finale halen."

    Want je kan in de kwartfinale dezelfde teams loten (alleen in de halve finale wat minder).
    Als je bijv. Juventus loot in de kwartfinale zeg je "We winnen ervan" maar als je ze in de halve finale loot dan verliezen we wel?

    In een knock-out toernooi met zulke lotingen kan je er eigenlijk niks over zeggen, want je weet simpelweg niet wanneer je tegen wie moet.
    Vind ik leuk
    Jozef +40816
    donderdag 13 december 2018 om 09:11
    Dat is zo. Laten we vooral tevreden zijn met wat we mochten zien tot nu toe...
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:38
    Ik snap wel wat je bedoeld hoor, en je hebt helemaal gelijk. Ajax kan nu in de volgende wedstrijd al dezelfde tegenstander tegenkomen als in een mogelijke finale.
    Vind ik leuk
    fernjef +700
    donderdag 13 december 2018 om 09:47
    Orphen heeft inderdaad gelijk! Daarom durf ik ook uit te spreken dat het winnen van de CL kán! Het wordt heel moeilijk maar het kan...
    Vind ik leuk
    Molletje +999
    donderdag 13 december 2018 om 09:48
    Maar je kan ook van allemaal verliezen toch?
    het is toch niet dat je als je de 1/8 wint, dat je dan ook meteen CL moet winnen?

    Dus als je denkt dat je van Porto of Real wint, dan kan je ook van City of Barca winnen?

    Vind ik leuk
    Orphen89 +2983
    donderdag 13 december 2018 om 09:58
    Nee, je begrijpt me verkeerd.
    Meer als je bijvoorbeeld nu Juve loot en eruit gaat dan heb je 'maar' de 1/8 finale gehaald.
    Kom je Juve in de finale pas tegen en je verliest er dan van, dan heb je een finale gehaald! Terwijl je feitelijk door hetzelfde team bent uitgeschakelt.

    Eigenlijk als je dus zegt "Ajax gaat de kwartfinale halen!" dan zeg je "Ajax gaat in de 1/8 finale winnen, wie ze ook mogen loten."

    Maar als je daar dus van overtuigd ben dan kan je die ploegen ook in de latere rondes verslaan? Want een ploeg word niet ineens 3x sterker omdat het een ronde later is.

    Dus als je zegt "Ajax gaat de kwartfinale halen."
    Kan je ent zo goed zeggen "Ajax gaat de CL winnen."
    Dit geld alleen voordat er geloot is natuurlijk
    Vind ik leuk
    Molletje +999
    donderdag 13 december 2018 om 10:19
    Ik begrijp jou wel, maar jij de poll niet. :-)

    bij de 1/8 finale hebben ze de kans om clubs te loten waar tegen ze meer kans hebben dan tegen de andere clubs.

    bij de 1/4 finale hebben ze minder kans deze clubs tegen te komen omdat ze dan waarschijnlijk 1 van de clubs hebben geloot waar tegen ook Ajax minder kans heeft. Deze clubs zijn door, dus slinken de kansen om ook de 1/2 finale te halen.

    bij de 1/2 finale hebben ze dus nu nog minder kans om de finale te halen, maar... er is nog een kleine kans om de finale te halen.

    de finale winnen, als je die gehaald hebt, is het in principe 50% dat je kans hebt (en dat verklaard dan weer het hoge percentage "winnaar" bij de poll), uiteraard zal je dan als Ajax zijnde de absolute underdog zijn, maar... er is een grotere kans dat je de finale wint, dan dat je de finale haalt.


    Dus als je als Ajax zijnde Porto loot in de 1/8, 1/4, 1/2 of finale heb je veel kans om te winnen.

    Loot je Manchester City in de 1/8, 1/4, 1/2 of de finale... dan heb je een grote kans dat je verliest.

    snap je het nu?
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2983
    donderdag 13 december 2018 om 10:36
    Ja oke als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk.
    Maar vaak worden ploegen afgerekend op welke ronde ze eruit vliegen ipv tegen welke tegenstander.
    Vind ik leuk
    Laliga +2461
    donderdag 13 december 2018 om 10:16
    In principe “kan” iedereen winnen die er nog in zit. Denk dat de meeste alleen wel zo reeël zijn dat je best een ronde kan stunten tegen een topploeg maar 2 grote tegenstanders verslaan zal wel niet lukken. Vandaag 1/8 of kwartfinale zal het eindstation wel zijn. Wat gewoon een prima prestatie is uiteraard
    Vind ik leuk
    Mooseair +150
    donderdag 13 december 2018 om 08:56
    Hahahaha, een paar maand geleden kon iedereen hem wel uitkotsen. Vergeet niet, dat hij bij de besten in de keuken heeft mogen kijken. Hiddink en Guardiola.
    Vind ik leuk
    buddha +9837
    donderdag 13 december 2018 om 08:56
    met de spelers die ze nu tot hun beschikking hebben zou zelfs stevie wonder nog kampioen kunnen worden.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:04
    Zijn ze al kampioen dan?
    Vind ik leuk
    Leozao +5840
    donderdag 13 december 2018 om 09:06
    Kwestie van tijd...
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:17
    .. én/of geduld?
    Vind ik leuk
    Leozao +5840
    donderdag 13 december 2018 om 09:19
    Rekentechnisch kunnen ze nog geen kampioen zijn nu..
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:48
    En feitelijk, in mei misschien óók niet.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:53
    sterker nog, je staat op achterstand!
    Vind ik leuk
    Post Malone +2018
    donderdag 13 december 2018 om 10:54
    Maar wel alles in eigen hand.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 10:57
    klopt maar nog steeds op achterstand, die thuis wedstrijd is geen garantie tot 3 punten
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:58]
    Vind ik leuk
    Post Malone +2018
    donderdag 13 december 2018 om 11:37
    Klopt, heb je helemaal gelijk in. Wil alleen maar aangeven dat op achterstand staan vervelend is, maar je wel alles in eigen hand hebt.

    Ik wil niks afdoen aan de prestaties van PSV, tot nu toe hebben jullie simpelweg net wat beter gepresteerd.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 12:04
    sportief! en ben het helemaal met je eens :)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 12:05]
    Vind ik leuk
    Post Malone +2018
    donderdag 13 december 2018 om 13:42
    :)
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 09:39
    Hij zou in ieder geval altijd Blind opstellen.
    Vind ik leuk
    plein19 +2508
    donderdag 13 december 2018 om 09:02
    Het gaat super. Met geweldige wedstrijden en resultaten. Maar de de prestaties onder Bosz vind ik van hetzelfde niveau. Dat hechte team had veel minder kwaliteit. Maar haalde maximale resultaten en vocht ook tot de laatste seconde.
    Ook leuk dat Marcel Keizer 1e is geworden in zijn poule. Foutloos zonder voorbereiding
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:04
    Acht maanden geleden stonden er mensen met petjes en mutsen op bij de Arena de spelers op te wachten en werd Ziyech door 1 of andere dorpsidioot zelfs aangeraakt en nu wordt de polonaise gelopen. Het kan verkeren in de voetbalwereld. Wat een aanfluiting veel fans!!!
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 09:07
    Zoals altijd in het voetbal. Nu staan ze weer te juichen achter het doel. Emoties, laten mensen domme dingen doen.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 09:40
    *Emoties, laten domme mensen domme dingen doen.
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 10:06
    Zeker weten. Te vaak.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 10:20
    De pijnlijke realiteit is dat de eerstvolgende Ajax-Feyenoord met publiek toch weer helemaal in de soep gaat lopen door de "fans". Snap wel dat ze er in Rotterdam geen zin in hebben.
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 10:27
    Ja dat verwacht ik ook. In A’dam lopen teveel appaten rond die het verpesten voor de rest.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 10:32
    Net zo goed in Rotterdam
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 10:35
    Eens
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 10:48
    Denk dat het de eerste paar keer wel goed gaat, maar zodra er ergens even verslapt zou worden in selectie beleid of begeleiding en het is zo weer kassa.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 10:50
    Dan heb jij er meer vertrouwen in dan ik!
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 12:27
    Ik ga er vanuit dat de eerste groep(en) die zouden mogen gaan gekozen worden via strenge criteria waardoor lastpakken geen kans krijgen.

    Even verslappen qua selectie en je bent zoals jij al aangeeft gelijk terug bij af.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 12:48
    Select gezelschap sturen, gedragen ze zich, kunnen er wat extra supporters mee het jaar er op. Hopen dat de sociale controle dan dusdanig is dat dit steeds meer uitgebouwd kan worden.
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 12:50
    Eens, enige kans die ze hebben als supporters.
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 10:11
    Domme mensen doen domme dingen omdat ze dom zijn.
    Juist emotie krijgt het voor elkaar om ook normale en zelfs slimme mensen domme dingen te laten doen.
    Vind ik leuk
    ELD070 +1003
    donderdag 13 december 2018 om 10:22
    Ja daar heb je wel gelijk in, mooi verwoord. Denk wel dat domme mensen sneller emotioneel reageren, en daardoor dus sneller domme dingen doen.
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 10:46
    Daar heb je gelijk in. Hoe slimmer hoe beter je natuurlijke emotie mee beredeneerd en kan zien voor wat het is.
    Vind ik leuk
    markie +1728
    donderdag 13 december 2018 om 09:10
    Ach dat is ook bij jou cluppie
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:11
    Dat klopt. Geeft aan hoe triest de gemiddelde 'fan' eigenlijk in elkaar steekt. Denken vaak niet langer na dan een minuut of 3
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:05
    Typisch Nederlands. Van niks naar alles. Ze hebben 2 x gelijk gespeeld tegen een matig tot redelijk Bayern en de andere tegenstanders waren gewoon heel slecht tot matig. Ajax heeft het goed gedaan maar echt weerstand hebben ze (nog) niet gehad.
    Vind ik leuk
    markie +1728
    donderdag 13 december 2018 om 09:11
    Je kan ook gewoon een keer genieten van zon pot in plaats van lekker negatief te gaan zitten doen
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:18
    Ik denk dat je de prestatie van Ajax nu wel héél klein probeert te maken...
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:21
    Volgens mij zeg dat ze het goed hebben gedaan. De rest van wat ik zeg is ook gewoon waar.
    Vind ik leuk
    zwollie +8567
    donderdag 13 december 2018 om 09:31
    Dat is jou mening en die mag je hebben.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:33
    Dank je
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 09:37
    alleen snap je er helemaal niets van haha
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:43
    Gelukkig kan je er zelf om lachen
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 09:46
    ik heb te doen met je iemand uitlachen hoort niet
    excuses
    Vind ik leuk
    pico323 +7002
    donderdag 13 december 2018 om 09:32
    bayern was slecht aek was nog slechter en benfica kon er helemaal niets van.
    Ajax was net iets beter, wat een geluk hebben die Amsterdammers met die loting zeg.
    Je hebt er niet veel verstand van WINDFORCE. Ajax speelde gewoon goed tegen die clubs.En Bayern had gister ook kunnen winnen stond een zekere Onana niet op het doel
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:35
    Ik vond Benfica wel beter dan AEK en ik heb er best wel verstand van. Verder ben ik het wel met je eens
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:40
    PSV zou in deze poule waarschijnlijk ook 2 punten hebben behaald. En Ajax in jullie poule ook 12.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:45
    Dat denk ik ook. Ik denk zelf dat ze er 18 zouden hebben gehaald, zelfs als ze met 9 man zouden hebben gespeeld.
    Ze zijn geweldig, ik heb nog nooit zoiets goeds gezien. Ik zou bijna vergeten dat ze gelijk hebben gespeeld in eigen huis tegen Heracles en met 3-0 zijn afgedroogd bij PSV
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 09:50
    de druiven benne zuur he mijn waarde
    de realiteit is nu
    en de toekomst is ook van ajax
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 13:55
    LOL, waar haal jij de illusie vandaan dat ze afgedroogd zijn in Eindhoven ??? Iedereen weet dat dat kwam door de fout van Ten Hag. Het gelijke spel tegen Heracles daarentegen was idd bagger.

    Maar PSV zal geen kampioen worden dit jaar. Daar waar jouw club nog moeite heeft met tegenstanders in de eredivisie speelt Ajax zijn wedstrijdjes alsof ze verplicht zijn. Daarbij heeft Ajax een team met waarde, en bij PSV misschien 2 a 3 aardige spelers die ik zou willen zien bij Ajax.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 13:57
    3-0 is behoorlijk afgedroogd
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 14:11
    Nee, is behoorlijk geflatteerd. Net zoals de meeste wedstrijden die jullie in de laatste minuten winnen. Jullie hebben het gewoon moeilijk tegen een Groningen bijvoorbeeld, Ajax staat meestal al met 3 doelpunten verschil voor, voordat de tweede helft begint.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 14:23
    En met 5 punten achter als de competitie net begonnen is
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 19:23
    Ja, beetje tegenovergestelde van PSV. Die tegen het einde met 5 punter achter Ajax staat. I am so sorry, maar PSV gaat dit jaar geen kampioen meer worden. PSV heeft de kans laten liggen tegen onze vrienden uit Rotterdam. Ajax gaat alle wedstrijden nu winnen, inclusief tegen PSV dus... .. . en daarbij laat PSV dit weekend alweer punten liggen. Dus dat gat van je is al gedicht voor de winterstop nog.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 19:43
    Volgens mijn is het lang geleden dat ze in Amsterdam kampioen zijn geweest....
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:47
    Dat dan weer niet.
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 10:14
    De toekomst is wel degelijk van Ajax.. de gemeente Amsterdam wil niet voor niets de grond daaronder kopen van ze. ;)
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 10:20
    De toekomst is van iedereen. Die van Ajax ziet er goed uit.
    Ik reageerde overigens op de opmerking van Achmed Bouaza dat wanneer PSV en Ajax van poule hadden geruild, ze dezelfde resultaten hadden geboekt. Ik denk van niet.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 10:21]
    Vind ik leuk
    Elohim +656
    donderdag 13 december 2018 om 10:43
    Sorry, dacht dat je op Hvdp reageerde.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:38
    Maarja,die Onana stond er wel.Bekijk het gewoon positief,zeer knappe prestatie wat Ajax tot nu toe heeft gepresteerd.Niet dat slappe gelul van als dit en als dat.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:46
    Nee, je overdrijft. Van een matig AEK maak je een heel slecht AEK, en van een redelijk Benfica maak je een matig Benfica.
    Je maakt de prestatie van Ajax dus kleiner...
    Vind ik leuk
    Iggy +4075
    vrijdag 14 december 2018 om 00:30
    De jaloezie spat er weer van af joh.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    vrijdag 14 december 2018 om 09:02
    Jaloezie over gemiste kampioenschappen?
    Vind ik leuk
    Corse996 +1601
    donderdag 13 december 2018 om 09:05
    Blijft een kabouter uit Duitsland. Kan het niet helpen. Verstand van voetballen heeft die wel. Moeten we gewoon toegeven.
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 09:05
    Heeft helemaal niets met ten Hag te maken. Ten Hag heeft het geluk dat men bij Ajax eindelijk begrijpt dat men het niet red met alleen talent. Iedere andere trainer die laatste jaren zijn gepasseerd hadden dit resultaat ook gehaald.
    Daarom was Ajax in de jaren 95/96 ook zo sterk, de juiste combi talent en ervaring.
    Dus om ten Hag de veer te geven gaat mij te ver.
    Ten Hag heeft het geluk dat hij nu trainer mag zijn.
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 09:41
    en psv heeft de pech dat ze een angsthaas als van bommel als trainer heeft
    angsthazenvoetbal tegenover durf en passie
    jij mag kiezen
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 10:10
    Jij jou mening, ik mijn mening.
    Bayern liep achteruit, is dat ook angsthazen voetbal.
    Van Bommel kan nog wel eens 1 van de beste trainers worden van de afgelopen jaren. Maar hij heeft zijn tijd nodig en zal ervaring op moeten doen.
    Maar Ajax supporters roepen altijd dat er in Eindhoven angsthazenvoetbal wordt gespeeld, maar in Eindhoven worden ze afgemaakt door dat voetbal en hebben ze niets te melden.
    In de Arena zal het wel andersom zijn, maar dat gaan we in april wel zien.
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 10:17
    ik ben blij dat je ook genoten hebt van ajax
    bij inter-psv in slaap gevallen
    en nogmaals:
    ten hag heeft enorm geblunderd tegen psv
    maarrrr
    heeft zijn lesje geleerd
    bommel blijft volharden in zijn angsthazen cq reactievoetbal
    het is maar waar je van houdt
    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 10:26
    Ik kijk bijna al het voetbal. Iedere club zijn eigen manier van spelen. Daar worden spelers op gehaald.
    Hoe Ajax speelt, is de visie van de club vanaf de jeugd. Dit zie je terug en daarom zijn ze technisch goed onderlegd en Kun je zo spelen. Bij iedere club andere type spelers en andere manier van spelen.
    Zo verbreedt ik mezelf als trainer om naar alles te kijken.
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    donderdag 13 december 2018 om 11:13
    héél goed dat je je als trainer probeert te verbreden
    maar waarom doet bommel dat ook niet dan?
    als je de balans opmaakt van de eerste helft van het seizoen, tot nu toe,zie je dat ajax een enorme progressie heeft gemaakt en psv is blijven hangen
    waar hebben ze aan gewerkt al die maanden ??
    vwb de competitie vind ik dat prima
    maar in de CL heeft dat psv en nederland punten gekost

    Vind ik leuk
    Harrie82 +3801
    donderdag 13 december 2018 om 12:38
    Vind dat PSV de laatste 2 wedstrijden meer hadden verdiend. Kansen werden niet afgemaakt. Tegen Tottenham vond ik ze kansloos. Geen antwoord op het voetbal van hen, vooral niet in Engeland.
    Vind je Ajax vooruit gegaan? Ik vind ze nog steeds hetzelfde voetballen, dat niveau was al hoog vanaf het begin. Allebei is men nog meer op elkaar ingespeeld.
    Wat ik bij van Bommel mis is het wisselen van de spelers, eerder ingrijpen indien nodig. Ipv vasthouden aan je team. En ook na 13 overwinningen op rij.
    Vind ik leuk
    Hvdp +1385
    vrijdag 14 december 2018 om 11:16
    beetje late reactie maar toch
    ben je de afgang tegen psv vergeten?
    daarna heeft ajax zich enorm verbeterd
    stabieler, realistischer,meer variatie en meer spelvreugde
    eigenlijk alles wat psv mist!!
    de les van psv was pijnlijk maar voor ajax het keerpunt
    (nogmaals hartelijke dank psv!!)
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 09:07
    Ten Hag gaat voor 100 miljoen naar Madrid hoorde ik
    Vind ik leuk
    Post Malone +2018
    donderdag 13 december 2018 om 10:56
    Van Bommel voor 30 cent naar IJsselmeervogels.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2975
    donderdag 13 december 2018 om 11:05
    Koopje...mooie club trouwens.
    Vind ik leuk
    Post Malone +2018
    donderdag 13 december 2018 om 11:35
    Zeker waar.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22522
    donderdag 13 december 2018 om 09:16
    Voor enkele lieden was de azijn vanochtend in de aanbieding. Ze hadden beter tissues kunnen kopen.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:22
    Ik wil als PSV supporter toch even respect uit spreken voor het reeds bereikte door Ajax. We kunnen allemaal wel blijven zeuren over een makkelijkere poule maar dat geluk mag je hebben en gezien verschil in begrotingen vindt ik dat een Nederlandse club dat geluk verdiend.
    Maar los van welke poule ook in de CL overwinteren is voor een Nederlandse club een prestatie van formaat.

    Hopen op een mooie loting.
    Vind ik leuk
    Cantona +1175
    donderdag 13 december 2018 om 09:25
    Ik ben bang dat na dit seizoen de grote leegloop volgt en dat je dit niet met eigen jeugd op kan vangen.
    Er moet dan weer spelers gekocht worden en deze zullen niet van dezelfde kwaliteit zijn.
    Waardoor je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +15650
    donderdag 13 december 2018 om 09:33
    Marc Netto kan -terecht- een flinke bonus tegemoet zien, over 2018. Maar wanneer hij het aantal vertrekkende spelers tot max 3 kan beperken, en in de categorie 8-12 miljoen euro, een 3-tal talentvolle knapen kan halen die er vrij snel staan, en Ajax wéér de CL haalt, en misschien zelfs weer overwinterd? Verdient Marc een standbeeld.
    Tadic en Blind halen, en eerder al Neres was een aardige prestatie, maar zijn echte examen vindt tussen nu en juli volgend jaar plaats.
    Vind ik leuk
    Korm +37945
    donderdag 13 december 2018 om 09:36
    De trainer is net zo goed als het spelersmateriaal. mijn credits gaan naar het aankoop beleid. Ajax heeft flink geinvesteerd en plukt er nu de vruchten van.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:41
    Iedereen mag schrijven en trollen wat hij wilt.
    Ik hem gisteren weer enorm genoten van Ajax. Kan haast niet wachten tot de kwart finale.
    Ajax bedankt
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:55
    Wat een mooie pot! Ik Echt een verademing die strijdlust. Nu die toppers uit de poule van PSV zoek spelen, kom maar op 😜
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 09:56
    The final, whit the three little birds

    Let's play for AJAX
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6666
    donderdag 13 december 2018 om 11:01
    Als ik afgelopen zomer geroepen zou hebben dat Ajax zou overwinteren in de CL dan zouden ze mij voor gek verklaard hebben. 3 voorrondes op overtuigende wijze overleefd, 2e in zijn poule en niet 1 keer verloren. Dat staat als een huis.
    Vind ik leuk
    donderdag 13 december 2018 om 22:20
    Laat ze eerst de volgende ronde maar eens door zien te komen. Real lijkt een mooie tegenstander.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws