Bergkamp 'ongelooflijk snel vergeten': 'Ajax alleen maar meer op Ajax gaan lijken'

Bergkamp 'ongelooflijk snel vergeten': 'Ajax alleen maar meer op Ajax gaan lijken'

Gepubliceerd: zaterdag 15 december 2018 om 08:40za 15-12-2018 om 08:40

Het is deze week precies een jaar geleden dat Ajax besloot om Dennis Bergkamp te ontslaan. Sjoerd Mossou stelt vast dat de 'cultuurbewaker' van de Amsterdamse club helemaal niet wordt gemist.

Bergkamp was de laatste 'echte voorvechter' van de Fluwelen Revolutie. 'Maar Bergkamp was amper de deur uit, of Ajax begon opeens tamelijk logisch en helder beleid te voeren', schrijft Mossou in het Algemeen Dagblad. 'In plaats van hysterisch vast te houden aan vrijwel uitsluitend eigen jeugd, investeerde het - eindelijk - in leeftijd en in kwaliteit.'

'Nicolás Tagliafico, Dusan Tadic en Daley Blind kwamen allemaal binnen ná Bergkamps vertrek', aldus Mossou. 'De lijntjes werden kort: in plaats van oeverloze vergaderingen met een 'technisch hart', kreeg Ajax gewoon weer ouderwets een trainer en een technisch directeur. Samen timmerden zij het Ajax in elkaar waar we nu naar zitten te kijken.'

Mossou benadrukt dat Bergkamp 'geen koekenbakker' is. 'Maar tegelijk: voor een regelrechte legende is hij ongelooflijk snel vergeten. Nergens klinkt zijn naam nog. Nergens hangt een spandoek, klinkt een spreekkoor.'

'Bergkamp vocht zijn ontslag nog een tijdje aan, maar veel indruk maakte dat ook niet: het leverde hem een fijne ontslagvergoeding op, maar weinig eer. Zonder hem is Ajax daarna, hoe ironisch, alleen maar meer op Ajax gaan lijken.'

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

snotneus +392
zaterdag 15 december 2018 om 08:47
Fenomeen als voetballer, meer ook niet...
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:50
Hetzelfde geldt voor Cruijff.
Vind ik leuk
Eimersweide +9631
zaterdag 15 december 2018 om 08:50
Cruijff heeft als trainer nog een cupje met grote oren gewonnen meen ik mij te herinneren...
Vind ik leuk
ReneAjax +10864
zaterdag 15 december 2018 om 09:21
Dat soort reacties moet je niet al te serieus nemen.
Geeft alleen maar aan hoe dom Positieve bluf is.
Vind ik leuk
kerel +2558
zaterdag 15 december 2018 om 09:33
Eigenlijk zou hij een ban moeten krijgen voor deze respectloze reactie
Vind ik leuk
Pimman +11550
zaterdag 15 december 2018 om 09:36
Kerel mee eens..wie weet komt dat nog
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 11:12
Helemaal mee eens !
Dit voelt nog erger als het schelden met een K-woord !!!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 11:13]
Vind ik leuk
Pimman +11550
zaterdag 15 december 2018 om 09:33
Rene..dat heet negatie bluf!
Vind ik leuk
Dordtenees +1185
zaterdag 15 december 2018 om 11:29
Hij kickt hier waarschijnlijk op, zit nu thuis met een stramme plasser te lachen om onze reacties
Vind ik leuk
Breezer4u +2496
zaterdag 15 december 2018 om 12:16
Die stramme plasser Levert hetzelfde resultaat als zijn opmerking ..gewoon een losse flodder
Vind ik leuk
Gerro +9596
zaterdag 15 december 2018 om 12:28
En wel meer dan dat, won met Ajax de Europa cup 2 en bin Barça naast de CL dacht ik nog een Europa.cup 2 en nog een Europa cup 1 finale gespeeld en werd 5 keer kampioen van Spanje in 8 jaar tijd.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:57
Jordi Cruijff bedoel je?
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 09:00
@Positieve bluf: vraag dat maar na bij Guardiola of Cruijff als trainer een fenomeen was.
Vind ik leuk
Pimman +11550
zaterdag 15 december 2018 om 09:37
Ach joh die negatieve bluf weet niet beter ;)
Vind ik leuk
rexxo +16783
zaterdag 15 december 2018 om 09:03
Beter zeg je niks, want je maakt jezelf compleet belachelijk.

Voor de volgende keer, google is your best friend.

Zegt ook wat over die anderen die jou een like geven voor je niet al te snuggere opmerking.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 09:52]
Vind ik leuk
kerel +2558
zaterdag 15 december 2018 om 09:36
Dat zijn zijn eigen accounts.. zo sneu is hij ook nog eens
Vind ik leuk
Pimman +11550
zaterdag 15 december 2018 om 09:39
Tja héél sneu dat soort figuurtjes..eigenlijk niet op reageren is het beste maar soms moét het gewoon ;)
Vind ik leuk
Only1nr7 +1596
zaterdag 15 december 2018 om 09:04
Achterlijke opmerking, als je nou van Basten bedoelde heb je gelijk. Beide topspelers maar waardeloze trainers..... Als PSV supporter vind ik Cruijff ook één van de meest invloedrijke trainers uit Nederland ooit. Jammer dat hij niet aan politiek deed en nooit bondscoach is geworden.
Vind ik leuk
Johnny Cash +10948
zaterdag 15 december 2018 om 09:38
Op netflix staat een miniserie van johan cruijff. Moet je eens kijken
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 10:28
Hmm. Prachtig hoor, maar de echte voetballiefhebber weet natuurlijk alles over Cruijff. Logisch.
Vind ik leuk
Johnny Cash +10948
zaterdag 15 december 2018 om 11:04
Ja tuurlijk maar vond hem best leuk om een keertje te kijken. Dat 2 jonkies aan komen lopen hey marco hey ronald 😂 en natuurlijk ton kas als petrus
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 09:38
Zelden zoiets doms gelezen.
Vind ik leuk
Lekkerjoh +977
zaterdag 15 december 2018 om 09:49
Van zn hervormingen in de jeugdopleiding plukken ze nog steeds de vruchten dacht ik?
Vind ik leuk
Hast58 +908
zaterdag 15 december 2018 om 09:59
Als je het per de zo wil zien wel ja. Maar dat vloeit dan voort uit adoratie voor deze persoon. Want er is meer afgebroken dan opgebouwd.
Vind ik leuk
Lekkerjoh +977
zaterdag 15 december 2018 om 10:19
Jaa hij had ook gwn hoofd jeugdopleiding moeten worden en t bestuur met rust moeten laten. Daar ben ik ook totaal niet positief over hoor. Maar ik kijk graag de wedstrijden van bijv. de o19 en als ik dan zie dat er twee jongens instaan die 15 jaar oud zijn, dan vind ik dat ontzettend leuk en dan zie je ook dat die gasten reuzen stappen zet. Als je die Gravenberg nu ziet spelen dan kan niet anders dan dat hij volgend jaar bij t eerste aansluit. Plus ze zijn jonger wanneer ze doorbreken en zodoende spelen ze langer bij Ajax en leveren meer op. Maar bestuur had hij niet aan moeten komen, het is geen een beursgenoteerd bedrijf met gigantisch veel verschillende belangen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
zaterdag 15 december 2018 om 10:03
Cruijff is een voetballegende die het meest voor het voetbal betekent heeft wereldwijd, er is geen voetballer die zoveel invloed heeft gehad als Johan .
Als zakenman, organisatiedeskundige en ook als het gaat om democratische beleidsvorming schoot hij tekort, Johan was ook maar een mensje.....
Vind ik leuk
Johan59 +1257
zaterdag 15 december 2018 om 10:22
Jij moet je gaan schamen jij vergeet met maatschappelijk voorbeeld van Johan de academie de foundation, de div projecten die wereldwijd lopen onder zijn naam. Cruyff is de grootste de aller grootste
Vind ik leuk
Nuance +10860
zaterdag 15 december 2018 om 10:28
Haha, jammer joh. Even wat redearch doen voor je onzin post.
Vind ik leuk
ajaksiet +1341
zaterdag 15 december 2018 om 11:22
Wat voor lomp figuur ben jij joh! Blijf aub weg van dit soort sites, Cruijff heeft volgens mij 8 of 9 bekers gewonnen. Daarnaast is hij de grondlegger van wat er nu bij Ajax op het veld staat. Voetballers op de belangrijkste functies in de organisatie, dat heeft hij erin gebracht.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 11:23]
Vind ik leuk
flater +114
zaterdag 15 december 2018 om 16:33
Wat hij voor ogen had is allang niet meer.
Jonk Bergkamp waren zijn oogappels en die zijn al weg.
De organisatie met het technische hart is al niet meer.
En of deze goede lichting aan hem tedanken is weet niemand.
eens in de zoveel jaar heb je dat gewoon.
plus dat spelers nu sneller klaar zijn omdat ze nu ook in de kkd spelen.
De grote aankopen plus loslaten van de loongrens was niet wat hij wou.
dat wil nog niet zeggen dat hij geen fenomeen was.
Maar hij was ook niet de grote verlosser wat velen nu denken.
Er zijn zeker goede dingen ingevoerd door zijn visie,maar ook veel slechte.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 17:01
Ja hoor.

Zonder Cruijff waren we een voetbalnatie a la België: met het geluk van af en toe een leuke generatie hooguit subtop. Cruijff zette in de jaren '80 Ajax en het Nederlandse voetbal terug op het goede spoor en dat deed hij 8 jaar terug nog eens dunnetjes over.
Vind ik leuk
flater +114
zaterdag 15 december 2018 om 17:09
En wie zegt dat na deze lichting er dan weer een toplichting zal staan?
het is altijd met tussenpozen gegaan die lichtingen.
en hetgeen hij voor ogen had is allang niet meer.
dat maakte hij wel duidelijk toen hij zich terug trok.
dus je kan nooit zeggen dat dit zijn verdiensten is.
als hij er nog was waren deze grote aankopen nooit gekomen.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 17:25
Dat kun jij niet weten.

De manier van opleiden en inmiddels de manier van spelen zijn wel degelijk een resultante van jarenlang beleid. Cruijff was voorstander van het kopen van spelers die waarde toevoegen. Je kunt moeilijk ontkennen dat dat op dit moment niet gebeurt. Toen hij wegging hadden we onder meer Zimling, Poulsen en Sanogoal achter de rug en werd Sinkgraven voor veel geld gehaald, terwijl je dat misschien als overbodig kon beschouwen. Dat er een conflict ontstond wil niet zeggen dat er niet volgens clubregels opgeleid en gevoetbald werd.

Een vergelijkbare ontwikkeling zag je ontstaan in de jaren '80 toen Cruijff Ajax weer bij de hand nam, eerst als speler, later als coach. Daar hebben we jarenlang de vruchten van geplukt en vooral van Gaal... Die ging vervolgens in zijn eigen sprookjes geloven en begon een eigen bijbel...

Toen Cruijff bij Barcelona kwam heeft hij als coach ook de club compleet op zijn kop gezet, analoog aan wat hij met Ajax voor ogen had en realiseerde Tot op de dag van vandaag worden daar de vruchten van geplukt, al zie je dat er vanuit de jeugd al jaren niks groots meer doorkomt. Daar zal de club de komende jaren last van hebben. Beleid zet je in voor de langere termijn (5-10 jaar) en pas dan zul je de vruchten ervan plukken. Die zijn altijd zichtbaar geweest. Hierbij komen vaak anderen op de voorgrond die het succes opeisen, maar - laat ik het zo zeggen - een mooi gebouw is toch vooral te danken aan de architect.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 17:27]
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 17:28
Of er na deze lichting weer een toplichting zal ontstaan, zal vooral afhankelijk zijn van het antwoord op de vraag of Ajax zijn principes trouw blijft.
Vind ik leuk
flater +114
zaterdag 15 december 2018 om 21:11
kan me niet voorstellen dat dit Cruijff zijn bedoeling was.
plus dat hij zeker geen voorstander was dat de loongrens werd losgelaten.
je kan ook niet ontkennen dat ze allang zijn afgeweken van hoe hij het had neergezet.
en ook bij Barcelona was het ook maar een lichting.
wat ik al zei.
ik persoonlijk denk eerder dat het meedoen in de kkd van jong Ajax en van jong Psv een betere stap was.
ook kan je moeilijk zeggen dat Frenkie de Jong door toedoen van Cruijff nu zo goed is.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zondag 16 december 2018 om 11:09
Na de revolutie zijn uitgangspunten opgesteld. Sportief en financieel. Wie denkt dat Cruijff daar star mee omging heeft zich wel heel weinig verdiept in de goede man. Anno 2010 lagen er financieel weinig mogelijkheden. Daar is op een creatieve, maar zeer strikte manier mee omgegaan.
Vind ik leuk
ajaksiet +1341
zondag 16 december 2018 om 08:58
De loongrens loslaten werkt nu. Maar let op, dat gaat weer escaleren en eindigen in veel geld uitgeven voor weinig kwaliteit.

Daarnaast komen de korte lijntjes en echte voetballers in het bestuur wel degelijk uit het Cruijff plan, daarom werkt het nu zo goed.
[Reactie gewijzigd op zondag 16 december 2018 om 08:59]
Vind ik leuk
JanTa48 +9393
zaterdag 15 december 2018 om 12:51
Was ook een fenomeen als trainer vanwege zijn voetbalinzicht. Ik weet nog het moment tegen Twente dat hij de tribune afkwam en de coaching van Beenakker overnam, met een paar wijzigingen boog hij de 1-3 achterstand om naar een 5-3 overwinning.
Vind ik leuk
Iggy +4645
zaterdag 15 december 2018 om 13:24
Aldus een droeftoeter pur sang.
Vind ik leuk
JanTa48 +9393
zaterdag 15 december 2018 om 18:06
Nee hoor gewoon wat feitjes zonder slap gelul.
Vind ik leuk
Iggy +4645
zaterdag 15 december 2018 om 20:38
Ik reageerde op de prietpraat van Positieve bluf, niet op jou Jan.
Vind ik leuk
Romario9 +14021
zaterdag 15 december 2018 om 08:48
Natuurlijk heeft Bergkamp het aan zichzelf te wijten, maar toch is het zonde hoe de status van deze prachtige voetballer is afgebrokkeld.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:57
Mha, als je als cultuurbewaker bent aangenomen. Dan is het logisch dat je de cultuur bewaakt. Dus dat je de jeugd kansen wilt geven(dat was de cultuur die ze wouden uitstralen). Ajax wou een andere weg inslaan, en dat kan dus alleen maar als ze hem wegstuurde of een andere rol zouden geven.
Vind ik leuk
Jajaja +661
zaterdag 15 december 2018 om 09:14
#tenhagout?
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 09:17
Nee? Waarom?
Vind ik leuk
LinkeLoutje +6971
zaterdag 15 december 2018 om 12:14
En niet om het een of ander, maar dat het nu zo makkelijk gaat komt ook gewoon doordat je een fantastische lichting hebt. Als er straks weer een paar jaar niveau Kishna voor de deur staat wil ik Sjoerd wel horen over dat beleid.
Vind ik leuk
rexxo +16783
zaterdag 15 december 2018 om 08:48
Jammer dat zo een icoon helaas ,zoals velen voor hem, via de zijdeur vertrokken is. Je moet af en toe verantwoord investeren met alleen jeugd ga je het niet redden.
Vind ik leuk
voebtalie +3949
zaterdag 15 december 2018 om 08:50
De gouden revolutie heeft wel spelers zoals de ligt opgeleverd.
Vind ik leuk
markie +3201
zaterdag 15 december 2018 om 09:02
Die liep er daarvoor ook al
Vind ik leuk
Jajaja +661
zaterdag 15 december 2018 om 09:15
Nou precies dat...
Vind ik leuk
voebtalie +3949
zaterdag 15 december 2018 om 09:19
Vroeger had je idd van der vaart en Sneijder enzo. Daarmee klopt wat ik schreef nog steeds. Fluwelen revolutie heeft o.a. de Ligt opgeleverd.
Vind ik leuk
Hast58 +908
zaterdag 15 december 2018 om 12:51
Denk jij nou echt dat een speler als de Ligt niet was doorgebroken zonder die heilige revolutie??? Kwaliteit verloochend zich niet.
Vind ik leuk
Jajaja +661
zaterdag 15 december 2018 om 18:56
Inderdaad wat een flauwe kul. Volgens mij moeten we juist kijken naar de spelers die het allemaal niet hebben gered gedurende die fluwelen revolutie. Ik noem er een paar die het nu ook niet laten zien:

Tete, bazoer, El ghazi, fisscher, riedewald, van rhijn, veltman, boilesen, anita, anderssen...etc...

Al deze spelers hebben het voetballen niet gered maar nog erger, mentaal is het een drama.
Vind ik leuk
Hast58 +908
zaterdag 15 december 2018 om 20:10
Precies wat ik bedoel voetballend niks mis met die jongens, maar alles wat er meer bij komt kijken om een complete voetballer te worden is tijdens die revolutie versloft en deed niet terzake. Elke vernieuwing was niet goed want was er vroeger ook niet. Het eerste wat verandert werd was de sluiting van de innovatieve opleidingshal van Adidas met al z'n moderne initiatieven en inzichten. Het resultaat is nu zichtbaar heel die revolutie is opgedoekt en de resultaten zitten er aan te komen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
zaterdag 15 december 2018 om 12:15
Wel nee, die jongen heeft gewoon uitzonderlijk talent en een fantastische mentor in Barry Hulshoff gevonden, voor de rest komt hij uit een warm ondersteunend gezin en heeft een "goed hoofd op de schouders" .
Niets met de revolutie te maken.
( jammer dat hij met Raiola in zee is gegaan, past niet.......)
Vind ik leuk
Hast58 +908
zaterdag 15 december 2018 om 12:48
En het beleid van Ajax is jaren blijven hangen, gebaseerd op denkbeelden van vroeger. Halfslachtige beslissingen werden er genomen omdat er altijd twee kampen waren. Waaronder het CL kamp die elke vooruitgang en nieuwe denkbeelden in het voetbal als onzin bestempelden. Dit heeft binnen Ajax jaren tot oorlog en onenigheid geleid waardoor een goed beleid niet mogelijk was. Nu is bijna heel die kliek verdwenen op Sjaak Swart na en wordt er weer een duidelijk beleid gevoerd zonder kortzichtige sentimenten en zie wat het resultaat is. Ajax staat weer op de kaart met een goed financieel en sportief vooruitzicht.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 17:06
Er is sinds 2010 een hoop gebeurd. De club lag financieel en sportief op zijn gat en er vond een omslag plaats. Mensen gaan Cruijff hier afrekenen op dingen die niet goed zijn gegaan intern, maar verliezen het belangrijkste uit het oog: Ajax is hervormd, ging terug naar de roots van volgens huisstijl opleiden en kansen geven, ging zuinig met de centen op toen het nodig was en geeft ze inmiddels uit nu het kan, maar vooral: we hebben onze huisstijl terug en dat kon je na enkele jaren nog niet verwachten, doch eerder op de langere termijn. Daar zijn we nu beland. Ajax plukt de vruchten. Sportief en financieel topbeleid.
Vind ik leuk
Hast58 +908
zaterdag 15 december 2018 om 20:01
Een heel verhaal gebaseerd op sentimenten en misplaatste aannames. Als het aan JC had gelegen had Ajax terug gegaan naar een tijd die allang is achterhaald. Elke vernieuwing was uit den boze en moesten terug naar de basis maar zoals elke sport staat ook voetbal open voor innovatie en vernieuwing en dat was tijdens de revolutie niet aan de orde. De voetbalvisie van JC was het enige juiste. En Ajax is idd hervormd maar niet gebaseerd op vervlogen tijden en achterhaalde inzichten zoals volgens de revolutie had door gevoerd moeten worden. Alles gebaseerd op jeugd is een utopie. En dat is wel gebleken want heel die filosofie is losgelaten en de eerste successen zijn alweer zichtbaar. Ajax heeft jaren stil gestaan door die hele revolutie.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zondag 16 december 2018 om 11:05
Je definieert de uitgangspunten van de revolutie wel erg eng en je doet de gevolgen ervan tekort. Ajax was op sterven na dood na jaren wanbeleid. Volgens mij was Cruijff wel degelijk voor het halen van spelers, maar dan wel als het directe versterkingen waren.
Vind ik leuk
Hast58 +908
zondag 16 december 2018 om 15:34
Op welke manier heeft JC Ajax uit de afgrond gehaald? Ik zie geen enkel verband. Het beleid wat hij voorstond daar kunnen we uren over discussiëren daar komen we nooit uit maar de zogenaamde revolutie heeft te kort geduurd om ook maar enige invloed te kunnen hebben op de opstanding van Ajax. En wat die spelers van buitaf betreft kan ik me nog goed herinneren dat hij degene was die de komst van Ziyech vanaf Heerenveen naar Ajax heeft afgeblazen. Is ook wel logisch natuurlijk is ook geen versterking voor Ajax.
Vind ik leuk
Jozef +45148
zondag 16 december 2018 om 22:19
Kijk, niet willen zien betekent niet zien.

Daar kan ik niks aan veranderen.
Vind ik leuk
Hast58 +908
zondag 16 december 2018 om 22:43
Daar kan jij wel wat aan veranderen. Ik sta overal open voor maar niemand komt met steekhoudende argumenten en voorbeelden. De adoratie voor de persoon JC is zo sterk dat er heel veel mensen met oogkleppen oplopen.
Vind ik leuk
Jozef +45148
maandag 17 december 2018 om 07:24
Oogkleppen kunnen inderdaad een factor zijn.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:55
Ik kan niet beoordelen hoe hij bij Ajax heeft gefunctioneerd later, maar ik heb altijd ontzettend veel respect voor hem gehad als voetballer, al was hij vanuit ons perspectief van de verkeerde club. Een stylist, een absolute verrijking destijds voor de Premier League.
Vind ik leuk
Futre +5379
zaterdag 15 december 2018 om 11:22
Bij “boring Arsenal” was iedereen een verrijking op dat moment.

Ik heb de beste man ook zien schutteren bij Inter. Wat kwam hij daar niveau tekort.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 11:46
Hij was niet alleen een verrijking voor Arsenal, maar zoals ik al zei voor de competitie, een iconische en zeer goede speler, daar kan toch onmogelijk discussie over zijn. Bergkamp was zo overduidelijk van de buitencategorie dat ook alle Feyenoorders en Spurs-fans met een klein beetje gezond verstand alleen maar respect voor hem konden hebben als speler.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 11:53]
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 14:34
In het Nederlands elftal noemde ik hem als kind net niet of schele Dennis
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 14:39
Hij zag jou toevallig ook eens spelen en kon het niet laten jou het gehandicapte broertje van Adriaan te noemen.

Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 14:55
Zo zeg die is goed gevonden zeg
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 15:03
Zeg dat wel zeg
Vind ik leuk
Futre +5379
zaterdag 15 december 2018 om 18:24
Het was inderdaad vaker niets dan iets maar Sara vindt alles dat in de PL speelt geweldig.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 19:42
Laat mij maar voor mezelf spreken, want van dat laatste is geen sprake, verder is het natuurlijk zo dat je ontzettend slecht hebt opgelet of een waardeloos geheugen hebt als je de voetballer Bergkamp ter discussie meent te moeten stellen, het is niet voor niets dat iemand als Henry zegt dat Bergkamp de beste speler is met wie hij ooit heeft samengespeeld en dat er een standbeeld van hem staat bij het stadion van Arsenal, wat dat betreft zegt het ook veel dat je je in eerste instantie focuste op zijn periode bij Inter, alsof hij daarna niet exceptioneel goede jaren heeft gekend bij Arsenal en daarvoor natuurlijk bij Ajax.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 20:17]
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 21:32
Wel schoot hij super vaak mis, en was het een goede speler maar een standbeeld is wat overdreven. Is bepaald geen Ronaldo
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 21:35
Daar dachten ze bij Arsenal anders over en vrijwel iedereen die met en tegen hem heeft gespeeld, is lovend over zijn voetbalkwaliteiten, hij heeft een enorme indruk gemaakt bij Arsenal, verder is het inderdaad geen Ronaldo, Bergkamp was veel meer een pure stylist.
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 21:42
Een goede speler idd, maar daar zijn er meer van dus een standbeeld gaat wat ver vind ikzelf.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 21:51
Zal ook mee hebben gespeeld dat hij een heel ander soort voetbal bracht waar ze ook vrij veel prijzen mee pakten, als je daar zijn exceptionele kwaliteiten bij optelt, is het nog niet zo gek, je kunt eigenlijk niet om hem heen als je de geschiedenis van de club bekijkt.
Vind ik leuk
rexxo +16783
zaterdag 15 december 2018 om 08:56
Die Utrecht Bunnik side Trol slaapt zeker, heb nog geen zure reactie gezien.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:58
Die is zn kopje azijn aan het leegdrinken op het moment.
Vind ik leuk
rexxo +16783
zaterdag 15 december 2018 om 08:59
Straf van zijn moeder, mag nog niet op de computer.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 08:59
Zal wel zo iets zijn ja
Vind ik leuk
pietprecies +12534
zaterdag 15 december 2018 om 09:06
Bergkamp had het probleem dat hij totaal niet kon maar ook niet wilde communiceren, iedereen moest maar naar Bergkamp luisteren anders moest je oppassen.
Dat was ook heel het probleem, te veel kapiteins op 1 schip waarbij er te veel zichzelf het belangrijkst vonden. Wim Jonk trouwens ook.
Ik gun ze het beste verder maar ik ben ook wel blij dat ze weg zijn.

Icoon of niet, ze voelden zichzelf groter dan de club en de mensen om zich heen.

Cruijff heeft een goede basis gecoördineerd alleen vond met name Jonk zichzelf als verkozene door Cruijff veel te belangrijk.

Als je kijkt naar het hier en nu dan heeft de revolutie wel degelijk zin gehad, van waardeloze aankopen en slechte doorstroom ging het naar vooral alleen jeugd.

Inmiddels is het in het midden uitgekomen:

Talenten uit de jeugd gemixt met ervaring die ook wat toevoegt (dus geen Zimlings en nog meer van dat). Daardoor komen jonge spelers ook beter uit de verf.

Dat was met Jonk en Bergkamp erbij nooit gebeurd, die hadden transfers als die van Tadic geblokkeerd op elke mogelijke manier.
Vind ik leuk
Jajaja +661
zaterdag 15 december 2018 om 09:16
Je doet alsof je erbij was?
Vind ik leuk
pietprecies +12534
zaterdag 15 december 2018 om 11:01
Oh dat zeker niet maar zoals ik hier beneden al schreef, ik constateer wel dat er sinds hun vertrek veel beter beleid gevoerd wordt.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 09:23
Edit VP: Reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 11:25]
Vind ik leuk
mcmodd +28786
zaterdag 15 december 2018 om 09:24
Ik vond de instelling van een technisch hart, consequent met TH afgekort alsof het om een persoon ging, juist een aantasting van de eenduidigheid die bij een profclub zo nodig is. Het klinkt gek, maar er zijn voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat de leiding van een, noodzakelijkerwijs dominant, persoon meer bijdraagt dan een stel zichzelf hypende en met elkaar in de clinch liggende egotrippers.
Het is het bewijs dat wanneer je teveel mensen overlappende verantwoordelijkheden geeft, er een onbedoelde stroming ontstaat, waarbij altijd het eigen gelijk om voorrang strijdt. Vroeg of laat, bij Ajax eigenlijk te laat, leidt dat tot verval van cohesie in een club.
Vind ik leuk
Futre +5379
zaterdag 15 december 2018 om 11:23
Mooi geschreven.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
zaterdag 15 december 2018 om 11:26
Vanuit het "organisatorische" is dat TH een vreselijk gedrocht, een flater en een uitvinding van een onbenul op organisatorisch niveau.
Het TH gaat namelijk met 1 bil zitten op de stoel van de TD, datzelfde gaat op voor de stoel van de Trainer die hij moet delen
het het TH......
Echter, gaat het fout met de aankopen wordt de TD aangesproken, ontslagen etc., hetzelfde geldt voor de Trainer.
Het TH echter blijft lekker zitten, onaantastbaar.
Is ook gebeurt: De Boer vertrok, Bergkamp bleef zitten.
Slechter kan je een organisatie niet in elkaar zetten, je kan dus wachten op conflicten met de TD en met de Trainer.
Dat is dan ook gebeurt met TD/Overmars en Trainer Bosz, de laatste, die het bijltje er bij neergooide na conflicten met Bergkamp.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 11:28]
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 10:38
Was Johan niet de grote leermeester van Bergkamp en Jonk.
Misschien hebben ze iets te veel overgenomen van het gedrag van Cruijff. Of zeg ik nu iets geks.
Vind ik leuk
pietprecies +12534
zaterdag 15 december 2018 om 10:57
Hij was inderdaad hun leermeester maar helaas was het allemaal niet louter goed wat ze geleerd hebben. Dat ligt niet aan Cruijff maar vooral aan dat die heren zichzelf op een troon voelde zitten “want ze waren protegés van Cruijff”.

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar ik kan me niet aan de aandacht onttrekken dat sinds die figuren zijn gaan wieberen dat er ineens veel meer rust is en solide beleid wordt gevoerd.

Ajax is momenteel op een niveau waar ze zich écht weer kunnen meten met de top van Europa. Als je Bayern over 2 wedstrijden gelijk kan houden en kansen had op meer dan hoef je ook niet bang te zijn voor wat er nu komen gaat, dat komt echt door een gezonde mix van talent en ervaring die er met die twee eerder genoemde niet zou zijn geweest.

Natuurlijk is de kans groot dat Ajax eraf gaat tegen clubs als City (hoewel we die wel eens koekie hebben gegeven in het verleden), Barca, Borussia enz enz maar wie er ook Maandag uit de koker komt rollen, Ajax is tegen geen van die clubs bij voorbaat kansloos.
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 14:39
Ziet er leuk uit als je het zo schrijft maar tegen clubs als City, PSG etc ben je normaliter wel gewoon kansloos. Maar net als overal in het voetbal verliezen topclubs weleens van subtoppers. Maar over twee wedstrijden is het wel moeilijk lijkt me
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 14:40]
Vind ik leuk
ArieBombarie +43466
zaterdag 15 december 2018 om 09:08
Hoe pijnlijk ook; Sjoerd lijkt hier gelijk te hebben.
Vind ik leuk
Toets +445
zaterdag 15 december 2018 om 09:25
Ja, pijnlijk is het wel als een van je iconen zo de deur uit gaat en hij was niet de eerste (en niet de laatste vrees ik).
Vind ik leuk
kees ee +1079
zaterdag 15 december 2018 om 10:33
. . konden we sjoerd ook maar snel vergeten !!??
Vind ik leuk
Mjblinker +869
zaterdag 15 december 2018 om 09:11
Weer in 10min een stukje voor de krant geschreven; wellicht wordt bergkamp (beleid cruyff) over 5jr juist gemist als er 11 dure zuid amerikanen op t veld staan die er niet veel van bakken en wellicht ook niet.
Vind ik leuk
MojoRisin +16280
zaterdag 15 december 2018 om 09:16
Ze moeten Bergkamp (en vooral Jonk) nu niet gaan uitvlakken..
We profiteren nu zeker van hun jaren werk met de jeugd die nu ook doorbreekt.. Dat er ook ervaring/kwaliteit van elders gehaald is is ook altijd al beleid geweest..
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 10:19
Precies! Ik zie ze het liefst weer terug bij Ajax! Zijn mensen van de club!
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 14:42
Net alsof er voor hun geen goede jeugdopleiding was
Vind ik leuk
Jozef +45148
zaterdag 15 december 2018 om 19:41
Anno 2010 ging het niet goed, nee.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 09:37
Leerling Dennis Bergkamp, de laatste der Mohikanen, stijf van de stalorders en geïndoctrineerd tot op het bot, hield Ajax geestelijk gegijzeld met het gedachtengoed van prikkeldraad van zijn meester.
Vind ik leuk
Tjoep Cola +7215
zaterdag 15 december 2018 om 10:24
Kom je uit de bijbel?
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 11:07
Fijne dag nog met je ziekelijke clubafkeer !
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 14:02]
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 10:17
Ik wil Bergkamp wel weer terug! Ik zie liever Vaclav spelen op de plek van Tadic en op de plek van Blind, Wöber of zelfs eigen jeugd Botman.
Vind ik leuk
Tjoep Cola +7215
zaterdag 15 december 2018 om 10:24
Fluwelen revolutie was een afgang. Nu alles kopen wat los en vast zit, zoals elke moderne club. Dus niet meer lullen dat die jeugdopleiding zo fantastisch is.
Vind ik leuk
kees ee +1079
zaterdag 15 december 2018 om 10:31
. . die vergeten, . . kon mij niet snel genoeg gaan !?
Vind ik leuk
martinho +1192
zaterdag 15 december 2018 om 10:39
Was een geweldige voetballer, en zal ook een geweldige trainer.
Hij had zich alleen met trainen bezig moeten houden!!
Vind ik leuk
ludoboy +653
zaterdag 15 december 2018 om 11:03
Alles kopen wat los en vast zit? Neem je pilletje even in.
Ajax wou in Europa weer meedoen en ziet eindelijk in dat dat met grotendeels eigen jeugdspelers onmogelijk is. Jeugdopleiding blijft goed alleen kunnen ze niet meer allemaal zomaar ff in ajax 1 komen. Dus proberen met de huidige kas goede aankopen te doen en aanvullen met echt grote talenten uit eigen jeugd zoals nu .
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 11:17
Wie is Bergkamp?
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 11:19
Grandioze voetballer ! Ik heb mee kunnen genieten van zijn hele carrière, van hoe hij uit de schoolbanken werd geplukt, zijn eerste AJAX-doelpunt, zijn prachtige goal tegen Argentinië en dat doelpunt tegen Newcastle ....

Als beleidsbepaler moet je een open houding hebben, ook kunnen luisteren naar anderen en niet constant je eigen gelijk willn bewijzen Dan komt er een moment dat het fout gaat Communiceren was niet zijn sterkste punt, dat was ..het voetballen

Vind ik leuk
Cookee +12998
zaterdag 15 december 2018 om 11:43
Cultuurbewaking van Ajax... tsja, als een club zo lang bestaat wat is dan die cultuur, dat is een interessante vraag lijkt me? Kunnen Ajacieden me wat punten aandragen?

Ik zou zeggen, Ajax is speels = Cruyff, Swart Keiz, Litmanen, Bergkamp, Basten, Ling, Schip. Maar het nieuwe Ajax is saai en effectief, dat is dan mijn mening, omdat ik vermaakt wil worden... ik wil El Khayatti en Kuwas zien, of voetbaltovenaars zoals ik eerder noemde.
Vind ik leuk
DeanJayden +13709
zaterdag 15 december 2018 om 14:44
Nieuwe Ajax saai? gaat het wel!
Vind ik leuk
Cookee +12998
maandag 17 december 2018 om 15:23
Dit weekend was prijsschieten, maar om nou te zeggen dat het genieten was nee. Die 5-0 v PSV gaf ook geen adrenaline-rush hoor?
Vind ik leuk
Gerro +9596
zaterdag 15 december 2018 om 12:33
Volgens mij krijgt de jeugd nog steeds de kans bij Ajax dus daar lag het probleem bij Bergkamp volgens mij niet. Intern was er wel kritiek op zijn functioneren.
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 16:14
Wie?
Vind ik leuk
zaterdag 15 december 2018 om 22:05
Bij Arsenal kennen ze hem nog wel. Daar wordt voetbal in ere gehouden. En lullen ze niet zo slap.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 15 december 2018 om 22:07]
Vind ik leuk
Beer1967 +21
zondag 16 december 2018 om 10:46
Bergkamp is bewust of onbewust een goede trouble-shooter geweest in/voor de organisatie AJAXBV. Veel bedrijven maken ook gebruik van een trouble-shooter, om op termijn een beleidsverandering te verkrijgen. En ja, meestal vertrekt daarna de trouble-shooter met een grote zak met geld.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws