'Stam was fanatiek en ging verschrikkelijk tekeer. We waren bang voor blessures'

'Stam was fanatiek en ging verschrikkelijk tekeer. We waren bang voor blessures'

Gepubliceerd: woensdag 9 januari 2019 om 14:57wo 09-01-2019 om 14:57

Laatste update: woensdag 9 januari 2019 om 14:58wo 09-01-2019 om 14:58

Jaap Stam begint aan zijn tweede periode als trainer bij PEC Zwolle. In 2012-2013 was hij al als assistent-trainer actief in Zwolle. In die periode moest de beginnende trainer Stam nog behoorlijk worden afgeremd.

"Jaap was leergierig", vertelt toenmalig hoofdtrainer Art Langeler tegenover Voetbal International over die periode. "Wel kwam hij net van het veld af. Hij was erg gericht op zijn eigen belevingen als speler." Dat bleek ook wanneer Stam af en toe meetrainde. "In het eerste seizoen deden we veel kleine partijtjes. Jaap deed vaak mee. Gaandeweg moesten we hem dan echt afremmen. Hij was ongelofelijk fanatiek, ging verschrikkelijk tekeer. We waren oprecht bang voor blessures."

Ook Bram van Polen, toen ook al actief voor PEC, herinnert zich dat fanatisme. " Als hij meedeed tijdens de partijtjes, was hij echt een monster." Toch had dat volgens Langeler ook voordelen. "Hij was met afstand de beste man op het veld. Daar dwong hij veel respect mee af. In de daaropvolgende jaren werd hij meer en meer trainer."

Poll

Denk jij dat Jaap Stam PEC zal behoeden voor degradatie?

(6501 stemmen)

Plaats een reactie

Zalkerboy +491
woensdag 9 januari 2019 om 15:00
Laat Jaap de boel daar maar eens goed wakker schudden. Geen tijd voor een winterslaap.
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
woensdag 9 januari 2019 om 15:03
Nee daar moet je ook eerst een winter voor hebben.
Vind ik leuk
woensdag 9 januari 2019 om 15:10
Een Echte Winterjaap
Vind ik leuk
Donnygo +3440
woensdag 9 januari 2019 om 15:02
Niet zo gek dat hij de beste van het veld was bij PEC toen.
Vind ik leuk
Olfie +5246
woensdag 9 januari 2019 om 16:50
Is ie nu nog steeds waarschijnlijk
Vind ik leuk
woensdag 9 januari 2019 om 17:24
Niet? In dat jaar werd PEC kampioen en promoveerde naar de ere divisie...
Vind ik leuk
El Cazador +8111
woensdag 9 januari 2019 om 15:03
Pec stamt zich met Jaap Stam naar Europees.
Vind ik leuk
Hans Worst +1383
woensdag 9 januari 2019 om 15:40
Stampen doe je meestal naar onderen….
Vind ik leuk
El Cazador +8111
woensdag 9 januari 2019 om 15:42
Worst we zijn geen eenheidsworst, dus naar boven!!!
Vind ik leuk
Reyvoetbal +393
woensdag 9 januari 2019 om 15:06
Onvoorstelbaar dat PEC het niet al te best doet....jammer ook. Grote plannen daar, nu nog ff erin blijven.
Succes Japie!
Vind ik leuk
MedusAZ +4156
woensdag 9 januari 2019 om 17:00
Hoezo onvoorstelbaar? Saymak en Mohktar ginen weg, werd een lieve duit voor betaald, en er kwam niets fatsoenlijks voor terug! Mohktars contract is gisteren ontbonden, ik zou als ik PEC was alles doen om hem terug te halen!
Vind ik leuk
Ramon89 +682
woensdag 9 januari 2019 om 17:53
Lieve duit? Transfer vrij de deur uit bedoel je?
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 15:08
" "Hij was met afstand de beste man op het veld."

Zegt dan ook weer genoeg over dat elftal destijds als een gestopte, tamelijk beperkte voetballer, de beste is.
(voor iedereen weer over mij heen valt. Hij was een,technisch gezien, beperkte voetballer maar een ijzersterke verdediger.)
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 15:25
Het was dan ook grotendeels een Jupiler League elftal dat dat jaar onder andere van PSV en Feyenoord won.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 15:32
Dat zal dan ongetwijfeld op dat fijne veld van ze hebben plaatsgevonden en niet in Rotterdam en Eindhoven.
Maar zit inderdaad die selectie te bekijken, nou wil ik wel geloven dat Stam op de training voetballend ook de beste was.
Knap dat ze met die selectie 11de werden.
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:07
Psv uit in Eindhoven gewonnen, 1-3, wedstrijd waarin Pieters na een rode kaart een raampje kapotsloeg.
In Rotterdam hebben we nog niet gewonnen helaas.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 16:10
Dat laatste is niet helemaal waar.
Je hebt een redelijk belangrijk potje in Rotterdam gewonnen.
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:13
Ja maar had geen zin om "in de eredivisie" er bij te zetten ;)
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 16:16
"Bij Feyenoord"

Want bij Sparta en Excelsior win je toch wel eens?

Ja, ik ben een genot of feesten en partijen.
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:17
Ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat we daar wel eens gewonnen hebben, die potjes beklijven toch altijd iets minder.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 16:21
10x bij Excelsior heb je gewonnen.
Gek genoeg thuis maar 9x.

Sparta uit 3x gewonnen en thuis maar 1x

Nee, Rotterdamse ploegen zijn niet jullie ding, lijkt het
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:25
Thuis gaat het ons gelukkig altijd prima af, daar winnen we eigenlijk altijd van Rotterdamse clubs.
Ben derhalve ook wel heel benieuwd naar de 19e.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 16:30
Ja.

Feyenoord houdt er de nare traditie op na de 1ste pot na de winterstop, zeker als die uit is, maar gewoon te verliezen.
Kunstgras.
PEC verse trainer.

Allemaal ingredienten voor een chagrijnige terugreis naar Rotterdam
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:36
Naast de sowieso erbarmelijke cijfers van Feyenoord in Zwolle natuurlijk.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
woensdag 9 januari 2019 om 16:40
Ja, vaak is maar 1 van de 3 nodig voor chagrijn en dat is dat "veld"
Afgelopen 2 seizoenen zowaar niet verloren.
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
woensdag 9 januari 2019 om 16:43
Ach dat gezeik over het veld, toen Feyenoord kampioen werd hebben ze vaak zat op kunstgras gewonnen. We hebben daarnaast ook nog het beste kunstgrasveld van de eredivisie voor zover dat iets waard is. (Ik ben tegen kunstgras hoor, maar dat gezeik slaat natuurlijk nergens op)
Vind ik leuk
Ove +864
woensdag 9 januari 2019 om 16:28
5-1
Vind ik leuk
HanV +4879
woensdag 9 januari 2019 om 16:17
De doelpuntenmakers opgezocht. 3-2, met 3 doelpunten van Pelle waarvan 1 in eigen goal. Fantastisch doelpunt van Lachman. En de winnende van Advic. Best goed team toch met Slot en Klich.
De winst op PSV was in Eindhoven 1-3, vooral bekend vanwege de hand van Erik Pieters die boos was omdat hij rood kreeg na een belachelijke overtreding op Benson die toen al 2x had gescoord.
Vind ik leuk
Aliassmits +277
woensdag 9 januari 2019 om 15:09
Waarschijnlijk is hij nu nog het beste op het veld daar
Vind ik leuk
Cookee +11824
woensdag 9 januari 2019 om 18:45
Das best raar, want in Engeland lees ik wel eens dat ze op training rustig doen en juist in de match tekeer gaan?
Wat heb je nou aan een groep die goed traint en als slappe hap speelt?
Vaak zijn ze zondags moe.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +2718
woensdag 9 januari 2019 om 20:48
Laat ze maar pittig trainen.. Denk dat het onder vant schip allemaal te soft was
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws