PSV-financiën onder de loep: Osijek-debacle laat sporen na, Lozano grote goudmijn

PSV-financiën onder de loep: Osijek-debacle laat sporen na, Lozano grote goudmijn

Gepubliceerd: woensdag 16 januari 2019 om 15:00wo 16-01-2019 om 15:00

62,1 miljoen euro: zoveel heeft PSV over het seizoen 2017/2018 aan inkomsten binnengeharkt, blijkt uit cijfers van accountantsbureau KPMG. De Eindhovenaren sloten het boekjaar af met een krappe winst (voor het zevende jaar op rij) van twee ton, een verdienste die op het conto van de inmiddels vertrokken directeur Marcel Brands mag worden geschreven. VoetbalPrimeur duikt dieper in de PSV-financiën.

Voor PSV is het de tweede keer dat het opduikt in het KPMG-rapport, dat sinds januari 2017 de financiën van de kampioenen uit de grote Europese competities doorlicht. In het seizoen 2015/2016, waarin PSV de achtste finale van de Champions League haalde en dankzij Bryan Smeets zijn tweede landstitel op rij pakte, bedroegen de 'operating revenues' 95,3 miljoen euro.

Dat een jaartje zonder Europees voetbal diepe sporen na kan laten, blijkt uit de cijfers over de afgelopen voetbaljaargang. Na een derde plek in het seizoen 2016/2017 vond PSV zich opeens terug in de voorrondes van de Europa League, waarin ook nog eens werd verloren van het Kroatische NK Osijek.

TV-inkomsten
Het scheelde de Eindhovenaren alleen al dertig miljoen aan televisie-inkomsten. Het Champions League-seizoen 2015/2016 bracht nog 41,1 miljoen aan 'broadcasting revenues' in het laatje, twee jaar later was dit bedrag gezakt naar 10,6 miljoen euro. Dit bedrag is uiteraard een lachertje in vergelijking met de tv-inkomsten van de overige zeven onderzochte clubs: Manchester City (239 miljoen), FC Barcelona (220), Juventus (200), Bayern München (177), Paris Saint-Germain (128), FC Porto (55) en Galatasaray (37).

KPMG wijt dit aan de 'vastgeroeste' deal met FOX Sports, dat in 2013 het stokje overnam van Eredivisie Live. De betaalzender kwam toen een twaalfjarig contract met de Eredivisie-clubs overeen en sprak af om tot 2025 jaarlijks tachtig miljoen euro uit te keren. In de tussentijd zijn de tv-bedragen in de overige Europese landen alsmaar verder de pan uitgerezen. Eén voorbeeld: de Serie A sloot in oktober 2017 een nieuwe overeenkomst met zendgemachtigde IMG en tilde de totale tv-inkomsten van 190 miljoen naar 371 miljoen, bijna een verdubbeling.

Recettes en commerciële inkomsten
De overige inkomsten van PSV bleven relatief stabiel. De recettes op wedstrijddagen leverden tijdens het seizoen 2015/2016 een bedrag van zestien miljoen euro op, twee jaar later zakte dit naar twaalf miljoen. In commercieel opzicht ging PSV er zelfs lichtelijk op vooruit. In het voorjaar van 2015 werd Nike bedankt voor bewezen diensten en ging het een vijfjarige overeenkomst met Umbro aan: na afloop van het seizoen kon men 38,1 miljoen bijschrijven.

Vervolgens kwam er een einde aan het Philips-tijdperk: de energiegigant verdween van het rood-witte shirt en werd vervangen door Energiedirect.nl. Twee jaar later bedroegen de totale sponsorinkomsten 39,4 miljoen euro. Wellicht heeft ook het binnenhalen van Hirving Lozano hieraan bijgedragen. De mateloos populaire Chucky heeft van PSV één van de meest geliefde clubs in Mexico gemaakt: de gevolgen op merchandise- en marketinggebied zijn echter niet gespecificeerd in het KPMG-rapport.

Winst dankzij Brands
Desondanks dreigde PSV voor het eerst in zeven jaar het seizoen met een negatief bedrijfsresultaat af te sluiten. Gelukkig was daar Marcel Brands, die bijna 44 miljoen binnenhaalde met spelersverkopen. Jürgen Locadia, Davy Pröpper, Jetro Willems, Andrés Guardado en Héctor Moreno vertrokken voor miljoenen naar het buitenland en ook voor Remko Pasveer, Rai Vloet en Menno Koch werd een bescheiden transfervergoeding losgepeuterd. Hierdoor kon men het zich veroorloven om Lozano, Maxi Romero, Derrick Luckassen en Eloy Room voor 25 miljoen naar Eindhoven te halen.

De inkomsten uit spelersverkopen zullen altijd een belangrijke levensader blijven voor PSV, dat ook nu een aantal goudmijntjes in de selectie heeft zitten. Volgens KPMG zijn de onhoudbare Hirving Lozano, Steven Bergwijn en Gastón Pereiro de meest waardevolle spelers in de selectie. Brands' opvolger John de Jong zou voor Lozano liefst 48 miljoen euro kunnen vragen, terwijl de waardes van Bergwijn en Pereiro op respectievelijk 18 en 13 miljoen euro worden ingeschat.

(Hein Nooijens / VoetbalPrimeur)

Lees ook: Primeur voor 'salaris-kampioen' Barcelona; PSV zorgt voor schril contrast

Lees meer over: Eredivisie PSV

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws