PSV-financiën onder de loep: Osijek-debacle laat sporen na, Lozano grote goudmijn

PSV-financiën onder de loep: Osijek-debacle laat sporen na, Lozano grote goudmijn

Gepubliceerd: woensdag 16 januari 2019 om 15:00wo 16-01-2019 om 15:00

62,1 miljoen euro: zoveel heeft PSV over het seizoen 2017/2018 aan inkomsten binnengeharkt, blijkt uit cijfers van accountantsbureau KPMG. De Eindhovenaren sloten het boekjaar af met een krappe winst (voor het zevende jaar op rij) van twee ton, een verdienste die op het conto van de inmiddels vertrokken directeur Marcel Brands mag worden geschreven. VoetbalPrimeur duikt dieper in de PSV-financiën.

Voor PSV is het de tweede keer dat het opduikt in het KPMG-rapport, dat sinds januari 2017 de financiën van de kampioenen uit de grote Europese competities doorlicht. In het seizoen 2015/2016, waarin PSV de achtste finale van de Champions League haalde en dankzij Bryan Smeets zijn tweede landstitel op rij pakte, bedroegen de 'operating revenues' 95,3 miljoen euro.

Dat een jaartje zonder Europees voetbal diepe sporen na kan laten, blijkt uit de cijfers over de afgelopen voetbaljaargang. Na een derde plek in het seizoen 2016/2017 vond PSV zich opeens terug in de voorrondes van de Europa League, waarin ook nog eens werd verloren van het Kroatische NK Osijek.

TV-inkomsten
Het scheelde de Eindhovenaren alleen al dertig miljoen aan televisie-inkomsten. Het Champions League-seizoen 2015/2016 bracht nog 41,1 miljoen aan 'broadcasting revenues' in het laatje, twee jaar later was dit bedrag gezakt naar 10,6 miljoen euro. Dit bedrag is uiteraard een lachertje in vergelijking met de tv-inkomsten van de overige zeven onderzochte clubs: Manchester City (239 miljoen), FC Barcelona (220), Juventus (200), Bayern München (177), Paris Saint-Germain (128), FC Porto (55) en Galatasaray (37).

KPMG wijt dit aan de 'vastgeroeste' deal met FOX Sports, dat in 2013 het stokje overnam van Eredivisie Live. De betaalzender kwam toen een twaalfjarig contract met de Eredivisie-clubs overeen en sprak af om tot 2025 jaarlijks tachtig miljoen euro uit te keren. In de tussentijd zijn de tv-bedragen in de overige Europese landen alsmaar verder de pan uitgerezen. Eén voorbeeld: de Serie A sloot in oktober 2017 een nieuwe overeenkomst met zendgemachtigde IMG en tilde de totale tv-inkomsten van 190 miljoen naar 371 miljoen, bijna een verdubbeling.

Recettes en commerciële inkomsten
De overige inkomsten van PSV bleven relatief stabiel. De recettes op wedstrijddagen leverden tijdens het seizoen 2015/2016 een bedrag van zestien miljoen euro op, twee jaar later zakte dit naar twaalf miljoen. In commercieel opzicht ging PSV er zelfs lichtelijk op vooruit. In het voorjaar van 2015 werd Nike bedankt voor bewezen diensten en ging het een vijfjarige overeenkomst met Umbro aan: na afloop van het seizoen kon men 38,1 miljoen bijschrijven.

Vervolgens kwam er een einde aan het Philips-tijdperk: de energiegigant verdween van het rood-witte shirt en werd vervangen door Energiedirect.nl. Twee jaar later bedroegen de totale sponsorinkomsten 39,4 miljoen euro. Wellicht heeft ook het binnenhalen van Hirving Lozano hieraan bijgedragen. De mateloos populaire Chucky heeft van PSV één van de meest geliefde clubs in Mexico gemaakt: de gevolgen op merchandise- en marketinggebied zijn echter niet gespecificeerd in het KPMG-rapport.

Winst dankzij Brands
Desondanks dreigde PSV voor het eerst in zeven jaar het seizoen met een negatief bedrijfsresultaat af te sluiten. Gelukkig was daar Marcel Brands, die bijna 44 miljoen binnenhaalde met spelersverkopen. Jürgen Locadia, Davy Pröpper, Jetro Willems, Andrés Guardado en Héctor Moreno vertrokken voor miljoenen naar het buitenland en ook voor Remko Pasveer, Rai Vloet en Menno Koch werd een bescheiden transfervergoeding losgepeuterd. Hierdoor kon men het zich veroorloven om Lozano, Maxi Romero, Derrick Luckassen en Eloy Room voor 25 miljoen naar Eindhoven te halen.

De inkomsten uit spelersverkopen zullen altijd een belangrijke levensader blijven voor PSV, dat ook nu een aantal goudmijntjes in de selectie heeft zitten. Volgens KPMG zijn de onhoudbare Hirving Lozano, Steven Bergwijn en Gastón Pereiro de meest waardevolle spelers in de selectie. Brands' opvolger John de Jong zou voor Lozano liefst 48 miljoen euro kunnen vragen, terwijl de waardes van Bergwijn en Pereiro op respectievelijk 18 en 13 miljoen euro worden ingeschat.

(Hein Nooijens / VoetbalPrimeur)

Lees ook: Primeur voor 'salaris-kampioen' Barcelona; PSV zorgt voor schril contrast

Lees meer over:EredivisiePSV

Plaats een reactie

woensdag 16 januari 2019 om 15:02
Maar wel weer een landstitel. En dat is wat voor supporters telt. Leuk al die miljoenen bij Ajax, maar als Ajacied zie ik toch echt liever weer wat titels voorbij komen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:30
Met je eens hoor, maar ik ben wel blij met het gevoerde beleid. En normaal gesproken komen de titels dan weer.
Vind ik leuk
Guust +6092
woensdag 16 januari 2019 om 16:42
Stel Ajax word drie keer kampioen, dan heeft elke andere club, ook PSV gelijk problemen en word het ook voor hun moeilijk. Ajax is eerst zeer financieel gezond geworden, daar kunnen ze uiteindelijk alleen maar de vruchten van plukken.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:46
Daar lijkt het wel op. Al moet ik zeggen dat PSV de wind flink in de zeilen heeft momenteel. Daar kunnen ze door goed beleid de toekomst mee in. Als er geen lijken uit de kast komen.
Vind ik leuk
Guust +6092
woensdag 16 januari 2019 om 16:50
Als ze dit jaar geen kampioen worden en dan net als Ajax afgelopen seizoen veel voorrondes moet voetballen moet het heel erg meezitten. Lukt dat niet dan zijn ze weer bij af en hebben ze de belangrijke spelers ook niet meer.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:52
In dat geval, en daar kon je weleens een punt hebben, is de druk reusachtig.
Vind ik leuk
dhrwobo +41041
woensdag 16 januari 2019 om 16:58
Wauw. VP.... ik had hier een bericht geplaatst waarin ik als PSV-supporter aangaf dat VP z'n persoonlijke frustratie jegens het Smeets-doelpunt achterwege moet laten, omdat het uiterst onprofessioneel is. En wat doen ze... ze VERWIJDEREN de hele post. Niet een 'edit' (ook al gebruikte ik geen gescheld oid), maar verwijderen mn post. Nieuw dieptepunt hier op VP.
Vind ik leuk
#Keizerout +42869
woensdag 16 januari 2019 om 17:08
Haha het is inderdaad een opvallende toevoeging. Smeets scoorde tegen ons en hield ons van de titel, maar hij lijkt nu jullie belangrijkste speler :p
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:42
VP's wil is wet. Vrijheid van meningsuiting kennen ze niet.

Zou me niks verbazen als ze hun server ergens in China hebben staan
Vind ik leuk
vrijdag 18 januari 2019 om 00:40
Tsja, ongelofeloos.👹
Vind ik leuk
Harrie82 +4149
woensdag 16 januari 2019 om 16:59
Als er gewoon minimaal EL gespeeld wordt is er niets aan de hand. Tuurlijk inkomsten minder, maar wel meer kansen.
Daarbij zie ik van Bommel de fout niet meer maken dat er gerouleerd kan worden. En dat men zich vergist in een tegenstander.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 18:01
ben opgehouden met lezen na "stel"......
Vind ik leuk
Stranger +6307
woensdag 16 januari 2019 om 18:34
Stel , nee kijk eens naar het jaarverslag van Ajax in het zelfde seizoen dat PSV. uitgeschakeld werd. Toen maakte Ajax ook alleen dankzij de verkoop van Sanchez winst.
Stel dat Ajax nog eens 3 jaar op rij geen kampioen wordt .
En dat ze dan de voorrondes niet overleven , hoe hard zal het dan gaan?
Vind ik leuk
Lekkerjoh +824
woensdag 16 januari 2019 om 20:25
En drie jaar geen kampioen en drie jaar geen Champions-League en geen spelers verkopen voor grote bedragen. Lijkt me niet helemaal realistisch hè. De hoeveelheid geld die ze deze zomer uitgegeven hebben hebben ze alweer terug, de jeugdopleiding en scouting staan niet stil en de Europa League is er nog als opvang net mocht champions league niet doorgaan. Daarnaast halen ze sinds kort inkomsten uit projecten zoals die in China. Het is gwn niet realistisch dat Ajax weer aan de grond zou komen te zitten.
Vind ik leuk
Stranger +6307
woensdag 16 januari 2019 om 22:13
Dat dachten veel grote bedrijven, sportclubs en landen ook.
Vind ik leuk
Lekkerjoh +824
vrijdag 18 januari 2019 om 11:35
Ja maar Ajax doet geen wilde dingen met geld wat niet van hen is
Vind ik leuk
Stranger +6307
vrijdag 18 januari 2019 om 15:10
Zeg dat nooit.
Vind ik leuk
Guust +6092
woensdag 16 januari 2019 om 20:36
Ze staan er financieel veel beter voor, kunnen wat lijden. Maar de meeste PSVers gaan er gewoon vanuit dat Ajax geen kampioen kan worden omdat het al vier jaar niet gelukt is.
Vind ik leuk
Stranger +6307
woensdag 16 januari 2019 om 22:12
Dat is natuurlijk een kromme gedachten.😊
Vind ik leuk
Guust +6092
vrijdag 18 januari 2019 om 00:45
Precies, lees maar eens reacties, maar geld ook voor velen die roepen dat Ajax al kampioen is, duurd nog ff dus we zullen wel zien hoe het balletje rolt. Maar zou wel weer eens leuk zijn voor Ajax, en een boel stille mondjes hier.
Vind ik leuk
Stranger +6307
vrijdag 18 januari 2019 om 06:30
Nee want dan komen weer andere trolletjes boven drijven😂
Vind ik leuk
Guust +6092
vrijdag 18 januari 2019 om 10:59
Dat is zeker, dat hou je toch. PSV de terechte kampioen vorig seizoen, moeilijk toegeven voor sommige.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 januari 2019 om 11:01]
Vind ik leuk
Lekkerjoh +824
vrijdag 18 januari 2019 om 22:11
Da's ook een beetje mijn visie. Voor het Nederlandse voetbal zou t beter zijn als PSV bovenaan eindigt omdat ik Ajax eerder het vertrekken van spelers op zie lossen dan PSV. Zodoende denk ik dat Ajax makkelijker de voorrondes door zou komen. Maar denk dat de pleuris daar uitbreekt als ze nu weer geen kampioen worden.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:33
Die komen er echt wel aan, ook aan deze heerschappij van PSV komt een eind en dat laat echt geen jaren op zich wachten. Daarop gaan de financiële verschillen die nu steeds groter worden echt wel van invloed op zijn
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:28
En dan willen ze nog niet naar Ajax
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:41
Zo kinderlijk dit...
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:41
Eens.
Vind ik leuk
Mr.Dee +401
woensdag 16 januari 2019 om 22:51
De financiele verschillen spelen niet zo’n belangrijke rol als je denkt. Echte topspelers komen niet naar AJAX, niet naar PSV en niet naar de eredivisie. Het segment wat overblijft is voor zowel AJAX als PSV haalbaar. Voor AJAX misschien iets makkelijker maar toch. Het Bayern Munchen van nederland gaat AJAX echt niet worden. Alleenheerschappij is een utopie!
Vind ik leuk
donderdag 17 januari 2019 om 07:02
Denk ook niet dat het tot een alleenheerschappij gaat komen, maar verwacht wel dat Ajax vaker kampioen gaat worden wanneer de financiële verschillen groter worden. Niet zozeer met alleen maar topspelers, maar simpelweg met een bredere selectie waarmee ze langer op meerdere, geld opbrengende, niveaus kunnen meedoen. Dat gaat voor psv lastiger worden, zeker als die ook dezelfde ambitie hebben. Maar goed, de toekomst zal het leren.
Vind ik leuk
Mr.Dee +401
donderdag 17 januari 2019 om 07:07
Duidelijk, en mee eens!
Vind ik leuk
markie +2387
woensdag 16 januari 2019 om 16:17
Ik ben bang dat psv de komende jaren geen cl haalt, de top 1 zal bestaan uit Ajax, en de rest op gepaste afstand toe moet kijken
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:19
BAM!!!!!!!!!!!

En toen ging je wekker 🥴
Vind ik leuk
klaasvaak +194
woensdag 16 januari 2019 om 16:45
In het hele stuk lees ik geen woord over Ajax, en toch meent Calimero het even aan te moeten stippen 😂
Vind ik leuk
Caniggia +1155
woensdag 16 januari 2019 om 18:57
Titels leveren maar een paar grijpstuivers op,daar heeft Ajax al genoeg van Europees daar zit het grote geld.Die par supporters die weggaan omdat er geen titel is gewonnen is te verwaarlozen.In tegenstelling tot de supporters die er bij komen omdat het Europees goed gaat.
Vind ik leuk
KCP +400
woensdag 16 januari 2019 om 20:19
#calimero
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:02
#gerbrandsout
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:03
Ach man, die vent doet het fantastisch!

Vergeet niet dat PSV er een jaar of 8 geleden gitzwart voor stond.
Vind ik leuk
Jesper Olsen +3114
woensdag 16 januari 2019 om 15:10
Gitzwart is financieel gezien prima. Dus lijkt me stug.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:12
De situatie was gitzwart; de cijfers waren rood.
Vind ik leuk
Jesper Olsen +3114
woensdag 16 januari 2019 om 15:14
Wanneer de cijfers rood zijn, is de financiële situatie niet gitzwart. Je praat echt poep. Klok klepel.
Vind ik leuk
donderdag 17 januari 2019 om 09:12
sportief was het ook nogal zwart slimmerik
Vind ik leuk
Jesper Olsen +3114
donderdag 17 januari 2019 om 09:17
Daar gaat het hier niet over hé, meid.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:20
Steekt wel mooi af bij elkaar 😉
Vind ik leuk
Always PSV +16037
woensdag 16 januari 2019 om 15:14
PSV heeft zich de laatste jaren prima herstelt dankzij goed management.
Dit jaar komen de CL inkomsten erbij. Onze backs zijn ook flink in waarde gestegen en er zijn pareltjes aan het groeien naar mooie diamanten.
Kortom, het ziet er goed uit voor de toekomst voor "ons" PSV!
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:22
Nu lijkt het korte- en langetermijnsmanagement ook beide goed. Jaren lang leek het toch vooral korte termijnswerk waar PSV mee bezig was, nu zie je ook een idee voor de lange termijn.

Goed bezig.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:22
Hey kerel met je goeie been uit bed gestapt?

Kerel wat ben je positief
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 17:35
Haha je moet gewoon al mijn comments lezen ipv alleen de negatieve ;-)

Misschien steek je er nog wat van op :p
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:38
Als je negatief bent weet ik niet wat je gebruikt. Maar die shit is nie goed voor je
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 17:42
Iedereen is wel eens negatief lijkt mij, ik heb ook wel comments van jouw gezien waarbij ik mijn twijfels bij heb. Uiteraard spreken we hier allebei (net als de rest) ook met een gekleurd brilletje op.

Zolang het maar respectvol blijft en het niet alleen maar dollen en slechte grappen maken is is het prima (vind ik).
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:21
Inderdaad allways ↗️ De lijn omhoog is ingezet
Vind ik leuk
Always PSV +16037
woensdag 16 januari 2019 om 20:32
Zo is dat, ben benieuwd hoe John de Jong zich gaat ontwikkelen als TD.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:38
Heeft Gerbrands PSV financieel gered of de gemeente Eindhoven?
Vind ik leuk
psvfan1913 +6280
woensdag 16 januari 2019 om 16:41
Je kan een hoop centen hebben en nog steeds falen. Dat weten ze in Amsterdam maar al te goed. Dus Gerbrands en Brands hebben ons gered en niet de centen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:44
Dat weten ze in Eindhoven ook maar al te goed. Of ben jij 5?
Vind ik leuk
psvfan1913 +6280
woensdag 16 januari 2019 om 16:49
Inderdaad dat weten we. Vandaar dat PSV alleen bezig is met financieel gezond te blijven en niet op de beurs zitten. In tegenstelling tot onze Amsterdamse vrienden die elk dubbeltje 4x omdraaien en de focus op de centen hebben gelegd in plaats van het voetbal.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:51
Dat is onzin. Ook Ajax komt van ver en zijn nu echt gaan investeren, of leef je onder een steen?
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:24
Heb net gekeken maar daar ligt ie niet onder.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 18:46
Haha, dat kan kloppen. Hij was hier op VP.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:51
Vandaar dat Blind en Tadic kwamen en jij waarschijnlijk aankomende zomer aan het janken bent omdat Ajax weer 4 dure aankopen presenteerd en zo'n koopclub is. Je ziet dit jaar al de verschuiving richting Ajax en de macht in Europa. Over een paar jaar denk je: Ja kut, ze hadden eigenlijk wel gelijk.

City en Paris zijn 2 leuke voorbeelden dat je met geld heus wel een kampioenschap kan kopen.
Vind ik leuk
psvfan1913 +6280
woensdag 16 januari 2019 om 17:09
Ik zal nooit janken om een concurrent, ook al worden jullie 10 jaar lang achterelkaar kampioen en kopen jullie Messi, het zal me een worst wezen. En Blind en Tadic poeh poeh ik ben wel onder de indruk van die twee. Tadic is nog wel een goede speler (al vind ik m iets overpriced), maar die Blind vind ik echt een flut aankoop. Had dan gelijk Mallagan gehaald of Viergever gehouden. Maar als jij als ajacied er blij mee bent, wie ben ik dan omdat van je af te nemen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 22:54
Komt waarschijnlijk omdat jij nooit hele wedstrijden van ajax kijkt en een vooroordeel hebt op basis van vroeger. Blind is 1 vd belangrijkste spelers van dit ajax.
Vind ik leuk
psvfan1913 +6280
woensdag 16 januari 2019 om 22:59
Ik kijk vaak een uurtje ajax. En Blind is echt een prima verdediger, maar de prijs vind ik gewoon belachelijk. En ik moet toegeven dat ik meer heb met fysieke beesten achterin heb( Chiellini,Godin,Bonucci, Ramos en Van Dijk). Maar Viergever is minder dan Blind daar ben ik het mee eens. Maar ik vind het verschil niet extreem groot, en ik weet zeker dat je met Viergever ook de CL in was gegaan. En dat had je toch 17 miljoen gescheelt. Of had gelijk Mallagan gehaald. Maar ja dat is mijn mening.
Vind ik leuk
vrijdag 18 januari 2019 om 10:09
Daar heb je wel een punt, maar Viergever kan niet opbouwen. Dat is bij PSV prima te verbloemen, omdat het voetbal bij jullie meer vanuit de backs en controlerende middenvelders komt, maar bij Ajax start de opbouw echt bij de centrale verdediger.

Daarom speelde Viergever bij Ajax meestal op linksback. Verder ben ik het met je eens dat het heel veel geld is, maar vergeet niet dat je voor een speler van United sowieso al gauw 15 mil betaald. En daarnaast zal Blind veel meer opleveren aan merchandise dan een Magallan die relatief onbekend is in Europa.
Vind ik leuk
74ratje +543
woensdag 16 januari 2019 om 17:47
Klopt. Maar met veel geld hebben ze de cl ook niet gewonnen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:24
Onze dappere strijders hebben PSV gered
Vind ik leuk
Jozef +42699
woensdag 16 januari 2019 om 18:02
Ajax was 8 jaar terug ook niet bepaald rijk...
Vind ik leuk
MedusAZ +4474
woensdag 16 januari 2019 om 15:10
Vertel eens waarom de man die al jaren fantastisch functioneert weg moet? Of heb je geen argumenten?
Vind ik leuk
stratumseind +191890
woensdag 16 januari 2019 om 16:43
#Maarten de Lange out
Vind ik leuk
psvfan1913 +6280
woensdag 16 januari 2019 om 16:49
Waar kan ik tekenen?
Vind ik leuk
#Keizerout +42869
woensdag 16 januari 2019 om 17:08
Waarom?
Vind ik leuk
Snoun +901
woensdag 16 januari 2019 om 15:03
AJAX!
Vind ik leuk
buddha +10501
woensdag 16 januari 2019 om 22:32
je mag niet vloeken he bij vp ;)
Vind ik leuk
Snoun +901
donderdag 17 januari 2019 om 10:26
Sorry hoor, ik ben geen aanhanger van het boeddhisme. :)
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:03
PSV is niet kampioen geworden door Smeets, PSV is kampioen geworden omdat Ajax niet nog een keer wist te scoren.
Vind ik leuk
Bizzy +23321
woensdag 16 januari 2019 om 15:08
Wat een Apple Iphone niet kan bewerkstelligen.
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:15
Allemaal leuk en aardig en De Graafschap heeft het toen top gedaan, maar als Ajax zijnde (of PSV zijnde) moet je zelfs tegen een top De Graafschap gewoon de wedstrijd winnen.

Ajax heeft toen simpelweg hard gefaald.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:29
Er komen andere krachten vrij op de Vijverberg. Dat moet iedereen toch nu wel weten .
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:32
Daar valt weinig van te zien dit seizoen😉
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:50
Ajax is nog niet op bezoek geweest !

Feyenoord wel trouwens en die weten het nu ook :-)
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 15:53]
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:53
Klopt! Alleen als je naar de 8-0 van een paar maanden geleden kijkt valt er weinig te dromen voor jullie...

Verschil is te groot.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:03
Op de vijverberg is alles anders :-)
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 16:23
Ik zeg ook niet dat jullie 0.0% kans hebben, tegen Feyenoord thuis wonnen jullie ook. Maar erg waarschijnlijk is het niet.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:26
Superboeruuuhhhh
Vind ik leuk
74ratje +543
woensdag 16 januari 2019 om 17:50
Dat heet kampioensstress
Vind ik leuk
Midden-Noord +94668
woensdag 16 januari 2019 om 15:13
Is PSV niet gewoon kampioen geworden omdat ze meer punten hebben behaald over het hele seizoen? Kampioen worden heb je een seizoen voor nodig en niet een wedstrijd. Je bent kampioen als je meer punten behaald dan de nummer twee heeft.
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:14
Klopt, maar als je de voorlaatste speelronde bovenaan staat met een uitwedstrijd tegen de nr. 17 op het programma, moet je simpelweg gewoon winnen.

Uiteraard was PSV de terechte kampioen (naar mijn mening is een kampioen altijd terecht), maar het was toch echt Ajax dat het weggaf.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94668
woensdag 16 januari 2019 om 15:18
Je mag en moet het nooit zo ver laten komen. Dan had Ajax dat eerder in het seizoen recht moeten zette. Is ook niet gebeurt, PSV was net iets beter vorig jaar. Maar dit jaar zal ik 50/50 kans geven op een kampioenschap. Het kan nog alle kanten op, ik durf het niet te zeggen. Het is wel lekker spannend tussen jullie en PSV.
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:25
Is al een paar jaar geleden hoor😉 Was 2016. Vorig jaar was PSV een stuk sterker.

Maar klopt, heerlijk spannend. Het is nu echt zo dat als je puntenverlies lijdt dat het fataal is als Ajax zijnde. 2 punten is echt wel te doen, maar 5 is echt veel als je ziet hoe overtuigend PSV is. Ik zie zowel Ajax als PSV niet meer dan 1/2 keer punten verspelen tweede seizoenshelft (buiten de onderlinge wedstrijd).
Vind ik leuk
Midden-Noord +94668
woensdag 16 januari 2019 om 15:28
Voor beide clubs geldt hetzelfde. Onderling resultaat zal gelden want jullie laten bijna geen punten liggen. Het verschil ,met de rest is te groot. Een kampioenschap zal om details draaien.
Vind ik leuk
Mesut Özil +6465
woensdag 16 januari 2019 om 15:30
Klopt, maar PSV heeft 2 punten voorsprong. Als PSV een keer punten verspeelt kunnen ze het weer rechtzetten in de onderlinge wedstrijd. Als Ajax een keer punten verspeelt hebben ze het niet meer in eigen hand.

Ik ben benieuwd of Ajax en PSV volgend seizoen nog zo ver boven de rest uit steken als Ziyech, Frenkie, De Ligt, Lozano en Bergwijn waarschijnlijk zijn vertrokken.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94668
woensdag 16 januari 2019 om 15:28
Klopt, 2016. Tijd vliegt.
Vind ik leuk
mcmodd +26234
woensdag 16 januari 2019 om 18:16
Nee, PSV is kampioen geworden omdat Ajax de speler Smeets niet van scoren wist af te houden. Verdedigende kwaliteiten moeten een hele wedstrijd zorgen dat je geen resultaat weggeeft.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:04
Stabiel dat is het goede woord. Is gewoon prima dit.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:04
De verkoop van Lozano en Bergwijn zullen natuurlijk een dik bedrag opleveren, maar ben nog steeds van mening dat we nu eens met FOX moeten gaan praten over een betere deal!
Vind ik leuk
Gilze +795
woensdag 16 januari 2019 om 16:52
Bij fox zijn ze ook niet gek
Iedereen kijkt toch gratis en ze kunnen er niks tegen doen
Er is voor fox echt niks te winnen
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:04
Dat zal lastig worden, je zal met Mickey mouse moeten praten. Die is sinds eind vorig jaar de eigenaar geworden:) Disney koopt 20 century fox

Jup, het is echt een Mickey mouse league geworden.
Vind ik leuk
Wemberly +424
woensdag 16 januari 2019 om 15:04
Als je dit zo leest zou het lonen voor de Eredivisie CV om het bestaande televisiecontract open te breken en op te waarderen. Is dit iets wat haalbaar is?
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 15:07
Welke incentive heeft Fox om dit contract open te breken (en meer te betalen)?
Vind ik leuk
Wemberly +424
woensdag 16 januari 2019 om 15:15
Dan denk ik vooral aan de aantrekkelijkheid van de eredivisie, het opwaarderen van de televisiegelden betekent grotere slagkracht van de clubs. Betere spelers kunnen worden aangetrokken / langer behouden blijven, wat het niveau ten goede komt en dus de kijkcijfers. Daarbij kun je het contract tussentijds verlengen en zo is ook voor FOX weer continuïteit gewaarborgd.
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 15:17
Die aantrekkelijkheid is voor Fox alleen belangrijk als de kijkcijfers omhoog gaan. En welke garantie hebben ze daarop?
Vind ik leuk
Wemberly +424
woensdag 16 januari 2019 om 15:54
Die garantie is er niet maar een bedrijf als FOX zal ook wel een risicoafweging kunnen maken dat wanneer de Eredivisie ver achterblijft t.o.v. omringende landen dat dat op den duur verlies gaat opleveren qua kijkcijfers.
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:16
Nou omdat je met een nieuwe eigenaar te maken hebt.
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 17:40
Wie dan?
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:45
Disney
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 17:48
Van Fox dus? Dan nog zie ik geen reden voor Disney om het contract open te breken. Sterker, aantrekkelijkheid met Lozano, Bergwijn, Persie, De Ligt, Ziyech en De Jong is alleen maar toegenomen de laatste jaren.
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:56
Misschien omdat het niet rendabel is. In het buitenland en ook hier in Nederland zitten mensen nou niet te springen op een wedstrijd Heerenveen-Willem 2. Misschien voor de supporters of voor mensen die niks anders te doen hebben!

Maar kom op. Niemand is geïnteresseerd in de eredivisie.

Dat Murdoch wel iets in zag, tja. Het is maar de vraag of ze dit wel willen doorzetten.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 17:58]
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 17:57
Inderdaad, weinigen zijn geïnteresseerd. Daarom zal Fox (of Disney) ook nooit het contract willen openbreken.
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 18:01
Nee, het is eerder er mee stoppen dan het verhogen daarvan.

Het zou mij namelijk niks verbazen als Disney besluit om de rechten te gaan verkopen. En de zenders te stoppen.

Want ik denk namelijk dat Ziggo er wel geïnteresseerd in is.
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:08
Je zal bij Disney moeten wezen. Het zal zeer waarschijnlijk ESPN worden. Dat is hun sportzender.
Vind ik leuk
Hoogland +215
woensdag 16 januari 2019 om 15:05
Elk positief resultaat is goed :) alle kleine beetjes helpen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:13
dit gaat niet goed met de financiën bij PSV!?
Vind ik leuk
ENSTN-FULB +549
woensdag 16 januari 2019 om 15:15
Structureel elk jaar geld te kort.
Nog even snel spelertje verkopen, hoezanna wat doen we het toch goed.
Landskampioen achteruit lopen.
Vind ik leuk
mcmodd +26234
woensdag 16 januari 2019 om 16:25
Enstn, je moet beter lezen. Het verkopen van een speler hoort net zo goed bij te dragen tot de exploitatie van de club als het verkopen van de plastic bekers met bier en de inkomsten uit tv-gelden. Met een wat kleinere begroting slim omgaan is niet alleen een gunst, het is ook het enige dat je kunt doen als je wat minder hebt. Het is net zo goed ‘tering naar de nering’ zetten, precies als Ajax dat doet.
Vind ik leuk
ENSTN-FULB +549
donderdag 31 januari 2019 om 13:36
Onzin
Vind ik leuk
AFP +2007
woensdag 16 januari 2019 om 15:22
Dus lange deelname aan Europa was voor PSV lonend geweest, een ED kampioenschap is alleen fijn vanwege de (rechtstreekse ?) deelname aan de CL en voor het palmares. Ajax heeft het als 2e toch wel meer bereikt zoals de EL-finale en nu bij de laatste 16, zowel financieel als sportief en imago. Deze situatie zie je ook bij de clubs uit Spanje, Frankrijk, Engeland en de Bundesliga die zonder kampioen van hun land te zijn toch verder gekomen zijn in Europa en daarvan profiteren.
Vind ik leuk
hollister +347
woensdag 16 januari 2019 om 15:24
Die laatste alinea met de waardes is complete onzin... bovendien blijft van die bedragen een heel ander netto bedrag over...
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 15:26
Energiegigant Philips ?
Vind ik leuk
Il Gordo +17308
woensdag 16 januari 2019 om 15:35
Ja, volgens Heintje wel ;-)
Vind ik leuk
Reyvoetbal +1191
woensdag 16 januari 2019 om 15:30
KPMG....die ook al die mislukte of veel te dure overheidsprojecten begeleiden....diezelfde lui?
Hecht weinig waarde aan dat soort lui en hun "onderzoeken"
Vind ik leuk
Vooruit +204
woensdag 16 januari 2019 om 15:39
KPMG rekent alvast transferbedragen mee die niet ontvangen zijn en waarschijnlijk nooit ontvangen worden. Vervangingsaankopen worden blijkbaar niet meegenomen. Het gaat er in Eindhoven nog om spannen of ze het huidige niveau kunnen handhaven. Er wordt nu al financiële risico’s genomen.
Vind ik leuk
Mad Max +1094
woensdag 16 januari 2019 om 15:42
PSV is favoriet voor de titel en financieel gezond, wa willen we nog meer!!!
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:17
Aan de lange termijn denken, maar dat kunnen ze in Eindhoven niet
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:01
Mooi die vermelding voor Bryan Smeets. Alsof je een kampioenschap kunt ophangen aan 1 doelpunt, van een degradant tegen een concurrent. Beetje minachtend en verraad de persoonlijke voorkeuren van de auteur. Tot slot ook nog Philips een energie gigant noemen en we zijn afgedaald tot niveau 'bal op het dak'.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 16:05]
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:15
Osjik debacle word precies in het onderwerp gezet. Voetbalprimeur lekker bezig joh, en straks reacties gaan verwijderen??? Beetje dubbel he
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:30
Er zijn er al weggehaald :D
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:33
Is toch echt apart hoe deze site werkt. Ik vind het ook leuk om af en toe beetje te plagen. Maar dat VP in het onderwerp dit gaat plaatsen is gewoon om uit te lokken.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:46
Denk dat dat uitlokken wel meevalt, feit is natuurlijk dat PSV door Ojisek is uitgeschakeld in Europa en dat dat invloed heeft gehad op de financiën.

Zelfde feit is dat Ajax door die goal van Smeets (en door een slechte wedstrijd en wissel) het kampioenschap dat jaar naar PSV zag gaan.

Dat daar dan een hoop gasten hier flauw over gaan lopen doen .... tja.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:17
En telt het geld van de gemeente ook mee? Dan is PSV pas rijk!
Vind ik leuk
pietprecies +10569
woensdag 16 januari 2019 om 16:17
Bij de naam Pereiro in een zin met waardevol ben ik gestopt met lezen whahaha
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 16:21
Maarktwaarde van Bergwijn? Die zit ook al op zo’n 40 miljoen. Benne gij gek of wa
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 17:18]
Vind ik leuk
Gelukshand +618
woensdag 16 januari 2019 om 17:14
Volgens Transfermarkt.de is hij 30 mil waard en Lozano 40.
Vind ik leuk
stratumseind +191890
woensdag 16 januari 2019 om 16:28
Emmen uit daar gaat t om
Vind ik leuk
hoebie60 +200
woensdag 16 januari 2019 om 16:51
als ik marc netto was wist ik het wel bergwijn 18 miljoen gauw ophalen,
hij heeft zoveel meer daan chucy en die kost nogal wat
Vind ik leuk
RW1913 +2930
woensdag 16 januari 2019 om 16:53
Smeets versus Ajax. Vreemd dit.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5214
woensdag 16 januari 2019 om 17:15
Dankzij Bryan Smeets....allemachtig, wat een onzin zeg...
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
woensdag 16 januari 2019 om 17:33
Het gaat om nu, vorig jaar is geweest.
En als er geen CL gespeeld wordt loop je heel veel geld mis.
Maar dat geldt voor iedere ploeg
Vind ik leuk
Tilbo1896 +332
woensdag 16 januari 2019 om 17:48
Al die droeftoeters die nu zo negatief reageren over ajax , lees dit verhaaltje over 5 jaar nog een keer !!!
Vind ik leuk
Jan ref +1337
woensdag 16 januari 2019 om 18:56
En lees jij het dan ook als je ook een droeftoeter bent
Vind ik leuk
Smash +4014
woensdag 16 januari 2019 om 18:24
Bergwijn 18 miljoen? Yeah right! Wat een ku. uhhhh, flut onderzoek!
Vind ik leuk
Maan88 +6598
woensdag 16 januari 2019 om 23:04
Wat een onzin stuk. Helemaal verkracht door Voetbalprimeur hahaha en kijk naar de waardes van Pereiro en Bergwijn. Hahaha wat een grapjassen hier.
Vind ik leuk
Axim +901
donderdag 17 januari 2019 om 17:11
18 en 13 voor Bergwijn en Pereiro ? Minstens verdubbelen !!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws