Nike doet twijfelende Frenkie de Jong voorstel: Geld is hiervoor de enige reden

Nike doet twijfelende Frenkie de Jong voorstel: "Geld is hiervoor de enige reden"

Gepubliceerd: vrijdag 8 februari 2019 om 12:18vr 08-02-2019 om 12:18

Als het aan Nike ligt, speelt Frenkie de Jong volgend seizoen bij FC Barcelona met zijn voornaam op zijn rug in plaats van met zijn achternaam. Het heeft alles te maken met geld, stelt sportmarketeer Marcel Beerthuizen.

"Geld is hiervoor de enige reden, merchandising", vertelt Beerthuizen bij Langs de Lijn op NPO Radio 1. "Met Frenkie achterop het shirt, denken ze dat ze er meer van verkopen. Het is natuurlijk wel een lekkere voetbalnaam. Hijzelf twijfelt erover, of hij het wel moet doen. Maar zo belangrijk is het geld in het voetbal vandaag de dag, dus."

Een voornaam op het shirt is niet nieuw. Virgil van Dijk speelt met Virgil bij Liverpool en Memphis Depay met Memphis bij Olympique Lyon, al is dat niet uit het oogpunt van merchandising. Beerthuizen: "Bij Barcelona speelde in het verleden Jordi Cruijff ook met zijn voornaam op zijn shirt. En Giovanni van Bronckhorst had Gio op zijn rug staan."

De sportmarketeer stelt dat het Nike vooral gaat om het versterken van het merk Frenkie de Jong. "Maar uiteindelijk bepaalt hijzelf wat erachter op zijn rug komt te staan. En dat moet hij ook zeker doen. Als hij maar zichzelf blijft, zo lekker oorspronkelijk zoals hij nu is. Dan zal de voetbalwereld van hem gaan houden en maakt het helemaal niet uit welke naam achterop zijn shirt staat."

Lees ook: De Jong: 'Nike heeft dat liever, maar ik weet niet zeker of ik het wil'

Plaats een reactie

Dutchies +798
vrijdag 8 februari 2019 om 12:20
Prima toch? We hebben al zat varianten van De Jong :)
Vind ik leuk
TottenhamHOT +9935
vrijdag 8 februari 2019 om 12:21
Precies en Frenkie is origineel! Vind het zelfs beter dan de Jong!
Vind ik leuk
Visser89 +101
vrijdag 8 februari 2019 om 12:47
Frenkie voetbalt zelfs betere als alle andere de Jong:P.. bekt wel makkelijker internationaal dit..
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:16
Frenkie is de beste speler in de wereld.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 22:38
😇
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:41
Frenkie gaat nog wel ja , maar het is maar goed dat Luuk , Siem en Henk de Jong niet bij Barcalona gespeeld hebben ...
Vind ik leuk
Entombed +1425
vrijdag 8 februari 2019 om 14:13
Je vergeet Nigel
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:16
Nigel achter op een shirt dat gaat nog wel , Siem ,Luuk en Henk absoluut niet .
Vind ik leuk
GOAL! +690
vrijdag 8 februari 2019 om 18:41
Henk (de tank) zou juist hartstikke goed staan man!
Vind ik leuk
abraksas +2458
vrijdag 8 februari 2019 om 15:14
Zou ook wel geinig zijn als ze allemaal in hetzelfde elftal staan. Beetje Zuid Koreaanse verhoudingen :P
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:22
Daarom.
Gewoon de "de Jong" achterop dat shirt en komende zomer Siem er heen sturen.
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 12:26
‘Frenkie, Frenkie, Frenkie’ galmt ook beter door Camp Nou.
Vind ik leuk
psv#nr1 +2246
vrijdag 8 februari 2019 om 13:07
Frenkie Frenkie
Heel misschien op het jeugd complex
hij moet eerst een jaartje
de tas van Messi dragen
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 13:08]
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:10
Leugens. Ze zijn al bezig met een standbeeld voor Frenkie.
Vind ik leuk
psv#nr1 +2246
vrijdag 8 februari 2019 om 13:12
hebben ze er al een van Cruijf
bij de Arena staan?
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:12
Een mooie buste ja.
Vind ik leuk
psv#nr1 +2246
vrijdag 8 februari 2019 om 13:16
dat heeft wel lang geduurd
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:17
Kwaliteit kost tijd.
Vind ik leuk
Hans Worst +1639
vrijdag 8 februari 2019 om 13:27
Bij leven had dat er al moeten staan...
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:29
Dan had je er een moeten maken toen hij nog leefde.
Vind ik leuk
Hans Worst +1639
vrijdag 8 februari 2019 om 13:54
Als ik kunstenaar was, had ik dat gedaan,
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:55
Niet heel gangbaar in Nederland om een standbeeld van een levende te maken, maar Cruijff had het idd verdiend!
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:42
Ricksen heeft wel al een standbeeld.....
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 17:04
Zeker, Gio ook. Maar heel gangbaar is niet niet, de meeste standbeelden worden pas gemaakt als iemand overleden is.
Vind ik leuk
psv#nr1 +2246
zaterdag 9 februari 2019 om 09:18
loyaliteit koste ook tijd
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:42
Ik vind die buste niet zo mooi , die tekening aan de wand van Cruijff is wel prachtig .
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:29
Er zijn spelers die vertrekken omdat frenkie komt dus weer niet waar je dit vandaan hebt haha
Vind ik leuk
psv#nr1 +2246
zondag 10 februari 2019 om 20:55
nee hoor ze hebben er nog een gekocht beter de media volgen
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:02
hahaha grappig man ga helemaal stuk hier
Vind ik leuk
TottenhamHOT +9935
vrijdag 8 februari 2019 om 12:20
Zie al die kinderen al met Frenkie lopen hoor niks mis mee!!! Wel leuk eigenlijk!
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4390
vrijdag 8 februari 2019 om 12:23
Ik ga vooral stuk om t idee dat er dan volwassen mannen met bierbuik frenkie achterop hebben.
Vind ik leuk
Vrolijkje +2067
vrijdag 8 februari 2019 om 12:39
Ik ga al stuk als volwassen mannen met een voetbalshirt lopen.
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:19
Serieus?
Vind ik leuk
Vrolijkje +2067
vrijdag 8 februari 2019 om 14:33
Ja serieus..ieder zijn ding.
Maar ik vind het treurig als mannen in een voetbalshirt voetbal gaan kijken.
Vind ik leuk
Benniewies +5360
vrijdag 8 februari 2019 om 12:48
Ik denk dat er de komende jaren veel Frenkie's geboren worden
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:20
Knappe man dat mag wel gezegd worden,ouders blij.
Vind ik leuk
Benniewies +5360
vrijdag 8 februari 2019 om 13:22
Doe mij zijn vriendin maar. Ik heb niet zo'n kijk op mannen
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:23
Sarcasme😜
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:24
Doe mij die van Neres😍
Vind ik leuk
Benniewies +5360
vrijdag 8 februari 2019 om 13:29
Jouw FHM zit denk ik al vast geplakt aan elkaar?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 13:29]
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
vrijdag 8 februari 2019 om 13:31
Nope effe pauze,stil hier op vp en Ja dan kom je vaak F tegen of Ams.
Vind ik leuk
DavidFR +73
vrijdag 8 februari 2019 om 12:20
Laten we het hopen. Zou echt een lust voor het oog zijn om naar Barcelona te gaan kijken met een Nederlandse topper en qua naam zou Frenkie wel geweldig zijn vind ik. De Jong zien we vaak zat
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 12:21]
Vind ik leuk
Harrie82 +4321
vrijdag 8 februari 2019 om 12:24
Hopelijk wordt hij die topper wat iedereen verwacht.
Die druk op zijn schouders zal straks immens zijn, benieuwd naar zijn ontwikkeling.
Vind ik leuk
rexxo +11226
vrijdag 8 februari 2019 om 12:21
VP aub iets origineels, dit was gister al een topic.

Frenkie nomineren voor de Nobelprijs voor clickbait?
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:23
Alles voor de clicks en reacties, what's new ?
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:25
Zelfs the one and only Stijn Schaars krijgt hier vaak genoeg dezelfde artikelen.
Zo net nog..
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:27
Good old Stijn Schaars natuurliji, vond altijd ondergewaardeerde speler.
Vind ik leuk
Entombed +1425
vrijdag 8 februari 2019 om 14:15
Geven ze daar ook al een Nobelprijs voor. Dat instituut is wel aan het afglijden joh. Straks gaan ze de Nobelprijs voor de Vrede nog uitreiken aan een recente Amerikaanse president.

Ow kak, Obama 2009...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 14:17]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:21
Tja... geld geld geld geld geld geld geld geld geld geld.













Geld.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:26
Tja... enter enter enter enter enter enter enter enter enter.

Enter.
Vind ik leuk
stratumseind +195084
vrijdag 8 februari 2019 om 12:21
Ik opteer voor El Salvador 2.0......
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 12:23
San Francisco.
Vind ik leuk
rexxo +11226
vrijdag 8 februari 2019 om 13:55
New Frenk City in de United States of Frenkie
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 13:58]
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 13:57
Daar zit geen woord Spaans bij.
Vind ik leuk
rexxo +11226
vrijdag 8 februari 2019 om 14:00
Ok,
Je hebt gelijk.

Buenos Frenkes in Frenkentina
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 14:03
Beter, maar om Goede Frenkes nou achterop je shirt te zetten... Dan toch eerder De Verlosser 2.0 of Sint Franciscus :p
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 14:05]
Vind ik leuk
El Cazador +8887
vrijdag 8 februari 2019 om 12:32
Das best wel creatief bedacht, maar daar zit Nike niet op te wachten vermoed ik
Vind ik leuk
stratumseind +195084
vrijdag 8 februari 2019 om 12:44
Waarom niet ?

Grootser dan groot moet voor Nike toch ook aantrekkelijk zijn?
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:01
Omdat Cruijff met zijn eigen schoentjes niets met Nike te maken wou hebben vermoed ik!
Vind ik leuk
stratumseind +195084
vrijdag 8 februari 2019 om 13:03
De nieuwe verlosser is een brabander dus das niet met elkaar te vergelijken.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:04
Klopt straat, maar gezien mijn situatie ga ik hier geen oordeel over vellen 😂
Vind ik leuk
Futjebal +2697
vrijdag 8 februari 2019 om 12:34
of Mala Compra
Vind ik leuk
Bo3007 +429
vrijdag 8 februari 2019 om 14:56
Caes en repetición ;)
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:22
Ik vind Frenkie ook mooier dan De Jong achter op het shirt, als het dan meer zou verkopen is dat mooi mee genomen.
Vind ik leuk
Linke loe +731
vrijdag 8 februari 2019 om 12:38
Mooier?? Vind dat een beetje een aparte opmerking maar goed..je hebt ook nog zoiets als fam eer en de trots van je naam..ik zou voor geen geld met me voornaam gaan spelen..hij verdiend daar geld genoeg dus speel met je achternaam vol trots
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:53
Ik vind het beter klinken, en denk in buitenland sws makkelijker is. Op zich kan ik me wel vinden in je trots en eer verhaal naar verder verschillen we van mening.
Vind ik leuk
Connie Veren +5689
vrijdag 8 februari 2019 om 12:23
nog even een paar ton twijfelen en dan zal hij wel akkoord gaan. En groot gelijk heeft ie!
Vind ik leuk
pos +9652
vrijdag 8 februari 2019 om 12:25
Maar goed dat ze dat in de tijd van Dick Advocaat niet deden.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:31
Die had meteeen al zijn doopnamen erop laten zetten ;)
Vind ik leuk
stratumseind +195084
vrijdag 8 februari 2019 om 12:43
Toen Dicky in amerika voetbalde stonde er nog "little" voor ook
Vind ik leuk
The Iceman +16156
vrijdag 8 februari 2019 om 12:47
Little Richard dus?
Vind ik leuk
stratumseind +195084
vrijdag 8 februari 2019 om 12:49
Little Dicky..... die amerikanen droegen m op handen ...of in 1 handje kan ook
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:29
Heeft ten Hag toch ook bij ajax , voor trainer staat toch ook kut op zijn rug.
Vind ik leuk
Ray01 +142
vrijdag 8 februari 2019 om 12:30
Toch zou het voor zijn eigen welzijn ook beter zijn om dat uiteindelijk te volgen .. Als merk Frenkie populair wordt dan zal het ook in zijn eigen portemonnee te merken zijn..
Vind ik leuk
El Cazador +8887
vrijdag 8 februari 2019 om 12:31
Denk dat zijn vriendin, Mikky Kiemeney, het verzoek met de nodige eurries snel zal honoreren. Mikky zou ook een originele rug naam zijn!!!
Vind ik leuk
Linke loe +731
vrijdag 8 februari 2019 om 12:35
Goed verhaal man 😴...........zeg dan gewoon niks wat een onzin
Vind ik leuk
Dafkuh +177
vrijdag 8 februari 2019 om 12:38
Liever frenkie,veel mooier als de jong...die naam hebben we al zo vaak gezien
Vind ik leuk
Hank1 +528
vrijdag 8 februari 2019 om 12:49
Dan*
Vind ik leuk
fcfc +411
vrijdag 8 februari 2019 om 12:40
Precies die laatste alinea. Zal me niets verbazen als de Jong gewoon voor de Jong kiest. En de jong is nog uit spreken voor een buitenlander. Gio bekt lekkerder dan van Bronckhorst . Jordi i.p.v. cruyff ook logisch.
Bij van Dijk ook raar. De fans hebben bij het maken van liedjes geen moeite met die achternaam.
Geen poespas gewoon de Jong dus.
Vind ik leuk
ihvmmdk +7194
vrijdag 8 februari 2019 om 12:41
Ik denk dat het de Spaanse supporter wat beter op de tong ligt dan ''De Jong''
Vind ik leuk
Itsese +6203
vrijdag 8 februari 2019 om 12:45
Lijkt me toch een nare beslissing. Of geld verdienen of je achternaam weg van het shirt.
Vind ik leuk
Ruud1987 +5924
vrijdag 8 februari 2019 om 12:45
Na zoveel voetballers met de naam de Jong achterop (Jonh,Luuk,Siem,Nigel,Dave en nog vele anderen) is Frenkie misschien toch niet zo een slechte keuze, en dat er dan extra geld komt is ook zeker geen min punt.

Gewoon doen Frenkie !
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:47
Gewoon voor en achternaam doen, iedereen tevreden...
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 12:50
Misschien ook leuk voor Luuk de jong en dan achterop lucky
Vind ik leuk
Smithsonian +43121
vrijdag 8 februari 2019 om 13:10
Prima toch.

Leuk zou zijn als je ook Klaas, Henk, Jaap-Jan zou zien :))).
Vind ik leuk
Hoogland +250
vrijdag 8 februari 2019 om 13:12
Volgens mij is dit al het 3de topic over zijn naam achter op zijn shirt 😓. Zal OB straks ook zijn vriendin gaan sponseren en welke naam op haar tampon moet komen 🥴
Vind ik leuk
Cappie +7753
vrijdag 8 februari 2019 om 13:12
"Als hij maar zichzelf blijft, zo lekker oorspronkelijk zoals hij nu is."

Zo... daar kwam de lunch weer even omhoog.
Vind ik leuk
Sabau +1729
vrijdag 8 februari 2019 om 13:13
Wat voor naam je er ook opzet, Nike heeft het Barca-shirt toch al verkracht.
Vind ik leuk
Johnny Cash +9948
vrijdag 8 februari 2019 om 13:20
Gewoon F. de Jong erop
Vind ik leuk
AFCA_Scooby +2182
vrijdag 8 februari 2019 om 13:39
F. De Jong op z'n shirt
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 13:46
Familie naam is het mooiste wat er is. Ouders en de rest van de familie zo trots als een pauw. Daarbij maak je het voor de overige familie leden iets makkelijker om het ook te maken in de voetballerij. Neefje van ....
[Reactie gewijzigd op zaterdag 9 februari 2019 om 01:49]
Vind ik leuk
Tjoep Cola +7081
vrijdag 8 februari 2019 om 13:50
Verrotte commerciële voetbalwereld. En Jan Lul maar bakken met geld uitgeven aan shirtjes en kaartjes.
Vind ik leuk
wijnsmaakt +310
vrijdag 8 februari 2019 om 14:35
Of gewoon Geldwolf erop....
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:21
Inderdaad 10 punten
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:44
of Euro Frenkie of Frenkie Nike
Vind ik leuk
The Genius +3791
vrijdag 8 februari 2019 om 15:06
Nike gaat ook een nummer uitbrengen:
"Fenkie in de koelkast
Kenk je bent een fool gast
Oublié, quelque chose
Faffie, faffie, oeh ah"


Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:28
Spelen met Frenkie? Wie denk je dat ik ben gekke Henkie?
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:29
Ik zou gewoon mijn voetbalnaam aanpassen messi-as!
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:20
Lekker belangrijk moet even een jaar over slapen
Vind ik leuk