PSV en Dumfries ontsnappen: Ik doe het dus niet met opzet

PSV en Dumfries ontsnappen: "Ik doe het dus niet met opzet"

Gepubliceerd: zondag 10 februari 2019 om 19:02zo 10-02-2019 om 19:02

Denzel Dumfries vindt het begrijpelijk dat scheidsrechter Pol van Boekel zondagmiddag in stadion Galgenwaard géén penalty gaf na een veelbesproken moment tussen hem en Simon Gustafson. Dumfries gleed uit en werkte de middenvelder van FC Utrecht daarna naar de grond. 

De VAR vond het een strafschop waard en riep Van Boekel naar de zijlijn om de beelden met eigen ogen te bekijken. Daar besloot de arbiter, tot verbazing van vrijwel iedereen, om géén penalty toe te kennen.

"Het is de grasmat. Je ziet dat het veld niet meewerkt", zei Dumfries na afloop, voor de camera van FOX Sports. "Ik glijd uit en ik doe het dus niet met opzet. De scheidsrechter houdt goed rekening met de omstandigheden. Ik heb geen enkele intentie om de tegenstander te raken."

Dankzij twee late goals van Luuk de Jong wist koploper PSV in Utrecht een punt veilig te stellen: 2-2. De voorsprong op Ajax, dat zaterdag met 1-0 verloor bij Heracles Almelo, is nu zes punten. 

Lees ook: Hoofdrol voor VAR bij Utrecht - PSV: 'Met deze officials nog geen 6 cent waard'

Poll

Vond jij het wel of geen penalty?

(664 stemmen)

Plaats een reactie

zondag 10 februari 2019 om 19:09
Was 100% een strafschop
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:13
Triest figuur jij hij gleed uit wat duidelijk te zien was
Bij de jong dat was een strafschop maarja dat zal jij nie zo zien he
Vind ik leuk
lulkoek +135
zondag 10 februari 2019 om 19:19
Ben voor psv maar express uitglijden of niet

Pingel is pingel
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:27
Klopt maar hij kon de balniet meer aan
Op de jong was een echte dus laten we de boel nie omdraaien
[Reactie gewijzigd op zondag 10 februari 2019 om 19:29]
Vind ik leuk
Vowtar +6330
zondag 10 februari 2019 om 19:13
..want? Dumfries kan hier helemaal niks aan doen. Dat is nooit een overtreding.
De enige 100% strafschop was toen het shirt van Luuk de Jong nog net niet werd uitgetrokken. En die tweede van Utrecht had natuurlijk ook nooit mogen tellen. Drie keer VAR, twee keer de foute beslissing in het nadeel van PSV, één keer de juiste beslissing in het voordeel van PSV. Toch laten die Ajax-liefhebbende media het weer andersom lijken. Blijft irritant.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:14
Nou de enige die het omdraait dat ben jij en je mede fans, want ik zie duidelijk dat Dumfries zijn arm opzij steekt, de Jong gaat al zitten als Letschert zijn shirtje amper vasthad
Vind ik leuk
aartstyle +1757
zondag 10 februari 2019 om 19:22
Expres of niet maakt niet uit.gewoon een strafschop.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:28
Jij bent dan niet geloofwaardig
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:21
Hij raakt de bal gewoon bij de 2-0...
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14977
zondag 10 februari 2019 om 19:26
Nou en! Hij haalt zn tegenstander toch onderuit en ontneemt daarmee een scoringskans, dat is toch altijd 100% een penalty. Of het nou wel of niet met opzet is, dat maakt geen reet uit.
Die situatie in de 1e helft met De Jong was ook gewoon een penalty.

En bij die 2e van Utrecht dacht ik eerst ook dat het een overtreding was, maar na het zien van de beelden zag je duidelijk dat de speler eerst heel licht de bal raakt en daarna pas Lozano over het been kreeg. Goed gezien van de scheidsrechter.
Maar de 2 penalty momenten zijn gewoon lachwekkend, de VAR en de scheids zetten zichzelf flink voor lul.
Vind ik leuk
Voetbal@com +2427
zondag 10 februari 2019 om 20:19
Beste maximaal AFCA,

Eens, Lamprou en Lammers, ook 100% penalty toch?
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14977
zondag 10 februari 2019 om 20:29
Was ook 100% een strafschop, Lamprou miste de bal gewoon volledig en kegelde Lammers gewoon onderuit.
Gisteravond zag ik bij Ajax ook een moment voorbij komen dat de speler van Heracles 2x de bal tegen zn arm aan kreeg, dan kun je zeggen dat hij dit niet opzettelijk doet, maar hands is hand. Wie doet zoiets überhaupt wel opzettelijk dan?
Allemaal heel leuk en aardig die VAR, maar er gaat nog steeds verschrikkelijk veel fout. Terwijl het vaak overduidelijk is wat er gebeurd, de beelden spreken voor zich, maar de scheidsrechters hebben er soms gewoon schijt aan ofzo.
Aan de andere kant zijn er ook al een aantal beslissingen geweest die wel goed waren en eerlijk, dus in dat opzicht worden er wel minder fouten gemaakt, maar het kan en moet nog veel beter.
Vind ik leuk
Il Gordo +17006
zondag 10 februari 2019 om 19:51
Kut hé?
Vind ik leuk
Dorzon +4586
zondag 10 februari 2019 om 19:14
Die voor psv bedoel je in de eerste helft
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:15
Was geen strafschop
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:22
Natuurlijk wel. Allebei strafschop.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:16
Ja er bestaat daar weinig twijfel over denk ik. En we komen daar goed weg. Maar netzo goed kwam utrecht weg in de 1e helft.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:09
Het wachten is tot de KNVB besluit om een keer een wedstrijd helemaal over te laten spelen i.v.m. VAR blunders.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:16
Var heeft niet geblundert. Zijn fouten van Van Boekel
Vind ik leuk
Mosquito +20257
zondag 10 februari 2019 om 19:18
Haha kan je lang wachten denk.
Vind ik leuk
74ratje +438
zondag 10 februari 2019 om 19:26
Doe maar niet. K vind het zo een stuk grappiger.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:09
Nee mischien geen intentie maar je schoefelt hem wel onderuit waardoor de kans weggaat..
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:10
Steekt zijn arm uit, dus hoezo niet met opzet?!
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:17
Geen opzet in het spel. Hij zou wel gek zijn wanneer hij dat met zijn arm expres doet.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:32
Zwetsen dat ken jij
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:09
Geen probleem denzel we zijn weer een puntje uitgelopen😁
Vind ik leuk
Rikkie1993 +1222
zondag 10 februari 2019 om 19:10
Van Boekel gewoon weigeren te kijken bij het penaltymoment op de Jong! Als je het in dat perspectief plaatst is dit indd geen penalty
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:11
Gast
Vind ik leuk
Rikkie1993 +1222
zondag 10 februari 2019 om 19:26
Ik vind het een penalry hoor maar als je het in dat perspectief plaatst? Bewust vasthouden vs onbewust neerbeuken is beide een penalty maar het zou gek zijn ala je het onbewuste bestraft en het bewuste niet
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:11
Dumfries wat rook jij?,is het goed spul?
Vind ik leuk
markie +2367
zondag 10 februari 2019 om 19:11
Als je dit geen strafschop vindt ben je of voor psv of je heet van Boekel
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:12
Zuiver geen straf schop die van jong in de eerste helft wel
Vind ik leuk
Il Gordo +17006
zondag 10 februari 2019 om 19:53
Zuivere strafschop. Allebei.
Vind ik leuk
Rood&wit +4234
zondag 10 februari 2019 om 19:12
Wat moet je hier toch mee? Heb je de Var eindelijk eens mee heb je een scheidsrechter met een rood witte stok en een labrador.
Vind ik leuk
Godin1 +1261
zondag 10 februari 2019 om 19:12
Dumfries is een prima speler die een goede actie im huis heeft. Heeft ook een winnaarsmentaliteit. Daar mag PSV blij mee zijn.
Vind ik leuk
Reyvoetbal +1135
zondag 10 februari 2019 om 19:13
Vond die van De Jong veel duidelijker dan deze. Dus aan beide kanten geeft ie niets.
Dan is het netjes verdeeld.
Al moeten ze er nog wel ff in als die ze geeft.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:13
Tsja haha als dit geen 100% penalty was dan weet ik het ook niet meer.
Vind ik leuk
wolfie +608
zondag 10 februari 2019 om 19:14
Als een keeper uitkomt en door glijdt zonder de bal te raken is het een penalty, ook hier glijdt hij door en neemt de speler mee dus had ook een penalty moeten zijn maar de eerste helft had PSV ook recht op een penalty.
Vind ik leuk
markie +2367
zondag 10 februari 2019 om 19:15
Ja maar dat doen die keepers niet expres
Vind ik leuk
WilcoS64 +3212
zondag 10 februari 2019 om 19:17
Maar dat maakt niet.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14977
zondag 10 februari 2019 om 19:14
Met opzet of niet, hij haalt zn tegenstander gewoon onderuit en ontneemt een scoringskans, 100% penalty.
Maar in de eerste helft werd er ook een overtreding gemaakt op De Jong, dat had ook een penalty kunnen/moeten zijn.
Vind ik leuk
Johan_D +3515
zondag 10 februari 2019 om 19:14
Was voor Utrecht in de tweede helft gewoon 100% penalty.
1e helft ook een zuivere pingel voor PSV onthouden.
Wat opzienbarend was dat Lozano er zonder kaart vanaf kwam terwijl een Utrechter even later voor minder wel geel gaf...
Vind ik leuk
Gyrosregime +2689
zondag 10 februari 2019 om 19:15
Tja ik vind het eigenlijk ook geen strafschop, maar ik vind wel dat scheidsrechters hier dan ook echt 1 lijn in moeten trekken.. deze jongen kon hier inderdaad niks aan doen, vinden we dat dit dan toch een strafschop is dan is dat prima en moet dat bij al dit soort overtredingen gebeuren en niet bij de ene wel en de andere niet..
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:15
Was wel een apenstreek van hem 🙈
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:26
Jouw soort mensen hoeven we hier op vp niet. Vp kunnen we deze gehaktbal bannen?
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:26
Wat is dit nu voor onzin?
Vind ik leuk
wattenstaafje +23538
zondag 10 februari 2019 om 19:16
Duidelijker kan het niet
Vind ik leuk
WilcoS64 +3212
zondag 10 februari 2019 om 19:16
'Ik deed het niet expres', maar het wel gewoon een strafschop man!
Vind ik leuk
Itsese +5941
zondag 10 februari 2019 om 19:17
Hou nou maar op, beide was een strafschop, was het 3-3, toppie!!!
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:19
Pingel
Vind ik leuk
stratumseind +191506
zondag 10 februari 2019 om 19:21
Heerlijk weekendje weer

straks nog ff barca en un paar pilskes , lekker zo.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:21
Geweldige reactie van Denzil. Kan zo acteur worden
Vind ik leuk
Johnny Cash +8804
zondag 10 februari 2019 om 19:23
Jongens ik ga stoppen met reacties lezen. Wedstrijd is gespeeld. Kan niks meer aan veranderen. Volgende week nieuwe ronde nieuwe kansen voor iedereen. Fijne avond allemaal
Vind ik leuk
74ratje +438
zondag 10 februari 2019 om 19:24
Ik vind het super knap als je op zo'n manier bewust een overtreding probeert te maken. K kan me voor stellen, dat de scheids ook rekening hield met t zeiknatte veld, hij had m misschien kunnen geven.
Vind ik leuk
Il Gordo +17006
zondag 10 februari 2019 om 19:52
Maar waar in de regels staat dat het begaan van een overtreding bewust gedaan moet worden?
Vind ik leuk
74ratje +438
zondag 10 februari 2019 om 19:58
Dat is iig wel de uitleg van de scheids. Neem aan dat die er verstand van heeft.
Vind ik leuk
B H +71
zondag 10 februari 2019 om 19:25
2x een 100% strafschop idd. Als de Jong strafschop krijgt wordt het gewoon 1-4! Weer in het voordeel v Ajax
Vind ik leuk
Come on Utreg +29065
zondag 10 februari 2019 om 19:28
Natuurlijk zegt Dumfries dat het geen pingel was, wat dacht je dan? Iedereen zag dat het een strafschop was. Zelfs de VAR! Alleen van Boekel dacht er anders over
Vind ik leuk
Shelbourne +5860
zondag 10 februari 2019 om 19:30
Opzet of niet, scoringskans of niet. Je speelt de bal niet dus dit had een strafschop moeten zijn. PSV ontsnapte daar. Maar goed, de eerste helft had PSV ook een strafschop moeten krijgen en bij de 2-2 leek het verdacht veel op een overtreding op Lozano. Helaas stapelde deze scheidsrechter fout op fout.

Al met al denk ik dat een gelijkspel wel recht doet aan de verhoudingen op het veld.
Vind ik leuk
wolfie +608
zondag 10 februari 2019 om 19:46
Als je bedoeld de 2-0 dat was zuiver de bal spelen op Lozano maar de hoofdrolspeler van de musical " De stervende zwaan " viel weer stervend neer terwijl Lozano zelf weer mocht schoppen en schoffelen zonder een kaart te krijgen.
Vind ik leuk
JoeyC +3653
zondag 10 februari 2019 om 19:47
Strafschop vind ik. Zelfde situatie als met Lamprou tegen Lammers. Ongelukkig, maar wel een overtreding.
Vind ik leuk
Akela +53
zondag 10 februari 2019 om 19:53
Opzet of niet, dat maakt niet uit.
Vind ik leuk
Ikkuh +1074
zondag 10 februari 2019 om 19:53
Was 100% geen strafschop, die jongen valt gewoon kan die niets aan doen, die aan de Jong had wel gegeven mogen worden, die wordt zowat uitgekleed
Vind ik leuk
Lucien1978 +6452
zondag 10 februari 2019 om 19:56
Absoluut geen opzet. Aangeschoten hands is ook geen opzet en dus ook geen penalty
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:04
Goed besloten.
Vind ik leuk
Andre As +609
zondag 10 februari 2019 om 20:10
Per ongeluk of expres is geen maatstaf. PSV komt nu goed weg, volgende keer heeft een andere club dat geluk.

Op naar de volgende speelronde. Van Boekel heeft dan waarschijnlijk een weekendje vrij.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 21:18
penalty en rood voor dumfries, beletten van een scoringskans.
Vind ik leuk
Nr14always +1376
zondag 10 februari 2019 om 22:24
Natuurlijk, die knul heeft ook totaal geen balgevoel alleen maar fysiek.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 08:15
Dit was 100% wel een strafschop, bewust of niet bewust je ontneemt een speler op onregelmatige wijze de kans op scoren dus penalty. Die van De Jong was overigens ook een penalty. Maar ik durf er zelfs bij te zeggen dat na die actie van Dumfries de kans met Kerk die werd weerhouden door Zoet ook een penalty was. Op beeld was duidelijk te zien dat Kerk eerder bij de bal is en Zoet hem torpedeerd! Zal waarschijnlijk niemand met me eens zijn maar dat boeit me niet :).
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 13:07
dat vallen maak niets uit maar dan met zijn linke arm hand zijn tegen stander onder uit halen wel!!!!
Vind ik leuk
rinirat +3271
maandag 11 februari 2019 om 17:40
schandalig dit!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws