KNVB: Van Boekel sloeg advies van VAR Makkelie twee keer in de wind

KNVB: Van Boekel sloeg advies van VAR Makkelie twee keer in de wind

Gepubliceerd: zondag 10 februari 2019 om 19:26zo 10-02-2019 om 19:26

Pol van Boekel heeft zondag tijdens FC Utrecht - PSV het advies van VAR Danny Makkelie twee keer in de wind geslagen. Dat stelt Reinold Wiedemeijer namens de KNVB.

Van Boekel liet in stadion Galgenwaard tot twee keer toe na een strafschop te geven: in de eerste helft bij een overtreding van Timo Letschert op Luuk de Jong en in de tweede helft bij een overtreding van Denzel Dumfries op Simon Gustafson. Dat verklaarde Wiedemeijer, woordvoerder van de KNVB, zondagavond bij FOX Sports.

"Danny Makkelie heeft tegen Van Boekel gezegd dat hij het een strafschop vond", aldus Wiedemeijer over de situatie in de slotfase, waarbij Gustafson op het natte veld werd getorpedeerd door Dumfries. Van Boekel ging wel kijken op het videoscherm, maar bleef bij zijn beslissing. Wiedemeijer: "De scheidsrechter blijft altijd leidend."

De scheidsrechter ging ook in de eerste helft in de fout, toen Letschert lange tijd het shirt van De Jong vasthield. "Ook dat vonden wij een strafschop, en ook dat is tegen Van Boekel gezegd", aldus Wiedemeijer. "Maar Van Boekel gaf aan dat hij het gezien had, en het te weinig vond voor een penalty. Dit zijn twee fouten."

Plaats een reactie

JonathanAjax +11656
zondag 10 februari 2019 om 19:29
PSVar!! Walgelijk weer
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:45
Of 2x of niet. Authentiek is van Boekel. Durft Makkelie, die ook niet altijd gelijk heeft, te weerstaan. Ik had zowel bij de Jong als bij Dumfries gerekend op penalty. Had 1-1 kunnen zijn, en dan? Maar ook 3-2, dus.
Vind ik leuk
B H +461
zondag 10 februari 2019 om 19:53
Zonder var stond psv nu 14 pt voor!
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:30
Tja had lekker mosterd na de maaltijd dit weer.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:30
Ging nog niet kijken bij dat shirt trekken. Lul.
Vind ik leuk
Itsese +6273
zondag 10 februari 2019 om 19:31
Lekker boeiend, dan was het 3-3! Top werk gedaan heren. EDIT: eigenlijk heel slecht werk:p maar gelukkig geen slachtoffers. We lopen 1 punt uit op Ajax, en Utrecht loopt een punt in op Ajax, en Feyenoord loopt 3 punten in op Ajax... Iedereen blij.
[Reactie gewijzigd op zondag 10 februari 2019 om 19:34]
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:35
Het blijft de VAR en de beslissing van de scheidsrechter.
Soms zit het mee en soms zit het tegen...

Deal with it.
Vind ik leuk
Connie Veren +5761
zondag 10 februari 2019 om 19:37
onzin natuurlijk. De VAR heeft 2 keer gelijk. Deze scheids moet gewoon gestraft worden.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:39
Helemaal geen onzin, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Vind ik leuk
Connie Veren +5761
zondag 10 februari 2019 om 19:41
dat is dus onzin. Dat was VOOR de VAR. Toen moest de scheids het in een split second beoordelen. NU heeft de VAR het gewoon 2 keer bij het rechte eind en de scheids verkloot het.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:44
Ik beweer toch ook niet anders?
Vind ik leuk
Come on Utreg +30206
zondag 10 februari 2019 om 19:36
Prutser die van Boekel. Niet de eerste keer! Voor straf rest van het seizoen bij de amateurs fluiten!
Vind ik leuk
Connie Veren +5761
zondag 10 februari 2019 om 19:36
mag dus aannemen dat die vent voor 3 weekenden wordt geschorst.
Vind ik leuk
JoeyC +4442
zondag 10 februari 2019 om 19:38
Beiden dus ontsnapt. VAR maakt helaas geen betere arbitrage.
Vind ik leuk
ForzaVVV +1603
zondag 10 februari 2019 om 19:46
Juist wel maar die scheidsrechters moeten niet zo eigenwijs zijn.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19394
zondag 10 februari 2019 om 19:40
Kunnen al die jankerds die zo hebben zitten schelden op de VAR weer hun woorden inslikken. De VAR is het probleem niet, dat zijn de scheidsrechters die hun autoriteit moeten opgeven en dat niet willen.
Juist daarvoor zijn ze ooit scheidsrechter geworden.

Het is gewoon wachten op de nieuwe generatie scheidsrechters. Liefst volgend seizeon al.
Vind ik leuk
ForzaVVV +1603
zondag 10 februari 2019 om 19:43
Juist. Ze moeten verder die scheidsrechter helemaal niet naar de kant roepen bij een VAR moment. De VAR beslissing moet juist bindend zijn.
Vind ik leuk
ForzaVVV +1603
zondag 10 februari 2019 om 19:41
Het wordt tijd dat de var de eindbeslissing neemt. In beide gevallen strafschop echter de heer van boekel blijft ontkennen dat het strafschoppen waren. Triest
Vind ik leuk
De Goffert +961
zondag 10 februari 2019 om 19:43
Wel vreemd dat scheidsrechters vaak bij twijfel kiezen voor de topclub. Was een duidelijke pingel! Hij struikelde wel maar hield een scoringskans tegen.
Zo heb je nog niks aan de VAR!
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:49
Eerder koos hij toch voor Utrecht? Of ben ik nou gek?
Vind ik leuk
De Goffert +961
zondag 10 februari 2019 om 19:57
Dus omdat hij al een keer fout zat moet hij nóg een fout maken? Volgens mij is dat marchaderen en dat kan niet de bedoeling zijn😉
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 21:06
Haha wat is dit voor onzin! Je kan het toch bij elkaar weg strepen? Bijde gematst!
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 00:04
Het is niet 'omdat'. Het zijn gewoon 2 fouten.
Vind ik leuk
LOZGUTI +1100
maandag 11 februari 2019 om 18:47
In de eerste helft gaf hij duidelijk niet de voordeel aan een topclub dus wat jij doet is puur het je NEC zwetsen
[Reactie gewijzigd op maandag 11 februari 2019 om 18:48]
Vind ik leuk
Ikkuh +2497
zondag 10 februari 2019 om 19:46
Wiedemeijer de één na slechtste scheidsrechter aller tijde (na van Egmond) gaat van Boekel de maat nemen op Fox 🤮
Vind ik leuk
Werner1913 +11153
zondag 10 februari 2019 om 19:55
Los van zijn verleden, heeft hij daar vandaag toch gewoon een punt? Het feit dat jij vroeger niet kon schrijven, weerhoudt je nu ook niet van onzinreacties...
Vind ik leuk
Ikkuh +2497
zondag 10 februari 2019 om 19:59
Als je geen argumenten hebt kun je beter je bek houwen, troll.
Vind ik leuk
Gazza +584
zondag 10 februari 2019 om 19:47
Bazoer maakte vorig week ook een foutje en kreeg een schorsing?
Vind ik leuk
markie +3226
zondag 10 februari 2019 om 19:47
Van Boekel moet gestraft worden. Kom knvb geef hem een seizoenskaart van psv!
Vind ik leuk
Werner1913 +11153
zondag 10 februari 2019 om 19:56
😂😂 dan krijgt hij het druk, want Utrecht geeft hem ook al zo’n kaart voor zijn actie in de 1e helft...
Vind ik leuk
markie +3226
maandag 11 februari 2019 om 07:36
Ik ben bij bijde clubs geweest. Geloof mij, daar in Eindhoven hoef je echt niet heen te gaan..
Vind ik leuk
Shelbourne +6216
zondag 10 februari 2019 om 19:49
Pol van Boekel mag morgen op gesprek komen vermoed ik.

Ik heb het idee dat de scheidsrechter het zelf ook niet meer snappen. Of nerveus raken door de VAR. Hulpmiddelen als de VAR zouden scheidsrechters moeten helpen. Het idee was dat het spel te snel en complex was geworden. Met de VAR zou de scheidsrechter ondersteund kunnen worden zodat belangrijkse spelbepalende momenten beter beoordeeld kunnen worden. Ik krijg het idee dat veels scheidrechters de VAR meer en meer als een last zien. Als ze overruled worden lijkt het alsof de scheids zich aangevallen voelt en een verdedigingsmodus schiet om zijn beslissing te verdedigen.

Nu lijkt me het ook lastig, je hebt twee grensrechters, een vierde man, en dan een hoofd VAR met zijn team (en wellicht nog achter het doel ook scheidsrechters?). Staan er allemaal mensen in je oor te toeteren, allemaal spelers die wild gebarend op je af komen vliegen een stadion wat uit zijn dak gaat.

Het idee van de VAR is goed, want in de miljarden business die voetbal heet kan het niet zo zijn dat toeval het spel bepaalt. Bovendien strookt het niet met fairplay en de geloofwaardigheid van de sport. Het moet eerlijker. En met de VAR zal het op termijn wel eerlijker worden.

Alleen zal men de VAR wel goed moeten evolueren en aanpassen. Wellicht is het beter om geen VAR scheidsrechter te hebben die zijn mening geeft maar enkel de beelden toont. De scheidsrechter beslist uiteindelijk toch. Wellicht helpt het om gedurende het seizoen met vaste arbitrale teams te werken zodat ze beter op elkaar ingespeeld raken. Misschien moet de scheidsrechter een microfoontje hebben waarbij het publiek direct de discussie kan horen die wordt gevoerd, net zoals bij rugby. Misschien moet er bij een VAR moment een vraag worden geformuleerd (in dit geval, strafschop ja of nee?) en dat vervolgens het arbitrale team ieder zijn oordeel geeft (zonder overleg) en op basis van die uitkomst wordt besloten. Ik noem maar een idee.
Vind ik leuk
wattenstaafje +24064
zondag 10 februari 2019 om 19:53
EDIT VP: reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op zondag 10 februari 2019 om 20:13]
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:54
Belachelijk dat hij in het advies van de VAR negeerd en niet op het scherm gaat kijken bij het moment met luuk de jong
[Reactie gewijzigd op zondag 10 februari 2019 om 19:55]
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 19:56
Weer een punt uitgelopen plus een beter doelsaldo
Vind ik leuk
Ray01 +169
zondag 10 februari 2019 om 19:57
Ajax fan Perez moet niet zo zeuren.. 1x fout aan beide kanten nl penalty onthouden.. klaar .. gecompenseerd..!
Vind ik leuk
Lippie80 +269
zondag 10 februari 2019 om 19:57
Man man man, hoe duidelijker wil je het nog hebben.....!?? Dit waren 2 zuivere strafschoppen
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:00
Ongelooflijk dat Makkelie een penalry adviseerde bij de valpartij van Dumfries.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:00
Scheidsrechters misschien op cursus "omgaan met de VAR " ??
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:01
Even keuken divisie laten fluiten wat een flapdrol
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:14
Wat? Gewoon voor de rest van het jaar naar de amateurs
Vind ik leuk
B. Alrond +1895
zondag 10 februari 2019 om 20:02
In ieder geval consequent.
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 20:12
Oké nog een beetje olie op het vuur dat al flink aan het branden is.
Vind ik leuk
WilcoS64 +4856
zondag 10 februari 2019 om 21:59
Tja Van Boekel slaapt vannacht weer in z'n psv pyama.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 00:04
Niks mis mee. Als PSV maar kampioen word.😂😂😂
Vind ik leuk
WilcoS64 +4856
maandag 11 februari 2019 om 07:52
Sneu voor jou, je eigen club wordt het pas weer in 2106.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 08:09
Mooi dan word Feyenoord toch weer kampioen.😁
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 22:52
Ik kan niet wachten op de seizoenscompilatie van de VAR. Lekker avondje bieren met vrienden en ondertussen genieten van de VAR 2018-2019. Puur amusement.
Vind ik leuk
Fissah14 +1383
zondag 10 februari 2019 om 23:18
Vond het geen penalty het Dumphries moment. Je ziet dat hij uitglijd. Volledig eens met de scheidsrechter
Vind ik leuk
zondag 10 februari 2019 om 23:18
Zo van Boekel zien we dus nooit meer terug..... Die kan zijn fluit in de wilgen hangen. De KNVB kan toch niet zo dom zijn om hem te handhaven. Wie zulke fouten maakt moet gewoon stoppen.
Vind ik leuk
Sonneillon +964
zondag 10 februari 2019 om 23:45
Vind ik niet zo gek, die makkelie maakt er een zooitje van als VAR, veel scheidsrechters hebben naderhand spijt als ze tijdens de wedstrijd het advies van makkelie hebben gevolgd wat later verkeerd bleek te zijn, daar zijn de scheidsrechters nu wel klaar mee denk ik..
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 06:44
Natuurlijk schandalig deze aanfluiting. Verleden week een overtreding buiten het strafschopgebied een penalty, deze week in de zestien meter geen strafschop. De Jong maakte de eerste overtreding door Letschert weg te duwen. Terecht geen penalty.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws