Van Hanegem haalt uit naar Ajax: 'Bovendien kan hij gewoon niet verdedigen'

Van Hanegem haalt uit naar Ajax: 'Bovendien kan hij gewoon niet verdedigen'

Gepubliceerd: maandag 11 februari 2019 om 06:36ma 11-02-2019 om 06:36

Laatste update: maandag 11 februari 2019 om 08:09ma 11-02-2019 om 08:09

Willem van Hanegem heeft zaterdag met stijgende verbazing naar Ajax gekeken. De Amsterdammers verloren met 1-0 van Heracles Almelo, waardoor de resultaten in 2019 ondermaats blijven. Woensdag wacht Real Madrid in de Champions League.

'De club met veruit het meeste geld en de beste spelers. Ajax had afgelopen zomer goud in handen, maar in Amsterdam laten ze opeens alles uit hun handen vallen', aldus Van Hanegem in zijn column voor het Algemeen Dagblad. 'Wat Ajax tegen Heracles liet zien, was onthutsend.'

'Het zal wel weer allemaal gaan over het feit dat Hakim Ziyech chagrijnig kijkt, want die jongen is altijd de kop van Jut. Ik denk eerder dat Ajax een beetje vastgeroest zit in bepaalde patronen. (...) Dan maar plan B. Daar is ook de trainer voor, maar Erik ten Hag is machteloos. Het hangt gewoon af van de bui van bepalende spelers of Ajax er wel of niet staat.'

Van Hanegem kraakt de 'prutsende' Ajax-defensie. 'Die Deense rechtsback Rasmus Kristensen, die hoort niet bij Ajax te spelen. Daley Blind is voor miljoenen gehaald, maar hij is geen speler die een elftal bij de hand neemt. Bovendien kan hij gewoon niet verdedigen. Telkens als ik dat schrijf, denken mensen dat ik een hekel aan hem heb.'

'En dan heb je de in mijn ogen ten onrechte bewierookte Nicolás Tagliafico. Een aardige linksback, die het vooral van rauzen en knotsen moet hebben. Hij pakt gele kaart na gele kaart en het is dat hij bij Ajax speelt, anders was hij er af en toe uit gestuurd. Niets bijzonders', besluit De Kromme.

Plaats een reactie

Mr bien +9001
maandag 11 februari 2019 om 06:41
Willem laat de Azijn eens staan.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
maandag 11 februari 2019 om 06:45
Hij heeft gelijk. Het azijn zit in de ajacieden, niet in Willem
Vind ik leuk
Mr bien +9001
maandag 11 februari 2019 om 06:46
Ja en de Var is voor Psv
Vind ik leuk
phritzzz +4449
maandag 11 februari 2019 om 06:48
Droom lekker verder
Vind ik leuk
Mr bien +9001
maandag 11 februari 2019 om 06:49
Moeilijk te accepteren he.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
maandag 11 februari 2019 om 06:50
Als het zo is zou ik het best vinden. Liever dat hij voor PSV is dan voor een andere club
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:46
Ja inderdaad geen penalty gekregen dan zijn ze inderdaad voor PSV....
Vind ik leuk
Harrie82 +4381
maandag 11 februari 2019 om 07:02
Waarom?
Omdat die aangaf bij de scheidsrechter dat het een penalty was. De scheidsrechter wuift het weg, niet de VAR.
Dus wat je schrijft is de grootste onzin.
Kunt de VAR overal de schuld van geven.
PSV is gisteren goed weg gekomen, maar daar tegenover hebben ze zich knap terug gevochten na een 2-0 achterstand. En daar zie ik het grote verschil op dit moment met Ajax. Dat de achterstand omgebogen wordt, door met z’n allen kei hard te knokken.
Vind ik leuk
Markus80 +3084
maandag 11 februari 2019 om 08:38
En de scheids en Var met bloemen te overladen.
Vind ik leuk
Harrie82 +4381
maandag 11 februari 2019 om 08:42
Blijf dat maar zeggen. En allemaal maar vinden.
Ajax doet het gewoon dramatisch en dan maar afreageren op de VAR.
Het onsamenhangend zooitje in A’dam kan gewoon niet bikkelen als het moet. Er is geen reactie indien het minder gaat.
Sierlijke voetballers die moeite hebben met de mouwen opstropen.
Maar het is nog lang niet gespeeld. Wat sommige stellen, beide hebben hun vorm van voor de winterstop niet.
Vind ik leuk
Mario 1 +2849
maandag 11 februari 2019 om 09:03
Wees realistisch, 75% balbezit , met hangen en wurgen overeind gebleven. Knappe prestatie van Utrecht.
3 foute beslissingen van de scheidsrechter.!!!!
Op naar de volgende wedstrijd.
Vind ik leuk
Mario 1 +2849
maandag 11 februari 2019 om 08:59
De VAR ?
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 22:02
Gelukkig wel
Vind ik leuk
rpaulp50 +14514
maandag 11 februari 2019 om 09:46
Hoe kan dat nou ? Willem is azijn.
Vind ik leuk
Senn +7950
maandag 11 februari 2019 om 06:42
Klopt helemaal en wat ajax mist is een Hendrix op de nummer 6 positie.
Vind ik leuk
Mr bien +9001
maandag 11 februari 2019 om 06:48
Het is pas Februari en geen April.
Hendrix is de meest overschatte speler in de eredivisie.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:48
Maar werkt wel zich eigen kapot wie doet dat bij Ajax overigens
Vind ik leuk
mcmodd +28793
maandag 11 februari 2019 om 11:49
Misschien wordtHendrix in april wel benaderd door PSG, een miljoenencontract van zo’n 20 miljoen euro?
Vind ik leuk
Mario 1 +2849
maandag 11 februari 2019 om 09:05
Nou niet overdrijven.!!!!
Vind ik leuk
Snipes08 +1243
maandag 11 februari 2019 om 06:47
Tell 'em Willem! Rauzen en knotsen.. meer doen ze niet buitenshuis.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:04
Ik kan me altijd prima vinden in de commentaren van Willem. Al zet hij het nu vrij scherp aan. Kristensen klopt, ik vrees dat hij nooit de verwachte versterking zal zijn. Blind klopt ook, maar komt ook door de positie. Dat is gewoon geen agressieve mandekker.
Mag je het een trainer verwijten? Moeilijk, wat ze afspreken en wat er gertraind wordt, weet ik niet. Wel mag je meer van Ajax verwachten dan 4 uit 4, vooral na de gedane investeringen.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:19
Ben het grotendeels eens met Willem, zoals meestal.
Vind ik leuk
Kuip +10267
maandag 11 februari 2019 om 07:15
Gebruikelijke onzin van Van Hanegem. Ajax speelt op dit moment gewoon niet goed, maar tot aan de kerst speelde het fantastisch.
Wat Blind betreft, hij is voor Ajax een uitstekende speler gebleken. Zeer goede aankoop. Het enige dat ie niet is, is een verdediger. Maar dat wisten we al. Alleen de trainers blijkbaar niet.
Blind hoort gewoon op het middenveld of desnoods als linksback. Kristensen kan er niks van, dat klopt, maar Tagliafico is zeker geen eenvoudige draver, maar een toplinksback. In Nederland hebben we er niet zo een.
Ajax mist dit seizoen gewoon een goede spits. Zet een Aguero er neer en je wint alles fluitend. Zowel Huntelaar als Dolberg zijn hopeloos slecht.
Vind ik leuk
Cruise +79
maandag 11 februari 2019 om 07:16
Alle niet Ajax gezinden op dit forum, en dat zijn er nogal wat, mogen blij zijn dat de hoogste begroting en de meeste investeringsmogelijkheden blijkbaar geen garantie zijn voor het winnen van prijzen, in tegendeel : in een kleine competitie met voor de rest (op PSV en AZ ) veel minder finacieel krachtige clubs wekt het alleen maar wrevel en afgunst op en weet je zeker dat veel tegenstanders extra geprikkeld zijn en te winnen van het
“Beursgenoteerde Kapitaal” zoals ook in de normale maatschappij.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:16
Ajax is arrogant en meer van deze bla bla. Kom op mensen, iets meer inhoud en diepte mag. Het zijn ook van die likes garanties. Als je wat likes tekort komt dan gooi je er maar zo'n loze term in.
Vind ik leuk
Smithsonian +45286
maandag 11 februari 2019 om 07:21
Mja. Grotendeels mee eens. Het is te hopen dat ze woensdag beter voor de dag komen.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:31
Ik heb niets met v. Hanegem maar hij slaat de spijker op z'n kop. Zijn mening over de defensie is gelijk aan die van mij.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:44
Ware en duidelijke taal!
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 07:54
Luister het is heel simpel, als de trainer ballen heeft of had dan durft hij de grote jongens te wisselen bij slecht spelen, maar nee steeds weer dezelfde wisselen of hij nou goed of slecht speelt. Dan heb jij als trainer gezag afbrokkeling in werking gezet, vooral als dure krachten falen, Blind traag makkelijk passeerbaar, Tadic scoort vaak een goal maar daar is alles mee gezegd, spelers zijn niet gek die zien dat, ik verwijt het de coach en staf dat ze als ex profvoetballers niet hebben zien aankomen dat onderhuids de vulkaan uitbarste en daardoor eilandjes en bvtjes ontstaan die een mooi eerste helft van het seizoen naar de klote gaan helpen. Ik heb respect voor Neres je hoort hem niet, maar kijk de expressie nou maar eens op zijn gezicht, nee ten Hag jíj wordt geen top trainer maar blijft een laffe schijtbak trainer die het respect van de spelers kwijt is geraakt, toon nu eens ballen en stop nou eens met het symbooltjes beleid van jou. Ga de strijd nou eens aan met de gevestigde orde aub
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 08:11
Van Hanegem is een van de weinige columnisten die geen blad voor de mind neemt en zegt wat hij denkt. En ook nu is het dat hij de vinger op de zere wonde legt. Onbegrijpelijk is de terugval van Ajax na de winterstop. Onbegrijpelijk dat eenvoudige partijen met moeite gewonnen worden of verloren gaan. Wie het weet hoe dit komt mag zich melden bij Ten Hag.
Vind ik leuk
Markus80 +3084
maandag 11 februari 2019 om 08:37
Voor zijn mindje haha. Ach het is wel duidelijk voor welke club Willempie is. Ik hoor hem eigenlijk nooit over de 8 en 14 punten achterstand op Ajax en Psv. Het doelsaldo van maar liefst 20 is ook geen onderwerp kennelijk.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:01
Ben ik niet eens. Willem was de eerste die zich afvroeg waarom Fey in godsnaam Advocaat als trainer binnen wilde halen. Willem zet ook vraagtekens bij de spelersgroep van Fey vooral na de nederlaag tegen Excelsior was hij woedend op de houding van de spelers.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:30
Niet zo gek dat v Hanegem wat over Advocaat zeg, die twee zijn niet bepaald vrienden natuurlijk.

Overigens denk ik wel dat hij een aantal punten te pakken heeft hierboven alleen over Tagliaficio ben ik het absoluut niet met hem eens.
Vind ik leuk
Muscles +2094
maandag 11 februari 2019 om 08:32
Willem ziet weer kans Ajax te bashen...als je zelfs Nico beschimpt, zegt dat wat over het zuurgehalte van Willem. Ga zo door en heb het niet over je eigen club die moet vechten om plaats drie......ik verwacht na 27 februari een column over Feyenoord als dan blijkt dat het seizoen voor hun voorbij is......Forza AFCA
Vind ik leuk
Markus80 +3084
maandag 11 februari 2019 om 08:46
Haha helemaal gelijk. Ze zouden bij Feyenoord willen dat ze een speler als Tagliafico hebben. Ach hij komt terug van een blessure, maar is de beste back van Nederland.

Idd. opvallend. Over zijn eigen cluppie met een achterstand van 8 en 14 punten op respectievelijk Ajax en Psv hoor ik hem niet. Ook het beschamende doelsalso (nog niet de helft van Ajax en Psv) wordt toevallig niet gesproken. Dat is ouwe Willempie voor het gemak vergeten. Komt allemaal heel geloofwaardig over ouwe dibbes.
Vind ik leuk
Jorchie +534
maandag 11 februari 2019 om 08:47
Schijnbaar lees jij de collums van Willem nooit, als er iemand kritisch is op Feyenoord is het Willem wel!!!!
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 08:40
Blind jr is gehaald omdat blind sr in de r v c zit die daar ook niet hoort
Vind ik leuk
pinkelman +4478
maandag 11 februari 2019 om 09:10
Ajax moet gewoon Svensson en wijndal als backs nemen, een motor als Til die in de gaten duikt op het middenveld en op de vleugels Stengs en Idrissi met in de spits (want die Dolberg en Huntelaar zijn het ook niet) Boadu nemen. Het elftal zou er in ieder geval zeker door opknappen!
[Reactie gewijzigd op maandag 11 februari 2019 om 09:13]
Vind ik leuk
John040 +2433
maandag 11 februari 2019 om 09:14
Nou dat is precies wat ik begin seizoen heb geschreven. En ook dat Tadic een veel te dure middelmatige speler is.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 09:21
Er is niks aan de hand Ajax pakt de schaal alsnog dit seizoen. Het is storm in een glas water. Alle Ajacieden pak je rust het komt allemaal goed.
Vind ik leuk
Mari +13395
maandag 11 februari 2019 om 09:58
Op Tagiafico na ben ik het eens met Hanegem.
Blind kan alleen verdedigen als Ajax ver voor staat of met heel veel spelers achterin.
Ik schreef dan ook dat ten Hag zelf automatismen uit het team heeft gehaald
Mazraoui moet niet op het middenveld staan. Als je een middenvelder tekort komt haal je Zyech terug en Neres op zijn positie. Speelt Neres al dan zet je Donny op het middenveld.
Is Mazraoui niet in staat te spelen dan een minder aanvallende rechtsback: Veltman
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 10:03
Heeft Willen goed gezien.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 10:57
Die kromme heeft helemaal gelijk .
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 11:04
Willem heeft wat blind betreft gelijk , en een plan b is er niet , alleen jammer dat hij niet durft te benoemen dat dit aan de trainer ligt.
Vind ik leuk
soksa +1818
maandag 11 februari 2019 om 11:12
In de 1e helft van de competitie deed iedereen alsof Tadic, de Jong en Ziyech de grootste voetballers op aarde waren en Real Madrid wel even met minimaal 3-0 van de mat zou vegen. Cruijff was nog net niet opnieuw geboren in de vorm van dat lieve blonde Amsterdamse jochie. En nu spelen ze drie wedstrijden slecht en kunnen ze er allemaal ineens geen reet meer van. Het is zo heerlijk voorspelbaar oppertunistisch allemaal.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 februari 2019 om 11:12]
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 11:17
Helemaal terecht, wanvertoning Ajax natuurlijk afgelopen zaterdag.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 11:36
Ajax dit, Ajax dat, geen plan B of C...

Misschien, heel misschien speelde Heracles wel gewoon goed💪🏼
Vind ik leuk
Garinsha +5121
maandag 11 februari 2019 om 11:38
Mee eens Willem.

Vele deden alsof we een topper hadden binnen gehaald van 17 milj.
het is maar Daley blind hoor. een nuttige speler niets meer niets minder.
kan Totaal niet verdedigingen.. dat heb je tegen psv gezien.. tegen feyenoord en nu weer tegen Heracles. zulke spelers haal je niet terug en al helemaal niet voor dat bedrag.
Lieve jongen hoor maar daar win je de oorlog niet mee.
Vind ik leuk
Rumbatje +33
maandag 11 februari 2019 om 13:42
Allemaal gezeik op de spelers, maar volgens mij vergeet menig persoon dat dit Ajax ondertussen al 45 wedstrijden gespeeld heeft dit seizoen. (Zitten ook de vriendschappelijke wedstrijden tussen)

Het seizoen is heel vroeg begonnen om fit en scherp de voorrondes van de champions leageu door te komen. Wat verwacht je dan van de spelers, het hele jaar pieken? Dat kan gewoon niet.

Het zal een leermoment zijn, zeker voor ten Hag en zijn team. Hoe moet je periodiseren, wat kan wel en wat niet. Ajax heeft gewoon goede spelers, maar de batterij lijkt leeg, ga daar aan werken en dan komen de resultaten vanzelf.
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 14:28
Ajax is Ajax niet meer die vroeger met 11spitsen speelden waarvan tegenstanders al verloren hadden voor dat er werd afgetrapt Back 2 that time
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 15:27
Over Blind heeft ie helemaal gelijk hij geeft geen enkele meerwaarde en loopt de 100 meter in drie minuten strik er om en verkoop maar !!
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 18:48
Willem,, maak je eigen niet zo druk , van Blind dat wist ik 10j terug al
krijgt Mourinho toch nog gelijk daar zat hij niet voor op de tribune of het bankie, en miljoenen is hij totaal niet waard ,waarvan akte,
[Reactie gewijzigd op maandag 11 februari 2019 om 18:49]
Vind ik leuk
fr1963 +4732
maandag 11 februari 2019 om 21:05
Heldere en rake woorden van Willem. Hoe gaan ze het tij keren in adam? Ik voorzie een leegloop van de zomer.
Vind ik leuk
fer65 +411
maandag 11 februari 2019 om 21:40
Het is en blijft een bevoorrecht clubje .
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 23:58
Vind Blind ook geen goeie verdediger maar wel vele malen beter dan die jan Arie vd Heijden! Hopelijk zijn we daar eindelijk van verlost, sinds die ballerina in de achterhoede staat is deze zo lek als een zeef, begrijpelijk want als er 1 niet kan verdedigen is hij t wel. En ik heb daarom ook een hekel aan hem! botteghin kon dat in t kampioensjaar nog compenseren maar daarna is het gewoon om je kapot voor te schamen!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws