Ajax-Juventus: de 'EPO-finale', twee uit twaalf en CR7's favoriete tegenstander

Ajax-Juventus: de 'EPO-finale', twee uit twaalf en CR7's favoriete tegenstander

Gepubliceerd: vrijdag 15 maart 2019 om 15:00vr 15-03-2019 om 15:00

Laatste update: vrijdag 15 maart 2019 om 15:29vr 15-03-2019 om 15:29

De UEFA heeft gesproken: Ajax zal zijn Europese avontuur vervolgen met een tweeluik tegen het roemruchte Juventus. VoetbalPrimeur bereidt je alvast voor op de Champions League-clashes in april: acht wetenswaardigheden over La Vecchia Signora!

Al 23 jaar zonder Europese hoofdprijs
Juventus is al sinds 2012 ongenaakbaar in eigen land en de achtste Serie A-titel op rij is een kwestie van tijd. De Oude Dame hunkert echter naar het Europese succes waarop het al sinds 1996 moet wachten. Nadat Vladimir Jugovic in het Stadio Olimpico de beslissende penalty tegen Ajax benutte, haalde Juventus liefst vijf keer de finale van de Champions League. Borussia Dortmund (1997), Real Madrid (1998), AC Milan (2003), FC Barcelona (2015) en nogmaals Real Madrid (2017) bleken echter allemaal te sterk.

Nieuw tijdperk in Turijn
Juventus heeft jarenlang gesteund op zijn bijzonder geroutineerde achterhoede: Gianluigi Buffon en Giorgi Chiellini speelden nog in de Serie B, na de verplichte degradatie in 2006, en bewaakten jarenlang het Turijnse fort met Andrea Barzagli en Leonardo Bonucci. Die massieve muur brokkelt echter langzaam af: Buffon is naar Paris Saint-Germain vertrokken en de 37-jarige Barzagli werkt toe naar zijn voetbalpensioen. Daniele Rugani klopt dit seizoen op de deur en Emre Can fungeert als extra middenvelder.

Nieuw tijdperk in Turijn (2)
Afgelopen zomer realiseerde Juventus de grootste stunt op de transfermarkt: niemand minder dan Cristiano Ronaldo kwam de Turijnse gelederen versterken. De oogst tot dusver? 24 treffers in 36 officiële wedstrijden. Paulo Dybala is vooralsnog het grootste slachtoffer van de komst van CR7: de Argentijnse publiekslieveling moet vooral in de Champions League vaak genoegen nemen met een reserverol. Mario Mandzukic en Federico Bernardeschi zijn vaak de frontsoldaten van Ronaldo, terwijl Miralem Pjanic en backs Joao Cancelo en Alex Sandro voor de aanvoer van achteruit zorgen.

Favoriete tegenstander van Ronaldo
De verdediging van Ajax kan zijn borst natmaken. Ronaldo maakte dinsdag tegen Atlético Madrid zijn 122ste, 123ste én 124ste Champions League-goal. De vijfvoudig Ballon d'Or-winnaar speelde in zijn Real Madrid-tijd graag tegen Ajax, blijkt uit de statistieken. Maarten Stekelenburg en Kenneth Vermeer moesten samen in totaal zeven keer vissen na een doelpoging van Ronaldo. De Portugees scoorde alleen tegen zijn huidige werkgever (tien keer) en tegen Bayern München (negen keer) vaker dan tegen Ajax.

Mogelijke schorsing voor Ronaldo
Of Ronaldo tijdens beide wedstrijden tegen Ajax mee kan spelen, is overigens nog niet honderd procent zeker. Na zijn drie treffers tegen Atlético Madrid greep hij naar zijn 'cojones', net zoals Atlético-trainer Diego Simeone dat na de heenwedstrijd in Madrid deed. De UEFA zal ongetwijfeld onderzoek doen naar het incident, maar Juventus-directeur Pavel Nedved is niet bang voor een schorsing van zijn vedette. "Zoiets gebeurt op het veld. Hij deed dat omdat hij in Madrid was beledigd door de fans van Atlético", liet de Tsjech vrijdag weten aan de pers.

Gunstige balans tegen Ajax
Juventus is niet de favoriete tegenstander van Ajax, zoveel is wel duidelijk. Beide ploegen ontmoetten elkaar voor het eerst tijdens de Europa Cup I-finale van 1973, die werd beslist door Johnny Rep. Sindsdien won Ajax slechts één van zijn elf confrontaties met de Bianconeri. De meest recente ontmoeting vond plaats tijdens het Europa League-seizoen 2009-2010. Amauri kopte Juventus naar een 1-2 zege in Amsterdam, de return eindigde in 0-0.

De 'EPO-finale' van 1996
Het treffen met Juventus zal pijnlijke herinneringen naar boven halen bij Ajax-directeuren Edwin van der Sar en Marc Overmars. De toenmalige keeper en linksbuiten behoorden tot de Ajax-selectie die in 1996 zijn tweede Champions League-finale op rij behaalde. De Amsterdammers hielden Juventus, zonder de geblesseerde Overmars, op een 1-1 gelijkspel, maar moesten het hoofd huigen na de noodzakelijke penaltyserie. De spelers van Juventus werden later beschuldigd van dopinggebruik: met name de 'wielerdrug' EPO zou rond zijn gegaan in de kleedkamer.

Onneembare vesting
Dat Juventus in eigen huis lastig te kloppen is, mag een understatement genoemd worden. In tien jaar tijd verloor Juventus welgeteld vier Europese wedstrijden in Turijn. Louis van Gaal en Bayern München wonnen in 2009 met 1-4; vier jaar later nam datzelfde Bayern een 0-2 overwinning mee op weg naar de eindzege. Vorig seizoen klapten de Italiaanse fans hun handen blauw voor de waanzinnige omhaal van Cristiano Ronaldo, toen nog in dienst van Real Madrid, en in november liet men zich thuis verrassen door Manchester United.

(Hein Nooijens/VoetbalPrimeur)

Poll

Wie gaat dit tweeluik winnen?

(5771 stemmen)

Plaats een reactie

Niels92 +36604
vrijdag 15 maart 2019 om 15:04
Ronaldo is nu al bang voor Ajax :)
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:07
Het blijft natuurlijk een geweldige speler dat beest! Maar moet gewoon koest blijven deze keer;-)
Vind ik leuk
Niels92 +36604
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Vertrouwen houden :)
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:15
Vertrouwen houd ik vast;-)
Vind ik leuk
Holadiejee +2624
vrijdag 15 maart 2019 om 15:36
Edit VP: Reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 15:49]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:40
Een Ajax topic en natuurlijk: de dorpsgek moet natuurlijk weer even commenten. Ik heb ook gewoon medelijden met je, want jouw bestaan is natuurlijk vrij nutteloos. Doe je ook nog wat anders, naast het commenten op Ajax topics?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:45
Wees eens gewoon kritisch of positief voetbal inhoudelijk! Wat je nu hele tijd gewoon doet is tegen één club aan trappen.
Vind ik leuk
Lebowski +489
vrijdag 15 maart 2019 om 15:50
Jij bent er tenminste bij als Ajax wint! Ben je nog steeds zo verliefd op Frenkie 😍
Vind ik leuk
TottenhamHOT +10437
vrijdag 15 maart 2019 om 15:08
Denk (voorgevoel) dat hij sowieao beide wedstrijden niet zal spelen en tot nu toe heeft mijn gevoel me nog niet in de ateek gelaten! Zonder ronaldo is Juve 50% minder!
Vind ik leuk
Nvd88 +6901
vrijdag 15 maart 2019 om 15:16
Laten we maar even bidden aan de voetbalgoden dat hij een flinke schorsing krijgt, vind het een geweldige speler. Heb hem alleen al iets te vaak tegen ons zien scoren. Zonder Ronaldo maak je een kans tegen Juve, anders zullen we ( Denk ik ) helaas weer moeten genieten van hoe weergaloos die gozer is. Het is hoe dan ook nu al een mooi seizoen gebleken, nu hopen op een mooie prijs aan het einde van de rit !
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:34
Denk dat hij gewoon speelt. Want de FIFA ziet natuur liever Juventus doorgaan. En zonder Ronaldo ( topspeler en trainingsbeest) is Juventus ( ook Real) echt minder. Maar we gaan het meemaken. Als we ten onder gaan is het strijdend.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:41
Het is toch ook compleet idioot als hij daarvoor geschorst zou worden?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 17:08
Natuurlijk zou dat idioot zijn. En laat hem er maar bij zijn. Mochten we toevallig winnen ( kleine kans ) en hij is er niet bij dan heeft iedereen weer wat te zeuren. Al is het met of zonder Ronaldo wel ff iets anders.
Vind ik leuk
Vamos7 +10958
vrijdag 15 maart 2019 om 15:10
Zo bang dat Ajax zijn favoriete tegenstander is...
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 15:11
Na Bayern en Juve, prima rijtje om in te staan.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:14
Geeft maar aan dat hij aardig op schot is tegen topteams.
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 15:15
Zeker, maar ook dat hij deze teams gewoon vaak is tegengekomen.
Vind ik leuk
Niels92 +36604
vrijdag 15 maart 2019 om 15:14
Ik twijfel bien of ik een kaartje voor jou moet regelen ( cadeau geven ) aangezien jij groot fan bent van Ronaldo en al eens aangaf wedstrijd kaartjes duur vind, denk ik misschien moet ik Bien een kaartje schenken? Twee vliegen in een klap, jìj kan dan Ronaldo live zien spelen en ik help iemand die minder bedeeld is dan menig ander :)
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
vrijdag 15 maart 2019 om 15:20
Zonde van een kaartje, beter neem je mij mee! Een je helpt me enorm en ik ben gezelliger
Vind ik leuk
Niels92 +36604
vrijdag 15 maart 2019 om 15:22
:)
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:28
Dat zou mooi zíjn! Zeg dan ff welk vak en stoelnummer! Ik weet wel een paar jongens die heel graag een keer bien willen ontmoeten 😂😂
Vind ik leuk
HupHolland +3850
vrijdag 15 maart 2019 om 15:23
Wie zegt dat?
Vind ik leuk
Garrie +3811
vrijdag 15 maart 2019 om 15:31
het staat in de sterren geschreven, Ajax wint de cl! Juventus slechts een obstakeltje, Porto in de finale wordt wel lastig..
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:07
Edit VP: Reactie verwijderd.

Een speler doormidden willen trappen is niet inhoudelijk en hoort niet op deze topic thuis.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:27]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:10
Misschien niet eens nodig! Maar zorgen zijn 'cojones' er voor dat ie niet mag meespelen tegen Ajax. Zou ik niet heel erg vinden
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:15
Als je echt zo liefhebber van voetbal bent als je in je naam beweert , dan zou je hopen dat Ronaldo er wel bij was.
Vind ik leuk
Dommetje +3311
vrijdag 15 maart 2019 om 15:25
Schande wat hij zegt niets meer met voetbal te maken .
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:37
Als voetballiefhebber wel, als Ajacied minder. Als hij er niet bij is scheelt het geen slok op een borrel maar gewoon de borrel zélf. Komt wat irritant( doet echt alles voor de winst ) over maar is een fantastische voetballer met een arbeidsethos waar menig voetballer een voorbeeld aan kan nemen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:28]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:08
Klopt ik ben liefhebber van voetbal en ik heb met het gedrag van Ronaldo helemaal niks. Een doodschop hoort ook bij voetbal het mag misschien niet en je krijgt er een straf voor in de vorm van een gele of rode kaart maar stiekem hoop ik wel dat Ronaldo hem krijgt. Dan zie ik de kansen van ajax van 30% naar 60% stijgen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:24
Je moet toch gewoon willen winnen met Ronaldo erbij?

Anders plaats je even een bom onder de spelersbus, zie je meteen je kansen stijgen tot 100%.

Je kan beter je naam even veranderen in Liefhebbervanajax.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:40
Het liefst win je met ronaldo erbij ja. Maar omdat het zo'n galbak is en ook wel een goeie voetballer natuurlijk moet je hem uitschakelen nou zou het mooi zijn als ac milan dat voor ajax doet dan loop je zelf niet tegen kaarten aan. Henkie ik ben geen ajax supporter maar supporter van het nederlands voetbal. Ronaldo is geen nederlander natuurlijk.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:58
Nou, het Nederlands voetbal heeft er, misschien op PSV na, totaal geen baat bij dat Ajax door gaat in de CL.
Sterker nog, die worden alleen maar rijker met als gevolg dat je de wedstrijd tegen Ajax voortaan wel schriftelijk af kunt doen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 17:16
Onzin natuurlijk als een psv dit jaar kampioen wordt wat vrij realistisch is mogen ze straks voorrondes gaan spelen. Ook gaat het niveau vd eredivisie er dan op achteruit alles en iedereen wil weg als ze zeker weten dat ze geen cl gaan spelen.
Vind ik leuk
Dommetje +3311
vrijdag 15 maart 2019 om 15:24
Als je zo denkt moet jij je eigen echt schamen .
Om te hopen dat zo,n geweldige speler als CR7 het ziekenhuis ingetrapt word .
Wat voor loser ben je dan .
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:05
Ja misschien een beetje ongepast. Maar het zou voor het Nederlandse voetbal gewoon super zijn als Ajax de volgende ronde weet te bereiken. En ja ik vind Ronaldo ook een misselijk mannetje en Romagnoli lijkt me wel een goede slager.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:08
De weg naar Madrid:
Bayern
Benfica
AEK
Real Madrid
Juventus,
Tottenham Hotspur
Barcelona
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:15
Dan heb je wel een vreemde route en ben je een mooie poos onderweg.
Vind ik leuk
isnake +2756
vrijdag 15 maart 2019 om 15:16
En dan directe plaatsing voor komend seizoen...
Vind ik leuk
MOKUM*** +2124
vrijdag 15 maart 2019 om 15:44
je vergeet er nog een paar. De voorrondes
Vind ik leuk
AllAdIn +24847
vrijdag 15 maart 2019 om 15:08
Drie woorden; kom maar op!
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Lastig hoor..pfff...maar in ieder geval wens ik Ajax alle succes toe.hoop op Nederlands succes.zeker 1 keer gelijk spelen voor het Europese ticket.helaas zakte we gister weer😭
Vind ik leuk
Dub_Rtd +5421
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Zet die finale van 73 er dan ook even bij toen ze bij Ajax stijf onder de dope stonden.
Wel zo eerlijk
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 15:13
Zeker, maar dat kan je afstrepen tegen het dopinggebruik van de tegenstander.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:39
Wij in Amsterdam gebruiken altijd 😉
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Mooi affiche, ik zit voor de buis gekluisterd! Benieuwd of Valentijn weer zo lomp is om thuis te blijven xD
Vind ik leuk
Bontscoach +467
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Geen topclub meer dat Juve, maar wel een gevaarlijke outsider.
Vind ik leuk
Vrolijkje +2077
vrijdag 15 maart 2019 om 15:09
Loodzware loting.denk wel mooi voor de spelers.
Maar als je juve afgelopen week zag ..indrukwekkend.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:18
Atletico was niet in vorm... .. .
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:10
Wel grappig dat vp de finale van 96 de epo finale noemt, maar de wedstrijden in de jaren '70 niet meld.
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 15:14
Maar was het in de jaren ‘70 een voordeel tov de concurrentie, of was het de standaard?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:25
Geen idee.....
Vind ik leuk
Linke loe +767
vrijdag 15 maart 2019 om 15:20
Omdat iedereen het toen deed denk ik zo..dus wat is dan het voordeel ervan he
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:26
Daar gaat het toch niet om? Vp laat hier wederom zien dat ze een voorkeur hebben.

Als iedereen zijn kinderen klappen verkoopt, ga jij dat dan ook doen?
Vind ik leuk
Linke loe +767
vrijdag 15 maart 2019 om 15:32
Nou ik zie het niet zoals jij het ziet..met die voorkeur tja vind dat echt een beetje kinderachtig allemaal
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:53
Dat je mijn opmerking over voorkeur kinderachtig vind is jouw goed recht.

Het is jammer dat ik gisteren geen screenshot heb gemaakt waarmee ik duidelijk kon aantonen waar de voorkeur van vp ligt. Let maar eens goed op het selectief verwijderen van reactie's.
Vind ik leuk
Linke loe +767
vrijdag 15 maart 2019 om 15:55
Nou mischien heb je wel gelijk hoor dat weet ik eerlijk gezegd echt niet..maar ik snap niet zo goed wat het je boeit laat ik het dan zo zeggen..mijn boeit het nou echt helema al geen zak..bedoel er verder niks mee hoor
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:00
Het boeit me in het feit dat er selectief verwijderingsbeleid word gevoerd.

Of ze laten alles staan of ze tieven alle trollen ervan af.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:00]
Vind ik leuk
Linke loe +767
vrijdag 15 maart 2019 om 16:02
Nou denk niet dat ze alle trollen eraf krijgen ..maar dat zou zeker mooi zijn idd
Vind ik leuk
3Bier +14300
vrijdag 15 maart 2019 om 15:35
In de jaren 70 gebruikte iedereen (niemand had hier dus voordeel uit)
In de jaren 90 voornamelijk de Italianen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:36
Oh.....zo praten jullie alles wat krom is recht???
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:37
ik noem 3 Italiaanse namen: F. de Boer, J Stam E Davids???? klinken die je bekend?? Iets van rond de jaarwisseling??
Vind ik leuk
3Bier +14300
vrijdag 15 maart 2019 om 15:49
Ja dat weet ik nog. 2 van hen speelden toendertijd in Italie. Net als Guardiola, ook spelend in Italie.

Maar dat zijn individuen. Dat is wat anders dan een hele ploeg, en dat voor meerdere jaren achter elkaar.

Ajax mag geen zuiver imago hebben op het gebied van dopinggebruik, maar de Amsterdammers kennen ook de keerzijde van de medaille. In 1996 verloor Ajax de Champions League-finale tegen Juventus na strafschoppen. Het NOS-programma Andere Tijden Sport liet de bloedwaarden van de Italiaanse voetballers in 2013 opnieuw onderzoeken en daarbij kwam het gebruik aan de orde. Dat is overigens geen toeval, want een rechter in Turijn kwam op basis van de periode 1994-1998 al tot een soortgelijke conclusie.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:55
Leuk om eenzijdige bronnen te vermelden. Er zijn ook genoeg (niet Nederlandse) bronnen die het tegenspreken.

incidentele spelers??

Doping was schering en inslag in het Nederlandse voetbal, concludeert schrijver Guido Derksen in zijn boek 'Voetbalmysteries. Opgelost', dat vanaf deze week in de winkel ligt. Geruchten over dopinggebruik deden al jarenlang de ronde.

De 43-jarige Derksen inventariseerde de geruchten en deed navraag bij voetballers, artsen en begeleiders. Met name spelers van Ajax, Feyenoord en FC Twente kregen regelmatig doping toegediend. Ook andere Nederlandse topsporters werden door voetbaldokters van stimulantia voorzien.

Was doping systematisch in het Nederlandse voetbal?

"De spelers werden niet verplicht, maar de praktijk was dat veel Nederlandse voetballers bijna wekelijks doping gebruikten. In de jaren '50 werden bij DOS al pilletjes uitgedeeld. Bij Ajax, Feyenoord en FC Twente werd in de jaren '70 volop gesnoept uit de amfetaminepot. In de jaren '80 vielen meerdere Feyenoordspelers zonder aanwijsbare oorzaak flauw na een belangrijke wedstrijd tegen AZ."

Doping heeft toch geen zin bij voetballers?

"Dat wordt geroepen, inderdaad. Frits Kessel bijvoorbeeld, van 1968 tot 1999 bondsarts van de KNVB, ontkende in een interview met de Volkskrant in 2001 dat doping in het Nederlandse voetbal werd gebruikt. 'Voetbal en doping gaan niet door één deur', zei de voormalig bondsarts, 'het is contraproductief'. In dit boek erkent Kessel voor het eerst dat hij van dopinggebruik wist, ook bij de WK eindronden van 1974 en 1978. Al ontkent hij zelf doping verstrekt te hebben."

De spelers zorgden zelf voor hun doping?

"Spelers waren zich vaak niet eens bewust van het feit dat ze doping namen. Soms zat het in de thee of in de soep. Hans Kraay senior kreeg namens DOS al in het seizoen 1957/58 pillen om zijn opponent Rinus Michels uit te schakelen. In de beroemde Europacupwedstrijd van Feyenoord tegen Real Madrid in 1965 maakte Kraay vlak voor tijd de winnende treffer. Met een tulband om een gapende wond in zijn voorhoofd te verbinden. Van dokter Max Abarbanel kreeg hij ook een pilletje bij de thee. 'Dat was dus amfetamine', aldus Kraay.

"In die wedstrijd waren de gemoederen buitengewoon verhit, aan beide kanten. De kloppartij die ontstond nadat Coen Moulijn onderuit geschopt werd, ontlokte een klassieke uitspraak aan de onthutste commentator Bob Spaak: 'Coen, beheers je! Alsjeblieft!' Bij internationale wedstrijden werd zelden of nooit op doping gecontroleerd."

Zoals?

"Waarschijnlijk speelden Feyenoord en Ajax hun wedstrijden om de wereldbeker tegen het Argentijnse Estudiantes (1970) en Independiente (1972) gedrogeerd."

De auteur sprak uitgebreid met Salo Muller, van 1960 tot 1972 masseur bij Ajax. Dokter John Rolink schreef in die tijd amfetamine voor alsof het vitaminepilletjes waren. Onder meer John Rep, Arie Haan en Piet Schrijvers bevestigden amfetamine-gebruik. Rolink beperkte zich niet tot Ajax. Sterker, volgens Muller kregen internationals regelmatig medicamenten mee. Ook zou Rolink absolute Nederlandse toppers in andere sporten hebben voorzien.

Johnny Rep was bij Ajax gewend aan de preparaten van Rolink. Toch verbaasde ook hij zich over de dopingpraktijk die hij tegenkwam bij Bastia en Saint-Etienne. Voor de UEFA Cup-wedstrijd tegen PSV lagen spelers een dag voor de wedstrijd aan het infuus, aldus Rep. Binnen vijf minuten stonden de Fransen met 3-0 voor. Rep doet er niet moeilijk over in het boek: 'Voetbal en doping? Dat is helemaal geen mysterie man. Iedereen liep te slikken in die tijd.'

Ging dat altijd goed?

Op veertigjarige leeftijd zakte Rep in elkaar tijdens een erewedstrijd voor Eusebio in Lissabon: een hartinfarct. "Een direct verband tussen hartproblemen en amfetamine-gebruik is natuurlijk niet te leggen. Daarvoor zijn te veel factoren in het spel. Maar het is wel opvallend hoe veel erkende gebruikers op vroege leeftijd hartproblemen hebben gekregen. Nico Rijnders, Jan Jeuring, Dick van Dijk, Johan Neeskens. Ook FC Twente-icoon Epi Drost kreeg voor iedere wedstrijd een pilletje. Tegen de zenuwen. Overigens kregen de spelers van FC Twente de doping altijd buiten het zicht van trainer Kees Rijvers. Die moest er niets van hebben. Al heeft hij het wel geweten, dat kan niet anders."

Is het voetbal nu schoner?

Rond de jaren '90 werd amfetamine minder populair. In 1994 kondigde de KNVB strenge dopingcontroles aan. Is het voetbal nu schoner dan vroeger? Derksen: "De NOS zond deze zomer nog een documentaire uit over de gedrogeerde spelers van Juventus. We hebben de nandrolon-affaire gehad, waarbij onder meer Frank de Boer, Edgar Davids, Jaap Stam en Josep Guardiola betrokken waren. En uit het strafdossier van dopingarts Fuentes viel opeens een systematisch dopingprogramma bij Real Sociedad. Dat lijkt me duidelijk genoeg."
Vind ik leuk
3Bier +14300
vrijdag 15 maart 2019 om 16:03
Dat spreek ik toch ook niet tegen? Het is alleen dat in die tijd iedereen gebruikte. Dat is natuurlijk niet oke maar het voordeel valt weg omdat de tegenstander ook gebruikt.

Jij doet net alsof Juve midden jaren 90 niet aan de dope zat, terwijl dit bewezen is.
Schandalig dat ze die CL titel mochten behouden.
En het jaar daarna de halve finale ook Ajax uitgeschakeld met die renpaarden Di Livio, Conte, Torricelli etc. Niet te houden waren die gasten.

Zoals ik al zei, Ajax is niet zuiver maar Juve is toch wel de grootste schandaalclub van Europa.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:16
Zo ver ik weet is er juist niks bewezen en is Juve vrijgesproken. Dat jij toevallig met een journalistje aankomt proppen en dit als de waarheid verkondigt moet jij weten. Dat van de jaren 70 is wel bewezen en toegegeven door meerdere spelers van Ajax. En als jij bewijs hebt laat het me zien en kom svp niet aan met die Nldse docu andere tijden maar met een vonnis van de rechtbank. Het enige vonnis dat je zult vinden is vrijspraak!!
Vind ik leuk
3Bier +14300
vrijdag 15 maart 2019 om 16:51
Jij komt zelf met een verhaal van een journalist aanzetten. Dit terwijl dope gebruik door juve is bewezen. Dat ze hier niet voor zijn gestraft is een ander ding. Dat had te maken met verjaring.

Omkoping heeft zeker ook nooit plaatsgevonden?
Haal je kop eens uit het zand. Prima dat je fan bent, maar dat cluppie van je is niet helemaal zuiver. Capiche?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:52]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:55
Je typt het zelf al; Ajax mag geen zuiver imago hebben op het gebied van dopinggebruik.

Je bent één van de weinige hier die ajax ook betrekt in doping, de meeste hebben een gignatisch bord voor hun kop en lullen alleen maar over Juventus.
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 15:55
Ook is het nooit bewezen dat de Nederlandse nandrolon-boys dat spul bewust hebben ingenomen, hoewel dat natuurlijk wel waarschijnlijk is.
Vind ik leuk
Mallerd +1847
vrijdag 15 maart 2019 om 15:11
Achjoh die statistieken heb je helemaal niks aan. Ajax gaat dit thuis al beslissen, de uitwedstrijd is dan om het die cokesnuiverds nog even lekker in te wrijven.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:57
Doping was schering en inslag in het Nederlandse voetbal, concludeert schrijver Guido Derksen in zijn boek 'Voetbalmysteries. Opgelost', dat vanaf deze week in de winkel ligt. Geruchten over dopinggebruik deden al jarenlang de ronde.

De 43-jarige Derksen inventariseerde de geruchten en deed navraag bij voetballers, artsen en begeleiders. Met name spelers van Ajax, Feyenoord en FC Twente kregen regelmatig doping toegediend. Ook andere Nederlandse topsporters werden door voetbaldokters van stimulantia voorzien.

Was doping systematisch in het Nederlandse voetbal?

"De spelers werden niet verplicht, maar de praktijk was dat veel Nederlandse voetballers bijna wekelijks doping gebruikten. In de jaren '50 werden bij DOS al pilletjes uitgedeeld. Bij Ajax, Feyenoord en FC Twente werd in de jaren '70 volop gesnoept uit de amfetaminepot. In de jaren '80 vielen meerdere Feyenoordspelers zonder aanwijsbare oorzaak flauw na een belangrijke wedstrijd tegen AZ."

Doping heeft toch geen zin bij voetballers?

"Dat wordt geroepen, inderdaad. Frits Kessel bijvoorbeeld, van 1968 tot 1999 bondsarts van de KNVB, ontkende in een interview met de Volkskrant in 2001 dat doping in het Nederlandse voetbal werd gebruikt. 'Voetbal en doping gaan niet door één deur', zei de voormalig bondsarts, 'het is contraproductief'. In dit boek erkent Kessel voor het eerst dat hij van dopinggebruik wist, ook bij de WK eindronden van 1974 en 1978. Al ontkent hij zelf doping verstrekt te hebben."

De spelers zorgden zelf voor hun doping?

"Spelers waren zich vaak niet eens bewust van het feit dat ze doping namen. Soms zat het in de thee of in de soep. Hans Kraay senior kreeg namens DOS al in het seizoen 1957/58 pillen om zijn opponent Rinus Michels uit te schakelen. In de beroemde Europacupwedstrijd van Feyenoord tegen Real Madrid in 1965 maakte Kraay vlak voor tijd de winnende treffer. Met een tulband om een gapende wond in zijn voorhoofd te verbinden. Van dokter Max Abarbanel kreeg hij ook een pilletje bij de thee. 'Dat was dus amfetamine', aldus Kraay.

"In die wedstrijd waren de gemoederen buitengewoon verhit, aan beide kanten. De kloppartij die ontstond nadat Coen Moulijn onderuit geschopt werd, ontlokte een klassieke uitspraak aan de onthutste commentator Bob Spaak: 'Coen, beheers je! Alsjeblieft!' Bij internationale wedstrijden werd zelden of nooit op doping gecontroleerd."

Zoals?

"Waarschijnlijk speelden Feyenoord en Ajax hun wedstrijden om de wereldbeker tegen het Argentijnse Estudiantes (1970) en Independiente (1972) gedrogeerd."

De auteur sprak uitgebreid met Salo Muller, van 1960 tot 1972 masseur bij Ajax. Dokter John Rolink schreef in die tijd amfetamine voor alsof het vitaminepilletjes waren. Onder meer John Rep, Arie Haan en Piet Schrijvers bevestigden amfetamine-gebruik. Rolink beperkte zich niet tot Ajax. Sterker, volgens Muller kregen internationals regelmatig medicamenten mee. Ook zou Rolink absolute Nederlandse toppers in andere sporten hebben voorzien.

Johnny Rep was bij Ajax gewend aan de preparaten van Rolink. Toch verbaasde ook hij zich over de dopingpraktijk die hij tegenkwam bij Bastia en Saint-Etienne. Voor de UEFA Cup-wedstrijd tegen PSV lagen spelers een dag voor de wedstrijd aan het infuus, aldus Rep. Binnen vijf minuten stonden de Fransen met 3-0 voor. Rep doet er niet moeilijk over in het boek: 'Voetbal en doping? Dat is helemaal geen mysterie man. Iedereen liep te slikken in die tijd.'

Ging dat altijd goed?

Op veertigjarige leeftijd zakte Rep in elkaar tijdens een erewedstrijd voor Eusebio in Lissabon: een hartinfarct. "Een direct verband tussen hartproblemen en amfetamine-gebruik is natuurlijk niet te leggen. Daarvoor zijn te veel factoren in het spel. Maar het is wel opvallend hoe veel erkende gebruikers op vroege leeftijd hartproblemen hebben gekregen. Nico Rijnders, Jan Jeuring, Dick van Dijk, Johan Neeskens. Ook FC Twente-icoon Epi Drost kreeg voor iedere wedstrijd een pilletje. Tegen de zenuwen. Overigens kregen de spelers van FC Twente de doping altijd buiten het zicht van trainer Kees Rijvers. Die moest er niets van hebben. Al heeft hij het wel geweten, dat kan niet anders."

Is het voetbal nu schoner?

Rond de jaren '90 werd amfetamine minder populair. In 1994 kondigde de KNVB strenge dopingcontroles aan. Is het voetbal nu schoner dan vroeger? Derksen: We hebben de nandrolon-affaire gehad, waarbij onder meer Frank de Boer, Edgar Davids, Jaap Stam en Josep Guardiola betrokken waren. En uit het strafdossier van dopingarts Fuentes viel opeens een systematisch dopingprogramma bij Real Sociedad. Dat lijkt me duidelijk genoeg."
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 16:06
Wel heel veel hearsay. Niemand is roomser dan de paus, maar zo overtuigend als het bewijs bij Juve in 96 is het niet als het gaat om systematisch gebruik. En de jaren ‘50 en ‘60 is een beetje raar om aan te halen, want toen waren de meeste middelen die gebruikt werden nog niet eens illegaal.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:18
lieg niet, er is geen bewijs en de rechter heeft juve vrijgesproken. Als er bewijs was had Ajax wel een zaak aangespannen. Dat jij de mening van een nederlandse journalist als de waarheid ziet moet jij weten.....er zijn ook mensen die beweren dat de aarde plat is....
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 16:23
Jij bent degene die net een stukje van een Nederlandse journalist 1-op-1 overneemt simpele. En lieg niet zoveel: in 2004 heeft de rechter het bewezen verklaard dat Juve tussen 1994 en 1998 doping heeft gebruikt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:24]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:32
Niet waar, in hoger beroep is Juve en de dokter vrijgesproken. Je liegt. En ik citeer geen journalist....ik citeer meerdere Ajax spelers die het zelf toegeven. Leuk he feiten verdraaien?
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 16:43
Je weet best dat het hoger beroep vervolgens bij de Hoge Raad is vernietigd, maar de zaak zelf was verjaard. Lieg gewoon niet zo en wees geen blinde fanboy.

En nogmaals: er wordt bijzonder veel ingevuld door die journalist wiens stukje je nu al 2x post.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:44]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:49
Feit is dat Juve is vrijgesproken....lever mij bewijs dat het anders is. En ken je Johny Rep en Piet Schrijvers? DIe hebben het toegegeven
Vind ik leuk
The Iceman +16274
vrijdag 15 maart 2019 om 16:51
Vrijgesproken bij een hoger beroep dat in cassatie vernietigd is. Wat snap je daar niet aan? En heb ik ergens gezegd dat Nederlandse voetballers nooit doping hebben gebruikt? Neem zelf ook eens verantwoordelijkheid voor de mindere kanten van je club.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 16:54]
Vind ik leuk
Pelemaradona +1039
vrijdag 15 maart 2019 om 15:14
Klote Juve!
Vind ik leuk
AllAdIn +24847
vrijdag 15 maart 2019 om 15:17
Klote Ronaldo, zonder hem is Juve beduidend minder..
Vind ik leuk
Pelemaradona +1039
vrijdag 15 maart 2019 om 15:38
Dacht het niet,Weet jij ook✌️
Vind ik leuk
3Bier +14300
vrijdag 15 maart 2019 om 15:38
Inderdaad
Vind ik leuk
Wazedde? +131
vrijdag 15 maart 2019 om 15:17
Jammer dat Juventus geloot is.
Hoop zelf op een finale Juventus-Liverpool. Dan is het balen dat Ajax tegen een club moet die ik hoop in de finale te zien.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:17
Niet helemaal duidelijk. Mag sergio ramos nu meedoen tegen juventus? 😏
Vind ik leuk
PickNikker +366
vrijdag 15 maart 2019 om 15:26
Ronaldogod vaagt Ajax weg!
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:42
Dat hoop je ?
Vind ik leuk
PickNikker +366
vrijdag 15 maart 2019 om 15:48
Nee, daar ben ik van overtuigd.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:55
Het kwam op mij wat negatief over, vandaar. Maar ben met je eens dat met Ronaldo elk team 33% beter is.
Vind ik leuk
PickNikker +366
vrijdag 15 maart 2019 om 15:57
Real mist gewoon 40-50 goals, en Ronaldo is vaak beslissend op de momenten dat het er op aankomt.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:00
Zeker. Je kan hem beter mee dan tegen hebben. Juventus was samen met Barça en City mijn minst favoriete tegenstander. Al zitten er in de kwartfinales geen zwakke broeders had ik b.v liever een Tottenham geloot.
Vind ik leuk
Jordaan +1007
vrijdag 15 maart 2019 om 15:27
De twee oude Europese concurrenten de twee giganten in de geschiedenis! Veel geschiedenis ook met elkaar.

Geweldig! Altijd als ik de CL hymne hoorde, ook al speelde Ajax niet mee, altijd kwamen en komen er dan Ajax herinneringen. Opgegroeid met Ajax die ook successen haalde in Europa en bij de top hoorde! Elke keer die CL hymne bij die speciale top avonden. Voor mij is de CL hymne ook een Ajax lied, vanwege de herinneringen! Dadelijk weer die CL hymne met AJAX vs JUVENTUS! Kippenvel!

Ajax Amsterdam! We hebben een mooie geschiedenis maar ook een verleden van nare gebeurtenissen sportief jaren bestuurlijke onrust geleid door pasanten een Cruijff die voor ons streed met de revolutie, maar naast dat belangrijker die bij blijven op menselijk vlak, met o.a De Wit, Nouri en het overlijden van Cruijff en tal van gebeurtenissen die bij blijven, we hebben een mooie geschiedenis maar ook een verleden dat ons met beide benen op de grond houd, ook als we vol enthousiasme een overwinning vieren, we hebben een verleden die ons als club sterker maakt, die ons Ajacieden bind,en onze overwinning gevierd word voor iedereen die Ajax een warm hart toedraagt. Een overwinning voor het verleden wat ons met beide voeten op de grond houd, en extra waardeert als er succes is, een overwinning met de herinnering naar onze geschiedenis dat waar ons enthousiaste gedrag vandaag komt, een overwinning in het heden waar we nieuwe herinneringen maken, op naar de toekomst!

Het Ajax gevoel, voor mij het Ajax gevoel!
Vind ik leuk
fr1963 +4365
vrijdag 15 maart 2019 om 15:37
Nu in het Nederlands....
Ik denk dat je wil zeggen dat je blij bent om voor ajax te zijn, zoiets?
Vind ik leuk
Jordaan +1007
vrijdag 15 maart 2019 om 15:40
Alleen maar Nederlandse woorden, en vat het op hoe jij het wilt opvatten, ik voel een beetje een pessimistische ondertoon😉 is verder oké! alleen ik heb daar verder niet zoveel mee🤷‍♂️
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 15:43]
Vind ik leuk
fr1963 +4365
vrijdag 15 maart 2019 om 15:47
Gooit het eruit knul....
Maar wees lyrisch met beide voetjes op de grond...dan val je straks na Ronaldo, Willem II en PSV niet zo hard 😁
Vind ik leuk
Jordaan +1007
vrijdag 15 maart 2019 om 15:53
Knul nog wel, ja dan voel je je echt aangesproken maar was gewoon een normale reactie op een apart bericht van jou, volwassen opmerking hoor. Elkaar hier knul lopen noemen terwijl je diegene niet kent, ook weer zoiets beetje schoolplein niveau.
En degene die iemand knul noemt die gedraagd zich alles behalve dan volwassen, ook weer zo krom

Volgens mij ben jij al iets te vaak gevallen qua teleurstellingen, want ik zie jou op m'n voetbalbericht op die van Juventino81 zo zwaarmoedig pessimistisch reageren, spat niet echt voetbal plezier bij jou af. Dus als we het over vallen hebben, denk niet dat jij goed met teleurstellingen bent omgegaan en voel je irritatie als je andere enthousiast ziet schrijven over hun club.

Het is wat zeg......
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 15:56]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:34
Rectificatie: de EPO finale was in '73. Johny Rep heeft het zelf toegegeven net als vele anderen
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:43
Vermoeiend. Ga je me nou vertellen dat 96 geen epo finale was. Leuke troll weer.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:03
Ik zeg enkel dat het hypocriet is om over doping te beginnen als bijna al je europese successen met doping zijn behaald. Op de een of andere manier zijn het altijd ajax supporters die over doping beginnen terwijl ze zelf een van de grootgebruikers waren van verschillende soorten dope
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:44
Ook in 73
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 15:56]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:35
Ajax heeft vandaag Juventus geloot in de kwartfinale van de Champions League. Ajax is de grote onbekende van de twee, dus hier is alles wat we weten over de club uit Amsterdam.
Je zou het haast niet zeggen, maar Ajax is een club met een rijke historie. Vanaf zijn oprichting in 1900 tot nu won de club maar liefst vier keer de Europa Cup 1. Een hele prestatie voor een club uit de nietige Nederlandse Eredivisie. De laatste keer dat Ajax in de finale stond op het hoogste Europese podium was in 1996 tegen, ja echt waar, Juventus! Het jaar daarvoor wist Ajax zelfs verrassend de Champions League te winnen onder trainer Louis van Gaal, een voormalig gymleraar.
Waarom we na 1996 weinig meer van de club gehoord hebben is niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk is Ajax na het Bosman-arrest de aansluiting verloren met clubs die het grote geld lieten wapperen. Enkele kleine succesjes uitgezonderd, hebben we ze niet meer gezien op het grote toneel. Zo wist de club in 2017 opeens de finale van de Europa League te bereiken. Als ze successen hebben, dan doen ze dat vaak aan de hand van jonge talentvolle voetballers uit de eigen jeugd. Misschien zegt de naam Wesley Sneijder jullie nog wel iets. Die kwam bijvoorbeeld uit de jeugd van Ajax. Hij is wel net gescheiden van zijn vrouw Yolanthe, een nationale beroemdheid, maar dat is internationaal allemaal niet zo bekend.

Fans van de club hebben het vaak over de grote voetballers van weleer. Spelers die luisteren naar namen als Johan Cruijff, Marco van Basten en Dennis Bergkamp. De sterren van nu zijn jongens als Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en de Servische aanvaller Dusan Tadic, die afgelopen zomer overkwam van Southampton, een club uit de Engelse Premier League.
De Amsterdammers, vaak de godenzonen genoemd, spelen hun thuiswedstrijden in de Johan Cruijff ArenA, vernoemd naar een oud-speler van de club. De trainer van Ajax heet Erik ten Hag. Hij trainde hiervoor enkele kleinere clubs als FC Utrecht en Go Ahead Eagles, maar was ook assistent van de grote Pep Guardiola bij FC Bayern. Hij lijkt dus wel degelijk wat in zijn mars te hebben.
Juventus zal bedacht moeten zijn op de snelle Hakim Ziyech, hij heeft een krachtige versnelling en een goed schot. Ook zijn de spelhervattingen gevaarlijk. Daarbij springt één speler in het oog: Lasse Schöne, een 32-jarige Deen met een venijnige trap. Zijn vrije trappen gaan vaak op doel.
Op de momenten dat Ajax pressie zet, kan het erg gevaarlijk worden. Daar zal Juventus onderuit moeten proberen te voetballen. Als het dat voor elkaar krijgt, dan zal het vermoedelijk een eenvoudige overwinning worden voor Ronaldo en consorten.
Vind ik leuk
fr1963 +4365
vrijdag 15 maart 2019 om 15:38
Verkeerde website.....
Jij moet naar Wikipediajax
Vind ik leuk
Jordaan +1007
vrijdag 15 maart 2019 om 15:47
Hier uiten mensen zich over voetbal hoe ze dat zelf willen, hun gevoel in een verhaal van stukjes geschiedenis tot overige voetbal gesprekken. Ik zie jou daar steeds wars op reageren, maar dit is een voetbalsite en geen verkeerde site om voor voetballiefhebbers zich te uiten over voetbal hoe zij dat willen! Daar hoeven die voetballiefhebbers geen waardeoordeel voor terug te krijgen, of een pessimistische reactie. Je kan ook gewoon doorscrollen. Beter al deze voetbal berichten dan het getroll wat we ook hier vaak zien.
Vind ik leuk
Jordaan +1007
vrijdag 15 maart 2019 om 15:59
Mooi stukje Juventino81!
Meer van deze inhoud is alleen maar goed voor deze site!
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 15:40
Over doping gesproken, volgens mij is er geen enkele voetbalclub ter wereld waarvan er meer spelers zijn veroordeeld voor doping gebruik dan Ajax.....maar ik bemoei niet
Vind ik leuk
FRChamp +1039
vrijdag 15 maart 2019 om 15:56
‘T wordt een prachtige pot. Maar Juve gaat winnen.
Vind ik leuk
renemar +797
vrijdag 15 maart 2019 om 16:03
Zwaarst mogelijke loting. We hebben nog een appeltje te schillen met Juve. Wordt heel moeilijk. Maar, wie weet?
Vind ik leuk
Pelemaradona +1039
vrijdag 15 maart 2019 om 16:38
Overmars is aan het bellen met Gudde...
Vind ik leuk
De Haan +587
vrijdag 15 maart 2019 om 16:40
Nog een appeltje te schillen met hem. En juve ook . Worden 2 harde wedstrijden denk ik
Vind ik leuk
mcmodd +26975
vrijdag 15 maart 2019 om 16:45
Eigenlijk mag je ook niet de fout maken door alleen aan Ronaldo als tegenstander te denken. De tegenstander heet Juventus en bestaat, zolang daar door rood geen verandering in komt, uit elf goede coetballers. Als je Ronaldo weet uit te schakelen is het zaak dat de anderen daarvoor in de plaats niet tot gloriëren komen.
Vind ik leuk
Pelemaradona +1039
vrijdag 15 maart 2019 om 17:06
En ook zonder Dybala,maar die heeft de Real Madrid virus,weinig effectief qua doelpunten..
Vind ik leuk
Sonneillon +854
vrijdag 15 maart 2019 om 17:03
er is altijd 1 ding dat Ronaldo ontiegelijk motiveert, en dat is als een heel stadion hem uitfluit, en ik weet zeker dat ze in de arena dom genoeg zijn om hem uit te fluiten
Vind ik leuk
J. Staatsen +7068
vrijdag 15 maart 2019 om 17:04
UEFA ontneemt Ajax Europacups uit de jaren zeventig
Ajax moet zijn Europacups uit de jaren zeventig inleveren. Dat heeft de UEFA vandaag bekend gemaakt, nadat vastgesteld is dat de spelers van Ajax destijds stelselmatig doping gebruikten. In Amsterdam heerst verslagenheid. Juventus claimt inmiddels de Europacup van 1973.
Ajax moet zijn drie Europacups uit de jaren zeventig inleveren. Dat heeft UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin bekendgemaakt, nadat vast is komen te staan dat de spelers van Ajax eind jaren zestig en begin jaren zeventig stelselmatig doping gebruikten.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 17:06]
Vind ik leuk
lulkoek +148
vrijdag 15 maart 2019 om 17:15
Benieuwd of valentijn driessen gaat afreizen?

Voor nederlands voetbal hoop ik van niet
Vind ik leuk
Avanko +122
vrijdag 15 maart 2019 om 18:48
Die statistieken gaan vaak echt helemaal nergens over... In al die jaren is de selectie van Ajax zo erg veranderd, er staat geen enkele speler van toen meer in. Dat Juve meer kwaliteit heeft is zeker... Maar gewoon een gloednieuwe kans voor Ajax om te winnen en heeft niks met het verleden te maken.
Vind ik leuk
Isakson +151
vrijdag 15 maart 2019 om 19:06
Ik wist niet dat Ajax doping in de thee van Juventus had gedaan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws