Fortuna wint degradatiekraker van Emmen ondanks afgekeurde wereldgoal Diemers

Fortuna wint degradatiekraker van Emmen ondanks afgekeurde wereldgoal Diemers

Gepubliceerd: vrijdag 15 maart 2019 om 21:55vr 15-03-2019 om 21:55

Laatste update: zaterdag 16 maart 2019 om 06:01za 16-03-2019 om 06:01

Fortuna Sittard heeft vrijdag een even eenvoudige als belangrijke zege geboekt in de strijd tegen degradatie in de Eredivisie. De Limburgers waren met 3-1 te sterk voor directe concurrent FC Emmen.

Fortuna kende op eigen veld een bliksemstart. Al na één minuut en vijftien seconden lag de bal in het doel. Na een snelle counter ontstond er chaos in de defensie van Emmen, waarna de bal uiteindelijk via Andrej Lukic in het doel verdween. Michael de Leeuw was met een kopbal op de lat dicht bij de gelijkmaker, maar aan de andere kant viel na achttien minuten al de 2-0. Andrija Novakovich kopte de bal door naar Lisandro Semedo, die raak schoot.

Die treffer kwam hard aan bij de bezoekers, die niet veel meer konden doen dan de schade beperken. Dat leek te lukken, maar op slag van rust maakte Novakovich er 3-0 van. De international van de Verenigde Staten kopt uit een voorzet van Jorrit Smeets fraai tegendraads binnen. 

Met Jafar Arias voor Keziah Veendorp en Nick Kuipers voor Lukic, probeerde Emmen-trainer Dick Lukkien het tij te keren. Dat bracht niet het gewenste effect teweeg. In een rommelige tweede helft leek Mark Diemers er twintig minuten voor tijd op schitterende wijze 4-0 van te maken. Hij krulde de bal in de kruising, maar zijn goal werd na tussenkomst van de VAR afgekeurd wegens buitenspel. Het leidde tot onbegrip bij Fortuna.

Veel deed het niet af aan de ruime zege. Emmen eindigde het duel met tien man. Na inmenging van de VAR zette scheidsrechter Danny Makkelie een gele kaart voor Glenn Bijl om in een rode. Bijl haalde de doorgebroken Novakovich door. Emmen deed in de slotseconden alsnog iets terug: Reuven Niemeijer tekende voor de eretreffer. Fortuna klimt naar plek twaalf met 29 punten, Emmen blijft zestiende met 25 punten.

Plaats een reactie

vrijdag 15 maart 2019 om 22:00
Laten we hopen dat dit jaar alleen maar kunstgras clubs degraderen en daar clubs met echt gras voor in de plaats komen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:05
Hoeveel spelen er in de KK divisie op echt gras?

Eentje? Twente ...
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:07
Sws Go ahead en NEC ook
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 22:17]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:10
Dan missen we er nog 4, voor een kunstgrasvrije ere divisie.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4390
vrijdag 15 maart 2019 om 22:42
Sparta gaat ook weer terug
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:18
Waarom werd die goal afgekeurd dan?
Heb dat ff gemist
Vind ik leuk
Lucky Kes +6841
vrijdag 15 maart 2019 om 22:44
Buitenspel volgens VP
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:10
Fortuna is echt gras??
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:12
Wat is echt gras?

Echt gras is niet aangelegd door de mens. Dan blijft er weinig over.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:13
Altijd beter dan dat klote kunstgras.
Sittard speelt al hele leven op echt gras!
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:45
Nou paar jaar geleden lag er meer gras in een manage, maar iig geen kunstgras 😂
Vind ik leuk
Jasperkoos +2703
zaterdag 16 maart 2019 om 01:08
Echt gras is een plantensoort, geen plastic

Natuur vs cultuur is een heel andere discussie.
Vind ik leuk
Settler11 +209
zaterdag 16 maart 2019 om 00:14
Dus:
Heracles Almelo
PEC Zwolle
Excelsior
ADO Den Haag
FC Emmen
VVV Venlo

Moeten er allemaal uit? ;)
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 09:37
Zolang ze van dat plastic houden mogen ze er idd allemaal uit
Vind ik leuk
Benniewies +5360
vrijdag 15 maart 2019 om 22:00
Jammer Emmen, hopelijk blijven jullie er in. Hou Drenthe hoog
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:01
@vp het is 3 1 geworden ipv 3 0
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:04
Zo'n laatste minuut duurt soms 2 minuten te lang.
Vind ik leuk
FSCeara +9396
vrijdag 15 maart 2019 om 22:10
en ook geen makkelijke avond voor Fortuna. Emmen was 1ste helft veel beter maar Fortuna heel effectief. maar voor ons 3 heel belangrijke punten binnen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:15
Fortuna doet het goed.

Slimme voorzitter. Nadat gedoe met die coach, ben de naam weer ff kwijt.
Vind ik leuk
FSCeara +9396
vrijdag 15 maart 2019 om 22:22
Oliseh bedoel je. Onze voorzitter en clubeigenaar is TOP !
Die begrijpt dat je ook kan instappen zonder de hele clubcultuur overhoop te gooien en zelf op de achtergrond te blijven.

daarnaast neemt hij ook de tijd om regelmatig met de supporters te spreken. Gun is en was de missing link bij Fortuna.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:25
Idd die ja.

De voorzitter lijkt mij een echte voetbalman.
Vind ik leuk
FSCeara +9396
vrijdag 15 maart 2019 om 22:28
komt van Galatasaray dus die mag je best voetbalman noemen. Daarnaast geeft hij ook masterclasses voor UEFA en FIFA in voetbalmanagement.
Gaat zelf veel spelers bekijken en heeft zelf redelijk netwerk. Heel belangrijk als een kleine club als Fortuna.
Dit jaar erin blijven en dan volgend jaar gaan bouwen aan een nieuw team. Hij wil uiteindelijk , naar eigen zeggen, een stabiele middenmoter worden in de eredivisie.
Vind ik leuk
Janste +351
vrijdag 15 maart 2019 om 22:50
Tweede jaar is vaak moeilijker om erin te blijven dan het eerste jaar. Maar ik als Venlonaar gun het fortuna wel hoor
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:03
Twente goed gedaan en Den Bosch valt weer tegen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:29
Die hebben zich slecht versterkt 🤔 hé er klopt iets niet aan deze zin
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 maart 2019 om 15:09]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:32
Ze hebben zich goed verslechtert. Uitstekend gedaan.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5563
vrijdag 15 maart 2019 om 22:08
Wederom een belachelijk optreden van het arbitrale tiental. Op vermeend buitenspel wordt een goal van Diemers afgekeurd. Maar Diemers staat bij de cornervlag - met twee man van Emmen op de doellijn. Als het al buitenspel is: Diemers haalt hij helemaal geen voordeel uit zijn positie.

Daarna mist Makkelie gewoon een opzichtige rode kaart bij het vasthouden van verdediger Bijl. Krijgt Novakovic geel omdat hij opmerkingen maakt op de leiding. Na vier minuten grijpt de VAR in - en krijgt Bijl alsnog rood.

Gewoon lachwekkend
Vind ik leuk
elmagico070 +23917
vrijdag 15 maart 2019 om 22:44
Alleen Heerings en Semedo kregen geel bij Fortuna.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5563
zaterdag 16 maart 2019 om 08:29
Dan was het de kaart voor Semedo. Bij de afgekeurde goal van Diemers.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:08

Buitenlandse clubs die voor kunstgras kiezen zijn er maar weinig. Voetbal International deed in 2014 nog navraag bij de internationale vakbond FIFPro en daar blijkt veel onbegrip te bestaan voor de Nederlandse keuzes. Vooral omdat Nederland een goed klimaat heeft voor natuurgras en weinig te maken heeft met extreme weersomstandigheden vindt men de keuze daar vaak onbegrijpelijk. In Engeland is het voor clubs sinds 1995 verboden om officiële wedstrijden te spelen op kunstgras. Toch zijn er enkele buitenlandse clubs die voor een synthetische mat opteren. Het gaat onder andere om de volgende clubs (gegevens uit 2014):

België
Sint-Truiden
Denemarken
FC Nordsjælland
Frankrijk
LB Châteauroux
AS Nancy
FC Lorient
Italië
AC Cesena
Novara
Noorwegen
Tromsø IL
Bodø / Glimt
Aalesund FK
Odd Grenland
Portugal
Boavista FC
Rusland
FC Spartak
FC Amkar
Zweden
IF Elfsborg
GIF Sundsvall
IFK Norrköping
Zwitserland
Young Boys
Neuchâtel Xamax
Verenigde Staten
Seattle Sounders FC
New England Revolution
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 22:32]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:18
Het blijft een raar fenomeen.

Ik blijf mij afvragen welke wetenschappelijk instituut heeft verklaard, dat kunstgras hetzelfde is dan natuurgras.

Dat moet ergens mee te maken hebben. En het zal wel weer met geld te maken hebben.
Vind ik leuk
Joe Benchama +1404
zaterdag 16 maart 2019 om 01:37
"There are no American infidels in Baghdad. Never!"
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:09
Buitenspel met 2 Emmen spelers op de doellijn?
Var leg het maar uit waarom je zo’n wereldgoal afkeurt? Te weinig aandacht gekregen?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:10
Emmen nageven, ondanks 3 nul achter trachten ze te blijven voetballen. In het verleden genoeg clubs gezien waar de teller na 3-0 in de rust eindigde op 6 of meer 0.

Fortuna even weer los uit de onderste 5.
Vond de 3de goal een mooie kopgoal, met name zijn actie vooraf.

Vind ik leuk
FSCeara +9396
vrijdag 15 maart 2019 om 22:15
goal van Diemers had gewoon moeten tellen. Toen de bal voorwaarts werd gespeeld voor de goal nam hij niet actief deel aan het spel. toen werd de bal weggespoeld door Emmen en haalt hij extreem mooi uit.

verder was de 3de goal echt een mooie goal en op basis van effectiviteit gewonnen.achterin gewoon nog steeds kwetsbaar maar hopelijk brengt daar de geblesseerde Duitser komende weken verandering in.

anyway, 3 punten bijschrijven en nu nog punt of 6 pakken en dan hoop ik dat we safe zijn voor dit jaar.
Door het aanvallend voetbal en goede achterban ( altijd massaal naar uitwedstrijden alleen met carnaval niet ) een aanwinst voor de eredivisie !

Forza Zitterd !
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 23:41
Klopt niet wat jij zegt. Hij neemt de corner en die wordt naar hem teruggekopt. Raakt hij vervolgens de bal is het buitenspel. Maar gaan we zo tegenwoordig voetballen ? Schitterende goals afkeuren om 3 cm maar willekeur in VAR toepassen ? Charme gaat er vwrdomme wel flink af zo.
Vind ik leuk
FSCeara +9396
zaterdag 16 maart 2019 om 02:25
hij word niet terug gekopt want speler kopt vooruit. heb nog een keertje terug gekeken net om zeker te zijn. maar goed over de warme uit het voetbal heb je wel gelijk. ook na iedere goal moet je 2 minuten wachten voordat je kan juichen. het begint adv op iets te lijken wat niets meer met sport te maken heeft
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 10:14
Je moet 'terig' niet zo lezrn, maar de bal wordt qeer richting hem gekopt. Juist omdat dat vooruit is, is het buitrnspel. Anders stond hij achter de bal. Maar goed, we zijn het eens over die achijtvar. Fijn weekend.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:33
Het was 3–1 maar wat maakt het uit. Jammer van die afgekeurde goal, dat was echt een beauty.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:42
Jaaaaaa-lalalaaa-jaaaaaalaaaaalaaa-jaaalala FORTUNA ZITTERD!!!!!!!
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 22:51
3-0 Twee minuutjes eerder naar huis gegaan ??? 😂
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 maart 2019 om 15:11]
Vind ik leuk
Yoink +411
vrijdag 15 maart 2019 om 23:23
Vraag me bij die afgekeurde goal vooral af of de bal niet van een emmen speler afkwam.

Hele welkome punten verder. Was weer een moetje dit. En was er niet gerust op want emmen domineerde het eerste halfuur toch echt. Zwaar tegen de verhouding in voorgekomen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 23:38
Het mag dan eerlijker zijn, die VAR verneukt gewoon het kijkplezier. Die schitterende goal afkeuren om 3 cm, komop man. Je mag onderhand pas juichen als er afgetrapt wordt door de tegenpartij. Bah. Weg met de VAR.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws