'Wat als Ajax Van Dijk wel goed genoeg had gevonden om hem over te nemen?'

'Wat als Ajax Van Dijk wel goed genoeg had gevonden om hem over te nemen?'

Gepubliceerd: zaterdag 16 maart 2019 om 07:53za 16-03-2019 om 07:53

Henk Spaan uit zich in Het Parool lovend over Virgil van Dijk, die op basis van zijn optreden tegen Bayern München in de Champions League een 9+ krijgt. Van Dijk heeft zich de afgelopen jaren stormachtig ontwikkeld. Opvallend genoeg sloegen de topclubs in Nederland nooit toe.

'Oké, wat als Ajax Van Dijk wel goed genoeg had gevonden om hem over te nemen van Groningen? Zou hij dan ook zo exceptioneel zijn geworden?', vraagt Spaan zich in zijn krant af. 'De meeste mensen konden zich destijds best voorstellen dat de topclubs hem als 'te licht' beschouwden. Hij was echt niet zo'n zekerheid voor de toekomst als Boudewijn de Groot, die ooit werd weggestuurd door platenmaatschappij EMI.'

Van Dijk kreeg pas na zijn miljoenentransfer naar Liverpool internationale erkenning en werd vanaf dat moment beschouwd als topverdediger. 'Iemand zei deze week dat hij heus nog niet beter was dan Ramos', aldus Spaan. 'Pardon? Van Dijk is veel beter dan Ramos. Hij is bijvoorbeeld niet gestoord, noch balanceert hij op de rand van de criminaliteit.'

De Oranje-captain droeg met een treffer bij aan de uitschakeling van Bayern in de Champions League. 'Hij kwam aangezweefd als het projectiel uit een honderdponder en kopte in de daling de bal over Hummels en Martinez heen. Hoe hoog hij eigenlijk kan komen zie je nog beter in zijn juichsprong, een halve meter boven Firmino uit. We gaan hem terugzien tegen Porto. Makkie voor een jongen uit Breda.'

Plaats een reactie

Strijp +14116
zaterdag 16 maart 2019 om 07:57
Dan hadden ze hem waarschijnlijk over genomen :-) - wat als, daar koop je niks voor.
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 08:24
Ja wat als Henk Spaan pedofiel blijkt te zijn, dan wordt hij opgehangen. Dit soort onzin heb je niks aan.
Vind ik leuk
Always PSV +16969
zaterdag 16 maart 2019 om 08:47
Als als als, pfffff wat een titel
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 09:10
De titel slaat nergens op,maar dat van Dijk momenteel de beste is op zijn positie staat buiten kijf.
Vind ik leuk
Adje80 +10285
zaterdag 16 maart 2019 om 09:37
Mwa vind godin chiellini en ramos nog net iets beter voor zijn positie maar hij is wel echt heel goed en die andere zijn een stuk ouder
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 10:05
Dat is ook je goed recht,iedereen heeft een andere smaak.Maar we zijn het er in ieder geval over eens dat hij goed is.
Vind ik leuk
benny-boys +2027
zaterdag 16 maart 2019 om 09:49
Wat is de Jeugd Opleiding in Tilburg tóch goed hé?
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 10:05
Jawel,niks mis mee 😉👍
Vind ik leuk
Always PSV +16969
zaterdag 16 maart 2019 om 14:03
Dat zeer zeker, maar altijd de link naar Ajax wordt je erg moe van. Toen hij bij Groningen vertrok was Ajax in geen velden of wegen te bekennen, ook PSV niet.
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 11:35
Bij Groningen kon je al zien dat van Dijk zou uitgroeien tot een top verdediger had toen al het overzicht en zette de spelers op hun plek, dat de top in Nederland heeft zitten slapen durf ik niet te zeggen omdat ik denk dat elders in Europa van Dijk nooit was doorgebroken omdat de Engelse competitie hem op het lijf is geschreven.
Vind ik leuk
Topdrie +3863
zaterdag 16 maart 2019 om 11:46
Wat een slap geouwehoer. In het verleden zijn er veel spelers geweest waaraan we konden zien dat ze de top zouden halen. 90% daarvan heeft nog niet eens de subtop van Europa gehaald
Vind ik leuk
Raptor +195
zaterdag 16 maart 2019 om 16:48
Uiteraard. In Nederland kijken ze alleen naar voetballertjes die kunnen verdedigen maar vooral technisch moeten zijn. Verdedigers zijn hier altijd ondergewaardeerd geworden (behalve De Ligt op dit moment) maar Van Dijk is een echte verdediger,daarom past de PL zo goed bij hem en niet de Nederlandse knulletjes competitie.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 maart 2019 om 16:49]
Vind ik leuk
fedor2501 +6292
zaterdag 16 maart 2019 om 07:59
Ach Henk Spaan, wat moet je ermee he. Zeggen dat vDijk niet gestoord of crimineel is maar hem wel vergelijken met een vernietigingswapen die zoveel mensenlevens heeft vernietigd. Beetje vreemd.
Vind ik leuk
rexxo +11449
zaterdag 16 maart 2019 om 09:51
Spaan heeft het heel vaak over spelers die niet gehaald zijn door clubs.
Makkelijke scoren achteraf en zeer onterecht, iedere speler ontwikkelt zich anders.

VvD heeft het gewoon goed gedaan, via een andere weg de top gehaald, daar moet je gewoon respect voor hebben.


Vind ik leuk
fedor2501 +6292
zaterdag 16 maart 2019 om 10:53
vDijk heeft de perfecte club gekozen toen met Celtic. Verdedigen kon hij al maar zn voetballend vermogen was gewoon minder en daarom koos Ajax destijds ook voor vdHoorn. Bij Celtic kreeg hij de tijd om dat te ontwikkelen vanwege de dominantie in de competitie en bij Southampton zag je pas echt de veel completere vDijk. Wat hij nu bij Liverpool laat zien is natuurlijk waanzinnig. Stefan de Vrij had precies het tegenovergestelde, kon goed meevoetballen maar was geen killer. In Italie is dat nu ook een hele complete verdediger geworden.
Vind ik leuk
rexxo +11449
zaterdag 16 maart 2019 om 11:00
Mee eens,

Iedere voetballer ontwikkelt zich anders, veel clubs hebben spelers laten lopen waar ze spijt van hadden omdat die niet in het clubprofiel paste.

Eerlijk gezegd heeft Ajax zat goede spelers niet gekocht vanwege dat geleuter dan ze niet passen bij de club.
Vind ik leuk
fedor2501 +6292
zaterdag 16 maart 2019 om 11:15
Soms moet je gewoon ff iets anders proberen en van de clubcultuur afstappen.
Vind ik leuk
Dharmpie +1024
zaterdag 16 maart 2019 om 11:30
Ik snap de reactie op de metaforen wel maar zelf vind ik deze wel goed passen. Het is net zo zwaar of licht als dat je er zelf van maakt!

Voor mij is Virgil niet allen het beste als speler maar als nens brengt hij zoveel meer waar menig persoon een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Daarom kan ik wel begrijpen waarom deze metafoor id gebruikt.
Vind ik leuk
Pec010 +2510
zaterdag 16 maart 2019 om 08:01
Hoe gestoord of crimineel je bent heeft echt helemaal niks te maken met hoe goed je kan verdedigen.
Vind ik leuk
Baijiu +1665
zaterdag 16 maart 2019 om 08:04
Crimineel niet. Gestoord wel degelijk. Ramos houdt soms zijn emoties niet in bedwang waardoor hij tegen meer kaarten en schorsingen (bv extra wedstr na twitter bericht) aanloopt
Vind ik leuk
Nvd88 +6901
zaterdag 16 maart 2019 om 08:11
Ik denk juist dat Ramos zijn emoties perfect de baas is, maar er gewoon soms bewust voor kiest iemand door midden te schoppen.
Vind ik leuk
Nuance +10723
zaterdag 16 maart 2019 om 08:12
Dat is eigenlijk nog erger.
Vind ik leuk
Nvd88 +6901
zaterdag 16 maart 2019 om 08:14
Mwah ik heb er geen problemen mee, ik kijk graag naar hoe Ramos verdedigd.
Vind ik leuk
fedor2501 +6292
zaterdag 16 maart 2019 om 09:02
Vroeger hadden wij ze ook met Fraser en de Wolf en toen genoten we ervan. Ramos is een pure winnaar die soms te ver gaat maar alles is voorbedacht. Pepe en Matterazzi, dat zijn spelers met een steekje los.
Vind ik leuk
Baijiu +1665
zaterdag 16 maart 2019 om 08:16
Valt over te discussieren. En ik koppel het woord gestoord hier aan emotie, maar het kan ook als slimmigheid of juist het gebrek daaraan worden uitgelegd, en juist op dat gebied vind ik van dijk beter scoren. Minder kaarten, minder druistig, rustiger buiten het veld. Maar ramos is natuurlijk wel al veel langer een gevestigde naam
Vind ik leuk
Nvd88 +6901
zaterdag 16 maart 2019 om 08:19
Ik hou wel van die over mijn lijk mentaliteit, daarin vind ik juist dat zowel Van Dijk als de Ligt beter kunnen worden. Soms een kaartje pakken om geen tegendoelpunt te krijgen is helemaal niet erg, er zijn geen prijzen voor de netste verdediger op aarde.
Vind ik leuk
Adje80 +10285
zaterdag 16 maart 2019 om 09:39
Ligt eraan..die twee hebben het meestal niet nodig en geen kaart lijkt me altijd beter niet?
Vind ik leuk
Nvd88 +6901
zaterdag 16 maart 2019 om 10:14
Ben het er niet mee eens dat het soms niet nodig is, tuurlijk is minder kaarten altijd beter. Maar als er wedstrijden mee gewonnen worden hoor je mij er niet over.
Vind ik leuk
Raptor +195
zaterdag 16 maart 2019 om 16:50
Is gewoon passie en de wil om te winnen en dat toont hij dan gewoon. Niks mis mee.
Vind ik leuk
Baijiu +1665
zondag 17 maart 2019 om 02:58
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prachtig om te zien en zou mezelf als speler ook meer met hem vergelijken dan met virgil. Ik vergelijk de twee slechts en denk dat virgil kan uitgroeien to hoever mogelijk een nog betere verdediger
Vind ik leuk
PSV_024 +9
zaterdag 16 maart 2019 om 08:01
Oh Henk Spaan is tegenwoordig Psychiater en Criminoloog.. Dit wist ik niet. Zucht!
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 08:03
Ach Spaan, als me tante klootjes had gehad was het me oom geweest.
Vind ik leuk
chicken +14772
zaterdag 16 maart 2019 om 08:05
Tegenwoordig kan alles hoor ;)
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 08:05
Echt Henk je moet met pensioen.
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 08:10
Als mijn tante een bovenleiding had gehad was ze een trolleybus geweest...
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5564
zaterdag 16 maart 2019 om 08:11
Als, als, als...

Van Dijk werd destijds niet gezien door de NLse top.
Vind ik leuk
020west +439
zaterdag 16 maart 2019 om 08:14
Als Van Dijk na Groningen naar Ajax was gekomen was ie na 10 wedstrijden compleet uitgefloten. Bij Ajax worden verdedigers toch net iets te vaak beoordeeld op hun opbouwend vermogen, i.p.v. een killer zijn in de duels. Overigens rendeert Van Dijk ook het beste bij clubs waar ie zo snel mogelijk de bal moet inleveren bij een middenvelder of een lange bal kan geven i.p.v. indribbelen om man meer te creëren op het middenveld
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 08:29
Wat als Ronaldo en Messi bij PSV zouden spelen #broodjeaapbericht
Vind ik leuk
Rabarber +4185
zaterdag 16 maart 2019 om 09:21
Dan zou niemand ze kennen.
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 09:11
Die Henk Spaan begint symptomen van dementie te tonen. Van Dijk beter dan Ramos ? Met alle respect demente Spaan maar wat Ramos op zijn winlijst heeft staan , ik vrees dat Van Dijk daar nooit aan zal kunnen tippen. Zie de feiten maar eens onder ogen en stop met Van Dijk op zelfde niveau met Ramos te stellen.
Vind ik leuk
Jordaan +859
zaterdag 16 maart 2019 om 09:26
Als als.. vDijk heeft de goede stappen genomen in zijn carrière en speelt nu top bij Liverpool, laten we daar gewoon blij mee zijn voor ons Oranje zijn ontwikkeling! Samen met De Ligt een wereldtop duo!
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 09:26
Wat als Feyenoord Messi en Ronaldo eerder hadden gescout?? Stompzinnige vragen, Spaan. Je wordt oud met je slappe gelul.
Vind ik leuk
ritje +636
zaterdag 16 maart 2019 om 09:31
hallo ik vind dat Ajax Gijpie moet halen als scout! hij heeft het indertijd al gezegt dat Ajax Van Dijk moest halen toen die nog bij Groningen speelde ! Maar ze kozen verkeerd! En haalde van der Hoorn! Wat een grote fout achteraf is gebleken! Slecht gescout ! mvg ritje
Vind ik leuk
joey66 +60
zaterdag 16 maart 2019 om 12:26
Klopt en zo waren er veel meer. Daar gaat het ook om bij goed scouten. Inschatten of iemand zich kan ontwikkelen tot een veel betere speler. Van Dijk had op jonge leeftijd zoveel kwaliteiten alleen dat gemakzuchtige moest eruit en dat was een mooie uitdaging voor een coach.
Vind ik leuk
Degier +1777
zaterdag 16 maart 2019 om 09:55
Dan had ie nu ook al lang ergens anders gespeeld Henk!
Vind ik leuk
Isakson +132
zaterdag 16 maart 2019 om 09:58
Dat had een Brabander nooit gedaan. Die denken wel 2x na.
Vind ik leuk
stratumseind +195100
zaterdag 16 maart 2019 om 10:09
Wat als psv messi wel goed genoeg bevonden had destijds......................
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 10:10
Dan had van dijk jarenlange premier league ervaring misgelopen.
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 10:13
Wie had dat gedacht Van een speler te ligt naar miljoenen voor de ligt
Vind ik leuk
wattenstaafje +24044
zaterdag 16 maart 2019 om 10:32
Als telt niet.
Vind ik leuk
Smithsonian +43146
zaterdag 16 maart 2019 om 10:51
Wat als wat als jij eens stopt met schrijven henkie?
Vind ik leuk
zaterdag 16 maart 2019 om 11:22
Onzinnige en rare stelling, hij had bijvoorbeeld een zware blessure kunnen krijgen, te vroeg naar de verkeerde club kunnen gaan enz. Wat als ze v. Dijk tegen Bulgarije wel hadden laten spelen, tja ook Henk Spaan wordt oud
Vind ik leuk
J. Staatsen +7058
zaterdag 16 maart 2019 om 12:04
Wat als Danny Blind van dijk wel goed genoeg had gevonden ? Ipv riedewald....
Vind ik leuk
AZ14 +511
zaterdag 16 maart 2019 om 12:15
Die past niet bij Ajax Systeem !! hij kan niet voetballen !! kan wel koppen !haha
Vind ik leuk
Binkie +164
zaterdag 16 maart 2019 om 16:11
VVD is geweldig, maar Ramos is ook een veldheer! Kijk naar zijn palmares. Komt echt niet alleen door Iniesta, Ronaldo, Xavi en dat soort spelers hoor!
Vind ik leuk
Pelemaradona +1015
zaterdag 16 maart 2019 om 16:15
Woow hoe krijg je het meeste gehypde personen in 1 titel...
Vind ik leuk
Joey_S +156
zaterdag 16 maart 2019 om 16:26
Tja, wat als......
Vind ik leuk
Raptor +195
zaterdag 16 maart 2019 om 16:45
Ramos draait al jaren mee op absoluut mondiaal niveau met Real en Spanje. Van Dijk speelt pas dit jaar goed bij Liverpool.
Vind ik leuk
Forza u +1500
zaterdag 16 maart 2019 om 16:47
Wat als Henk Spaan bij Veronica was gebleven...., dan hadden we nog steeds een romantisch beeld bij een glazenwasser.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws