Update: 'Cambuur en De Jong zijn eruit, presentatie gepland voor woensdagmiddag'

Update: 'Cambuur en De Jong zijn eruit, presentatie gepland voor woensdagmiddag'

Gepubliceerd: dinsdag 19 maart 2019 om 18:00di 19-03-2019 om 18:00

Henk de Jong wordt nog deze week gepresenteerd als nieuwe trainer van SC Cambuur. Alleen formaliteiten scheiden de huidig De Graafschap-trainer en zijn assistent Sandor van der Heide van een terugkeer in Leeuwarden.

Volgens de Leeuwarder Courant is Cambuur de enige optie in het noorden. Bij sc Heerenveen, FC Groningen en FC Emmen is een trainerswissel op dit moment niet aan de orde. PEC Zwolle zoekt wél naar een nieuwe oefenmeester - Jaap Stam vertrekt naar Feyenoord - maar die zoektocht gaat nog wel een paar weken duren.

De Jong liet na de 0-3 zege van De Graafschap bij sc Heerenveen al weten dat hij snel duidelijkheid hoopt te kunnen geven. "Er spelen een paar dingen", zei de 54-jarige oefenmeester. "En daar kom ik volgende week uit. Dan moet alles klaar zijn. Je moet er goed bij zijn met de kop, want we gaan snel doorpakken."

De Jong wil vanwege ziekte van zijn vrouw dichter bij zijn woonplaats Drachten gaan werken. Ook Cambuur heeft baat bij duidelijkheid op korte termijn. Veel contracten lopen af en de stem van De Jong weegt zwaar bij het samenstellen van de selectie voor volgend seizoen. Hij wordt de opvolger van René Hake.

Update 11.38: Cambuur-directeur Ard de Graaf bevestigt maandag in gesprek met Voetbal International dat Henk de Jong zo goed als zeker de nieuwe trainer wordt van de club. "Het is inmiddels geen geheim meer dat we Henk graag als trainer willen. We hebben de afgelopen dagen een paar goede gesprekken met elkaar gevoerd en verwachten er op korte termijn definitief uit te komen", wordt hij geciteerd. Sandor van der Heide, nu assistent van De Jong bij De Graafschap, wordt ook bij Cambuur de rechterhand van de trainer. 

Update 19/3 18.00: De transfer van De Jong en Van der Heide is in kannen en kruiken, meldt de Leeuwarder Courant dinsdag. Het Friese tweetal zal woensdagmiddag, wanneer er bij De Graafschap geen training gepland staat, gepresenteerd worden bij de huidige nummer twaalf van de Keuken Kampioen Divisie. 

Plaats een reactie

maandag 18 maart 2019 om 07:51
En gelijk voor 10 jaar vastleggen.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:24
Minimaal Henk is Cambuur!

Edit: gefeliciteerd Henk
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 18:04]
Vind ik leuk
Liwwadder +3945
maandag 18 maart 2019 om 09:17
Ja. Een beter duo is er niet voor ons. Dus lang vastleggen ons kampioenskoppel.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 12:54
Henk wil als zijn vrouw opknapt weer naar Graafschap misschien.

Bovendien de vorige glansperiode had een voorbereiding met Arts van vele jaren, is het reeel om te denken dat H & S ijzer met handen breken?
Misschien is het een idee om Gertjan Verbeek en Hans Kraaij ook eens te bellen wie weet hebben ze ook wat tips. Gertjan is een vriend van Henk. Als H'veen sponsors benadert van Groningen en Cambuur, dan mogen wij toch ook Gertjan zijn kennis wel?
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:54
nee na twee jaar en zijn vrouw is beter weer terug naar de graafschap kan hij weer van het publiek genieten
Vind ik leuk
Habbekrats +347
maandag 18 maart 2019 om 07:54
Meer dan welkom in Leeuwarden!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 07:56
Succes Henk, bedankt voor alles. Sterkte thuis, en weerkomm’n #veuraltied
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 12:58
Als je nou dialect wilt schrijven ... dan is het; bij jullie èn bij oans; "Sterkte Túús".
Achterhoeks liekt heel veul op het Lee'wadder dialect.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 18:59
Heb je enig idee hoeveel varianten op het achterhoeks dialect er zijn ? Nagenoeg elk dorp heeft zijn 'eigen' taaltje.
Zet iemand uit Didam en Ruurlo bij elkaar en ze verstaan/begrijpen sommige dingen niet eens van elkaar. :D
Vind ik leuk
Cookee +13015
dinsdag 19 maart 2019 om 21:32
Ik spreek 'Leeuwarders' dat is het dialect wat in alle Friese steden gesproken wordt, dat lijkt niet op Fries maar sterk op Drents/Achterhoeks of Saksisch heet dat geloof ik. Met Deense/Noorse invloeden.
En ik kan bijvoorbeeld Bennie Jolink prima verstaan.

Al geloof ik meteen dat er regionale abberaties zijn.
Misschien niet begrijpen maar als je wilt dan kom je een eind.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:34]
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 20:32
Ik hou het graag begrijpelijk, niet iedereen die hier rondloert kan lezen (althans dat idee heb ik wel eens) en dan wordt overdaad aan dialect natuurlijk een aanslag op het vocabulair vermogen van dezen en genen.
Vind ik leuk
Cookee +13015
dinsdag 19 maart 2019 om 21:36
Dat is een mooi streven inderdaad.
Maar af en toe een woordje is toch leuk, dat verrijkt ook andere streken weer. Wie wil begrijpen die komt een eind.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:12
Daarom inderdaad een woordje er in gegooid. Context doet ook wat.
Vind ik leuk
Cookee +13015
vrijdag 22 maart 2019 om 15:04
Context moet voldoende zijn voor elke weldenkende.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +6071
maandag 18 maart 2019 om 07:58
Krijgen we weer een toneelstukje als ie daar tekent?
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:01
Alles is toneel Kim ... in voetbal zeker, elke speler klopt op zijn hart als hij scoort, ze zeggen dit is mijn club, maar als er geld komt zijn ze weg.

Maar Henk voelt echt wel iets meer voor Cambuur dan andere clubs en ik denk dat het publiek hetzelfde voor hem voelt.
Vind ik leuk
Smithsonian +45262
maandag 18 maart 2019 om 08:13
Prima trainer voor cambuur, maar jammer voor de graafschap dat hij weg gaat.
Vind ik leuk
Enw02 +684
maandag 18 maart 2019 om 08:18
Daar hoort hij ook thuis. Lekker Cambuur, op naar betere tijden
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:03
Als 2 trainers de ballen erin schoppen dan komt alles goed.
Ow wacht daar heb je spelers voor nodig.
Ik wens Cambuur voetbalinzicht in de scouting.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:20
Football is coming home!
Vind ik leuk
Jandehulk +47
maandag 18 maart 2019 om 08:35
Welkom thuis Henk en sandor ...op naar een top tijd....
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:50
Had die daar niet gelijk eerlijk over kunnen zijn i.p.v. zeggen tegen de graafschap dat hij niet bijtekend door omstandigheden Of heb ik dit verkeerd?
Vind ik leuk
Dr. PA +921
maandag 18 maart 2019 om 08:56
Ja
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:00
kan je dat ook onderbouwen? Dacht namelijk dat die stopte bij de graafschap vanwege familie omstandigheden ofzo en nu tekend die dan bij Cambuur
Vind ik leuk
Koeien +4223
maandag 18 maart 2019 om 09:28
Even artikel opnieuw lezen.

"De Jong wil vanwege ziekte van zijn vrouw dichter bij zijn woonplaats Drachten gaan werken. "
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:37
Ok mijn fout, ik dacht dat dat later pas gezegt werd nadat Cambuur in beeld kwam maar dat die eerst had gezegt even te willen stoppen ivm zijn vrouw.
Vind ik leuk
Dr. PA +921
maandag 18 maart 2019 om 09:30
Henk zit nu 4 uren per dag in de auto van Drachten naar Doetinchem en weer terug. Met een zieke vrouw thuis heeft hij besloten om meer thuis te willen zijn en het contract niet te willen verlengen. Vanaf dat moment is Cambuur in actie gekomen, drachten-leeuwarden is 45 minuten per dag reistijd! Dit heeft ook in alle artikelen gestaan
Vind ik leuk
RGB +2039
dinsdag 19 maart 2019 om 18:15
Even een serieuze vraag, een verhuizing naar Doetinchem zat er niet in?
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 19:56
Thuiswonende kinderen die studeren in het noorden.
Vind ik leuk
sundaymanara +1446
maandag 18 maart 2019 om 09:04
't Komt me ook allemaal te mooi voor.
Maar ja, 't is wel spontane Henk, de leuke Jan Drol dte altijd heel eerlijk (en spontaan) zijn mening geeft.
Denk dat zijn vrouw aandacht te kort komt, maar dat is mijn mening.
Vind ik leuk
Koeien +4223
maandag 18 maart 2019 om 09:30
Als je de moeite had genomen om even het artikel te lezen dan had je waarschijnlijk niet zo'n beroerde opmerking gemaakt.

Nogmaals:

"De Jong wil vanwege ziekte van zijn vrouw dichter bij zijn woonplaats Drachten gaan werken."
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:07
Goed dat je het uitlegt. Bizar hoe snel mensen meningen hebben.
Ik weet dat er slechte mensen zijn.
En dat we dus denken dat iedereen slecht is.
Maar Henk is Henk, laten we iig hopen dat er nog iemand te vertrouwen is, buiten ons 2. :)
Vind ik leuk
HansVites +6787
maandag 18 maart 2019 om 10:05
Het komt hem allemaal wel mooi uit, het was toch al lang bekend dat Hake op kon stappen bij Cambuur.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:10
Hake zou door bij Cambuur en toen kreeg Henk thuis ziekte.
Een club moet ook beleid maken en Henk genereert heel veel meer sponsors en geld als hij terugkomt ... en goodwill. Om spelers aan te trekken helpt het ook als Henk er zit.

Dat ook hier een luchtje mogelijk aan zit... dat zal best.
Ik vind het vooral klote voor Hake, die is als mens net zo'n klasbak als Henk.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:00
nee hake was in overleg maar zou waarschijnlijk niet verlengt worden resultaten vielen tegen
Vind ik leuk
Cookee +13015
dinsdag 19 maart 2019 om 21:23
Ja, denk dat je gelijk hebt.
Maar de selectie zat ook weinig meer in.
Als je Hake haalt moet je hem wel een mooi team geven, dit team is veel minder dan een jaar hiervoor.
Snap dat het geld inkrimpte, maar ik ga er niet vanuit dat je van 4e naar 15e kuukelt.
Vind ik leuk
FCG1971 +5070
dinsdag 19 maart 2019 om 18:14
Die man heeft een zieke vrouw thuiszitten HansVites. En jij roept dat het hem allemaal wel goed uitkomt. Ik hoop niet dat deze uitspraak veel over jouw eigen karakter zegt Hans.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 07:57
dat heb je zeker fout zijn vrouw is echt ziek hij spot niet met gezondheid
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:03
Zit daar prima op zijn plekkie lijkt me zo
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:04
Mooie klus om cambuur de komende jaren weer de grootste club van Friesland te maken. Nieuwe stadion moet daarbij de boost zijn.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:13
Daarom hebben ze het ook gedaan, als je met een k*t-elftal het nieuwe stadion in stapt, dan is het nieuwe er snel af.
Maar nu moet ik nog zien of er goede spelers komen. Andere clubs als NEC, Sparta, d Bosch en wie weet wie nog degradeert hebben veel meer geld.
Vind ik leuk
shovel +189
maandag 18 maart 2019 om 09:06
Van de Superboeren naar de Leeuwarder boertjes, toch wel weer een behoorlijke stap terug, maar kan Henkie wel begrijpen, sterkte met je vrouw
Vind ik leuk
HuizemWest +369
maandag 18 maart 2019 om 10:29
als de boertjes zo als jij dat noemt het in Doetichem niet redden, blijft het hetzelfde....
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:15
Niks mis met boeren, jij eet er goed van toch? :)
Vind ik leuk
shovel +189
maandag 18 maart 2019 om 14:19
Zo is het ... bedoel er verder ook niets mee
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 14:22]
Vind ik leuk
Blindsy +20591
maandag 18 maart 2019 om 09:11
Henk en Cambuur, de perfecte combinatie.
PEC moet gewoon weer Jans laten komen, dan klopt alles weer.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:19
Haha, lang leve autisme.
Maar je hebt wel gelijk, alles is weer zoals het hoort te zijn.
Nu nog een bord Brinta met melk.
En volle melk in een fles ... room drijft er bovenop.
Ik mis de SRV-man. :)

Ik gun Hake ook een hele mooie club hoor, toppertje die man.
Vind ik leuk
Blindsy +20591
maandag 18 maart 2019 om 16:48
Ik heb onlangs 2x verse erwtensoep gemaakt en heb sindsdien roggebrood in de broodbak... Met boter en katenspek, lekker hoor.
Kan geen toeval zijn. 👍
Gun Hake ook t beste maar ik vind De Jong echt n geweldige kerel. Of hij ook n goede trainer is? In ieder geval goed genoeg, toch?
Vind ik leuk
FCG1971 +5070
dinsdag 19 maart 2019 om 18:46
In een broodbak nog wel, geweldig ha ha.Wel oranje/bruin van kleur hoop ik.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 08:01
ik denk mario been
Vind ik leuk
Blindsy +20591
dinsdag 19 maart 2019 om 08:28
Ik denk niet aan Mario.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:31
Proficiat Cambuur met deze aanwinst. Jammer dat Henk waarschijnlijk in de KKD actief is aankomend seizoen.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:23
Ik gun jullie de KKD ook wel, er spelen veel echte clubs daar.
Maar blijf eerst nog maar even weg, je hebt nu een leuk team, behoud dat dan is er misschien wel groei mogelijk.
Mag ik je feliciteren en bedanken voor de inzet van zaterdag, ik heb genoten, niets ten nadele van H'veen, maar jullie zijn ook een echte club en die gun ik het beste.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 13:27
Ik blijf liever nog even uit de KKD. Onze club heeft behoefte aan een langere tijd op het hoogste niveau. Mochten we toch degraderen dan ga ik met net zo veel plezier volgend seizoen weer.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 15:49
Mee eens, je gaat niet voor de bezoekers maar je eigen club.

Als je toch verdikke deze vorm aan het begin gehad had,
dan had je er prima opgestaan, maar goed das geen eerlijk vergelijk, de aankopen in de winter waren perfect. Wie was daar de genius van?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 15:54
Hofstede krijgt de credits maar daar zijn nogal wat twijfels over. Daarnaast had diezelfde TD in de zomer de boel al beter op orde moeten hebben. Mochten we er in blijven dan zul je me niet horen verder
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 16:19
Ja, in de zomer vond ik de kritiek nogal hard, want je moet wel geld hebben en alle clubs willen allemaal de hoofdprijs. Henk zegt overigens dat hij die jongen van jAjax benaderde, maar de aankopen waren prima.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 17:10
Ja er was weinig geld maar het geld dat er was is gewoon niet goed besteed. Meerdere spelers aangetrokken die vanaf het begin gewoon duidelijk te kort kwamen. Maar onze TD is naar eigen zeggen ook nog eens een topscout, dat is gebleken....
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 17:19
Ik vind het vreemd, dat Jans eerst matige spelers haalt en dan ineens hele goede bij Grun. Bij Graafschap ook, je zou bijna denken dat Guus iets influusterde? :)
Vind ik leuk
FCG1971 +5070
dinsdag 19 maart 2019 om 18:51
Bij FCG was het probleem het gebrek aan ervaring. Veel te jong en dus te wisselvallig en te weinig voetbal. Maar dat kan ook een fout van Nijland zijn geweest die zijn beleidsplan Jeugd op Een erdoor wilde drukken en de hand weer eens op de knip wilde houden. In de winter kreeg Jans alle ruimte omdat Hansie niet als degradant afscheid wil nemen.
Vind ik leuk
Cookee +13015
dinsdag 19 maart 2019 om 21:29
Ja, das waar, Jans heeft ook te maken met hoeveel geld hij krijgt. Maar de keuzes zijn nu duidelijk anders, zoals je zegt, spelers die er direct staan.
Ook Graafschap haalt nu goede spelers.
Vind ik leuk
Gerard86 +29
maandag 18 maart 2019 om 11:02
Gaaf! De Jong naar Cambuur, deze man verdient het om altijd aan het werk te zijn. Wat een mooie man en een Fries bij een Friese club is toch het mooiste. Ik ben een Heerenveen fan maar ook hoop ik dat Cambuur weer eens in de eredivisie komt. Laat het de Jong dan zijn die dat voor elkaar krijgt. Respect voor deze man.
Vind ik leuk
Andyking +130
maandag 18 maart 2019 om 11:54
Misschien volgend jaar al wel een Friese derby???
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:28
Liever niet als 6e met een matig team. Dan word je een soort NAC II.

Maar ik zou het Hake wel gunnen, die stunt.
Vind ik leuk
HuizemWest +369
maandag 18 maart 2019 om 14:24
King bedoeld dat
Heerenveen degradeert uit de Nacomp..
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 16:05
Oh, haha, dat had ik niet door.
Ze staan net boven de streep en steeds als ze eronder dreigen te komen dan winnen ze weer.
Vind ik leuk
HeikKiMika +247
dinsdag 19 maart 2019 om 18:37
😂
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:25
@Gerard86

Je bent een parel voor je club jongen, ik wens jou ook plezier.
Normaal zitten er hier altijd galbakken uit H'veen.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19273
maandag 18 maart 2019 om 11:53
Hele spannende ontwikkeling daar bij Cambuur. Vooral omdat het zo onverwacht gaat komen straks. Wel weer een reden voor VP om 'breaking' te gebruiken.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:30
"Breaking"
Cambuur was ook ooit rond met Fred Grim.
Toen belde Dicky nog even en ging Fred naar Sparta.
Toen wilde Sparta Fred niet meer.
En toen had Cambuur al een ander.
En toen was dat het woord 'toen' voor het laatst.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 13:31]
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 12:47
Ik zou er blij mee zijn, maar 2 fijne trainers win je nog niks mee.
Dit voelt als een kok met een miljoenenkeuken -- en een lege ijskast.

Ik heb medelijden met René Hake, als mens net als Henk en Sandor een topper, nu zit hij hier met matige spelers en straks kan ineens wel van alles.

Vraag me alleen af, H & S zitten in Doetinchem, hebben ze tijd om hier mee te denken over aankopen? In het laatste jaar v Henk lag hij in het ziekenhuis met zijn knie, toen haalde vd Vecht vanalles waar Henk later niks mee kon.

Hebben zij zicht op wat er in de regio en in de KKD rondloopt? Of haalt Foeke weer Frans talent?
Ik ben blij met Foeke als jongen van de club, maar hij moet nu wel zijn scouting op orde krijgen, na een jaar inwerken.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 12:49]
Vind ik leuk
SuperScc +1089
maandag 18 maart 2019 om 12:51
Destijds kwam Henk in een ploeg terecht die gedeeltelijk eredivisie kwaliteit bezat, dat is nu verre van het verhaal. Ik moet het nog maar zien. Het is net als bij Feyenoord. Je kunt van alles winnen, maar middelmatige spelers doe je het als trainer nooit goed genoeg voor de supporters.
Vind ik leuk
Cookee +13015
maandag 18 maart 2019 om 13:39
Wij zijn het eens dus.
De trainers hebben het voorlopig druk met reizen en Graafschap.
Dus wie gaat scouting doen, het is een ander verhaal als Henk met een speler praat dan als Foeke dat doet. Niet om Foeke af te zeiken maar Henk kan mensen raken.
Henk kreeg toen een team dat maar 2 man nodig had om 10e in de ED te worden, dat is nu niet zo.
En een goede trainer hoeft nog geen goede scout te zijn.
Van Gaal was dat niet R. Koeman bij Everton ook niet.

Maar laat ons positief zijn, Henk kan mensen raken, sponsors springen er in, spelers willen graag voor hem spelen. Je zult over een jaar vast hoger staan dan 11e. En dat is al winst.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 14:02
Dacht heel ff dat Cambuur 86 miljoen had 😂🤣
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 18:53
ons henkie hoort in Leeuwarden .en blijft daar ook voorlopig
Vind ik leuk
Donnygo +6141
dinsdag 19 maart 2019 om 18:04
Verrassing!!!!
Vind ik leuk
Romarioo +874
dinsdag 19 maart 2019 om 18:06
Was zijn vrouw niet ziek🤔🤔🤔
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 18:16
Nummer 12 ja? Dan kunnen ze alle hulp wel gebruiken daar in lwd. Hopen dat ze het onder deze 2 mannen weer op de rit krijgen daar in het noorden.
Vind ik leuk
InternetHeld +5079
dinsdag 19 maart 2019 om 18:28
Gefeliciteerd Henkie boy!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 19:02
Reiziger naar Zwolle met Bogarde mark my words
Vind ik leuk
Cookee +13015
dinsdag 19 maart 2019 om 19:26
Binnen kringen van H'veen wilden ze hem heel graag, dus ik dacht die gaat naar H'veen, zo zijn ze daar. 2 vliegen in 1 klap, je nekt Cambuur en je hebt een Fries in de club, dat gebeurde ook met Lodeweges.
Maar Henk kiest toch voor echt. Hoop dat er wel garanties zijn wat betreft nieuwe spelers, want ik had medelijden met Hake.
Meteen maar een lijstje inleveren bij Foeke.
Ik hoor dat sponsors ook extra willen helpen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws