Koeman grapt over gepasseerde hattrickheld Weghorst: Had moeten wachten

Koeman grapt over gepasseerde hattrickheld Weghorst: "Had moeten wachten"

Gepubliceerd: maandag 18 maart 2019 om 17:45ma 18-03-2019 om 17:45

Laatste update: maandag 18 maart 2019 om 17:52ma 18-03-2019 om 17:52

Ronald Koeman staat achter zijn keuze om Luuk de Jong wél en Wout Weghorst níet op te roepen voor het Nederlands elftal. Weghorst tekende zaterdag namens VfL Wolfsburg voor drie goals en twee assists tijdens een 5-2 zege in de Bundesliga op Fortuna Düsseldorf. 

Weghorst (26) behoorde nog wel tot de voorselectie van Oranje, dat deze week speelt tegen Wit-Rusland en Duitsland. Of Koeman het moeilijk vond om de targetman weg te strepen voor zijn definitieve spelersgroep? "Nee. Op dit moment vind ik Luuk de Jong beter voor de rol die wij in gedachten hebben voor hem", reageerde Koeman, maandag tijdens een persconferentie in Zeist. "Welke rol? Dat heeft te maken met de speelstijl van de tegenstander of met een wedstrijd waarin we directer willen spelen."

Een Duitse reporter vroeg aan de bondscoach of er geen twijfel was ontstaan na het optreden van Weghorst tegen Düsseldorf. "Ik moest mijn selectie vrijdag al bekendmaken. Misschien had ik tot zondag moeten wachten... Als Wout hattricks blijft maken, kan ik niet om hem heen."

Check ook: Weghorst slacht Fortuna Düsseldorf en maakt een hattrick

Daarna, serieuzer: "Ik heb in januari met Wout gesproken in Portugal. Weghorst werkt hard en is een goede jongen. Hij is nog steeds jong en als hij op deze manier doorgaat, komen zijn kansen bij Oranje echt wel."

Lees ook: Koeman in gesprek met worstelende Memphis: 'Lukte niet, teleurstellend'

Poll

Wie vind jij een betere spits?

(1405 stemmen)

Plaats een reactie

Paaseiland +219
maandag 18 maart 2019 om 17:46
Of je neemt beide mee.
Vind ik leuk
Rabarber +8954
maandag 18 maart 2019 om 17:49
Luuk is opgeroepen voor de schwalbes.
Vind ik leuk
rexxo +16774
maandag 18 maart 2019 om 17:51
Cruijf ,Van Basten, Gullit, Kluivert, Bergkamp, van Nistelrooy, van Persie, Luuk de Jong en Weghorst.

Met weemoed kijken we terug in dit geval klopt het wel.

Vroeger was alles beter.
Vind ik leuk
Johnny Cash +10947
maandag 18 maart 2019 om 17:58
Mooie namen maar alleen van basten en gullit hebben wat gewonnen met nederlands elftal. Dus liever weer wat winnen dan maar met de mindere namen
Vind ik leuk
Paaseiland +219
maandag 18 maart 2019 om 18:18
Helaas hebben we niet meer aanvallers van dat niveau.

Maar je moet als nationaal elftal ook een plan B hebben. Nanninga speelde ook maar voor Roda maar scoore wel in een wk finale. Weghorst en De Jong kunnen ook wat forceren in de laatste minuten en dan is het altijd mooi meegenomen als je beide kan inbrengen.
Vind ik leuk
Castromann +9593
maandag 18 maart 2019 om 19:30
Idd en er is geen betere kopper dan Luuk de Jong.
Zo'n speler heb je gewoon nodig in je selectie.
Plus hij is topscoorder van Nederland...dus iet wat krediet verdient hij wel.
Vind ik leuk
fcfc +433
maandag 18 maart 2019 om 19:37
In de eredivisie is er geen betere kopper dan de jong. Staat hij tegen een fatsoenlijke verdediger kopt hij ook niet meer zo dominant en dan blijven er weinig andere kwaliteiten over bij luuk.
Vind ik leuk
Castromann +9593
maandag 18 maart 2019 om 23:10
Tegen spurs met gerenommeerde topverdedigers torende hij ook boven iedereen uit.....
Dus nogmaals qua koppen geen betere.
Maar voetbaltechnisch idd beperkt.
Maar daartegenover staat enorme werklust en vuil werk opknappen waardoor andere kunnen excelleren.
Vind ik leuk
Koeien +4223
maandag 18 maart 2019 om 21:04
Droog genomen vind ik Weghorst wel beter, maar Luuk heeft al meerdere jaren samengespeeld met Wijnaldum, Memphis, Dumfries en Bergwijn.

Naast dat ie er ook gewoon 20 in heeft liggen dit seizoen zijn dat toch spelercombinaties die je niet opnieuw hoeft te smeden.

Dat gezegd verwacht ik wel dat ie vooral gebracht zal worden om het spel om te gooien, maar dat zou bij Weghorst ook het geval geweest zijn.
Vind ik leuk
mason +2417
maandag 18 maart 2019 om 20:02
Appart dat men altijd begint met cruijf terwijl er voor cruijf ook al goede voetballers waren zoals faas wilkes en abe lenstra. Net of begint de geschiedenis pas bij Cruijf.
Vind ik leuk
Paaseiland +219
maandag 18 maart 2019 om 20:23
Omdat de gloriejaren van Nederland en het Nederlandse clubvoetbal met Cruijff begonnen. Tuurlijk waren er nog andere goede voetballers maar meeste mensen kijken vaak alleen naar de successen en vergeten de rest.
Vind ik leuk
mason +2417
dinsdag 19 maart 2019 om 10:23
Ja precies.
Vind ik leuk
rexxo +16774
maandag 18 maart 2019 om 20:28
Ik spreek over spelers die ik live heb zien spelen of via beelden heb gezien.

Met alle respect voor goede spelers zoals Wilkes en Lenstra die ken ik alleen van verhalen en slechte zwart wit opnames.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 23:11
Cruijff staat boven iédereen. Zijn Geest zweeft uiteraard nog steeds (en zal dit blijven doen) over deze aarde.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 22:18
En toch zou ik Weghorst verkiezen boven de Jong, Weghorst is een type spits die niet vies is van hard en gemeen te werken zoals van Basten dit ook niet was.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 22:58
Tsja, echt bizar die verschillen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 15:10
Ach ja...
Nog niet heel lang geleden dachten we dat ook voor de andere posities,toch?
Nu hebben we de Jong, de Ligt, van Dijk, de Vrij en vd Beek. Ziet het er toch weer wat rooskleuriger uit.

-edit- Wijnaldum, uiteraard.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 15:11]
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 17:56
We hebben ook echt gewoon niet betere helaas. Hoop dat we in de nabije toekomst weer een echte baas krijgen.
Vind ik leuk
NikosMachlas +1848
maandag 18 maart 2019 om 18:15
Lamers of boadu moeten we voorlopig onze hoop maar op vestigen... Net zoals de vleugelspelers ook veel net niet, of bij gebrek aan beter. Verdediging is onze beste linie en die kan nog heel wat jaartjes mee, het is echt te hopen dat er nog wat moois bijkomt dan hebben we over drie jaar een selectie om wat mee te winnen.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19233
maandag 18 maart 2019 om 17:46
Als Luuk De Jong volgend jaar weer faalt in het buitenland is Weghorst weer verzekerd van een plek.
Vind ik leuk
Rabarber +8954
maandag 18 maart 2019 om 17:51
Misschien dat het in Slovenië of Luxemburg wel gaat lukken.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 17:59
Edit VP: Reactie verwijderd
Vind ik leuk
Rabarber +8954
maandag 18 maart 2019 om 18:07
20 goals in Nederland, wat een prestatie... Dat lukte Björn Vleminckx ook.
Vind ik leuk
AZVork +3062
maandag 18 maart 2019 om 18:16
Dan heb je het wel over een fenomeen natuurlijk.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 18:17
En welke Ajacied is dat gelukt de laatste paar jaar ?????
Vind ik leuk
Rabarber +8954
maandag 18 maart 2019 om 18:31
Milik. Tadic staat nu ook op 19 en die speelt in Nederland niet eens in de spits behalve afgelopen weekend. Misschien moet jij eerst wat dingen controleren voordat je populair loopt te doen.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 19:06
Welke Nederlander of mogen we tadic en milik nu ook oproepen voor oranje
Vind ik leuk
Mosquito +22481
maandag 18 maart 2019 om 20:15
Haha en toen was ie stil.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 15:13
Moet het nu ook al persé een Nederlandse Ajacied zijn? Wat een kleinzerigheid hier allemaal zeg.

Om hem toch te beantwoorden: Huntelaar!
Vind ik leuk
Sebasje +475
maandag 18 maart 2019 om 18:49
...ja, ja, ja jaaahhhh!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 18:09
Hij heeft er al jarenlang meer inliggen dan elke Ajacied .
De laatste keer dat een Ajacied topscoorder is geworden in Nederland , had iedereen volgens mij nog een zwart-wit tv zonder afstandbediening ;-)
Vind ik leuk
Rabarber +8954
maandag 18 maart 2019 om 18:25
Vorig jaar scoorden Neres en Huntelaar meer dan Luuk de Jong. Het jaar daarvoor scoorden Dolberg en Klaassen ook veel meer dan de Jong. Je weet niet eens waar je over praat. Jammer van je grapje
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 18:35]
Vind ik leuk
Johnnies +2825
maandag 18 maart 2019 om 17:50
Vind ze allebei voor het Nederlands elftal niks. Leuke clubvoetballers.
Vind ik leuk
FSCeara +9570
maandag 18 maart 2019 om 17:59
inderdaad. bij gebrek aan beter kan je ze oproepen. hebben beide wel een goede instelling.Koeman zal wel weten wat hij wil en welke spelers er beter passen in wat hij voor ogen heeft.
Bas Dost was ook beter dan de 2 voor hem maar nog vond elke coach op dat moment dat ze beter Janssen konden oproepen,
de tijd zal het leren maar denk wel dat als Weghorst top blijft spelen hij zeker kansen gaat krijgen in de toekomst.
Vind ik leuk
Itsese +6255
maandag 18 maart 2019 om 17:56
Weghorst heb ik het allerliefst gewoon op het EK, geef hem 1x het podium en hij zal gaan! Speelt echt lekker in de Bundesliga op dit moment. 12 goaltjes alweer!
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 17:57]
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 18:37
Hij doet het idd goed. Toch is weghoudt als spits van oranje echt een schrikbeeld, na van Cruijff, van basten, bergkamp, van Persie....weghorst. Nee bedankt.
Vind ik leuk
Donnygo +6142
maandag 18 maart 2019 om 18:02
Had voor Weghorst gekozen om hem in ieder geval altijd mee te nemen, naast of in plaats van L. De Jong.

Weghorst trekt en sleurt en gaat voorop in de strijd, dat is altijd een goede toevoeging.
Vind ik leuk
Beste PSV +369
maandag 18 maart 2019 om 18:09
Lul niet zo raar meneer Koeman ze zijn twee totale spelers.
Allebei kopsterk maar Weghorst is 3 x sneller dan Luuk en 60 keer agressiever op een gezonde manier. Luuk is statische spelers en Weghorst niet. Luuk maakt veel meer overtredingen en jankt veel meer en gezag van Weghorst op t veld is 10 x meer dan van Luuk.
Vind ik leuk
AZVork +3062
maandag 18 maart 2019 om 18:18
Hij gaat altijd voorop in de strijd ja en zweept zijn team maten op. Ik had hem ook liever dan luuk maar ja.
Vind ik leuk
Hammers96 +2990
maandag 18 maart 2019 om 18:22
Als je beseft dat Weghorst maar 6 goals minder heeft gemaakt dan Lewandowski in een veel en veel minder team dan kan je eigenlijk niet om hem heen in vergelijking met Luuk de Jong die zn potjes op woudenstein en de koel speelt
Vind ik leuk
voetbal@com +1087
maandag 18 maart 2019 om 18:33
64 % voor weghorst, ha ha, ik zou zeggen koop hem fijn van Wolfsburg over.
Vind ik leuk
Cookee +12967
maandag 18 maart 2019 om 18:45
Die drive van Wout is enorm, dus die gaat 't echt wel halen.
Vind ik leuk
deltiaan +1479
maandag 18 maart 2019 om 20:16
Weghorst heeft veeeeeeeel meer inzet
Vind ik leuk
pinkelman +4473
maandag 18 maart 2019 om 20:25
Heeft toch wel iets meer dan de Jong die enkel nuttig is bij kopballen, Wout kan nog behoorlijk combineren ondanks zijn fysiek
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 20:38
Ik ben dit seizoen echt onder de indruk van Luuk de Jong, hij is samen met Bergwijn de enige constante speler van PSV dit seizoen, laat staan de beste (ook met Bergwijn). Hij scoort niet alleen veel, hij brengt anderen ook in stelling, en dat is iets wat dit Oranje weleens kan gebruiken. Niks tegen Weghorst hoor, is zeker een goed alternatief. Doen elkaar in ieder geval weinig onder.
Vind ik leuk
Kuip +10225
maandag 18 maart 2019 om 20:53
Beiden zijn uitstekende spitsen. Ik had ze alle twee geselecteerd. Luuk de Jong moet de komende twee wedstrijden ook gewoon in de basis. Memphis bakt er niks van op dit moment en qua werklust heb je niets aan hem.
Zeker tegen Wit-Rusland moet je meteen opportunistisch spelen. Alsof je met nog vijf minuten spelen achterstaat. Dus, ballen hoog voor de pot en beuken maar. In een heel hoog tempo.
Het gevaar is als je met Memphis speelt en het probeert voetballend op te lossen dat je dan toch heel lang op 0-0 blijft staan en je dan toch uiteindelijk tot plan B moet overgaan.
Dat moet je zien te voorkomen. Dus, meteen plan B.
Vind ik leuk
Stom +727
maandag 18 maart 2019 om 23:31
Tegen Duitsland zie ik liever een dynamische voorhoede maar over Wit-Rusland heb je gelijk. Direct De Jong er in. Een van de beste koppers van Europa en meteen die bal er in slingeren. Overweeg zelfs 4-4-2 samen met Babel in de spits voor maximale druk voor het doel. Bergwijn, Berghuis en Frenkie er omheen om die ballen voor te slingeren. Wijnaldum om de half uitverdedigde balletjes op te pikken en vanaf rand 16 er in te knallen. Staat van beleg afkondigen en in de eerste 30 minuten op 4-0 achterstand zetten. Kan je de rest van de avond rustig aan doen.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 22:52
Luuk eredivisie de Jong. Aardig in onze competitie maarja dat was Vleminkx ook of Alves. Internationaal drie keer niks.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws