Memphis, De Jong, tóch Weghorst of Babel: wie hoort er in de spits bij Oranje?

Memphis, De Jong, tóch Weghorst of Babel: wie hoort er in de spits bij Oranje?

Gepubliceerd: woensdag 20 maart 2019 om 16:00wo 20-03-2019 om 16:00

Laatste update: woensdag 20 maart 2019 om 16:16wo 20-03-2019 om 16:16

Alles wijst erop dat Ronald Koeman deze week, tijdens de kwalificatieduels met Wit-Rusland (donderdag) en Duitsland (zondag), kiest voor een aanval met in ieder geval Memphis Depay en Ryan Babel in de basis. De bondscoach liet onder meer Wout Weghorst thuis. Wie hoort er wat jou betreft in de spits van het Nederlands elftal te staan? We zijn benieuwd naar je mening! 

Koeman liet maandag tijdens een persconferentie in Zeist weten dat hij Luuk de Jong momenteel 'meer geschikt vindt' voor de rol van targetman dan Weghorst. De topscorer van PSV doet het natuurlijk uitstekend in de Eredivisie, met 21 goals in 26 optredens, maar ook Weghorst is dit seizoen on fire. Tijdens zijn eerste seizoen in de Bundesliga tekende de voormalig speler van AZ en Heracles Almelo al voor 12 goals. Niks mis mee. 

Binnen de huidige tactiek van Oranje kiest Koeman blijkbaar liever een ander type op 9. Hij is groot fan van de meer beweeglijke Memphis, die het tijdens de laatste interlands in 2018 uitstekend deed in die rol. Bij zijn werkgever Olympique Lyon is Memphis nu echter compleet uit vorm. De ervaren Ryan Babel doet het verdienstelijk en krijgt veel speeltijd bij Premier League-ploeg Fulham. Afgelopen zondag scoorde hij nog - zij het door een foutje van Virgil van Dijk - tegen Liverpool. 

Discussieer mee
Wie zou jij tegen de Wit-Russen en de Duitsers het liefst in de spits zien? Heeft Koeman een foute inschatting gemaakt door Weghorst niet te selecteren en de voorkeur te geven aan De Jong? Of is er misschien nog een ándere spits of aanvaller die Koeman over het hoofd heeft gezien? 

VoetbalPrimeur is benieuwd naar de kijk van onze lezers en users. Barst los in de comments! De leukste, meest opvallende en originele reacties worden donderdag verzameld en uitgelicht in een los stuk op VP. Dit is jouw kans om je mening te ventileren en te shinen op onze website

Poll

Wie vind jij momenteel de beste spits voor Oranje?

(2464 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 20 maart 2019 om 16:01
Michiel Kramer oproepen zeg ik.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:03
Henk Veerman , dan maken we iig iemand erg blij
Vind ik leuk
Snapje? +9683
woensdag 20 maart 2019 om 16:21
Lucy de Jong? Spelen we met de ex internationals! Kansloos!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:23
Voor op de bank misschien wel een optie
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:03
Luuk de Jong hoort spits te zijn. Beste spits die we hebben op Depay na.
Vind ik leuk
Benniewies +5849
woensdag 20 maart 2019 om 17:22
Sinds wanneer zit Depay bij PSV?

Mensen als jij mogen niet over over NL praten
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:42
En jij hebt zeker wel een mening die telt voor mensen? Volgensmij reageert hij hier niet kinderachtig of trollend. Aangezien het een nieuw account is verwacht ik ook dat het een troll is maar hij geeft toch gewoon zijn mening? Ik vindt De Jong tegen Weghorst erg close als tweede spits. En ik ben het met hem eens dat Depay 1e spits moet zijn.
Vind ik leuk
dhrwobo +45677
woensdag 20 maart 2019 om 16:45
Alle ballen op henkie?
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:27
Ik zou ralf seuntjes of Jonathan opoku in de spits zetten
Vind ik leuk
pedros +363
woensdag 20 maart 2019 om 16:01
Memphis, geen enkele twijfel.
Vind ik leuk
dhrwobo +45677
woensdag 20 maart 2019 om 16:46
Exact!
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:03
Memphis en Babel.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:06
Mee eens!

Babel sowieso erin!
Vind ik leuk
Joe Benchama +1633
woensdag 20 maart 2019 om 16:19
Ik ben het uiteraard ook met u eens, oh grote oppergod.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:21
*oppertrol
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:21
😜
Vind ik leuk
Hoogland +490
woensdag 20 maart 2019 om 17:13
Ja denk het ook, Luuk erbij als stormram voor laatste 25 minuten mocht dat nodig zijn.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:05
Ben het wel met Ronald eens, niet veel aan toe te voegen. Het wordt wel tijd dat Memphis het vertrouwen gaat uitbetalen..
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:06
Yep, weinig alternatief ook, goede spitsen zijn zeldzaam.
Vind ik leuk
Dezeun +6240
woensdag 20 maart 2019 om 16:07
Laatste interlands elke keer bij de beste
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:11
Dat is zeker waar. Maar Ronald neemt toch een risico gezien zijn vorm. Ipv dat de halve wereld roept 'ik zei het toch' zie ik hem liever presteren, vertrouwen putten en vorm oppakken met oog op Lyon.
Vind ik leuk
Metal +3479
woensdag 20 maart 2019 om 16:30
Memphis en Weghorst. Jonge gastjes die elkaar wel eens goed kunnen aanvullen. Hoewel Babel de laatste tijd ook sterk speelt. Maar Babel en Memphis zijn beide spelers die zich graag laten zakken om de bal te halen. Woutje is toch meer een echte diepe spits, die ook in het vroeg druk zetten belangrijk kan zijn.
Vind ik leuk
Dezeun +6240
woensdag 20 maart 2019 om 16:08
Depay en Bergwijn
Vind ik leuk
Roeptoeter +18700
woensdag 20 maart 2019 om 16:08
Depay, Babel en Bergwijn en dan lekker laten zwerven. Dat ging de laatste keer toch gewoon goed.
De bal moet er toch komen vanuit het middenveld en daar staat voortaan Frenkie. Eigenlijk maakt het niet uit wie er voorin staat zolang Frenkie maar speelt.
Wijnaldum speelt ook beter met Frenkie naast hem.
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:11
Ronald doet het wel goed in deze keuzes. Toch zou ik zeker ook Weghorst hebben meegenomen om evt. Luuk te vervangen als het niet lukt. Natuurlijk deed Memphis het heel erg goed de laatste keer, maar nu hij uit vorm is bij Lyon vraag ik me af of hij de meest geschikte speler in de voorhoede zal zijn. Ik ben ontzettend benieuwd naar de wedstrijden en niet minder naar hoe de keuzes van Ronald Koeman uitpakken.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:12
Soms kun je bij je club uit vorm zijn en dan wel goed spelen bij Oranje. of andersom. Dus op basis van Depay zijn laatste wedstijden zou ik hem nu zeker wel opstellen.
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:15
Ja, daar heb je een punt en Ronald schijnt daarop te willen inspelen. Ik ben, wellicht met jou, nieuwsgierig of het ook zo uitpakt.
Vind ik leuk
abraksas +2684
woensdag 20 maart 2019 om 17:14
Zou idd niet de eerste keer zijn dat iemand bij zijn club slecht presteert maar tijdens interlands wel schittert. Misschien kan ie z'n vorm zelfs weer helemaal herpakken door 2 goeie wedstrijden te spelen voor Oranje. Schijnt ook wel eens te helpen
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:11
Depay en Babel. Als Depay binnen een half uur niet scoort dan wisselen voor Weghorst. Als het in de laatste 10 minuten nog gelijk staat dan de Jong inbrengen. Dien heeft er wel een handje van om in de laatste 10 minuten te scoren. En als het heel snel 3-0 staat of zo kun je Weghorst en de Jong ook wel inbrengen.
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:17
Ja, maar helaas werd Weghostt thuisgelaten, dus dat kan niet meer. Ook ik had hem wel willen meenemen, zei ik al.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:58
idd jammer. Hij is goed bezig. hij hem wel minuten gegund. Helemaal bij een riante stand tegen Duitsland.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:15
Alle 4 zijn ze niet Oranje waardig...…..
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:22
Ga jij nu iemands kaak herstellen, hier moeten we het mee doen we hebben momenteel geen MVB of Dennis Bergkamp.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 16:23]
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:32
Berg Denniskamp!!
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 17:03
Gelukt met dat toetsenbord, SwiftKey of GBoard zijn de besten.
Vind ik leuk
Maxx Jw +1571
donderdag 21 maart 2019 om 10:25
Chirurg klapkaak
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:48
Mark van Bommel speelde toch niet in de spits? ;)
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:53
Die initialen zijn voor een van de allerbeste ooit Marco van Basten
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:58
Voor mij bestaat er maar één MVB haha.

Nee grapje natuurlijk, ik wist wie je bedoelde.
Vind ik leuk
B H +457
woensdag 20 maart 2019 om 16:17
Tegen Wit Rusland De Jong en tegen Duitsland Depay
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:18
En waarom dan deze specifieke keuzes? Om de speelwijze van die landenteams?
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:24
Nee hij wil die naar adem snakkende lange dweil erin vanwege zijn cluppie, denkt niet aan landsbelang.
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:30
Ik weet het niet hoor, je zult dit toch niet echt menen, denk ik.
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 16:31
👍😉
Vind ik leuk
B H +457
woensdag 20 maart 2019 om 18:16
Mafketel
Vind ik leuk
B H +457
woensdag 20 maart 2019 om 18:13
Ik ga ervan uit dat we tegen W- Rusl aanvallend spelen en dan is de Jong met zijn koptechniek en in de zestien gevaarlijk. Tegen Duitsl zullen we vaker vanuit de counter en 2e bal voetballen en dan is Memphis met zijn snelheid en power gevaarlijk. Wat niet wil zeggen dat Memphis natuurlijk niet moet spelen. Kan ook vanuit de 7-11 of zelfs op 10 spelen tegen Wit Rusl
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:17
Gewoon Bergwijn, Depay en Babel.
Never change a winning team.
Vind ik leuk
Connie Veren +5762
woensdag 20 maart 2019 om 16:17
memphis. Simpel. Je moet het systeem spelen wat je nu speelt. Niet terug naar dat oude systeem, want daar heb je de spelers niet voor.
Lekker met Babel en bergwijn erbij en gaan!
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 16:17]
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:19
Ook nu Memphis uit vorm is?
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:24
Ja, en dan in de 75e minuut luukie erin als het gelijk staat tegen die witte russen(of is dit ook racisme?)
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:32
Nee, Wit-Rusland Is een toegepaste vertaling van Belarus, die Wit-Russen zullen zich niet druk maken om een woordgrapje van jou ;-)
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 17:00
Die is bij Oranje in vorm.
Vind ik leuk
Connie Veren +5762
maandag 25 maart 2019 om 09:53
yep ;-)

uit vorm? :-)
Vind ik leuk
mcmodd +28569
maandag 25 maart 2019 om 10:21
Dat kan altijd;-)
Vind ik leuk
Connie Veren +5762
maandag 25 maart 2019 om 10:24
zo zie je maar wat vertrouwen, je rol in een elftal en een positie allemaal met je kunnen doen.
Vind ik leuk
mcmodd +28569
maandag 25 maart 2019 om 10:27
Ja dat is waar. Tel daarbij op een hoop aanleg en vaardigheden en dan kom je wel een heel eind. Heel knap vind ik, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik dit alles in ruime mate heb moeten missen ;-)
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:20
Ligt er maar net aan met welke opstelling dhr. Koeman de wedstrijd wil beginnen !
Ouderwets 4-3-3 is er niet meer bij.

Memphis vrije rol van rechts
Babel op links
Spits Woutje
Vind ik leuk
Teetje +447
woensdag 20 maart 2019 om 22:24
Bergwijn en Depay moeten altijd spelen. Ik zou daarnaast Stengs willen zien of misschien wel Locadia. Het systeem dat het NL elftal speelt heeft geen puntspeler als Weghorst.
Vind ik leuk
rinirat +4051
woensdag 20 maart 2019 om 16:21
Beetje domme vraag...
Memphis natuurlijk.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 16:21]
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:23
Memphis
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:25
4x niks natuurlijk, Nederland mist een echte spits... …
Vind ik leuk
mcmodd +28569
woensdag 20 maart 2019 om 16:34
Ik denk dat jij een echte spits mist, ze zijn allemaal niet goed genoeg in jouw ogen. Misschien dat dit verandert, na de komende wedtrijden?
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:42
Ja maar komop zeg. Ja, we hebben geen Patrick Kluivert meer. Maar Depay en Babel kunnen wel wat hoor. Uiteraard is het verschil met Patrick Kluivert absurd groot. Maar tegen Duitsland en Frankrijk hebben we al bewezen fantastisch te zijn, zonder een échte goeie spits.
Ik mis ook énorm een échte goeie spits. Maar het is nu eenmaal de situatie. We moeten het er nu eenmaal mee doen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 21:43]
Vind ik leuk
robertus +2484
woensdag 20 maart 2019 om 16:35
Babel in de Spits en Memphis een wat vrije rol vanaf de linkerkant. Wisselwerking tussen die 2 is tot nu goed gebleken in Oranje.
Vind ik leuk
PoepWagen +2251
woensdag 20 maart 2019 om 16:37
Depay in de spits! Ben geen geweldige fan van de persoon Depay maar hij heeft het de laatste interlands gewoon goed gedaan en verdiend op basis daarvan wel wat krediet!
Vind ik leuk
munkikiii +670
woensdag 20 maart 2019 om 16:37
Memphis en babel , daarna zou ik altijd voor weghorst kiezen als 3de spits , gewoon een klasse beter als zeurzakje de jong
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:55
Eerlijk waar, Luuk de Jong. (En Wout Weghorst.) Ik weet dat er niet zo veel met mij eens zijn, maar Luuk is dit seizoen echt goed bezig, en verdient door zijn onconditionele inzet naar mijn mening een basisplek bij Oranje. Ik denk Oranje meer profijt zou hebben aan een spits die ook meeverdedigt dan een spits die er alleen staat om af te ronden. Wout Weghorst zou ik ook een goede vinden. Ik vind Babel ook goed natuurlijk, maar De Jong en Weghorst laten zich de laatste tijd veel bewijzen. Ik hoop dat er in de nabije toekomst wel een wat jongere spits komt, zoals bijvoorbeeld Sam Lammers. En Memphis, tsja, ik vind hem toch iets meer een vleugeler.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 16:58
Bergwijn. Luuk de jong. depay
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:00
Als PSV’er zou ik dat geweldig vinden haha! Maar dat is reëel gezien eigenlijk best wel een goede optie....
Vind ik leuk
Nao Veure +310
woensdag 20 maart 2019 om 16:59
Doe voor mij tegen de Wit Russen Vincent Janssen maar, dat wordt wss toch gewonnen al spelen we zonder spits en ik ben benieuwd wat Vincent nog waard is.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:03
Of Ronald gooit het compleet om, en we spelen met vier aanvallers Memphis-Weghorst/De Jong/Babel-Weghorst/De Jong/Babel-Bergwijn, en met de linksback op de linkermiddenveld positie. AANVALLUHHHHH

Nogmaals, niet echt reëel, ik zou gewoon een systeem kiezen, en die telkens gebruiken als je ermee wint.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:06
Dost
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:12
Weghorst en Depay als schaduwspits in een 3-5-2 of 5-3-2 systeem.
Vind ik leuk
De Hout +2037
woensdag 20 maart 2019 om 17:12
Sam Lammers is de puurste spits. Hij wordt niet genoemd. Zit natuurlijk ook niet bij de selectie, maar had er dit seizoen bij PSV al minstens 25 gemaakt.
Vind ik leuk
JosdeGraaf +334
woensdag 20 maart 2019 om 17:21
Voor mij is het vooral de vraag of het Nederlands elftal Promes misschien op linksback moet neerzetten, doet hij in Spanje erg aardig!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 17:21
Huntelaar!
Vind ik leuk
Jef Stam +79
woensdag 20 maart 2019 om 17:28
Depay, want zo heet ie. En dan met normale voetbalkousen tot net onder de knie.
Vind ik leuk
Sanders +4338
woensdag 20 maart 2019 om 20:28
Wat een onzin zeg, ga je hem nou serieus afkraken op het feit dat hij niet met zijn vader geassocieerd wilt worden?
Vind ik leuk
Jef Stam +79
zondag 31 maart 2019 om 12:38
Ja. En op die tennissokjes van hem.
Vind ik leuk
Sanders +4338
dinsdag 2 april 2019 om 09:08
Simpel leven heb jij.
Vind ik leuk
Mo +13219
woensdag 20 maart 2019 om 17:30
Man man man... Memphis natuurlijk kom op zeg.
Vind ik leuk
Staaijman74 +1401
woensdag 20 maart 2019 om 17:38
Als memphis uit vorm is zou ik voor luuc de jong gaan tegen wit rusland. Sterke kopper. Altijd handig. Echter. Dan moet ie wel vleugels of middenvelders opstellen met een goede voorzet. Zoals berghuis
Vind ik leuk
Suck r +1003
woensdag 20 maart 2019 om 21:09
Berghuis komt alleen vanaf rechts naar binnen, dus daar hebben we niks aan. Aan Luukie zelf trouwens ook niet. Babel is de man. Sterk, snel, onberekenbaar en ook niet onbelangrijk: in vorm.
Vind ik leuk
bergerac +83
woensdag 20 maart 2019 om 17:40
Daar loopt een bondscoach voor om daarover te beslissen. Andere meningen zijn niet belangrijk.
Vind ik leuk
Shelbourne +6170
woensdag 20 maart 2019 om 17:54
Ik had de Jong én Weghorst geslecteerd. Dan kan je altijd met een echte spits starten en eentje als wissel en dan vier buitenspelers selecteren voor twee posities op de flanken.
Vind ik leuk
Kuip +10189
woensdag 20 maart 2019 om 18:03
Het verleden heeft uitgewezen dat spelen tegen ploegen als Wit-Rusland lastig wordt wanneer je niet snel het openingsdoelpunt maakt. De fout die vaak gemaakt werd is dat men het voetballend wilde oplossen. Wanneer dat niet lukte werd het spannend en moest in het laatste kwartier plan B uit de kast worden gehaald.
Ik zou meteen met plan B beginnen. Luuk De Jong is in dit geval een zeer geschikte spits. Memphis kan eventueel van links spelen, maar is al een tijdje hopeloos uit vorm. Daarbij spat de werklust er nooit van af bij hem, dus dan speel ik liever met Babel, De Jong en Promes. Nederland moet vanaf de aftrap va banque gaan spelen. Ballen in de zestien en pompen maar. Corners en vrije trappen zijn ideaal wanneer je De Jong, De Ligt en Van Dijk in je ploeg hebt.
Jammer dat Weghorst niet geselecteerd is. Die zou je met plan C nog kunnen inbrengen. Het is van belang genoeg gereedschap voor handen te hebben om Wit-Rusland te slopen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 18:06]
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 18:06
Nederlands elftal ,pfff zo NIET boeiend .
Vind ik leuk
PoepWagen +2251
woensdag 20 maart 2019 om 18:06
Martin Drent!
Vind ik leuk
Het Brein +4898
woensdag 20 maart 2019 om 18:43
Babel for president!
Vind ik leuk
Andone +253
woensdag 20 maart 2019 om 18:57
Blijft grillig maar wel goed. Weghorst wellicht te voorspelbaar op dit niveau.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14399
woensdag 20 maart 2019 om 20:54
Proberen eerst met Memphis, anders de Jong laten invallen afhankelijk van het spelbeeld.
Vind ik leuk
Suck r +1003
woensdag 20 maart 2019 om 20:58
Luukie hoeft van niet eens bij de selectie te zitten. Geen behoefte aan zure jankkoppen die niet kunnen voetballen en bovendien ook uit vorm zijn. Met all respect. Tien keer liever Wout. In principe hetzelfde type, maar gewoon een goeie gast. Bloedfanatiek en zeker geen jankerd.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:57
Ik denk dat Koeman Berghuis geselecteerd heeft om eventueel in de spits te staan in plaats van en in de rol van Memphis.
Een beetje op dezelfde manier als destijds Gilhaus geselecteerd werd om positie en rol van Gullit over te nemen als die geblesseerd zou raken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws