'Naast De Roon heerst De Jong, met Pröpper wordt hij van baas tot werknemer'

'Naast De Roon heerst De Jong, met Pröpper wordt hij van baas tot werknemer'

Gepubliceerd: zaterdag 23 maart 2019 om 09:16za 23-03-2019 om 09:16

Henk Spaan adviseert bondscoach Ronald Koeman om vast te houden aan Marten de Roon op het middenveld van het Nederlands elftal. Mede dankzij De Roon kan Frenkie de Jong uitblinken, zo schrijft hij in zijn column in Het Parool.

'Naast De Roon heerst Frenkie de Jong over het middenveld. Vervang De Roon door Pröpper en Frenkie wordt van baas tot werknemer', stelt Spaan. 'Ik vond die zichtbare psychologische processen interessant en vroeg me af of die op een oude hiërarchie gestoelde patronen van De Jong en De Ligt betere spelers maakt. Pröpper viel goed in en toch denk ik dat De Jong naast De Roon floreert en dat dit partnerschap het middenveld beter maakt dan De Jong naast Pröpper. Ze noemen het balans en dat is het ook.'

Spaan wijst ook op de wisselwerking tussen Virgil van Dijk en Matthijs de Ligt. 'De Matthijs de Ligt die naast Virgil Van Dijk in het centrum van de verdediging speelt, is een andere dan die van Ajax. Daar leidt hij en neemt hij de verantwoordelijkheid voor glijdende blocktackles. In Oranje is die taak voor Van Dijk. De Ligt wordt schaduw.'

Poll

Wat wordt Nederland-Duitsland?

(13643 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 23 maart 2019 om 09:23
Met propper heb je wat meer voetbal, de roon is meer een stofzuiger het is maar net wat je nodig hebt vind het beide prima spelers.
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1337
zaterdag 23 maart 2019 om 09:24
Psychologisch gelul van die vent zeg! De Roon is gewoon meer een werker dus zal frenkie meer vrijheid krijgen dan met een pröpper wat meer een voetballende speler is..
Vind ik leuk
Adje80 +10470
zaterdag 23 maart 2019 om 09:31
Dat zegt ie ook he
Vind ik leuk
Castromann +9432
zaterdag 23 maart 2019 om 12:49
Henkie moet niet zo zeuren....frenkie is toch volgens iedereen de nieuwe messias....
Voor n Messias maakt het niet uit wie nasst hem voetbalt......anders is hij geen messias.🤔
Vind ik leuk
#Keizerout +50189
zaterdag 23 maart 2019 om 10:48
Een vreemde manier om te zeggen dat je het met iemand eens bent.
Vind ik leuk
Futre +5241
zaterdag 23 maart 2019 om 10:55
Aldus, Henk Spaan.
Vind ik leuk
Ajaxroermond +2238
zaterdag 23 maart 2019 om 11:55
Inderdaad dus van dijk ook maar eruit volgens spaan omdat de ligt dan meer floreert ?? Die man weet helemaal niks van voetbal zei 2 jaar geleden mog dat ronaldo er nooit stond in belangrijke wedstrijden toen had hij al nooit meer over voetbal mogen praten of schrijven
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:03
Zoals ik het lees trekt Spaan die conclusie niet die jij hem in de mond legt. Maar ik geef toe dat dit citaat zonder de context voor uitleg vatbaar is.
Over het 'er staan' van Ronaldo kun je je discussiëren. Hij lijkt hoe langer hoe meer, gerichte keuzes te maken wanneer hij echt een stempel wil drukken op het spel. En dat is op zijn leeftijd ook begrijpelijk, en waarschijnlijk ook noodzakelijk om zo fit en gezond te blijven.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:58
Je vat op jouw manier samen wat Spaan in zijn woorden zegt. Allebei is prima en kan naast elkaar bestaan.
Vind ik leuk
MojoRisin +16175
zaterdag 23 maart 2019 om 09:29
Tegen Duitsland zou ik wel gewoon met De Roon spelen.. Je moet wel een 'bal-afpakker' op het middenvelder hebben.. De Jong kan dat ook wel met zijn inzicht, maar die zie ik liever offensiever..
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:00
Helemaal mee eens de Roon gewoon lekker laten spelen en Luuk er dan naast zetten zodat hij helemaal tot zijn rechtkomt
Vind ik leuk
AjaxSneek +332
zaterdag 23 maart 2019 om 10:21
Luuk ernaast? Wat heb jij gesnoven?
Vind ik leuk
Ajaxroermond +2238
zaterdag 23 maart 2019 om 11:56
Hahahahha ik weet ook niet wat hij bedoelt !!!!
Vind ik leuk
Old Star +8440
zaterdag 23 maart 2019 om 10:22
Luuk?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 09:30
De Roon is idd heel belangrijk voor Oranje! Enige stofzuiger die we hebben!
Vind ik leuk
Johan59 +1228
zaterdag 23 maart 2019 om 09:35
Vroeger hadden we die dorpsgek uit Eindhoven, eerlijk is eerlijk dat kon je wel aan hem over laten
Vind ik leuk
Tommieman +8048
zaterdag 23 maart 2019 om 09:39
Welke dorpsgek bedoel jij. Ik kan er zo al een handvol bedenken 😆
Vind ik leuk
Futjebal +2812
zaterdag 23 maart 2019 om 09:35
Mocht Propper naar Ajax gaan dan lult hij weer anders
Vind ik leuk
Daaniet123 +411
zaterdag 23 maart 2019 om 10:08
Propper is uiteindelijk beter dan De Roon. Met Propper kom je ook tegen Duitsland meer aan voetbal toe. Duitsland zal meer druk zetten dan de Wit-Russen, en dan is een extra aanspeelpunt op het middenveld toch wel makkelijk. Daarnaast kan Propper ook prima een bal afpakken en gedisciplineerd spelen, dit deed hij ook al voor zijn blessure. Ik ben blij dat we mogelijkheden hebben op het middenveld met hen beiden, want ik ben ook blij met De Roon.
Vind ik leuk
Alucard +142
zaterdag 23 maart 2019 om 10:11
Wat een gezwam allemaal. Deze man hoort in een bejaardenhuis thuis.
Vind ik leuk
Friend +392
zaterdag 23 maart 2019 om 10:22
Ze moeten die Spaan is een half jaartje opsluiten achter een dikke deur , en zware tabletten toedienen !
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:25
Niks ten nadele van De Roon, doet het zeker verdienstelijk de laatste wedstrijden maar toch zie ik liever Pröpper op die positie..
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:29
Kunnen jullie ophouden met Frenkie Te jong te hypen..
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 10:33
Als je niet ziet dat hij de motor is van dit Nederlands elftal kan je beter naar Oekraïne gaan kijken
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:39
Motor die rondjes draait in de verdediging en alles ophoudt maar niet snel accelereer...
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 10:40
Ja die motor ja gaat lekker zeker met je
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:41
Overdrijven kan je ook goed hè...
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 10:48
Onzin uitkramen kan je ook goed hè
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:53
Ieder zn eigen mening..
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 10:59
Maar das logisch
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 11:00
Laat maar kerel ga jij Frenkie hypen,voor jou de beste voetballer die er is en ik heb een andere mening daarover...
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 11:05
Frenkie is voor jou de slechtste voetballer die er is en ik heb er een andere mening over
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:30
Dat zegt hij toch helemaal niet!
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 12:33
Zeg toch zelf ook nergens dat Frenkie de beste is. Vandaar dat ik hem terugkaats
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 12:33]
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:37
Dan zijn jullie het misschien minder oneens dan het lijkt ;)
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 12:39
Hij vindt Frenkie overhyped maar Frenk is de motor op het middenveld. Net zoals Van Dijk zeer belangrijk is achterin
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:50
Ik vind beide waar, hij is heel belangrijk maar wordt ook wel overhyped.
Vind ik leuk
Mazraoui +3967
zaterdag 23 maart 2019 om 13:07
Jij mag alles vinden
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 20:02
In slechte tijden herken je de echte voetballers die hun team op sleeptouw nemen..
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 20:01
Dan ben jij het ook met ons eens!
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 19:45
De Jong is een mooie voetballer maar wordt overdreven omhoog geschreven. Hij heeft inzicht maar eist ballen op daar war dat heel eenvoudig is. Hoeft veel te weinig op tempo te voetballen en is veel te weinig beslissend met assists en doelpunten. Hoop dat het nog komt, is nl een geweldige personality
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 20:00
Komop ik zie ook veel potentie in De Ligt en Frenkie,Wat er nog niet is kan altijd komen..
Maar mogen wij het hebben over een Geweldige teamprestatie 2017-2018 van Ajax.✌️
Vind ik leuk
RonnieX1989 +3486
zaterdag 23 maart 2019 om 10:34
Nee!
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:40
Jullie willen het zo graag hè...
Depay is de grote man van Oranje..
Vind ik leuk
#Keizerout +50189
zaterdag 23 maart 2019 om 10:50
Alsof er 1 kan voetballen en er 10 verdwaald over het veld lopen.
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zaterdag 23 maart 2019 om 10:56
Dan ben jij het met mij eens dat je Frenkie niet overal moet hypen alsof de rest niet bestaat of verdwaald rondloopt✌️...
Wil je 1 redder uitkiezen dan verdient Depay het tot nu toe...
Vind ik leuk
#Keizerout +50189
zaterdag 23 maart 2019 om 11:31
Absoluut. Als Frenkie met 10 slechte spelers speelde had je er niks aan.

Het is volgens mij wel zo dat Oranje beter is gaan draaien sinds hij meedoet. Dat maakt hem niet onmisbaar, maar wel een belangrijke schakel.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:32
Hij is zeker een belangrijke schakel maar ik ben het met PeleMaradonna eens dat het wel wat overdreven wordt.
Vind ik leuk
#Keizerout +50189
zaterdag 23 maart 2019 om 13:15
Dat wel misschien. Hij vindt dat zelf trouwens ook nergens voor nodig.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:34
Hahaha Henk Spaan. Frenkie doet altijd zijn ding. Speelt altijd zijn eigen spel. Of De Roon, Propper, Schone, Vd Beek of wie dan ook staat.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:37
Zou altijd propper opstellen ..Is gewoon een klasse beter als de Roon
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:43
Exact wat ik dacht. Wat een verschil ook toen hij inviel. Propper is alleen maar beter aan het worden in engeland en het zou mooi zijn als hij een stap omhoog maakt.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:33
Tegen Duitsland of Frankrijk zou ik de Roon opstellen. Tegen mindere ploegen zou ik voor Propper gaan.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:16
Uuh ja, precies andersom dus. Als je gelooft waar je echt sterk in moet zijn/bent om de grote ploegen te verslaan en voor moet waken om niet te struikelen tegen de op papier mindere goden en je excellente krachten wilt sparen.
Vind ik leuk
Staaijman74 +1401
zaterdag 23 maart 2019 om 10:46
Wat een onzin toch weer van die spaan.

Juist door met propper te spelen ipv de roon maak je t die duitsers veel moeilijker. Dan heb je 2 gasten die goed op kunnen bouwen/voetballen. Dat maakt t juist veel makkelijker voor de Jong. Die de roon kan je dan de laatste 10 minuten gebruiken om de overwinning eruit te slepen
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 10:48]
Vind ik leuk
Hazelnoot +177
zaterdag 23 maart 2019 om 11:36
Van Dijk is dan ook een absolute super verdediger, de ligt nog niet van de kaliber.
Vind ik leuk
Napier +119
zaterdag 23 maart 2019 om 12:11
Ik vind het met de Rhoon veel beter gaan. Hij pakt meer ballen af, loopt meer en zijn voortzetting is in balans, dus regelmatig opzij, naar achteren of naar voren. Bij Pröpper ergerde ik me mateloos aan het alsmaar terugspelen van de bal.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 16:55
Ik zou het fantastisch vinden als de ligt naar Liverpool zou gaan!!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 22:40
Mmm ja De Roon, goed plan. Hij maakt het verschil...in negatieve zin nu. En weer laf en traag wisselbeleid. Tegen Duitsers moet je ook georganiseerd verdedigen en middenveld echt pakken. Vilhena brengen, Berghuis die overal is. Voor mijn part Strootman of Van Beek. We hebben het weer tactisch verloren, niet op wilskracht of talent. Dank voor de tip Spaan!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 23:30
Duitsers zijn ons keer op keer dankbaar dat we maar niet echt geloven in onze aanvallende kracht. En als we het wel deden, leunden we te vaak achterover, wachtend het op het moment. Aanvalluh! Blijft ons credo. We zijn geen Duitsland, Italië, Portugal of Frankrijk en zullen we ook (gelukkig) niet worden!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws